Ante Ciliga
Även du, min Lenin!
1938
Skrivet: 1936-37
Digitalisering: Jonas Holmgren, www.marxists.org
FÖRORD
ÄVEN DU MIN LENIN [1]
Ante Ciliga föddes i Shegotichi i nuvarande Jugoslavien 1898.
(anm). Han anslöt sig till den prokommunistiska fraktionen av det
Kroatiska Socialdemokratiska Partiet, och 1922 valdes han till det
Kroatiska Kommunistpartiets sekreterare. Som det jugoslaviska partiets
representant vid Kominterns Balkanbyrås högkvarter i Wien, skickades
han 1926 till Moskva för att studera på partiskolan. 1929 anslöt
han sig till den trotskistiska oppositionen och deltog i skolans
jugoslaviska sektions ”revolt”, vilken fördömde Kominterns politik
i Jugoslavien. Han arresterades 1930, och tillbringade därefter
tre år i fängelse, och nästan lika lång tid i exil i Sibirien.
Sina erfarenheter från, och tankar om Sovjetunionen har han nedtecknat
The Russian Enigma (Ung Den ryska gåtan, utgiven på
Ink Links 1979). I denna försöker han lösa den ryska gåtan: ”Hur
kom det sig att allt det som utgör Oktoberrevolutionen fullständigt
har utplånats, samtidigt som dess yttre har behållits,… att en revolution
som satts i rörelse för att avskaffa människans exploatering av
människor, har ändat med att installera en ny sorts exploatering
… utan att återuppliva privata kapitalister och jordägare?”
Föreliggande artikel är ett kapitel ur detta verk. Som redan
förstås av titeln (Även du min Lenin) har det inte varit
populärt. I första utgåvan av Ciligas bok på franska 1938 var det
helt enkelt bortklippt. Kapitlets publicerades första gången på
engelska 1940 och på franska 1950. Denna svenska översättninbg är
gjord efter Ink Links´ utgåva 1979.
([anm] Egentligen ligger Šegotići i Istrien, och när Ante
Ciliga föddes där den 20 februari 1898 låg samhället i dåvarande
Österike-Ungerns provins, ”Det Österrikiska kustlandet”. Numera
ligger det i Kroatien. Ante Ciliga dog i Zagreb, Kroatien den 21
oktober 1992. (Arbetarmakts anmärkning.)
IX.
Kommunisterna inom den yttersta vänstern var inte rädda för att
ge sig i kast med Rysslands alla revolutionära erfarenheter, i motsats
till den trotskistiska vänsteroppositionen som ansåg att Lenin-epoken
var helig. Dessutom uppkom alla dessa extremistgrupper så tidigt
som 1919-21 i mer eller mindre skarp motsättning till Lenins politik.
Lenins roll i revolutionen var ämnet för hetsiga diskussioner
när jag var inspärrad i Verkhne-Uralsks isoleringsläger.
Den trotskistiska oppositionen försvarade, såväl i sina interna
möten som i diskussioner med andra, ståndpunkten att Lenin alltid
hade haft rätt. För att inte gå emot den här dogmen hade Trotskij
sedan länge "insett" riktigheten i Lenins åsikt i alla de dispyter
som de tidigare hade legat i luven med varandra om. Trotskij accepterade
även Zinovjevs förslag att kalla sin oppositionsgrupp för "Bolsjevik-Leninister".
Senare förstärkte Trotskij dogmen att den rätta åsikten vad gäller
"den permanenta revolutionen" (av alla trotskistiska begrepp är
detta otvivelaktigt det värdefullaste) inte var hans, utan Lenins.
Trotskij tillade att Lenin i själva verket förespråkade den permanenta
revolutionen, och därför hade deras meningsskiljaktighet enbart
varit formell och saknade betydelse. Detta medförde att den trotskistiska
oppositionen utvecklade följande tema: Meningsskiljaktigheterna
mellan Lenin och Trotskij hade aldrig varit mycket stora; de hade
alltid varit överens i de grundläggande frågorna och bara varit
oeniga om detaljer. Den trotskistiska oppositionen försonade Lenins
förflutna med Trotskijs. Eftersom den vägrade att inta en kritisk
attityd till någon av dem, smetade den en byråkratisk fernissa över
den hetast diskuterade frågan mellan de bägge tendenserna. Gentemot
den av Stalin tillverkade myten, ställde de inte en seriös studie
av fakta, utan en annan myt.
Å andra sidan gick några trotskister, VB-gruppen (Voinstvuyschii
Bolshevik - Militant bolsjevikisk) - "100%-trotskisterna" -
ännu längre, och deklarerade att om meningsskiljaktigheterna mellan
Lenin och Trotskij alltid varit mycket allvarliga, så hade Trotskij
alltid haft rätt. Ett karaktäristiskt faktum är att trotskisterna,
som älskade citat, nästan alltid citerade Trotskij, men bara i undantagsfall
Lenin.
Demokratiska Centralism-gruppen befann sig i en helt annan ställning
vad gäller Lenin. Till skillnad från trotskisterna hade den sitt
ursprung i bolsjevikernas gamla garde. Därmed var den "leninistisk",
både vad gäller dess allmänna uppfattningar och det sätt som dess
medlemmar framförde dem på. Vid sitt bildande 1919-21 representerade
gruppen den lokala partiapparaten - "Hans Majestäts opposition"
mot particentrum. I namn av "demokratisk centralism" var den emot
Lenins centralkommittés byråkratiska centralism. Därav dess namn.
