Samulel Farber:
REVOLUTIONÄR I KUBANSKT FÄNGELSE
Följande artikel är hämtad från den amerikanska organisationen
International Socialists tidskrift Changes nr 2 1985. Artikelförfattaren,
Samuel Farber, lämnade Kuba 1958, medan han fortfarande var gymnasieelev.
I samband med ett töväder i relationerna mellan Kuba och USA 1979,
kunde många emigranter från Kuba passa på att, för en vecka, besöka
sina släktingar och gamla vänner. Samuel Farbers intryck finns publicerade
i Changes nr 6 1980, respektive Critique nr 13.
Den kubanske revolutionäre författaren Ariel Hidalgo har suttit
i fängelse nära Havanna sedan 1981. Hans syster Gisela, som är flygvärdinna
och fackligt aktiv samt bor i New York, beskriver Ariel som "en
militant marxistisk beundrare av Che Guevara, en idealist, en man
som alltid sade sin mening om orättvisor, oavsett deras ursprung".
Enligt systern arresterades Hidalgo först 1980 då han gick emot
en grupp stenkastare och protesterade högljutt mot deras attack
mot en student som sökt tillstånd att emigrera under massutvandringen
från hamnstaden Mariel.
Att denne student sökte Ariel Hidalgos stöd är inte förvånande.
Hidalgo var en populär och hängiven lärare för arbetare vid det
vuxengymnasium utanför Havanna där jag själv studerade för 30 år
sedan. Skolan heter Manolito Aguiar efter en av mina vänner, även
han en gymnasistpolitiker som mördades av Batistas polis.
Under en längre tid hade studenter samlats i Ariels hus för att
diskutera marxism och politik. På 70-talet, när han fortfarande
bara var strax över 30, hade officiella kubanska tidningar och förlag
publicerat flera av hans politiska och historiska artiklar om Jose
Martis syn på imperialistisk nykolonialism, om Panamakanalen (för
vilken han erhöll både kubanska och panamanska priser), liksom boken
Arbetarrörelsens och det socialistiska tänkandets uppkomst på
Kuba.
Under det att dessa arbeten skrevs inom ramarna för den rådande
ortodoxin, råkade Hidalgo ofta i svårigheter på sitt arbete och
i andra sammanhang. Han sade alltid sin mening om byråkratins arrogans,
missbruk och privilegier. Till slut drog han. slutsatsen att det
som fanns på Kuba var långt ifrån vad Marx och Engels hade tänkt
sig.
Hidalgo frigavs efter den första arresteringen 1980, men arresterades
på nytt 1981. Han placerades först på ett psykiatriskt sjukhus,
därefter på Statssäkerhetens högkvarter för att ställas inför rätta.
Han anklagades och dömdes till åtta år enligt den Femte Avdelningen
(med rubriken "Fientlig Propaganda"), paragraf 108-1 i den kubanska
strafflagen. Denna paragraf straffar "den som (a) i muntlig, skriftlig
eller annan form uppviglar mot den sociala ordningen, den internationella
solidariteten, eller den socialistiska staten; (b) tillverkar, distribuerar
eller innehar propaganda av den art som nämnes i föregående moment".
Hidalgo dömdes till det maxistraff på åtta år som denna lag föreskriver.
vid denna politiska rättegång, som alltid oomnämnd i kubansk press,
tilläts Hidalgo enbart säga några få ord vid rättegångens slutskede.
Inte oväntat bestod de "bevis" som lades fram vid rättegångens enda
och korta sammanträde av uttalande från medlemmar ur den lokala
försvarskommittén, vilka vittnade om att Hidalgo "pratade för mycket".
Hidalgo tillbringade de 14 första fängelsemånaderna under bedrövliga
förhållanden - i ensamcell i en mörk, trång och smutsig cell i Combinada
del Estefängelset nära Havanna. Därefter förbättrades förhållandena.
Han förflyttades till en vanlig cell, och hans fru, men dock inte
hans dotter, fick besöka honom två timmar per månad. Hon fick lov
att ge honom vissa matvaror (som t.ex. sötsaker, mjölkpulver, bröd),
men inget att läsa eller att skriva med.
Sedan augusti 1984 har emellertid även dessa månatliga besök
förbjudits. Hidalgo har förkastat den "rehabilitering" som eventuellt
skulle kunna förbättra hans förhållanden i fängelset, eller på sikt
t.o.m. innebära hans frigivning. Han fortsätter att hålla fast vid
sina ståndpunkter, att den socialistiska revolution han tror är
nödvändig, inte kan överleva utan socialistisk demokrati, varken
på Kuba, i övriga Latinamerika, eller i resten av världen.
