INLEDNING
Från 20-talet fram till sin död 1981 var Paul Mattick en av de
främsta företrädarna för den rådskommunistiska traditionen. Här
presenterar vi en serie artiklar om och av Mattick. Först en kort
biografi av Michael Buckmiller hämtad ur den tyska tidskriften Links.
Sedan en intervju ur danska Politisk revy. Den är visserligen nästan
tio år gammal. Något inaktuell kan det tyckas, men å andra sidan
sammanfattar den på ett bra sätt två av Matticks käpphästar kristeorin
och rådstanken. Slutligen en översättning av en av Matticks sista
artiklar, Marxismen igår, idag och imorgon. Den är hämtad ur den
amerikanska tidskriften Root & Branch nr 10.
PAUL MATTICK 1904-81
Den 7 februari 1981 dog Paul Mattick 76 år gammal i Cambridge,
Massachusetts. Hans teoretiska och politiska aktiviteter präglades
djupt av den radikala, rådskommunistiska riktningen i tjugotalets
tyska arbetarrörelse, vilken han växte in i som ung man. Han föddes
i Pommern 1904 och växte upp i en klassmedveten arbetarfamilj.
POLITISK VERKSAMHET I UNGDOMEN
Redan vid 14 års ålder tillhörde han spartakisternas Freie Sozia1istische
Jugend och var lärlingarnas delegat i arbetarrådet vid Siemensfabriken
där han hade börjat som verktygsmakarlärling våren 1918. på jakt
efter äventyret drogs han in i många aktioner under revolutionsåren,
arresterades flera gånger och hotades av döden. Den revolutionära
rörelsens slutliga nedgång - det socialdemokratiska partiet lyckades
kontrollera och senare aktivt undertrycka den stärkte Matticks grundläggande
uppfattning att revolutionen måste utföras av arbetarna på grundval
av sina egna idéer och att ingen annan kommer att göra den åt dem.
"Den revolutionära parlamentarismen" började vinna gehör inom
KPD(S) - Kommunistisahe Partei Deutschlands (Spartakusbund)
- under år 1919 och Paul Levi, Rosa Luxemburgs efterträdare
som partiledare, uteslöt den kompromisslösa rådskommunistiska tendensen
från partiet. Då lämnade Paul KPD med den grupp som 1920, efter
Kapp-kuppen, bildade Kommunistisahe Arbeiterpartei Deutschlands
(KAPD). Han arbetade i dess ungdomsorganisation Rote Jugend,
och började skriva i deras tidning. 17 år gammal flyttade han till
Kö1n för att söka arbete vid Klocknerverken, vilket han lyckades
med tills dess strejker, ett uppror och ytterligare en fängelsevistelse
gjorde att han avskedades.
När han var aktiv i Kö1n och dess omgivningar som agitator och
organisatör för KAPD och ALLgemeine Arbeiterunion (AAU),
blev Paul uppmuntrad i sina försök att skriva genom sina intensiva
kontakter med de många intellektuella, författare och målare som
var medlemmar i Allgemeine Arbeiterunion - Einhetsorganisation
(AAU-E). Från 1925 och framöver publicerades hans litterära
essäer, politiska kommentarer och översikter regelbundet i den vänsterradikala
pressen. Många publicerades inte under hans namn; i den vänsterradikala
rörelsen kan man inte - som i de socialdemokratiska och partikommunistiska
organisationerna sträva efter personlig framgång, eftersom den grundläggande
principen där är att det inte ska finnas några avlönade positioner
att slå vakt om.
UTVANDRING OCH FÖRDJUPAD TEORETISK VERKSAMHET
Efter det ofrånkomliga sammanbrottet för KAPD och alla andra
oppositionella grupper som inom och utom KPD motsatte sig bolsjeviseringen
av detta parti, så stod det vid mitten av 20-ta1et klart för många
att en självständig och revolutionär arbetarrörelse för ögonblicket
inte var möjlig i Tyskland, utan dömd till en skuggtillvaro vid
sidan om de stora organisationerna. Inför den situationen och personligen
hårt drabbad av flera års arbetslöshet började Paul leta efter äventyret
igen och flyttade 1926 till USA, utan att för den skull skära av
sina band med KAPD och AAU.