Gruppen upprättades för att försvara leninismen mot Lenin, eftersom
den ansåg att Lenin frångått sitt program eller inte insåg vart
hans politik ledde. Utan att erkänna det för sig själva, satte de
revolutionens nedgångs-lenin mot uppgångens Lenin. De kritiserade
den politik Lenin förde vid makten, och härledde sina argument från
de leninistiska principerna i Lenins skrift Staten och revolutionen.
Hur insiktsfullt Lenins verk från 1917 än var, så kunde det inte
ge alla svar på de frågor som uppstått under revolutionen. Slutligen
hade gruppen vacklat i 10 år (1919-1929), än kapitulerat inför Lenins
ultimatum, än stött trotskisternas kamp mot Stalin. Deras inriktning,
"mer rojalistisk än kungen", visade sig vara omöjlig. Den första
femårsplanen skakade gruppen i dess grundvalar. Majoriteten, liksom
den trotskistiska majoriteten, kapitulerade. De rättfärdigade sin
kapitulation med att då den Nya Ekonomiska Politiken (NEP) och bourgeoisin
likviderats, byggdes socialismen, och att de hade haft fel.
Om arbetarklassens situation är eländig, beror det på att man
"inte kan göra en omelett utan att krossa äggen"; innan byggandet
av socialismen blir färdigt måste ett svårt stadium passeras - likvideringen
av den sista kapitalistiska klassen - småbourgeoisin. På så sätt
förklarade Timofei Sapronov, Demokratiska centralism-gruppens ledare,
och en av de mest kända arbetarbolsjevikerna, de "kapitulerandes"
ståndpunkt.
Om man vill hålla fast vid leninistiska principer är inte de
kapitulerandes inställning ologisk. Lenins hela strategi efter Oktoberrevolutionen
vilade på tesen att småbourgeoisin och privatkapitalism var de enda
hoten mot proletariatet och socialismen. Han tuktade med järnhand
alla oppositionella som sade att byråkratism och statskapitalism
var en fara som hotade arbetarklassen. Trogna Lenins kurs talade
Decemisterna (Demokratiska Centralism-gruppen) strax innan femårsplanen
bara om den "småborgerliga kontrarevolutionens" seger och förvandlingen
av Sovjetunionen till en "småborgerlig stat". Den leninistiska uppfattningen
hade inte plats för någon annan kontrarevolution... Och så kommer
Femårsplanen som startar ett krig mot småbourgeoisin och likviderar
den. Man var tvungen att välja: Antingen var man trogen den leninistiska
tesen och erkände att Femårsplanen genomförde socialismen, eller
så bugade man inför verkligheten och insåg, oberoende av vad Lenin
än sagt, att den "tredje kraften" - byråkratin och statskapitalism
hade triumferat. De decemister som inte kapitulerade valde den andra
vägen. Men denna omvärdering som faktiskt innebar att alla Lenins
idéer sedan Oktober förkastades, och t.o.m. ifrågasatte dem från
tiden innan Oktober, hade endast en långsam, gradvis inverkan. Den
lilla gruppen decemister i vårt isoleringsläger splittrades av denna
anledning i tre eller fyra fraktioner...
Några fortsatte att anse att Lenin efter Oktober hade en korrekt
inställning, trots att han gjorde några mindre misstag och att politiken
avvek först i och med Stalins makttillträde. Andra ansåg att revolutionens
borgerligt-demokratiska struktur, i och med upprättandet av NEP,
redan på Lenins tid hade fått övertaget över den socialistiska,
och att Lenin inte insåg vad han gjorde. Den tredje fraktionen deklarerade
att revolutionens socialistiska struktur alltid varit svagare än
den småborgerliga strukturen, trots alla proklamationer. Revisionen
av leninismen handlade därmed inte bara om statskapitalism, utan
även om proletariatets diktatur. I början, när Lenin 1920 hävdade
tesen om enpartidiktaturen, instämde decemisterna och bröt med Arbetaroppositionen,
som med en gång fördömde den. Erfarenheterna från partidiktaturen
ledde dem till att förkasta sina ursprungliga åsikter. Nu började
de förstå att det inte kunde finnas någon demokrati inom partiet
utan arbetardemokrati (i landet). Omvärderingen av Lenins politiska
idéer gick snabbare än hans ekonomiska idéer. Under två års exil
(i lägren) hade jag möjlighet att följa alla dess vridningar och
vändningar. Slutresultatet var en kritisk, för att inte säga fientlig,
inställning gentemot Lenins praktik och teorier efter Oktober.
Tonen i kritiken av den revolutionära periodens Lenin sattes
av Arbetaroppositionen 1920, eller mer exakt av dess vänsterflygel,
som organiserade sig 1922 med namnet Arbetargruppen. Med det språkbruk
som då var vanligt, kallades gruppens medlemmar för Myasnikoviter,
efter sin ledare, den välkände arbetarbolsjeviken Myasnikov.
HHan var en av de mest framstående i bolsjevikrevolutionen. Arbetaroppositionen
och Arbetargruppen härstammade från bolsjevikpartiets gamla garde.
Till skillnad från decemisterna kritiserade de Lenins handlingar
från början, och inte detaljer utan helheten. Arbetaroppositionen
fördömde Lenins ekonomiska politik. Arbetargruppen gick ännu längre
och attackerade det enpartisystem och den politiska regim som Lenin
upprättat före NEP. I Serge Tiyvnov hade Arbetargruppen i vårt isoleringsläger
en välutbildad, mycket aktiv och kompromisslös representant. Dessutom
hade han, enligt några rapporter, drag av Nechajev.[2]
Arbetaroppositionen lade som grund för sitt program Marx' paroll
för den Första Internationalen - "Arbetarklassens befrielse måste
vara dess eget verk" - och förklarade från början krig mot den leninistiska
uppfattningen om "partiets diktatur" och produktionens byråkratiska
organisering, som Lenin formulerade i början av revolutionens nedgång.
