Ingen kommunist kan väl beskylla alternativrörelsen för att
vara revolutionär. Varför då behandla den här? Jo, därför at en
hel del av de människor som idag fylkas i alternativrörelsen har
en liknande social bakgrund och politisk erfarenhet, som de som
förra decenniet tillhörde avgrundsvänstern. Många individer har
även "ömsat skinn" från den ena rörelsen till den andra. En analys
av alternativrörelsen kan därför ge insikt i 70-talets vänsters
inneboende motsättningar.
Artikeln består av två delar. Den första behandlar alternativrörelsens
historia och syn på sig själv och kampen för ett bättre samhälle.
Den andra delen är en recension av Erik Dammans bok "Revolution
i överflödssamhället".
Vad är Alternativrörelsen?
Eftersom den inte är ett parti (t ex Miljöpartiet) utan
en rörelse finns det inget allmänt accepterat kriterium.
De som själva betraktar sig som alternativa ingår. Därför finns
alla möjliga aktiviteter representerade. Förutom de stora - energi-
och miljö-, freds- och kvinnorörelserna finns en hel uppsjö av rörelser/åsiktsriktningar:
alternativ produktion, självförvaltning, zonterapi, giftfria &
ekologiska jordbrukskollektiv, nya livsfilosofier (självutveckling),
mm.
Vissa rörelser/strömningar agerar på individ-gruppnivå, andra
lokalt, en del är politiska, t o m internationella, som fredsrörelsen.
Jag kommer i fortsättningen koncentrera mig på de politiska aspekterna
av alternativrörelsen.
ALTERNATIVRÖRELSENS URSPRUNG
Jag menar att de människor som idag bygger upp alternativrörelsen
är ungefär samma sociala grupp som på 60-talet skapade den nya vänstern
och som på 70-talet blev "avgrundsvänstern"'.
Den nya vänstern växte fram som en radikalt ny och annorlunda
kritik av den existerande kapitalismen, än som dittills presenterats
av dåvarande kommunistpartier. Den utgick inte ifrån några teoretiska
resonemang, utan tog sin utgångspunkt i människornas moral och alienation.
Man kritiserade t ex den låga U- hjälpen, rekordåren (en miljon
betongbostäder på 10 år + avfolkningen av landsbygden), miljöförstöringen,
alienationen i modeindustrin, "misären i studentens miljö", mm.
60-talets rörelser (aktionsgrupper och byalag) ersattes delvis
av den organiserade vänstern på 70-talet. Ur kritiken av Sveriges
U-hjälp växte den antiimperialistiska solidariteten med Vietnams
folk. Ur kritiken av rekordåren och insikten om sin impotens (jfr.
den svenska kårhusockupationen med maj -68 i Frankrike och gruvarbetarstrejken)
byggde vänstern sina arbetarklasspartier. Naturligtvis i opposition
till kapitalismen, men även till dess okritiska förvaltare, det
parti arbetarna röstade på - SAP.
De övriga frågorna. miljöförstöringen och alienationen, brydde
sig vänstern inte om. Åtminstone inte på ett organiserat sätt inom
organisationerna. Kring 1970 fanns kortlivade organisationer som
socialistiska lärare, tekniker, läkare, osv. (Idag, efter
10 års frånvaro, har de reducerats till läkare, tekniker, lärare
mot kärnvapen!)
Vänsterorganisationerna övergick från den direkta, omedelbara
och känslomässiga/moraliska kritiken/handlingen till att intellektuellt
förstå/analysera samhället och att organisera sig. Men det är bara
den politiska tanken/känslan/viljan som ryms i vänsterorganisationerna.
Den utopiska kritiken och drömmen, d v s viljan att leva ett helt
liv finns det ingen plats för.
"Återvändandet till källorna" (Lenin, Trotskij, Stalin, Mao)
som den radikala kritiken av kapitalismen och erkännandet av arbetarklassens
betydelse medfört, gjorde den nya vänsterns arvtagare till främlingar
för sig själva och sitt organiserade vara.
SÖKES: EN REVOLUTION
Den nya vänstern hade inte växt fram ur arbetarklassen och dess
kamp. Den växte istället fram på skolor och universitet. Även om
många människor hade sitt ursprung i arbetarklassen, så sökte de
i vänsterorganisationerna upprätta en helt ny relation till arbetarklassen:
De intellektuella som initierare av arbetarklassens revolutionära
medvetande.
Så när arbetarklassen inte startar och kör iväg med det tåg som
vänsterorganisationerna spänt dem för, då börjar den nya vänstern
tveka om det förnuftiga i den här politiken. Viljan till personlig
handling vill inte låta sig hindras av den intellektuella vetskapen
att det bara är då arbetarklassen reser sig som kapitalismen kan
krossas. Dessutom, eller pga. detta (vänsterorganisationernas avskiljande
från arbetarklassen), visar sig vänster-organisationerna vara oförmögna
att ge ett politiskt svar på de problem som den kapitalistiska krisen
ställer f r o m mitten av 70- talet.
