MARXISMEN - IGÅR, IDAG OCH I MORGON
Enligt Marx uppfattning kommer förändringar i människornas sociala
och materiella förhållanden att påverka deras medvetande. Det gäller
också marxismen och dess historiska utveckling. Marxismen var från
början en klasskampsteori som utgick från den kapitalistiska produktionens
specifika sociala förhållanden. Men medan dess analys av de i den
kapitalistiska produktionen inbyggda sociala motsättningarna gäller
den kapitalistiska utvecklingens allmänna utveckling, så är klasskampen
en dagsfråga och anpassar sig själv efter förändrade sociala förhållanden.
Dessa förändringar återspeglas i den marxistiska ideologin. Således
är kapitalismens historia också marxismens historia.
Arbetarrörelsen föregick den marxistiska teorin och utgjorde
själva basen för dess utveckling. Marxismen blev den dominerande
teorin inom den socialistiska rörelsen därför att den förmådde avslöja
det kapitalistiska samhällets exploaterande struktur och samtidigt
avslöja detta speciella produktionssätts historiska begränsningar.
Hemligheten hos kapitalismens väldiga utveckling d.v.s. den ständigt
ökade utsugningen av arbetskraften - var också hemligheten hos de
olika svårigheter som pekade fram mot dess kommande försvinnande.
Genom att använda den vetenskapliga analysens metoder förmådde Marx
med sitt verk "Kapitalet" erbjuda en teori som kopplade samman klasskampens
och kapitalproduktionens motsättningar.
Marx kritik av den politiska ekonomin var av nödvändighet lika
abstrakt som den politiska ekonomin själv. Den kunde bara handla
om den kapitalistiska utvecklingens allmänna trend, inte om dess
mångahanda konkreta uttryck vid varje given tidpunkt. Eftersom kapitalackumulationen
på en gång är orsaken till systemets utbredning och till dess nedgång,
så fortsätter kapitalproduktionen som en cyklisk process med expansion
och kris.
Dessa två situationer medför olika sociala förhållanden och därför
olika reaktioner från både arbete och kapital. Säkert är att den
kapitalistiska utvecklingens allmänna trend innebär e5kade svårigheter
att undvika en krisperiod genom fortsatt kapitalexpansion och således
en tendens till systemets sammanbrott. Men det är inte möjligt att
säga vid vilken bestämd punkt på dess utveckling som kapitalet kommer
att falla sönder p.g.a. den objektiva omöjligheten att fortsätta
sin ackumulationsprocess.
Kapitalproduktionen, som innebär frånvaron av varje medveten
styrning av produktionen, uppnår ett slags blind styrning i marknadens
utbud- och efterfrågansmekanism. Marknaden anpassar sig i sin tur
till kapitalets behov att expandera genom att den bestäms av, å
ena sidan, den skiftande exploateringen av arbetskraften och, å
andra sidan, förändringar i kapitalets struktur som beror på kapita1ets
ackumulation.
De enskilda storheter som ingår i denna process är inte empiriskt
observerbara, så det är omöjligt att avgöra om en särskild kris
i kapitalproduktionen kommer, eller inte kommer, att sträcka sig
över en längre tidsperiod, om den kommer att bli mer eller mindre
förödande vad beträffar de socia1a 1örhållandena, eller om den kommer
visa sig vara det kapitalistiska systemets slutgiltiga kris genom
att framkalla en revolutionär lösning genom en uppväckt arbetarklass
handlingar.
IGÅR…
I den tidiga marxistiska rörelsen ansågs detta vara en realistisk
möjlighet eftersom den socialistiska rörelsen växte och klasskampen
bredde ut sig inom det kapitalistiska systemet. Det senares utveckling
tycktes ske parallellt med det proletära klassmedvetandets utveckling,
arbetarklassens organisationers til1växt och en ökad insikt i att
det fanns ett alternativ till det kapitalistiska samhället.
Klasskampen teori och praktik ansågs vara ett enhetligt fenomen
beroende på den kapitalistiska utvecklingens egen expansion och
medföljande inre begränsning. Det tycktes som den ökade exploateringen
av arbetet och den tilltagande polariseringen i samhället mellan
en liten minoritet utsugare och en överväldigande majoritet utsugna
skulle öka arbetarnas klassmedvetande och därmed deras revolutionära
vilja att förstöra det kapitalistiska systemet. och det var verkligen
så att de sociala förhållandena vid den tiden inte tillät något
annat perspektiv, eftersom den industriella kapitalismens framväxt
följdes av en ökande misär för de arbetande klasserna och en påtaglig
skärpning av klasskampen. Ändå tillhandahölls delta perspektiv bara
av sådana förhållanden, som ännu inte avslöjat möjligheterna för
en annan utvecklingsgång.
Kapitalismen har, om än avbruten av kris- och depressionsperioder,
förmått vidmakthålla sig själv genom en fortsatt kapitalexpansion
och dess utbredning genom en tilltagande ökning av arbetsproduktiviteten.
Det visade sig möjligt at1 inte bara återhämta en temporärt förlorad
profitabilitet utan också att öka den tillräckligt för att fortsätta
ackumulationsprocessen och öka levnadsstandarden för den arbetande
befolkningens stora flertal.
Denna framgångsrika kapitalexpansion och förbättring av arbetarnas
förhållanden ledde till en ökad grad av tvivel om giltigheten i
Marx abstrakta teori om kapitalismens utveckling. I själva verket
tycktes den iakttagbara verkligheten motsäga Marx teorier om kapitalismens
framtid.
Även i de fall man håll fast vid Marx teori, så kopplades den
inte längre samman med en praxis som ideo1ogiskt syftade till kapitalismens
avskaffande. Den revolutionära Marxismen blev en evolutionär teori,
som uttryckte viljan att överskrida det kapitalistiska systemet
med hjälp av en konstant reformering av dess politiska och ekonomiska
institutioner. Den marxistiska revisionismen, i både ! öppen och
dold form, ledde till en sorts syntes av marxism och borgerlig ideologi,
som en teoretisk motsvarighet till arbetarrörelsens praktiska integration
i det kapitalistiska systemet.
Man ska emellertid inte dra på för stora växlar på detta eftersom
den organiserade arbetarrörelsen alltid har varit en minoritet inom
arbetarklassen. Arbetarnas stora flertal anpassar sig till den rådande
borgerliga ideologin och underordnade kapitalismens objektiva förhållanden,
utgör de bara potentiellt en revolutionär klass. De kan bli revolutionära
genom omständigheternas makt, som överskrider begränsningarna hos
dess ideologiska medvetande och på så sätt erbjuda dessa klassmedvetna
del ett tillfälle att göra det möjliga till verklighet genom sitt
revolutionära exempel. Denna funktion hos arbetarklassens klassmedvetna
del gick förlorade p.g.a. dess integration i den kapitalistiska
systemet. Marxismen blev alltmer en tvetydig doktrin, som tjänade
andra ändamål än de ursprungliga.
Allt detta är historia och särskild då 2:a Internationalens historia,
som avslöjade att dess synbara marxistiska orientering i själva
verket var en icke-revolutionär praktiks falska ideologi. Detta
hade inget att göra med ett "förräderi" av marxismen, utan var ett
resultat av kapitalismens snabba uppgång och ökade makt, vilken
förmådde arbetarrörelsen att anpassa sig efter kapitalproduktionens
ändrade förhållanden.