Hidalgos åklagare nämnde aldrig, att då polisen letade igenom
hans hus inför rättegången konfiskerade den ett utkast till ett
opublicerat manuskript: "Kuba - Den marxistiska staten och den 'Nya
klassen'. En dialektisk materialistisk studie". I denna artikel,
vilken eventuellt kommer att publiceras i den brittiska socialistiska
tidskriften Critique, försöker Hidalgo att visa att vad han
kallar en "företagsledande" härskande klass har tagit över på Kuba,
liksom i övriga "socialistiska" länder. Han argumenterar för att,
precis som i de kapitalistiska länderna, har arbetarklassen bara
ett alternativ, nämligen att resa sig, ta över den nya staten och
etablera sitt eget välde.
II
Större delen av Hidalgos diskussion om naturen hos det nya stalinistiska
klassamhället är välkänd för Changes' läsekrets (samt även
för Rådsmakts, övers. anm.). Trots att Hidalgo skrev utan
att ha tillgång till större delen av de ickestalinistiska internationella
tidskrifterna, tycks det som om han, oberoende av dessa, utvecklat
flera av dess argument.
Det finns emellertid två frågor där han tycks komma med egna
bidrag till analysen av de stalinistiska samhällena. Den första
handlar om den byråkratiska korruptionens rötter, när en "företagsledare
för egen del tar en del av det som skulle ha gått till staten".
Hidalgo förklarar detta på följande sätt:
"Det är ologiskt att tänka sig att en funktionär skulle begränsa
sig till att enbart njuta av de varor och tjänster som han själv
kan lägga beslag på /.../ Det beslagtagna har dessutom ett bytesvärde.
Företagsledare A, som leder ett byggföretag, vänder sig t.ex. till
företagsledare B, som leder ett bryggeri, och ber honom att 'för
hans räkning lösa problemet' med. tio ölbackar. B ger honom de begärda
backarna, vilka utgör en del av hans fabriks merproduktion.
För A ligger dessa ölbackars värde i sitt bruksvärde, medan det
för B ligger i deras bytesvärde, eftersom han vet att de kommer
att göra det möjligt för honom att erhålla de tusen cementblock
han behöver till sitt sommarställe, och att även A för honom kommer
att 'lösa' en del av företagets merproduktion.
I detta läge har A utnyttjat exploateringen av sina arbetare
redan innan denna har inträffat, därför att de tusen cementblocken
har, i detta fall, ett slumpmässigt värde av tio ölbackar, och tvärtom.
Hursomhelst, till skenet tycks inte detta byte mellan A och B vara
av exploaterande karaktär, eftersom B inte lägger sig till med de
tio ölbackarna för egen konsumtion, utan istället ger dem i present
till någon annan. För det andra byter inga pengar ägare mellan A
och B. För det tredje är inte bytet samtidigt, utan dess bägge faser
skiljs åt genom en obestämd tid, så att det hela snarare liknar
oegennyttiga favörer än handel. Till sist, både A och B tycks lösa
problem på sina resp. företag, även om det sker med inofficiella
metoder."
III
Den andra frågan rör arbetarnas brist på motivation att producera
i stalinistiska samhällen. Hidalgo förkastar individuell själviskhet
som en oönskad morot, men beklagar arbetarnas avsaknad av
ambition i dessa nya klassamhällen.
Enligt Hidalgo kan en sådan nödvändig ambition enbart komma till
stånd genom att "alienationen mellan producenter och produktionsmedel
tar slut. /.../ Hur kan denna alienation upplösas? Genom att arbetarna
själva, från basen, väljer sin företagsledning, och genom att låta
de enskilda arbetarna direkt gynnas av /produktionsenheternas/ vinster."
För att undvika att nya skillnader uppstår mellan olika sektorer
av arbetarklassen, föreslår Hidalgo att "staten skall ha till uppgift
att utjämna skillnader mellan olika kollektiv, genom att ta ut en
skatt alltefter produktionsmedlens utveckling. På detta sätt skulle
individualism och kollektivism upplösas i en dialektisk relation.