Sedan sin tidiga barndom hade Paul läst mycket och i sin språkliga
isolering i en amerikansk småstad fick han för första gången tillfälle
att systematiskt studera den revolutionära rörelsens litteratur,
till att börja med Marx arbeten. En speciellt viktig roll för
hans självstudier spelade Henryk Grossmans år 1929 utgivna Das
Akkumulations- und Zusammenbruchgesetz des Kapitalistischen Systems
(Lagen om det kapitalistiska systemets ackumulation och sammanbrott),
eftersom Grossman åter ställde Marx' ackumulations teori, som fallit
i glömska, i centrum för den socialistiska diskussionen. Flera år
tidigare hade Rosa Luxemburg, i debatten om revisionismen, hävdat
att revolutionär praktik är oförenlig med reformistisk teori och
att det därför är nödvändigt att visa att den kapitalistiska utvecklingen
har objektiva gränser. Men hennes underkonsumtionsteori hämtade
inte sin slutsats om kapitalismens ofrånkomliga slut från den marxska
teorin. Grossman visade däremot att kapitalackumulationens alla
svårigheter, och således kapitalismens sårbarhet för kriser och
dess historiska slutpunkt har sitt ursprung - vilket Marx menade
- i de kapitalistiska produktionsförhållandena och därmed i produktionen
av värde och mervärde.
Grossman påstod verkligen inte, vilket man ibland hävdar, att
kapitalismen kommer att bryta samman automatiskt eller att vi i
förväg kan gissa vid vilket ögonblick den kommer att bryta samman.
Han hävdade bara, givet kapitalismens inneboende kristendens, att
proletariatets chanser att omvandla klasskampen inom det kapitalistiska
samhället till en kamp för ett annat, socialistiskt samhälle växer
i varje stor kris. Således tilldrog sig Grossmans bok, som publicerades
under världskrisens första år, ett speciellt intresse för den som
inte hade givit upp hoppet om en proletär revolution och som inte
hade böjt sig för illusionen om en bekväm reformistisk övergång
till socialismen. För Paul Mattick var det systematiska utforskandet
av Marx kritik av den politiska ekonomin, som han mötte hos Grossmans
återuppväckande av Marx kristeori, inte bara en teoretisk fråga
utan det hade ett direkt samband med hans praktiska revolutionära
aktiviteter. Det kan fortfarande uppfattas i några rader ur en artikel
- präglad av en självkritisk ton - som han skrev 40 år senare:
"Revolutionärer är benägna att överskatta ackumulationens
svårigheter, för att kunna tillskriva sina revolutionära lösningar
en objektiv betydelse. Den som det påstås "fatalistiska" övertygelsen
om systemets "ofrånkomliga sammanbrott" var inte ett hinder utan
tvärtom en sporre för revolutionär aktivitet. Men detta innebar
också att de olika tolkningarna av Marx ackumu1ationsteori inte
bara beror på olika klassintressen utan också på läget i klasskampen
vid ett givet ögonblick." ( 1)
POLITISK VERKSAMHET I USA
I slutet av 20-talet försökte Paul bryta sig loss ur sin provinsiella
isolering och förnya sin praktiska aktivitet i arbetarklassens rörelse.
Han flyttade till Chicago och anslöt sig till IWW (2) - den amerikanska
organisation som stod närmast KAPD:s och AAU:s inriktning. Storhetstiden
med militanta Wobblystrejker var emellertid redan över i början
av 30-talet. Bara uppkomsten av de arbetslösas rörelse gav upphov
till ett kortlivat återupplivande av IWW. Paul Mattick skrev på
tyska ett program för IWW i Chicago vilket publicerades i maj 1933.
Dess titel "Det kapitalistiska systemets dödskris och proletariatets
uppgifter" visar ett starkt inflytande av Grossmans teori. Men IWW
kunde inte längre uppnå någon organisatorisk framgång.
Redan tidigare hade Mattick försökt ena de olika tyska arbetarorganisationerna
i Chicago. 1931 återupplivade han Chicagoer Arbeiterzeitung,
en traditionsrik tidning som en gång gavs ut av August Spies
och Joseph Dietzgen. Men tidningen kunde inte klara sig mot kommunistpartiets
konkurrent - utgiven av Stefan Heym - som innehöll direkta angrepp
mot Mattick, så den måste läggas ned ett år senare. Slutligen stod
det allt klarare att det inte var någon ide att leva och arbeta
i USA och ha förhoppningar om att kunna påverka den amerikanska
revolutionära rörelsen om man begränsade sina propagandistiska ansträngningar
till en etnisk grupp. Därför skrev Paul huvudsakligen på engelska
i fortsättningen.