Eftersom det tycktes omöjligt att störta systemet, så orsakade
kapitalismens förändringar också arbetarrörelsens. i egenskap av
reformrörelse deltog denna i reformeringen av kapitalismen vilken
baserades på arbetsproduktionens ökning och de nationellt organiserade
kapitalens tävlan i imperialistisk expansion. Klasskampen övergick
i klassamarbete.
MARXISMEN SOM IDEOLOGI
I samband med dessa förändringar antog marxismen - försåvitt
den inte helt och hållet förnekades eller omtolkades till sin motsats
- en renodlat ideologisk form som inte påverkade arbetarrörelsens
pro-kapitalistiska praktik. Som sådan kunde den existera sida vid
sida med andra ideologier som tävlade om anslutning. Den representerade
inte längre medvetandet hos en arbetarklass ute efter att störta
det existerande samhället, ulan en världsåskådning som sades vara
grundad på den politiska ekonomins socialvetenskap. I och med det
blev den en angelägenhet för kritiskt sinnade inom medelklassen,
som var allierade med, men inte en del av, arbetarklassen. Detta
var inte bara en konkretisering av den marxistiska teorins åtskiljande
från arbetarrörelsens verkliga praxis.
Det är naturligtvis sant att socialistiska idéer först och huvudsakligen
- om än inte enbart - framfördes av medlemmar i medelklassen som
hade upprörts av den tidiga kapitalismens omänskliga sociala förhållanden.
Det var dessa förhållanden - inte deras intelligensnivå - som gjorde
dem uppmärksamma på sociala förändringar och därmed på arbetarklassen.
Det är därför inte överraskande att kapitalismens framsteg vid sekelskiftet
dämpade deras förmåga till kritik och detta desto mer eftersom arbetarklassens
själv hade förlorat större delen av sin oppositionella inställning.
Marxismen blev en sysselsättning för intellektuella och antog
en akademisk karaktär. Man närmade sig den inte längre den som en
arbetarrörelse utan som ett vetenskapligt problem att argumentera
om. Ändå tjänade dispyterna om olika frågor som restes av marxismen,
till att vidmakthålla illusionen om arbetarrörelsens karaktär tills
dess att den skingrades av första världskrigets verklighet.
RYSKA REVOLUTIONEN
Detta krig som innebar en gigantisk kris för kapitalproduktionen,
ledde till ett kortvarigt återupplivande av radikalismen - i arbetarrörelsen
och i arbetarklassens som helhet. I viss utsträckning förkunnade
den ett återvändande till marxistisk teori o praktik. Men det var
bara i Ryssland som de sociala omvälvningarna gick så långt att
de ledde till den efterblivna, halv-feodala kapitalistiska regimens
störtande.
Ändå var det första gången en kapitalistisk regent hade besegrats
p.g.a. det förtryckta folkets aktioner och en marxistisk rörelses
beslutsamhet. Den 2:a Internationalens döda marxism tycktes färdig
att ersättas av den 3:e Internationalens levande marxism. Och eftersom
det var bolsjevikpartiet som under Lenins ledning - omvandlade den
ryska revolutionen till en social revolution, så var det Lenins
speciella tolkning av marxismen som blev detta nya och "sista" kapitalistiska
stadiums marxism. Denna marxism har med rätta bytt namn till "marxism-leninism"
som har dominerat efterkrigstidens värld.
Här är inte plats att återberätta tredje internationalens historia
och den sorts marxism den förde med sig. Denna Historia är väl dokumenterad
i oräkneliga publikationer, som antingen lägger skulden för dess
kollaps på Stalins skuldror eller spårar den tillbaka till självaste
Lenin.
Faktum är att iden om världsrevolutionen inte kunde förverkligas
och att ryska revolutionen förblev en nationell revolution och därför
bunden till sina egna socio-ekonomiska förhållandens realiteter.
I sin isolering kunde den inte utvecklas till en socialistisk revolution
i Marx mening eftersom alla förutsättningar för en socialistisk
omvandling av samhället saknades, d.v.s. industriproletariatets
dominans och en produktionsapparat som, i producenternas händer,
inte bara kunde avskaffa utsugningen utan också föra samhället bortom
det kapitalistiska systemets begränsningar.
I det läget kunde marxismen bara bli en ideologi som stödde,
och samtidigt motsade, den statskapitalistiska verkligheten. Med
andra ord kunde marxismen, så som i den andra internationalen, också
i dess efterföljare - och underordnad bolsjevikrysslands särskilda
intressen bara fungera som en ideologi för att skyla över en icke-revolutionär
och slutligen kontrarevolutionär praktik.
KAPITALISM OCH STATSKAPITALISM
I frånvaro av en revolutionär rörelse skapade den stora depressionen,
som berörde hela världen, inte revolutionära uppror utan fascism
och ett andra världskrig. Detta innebar marxismens totala nedgång.
Det nya krigets efterspel initierade en livskraftig våg med kapitalistisk
expansion i internationell skala. Inte bara monopolkapitalet gick
stärkt ur konflikten, utan nya statskapitalistiska system växte
fram, antingen med hjälp av nationell befrielse eller imperialistisk
erövring.
Denna situation medförde inte den revolutionära marxismens återfödelse
utan det "kalla kriget", d.v.s. en konfrontation mellan olikartade
kapitalistiska system i en ständigt pågående kamp om intressesfärer
och utsugningens frukter. På statskapitalismens sida kamouflerades
denna konfrontation som en marxistisk rörelse mot den kapitalistiska
monopoliseringen av världsekonomin, medan den privata kapitalismen
med glädje kunde identifiera sina statskapitalistiska fiender som
marxister, eller kommunister, som med förstörandet av friheten att
samla kapital också skulle avskaffa alla civiliserade friheter.
Den uppfattningen medförde att begreppet marxism knöts hårt till
den statskapitalistiska ideologin.
Således ledde inte de förändringar som skapades av en serie depressioner
och krig till en konfrontation mellan kapitalism och socialism,
utan till en uppdelning av världen i mer eller mindre centralstyrda
system och till en ökande klyfta mellan kapitalistiskt utvecklade
och underutvecklade länder. Det är sant att denna uppdelning allmänt
uppfattas som mellan kapitalistiska, socialistiska och "tredje världen"-länder,
med det är en missledande förenkling av i själva verket mer komplexa
skillnader mellan dessa ekonomiska och politiska system.
"Socialism" uppfattas falskeligen men vanligen som en statskontrollerad
ekonomi inom nationens ramar, i vilken planering ersätter konkurrens.
Ett sådant system är inte längre kapitalistiskt i traditionell mening,
men inte heller socialistiskt i den marxska meningen, d.v.s. en
sammanslutning av fria och jämlika producenter. Då de verkar i en
kapitalistisk och därför också i en imperialistisk värld kan de
inte undgå att delta i allas tävlan om ekonomisk och politisk makt,
och liksom kapitalismen måste det antingen expandera eller bryta
samman. Det måste växa sig starkt i alla avseenden för att kunna
begränsa monopolkapitalets expansion, som annars skulle förstöra
det.
Den nationella formen hos de s.k. socialistiska eller statskontrollerade
regimerna för dem i konflikt med, inte bara den traditionella kapitalistiska
världen eller med särskilda kapitalistiska nationer, utan också
med varandra. De måste sätta sina nationella intressen i första
rummet, d.v.s. intressena hos de nya framväxande härskarskikten,
vars existens och säkerhet är beroende av nationalstaten. Detta
leder till skådespelet med en "socialistisk" variant av imperialism
och hotet om krig mellan de länder som kallas socialistiska.