Mot den leninistiska politiken krävde de att produktionen skulle
organiseras av massorna själva, med början i fabrikskollektivet.
Politiskt krävde Arbetargruppen att arbetarmassorna skulle kontrollera
partiet och makten. Arbetarna, landets verkliga ledare, måste ha
rätten att ta makten ifrån vilket parti som helst, även det kommunistiska,
ifall de ansåg att det partiet inte längre försvarade dess intressen.
I motsättning till decemisterna och majoriteten inom Arbetaroppositionen,
vilkas krav på arbetardemokrati nästan helt begränsades till det
ekonomiska området och som försökte försona det med enpartistaten,
utvidgade Arbetargruppen sin kamp för arbetardemokrati till att
kräva rätt för arbetarna att välja mellan olika arbetarpartier.
Socialismen kunde bara vara resultatet av arbetarnas fria skapande,
medan det som skapades under tvång och döptes till socialism, för
dem inte var något annat än byråkratisk statskapitalism från början
till slut.
1923, under en av de största strejkerna som Arbetargruppen ledde,
vände de sig till den ryska och internationella arbetarklassen med
ett Manifest där de klart och utan tvekan presenterade sina
åsikter. Här brännmärktes bolsjevismens inneboende tendens att basera
sig på "ledarkulten" istället för på arbetarklassen. Detta manifest
är ett av den ryska revolutionens märkligaste dokument. Offentliggörandet
av detta dokument då den ryska revolutionen kollapsade, hade samma
betydelse som Babeufs De jämlikas manifest då den franska
revolutionen kollapsade.
Under en lång tid i isoleringslägret avhöll jag mig från att
deltaga i diskussionerna om Lenins roll. Jag tillhörde den generation
av unga kommunister som hade uppfostrats med föreställningen om
Lenins helighet. Jag ansåg utan tvivel att "Lenin alltid hade rätt".
Resultaten - den revolutionära makterövringen och dess bevarande
- talade till hans fördel. Därför ansåg jag och min generation att
taktiken och medlen var berättigade.
När jag anlände till isoleringslägret var det med denna uppfattning
jag gav mig in i diskussionerna. Så jag blev inte så lite konsternerad
när decemisten Prokopenga gav mig följande råd: "Kamrat Ciliga,
hetsa inte upp dig om Lenins sista strid mot byråkratin. Du stödjer
dig på en av de sista artiklarna han skrev innan sin död, den om
reformen av Arbetar- och Bondeinspektionen. Uppmanade han massorna
att organisera sig själva mot byråkratin? Inte alls. Han föreslog
upprättandet av ett speciellt organ med välbetald personal, ett
superbyråkratiskt organ för att bekämpa ... byråkratin."
"Nej, utländske kamrat", fortsatte Prokopenya, "Vid slutet av
sitt liv förlorade Lenin förtroendet för arbetarmassorna. Han litade
på den byråkratiska apparaten, och eftersom han var rädd för att
överdriva det hela, försökte han begränsa det onda genom att få
en del av apparaten att kontrollera den andra." Efter några ögonblick
av tystnad fortsatte hon: "Det är uppenbart att det inte är någon
mening med att skrika ut det här från hustaken. Det skulle bara
ge Stalin fler argument. Men det är i alla fall faktum."
Om jag kände mig ointresserad av en studie i svunna diskussioner
och gräl var det för att jag var överväldigad av nutidens problem.
I den mån historiska problem intresserade mig, ansåg jag att dessa
grupper övervärderade betydelsen av sina gamla meningsskiljaktigheter
med Lenin. Jag ansåg att revolutionens öde bestämdes av klasskrafterna,
och inte av de formuleringar eller teser som den ena eller andra
partitendensen hade kunnat enas om.
När Femårsplanen fortskred blev frågan om organisatoriska, politiska
och ekonomiska formuleringar än en gång allt angelägnare. Problem
som man kunde tycka att historien sedan länge avgjort kom plötsligt
än en gång på dagordningen, och nu med ökad styrka. Krossandet av
småbourgeoisin och privatkapitalismen visade att det på den samhälliga
arenan enbart fanns två krafter: byråkratin och proletariatet. Och
nu var det på organiseringsformens nivå som man måste finna lösningen
på sådana problem som relationerna inom organisationsformen, och
"vad är socialism, och hur uppnår man den". Organiseringens tekniska
problem visade sig vara sociala. De arbetande massornas kamp mot
det byråkratiska förtrycket kunde i fortsättningen enbart vara mot
det sätt som byråkratin organiserat ekonomin. Men dessa organisationsformer
hade inte uppfunnits av Stalin. Lenin hade lämnat dem efter sig.
Den ryska revolutionen, trots sina motsättningar och inre strider,
är en organisk helhet, och Lenin kan inte frikännas.
Myasnikovisten Tiyonov studerade dessa nya frågor, och skrev
en essä om den långa dispyten om byråkratisk eller socialistisk
organisering av produktionen. Hans arbete baserades på en kritik
av de militära åtgärder som Trotskij vidtog för att organisera produktionen
under krigskommunismen. Den unge decemisten Jacques Kosman skrev
en lysande historisk studie över vad han kallade "fackföreningsfrågan".
Han kom fram till resultatet, att det sätt som Lenin organiserat
industrin på, hade helt och hållet lämnat över den i byråkratins
händer. Den direkta konsekvensen av proletariatets förlust av (makten
i) fabrikerna var att det förlorade revolutionen.