1934 bildade Paul tillsammans med vänner som uteslutits från
det leninistiska Proletarian Party en ny grupp - United Workers
Party. P g a sin rådskommunistiska inriktning ändrade denna organisation
snart sitt missledande namn till Groups of Council Communists med
grupper i ett antal städer. Man upprätthöll kontakter med de holländska
rådskommunisterna runt Anton Pannekoek, Henk Canne Meijer och Jan
Appel. Från och med 1934 gav man ut tidskriften International
Council Correspondence - titeln ändrades 1938 till Living
Marxism och 1942 till New Essays. Förutom sitt fabriksarbete
som verktygsmakare var Mattick i hög grad ansvarig för tidskriftens
tekniska produktion och skrev dessutom flertalet artiklar. En av
de få som regelbundet medverkade i tidskriften var Karl Korsch,
som Mattick hade kommit i kontakt med 1935 och som efter sin emigration
till USA året efter blev en personlig vän. När man idag läser igenom
de fem volymerna med tidskriftens nytryck, så blir man på en gång
överraskad och chockad av att en tidskrift som producerades med
så små medel och under så svåra omständigheter kunde hålla en sådan
hög teoretisk standard - och ha ett så begränsat inflytande under
så lång tid. (3)
Den militanta arbetslöshetsrörelsen förmådde inte skapa sig en
varaktig organisatorisk form, särskilt efter 1935 då New Deal förde
med sig de första sociala förbättringarna för arbetarklassen. Den
amerikanska kapitalismen kunde handskas med arbetslöshetsproblemet
och delvis med hjälp av pengar, delvis med våld - integrera massrörelsen,
där Mattick hade varit oförtröttligt aktiv i Chicago. Med kriget
och den blomstring som följde efter det, fann Paul sig själv dömd
att i fortsättningen föra klasskampen vidare med andra medel: med
den teoretiska kritikens vapen. Han beklagade alltid att hans möjligheter
till aktivitet begränsades till den ideologiska sfären och hoppades
att denna situation var temporär. Att denna situation slutligen
tillät honom att bli en marxistisk teoretiker av stor betydelse
ändrade inte hans i grunden proletära attityd.
TEORETIKERN OCH FÖRFATTAREN
1936 förberedde han för Horkheimers institut för social forskning
en sociologisk studie av arbetslöshetsrörelserna i USA. Den begravdes
i institutets arkiv och publicerades först 1969 av det tyska SDS-förlaget
Neue Kritik. Hans egen position blev tydligare i försöken att frigöra
marxismen från dess dogmatisering av politiska ideologier, särskilt
då från socialdemokratiskt och bolsjevikiskt håll, för att på så
sätt kunna återvända till dess viktigaste innehåll - kritiken av
den politiska ekonomin och möjligheten av arbetarklassens självständighet
och frigörelse.
Med stor analytisk skärpa och teoretisk känslighet underkastade
han många uppskattade marxister en "ortodox" kritik - teoretiker
som försökt övertyga oss om att marxismen måste "kompletteras" på
ett eller annat sätt eller som av politiska skäl hyllade statskapitalismen
som nästa steg i riktning mot socialismen. Vid en första anblick
kan det tyckas som om Mattick bara försöker "försvara sanningen"
hos den marxska teorin utifrån en abstrakt och ortodox ståndpunkt,
utan att i tillräcklig grad uppmärksamma verkliga förändringar i
ekonomin och samhället och därmed också i arbetarrörelsen. I hans
ögon kan kritiken av den politiska ekonomin inte överges till förmån
för tidens teoretiska moden, därför att marxismen som en analys
av kapitalismens dynamik också är en teori om klasskampen. (4)
Med USA:s inträde i andra världskriget och de följande konformistiska
årtiondena - och Mac Cartyismens förföljelser - avstannade den amerikanska
vänsterns aktiviteter. Paul Mattick lämnade New York, dit han flyttat
vid krigsslutet, och bosatte sig på Vermonts landsbygd, där han
försökte tjäna sitt levebröd genom att ta de jobb han kom över och
genom skrivande. Under efterkrigsårens välstånd blev praktiskt taget
alla ekonomer och ekonomiska beslutsfattare keynesianer; övertygade
om att alla kapitalismens problem kunde lösas med hjälp av "blandekonomin",
d v s med hjälp av samspelet mellan den fria marknaden och regeringens
ekonomiska politik. Paul fortsatte sina studier av Keynes som han
hade påbörjat redan på 40talet, och skrev en bok där han kritiserade
den keynesianska teorin och praktiken från marxistisk ståndpunkt.
