NATIONALISMEN - MYT ELLER VERKLIGHET
Jag är Djurgårn' och Brynäs på Hovet,
och jag är Thore Skogman i Malmö Folkets Park.
Jag är en badande unge på sommarlovet,
och jag är Smålands skogbevuxna mark.
Jag är eftermiddagens Aftonblad och Expressen,
och kvällens Aktuellt i TV 1.
Jag är den väldiga PUB- och NK-stressen,
och jag är mera Värmland än en värmlänning någonsin har sett.
Jag är midsommarstången på den gröna ängen,
och jag är adventsstjärnans blekröda ljus.
Jag är Lucian med krona och kaffe på sängen,
och jag är lördagskvällsdansen i Åmåls Folkets Hus.
Jag är midnattsolens mäktiga sken,
och jag är ett paket från ELLOS i Borås.
Jag är Violen från bokhandeln i Flen,
och jag är stämpeluret hosASEA i Västerås
Alf Robertsson
Utdraget ur Alf Robertssons dikt här ovan är bara ett exempel
på ett allt större vurmande för Sverige och det svenska. I kampanjer
för att "köpa svenskt", devalveringar, rasistiska yttringar, i att
Sverige får en nationaldag fr.o.m. 1983, hysteri kring ubåtsjakt,
mm, finner vi andra delar i den utveckling som slår vakt kring nationens
intressen. Liknande utveckling kan vi också iakttaga i andra länder
runt om i världen, mest markant, dock i Västeuropa, där nationalismen
sedan andra världskriget stått lågt i kurs.
Vi ska här inte gå in på orsakerna till denna förändring,
utan bara konstatera den viktigaste: Den skärpta ekonomiska krisen.
Den stagnerande produktionen och ökande arbetslösheten, har enligt
såväl höger- som vänsterregeringar i alla länder, sin orsak i det
egna landets försämrade konkurrenskraft i förhållande till världsmarknaden.
De enda åtgärder som ett lands regering ensamt kan vidaga, är olika
slags protektionistiska åtgärder (t.ex. subventioner till
exportindustrin, höjda tullar och andra importhindrande bestämmelser)
samt reallönesänkningar i det egna landet. I utövandet av
dessa åtgärder tycks varje regering agera som om den var
den enda som hade kommit på dessa ljusa idéer. När så
varje regering vidtar dessa åtgärder, blir följden en allt snabbare
tillbakagång för den internationella handeln, med en accelererande
ekonomisk kris som resultat.
Denna ekonomiska krigföring är förvisso ett slags icke-militärt
krig mellan stater. Men viktigare är att detta ekonomiska
krig är riktat mot arbetarklassen i alla länder, inklusive arbetarna
i regeringens eget- För denna politik fodras en ideologi. Dels måste
man få arbetarna att acceptera åtgärderna, dels måste man efter
förmåga dölja politikens verkliga innehåll, exempelvis reallönesänkningarna.
Denna politiska ideologi kan sammanfattas i begreppet nationalismen.
Den nationalism som utvecklas under den ekonomiska krigföringen
är av samma natur som den som senare kommer till användning i den
militära krigföringen regeringarna emellan.
Utifrån ett allmänt kommunistiskt perspektiv är naturligtvis
all nationalism irrationell och skadlig: socialismen kan bara upprättas
i världsmåttstock, i en planerad världsekonomi där alla staters
suveränitet brutits. Enligt de socialistiska idealen står arbetarklassens
intressen över alla nationella begränsningar. Gentemot de olika
nationella fraktionerna av borgarklassen och deras nationalism,
ställer arbetarrörelsen sin internationalism.
Detta var också slutsatserna av artikeln i Rådsmakt nr 12,
vilken också förtjänstfullt kritiserade några olika tillfällen då
förment socialistiska rörelser ställt sig bakom nationella och nationalistiska
krav. Artikeln argumenterade helt riktigt emot all nationalism som
den utnyttjas av de härskande klasserna.
Men för mig kändes ändå artikeln otillräcklig. Den lider nämligen
av en vanlig brist, förenkling. Samtidigt som förenkling och sammanfattning
är nödvändigt när man beskriver sociala förlopp, för att göra skeenden
begripliga, så kan förenkling ibland skapa tvivel på framställningens
giltighet. I detta fall gäller det en brist i framställningens giltighet.