En annan decemist, Miska Shapiro, skrev ett vederläggande ur
decemisternas traditionella synvinkel: Dispyterna om de olika systemen
att organisera produktionen hade ingen principiell betydelse. Enligt
Shapiro representerade inte Arbetaroppositionen proletariatet utan
fackföreningsbyråkratin. Ifall kraven att fackföreningarna skulle
få ta över fabrikerna hade uppfyllts, skulle den enda skillnaden
blivit att fackföreningsbyråkratin istället för partibyråkratin
styrt fabrikerna.
För att kunna bekämpa byråkratin behövde proletariatet frihet:
organisationsfrihet, pressfrihet, församlingsfrihet. Men det ledde
till frågan om rätten att välja sitt parti som Myasnikov hävdat,
och som fördömts av Lenin, Trotskij och decemisterna. Och ändå fortsatte
majoriteten av decemisterna och nästan alla trotskister att anse
att "partifrihet" skulle bli "revolutionens slut". "Rätten att välja
sitt parti - det är mensjevism", var trotskisternas slutliga dom.
Decemisten Davidov skrev att "Proletariatet är socialt homogent
och därför kan dess intressen enbart representeras av ett
parti". Decemisten Nyura Jankovskaja ville veta "Varför inte demokrati
inom partiet kunde förenas med diktatur utanför?". Dora Zak replikerade
Davidov att "Pariskommunen gick under p.g.a. att där fanns för många
partier. Men hos oss finns bara ett. Hur kan det då komma sig att
även vår revolution gått under?" Den unge decemisten Volodya Smirnov
gick så långt som att påstå att "I Ryssland har det aldrig varit
någon proletär revolution eller proletariatets diktatur. Det har
bara varit en folklig revolution underifrån och diktatur uppifrån.
Lenin var aldrig proletariatets ideolog. Från början till slut var
han intelligentsians ideolog." Dessa idéer hade Smirnov förenat
med den grundläggande åsikten att världen styrde rakt mot en ny
social formation - statskapitalism med byråkratin som härskande
klass. Han buntade ihop Sovjetunionen, Kemals Turkiet, det fascistiska
Italien, Tyskland på väg mot nazism, och Hoover-Roosevelts USA.
"Kommunism är en extrem fascism. Fascism är en moderat kommunism."
skrev han i sin artikel Komfascism. Denna uppfattningen fördunklade
socialismens krafter och perspektiv något! Majoriteten av decemistfraktionen,
Davidov, Shapiro m.fl., ansåg att den unge Smirnovs kätteri hade
gått för långt, och under tumult uteslöts han ur sin grupp.
Jag insåg (nu) vikten av gångna problem för att kunna förstå
nya problem och för att kunna göra en exakt värdering av framtida
uppgifter, och jag började därför att studera dem seriöst. Nyansrikedomen
i det sätt som denna extremvänstermiljö tolkade dessa frågor gynnade
en kritisk värdering och en fri vilja. Jag studerade dessa frågor
efter en intensiv revolutionär erfarenhet, och närmade mig därmed
dem i en helt annan sinnesstämning än de kamrater som tio år tidigare
funnit anledning till splittring. Jag hade bakom mig femton år av
revolutionens historia och kunde bedöma historien mer klarsynt och
uppmärksamt än dem.
Men då jag underkastade Lenin-epoken en kritisk analys steg jag
in i det heligaste av heliga i kommunismen och min egen ideologi.
Jag granskade kritiskt Lenin - ledaren och profeten som krönts med
revolutionens odödliga gloria, och än mer av den efterrevolutionära
mytens legender och mysterier. Trots omgivningens kritiska anda,
steg jag in i helgedomen på tå, ty jag erkände att jag lyssnade
på den inre röst som sade mig: "För att förstå revolutionens erfarenheter
och lärdomar får man inte rygga tillbaka för någonting, och man
måste vara lika skoningslös som revolutionen själv, som inte heller
ryggade tillbaka för någonting."
Ju längre jag trängde in i helgedomen, dag efter dag, vecka efter
vecka, månad efter månad, desto oftare ställde jag mig den grundläggande
frågan: "Och är det, kanske, även Du Lenin? Var Du inte stor enbart
så länge som massorna och revolutionen var stora? När massornas
kraft minskade, minskade inte då även Din revolutionära anda, fast
än mer?"
"Kan det vara möjligt att Du - även Du - förrådde massornas sociala
intressen för att behålla makten? Att det som förförde oss, de naiva,
var beslutet att behålla makten? Att Du hade föredragit den segrande
byråkratin framför de besegrade massorna? Att Du kan ha hjälpt den
nya byråkratin att böja sovjetmassornas nackar? Är det möjligt att
Du kan ha krossat massorna när de inte ville anpassa sig till den
nya ordningen? Att Du kan ha förtalat dem, att Du kan ha förvanskat
känslan i deras rättmätiga aspirationer? Lenin, Lenin, vad väger
tyngst, Dina förtjänster eller Dina brott?"
"Jag fäster föga vikt vid Dina motiv: Du ansåg det bättre att
byråkratin böjde massornas nackar än att än en gång se tidigare
exploatörer, bourgeoisi och jordägare (vid makten igen). Det är
möjligt att byråkratin ansåg detta viktigt, men för massorna spelade
det mindre roll..."