Den kollektiva karaktären av jämlik fördelning inom samma produktionsenhet
skulle dessutom håna den individualistiska karaktären hos den proportionella
fördelningen mellan arbetskollektiv efter nedlagt arbete. Vem skulle
ha hand om denna proportionella fördelning? Folket självt, genom
sina val på marknaden."
Detta kan låta som om Hidalgo föreslår en sorts syndikalistisk
marknadssocialism. Men längre fram skriver han fördelaktigt om socialistisk
icke-byråkratisk planering. Han antyder att tvärtemot vad som händer
under kapitalismen, så "leder inte socialistisk konkurrens till
överproduktionskriser, eftersom denna kommer att begränsas av de
naturliga gränser som arbetarsamhällets samordning av det allmänna
intresset kommer att genomföra genom staten; Denna stat kontrolleras
/.../ av föreningen av alla producenter i en federalistisk integrering
av alla kollektiv."
IV
Tyvärr är Ariel Hidalgo än så länge en ensam kubansk röst: Hans
marxistiska revolutionära socialism är inte representativ för en
ny opposition mot den castristiska varianten av stalinism.
På Kuba finns faktiskt en ny opposition. I det stora hela
utgörs den av folk som växt upp på Castros Kuba, snarare än under
den kapitalistiska tiden dessförinnan. Emigrationen efter 1980 har
ett helt annorlunda socialt ursprung än de som lämnade dessförinnan:
De nya kubanska f1yktingarna tenderar att vara unga, män, outbildade
arbetare från städerna, vilka är svarta i åtminstone samma omfattning
som kubanerna i allmänhet.
En ny sorts intellektuella har också dykt upp de senaste åren.
Flertalet är tidigare vänsterrister, vilka blev kända och/eller
uppnådde sin intellektuella och artistiska mognad under Castro.
Dessa intellektuella och artister representeras bra av de intervjuade
i filmen Opassande leverne (en fransk TV-dokumentär om repressionen
mot kubanska icke-anpasslingar, huvudsakligen homosexuella. - Visad
i svensk TV 1984 under en Kubaafton., övers. anm.)
I bästa fall attraheras dessa oppositionella av liberala, och
ibland socialdemokratiska mänskliga-rättighetsideologier. Vanligen
stödjer de "Väst" i kulturpolitiska termer och även om de medger
att kapitalistisk och västlig imperialistisk exploatering är av
ondo, är inte detta en omedelbar fiende som man behöver bekymra
sig mycket om.
Denna attityd är förstås inte så annorlunda från stora delar
av den polska Solidarnosc-rörelsens vänsterflygels politik, t.ex.
de flesta medlemmarna i KOR. Men det finns en avgörande skillnad:
Till skillnad från Polen så saknar Kuba en socialistisk tradition
skild från stalinismen, medan många inom vänstern av Solidarnosc
t.ex. identifierar sig med det gamla Polska Socialistpartiets (PPS)
traditioner.
Förklaringarna till detta nya ansikte i den kubanska politiken
är många och komplexa, men bland dessa måste vi definitivt ta med
det faktum att den stora majoriteten inom den amerikanska vänstern,
inklusive de flesta vänsterradikala liberaler liksom många socialdemokrater,
mer eller mindre har sympati för Castro.
Den minoritet inom vänstern som inte är för Castro, tycks antingen
bestå av liberaler som misstagits för radikaler (som t.ex. Irving
Howe) , avskyvärda kärnvapenkrigshetsare av typ SocialDemocrats-USA,
vilka i själva verket inte alls tillhör vänstern; eller små minoriteter
av homosexuella, ananarkister och "tredje-ståndpunkts"-revoltionära
socialister. Till och med bland dessa små minoriteter saknas det
inte påtryckningar för att anpassa sig till den hegemoniska pro-Castro-miljön.
Det behöver väl inte påpekas att den stora majoriteten inom denna
vänster, vilken tillsammans med den chauvinistiska högern deltog
i förtalet och försöken att misskreditera flyktingarna från Mariel
1980, inte heller har kunnat påverka denna nya kubanska opposition.
En amerikansk vänster som kraftfullt hade motsatt sig den amerikanska
imperialismens politik på Kuba, i Latinamerika och Karibien, samtidigt
som den vägrade att blanda ihop detta med stöd för Castros variant
av stalinism, skulle i och för sig inte varit garanterad någon succé
i sina försök att påverka denna opposition. Men den skulle i alla
fall ha behållit sin moral och sin politiska auktoritet intakt.
Samuel Farber
Översatt ur CHANGES 3-4/85
|