GRUNDEN FÖR NATIONALISMEN
Ur artikeln i RM 12:
"Vad det handlar om är alltså en subjektiv, nära nog irrationell
identifikation med ett visst geografiskt område, en identifikation
som icke desto mindre besitter en enorm potential: kan utnyttjas
som en politisk maktfaktor."
"Nationalismen både betingar och betingas av den rådande statsmakten,
är både dess produkt och beskyddare. Allt tal om spontant framvällande,
"folklig" nationalism är nonsens."
I artikeln i RM 12 hävdas att grunden för nationalismen är en
irrationell och subjektiv identifikation med ett geografiskt område.
Vidare söker förf. skilja mellan "partikularism", dvs. ett inskränkt
värnande om den egna bygden, stammen, orten eller folkgruppen å
ena sidan, och nationalismen å andra sidan:
"Till skillnad från partikularismen uppstår inte nationalismen
"av sig självt" i de breda folkdjupen..." utan den innehåller"...
ett starkt element av lojalitet med statsmakten."
Om vi nu tänker oss att angripa problemet med nationalismen politiskt,
kan vi kritisera arbetarklassens lojalitet med (den borgerliga)
statsmakten. Men detta är en politisk ståndpunkt, ännu ingen
politik. För att komma fram till en politik måste vi först
ta reda på hur arbetarklassen kan komma att bryta med denna
nationalism. När vi förstår en sådan process, kan vi också förstå
hur vi som kommunister ska kunna ingripa i denna, dvs. utveckla
en politik.
För att komma fram till en sådan anti-nationalistisk politik,
måste vi först granska orsakerna till varför arbetarklassen accepterar
den borgerliga nationalistiska ideologin. För att göra detta måste
vi vara dialektiska materialister, och i inte hänge oss åt "subjektiva
och irrationella" orsaker. För detta arbete kan Alf Robertssons
strofer vara oss till större vägledning än Rådsmakts-artikeln.
Alf Robertssons text beskriver en mängd företeelser som vi själva
kan känna igen, eller finna motsvarigheter till. På grammofonskivan
läser Alf Robertsson texten mot en bakgrund av Du gamla, du fria
i toner. Man skulle kunna säga, att medan nationalsången uttrycker
den officiella borgerliga ideologins nationalism, förmedlar Alf
Robertsson innehållet bakom nationalkänslan.
I själva igenkännandet ligger en del av det som kommer
att ingå som en väsentlig del i nationalismen. För att ta det från
grunden, och med ett för mig aktuellt exempel: Det lilla barnet
ler när det känner igen ett ansikte. Från början är det inte ansiktet
i sig, men kombinationen ögon-näsa-mun-rörelse-ljud. Efter några
månader har det lärt sig att se skillnad på olika människor, och
efter ytterligare några månader ler det inte mot främmande
(dvs. icke-bekanta) ansikten, utan reagerar i stället med skygghet.
Leendet tolkar vi som en trygghetstecken.
I grunden är det samma reaktion hos vuxna, ett behov av igenkännande,
av förtrogenhet med situationen som ger trygghet. En situation som
en människa befinner sig i känns trygg om den känns igen. Tryggheten
hör samman med att vi kan förutse vad som kommer att hända, hur
andra människor och vi själva kan förväntas agera, osv. Vi människor
"känner oss hemma", i hemmet, på arbetsplatsen, i hembygden, därför
att vi är förtrogna med de situationer som uppkommer, vi vet hur
människorna vi umgås med brukar uppföra sig. Vi kan i viss mån också
påverka skeenden när vi är förtrogna med omgivningen.
Det är dock inte enbart natur, byggnader och människor som ger
oss denna trygghet och igenkännande. Även när vi är på platser där
vi inte förut har varit och bland människor vi inte känner kan vi
känna oss "hemma". Språket är något av det viktigaste härvid. Möjligheten
att kunna kommunicera fulltut med andra människor är en viktig del
i hemkänslan. Vidare ger olika sedvänjor som traditioner
vid helgfirande, religion, litteratur, musik, fritidssysselsättningar
- vad som i vid bemärkelse brukar betecknas som kultur
- en trygghet i tillvaron.