BOLSJEVISMEN
En sådan situation var otänkbar 1917. Leninismen, eller med Stalins
ord "Marxismen i imperialismens epok" förväntade sig en världsrevolution
efter den ryska revolutionens modell. På samma sätt som olika klasser
hade slutit sig samman i Ryssland för att kasta autokratin överända,
så skulle också nationer på olika utvecklingsstadier koma att kämpa
mot en gemensam fiende i internationell skala, det imperialistiska
monopolkapitalet. Och på samma sätt som arbetarklassen, under bolsjevikpartiets
ledarskap, omvandlade den borgerliga revolutionen till en proletär
i Ryssland, så skulle den kommunistiska internationalen vara det
instrument som omvandlade antiimperialistiska kamper till socialistiska
revolutioner.
Under dessa förhållanden var det tänkbart att mindre utvecklade
nationer skulle kringgå en i annat fall ofrånkomlig kapitalistisk
utveckling och integreras i en framväxande socialistisk värld.
Då den förutsatte framgångsrika socialistiska revolutioner i
de utvecklade länderna, kunde denna teori inte bevisas vara riktig
eller felaktig eftersom de väntade revolutionerna inte förverkligades.
Det intressanta i det här sammanhanget är bolsjevikrörelsens
revolutionära benägenhet före och kort efter dess maktövertagande
i Ryssland. Dess revolution gjordes i namn av den revolutionära
marxismen, dess politiska och militära störtande av det kapitalistiska
systemet och etablerandet av en diktatur skulle säkra övergången
till ett klasslöst samhälle.
Emellertid skilde sig leninismens uppfattning om socialismens
uppbyggande redan vid den här tiden, om inte bara beroende på de
speciella förhållandena i Ryssland, från den tidiga marxismens uppfattning
och grundades istället på den som hade utvecklats av andra internationalen.
Denna såg socialismen som en automatisk fortsättning på kapitalismens
egen utveckling. Kapitalets koncentration och centralisering medförde
en tilltagande eliminering av den kapitalistiska konkurrensen och
därmed av dess privata natur, tills dess en framväxande socialistisk
regering, som ett resultat av den demokratiska parlamentariska processen,
skulle omvandla monopolkapitalet till statsmonopol o på så sätt
införa socialism genom ett regeringsbeslut.
Även om detta för Lenin och bolsjevikerna tycktes vara en orealistisk
utopi och dessutom en dålig ursäkt för att man avstod från någon
som helst revolutionär aktivitet, så ansåg också de att införandet
av socialismen var en regeringsfråga, fastän den måste genomföras
på revolutionär väg. De skilde sig från socialdemokraterna i fråga
om vilka medel som skulle användas för att nå det för övriga gemensamma
målet, kapitalets nationalisering med hjälp av staten och en centraliserad
planering av ekonomin.
Lenin instämde också i Karl Kautskys inskränkta och arroganta
påstående om att arbetarklassen var oförmögen att själv utveckla
ett revolutionärt medvetande, vilket måste tillföras dem utifrån
av medelklassens intelligentia. Den organisatoriska formen för den
idén var det revolutionära partiet som arbetarklassens avantgarde
och som den nödvändiga förutsättningen för en framgångsrik revolution.
Om arbetarklassen, enligt denna uppfattning, inte kan göra sin egen
revolution, så kan den än mindre bygga upp det nya samhället, en
uppgift som är reserverad för det ledande partiet som innehavare
av statsmakten.
Proletariatets diktatur framstår på så sätt som partiet organiserat
som en stat. och eftersom staten måste ha kontroll över hela samhället,
så måste den också kontrollera arbetarklassens aktioner, även om
denna kontroll antas utövas i deras intresse. I praktiken betyder
detta bolsjevikregeringens totalitära styre.
Nationaliseringen av produktionsmedlen och regeringens auktoritära
styre skiljde förvisso bolsjevik-systemet från den västliga kapitalismen.
Men detta ändrade inte de sociala relationerna i produktionen, vilken
- i båda systemen - är baserad på arbetarnas åtskiljande från produktionsmedlen
och monopoliseringen av den politiska makten i statens händer. Det
var inte längre privatkapitalet utan det statskontrollerade kapitalet
som nu ställde sig mot arbetarklassen och förevigade den produktiva
verksamheten i lönearbetets form, medan den öppnade vägen för tillägnandet
av mervärdet genom statens försorg.
Även om systemet exproprierade det privata kapitalet, så avskaffades
inte förhållandet kapital - arbete på vilket den moderna klassmakten
vilar. Det var således bara en tidsfråga innan en ny härskande klass
uppkom, vars privilegier beror av den statskontrollerade produktionens
bibehållande och reproduktion som den enda "realistiska" formen
för marxistisk socialism.
Emellertid har marxismen, som kritiken av den politiska ekonomi
och kampen för ett klasslöst icke exploaterande samhälle, bara en
mening inom de kapitalistiska produktionsförhållandena. Kapitalismens
slut skulle också innebära marxismens slut. I ett socialistiskt
samhälle skulle marxismen vara ett historiskt faktum som allt annat
i det förflutna. Sjä1va beskrivningen av "socialismen" som ett marxistiskt
system förnekar den självutnämnda socialistiska naturen hos det
statskapitalistiska systemet. Marxistisk ideologi fungerar här som
inget annat än ett försök att försvara de nya klassförhållandena
som nödvändiga medel för att bygga upp socialismen och därmed också
för att få den arbetande klassernas samtycke. Som i den gamla kapitalismen
försöker man få den härskande klassens intressen att framstå som
allmänna intressen.
Men trots det var marxism-leninismen från början en revolutionär
doktrin, då den med största allvar försökte förverkliga sin egen
uppfattning om socialismen med direkta och praktiska medel. Men
denna uppfattning innebar inte mer än skapandet av ett statskapitalistiskt
system, på det sätt som socialismen allmänt uppfattades vid seklets
början. Det är därför inte möjligt att tala om att bolsjevikerna
"förrådde" de rådande marxistiska principerna.
Tvärtom förverkligandes den statskapitalistiska omvandlingen
av den privata kapitalismen, vilket också hade varit marxistiska
revisionisternas och reformisternas uttalade mål. De senare hade
dock förlorat allt intresse för att handla i enighet med sina synbara
åsikter och föredrog att anpassa sig till kapitalismens status quo.
Det bolsjevikerna gjorde var att aktualisera 2:a Internationalens
program genom revolution.
När de väl var vid makten bestämde emellertid bolsjevikrysslands
statskapitalistiska struktur deras framtida utveckling, idag allmänt
beskriven med den värdeladdade termen "stalinism". Att den antog
denna speciella karaktär förklaras med Rysslands allmänna efterblivenhet
och kapitalismens inringning, vilket krävde den största centralisering
av makten och omänskliga offer av den arbetande befolkningen. Under
andra förhållanden, som i de mer avancerade kapitalistiska länderna,
och under politiskt mer gynnsamma internationella förhållanden skulle
bolsjevismen, sades det, inte behöva den speciella hårdhet som den
måste använda sig av i det första socialistiska landet.
De som var mindre positivt inställda till det första "socialistiska
experimentet" hävdade att diktaturen bara var ett uttryck för bolsjevismens
halvasiatiska natur och inte kunde överföras till de mer utvecklade
västländerna. Det ryska exemplet användes för att rättfärdiga reformistisk
politik som den enda vägen att förbättra arbetarklassens villkor
i väst.