"Jag fäster också föga vikt vid Dina försvarares argument: Subjektivt
var Dina avsikter världens bästa. Det var Du själv, Lenin, som lärde
oss att inte döma folk efter deras avsikter, utan efter handlingens
objektiva betydelse för de sociala grupper som tjänar på den och
för vilka de talar. Dessutom hittar jag bevis i Ditt - mycket förbehållsamma,
det måste sägas - försvar, att Du själv accepterade den regim som
Du objektivt frambringade. Än värre: Precis när byråkratins diktatur
blev strängare förtalade Du medvetet (bevis för detta finns) de
arbetarmassor som motsatte sig den triumferande byråkratin. Trots
det är det detta motstånd - hur svagt det än var, hur krossat det
än var av byråkratin - som är revolutionens avgörande testamente.
Och en ny revolution som verkligen befriar, socialt befriar, de
lägre klasserna, kan uppkomma i Ryssland och överallt i världen
bara om den infriar den krossade Arbetaroppositionens program. Det
är på detta sätt, i mänsklighetens historias kontinuitet, som dess
progressiva tendenser kommer att föras framåt..."
Långt borta sjunker solen ned över Uralbergen och kastar sina
sista strålar över den öde stäppen, bergen och fängelset, och lyser
upp min cell. Det är mitt tredje år i fängelse. Och det är svårt...
Genom gallret ser jag med intensiv längtan efter bergen, solen,
himlen, frihet, frihet. Jag är ensam i cellen. Min rumskamrat är
på sjukhuset. Min själ är tröstlös... Jag sörjer Lenin.
"Vad har jag just gjort? Har jag blivit tokig, ett offer för
fängelseyra?"
Låt oss se på det hela närmare.
1917 gällde det uppenbarligen vem som snabbast kunde gå längst
och vara starkast, massorna eller Lenin. Som en tornado som förstör
allt i sin väg störtade de allt i Ryssland och världen som var gammalt,
korrumperat och bedrägligt. Sannerligen var detta "dagar som skakade
världen". Ryssland skapade världshistoria. P.g.a. att Lenin visste
hur mänsklighetens hjärta ficks att slå i det ögonblick av sin storslagna
och befriande explosion; p.g.a. att när han på den tiden såg den
storslagna djärvheten i de folkliga massornas triumf, visste Lenin
hur man var ett med dem och hur man ledde dem, hade han för alltid
fått en hedersplats i arbetarnas hjärta och i historiens Panthenon.
Den platsen är han alltid tillförsäkrad, även om han, precis som
Cromwell, måste stå till svars inför massorna för sina brott eller
sina efterträdares efter revolutionens nedgång; även om hans lik
någon gång i historien skulle överlämnas till en rasande befolkning
på Moskvas gator, precis som Cromwells lik hängdes.
Från det ögonblick när den gamla byggnaden kollapsade och Lenin
kom till makten började den tragiska skilsmässan mellan honom och
massorna. Till en början omärkbar, växte den och blev till slut
grundläggande.
Arbetarmassorna uppnådde instinktivt sin totala frihet, uppnådde
fullständigt sina mål. Det var det som de gjorde revolution för.
Allt och allt genast. Nu eller aldrig. Det är detta som skiljer
en revolutionär epok från en reformperiod. De arbetande massorna
i Ryssland gick 1917-18 utanför 1905 års gamla socialism för att
skapa en ny, och gick därmed längre än Lenin från början önskade.
Framfarten var så mäktig och situationen så spänd att massorna svepte
med sig Lenin i kölvattnet. Så var relationerna mellan ledaren och
massorna när revolutionen kulminerade.
Fakta talar för sig själva: Efter Oktoberrevolutionen ville Lenin
inte tala om att expropriera kapitalisterna, utan bara om "arbetarkontroll"
- arbetarnas basorganisationer skulle kontrollera kapitalisterna
som även i fortsättningen skulle styra företagen. En hård klasskamp
följde som kullkastade Lenins tes om att klasserna skulle samarbeta
under hans makt: Kapitalisterna svarade med sabotage och arbetarna
tog kollektivt över den ena fabriken efter den andra... Det var
först när arbetarmassorna de facto hade exproprierat kapitalisterna
som sovjetregeringen erkände de jure och utfärdade ett dekret
som nationaliserade industrin.
1918 besvarade Lenin arbetarnas socialistiska längtan med ett
system av statskapitalism ("med Tysklands under kriget som modell")
där tidigare kapitalister till största delen deltog i denna nya
Sovjetekonomi. Lenin var inte anhängare av ett fullständigt förstörande
av den gamla ekonomiska ordningen, utan för en slags jämvikt mellan
det gamla och det nya, för deras samexistens. Lenin som strax innan
hade attackerat "klassamarbete" blev nu dess förespråkare. När han
satt vid makten började han känna påverkan från samhällets skilda
krafter, och inte längre, som tidigare, enbart från arbetarklassen.
Han hade gjort sig till försvarare av klassens tillfälliga status
quo, och förespråkade inte längre epokens dynamik.
Det växande inbördeskriget kom att än en gång korrigera denna
fas i den leninistiska revolutionsfilosofin. De tyska och österrikisk-ungerska
kejsardömena gav färsk näring åt de folkliga massornas maximalistiska
tendenser, och frågan om socialismens omedelbara fullbordande sanktionerades
officiellt. Året 1919 började. Det är den ryska revolutionens uppståndelse,
dess 1793. Och, som vi har sett, var det än en gång på massornas
och inte på Lenins initiativ.
Från revolutionär uppståndelse till bankrutt är det bara ett
(kort) steg. Vid denna historiska kris är det Lenin som har den
mest tragiska rollen. Om perioden av socialt uppror, av revolutionär
hänförelse, karaktäriserades av att massorna lyckades dra Lenin
efter sig, avslöjade revolutionens nedgång och bankrutt motsättningen
mellan Lenin och arbetarmassorna, och hans seger över dem.