(Detta är det allmänna, det vanliga. Naturligtvis finns det människor
som känner sig hemma överallt i världen. Dessa har dock ofta genom
uppväxt, övning och/eller kunskaper, funnit en trygghet i exempelvis
något särskilt yrke. Dessutom kan man lära sig känna igen nationellt
övergripande likheter människor emellan.)
Många av dessa kulturella likheter finns inom nationens ram,
och detta främst därför att nationerna är uppbyggda från början
kring dessa olikheter. Den främsta faktorn härvid är språket.
I de allra flesta fall är nationerna uppbyggda med språket som
minsta gemensamma nämnare. Andra faktorer som bidragit till att
avgränsa olika nationer från varandra är religion, gemensam historia,
geografiska och ekonomiska särdrag.
FRÅN BAS TILL ÖVERBYGGNAD
Det är dessa reella, och objektiva (ochinte några subjektiva
och irrationella) kulturella betingelser som utgör den materiella
grunden för nationalismen, och för nationerna. Utan dessa materiella
grundfaktorer som språk, kultur etc., skulle inte ens den allra
bästa borgerliga propagandaapparat kunna bedriva en nationalistisk
politik, för att få olika klasser att samsasi försvaret av nationen.
Vi måste dock komplicera och problematisera det hela ytterligare.
I och med att en nationalstat upprättas, tillkommer nya faktorer
som kommer att ingå i nationskänslan. Den nationella kulturen
vidareutvecklas inom nationens hägn. Att en del uppfattar Pettersson-Bergers
musik som särskilt svensk - eller ABBA:s - beror inte på språket,
utan att den svenska staten bedriver radiosändningar. Där sprids
denna musik tillsammans med påpekanden att kompositörerna är
svenska.
Den borgerliga staten har, som vi har visat tidigare, ett särskilt
intresse av att förstärka de nationella känslorna hos medborgarna.
Att skilja mellan ursprungliga materiella orsaker till nationalismen
och de av nationalstaten själv producerade, blir nära nog omöjligt.
För detta resonemang är det heller inte så viktigt. Det som år viktigt
är att ta reda påvilka de grundläggande faktorerna bakom nationalismen
är, och därefter göra en politisk värdering av dem. Värdera vilka
av exempelvis trygghetsfaktorerna vi tidigare talade om som är riktigt
att ta kamp för ur ett kommunistiskt perspektiv - och då också
med ett kommunistiskt perspektiv.
Förvisso finns det klassmässiga skillnader i språket, i traditionerna
liksom i kulturen i övrigt. Men vissa ramar är gemensamma, och när
det verkligen finns behov av nationell samling kan överklassen "sänka
sig" och deltaga i de mer "folkliga" sysselsättningarna. Detta för
att markera samhörighet över klassgränserna.
De nationella särdragen kommer omedvetet eller medvetet att manifesteras
i traditioner. Med hjälp av kyrkan etableras helger och ritualer.
Språket manifesteras i litteratur. Visor, danser, konsthantverk
och klädedräkter är några av många exempel på hur de kulturella
särdragen materialiseras.
Detta är dock inte tillräckligt för att vi ska kunna tala om
nationalism. Först när den härskande klassen får ett särskilt intresse
att hävda dessa särdrag får vi en nationalistisk politik. Detta
intresse uppstår i konkurrensen med andra fraktioner av den härskande
klassen. Det är fråga om samma ekonomiska konkurrens som vi talade
om tidigare, en konkurrens vars yttersta konsekvens är kriget. Det
naturliga sättet att dela upp den härskande klassen är just efter
de nationella gränserna, som ofta nog också har blivit ekonomiska.
Den härskande klassen utvecklar en särskild ideologi kring de
nationella särdragen. Man utvecklar attribut som fanor, uniformer,
nationella representanter, nationalsången. Man utvecklar m.a.o.
- nationalismen.
NATIONELLT FÖRTRYCK
Liksom de nationella särdragen inte är tillräckliga för att de
härskande klasserna ska råka i konflikt med varandra, är de heller
inte orsak till rivalitet mellan folk, eller orsak till nationalism.
Den härskande klassen och omedvetna individer ur de förtryckta klasserna
hänvisar dock till nationella skillnader som förklaring till motsättningar,
förtryck, utsugning eller fattigdom.