MARXISMENS KAPITULATION - FASCISMEN
Snart demonstrerade emellertid de fascistiska diktaturerna i
Västeuropa att enpartistaten inte bara var möjlig på den ryska scenen
utan också kunde upprättas i varje kapitalistiskt system. Den kunde
lika väl användas för att bibehålla existerande sociala förhållanden
i produktionen som för att förändra dem till statskapitalism.
Naturligtvis förblev fascismen och bolsjevismen skilda åt vad
gäller ekonomisk struktur, även när de inte gick att skilja åt politiskt
sett. Men den politiska kontrollens centralisering i de totalitära
kapitalistiska nationerna krävde en central samordning av den ekonomiska
verksamheten för att tillmötesgå den fascistiska politikens speciella
målsättning och därmed en allt större likhet med det ryska systemet.
För fascismen var delta en tillfällig nödvändighet i likhet med
"krigssocialismen" under första världskriget - inte ett mål. Icke
desto mindre var det ett tecken på att västkapitalismen inte var
immun mot statskapitalistiska tendenser.
MARXISMEN SOM IDEOLOGISKT VAPEN I STATSKAPITALISMENS TJÄNST
Genom bolsjevikregeringens önskade men ganska oväntade konsolidering
och den relativt ostörda samexistensen mellan de motsatta sociala
systemen fram till andra världskriget, behövde de ryska intressena
den marxistiska ideologin , inte bara internt utan också för externt
bruk, för att försäkra sig om den internationella arbetarklassens
stöd till försvaret av Rysslands nationella existens. Detta inbegrep
för all del bara en del av arbetarrörelsen. Men det var den del
som skulle kunna bryta upp den antibolsjevikiska fronten som nu
inräknade de gamla socialistiska partierna och de reformistiska
fackföreningarna. Eftersom dessa organisationerna gjorde sig av
med sitt marxistiska arv, så blev bolsjevismens synbara marxistiska
ortodoxi praktiskt taget liktydig med den marxistiska teorin i sin
helhet - en motideologi mot alla former av antibolsjevism och alla
försök att förstöra eller försvaga den ryska staten.
Samtidigt försökte man emellertid att säkra samexistensen genom
olika eftergifter till den kapitalistiska motståndaren och demonstrera
de ömsesidiga fördelar som kunde uppnås genom internationell handel
och andra sätt att samarbeta. Denna politik med två ansikten tjänade
det enda målet att bevara den bolsjevistiska staten och säkra Rysslands
nationella intressen.
På detta sätt reducerades marxismen till ett ideologiskt vapen
som enbart tjänade en särskild stats och ett enskilt lands försvarsbehov.
Den hade inte längre några internationella revolutionära anspråk
och använde den kommunistiska internationalen som ett begränsat
politiskt instrument för bolsjevikrysslands särintressen. Men dessa
intressen inskränkte sig allt mer mot att enbart bevara ett internationellt
status quo för att säkra det ryska systemet.
Om det till en början varit världsrevolutionens misslyckande
som hade medfört Rysslands förskansningspolitik, så var det nu världskapitalismens
stabilitet som blev en förutsättning för den ryska säkerheten och
som den stalinistiska regimen strävade efter att öka. Fascismens
frammarsch och den stora sannolikheten för nya försök att finna
imperialistiska lösningar på världskrisen hotade inte bra samexistensen
utan också Rysslands interna förhållanden, vilka krävde en viss
grad av internationellt lugn.
Den marxistiska propagandan upphörde att syssla med kapitalismens
och socialismens problem och riktade sig istället, i form av antifascism,
mot en speciell form kapitalistisk politisk form som hotade att
utlösa ett nytt världskrig. Detta medförde naturligtvis att de antifascistiska
kapitalistiska makterna accepterades som potentiella allierade och
därmed försvarades också den borgliga demokratin gentemot attacker
från både höger och vänster, vilket visades under inbördeskriget
i Spanien.
Även före denna historiska vändpunkt hade marxism-leninismen
fått samma renolat ideologiska funktion som karaktäriserade 2:a
Internationalens marxism. Den förknippades inte längre med en politisk
praktik vars främsta slutliga mål var att störta kapitalismen, om
än bara för att skapa en socialism maskerad till statskapitalism,
utan nöjde sig nu med att överleva inom det kapitalistiska systemet
på samma sätt som den socialdemokratiska rörelsen hade accepterat
att inte våldföra sig på samhällets givna Förhållanden. Maktindelningen
på internationell skala förutsatte det samma på nationell nivå och
marxism-leninismen utanför Ryssland förvandlades till en rent reformistisk
rörelse.
Detta lämnade fascismen som den enda kraften som verkligen gjorde
anspråk på den totala kontrollen över staten. Inget seriöst försök
gjordes för att förhindra deras väg till makten. Arbetarrörelsen,
inklusive den bolsjevistiska inriktningen, litade enbart på de traditionella
demokratiska processerna för att möta det fascistiska hotet. Detta
innebar dess totala passivitet och fortskridande demoralisering
och säkrade fascismens seger eftersom den var den enda dynamiska
kraften som verkade under världskrisen.
Den var naturligtvis inte bara Rysslands politiska kontroll över
den internationella kommunistiska rörelsen genom den 3:e I internationalen
som förklarar dess kapitulation inför fascismen, utan också rörelsernas
byråkratisering. Den koncentrerade all beslutsmakt i händerna på
professionella politiker, vilka inte delade de utarmade proletärernas
förhållanden.
Denna byråkrati fann sig själv i den "ideala" positionen att
kunna uttrycka sin verbala opposition mot systemet och ändå, på
samma gång, få del av de privilegier som bourgeoisien tilldelade
sina politiska ideologer. De hade inga starka skäl a1t motsätta
sig den kommunistiska internationalens allmänna politik, som sammanföll
med deras egna omedelbara intressen som erkända ledare för arbetarklassen
inom den borgerliga demokratin.
Slutligen var det den utbredda apatin bland arbetarna själva,
deras oförmåga att söka sin egen självständiga lösning på den sociala
frågan, som förklarar situationen och dess följder - fascismen.
Ett halvt århundrade med marxistisk reformism under ledarskapsprincipen
och dess förstärkning i och med marxism-lenininsmen skapade en arbetarrörelse
som var oförmögen att inspirera arbetarklassen som helhet till ett
försök att stoppa fascism och krig genom proletär revolution.
1914 drunknade internationalismen, och med den marxismen, i nationalismens
och imperialismens flodvåg. Politiken baserades på nödläget för
de skiftande imperialistiska maktkonstellationerna vilket först
ledde till pakten mellan Stalin och Hitler och sedan till alliansen
mellan Ryssland och de demokratiska makterna. Slutet t.o.m. på marxismens
enbart verbala anspråk fann en försenad symbol i likvideringen av
den 3:e Internationalen.
Krigets resultat, förutbestämt av dess imperialistiska karaktär,
blev en delning av världen i två maktblock som snart återupptog
konkurrensen om kontrollen över världen. krigets anti-fascistiska
natur innebar en restaurering av de demokratiska regimerna i de
besegrade nationerna och således de politiska partiernas återfödelse,
inklusive de med marxistisk barlast. I öster återuppbyggde Ryssland
sitt imperium och utökade sin intressesfär som krigsbyte. Kolonialstyrets
sammanbrott skapade "tredje världens" nationer, vilka antingen blev
system av rysk typ eller blandekonomier av västligt slag. En sorts
nykolonialism uppstod som ställde de "befriade" nationerna under
stormakternas mer indirekta men väl så effektiva kontroll.