Vad gällde slaget? Just socialismens princip, den ur bourgeoisins
händer vridna industrins öde. Det är detta som orsakar Lenins skilsmässa
från proletariatet. Det är där man måste söka nyckeln till en förståelse
av Lenins dubbelhet i revolutionen.
Arbetarna hade tagit makten i fabrikerna och introducerat den
kollektiva produktionsprincipen. Men samordningen mellan de olika
fabrikerna var beroende av den byråkratiska apparaten. Redan detta
var ett symptom på den fara som hotade proletariatet. Socialismens
öde i Ryssland var beroende av om arbetarna hade möjlighet att trygga
den övergripande kontrollen över produktionen. För att uppnå en
socialistisk samhällsordning och att omorganisera bondeekonomin
med socialistiska metoder, måste proletariatet först förverkliga
den socialistiska organiseringen av sin egen hemvist - industrin.
Det tycks som att det här rör sig om en framtvingad sanning.
Ändå glöms den alltid när socialismens och revolutionens öde utforskas.
Lenin, placerad högst uppe i apparaten, såg problemet med apparatens
ögon. En arbetardelegat på 10:e partikongressen (1921), Milyanov,
satte fingret på det: "Lenins attityd är psykologiskt begriplig.
Kamrat Lenin är president i Folkkommissariernas råd. Det är han
som leder vår sovjetiska politik. Det är tydligt att alla handlingar,
vem som än utför dem, som besvärar ledningen bara kan ses som småborgerliga
och särskilt farliga."
Även under inbördeskriget fortsatte den centrala byråkratin att
växa, och tog över fabrikerna. Fabrikernas styrelse, som från början
föreslogs av arbetarna och tjänstemännen, utnämndes nu alltmer från
centrum. Samtidigt ersattes det ursprungliga styrelsesystemet gradvis
av en enmansledning. Fabrikerna började glida arbetarna ur händerna.
Detta skedde på initiativ från Lenin, och trots motstånd från partiets
hela arbetarfraktion och alla de ledande arbetarbolsjevikerna. För
sin oppositions skull sändes Tomskij i exil till Turkistan på samma
sätt som Sapronov sändes till Ukraina för sin "demokratiska centralism".
Med inbördeskrigets slut återupptogs kampen om herraväldet över
industrin mellan byråkratin och proletariatet med förnyad styrka.
Det gick in i en avgörande fas. Det var just den kampen som krossade
systemet med krigskommunism.
"I vår industri finns två makter, arbetarnas och byråkratins.
Det paralyserar produktionen. Den enda utvägen är ett radikalt beslut:
en enda makt, antingen arbetarsocialismens eller statskapitalismens."
I dessa termer fördömde Shlyapnikov, Arbetaroppositionens teoretiker,
konflikten i en artikel i Pravda, under de förberedande diskussionerna
(inför kongressen) om fackföreningsfrågan.
Vilken var Lenins attityd vid den tiden? Även han stod för ett
kompromisslöst beslut, men med den skillnaden att han stödde att
byråkratin gavs all makt. Lenin erkände själv att det under skydd
av "fackföreningsdiskussionen" rörde sig om att dra undan fabrikerna
från arbetarklassens kontroll. Han deklarerade att "Om det är till
fackföreningarna, d.v.s. till de till niotiondelen icke-partianslutna
arbetarna, som ledningen för industrin skall anförtros, vad
har vi då för nytta av partiet?"
Så i partiet fanns bara en tiondel av arbetarklassen, arbetarbolsjevikerna,
och de krävde detsamma som de icke-partianslutna. Klasslinjen i
denna avgörande fråga var mycket skarp: å ena sidan arbetarna (partianslutna
eller ej), å den andra byråkraterna (partianslutna eller ej). Bakom
arbetarna - socialism, bakom byråkraterna - typisk statskapitalism.
För att kompensera förlusten av fabrikerna gav Lenin arbetarna
strejkrätt. Som om arbetarna gjorde Oktoberrevolutionen för rätten
att strejka!
Karaktäristiskt är Lenins relation till "liberalerna" i hans
eget byråkratiska läger. Stående halvvägs mellan Arbetaroppositionen
och Lenin föreslog Trotskij-Bukharin-Sapronovgrupperna att byråkratin
absoluta makt skulle begränsas genom att arbetarna i rådgivande
syfte gavs en röst om produktionens organisering. Lenin motsatte
sig detta å det bestämdaste och tillämpade vid den 10:e partikongressen
1921 de kraftigaste organisatoriska åtgärderna mot dem för deras
"vacklan".
Lenin "vacklade" minsann inte. Utnämnande sig själv till talesman
för sovjetbyråkratin (partilös såväl som kommunistisk) vred han
fabrikerna ur händerna på arbetarna (kommunistiska och partilösa)
med orubblig hårdhet. Han ryckte ifrån dem deras väsentliga erövring,
det enda vapen de kunde använda för att ta ytterligare ett steg
mot sin emancipation, sin väg mot socialismen. Det ryska proletariatet
blev än en gång en lönearbetande arbetskraft i andras fabriker.
Av socialismen i Ryssland återstod inget annat än själva ordet.
Och hur var det med 1921 och Kronstadt-upproret frågar sig många.
Industrins öde, d.v.s. socialismens öde, var avgjort långt dessförinnan.