ÅTERFINNANDET - KÄRNKRAFTEN
Den fråga där "den nya vänstern" på 70-talet lyckades hitta tillbaka
till sig själv var miljöförstöringen, och mer specifikt, kampen
mot kärnkraften. Dessa frågor "passade" inte den organiserade vänstern.
Visst var man emot miljöförstöringen. Den orsakades av kapitalismens
profitbegär. Arbetarklassen skulle sätta P för det. Men kärnkraften
då? Så sent som 1975 kunde flera vänsterorganisationer säga, utan
att tveka, att man var emot kärnkraften under kapitalismen, men
i ett socialistiskt samhälle (t e x Kina) där var det inga bekymmer.
Och förresten, var inte kärnkraften en ny produktivkraft som skulle
öka spänningarna i kapitalismen med sina produktionsförhållanden?
Sådant måste väl bejakas!
Kort sagt, den organiserade vänstern var inte intresserad och
den överspelades följaktligen av miljö- och antikärnkraftsrörelsen.
Som ett försök att komna med på det gående tåget drog vänstern igång
en Folkkampanj. för folkomröstning om kärnkraften! (Det var för
hemskt. I sina försök att utöva ledarskap kunde man inte erbjuda
någon annan strategi än en som byggde på ett knäfall för det "demokratiska"
opinionsspelet.)
Oljekrisen 1973 stack hål på myten om högenergisamhället. Detta
blev i alla fall en förhärskande syn, Ur kritiken av högenergisamhället
och den farliga kärnkraften uppstod kritiken av den moderna teknologin
och industrialismen. Ytterligare ett viktigt bidrag var diskussionen
om alternativ produktion. Debatten hade dragits igång av
Lucasarbetarnas plan för att lösa ett traditionellt fackföreningsproblem,
att slåss för sysselsättningen. Genom sin plan visade Lucasarbetarna
att det visst var möjligt att tillverka nyttiga produkter som det
fanns en marknad för. Kombinerat med en hård kamp mot företaget
lyckades detta hälla Lucas Aerospace på mattan ett tag. I Sverige
fick emellertid denna alternativa produktion en mer ideologisk/propagandistisk
funktion. Genom en alternativ produktion skulle krisföretag och
andra kunna bli mer samhällsnyttiga under den existerande kapitalismen.
I och med Centerns misslyckande som antikärnkraftsparti och den
stundande folkomröstningen, uppstod en möjlighet att samla miljörörelsen,
och ge den det helhetsperspektiv den hittills saknat - MALTE. Den
politiska strid som startades med MALTE var något mycket djupare
än miljörörelsens tidigare duster. Almar, Vindelälven och Kungstorget
i Göteborg gick att rädda utan någon större enhet eller teoretisk
allmän politisk/ekonomisk plan. Så ej med energifrågan. Alla insåg
att det var ett genomgripande problem. Dessutom är kampen mot kärnkraften,
till skillnad från de tre övriga exemplen, en kamp mot staten -
en allmän politisk kamp. Det existerar bara en lösning på den nationella
nivån. (Nej till kärnkraft i Västerhaninge, är inte längre en möjlig
politik). Och man behöver ju inte ta ställning till socialismen.
Kärnkraften är så hemsk att den i vilket fall som helst måste stoppas
innan socialismen genomförs. (Idag ser vi en Liknande tendens i
freds (dvs. kärnvapenmotståndet)-frågan.)
I energifrågan var det möjligt att formulera en nationell alternativ
energiplan. För vänstern som fortfarande ansåg arbetarklassens handlande
som viktigast, var det å andra sidan omöjligt att t.ex presentera
en motsvarande nationell lösning på arbetslösheten. Alla inser att
den beror på de internationella konjunkturerna för att en svensk
lösning skall existera.
För att sammanfatta så här långt: Alternativrörelsen bygger vidare
på den nya vänsterns traditioner från 60-talet. (För den blev marxismen
och dess betonande av arbetarklassen en parentes.) Frågan om en
revolution är idag helt ointressant. Man arbetar istället
med de viktiga frågor som så att säga ligger i tiden och försöker
avgöra dem här och nu. De revolutionära marxister som finns idag
är dels de från 60-talets vänster som ej knäckts av att arbetarklassen
ej gjorde revolution när krisen kom, dels de som uppstått ur 70-talets
klasstrider, eller som ett resultat av dessa strider.