Men det ökade antalet statskapitalistiska nationer uppfattades
allmänt som marxismens utbredning över världen, o stoppandet av
denna tendens som en kamp mot marxismen vilken hotade den kapitalistiska
världens inte närmare beskrivna friheter. Denna sorts marxism och
anti-marxism hade inte något som helst samband med kampen mellan
arbete o kapital så som Marx och den tidiga arbetarrörelsen föreställde
sig den.
IDAG…
I sin samtida form har marxismen varit mer en regional än en
internationell rörelse, vilket man kan sluta sig till av dess undanskymda
läge i de anglosaxiska länderna. Återupplivandet av de marxistiska
partierna efter kriget berörde i huvudsak de länder som stod inför
särskilda ekonomiska svårigheter, t.ex. Italien och Frankrike. Delningen
av Tyskland, liksom ockupationen av landet, förhindrade reorganiseringen
av ett kommunistiskt massparti i västzonen.
De socialistiska partierna förnekade slutligen sin egen historia,
som fortfarande färgades av marxistiska idéer, och omvandlade sig
själva till borgerliga partier som försvarade den demokratiska kapitalismen.
Kommunistiska partier fortsätter att existera världen runt, legalt
eller illegalt, men deras chanser att påverka politiken är nära
nog lika med noll för närvarande och inom överblickbar framtid.
Marxismen, som en revolutionär arbetarrörelse, står idag inför sitt
historiska lågvattensmärke.
TEORETISK MARXISM
Desto mer förvånande är det oväntade kapitalistiska gensvaret
på teoretisk marxism. Detta nya intresse i allmänhet och i "marxistisk
ekonomi" i synnerhet. hänför sig nästan enbart till den akademiska
världen, som väsentligen är medelklassens värld. Det finns ett enormt
utbud av marxistisk litteratur: "marxologi" har blivit ett nytt
yrke och det finns marxistiska branscher med "radikal" ekonomi,
historia, filosofi, sociologi, psykologi och så vidare. Allt detta
kan komma att avslöjas som inget annat än en intellektuell vurm,
men även i det fallet är det ett vittnesbörd om det kapitalistiska
samhällets nuvarande skymningsläge och att del förlorat tron på
sin egen framtid.
Medan arbetarrörelsens fortgående integrering i den kapitalistiska
fabriken tidigare innebar de socialistiska idéernas anpassning till
en framväxande kapitalism, så tycks nu denna process vara omvänd
genom de många försöken att utnyttja marxismens resultat för kapitalismens
syften. Denna ömsesidiga strävan efter försoning, att åtminstone
i någon mån överbrygga antagonismen mellan marxistisk och borgerlig
teori, reflekterar såväl det marxistiska som det borgerliga samhällets
kris.
NY-KEYNESIANISMENS BANKRUTT
Även om marxismen omfattade samhället i alla dess aspekter, så
fokuserar den de sociala relationerna i produktionen som grundvalen
i det kapitalistiska systemet. 1 enlighet med den materialistiska
historieuppfattningen koncentrerar den sitt intresse på den kapitalistiska
utvecklingens ekonomiska och därmed sociala förhållanden. Medan
den materialistiska historieuppfattningen i tysthet sedan länge
plagierats av den borgerliga socialvetenskapen, så har dess användbarhet
för det kapitalistiska systemet blivit utforskat fram tills idag.
Det är kapitalismens egen utveckling, som har tvingat den borgerliga
ekonomiska teorin att överväga det kapitalistiska systemets dynamik
och på så sätt, i någon mån efterlikna den marxska teorin om ackumulationen
och dess konsekvenser.
Vi måste därför påminna om att förändringen av marxismen från
en revolutionär till en evolutionär teori - med avseende på teorin
- vände upp och ned på frågan om Marx teori om ackumulationen var
eller inte var en teori om kapitalismens nödvändiga sammanbrott
i objektiv mening.
Den reformistiska riktningen inom arbetarrörelsen hävdade att
det inte fanns några objektiva skäl för systemets nedgång och sammanbrott,
medan den revolutionära minoriteten höll fast vid sin övertygelse
att kapitalismens inneboende motsättningar måste leda till dess
oundvikliga slut. Oavsett om denna övertygelse grundades på en analys
av motsättningarna inom produktionens sfär eller inom cirkulationens,
så insisterade den marxistiska vänstern på att kapitalismens framtida
sammanbrott oundvikligen skulle komma, vilket visades av de alltmer
ödeläggande kriserna, som skulle frambringa en subjektiv beredskap
hos proletariatet att kasta systemet överända med revolutionära
medel.
Reformismens förnekande av kapitalismens objektiva begränsningar
vände dess uppmärksamhet från produktionens sfär till cirkulationens
och således från de sociala förhållandena i produktionen till marknadsförhållandena,
vilka är den borgerliga ekonomiska teorins enda intresse. Systemets
störningar uppfattades nu komma från förhållandet mellan utbud och
efterfrågan, vilka orsakade onödiga perioder av överproduktion p.g.a.
bristen på effektiv efterfrågan som i sin tur orsakades av orättfärdigt
låga löner. Ekonomiska problem reducerades till frågan om en mer
rättvis fördelning av den sociala produkten, vilket skulle övervinna
systemets sociala motsättningar. Av praktiska skäl tyckte man nu
att den borgerliga ekonomiska teorin hade större relevans än Marx
sätt att angripa problemen, och att marxismen borde dra nytta av
den gängse marknads- och pristeorin för att kunna spela en mer effektiv
roll för utarbetandet av samhällspolitiken.
Man hävdade nu att det fanns ekonomiska lagar i alla samhällen
och att dessa inte berördes av den marxska kritiken. Kritiken av
den politiska ekonomin gällde bara de institutionella former under
vilka de eviga ekonomiska lagarna opererade. En förändring av systemet
skulle inte förändra de ekonomiska lagarna. Även om det fanns skillnader
mellan den borgerliga och den marxska analysen av ekonomin, fanns
det där också likheter som båda hade att erkänna. Förevigandet av
relationen mellan kapital och arbete, d.v.s. lönesystemet, i de
självutnämnda socialistiska samhällena, deras ackumulation av socialkapital
och deras bruk av s.k. ackordssystem som splittrade arbetskraften
i olika inkomstkategorier allt detta och mer därtill sades nu vara
en ofrånkomlig nödvändighet som tvingade fram de ekonomiska lagarna.
Dessa lagar tvingade fram bruket av den borgerliga ekonomins analysinstrument
för att på så sätt bereda vägen för ett rationellt uppbyggande av
den socialistiska planerade ekonomin.
Denna sorts marxism som "berikats" av den borgerliga teorin skulle
snart finna sitt komplement i försöket att modernisera den borgerliga
ekonomiska teorin. Denna teori hade befunnit sig i kris ända sedan
den stora depressionen vid första världskrigets slut. Teorin om
marknadens jämvikt kunde varken förklara eller försvara den utdragna
depressionen och förlorade ideologiskt värde för bourgeoisien.
Emellertid återuppstod på sätt och vis den neoklassiska teorin
genom Keynes modifikationer av den. Även om man måste medge att
marknadens jämviktsmekanism och prissystemet, så som man hade uppfattat
dem, inte längre fungerade, så sade man nu att de kunde fås att
fungera med lite hjälp från regeringen. Den bristande jämvikten
p.g.a. otillräcklig efterfrågan kunde åtgärdas med hjälp av regeringsstödd
produktion för "offentlig konsumtion", inte bara under förutsättning
att förhållandena var statiska, utan också under ekonomisk tillväxt,
om åtgärderna balanserades av en lämplig penning- och skattepolitik.