Krossandet av Kronstadt-revolten var byråkratins svar på proletariatets
och böndernas försök att ena sig mot den. Lenin och hans byråkrati
var mycket rädda för detta. Efter krossandet av NEP och alliansen
mellan byråkratin och bönderna mot proletariatet. Det var först
vid tiden för Femårsplanen som den förstärkta byråkratin vände sig
mot sina tillfälliga allierade - mellanbönderna och kulakerna.
Efter att ha likviderat socialismen på det ekonomiska området
- efter att ha likviderat arbetarmakten i fabrikerna - hade byråkratin
ytterligare en uppgift att utföra, att likvidera proletariatets
och de arbetande massornas politiska makt. Organen för den makten
var den storslagna massorganisering som forsade fram under den revolutionära
processen - sovjeterna.
Mot den politiska massorganisationen, sovjeterna, och mot den
ekonomiska massorganisationen, fackföreningarna, ställde byråkratin
den organisation där massornas deltagande var svagast, men där den
själv var starkast - partiet. För att förhindra varje möjlighet
till att slaget skulle vinnas av massorna, såväl inom som utom partiet,
tog 10:e partikongressen på Lenins initiativ följande beslut: Alla
partier utom det kommunistiska förbjöds, och inom partiet förbjöds
alla åsikter och oppositionsgrupper som motsatte sig partiets byråkratiska
maktcirkel. Partiet förvandlades till det byråkratiska kejsardömets
stödorgan, precis som sovjeterna och fackföreningarna hade förvandlats
till partiets stödorgan. Den bonapartiska diktaturen över partiet,
arbetarklassen och landet hade tagit form.
Jag blev helt mållös när jag fann att kommunistpartiets ledare
var fullständigt medvetna om detta. I sin bok Övergångsperiodens
ekonomi,, formulerade Bucharin teorin om "proletär bonapartism"
(personväldet).[3] Angående detta noterade
Lenin att "Det är sant ... men man bör inte använda det ordet"[4]
Man kan göra det, men man får inte säga det - det är Lenin då han
övergav proletariatet för byråkratin. Lenin visste även hur byråkratins
bonapartistiska drag doldes: "Det är inte möjligt att realisera
proletariatets diktatur med en organisation som omfattar det i sin
helhet, ty proletariatet är fortfarande alltför splittrat, alltför
förödmjukat, alltför lättmutat." Där kan proletariatets diktatur
"bara realiseras av förtruppen som till sig samlar klassens hela
revolutionära energi - partiet." Senare erfarenheter kom att demonstrera
all byråkratisk realitet i denna teori om diktaturen, teorin om
partiets diktatur över arbetarklassen - en utvald minoritets diktatur
över proletariatets "efterblivna massa". Än en gång demonstrerade
historien riktigheten i frasen från den gamla revolutionssången
- Det finns ingen allenarådande frälsare Varken Gud, kejsare
eller tribun[5] - riktigheten
i arbetarrörelsens paroll: Arbetarklassens befrielse måste vara
dess eget verk.
Icke desto mindre fodrade likvideringen av proletariatets
politiska makt en solid "ideologisk bas".
Man kunde bara nalkas det förtäckt, ty det var omöjligt att
nämna saker vid deras rätta namn. I en revolution som ursprungligen
gjordes i socialismens namn, är det inte lämpligt att rent ut säga
att "Nu är det vi som är de nya herrarna, de nya exploatörerna."
Det är mycket lättare att kalla tagandet av fabrikerna från arbetarna
för "en seger för det socialistiska produktionssättet", byråkratins
grepp över proletariatet för "stärkandet av proletariatets diktatur",
och de nya exploatörerna för "proletariatets förtrupp". Eftersom
jordägarna hade varit "böndernas beskyddare" och bourgeoisin "folkets
förtrupp", kunde byråkratin mycket väl vara "proletariatets förtrupp".
Exploatörerna har alltid betraktat sig som de exploaterades förtrupp.
Lenin rättfärdigade sin nya politik med proletariatets svaghet.
Medan han anförtrodde revolutionen i byråkratins händer, försäkrade
han att han beskyddade den mot arbetarna. Morgondagens belöning
skulle rättfärdiga dagens offer. Dessa belöningar ligger nu framför
våra ögon, och vi vet vad de är värda. Det måste sägas till det
ryska proletariatets ära, att det trots sin svaghet, med en gång
förstod vad som var i görningen. Det förstod att Lenin handlade
som om han hade sagt: "Ni andra, ni arbetare, ni är ologiska. Ni
begär socialismens omedelbara införande, men ni saknar styrkan att
genomföra det. Och eftersom Ni inte kan bli samhällets herrar, måste
Ni bli tjänarna - det är klasskampens lag i alla klassamhällen.
Om Ni fogar Er i det oundvikliga, kommer vi att ge Er allt som är
möjligt att ge Er."
Arbetarna hade sin egen uppfattning om kampen och de handlade
som om deras svar varit "Nej, det är du som är ologisk, kamrat Lenin.
Om vi inte är tillräckligt starka för att bli landets herrar, då
måste vi gå över till aktiv opposition. En klass kapitulerar inte,
den kämpar."
Redan proletariatets spontana opposition mot byråkratins övergrepp
var ett tydligt tecken på att proletariatet inte var så svagt som
Lenin hävdade. Om han av hela sin själ hade stött proletariatet,
hade han stött den arbetaropposition som visade sig över hela landet,
men istället tänkte och handlade han i byråkratins anda, i sin makts
anda. Den proletära kraften såg han som ett hot, och han tillämpade
klasskampens lagar på proletariatet: Den klass som inte ger sig
måste krossas av sin härskare. När han avslutade 10:e partikongressen
utropade Lenin till bifallsropen från landets nya byråkrati: "Nu
har vi avlivat oppositionen. Vi kommer inte längre att tolerera
den för ett ögonblick." I realiteten innebar det slutet för den
legala oppositionen. Framför denna öppnades nu dörrarna till fängelser
och exil, i väntan på avrättningspatrullens ankomst.