***
Låt oss nu gå över till alternativrörelsens analys av samhället
och dess strategi för att kasta den på historiens sophög. Jag tänker
låta Erik Damman (i fortsättningen ED) i tillämpliga delar representera
hela alternativrörelsen, även om ED troligen inte skulle vara överens
med den utgångspunkten. I jämförelse med en del flum om nya tidsåldrar
är Dammans bok klartänkt och intressant.
Dammans kritik av kapitalismen är omfattande. Han behandlar tema
som ekonomins herradöme, miljöförstöringen, utvecklingen av u-länderna
(imperialismen), den organiserade oförmågan för vanligt folk att
påverka samhällsutvecklingen, statens roll och det påtvingade tänkandet.
Han skisserar även det framtida positiva samhället - ett samhälle
som står för solidaritet, medmänsklighet, lika tillgång till frihet,
samhällsinflytande, självförverkligande och personlighetsutveckling.
"Målet som skymtar är ett produktionssätt, en förenkling och decentralisering
av den tekniska apparat som nu bara kan förstås och styras av elitgrupper"
(sid. 135).
DAMMANS SYN PÅ KAPITALISMEN
ED har läst, förstått och accepterat delar av Marx´ analys av
kapitalismen. Detta gäller t ex mervärdesteorin, att kapitalismens
drivkraft är vinstmotivet, konkurrensen på marknaden och den härur
växande ackumulationen och tekniska/samhälleliga utvecklingen och
kristeorin. Idag fungerar, enligt ED, dock inte kapitalismen enligt
Marx analys. Drivkrafterna är annorlunda.
Klassmotsättningarna mellan arbetarna och kapitalet har, enligt
ED, minskat under 1900- talet. Detta har bl.a. skett genom de nya
arbetsledningsmetoder som utvecklats. Numera har arbetarna
och kapitalisterna ett stort intresse av att komma överens för att
på så sätt öka arbetarnas levnadsstandard. Den statliga socialpolitiken
(som ju omfördelar pengar inom arbetarklassen) har även bidragit
till klasskampens borttynande. Det proletära klasshatet/avundsjukan
mot bourgeoisien är idag ett minne blott, ty nu har sociologer funnit
att varje arbetare istället jämför sig med de som står närmast över
och under. Det samhälleliga uttrycket för att dessa klassmotsättningar
inte längre är av större betydelse för samhällets förändring, är
fackföreningarnas och socialdemokratins intressegemenskap med industri-
ledarna.
Dessutom, menar ED, har idag kapitalisterna förlorat
makten Över företagen. Idag har välutbildade byråkrater och
teknokrater tagit över ledningen för företagen och staten. Dessa
har med sin kunskap t o m lyckats avskaffa marknaden! Idag
planerar de stora företagen (oligopolen) själva råvarutillgången,
underleverantörerna, arbetskraftstillgången och dess intresse för
"sitt" företag, samt efterfrågan på dess produkter. Därmed planerar
företagen, i och med detta, sina vinster, och statens keynesianska
politik håller kriserna borta.
Denna Dammanska analys har sina rötter i 60-talets utvecklingsoptimism
bland liberalerna. Den upplysta vetenskapens män har ersatt profitbegär,
klasskamp och kriser. Idag lever vi dock på 80-talet, och man behöver
inte titta på kapitalismen ur ett teoretiskt perspektiv för att
se att nu är krisen här med klasskamp och profitbegär.
Avsikten med revideringen av Marx analys av kapitalismen, har
alltid varit och kommer alltid att vara, att byta strategiskt perspektiv.
Ända sedan Bernstein handlar det om att för- neka att klasskampen
mellan arbetarna och kapitalet kan eller måste leda till att arbetarklassen
avskaffar kapitalismen. På Bernsteins tid handlade det om att efter
10 års högkonjunktur få den borgerliga staten att avskaffa de kvarvarande
orättvisorna. Idag menar alternativrörelsen att en helt annan drivkraft
skall avskaffa kapitalismen. Eftersom den redan här har tagit miste,
kan den inte låta bli att hädanefter begå det ena felet efter det
andra.
Oförmågan att t.ex. inse vad som menas med en produkts uppdelning
i bruksvärde och bytesvärde ledde till synen att marknaden hade
"planerats" bort av företagens byråkrater och marknadsförare och
krisen av statens finanspolitik. (Därmed föll den objektiva drivkraften
för systemet bort ur analysen, och idag beror systemets utveckling
på den nya maktelitens vilja/förmåga att trygga och utvidga sin
egen position.) Men en generell varuproduktion (för en marknad)
med privata/lokala (i förhållande till hela marknaden) företag leder
till kapitalism om bara kapitalackumulationen kommer igång. Härvid
spelar det ingen roll om deltagarna har en "juste" ideologi - som
t ex att de självförvaltande arbetarna bara skall producera "nyttiga"
produkter. Detta beror på att individernas arbete inte blir erkänt
av samhället såsom nyttigt förrän dess produkter möts på den anarkiska
marknaden.