Marknadsekonomin skulle då, om den sekonderades av regeringens planering,
komma över kapitalismens mottaglighet för kris och depression och
skulle, i princip, bereda väg för den kapitalistiska produktionens
jämna tillväxt.
Förlitandet på regeringen och dess medvetna ingrepp i ekonomin
liksom den uppmärksamhet som riktades mot systemets dynamik, suddade
ut den skarpa ideologiska motsättningen mellan laissez-faire och
planekonomin. Detta sammanföll med ett tydligt närmande mellan de
båda systemen, där det ena influerade det andra i en process som,
kanske, skulle leda till en kombination av de bästa elementen hos
de båda i en framtida syntes, som skulle ha förmåga att övervinna
den kapitalistiska produktionens svårigheter. I själva verket tycktes
det långvariga ekonomiska uppsvinget efter andra världskriget infria
dessa förväntningar.
Emellertid har en ny kris, trots att regeringsingrepp fortfarande
är möjliga, följt efter denna period av kapitalistisk expansion,
på samma sätt som alltid skett tidigare. Den smarta "fininställningen"
av ekonomin och "utbytet" mellan inflation och arbetslöshet har
inte förhindrat denna nya ekonomiska nedgång. Krisen och de medel
som skapats för att handskas med den har visast sig vara lika skadliga
för kapitalet. Den nya krisen ackompanjeras således av nykeynesianismens
bankrutt så som den föregående depressionen innebar slutet för den
neo-klassiska teorin.
Bortsett från att den nuvarande krisen ställt den borgerliga
ekonomiska teorins dilemma på sin spets, så har dess långvariga
utarmning genom en tilltagande normalisering rest många frågor i
de akademiska ekonomernas huvuden. Det aktuella ifrågasättandet
av den neoklassiska teorins och dess keynesianska barns alla föreställningar
har lett några ekonomer - mest kraftfullt representerade av de s.k.
neo-ricardianerna - att halvhjärtat återvända till den klassiska
ekonomin. Marx själv uppfattades som ricardiansk ekonom och blir
som sådan allt mer uppskattad av borgerliga ekonomer som är ute
efter att integrera hans "pionjärarbete" i sitt eget fack - den
ekonomiska vetenskapen.
DEN "OFARLIGA" MARXISMEN
Marxismen står emellertid inte för varken mer eller mindre än
kapitalismens avskaffande. Även som vetenskaplig disciplin har den
inget att erbjuda bourgeoisien. och ändå kan den, som ett 24 alternativ
till den misskrediterade borgerliga sociala teorin, tjäna denna
genom att bistå med en del idéer som kan användas för dess föryngring.
När allt kommer omkring kan man ju trots allt lära sig av oppositionen.
Dessutom pekar marxismen, i dess till synes "förverkligade" form
i de "socialistiska länderna", på praktiska lösningar som också
kan vara användbara i blandekonomier, så som t.ex. en ytterligare
utökning av stabiliserande regeringsåtgärder. Inkomst- och lönepolitik
ligger t.ex. ganska nära liknande arrangemang i de centralkontrollerade
ekonomiska systemen.
Slutligen är marxistisk forskning av akademisk typ, i frånvaro
av revolutionära rörelser, utan risk eftersom den begränsar sig
till idéernas värld. Även om det kan tyckas märkligt, så är det
frånvaron av sådana rörelser i en period av sociala omvälvningar
som förvandlar marxismen till gångbar vara och till ett kulturellt
fenomen som bevisar det borgerliga samhällets tolerans och demokratiska
hygglighet.
Den marxistiska teorins popularitet reflekterar icke desto mindre
såväl en ideologisk som en ekonomisk kris för kapitalismen. Framför
allt påverkar detta de som är ansvariga för tillverkning och distribution
av ideologier, d.v.s. intellektuella från medelklassen som specialiserat
sig på sociala teorier. Som helhet kan denna klass känna sig hotad
av den riktning som kapitalismens utveckling tagit, med dess synbara
sociala nedgång, och på så sätt verkligen söka efter alternativ
till det sociala dilemma som också är deras eget. De kanske gör
detta av skäl som, om än opportunistiska, nödvändigtvis är förbundna
med en kritisk attityd gentemot del rådande systemet. I denna mening
kan den nuvarande "marxrenässansen" förebåda ett återvändande till
marxismen som en social rörelse av både teoretisk o praktisk betydelse.
MARXISMENS MÖJLIGHETER
Men när a1lt kommer omkring finns för närvarande inga tydliga
tecken på ett revolutionärt svar på den kapitalistiska krisen. Om
man skiljer på den "objektiva vänstern" i samhället - d.v.s. proletariatet
som sådant - och den organiserade vänstern, som inte är renodlat
proletär, så är det bara i Frankrike och Italien man kan tala om
organiserade krafter som skulle kunna hota kapitalisternas makt,
förutsatt att de skulle ha sådana intentioner.
Men kommunistpartierna och fackföreningarna i dessa länder har
sedan länge omvandlats till rena reformistorganisationer som känner
sig hemma i det kapitalistiska systemet och är redo att försvara
det. Själva det faktum att de har ett stort stöd hos arbetarklassen
visar att arbetarna själva är oförberedda eller ovilliga att störta
det kapitalistiska systemet, och likaså deras omedelbara önskan
att anpassa sig till det. Deras illusioner om möjligheterna att
reformera kapitalismen stödjer de kommunistiska partiernas opportunism.
Med hjälp av den självmotsägande termen "eurokommunism" försöker
dessa partier skilja sina nuvarande åsikter från sin tidigare politik,
d.v.s. göra klart att deras traditionella, om än sedan länge glömda,
statskapitalistiska målsättning definitivt har övergivits till förmån
för blandekonomi och den borgerliga demokratin. Delta är en naturlig
motsvarighet till den "socialistiska" ländernas integration på världsmarknaden.
Det är också ett försök att ta större ansvar gentemot de kapitalistiska
länderna och regeringarna och ett löfte att inte bryta det begränsade
samarbete som de europeiska makterna har uppnått. Det innebär inte
någon radikal brytning med den statskapitalistiska delen av världen
utan bara ett erkännande av att också denna för närvarande inte
är intresserade av en fortsatt utvidgning av det statskapitalistiska
systemet med hjälp av revolutionära metoder ulan istället sin egen
säkerhet i en allt mer instabil värld.
Om socialistiska revolutioner för närvarande tycks vara allt
annat än självklara, så har alla arbetarklassens aktiviteter till
försvar för sina egna intressen en potentiell revolutionär karaktär.
I perioder av relativ ekonomisk stabilitet påskyndar arbetarnas
kamp kapitalets ackumulation genom att tvinga bourgeoisien till
mer effektiva sätt att öka arbetsproduktiviteten. Löner och profiter
kan, som sagt, öka samtidigt utan att det hindrar kapitalets expansion.
En depression medför dock att den samtidiga, om än ojämna, ökningen
av profiter och löner inte längre kan fortsätta. Kapitalets profitabilitet
måste återställas innan ackumulationsprocessen kan återupptas. Kampen
mellan arbete och kapital gäller nu systemets själva existens, som
ju är avhängig dess fortsatta expansion. Objektivt sett får vanlig
ekonomisk kamp för högre löner revolutionära konsekvenser och således
politiska former, eftersom en klass bara kan lyckas på bekostnad
av den andra.