I en situation där man på något sätt kan förklara att en stat
dominerar över en annan, kan man ofta hävda att det råder ett ekonomiskt
förtryck. Oavsett om detta är fallet eller ej, så leder inte en
eventuell "nationell frigörelse" till att förtrycket, utsugningen
och fattigdomen upphör för de obesuttna delarna av folket, vilka
utgör massbasen i nationsstriderna.
Såskulle t.ex. på Irland och i Argentina inget väsentligt förbättras,
om det man menar vara Brittisk imperialism och dominans upphörde.
Under andra förhållanden kan det dock vara så att det nationella
förtrycket är högst påtagligt. En nation kan förvägras att existera
som egen stat, och samtidigt förhindras utövningen av det egna språket
och andra kulturella särdrag. Så är det t.ex. i Baskien, i Estland
och i Kurdistan. Men skulle en nationell suveränitet under kapitalistiska
betingelser, dvs. under världsmarknadens dominans skapa
större frihet för arbetarklassen i dessa nya stater?
Knappast. Det idag väsentliga statliga stödet till nationell
kultur som t ex folkdansfestivaler skulle i det "fria" Estland säkerligen
i dessa ekonomiska kristider minskas. Istället för den idag pågående
förryskningen genom inflyttning, skulle vi få en amerikanisering
via världsmarknaden. Istället för estniska folkdanser, skulle diskomusik
från New York ljuda i Tallins gränder.
Kärnkraftverken i Baskien skulle troligen också byggas av amerikanskt
och spanskt kapital som nu, även efter att ETA slutat att spränga
dem och istället börjat administrera deras byggnad i det fria Baskiens
regering. De "fria" kurderna skulle nog också få söka sin utkomst
i Västeuropa, men med kurdiska pass istället för t ex turkiska.
Sådan kan i korthet bilden av nationalismen och den nationalistiska
politikens resultat beskrivas. Därför måste nationalismen förkastas.
Så långt har författarna i RM 12 rätt. Men vi ska inte kasta ut
barnet med badvattnet.
DEN NATIONELLA POLITIKEN
Jag nämnde tidigare att några ingredienser i den nationalistiska
politiken var det förmenta vaktslåendet om hembygden, om tryggheten.
Vidare bygger de härskande klasserna sitt försvar för sin stat på
sin egen utsugning av de behärskade klasserna. Detta kan låta paradoxalt,
men fungerar likafullt. Den maktlöshet som de flesta människor känner
inför sin vardagliga situation är högst verklig. Vi kan bara ytterst
lite påverka vår livssituation. De viktiga besluten fattas antingen
av marknadskrafterna eller av en härskande klass av byråkrater,
teknokrater och finansmän.
Den ekonomiska utsugning som för med sig ett hårt slit på arbetsplatserna
i ett allt högre arbetstempo, leder till protester. Strejker, demonstrationer
och andra aktioner, om inte hotar, så åtminstone irriterar makthavarna.
Vad kan vara bättre för den härskande klassen än att kunna skylla
den maktlöshet och konsekvenser av utsugningen, som de själva har
svarat för, på några andra, på utlandet?:
"Vi riksdagsmän, kommunalmän, bolagsherrar och det offentliga
livets prominenser, vi kan inte göra något åt krisen! Det
är arabernas, eller USA:s, eller Sovjets, eller EG:s, eller japanernas,
eller U-ländernas fel, att det går så dåligt med ekonomin att ni
får det sämre!"
Ungefär så låter det. Enligt den härskande klassen är det ekonomiska
systemets fel att det blir problem här i samhället. I den mån vissa
makthavare tvingas skylla problemen i samhället på marknadsekonomin,
så anser man att problemen är ofrånkomliga, och lösningen är att
vänta och se om det inte blir bättre tider.
Deras lösningar på den ekonomiska krisen blir därför:
"Vi svenskar måste konkurrera oss ur krisen, genom
att sänka våra löner (genom t.ex. devalvering och momshöjning, köpa
svenskt. Låt de andra folken klara sig bäst de kan! Leve Sverige!"
I en opposition mot denna politik, måste vi naturligtvis påvisa
att det är marknadsekonomin som är orsaken till krisen, och därmed
till arbetslösheten, standardsänkningen, maktlösheten, krigen, osv.
Vi måste också visa att det finns ett alternativ till marknaden,
den demokratiskt styrda planekonomin, en verklig socialism.