För att undvika detta måste ett kommunistiskt samhälle
grundas påen planekonomi. Med en plan där människorna demokratiskt
kan besluta om planens mål, till skillnad från den planekonomi som
byråkraterna och kapitalisterna i Östeuropa administrerar tvärs
igenom kris efter kris.
Enligt Damman tenderar systemen i Väst- och Östeuropa att smälta
samman. (Samma teknik, samma byråkrater/teknokrater och ideologi-marknadsförare
- här som där.) De som tog makten i öststaterna var nämligen, enligt
ED, proletariatets avantgarde/proletariatets parti. Varefter proletariatets
ledning satte sig själva som proletariatets förmyndare. En klass
som låter sig styras av det centraliserade ledarskapet med t ex
Palme, Brejsnev och Jaruzelski i spetsen kan förstås inte gå i spetsen
för upprättandet av ett solidariskt samhälle. Skillnaden mellan
maktövertagandena i Östeuropa och övergången till ett solidariskt
samhälle belyses av Damman så här: "Så länge detta komplicerade
teknosystem med dess behov av specialiserad planering upprätthålls,
kan folkets övertagande av äganderätten till produktionsmedlen inte
förändra styrandeförhållandena särskilt mycket. Vad som kan förändras
är fördelningen av produktionsresultatet. Men ... maktlösheten ...
blir oförändrad." (s. 111)
I den ryska vänsterkommunistiska tidskriften Kommunist
skrev Karl Radek våren 1918 att "Om den ryska revolutionen skulle
störtas med våld genom den borgerliga kontrarevolutionen, så skulle
den stiga igen som en fågel Fenix. Om den däremot förlorade sin
socialistiska karaktär och därigenom blev en besvikelse för arbetarmassorna,
så skulle den motgången få tio gånger mer fruktansvärda konsekvenser
för den ryska och internationella revolutionens framtid." Så sant
som det är sagt. Den kontrarevolution, som den regim som stabiliserades
i Ryssland efter revolutionen utgjorde, är betydligt effektivare
än bourgeoisiens kanoner och tidningar. Men detta får inte leda
oss till den typ av misstag som Damman gör i sin iver att förneka
arbetarklassens möjliga och nödvändiga roll.
SYNEN PÅ IMPERIALISMEN
Till skillnad från sin kapitalismsyn, har Damman en mer sansad
syn på imperialismen och möjligheten att ekonomiskt utveckla Tredje
världens länder och införa politisk demokrati. Han förkastar liberalernas
förklaringar och menar istället att underutvecklingen beror på att
landets inhemska elit allierat sig med de utvecklade kapitaliststaterna.
Denna allians gynnar dem bägge, men missgynnar folkflertalet. För
att komma tillrätta med U-ländernas problem måste samhällssystemen
i de rika länderna förändras. Han kritiserar revolutionerna i Tredje
världen (typ Kinas 1949) för att de inte leder till demokrati, frihet
och en ekonomisk och social utveckling "nedifrån".
Den strategi ED förespråkar för att hjälpa U-ländernas fattiga
befolkning är en kombination av solidaritet med speciella projekt,
politiskt stöd, en ny ekonomisk världsordning, samt en icke-imperialistisk
politik från industriländernas sida. Denna kombination av åtgärder
inom och utanför det existerande systemet skall jag ta upp grundligare
senare, i en diskussion av Dammans strategi.
IDEALISMEN
En av vänsterorganisationerna barnsjukdomar var dess determinism.
Marx hade ju sagt att proletariatet skulle ta makten en dag och
upprätta socialismen. Detta berodde på objektiva omständigheter
som han hade analyserat i Kapitalet. ("Det rör sig inte om vad proletariatet
vill, utan vad det är, och måste" - fritt ur minnet efter Marx.)
Framtiden var därför enkel att förutsäga. (Den sågs på samma sätt
som om du släpper en boll. Vad händer? Jo, den faller och träffar
efter en förutsägbar tid marken.) Vad som därför inträffade var
ju beklagligt om det gick illa, men det kommer att gå bättre om
ett tag, för så står det ju i Sibyllans bok. Alternativrörelsen,
och Damman med den, kastar ut både vatten, barn och badkar. Objektiva
drivkrafter får inte längre så stor betydelse. Istället betonas
människornas vilja, avsikt, moral, m.m. Med andra ord det som kallas
för en idealistisk och voluntaristisk politisk teori.
Några exempel ur Dammans bok: Marx kritik var i botten moralisk,
men han valde ett vetenskapligt framställningssätt. Kapitalismen
har valt det ekonomiskt mätbara som samhällets högsta värde.