Naturligtvis kan arbetarna vara beredda på att, inom vissa gränser,
acceptera en minskande andel av den sociala produkten, om inte annat
så för att undvika de svåra förhållanden som följer en utdragen
konfrontation med bourgeoisien och dess stat. På grund av tidigare
erfarenheter väntar den härskande klassen på revolutionära aktiviteter
och har beväpnat sig för att möta den. Men ett politiskt stöd från
de stora arbetarorganisationerna är lika nödvändigt för att förhindra
sociala uppror i stor skala.
Eftersom en fortsatt depression hotar del kapitalistiska systemet,
är det av största vikt för de kommunistiska partierna, liksom för
de andra reformistiska organisationerna, att hjälpa bourgeoisien
att övervinna sin kris. De måste försöka förhindra arbetarklassens
aktiviteter, som kan försena kapitalismens tillfrisknande. Deras
opportunistiska politik antar en öppet kontrarevolutionär karaktär
så snart systemet hotas av arbetarklassens krav, som inte kan tillfredsställas
inom den krisdrabbade kapitalismen.
Även om inte blandekonomierna av egen kraft kommer att omvandla
sig själva till statskapitalistiska system och trots att vänsterpartierna
för närvarande har avsagt sig sin statskapitalistiska målsättning,
så är det inte säkert att detta förhindrar sociala uppror starka
nog att övervinna bourgeoisiens, och deras allierade i arbetarrörelsen,
politiska kontroll.
Om en sådan situation skulle uppkomma så skulle det nuvarande
likställandet av socialism med statskapitalism och ett påtvingat
återvändande från kommunistpartierna sida till bolsjevismens tidigare
taktik, mycket väl kunna avleda varje spontan arbetarresning in
på ett statskapitalistiskt sidospår. på samma sätt som den socialdemokratiska
traditionen i de centraleuropeiska länderna förhindrade att de politiska
revolutionerna 1918 blev sociala revolutioner, så kan de leninistiska
traditionerna förhindra socialismens förverkligande till förmån
för statskapitalismens.
Införandet av statskapitalism i de kapitalistiskt utvecklade
länderna till följd av andra världskriget, visar att detta system
inte är begränsat till de kapitalistiskt underutvecklade länderna
utan äger universell tillämpning. Denna möjlighet hade inte Marx
förutsett. För honom skulle kapitalismen ersättas av socialismen,
inte av ett mellanting där element ur båda systemen förenades inom
de kapitalistiska produktionsförhållandena. Slutet för marknadsekonomins
konkurrens är inte nödvändigtvis slutet för den kapitalistiska utsugningen,
som också kan förverkligas inom del stadsplanerade systemet. Detta
är en ny historisk situation som pekar på en möjlig utveckling som
allmänt karaktäriseras av statsmonopol på produktionsmedlen, inte
som en övergång till socialismen, utan som en ny form av kapitalistisk
produktion.
Revolutionära handlingar förutsätter en allmän samhällsupplösning
som inte kan kontrolleras av den härskande klassen. Än så länge
har sådana handlingar bara uppträtt i samband med sociala katastrofer
som utlösts av förlorade krig och med dem sammanhängande ekonomiska
rubbningar. Detta innebär inte att sådana situationer är en nödvändig
förutsättning för revolutionen, men den visar vilken grad av socialt
sönderfall som behövs för att leda till sociala uppror.
Revolutionen måste omfatta en majoritet av den aktiva befolkningen,
vilket inte kan uppnås genom ideologisk indoktrinering utan är ett
resultat av ren och skär nödvändighet. De handlingar som utförs
skapar sin egen revolutionära medvetenhet, d.v.s. en förståelse
för vad som måste göras för att man inte ska krossas av den kapitalistiske
fienden.
Men för närvarande hotas inte bourgeoisiens politiska o militära
makt av inre stridigheter och mekanismerna för manipulativa ekonomiska
ingrepp är ännu inte förstörda. Och trots den ökade inre nationella
konkurrensen om världsmarknadens sjunkande profiter stöder de olika
härskande klasserna fortfarande varandra i undertryckandet av revolutionära
rörelser.
De enorma svårigheter som står i vägen för den sociala revolutionen
och ett kommunistiskt återuppbyggande av samhället underskattades
oerhört av den tidiga marxistiska rörelsen. Naturligtvis kunde inte
kapitalismens följsamhet gentemot förändrade förhållanden upptäckas
innan man hade försökt avskaffa den.
Idag torde det emellertid stå klart att de former klasskampen
tagit sig under kapitalismens framväxt inte är adekvata under dess
nedåtgående period, vilken är den enda som tillåter dess revolutionära
störtande. De statskapitalistiska systemens existens visar också
att socialismen inte kan uppnås med medel som tycktes vara tillräckliga
i det förgångna. Men detta bevisar inte marxismens misslyckande
utan bara den illusoriska karaktären hos många av dess uttryck som
reflexer av illusioner skapade av kapitalismens egen utveckling.
Nu som tidigare är den marxska analysen av den kapitalistiska
produktionen, och dess speciella och motsägelsefulla utveckling
genom ackumulation, den enda teori som har bekräftats empiriskt
av kapitalismens utveckling. För att tala om den senare måste vi
tala i marxistiska termer eller inte alls. Detta är orsaken till
att marxismen inte kan dö utan kommer att överleva så länge kapitalismen
existerar.
Kapitalproduktionens motsättningar fortlever, om än mycket förändrade,
i de statskapitalistiska systemen. Eftersom alla ekonomiska förhållanden
är sociala förhållanden. så innebär de fortsatta klassförhållandena
i dessa system att klasskampen finns kvar även om, till en början,
bara i den ensidiga formen av auktoritärt styre. Världsekonomins
ofrånkomliga och växande integrering påverkar alla länder oavsett
deras olika ekonomiska strukturer och tenderar att internationalisera
klasskampen och därmed underminera försöken att hitta nationella
lösningar på de sociala problemen. Så länge klassutsugningen fortsätter
kommer den alltså att frambringa opposition i marxistisk mening,
även om all marxistisk teori skulle understrykas eller användas
som falsk ideologi till stöd för anti-marxistisk praktik.
IMORGON…
Historien måste naturligtvis göras av människor med klasskampens
metoder. Kapitalismens nedgång - som blivit synlig av, å ena sidan,
den fortsatta kapitalkoncentrationen och centraliseringen av den
politiska makten och , å andra sidan, av systemets ökande anarki
trots och beroende av alla försök till en mer effektiv social organisation
- kan mycket väl bli en långvarig historia. Den kommer att bli det,
såvitt den inte avkortas av revolutionära handlingar från arbetarklassen
och från alla dem som inte kan säkra sin existens under försämrade
sociala förhållanden.
Men på den här punkten blir marxismens framtid mycket vag. Mot
de härskande klassernas fördelar och deras instrument för förtryck
måste man ställa upp en kraft större än den som de arbetande klasserna
hittills har kunnat skapa. Det är inte otänkbart att den nuvarande
situationen kommer att fortsätta och således döma proletariatet
till ännu hårdare straff för sin oförmåga att handla i enighet med
sina klassintressen.
Det är dessutom inte alls uteslutet att bevarandet av kapitalismen
kommer att leda till att samhället som sådant förstörs. Eftersom
kapitalismen förblir mottaglig för katastrofala kriser, så kommer
länderna, som de tidigare gjort, använda sig av kriget för att klara
sig undan svårigheter för egen del på bekostnad av andra kapitalistiska
makter. I denna tendens ingår möjligheten av ett kärnvapenkrig,
och som det ser ut idag tycks kriget vara troligare är en internationell
socialistisk revolution.