Hur starkt Keynes inflytande var vid den här tiden kan förstås av
det faktum att Marx och Keynes inte publicerades förrän tio
år senare - 1969 - då den keynesianska politikens mirakler redan
börjat förlora sin lyskraft. Det kan låta som ett exempel på spekulativ
historiefilosofi, men faktum är att det var en arbetare som försvarade
den proletära revolutionens möjlighet gentemot den keynesianska
"revolutionen".
Detta försvar inbegrep också en kritik av den socialistiska teorin.
Till exempel gjorde Mattick en detaljerad studie av den ekonomiskt
motsägelsefulla grunden för Herbert Marcuses teori om den "endimensionella
människan" i det senkapitalistiska samhället, som väckte stor uppståndelse
vid den här tiden. Mattick motsade tesen att proletariatet hade
blivit ett "mytologiskt begrepp". Trots hans instämmande i Marcuse
kritiska analys av den härskande ideologin, visade Mattick att teorin
om det "endimensionella" bara hade en ideologisk mening. Marcuse
sa att Matticks kritik var den enda seriösa som riktats mot hans
bok - emellertid utan att försöka bemöta den, en tystnad som delas
av hans många beundrare.
ERKÄNNANDET
På sextiotalet hade Paul flyttat till Cambridge där han fortsatte
producera en jämn ström av böcker, artiklar och recensioner. Idag
har han översatts till många språk. Det danska experimentuniversitetet
i Roskilde anlitade honom som gästprofessor 1974-75, på begäran
av studenterna. Han föreläste vid ett flertal tillfällen i Europa
i slutet av sextiotalet och början av 70-talet. Hans sista större
föreläsningsserie höll han vid en konferens i Mexico City 1978.
I USA med dess relativt begränsade marxistiska kultur var Pauls
arbeten inte särskilt välkända under de här åren, även om han hade
ett visst inflytande över aktivister i sextiotalets studentrörelse
i Boston och senare talade vid många offentliga möten. Var och en
som hade tillfälle att lära känna honom personligen kommer att minnas
hans integritet och konsekvens i teoretiska frågor, hans förvånande
breda intressen och kunskaper, hans mod att vidhålla sina ståndpunkter
- rationellt och inte dogmatiskt - gentemot de vanliga teoretiska
modena, och frånvaron av varje personlig ambition. Han dog som han
hade levat - en marxist och rådskommunist. 1969 skrev han i sin
bok om Marcuse: "Hur små chanserna för en revolt än är, så är detta
inte rätta tidpunkten att kasta in handduken". Paul Matticks liv
vittnar om denna idé och är en källa som ger oss mod att fortsätta
kampen.
Översättning: LZ
NÖTTER
1. Efterord till H Grossman: Marx, die Klassische Nationalökonornie
und das Problem der Dynamik. R Frankfurt/M, Eva 1969, sid 127.
2. IWW, Industrial Workers of the World, vars medlemmar kallades
Wobblies. Liknar närmast de syndikalistiska organisationerna i Europa,
men skiljer sig från dem på en del punkter.
3. New Essays (Vol I-V), Evanston (Illinois): Greewood 1970.
4. Se artiklarna i Anti-Bolshevik Communism, utgivna av det engelska
förlaget Merlin Press 1978.
Dessutom vill vi från redaktionen påpeka att i Rådsmakt nr 8
finns det en hel del material om rådskommunismen i 20-talets Tyskland.
På svenska finns endast en bok av Paul Mattick, "Marx och Keynes"
utgiven av Röda Bokförlaget.
|