Socialpolitiken infördes för att överklassen ändrade sin
tidigare föraktfulla inställning till underklassens problem,
Kinas stormiga efterrevolutionära historia beror på att folkets
rätt att bygga upp styrka och medvetenhet underkändes som
grund för införandet av folkstyre. "Om en annan värdeprioritering
kom till uttryck hos dessa befolkningar skulle detta uppenbarligen
underminera hela tillväxtsystemet och ge impulser
till något nytt och väsensskilt." (s. 78)
Denna betoning på vad ett samhälles ledande klass valt att
tycka hör definitivt ihop med förnekandet av några allvarligare
klassmotsättningar. Som vi strax skall se menar alternativrörelsen
att drivkraften i kampen för ett solidariskt samhälle är allmänna
motsättningar som drabbar alla i samhället. Denna nya heliga
treenighet - idealismen voluntarismen och förnekandet av klasskampen
- är en bra ledtråd i jakten på vilka som utgör alternativrörelsen.
Men först bara en kort utvikning. Felet med att ersätta en alltför
hårt åtdragen determinism med en lika hårt inriktad voluntarism,
är att man struntar i orsakssambanden. En utveckling som en grupp
människor inte själva kan styra/påverka måste de under alla förhållanden
förklara deterministiskt. Men det som de själva kan påverka, det
går inte att enbart förklara utifrån objektiva/deterministiska faktorer,
utan här måste subjektiva/voluntaristiska faktorer tas med. (Ett
vanligt sätt att ta fel här är att betrakta allt som hittills hänt
i historien som om det varit oundvikligt. Men nu - när vi lever
- anser man att det inte är på det viset. Ty idag är allt möjligt
för oss. Det är bara att suga i och dra. Så nutiden och framtiden
tolkas därmed helt voluntaristiskt och annorlunda än dåtiden.)
Det räcker emellertid inte med dessa två förklaringsmodeller. Man
måste även avgöra vilka historiska skeenden som hör till vilken
förklaringsmodell, samt deras inbördes växelverkan/dialektik/dynamik.
HISTORIENS DRIVKRAFTER
Vilka är drivkrafterna för kapitalismens omvandling till ett
socialistiskt samhälle? Marxisterna svarar att det är klasskampen
- proletariatets kamp för sina egoistiska behov - som möjliggör
denna utveckling.
Men så anser inte alternativrörelsen. Den menar att de ekonomiska
motsättningarna idag inte är så starka att de kan tvinga fram en
samhällsförändring. Snarare utgör dessa en drivkraft och förutsättning
för systemets stabilitet och tillväxt! Arbetarklassens kamp för
högre lön, längre fritid och bättre arbetsmiljö skapar ju hela tiden
nya marknader åt kapitalet att exploatera. "Genom att låta oss manipuleras
att delta i en ekonomisk person- och gruppkonkurrens på tillväxtplanerarnas
premisser, blir vi ur stånd att acceptera en inkomstutjämning, som
skulle kunna avlägsna klättrarmentaliteten och rasera grundvalarna
för hela industritillväxtsystemet." (s. 182)
ED menar att om arbetarna driver igenom alltför höga lönekrav
(jfr. 1975-76) så det blir kris (som idag), så "kommer tillväxtsystemets
planerare nu att få flertalet med sig i sina krav på att öka tillväxten
igen". Ty arbetarnas "motiv och drivkraften bakom det hela var de
ensidiga ekonomiska målen" (s. 179). Och har han inte fått rätt?
Vann inte Palme valet på arbetslösheten, och skall inte löneökningarna
nu vara minimala, så Sveriges inflation blir mindre än omvärldens
och "vi" därmed ska (åter-) erövra världsmarknadsandelar? Det är
en vacker tanke, men den är helt fel! Kapitalismen har varit i nästan
konstant kris (stagflation) sedan oljekrisen 1973. Kapitalismens
kris i Sverige går inte att lösa med SAP:s krisprogram (som för
övrigt ursprungligen inte ville garantera sysselsättningen). Så
om arbetarklassen vill ha tillbaks den tidigare levnadsstandarden,
får man antingen titta längtansfullt djupt i den halvfulla sopptallriken
och hålla tummarna för freden, eller ta kamp för sina intressen.
För idag är det inte längre så att både arbetare och kapital får
det bättre om den andre får det bättre. Idag är det så att den enes
bröd är den andres död!
Än en gång kan man konstatera att alternativrörelsens politiska
ekonomi utgår från en stabil och expanderande kapitalism. Miljöpartiet
tycker att vi bör diskutera en sänkning av den materiella standarden
med ung. 10% för att på så sätt få resurser över till andra mer
människofrämjande åtgärder. Men på sex år har den materiella levnadsstandarden
för arbetarklassen minskat med 20% (samtidigt som bourgeoisiens
ökat), utan att vi fått resurser över för det!