Trots sina grundläggande förändringar fortsatte revolutionen
att, precis som tidigare, att kalla sig "proletär" och "socialistisk".
Än värre var att Lenin visade hur nödvändigt det var att förena
de inrotade fraserna med proletariatets verkliga underkastelse.
När arbetarna, de byråkratiska anspråkens verkliga offer, protesterade
mot byråkratins bedrägeri mot socialismen och krävde att deras rättmätiga
intressen skulle tillgodoses, avvisade han dem över en kam som "småborgare",
"anarkister" och "kontrarevolutionärer". Byråkratins intressen betecknades
däremot som "proletariatets klassintressen". Han etablerade i landet
en totalitär och byråkratisk regim som kallade allt som var politiskt
eller socialt progressivt för "kontrarevolutionärt". Han införde
den flod av lögner, förfalskningar och förvrängningar som hela Ryssland
idag, i sin fulländade och förstärkta stalinistiska variant, lever
i, och som förgiftar den internationella arbetar- och demokratiska
rörelsens hela sociala liv.
När Shlyapnikov i slutet av den 10:e partikongressen hörde
Lenins tal och resolutionsförslag om Arbetaroppositionen utbrast
han: "aldrig i hela mitt liv, efter 20 år i partiet, har jag någonsin
sett eller hört något mer demagogiskt eller nesligare." Shlyapnikovs
ord ekade som Thomas Münzers karaktärisering av Luther som "Doktor
Lögnare" efter Luthers stöd för de protestantiska prinsarna mot
de protestantiska bönderna.
"Och det är precis vad Du, Lenin, blev i slutet av din historiska
karaktär" sade jag till mig själv...
Jag stirrade stelt och med motvilja på Lenins porträtt på
bordet i min cell. Framför mig stod två Lenin, precis som det hade
funnits två Luther och två Cromwell. De lyftes av revolutionen,
och när man gled nedför det sluttande planet krossade de dem som
ville gå vidare.
Och hela denna avgörande utveckling skedde under två-tre år
av den ryska revolutionen, precis som i alla andra revolutioner.
"Den politiska betydelsen av Din opposition mot den rovlystna
stalinismen i slutet av Ditt liv, Lenin, innebar inte mer än en
vacklan - även om det var tragiskt för dig - mellan stalinism och
trotskism, d.v.s. mellan den ultrareaktionära och den liberala varianten
av byråkratin."
Bolsjevikpartiets, samt Lenins och Trotskijs, öde visar än
en gång att även de mest avancerade partier och de största ledare
till sin karaktär begränsas av de historiska omständigheterna. Det
är p.g.a. detta som de oundvikligen vid ett givet tillfälle blir
konservativa, trots det nya livets krav.
Leninlegenden tycktes mig inte mer än en lögn avsedd för att
dölja byråkratins brott.
"För att krossa den byråkratis diktatur, som skapats av dina
händer, var det även nödvändigt, Lenin, att krossa legenden om proletariatets
ofelbare vise man. I farans stund krossade Du proletariatet istället
för att räcka det Din hand."
"Om världen fortfarande behöver följande läxa, bekräftar Du
den: När massorna inte klarar av att rädda revolutionen, kan ingen
göra det åt dem. Din erfarenhet, Lenin, säger oss att den enda vägen
att rädda en proletär revolution är att driva den till sin spets,
till massornas fullständiga frigörelse. Om revolutionen inte drivs
till sin spets kommer oundvikligen en ny privilegierad minoritet
att utöva sin diktatur över majoriteten av arbetarna. Dagens revolutioner
kommer antingen att uppnå fullständig socialism, eller så kommer
de en dag oundvikligen bli antiproletära, antisocialistiska. De
blir kontrarevolutioner."
"Varken Gud eller herrar" sade en röst längst nere från mitt
undermedvetna, men icke desto mindre hörbar, stadig och fodrande.
Lenins porträtt på bordet i min cell revs i tusen bitar och slängdes
i papperskorgen...
Cellen var mörk. Utomhus hade mörkret fallit. Uralbergen och
stäppen sänktes i en olycksbådande tystnad. Jag mådde illa och hade
ont i hjärtat. Under sex månader var jag så deprimerad att jag inte
kunde säga eller skriva ett ord om mina nya slutsatser om den store
revolutionäre ledaren, så mycket led jag när jag skilde mig från
myterna om den Lenin jag en gång så trogen höll mig fast vid.
Noter:
[1] Rubriken syftar på de ord
som Julius Ceasar anses ha yttrat då han fann sin bäste vän, Brutus,
bland de som överföll och mördade honom: "Även du, min Brutus!"
[2] Den jakobinske anarkisten
Nechojev - Bakunins lärjunge och den som gav denne inspiration till
hans "revolutionära katekes" - var den typiska nihilisten under
tsartiden. Han inspirerade Dostostjevskij till sin berömda roman
Den besatte.
[3] Ryska utgåvan 1920, sid.
115.
[4] Lenin - Samlade verk,
vol. XI, ryska utgåvan 1930.
[5] Tribunen valdes i
det antika Rom av det egendomslösa folket (dock ej slavarna) - plebejerna
- för att representera dem. Enbart patricier (överklassen) var valbara.
Flera tribuner reformerade den romerska staten, och begränsade
patriciernas makt.
|