Även om de härskande klasserna är fullt medvetna om kärnvapenkrigets
konsekvenser kan de bara förhindra det genom ömsesidig terror, d.v.s.
genom tävlan och uppbyggnad av kärnvapenarsenalen. Eftersom de bara
har en begränsad kontroll över sina ekonomier, så har de heller
ingen verklig kontroll över sina politiska affärer, och deras möjliga
avsikter att undvika ömsesidig utp1åning har inte heller någon större
effekt när det gäller möjligheterna att förverkliga dem. Det är
denna fruktansvärda situation som förhindrar samma optimism som
förr om att den socialistiska revolutionen ska komma, och vara framgångsrik.
Eftersom framtiden förblir öppen, även om den är bestämd av det
förgångna och de omedelbart givna förhållandena, så fortsätter marxisterna
med nödvändighet att anta att vägen till socialismen ännu inte är
stängd och att det fortfarande finns en chans att övervinna kapitalismen
innan den förstört sig själv. Socialismen framstår nu inte bara
som den revolutionära arbetarrörelsens målsättning utan som det
enda alternativet till världens hela eller delvisa förstörelse.
Detta kräver naturligtvis framväxten av socialistiska rörelser som
erkänner att de kapitalistiska produktionsförhållandena är roten
till den ökande sociala misären och den hotande återgången till
ett barbariskt stadium.
Efter mer än 100 års socialistisk agitation tycks Detta emellertid
ett förlorat hopp. Det som en generation lärt sig glömmer nästa
bort då den är styrd av krafter utanför sin kontroll och därmed
förståelse. Kapitalismens motsättningar som ett system med privata
intressen som bestäms av sociala nödvändigheter reflekteras inte
bara i kapitalisternas hjärna utan också i proletariatets medvetande.
Båda klasserna reagerar på sina handlingars resultat som vore de
orsakade av oföränderliga naturlagar. Underkastande varuproduktionens
fetischism uppfattar de det historiskt begränsade kapitalistiska
produktionssättet som ett evigt förhållande till vilket alla och
envar har att anpassa sig. Eftersom denna felaktiga uppfattning
säkerställer kapitalets exploatering av arbetet, så uppfanns den
naturligtvis av kapitalisterna som en det borgerliga samhällets
ideologi, och indoktrinerades i proletariatet.
Under kapitalistiska förhållanden tvingar den sociala produktionen
arbetarklassen att acceptera sin utsugning som det enda sättet att
säkra sin försörjning. Arbetarens omedelbara behov kan bara uppfyllas
om han underkastar sig dessa förhållanden och deras återspegling
i den härskande ideologin. I allmänhet kommer han att acceptera
det ena med det andra som representativt för verkligheten, vilken
inte kan förnekas utom till priset av självmord. En flykt från den
borgerliga ideologin kommer inte at1 förändra hans verkliga position
i samhället och är, som bäst, en lyx inom hans beroende förhållanden.
Oavsett hur mycket han frigör sig ideologiskt, så måste han av praktiska
skäl fortsätta som om han fortfarande stod under inflytande av den
borgerliga ideologin. Hans tankar och handlingar är med nödvändighet
skilda åt. Han kan inse att hans individuella behov bara kan säkerställas
av kollektiva klassaktioner, men han kommer fortfarande att tvingas
ge akt på sina omedelbara behov som individ. Kapitalismens dubbla
natur som en social produktion för privata syften återskapas således
i arbetarens tvetydiga inställning som både individ och medlem i
en social klass.
Det är denna situation, och inte någon sorts förutbestämd oförmåga
att överskrida den kapitalistiska ideologin, som gör att arbetarna
tvekar att uttrycka och handla efter sina anti-kapitalistiska åsikter,
vilket följer med deras sociala position som lönearbetare. De är
fullt medvetna om sin ställning som klass, också när de inte bryr
sig om eller förnekar det. Men de erkänner också att enorma makter
står emot dem, vilka hotar att krossa dem om de skulle våga utmana
de kapitalistiska förhållandena.
Det var också av detta skäl de valde reformistiska, istället
för revolutionära metoder när de försökte tvinga till sig eftergifter
av bourgeoisien. Deras brist på revolutionärt medvetande uttrycker
inget annat än de faktiska sociala maktrelationerna, som verkligen
inte kan förändras enbart med hjälp av viljan. En försiktig "realism"
- d.v.s. deras erkännande av att bara en begränsad mängd aktiviteter
står öppna för dem - bestämmer deras tankar och handlingar och berättigas
av kapitalets makt.
Om den inte följs av revolutionära aktioner från arbetarklassens
sida förblir marxismen, som en teoretisk förståelse av kapitalismen,
just detta. Det är inte teorin om en faktisk social praktik som
avser och förmår förhindra världen, utan fungerar som en ideologi
som förebådar en sådan praktik. Dess tolkning av verkligheten, om
än korrekt, påverkar inte de omedelbart givna förhållandena på något
avgörande sätt. Den bara beskriver de faktiska förhållanden som
arbetarklassen lever under och överlåter deras förändring till arbetarnas
egna framtida aktioner. Men just de förhållanden som arbetarna lever
under leder till deras underkastelse under kapitalets makt och ,
i bästa fall, till en betydelsefull, d.v.s. ideologisk, opposition.
Deras klasskamp inom den uppåtstigande kapitalismen stärker deras
motståndare och försvagar deras vilja till opposition.
Den revolutionära marxismen är således inte en teori om klasskampen
som sådan, utan en teori om klasskampen under den kapitalistiska
nedgångens speciella förhållanden. Den kan inte verka effektivt
under den kapitalistiska produktionens "normala" förhållanden utan
har bara att vänta på dess sammanbrott. Bara när arbetarnas försiktiga
"realism" förändras till orealism och reform till utopi - d.v.s.
när bourgeoisien inte längre kan överleva utan att stadigt försämra
proletariatets levnadsbetingelser så kan spontana uppror övergå
i revolutionära aktioner kraftfulla nog att störta det kapitalistiska
herraväldet.
Hittills har historien om den revolutionära marxismen varit historien
om dess nederlag, vilket inräknar synbara framgångar vilka kulminerade
i de statskapitalistiska systemens uppkomst. Det står klart att
den tidiga marxismen inte bara underskattade kapitalismens motståndskraft
utan också, p.g.a. det, överskattade den marxistiska ideologins
förmåga att påverka proletariatets medvetande. Den historiska förändringsprocessen
är, även om den påskyndas av kapitalismens dynamik, ytterst långsam,
särskilt när den jämförs med individens levnadslopp.
Men historien om misslyckanden är också historien om de illusioner
som delats av och de nederlag som gjorts, om inte av individen,
så dok av klassen. Det finns ingen anledning att tro att proletariatet
inte kan lära av erfarenheten. I alla händelser och bortsett från
sådana överväganden, kommer den att av omständigheternas makt tvingas
hitta en väg som säkrar dess existens utom kapitalismen när den
inte längre är möjlig inom den. Även om de speciella kännetecknen
hos en sådan situation inte kan fastställas i förväg så är en sak
klar: Nämligen att arbetarklassens befrielse frän kapitalistisk
dominans bara kan uppnås genom arbetarnas egna initiativ och att
socialismen bara kan förverkligas genom klassamhällets avskaffande
som innebär slutet för de kapitalistiska produktionsförhållandena.
Förverkligandet av detta mål kommer samtidigt vara beviset för den
marxska teorin och slutet för marxismen.
November 1978, Paul Mattick
Översättning: LZ
|