Vilken är då den framåtdrivande motsättningen i dagens kapitalism?
ED menar att det är konflikten mellan handlingsmönster och grundinställning
(som) är vår tids djupaste problem, och ett direkt uttryck för den
motsättning mellan personliga mål och samhällets tvång, som nu tycks
göra en verklig förändring möjlig" (s. 247). Den konflikt ED syftar
på är den inställning folk privat har som han funnit via opinionsundersökningar
och ett antal debattböcker, och den som samhället ger oss möjlighet
att ge uttryck åt.
Denna motsättning är förstås allmän och skär tvärs igenom alla
samhällslager, för att inte säga alla människor. Vi kommer att uppleva
konflikten djupare ju mer vi orkar ha en annorlunda uppfattning,
om hur samhället kunde vara, gentemot samhällets massproducerade
stereotypa åsikter. Den revolutionära potentialen är helt enkelt
våra drömmars dagliga grundstötningar i ett samhälle vars helhetssyn
vi ju faktiskt inte instämmer i. (Hur var det situationisterna formulerade
det: "Lev, Lek, Njut!") Dessa åsikter är förstås inte "kontrarevolutionära".
De är bara naiva, om man förnekar behovet av klasskamp för att krossa
kapitalismen. Men den som inte får sina drömmar krossade av kapitalismen,
den kan inte vara revolutionär.
I detta perspektiv framstår 70-talets marxistiska organisationsvänster
(med förhoppningar på arbetarklassens revolutionära roll) som en
fullständigt onödig omväg. Ty de drivkrafter som Damman och alternativrörelsen
målar upp är ju precis 60-talets nya vänsters. T.o.m. namnet på
den rörelse Damman tog initiativet till - Framtiden i våra händer
- skulle kunna vara en sammanfattande analys av 60-talets nya
vänster!!
En annan gren av alternativrörelsen är Miljöpartiet. I artikeln
"Det är nya klasser som förändrar världen", (DN 17/8-82) lägger
partiets förgrundsgestalt, Pehr Gahrton, fram en liknande syn "Istället
finns det grupper som påtagligt kommer i närkontakt med tillväxtsamhällets
baksidor, t ex lärare, socialarbetare, vårdare, förskolepersonal,
osv., som kan tänkas särskilt benägna att hylla kvalitativa värden
istället för kvantitativa.
Men framförallt blir det allt ointressantare att utgå från människors
produktionsroll när man bedömer deras roll i samhällsförändringen.
Istället måste man se dom i deras människoroll, utgå från deras
allmänintresse istället för deras egenintresse."
Jag tycker nog att Gahrtons nya avantgarde - "de grupper som
mycket påtagligt kommer i kontakt med tillväxtsamhällets baksidor"
- just är exempel på att det är människors plats i produktionen
(i vid bemärkelse) som verkar vara det avgörande kriteriet på hur
man ställer sig till en samhällsomvandling.
MELLANSKIKTEN
Jag tog tidigare upp att alternativrörelsen poängterade att klassmotsättningarna
inte längre hade någon fundamental betydelse för samhällets omvandling.
Vi marxister har ju en förkärlek att vilja härleda politiska strömningar
som uttryck för ekonomiska klasser.
På 1800-talet var det småbourgeoisien (fristående hantverkare)
som ville avskaffa klasskampen mellan Arbete och Kapital. Idag är
småbourgeoisien mer eller mindre utrotad. Istället finns idag en
annan social kategori som skulle kunna fylla det här efterlämnade
politiska tomrummet. Det vissa marxister kallar för mellanskikten.
Enkelt uttryckt kan dessa sägas bestå av de löntagare som inte tillhör
arbetarklassen. Mellanskikten kan delas i två grupper, de som står
i en mellanställning mellan arbetarklassen och kapitalet (typ förmän
och tjänstemän) respektive de som inte direkt ingår i den kapitalistiska
produktionsprocessen (typ offentlighetsanställda i byråkratierna
och vårdanställda). Jämför också med de grupper Per Gahrton radat
upp som revolutionens avantgarde. Det är väl ingen slump att många
från utbildningsexplosionen på 60-talet hamnat i denna sociala kategori.
Marxisternas inställning gentemot mellanskikten har varit att åtminstone
den lägre halvan är arbetarklassens närmaste allierade i kampen
för ett socialistiskt samhälle.
Så mellanskikten/den nya vänstern har äntligen "kommit hem" och
funnit sin organisering; en bred rörelse. Det är ju i och för sig
bra att de funnit något de tror på, och slipper att vara skuldtyngda
och alienerade i organisationen de inte längre förstår meningen
med. (Anledningen till detta är förstås att arbetarklassens klasskamp
inte var så intensiv att den kunde dra detta skikt med sig. Därför
lämnar mellanskikten den socialistiska politiken, då den inte kan
vara mer uttalad socialistisk än socialismens egen klass - arbetarklassen.