Med lite god vilja kan vi kalla detta för "en negativ politik".
För att få en "positiv politik", en verklig politik, måste
vi visa vad man ska och kan göra idag för att nå fram mot socialismen.
Vi måste gripa tag i maktlösheten. Vi måste ersätta den falska
känsla av inflytande som t ex kapitalistisk arbetar-självförvaltning
ger, med arbetarkollektivets makt och inflytande i den öppna klasskampen.
Men detta innebär inte att vi går emot självförvaltning i sig, mot
att arbetarna ska bestämma över de förhållanden som ska råda i produktionen.
För syftet med att införa socialismen är ju att vi ska få makt,
makt att använda för att påverka vardagen, och då bl.a. vår arbetssituation.
Således måste vi stödja varje bra förslag om arbetarkontroll.
I den mån det är omöjligt att genomföra under kapitalistiska förhållanden,
eller om det utnyttjas av en inomkapitalistisk arbetarrörelse, avvisar
vi inte förslagen om självförvaltning, utan vi avvisar kapitalismens
Om vi nu går från detta exempel påpolitik kring arbetar-självförvaltning,
till krav och kamp kring nationella frågor, måste vi agera på liknande
sätt.
En nationell rörelse tar sig oftast en nationalistisk vändning.
Dvs. kampen mot förtryck, utsugning, och för makt och kulturell
frihet, tar sig formen av en kamp för nationell suveränitet i form
av en stat. Vår uppgift som kommunister är i dessa fall inte
att stödja kampen för en egen stat med det i och för sig riktiga
konstaterandet att de bakomliggande kraven är berättigade. Vår
uppgift är å andra sidan inte heller att förkasta
kampen med den lika riktiga konstaterandet att en nationalistisk
kamp inte kommer att lösade grundläggande problemen (den kommer
ju tvärtom att motverka deras lösning genom att motverka socialismen).
VÅRA UPPGIFTER
Nå vad är då våra uppgifter i förhållande till nationella krav?
Låt oss se påett par olika slags situationer med olika krav.
I förhållande till nationella rörelser måste vi granska såväl
deras formulerade som outtalade och bakomliggande krav och drivkrafter.
Krav på inflytande, makt och frihet från förtryck och utsugning
måste vi stödja. Samtidigt måste vi förklara att dessa krav endast
kan uppnås genom klasskamp och slutligt säkras i ett socialistiskt
samhälle.
Krav på upprättande av nationella (exil-) regeringar och stater
måste avvisas. Istället måste frågan om klassorganisering föras
fram. Strejkkommittéer, arbetarråd, kommunistiska organisationer
är exempel på sådana.
Istället för stöd till "progressiva stater" bör vi ställa stöd
till progressiva arbetarorganisationer. Istället för att hoppas
på FN:s fredsmäklande bör vi satsa på att motarbeta den egna statens
militärapparat.
Istället för uppbyggandet av gerillaarméer, eller satsningar
på ett aldrig så "progressivt" nationellt försvar, ska vi föra fram
idéer om arbetarbeväpning, organiserad i en klassorganisation, en
arbetarmilis.
När vi sedan kommer till de specifikt nationella kraven kring
kulturella frågor, måste vi stödja berättigade sådana, sådana som
skulle försökas tillgodoses även i en socialistisk världsstat. Vi
måste stödja kulturellt arbete, även sådant som utgår från nationella
särdrag, och berika det med ett klassperspektiv. Vi måste som kommunister
naturligtvis också gå längre, och i den kulturella kampen föra in
kommunistiska värderingar och perspektiv (som t.ex. kritik av finkulturens
avskiljande från vardagslivet). På samma sätt som vi i kampen mot
den materiella fattigdomen förklarar att den slutligen endast kan
avskaffas under socialismen, måste vi visa att den kulturella fattigdomen
och förtrycker bara kan avskaffas genom att nationalstaterna och
nationalismen krossas, till förmån för en världsomfattande arbetarstat.
Först då kan folket i Baskien tillsammans med andra folk bestämma
om hur energifrågan i Baskien ska lösas. Först då kan folket i Estland
avgöra hur deras kultur ska utvecklas oberoende av den ryska planen
och den USA-dominerade marknaden. Först då kan arbetarna i Kurdistan
bestämma var och hur de ska arbeta.
NC
|