Att gå emot denna anti-socialistiska ström visade sig bara möjligt
för individer samt Socialistiska Partiet (f.d. KAF, f.d. RMF) och
KPMLr.)
Men mellanskikten är för svaga för att kunna bli en central attraktionspol
i det kapitalistiska samhället. Detta är de också medvetna om. Det
är därför som de förnekar klasskampen och istället vill dra med
sig arbetarklassen i sin kamp. De måste kritiseras för sina felaktiga
ståndpunkter och kompromisser med kapitalet. (T ex nationalism och
förnekandet av klasskampen).
Det är ursprunget i "den nya vänstern", som förklarar varför
dessa människor idag inte gått in i SAP när vänsterorganisationerna
inte längre fyller någon funktion för dom. En stor del av mellanskikten
stöder ju detta parti, så varför inte dessa människor? SAP anses
vara huvudansvarig, såsom regeringsinnehavare, för det som kritiserades
på 60-talet. Självkritiken från både SAP och "den nya vänstern"
för sin resp. politik på 60-talet har varit i det närmaste obefintlig.
Därför utgör inte SAP något reellt alternativ.
ALTERNATIVRÖRELSENS KRISPOLITIK
Deras politik går i stort ut på att hitta en nisch i det kapitalistiska
samhället. Antingen skall man återupprätta den enkla varuproduktionen
(hantverk för lokala marknader) i en bygd, och med viljans kraft
hålla den hemska kapitalismen borta. Eller så skall man gå över
till en lägre levnadsstandard och organisera om sitt liv efter detta.
Även detta brukar innebära enkel varuproduktion.
Alternativrörelsen tror att kapitalismen kan förnekas genom att
man drar sig undan från den. Kapitalismens styrka är inte dess bländande
konsumtion, utan dess produktionskapacitet. Denna produktionskapacitet
behöver marknader. Idag är marknaderna för små för produktionskapaciteten.
Men den förminskning av marknaderna som alternativrörelsen skulle
kunna bidra till, är i det här sammanhanget försumbara. Om inte
brukar kapitalet försöka öppna de slutna marknaderna med krigets
hjälp. Därför avgörs kapitalismens öde i dess hjärta - i produktionsförmågan.
Med andra ord i klasskampen mellan Arbetet och Kapitalet.
I det andra fallet blir alternativrörelsens politik inte längre
irrelevant, utan dess propaganda för standardsänkningar är idag
direkt felaktig. I Sverige har levnadsstandarden för en industriarbetare
under de senaste sex åren minskat med ungefär 20%. Kapitalets behov
för att lösa krisen är att sänka reallönerna med ytterligare ungefär
30%, och att öka arbetslösheten med ungefär 30%. I denna standardstrid
kommer nog alla lönearbetare inse vad det innebär att vara beroende
av sin lön för sin existens som löntagare. I denna attack på arbetarklassens
levnadsstandard är det förstås helt felaktigt att i förväg ge upp
denna kamp och därmed acceptera kapitalismens rätt att göra som
den vill. Tvärtom måste vi propagera för en kamp mot denna attack,
en kamp som bara kan lösas genom revolution eller kontra-revolution.
EXPERTSAMHÄLLET
Damman riktar en hård och välformulerad kritik not det expertsamhälle
vi lever i. Han menar dessutom att den marxistiska vänstern förespråkar
samma expertvälde. Eftersom Damman formulerar detta så bra, tänkte
jag citera några längre stycken ur hans bok:
"Intellektuellt herretänkande, uttryckt genom ideologier på herrespråk
och alltid formulerat för massorna av de som själva lyfter sig över
dem, i detta ligger den undertryckande makten /.../, och den makten
utövas av såväl de revolutionära som de konservativa ideologierna."
(sid. 145)
"Medvetandegörandeprocessen avstannar genom att individerna blir
medvetenhetsmottagare istället för självständigt tänkande."
(sid. 203)
"/.../ i vårt samhälle verkar det som sagt som om huvudskiljelinjen
går mellan de grupper som har makt att undertrycka, i kraft av intellektuella
dispositioner, och de som känner sig omyndigförklarade av sådana
arroganta beslutsfattare på alla områden. Om detta stämmer verkar
det otänkbart att en ledning som har elitteorin på sitt program
skulle få majoriteten med på en sådan förändring. Det är nu på tiden
att begreppen makt och motsättningar definieras om för vår egen
tid, så att respekten för folkets åsikter och sunda förnuft återupprättas,
och människor i allmänhet kan inspireras att självständigt ta ställning
till det samhälle vi har och det vi kan få." (sid. 142)
"Genom att föraktfullt avvisa allt som luktar personligt ansvar
för någon av de svårigheter som den stackars 'av systemet förtryckta'
klichéindividen kan råka ut för, och genom att tillskriva 'strukturerna'
all makt över personen läggs vägen öppen för herretänkarnas ledning
- Tro för all del inte att du själv kan göra något åt din situation
eller de svårigheter du står inför. Du är ett eländigt offer för
förhållanden som du inte har inflytande över. Men vi, vi vet hur
samhället eller ditt problem skall hanteras. vi har recepten, lyssna
till oss, men tro bara inte att du själv har något ansvar!" (sid.
147f)
"Den ständiga expertplaneringen och de professionella lösningarna
har inte bara fråntagit människorna tron på att de själva kan göra
något för att förbättra sin situation. Den har också förstört människornas
tillit till att de kan bestämma sina önskningar och mål." (s. 149)
Än en gång kan vi se hur Damman omdefinierar motsättningarna
i samhället. Istället för att placera den grundläggande motsättningen
i samhällets materiella grundval - det kapitalistiska produktionssättet
- lyfter han fram dess ideologiska nivå - ideologiproduktionen.
Från marxistiskt håll brukar man istället härleda expertväldets
framväxt ur kapitalets större ackumuleringsproblem. På 1800-talet
räckte det med att ta tekniken i sin tjänst, men idag fordras det
hjälp av sociologer, socionomer, psykologer, förvaltnings- &
organisationsexperter, nationalekonomer, och gud vet inte vad, för
att ge Kapitalet och dess Stat goda råd i hur man häller ihop samhället.
Dessutom har experternas medverkan en positiv politisk effekt, den
inbillar folket att de opartiska och objektiva experterna finner
den sanna lösningen på problemet.
Fördelen med att göra som Damman gör är att man inte får några
ideologiska skygglappar, typ, skillnader i ackordssystem mellan
Östeuropa och Västeuropa, eller psykiatrins användning i Sovjet
och psykologens privatiserande funktion i västvärlden. Men roten
till expertsystemet blir höljd i dunkel. Förklaringen till hur expertväldet
vuxit fram och fortfar att existera, blir aldrig bättre hos Damman
än, att folk med utbildning håller varann om ryggen, skaffar sig
bra jobb på folkets bekostnad, och därefter vill bevara detta samhälle.
Vi som härstammar från den vänster-/rådskommunistiska traditionen,
har vi aldrig fallit för denna typ av expertvälde? Tvärtemot alla
andra kommunistiska riktningar har vi alltid hävdat att det inte
är det "uteblivna partiet" ("ledarskapets kris") som är den saknade
faktorn. Istället har vi fört fram den åsikten att det bara är arbetarklassens
egen självständiga kamp (kamp, kamp och återigen kamp) som kan leda
fram till revolution. Å den andra sidan har vi menat att nästan
alla hemskheter som det här samhället skapat berör på dess kapitalistiska
karaktär. Mot systemets inre logik står arbetarklassen som bara
- till syvende og sidst - kan lita till sig själv. Så ju mer idealisten
förnekar marxismens elitistiska analys av kapitalismen, desto mer
anser han att vi fallit för expertväldets frestelser.
ALTERNATIVET SOM REVOLUTIONÄR STRATEGI
I sin bok om revolutionen kommer Damman också in på frågan om
reformer. I och med detta blir det helt klart att han ser revolutionen
som en serie (strukturella och medvetandeförändrande) reformer.
Eftersom den förtryckande makten inte anses ha något säte - dvs
det kapitalistiska produktionssättet - går det inte att attackera
den. Revolutionen ersätts med reformer.
Damman karaktäriserar dessa reformer med att de ska vara konsekvent
upphävande gentemot det existerande samhället, även när de
är kortsiktiga: Det gäller att undvika sådana reformer "som kan
passas in i systemet /.../ utan några som helst verkningar på (samhällets)
grundstruktur och utvecklingskurs" och de "som kan uppslukas och
utnyttjas av" systemet. (sid. 176 & 178) Vad är det då som är
upphävande? "Frigörelse av vanliga människors solidaritet, deras
vilja att ersätta ekonomisk konkurrens för egen vinnings skull med
aktivitet för rättvisa, gemenskap och samarbete. Alltså inte bara
den passiva antimaterialismen, utan denna i kombination med den
aktiva solidariteten!"(sid. 180)
Hur ska då dessa reformer leda fram till ett helt annorlunda
samhälle? Jo, genom att inte tyckas vara så djärva och långt
gående som de i själva verket är.
På vänsterkanten är det främst trotskisterna som formulerat en
liknande strategi - teorin om övergångskrav (se deras övergångsprogram).
Detta är krav som arbetarklassen ska uppta som sina egna. De ska
inte gå att fullt ut förverkliga i ett kapitalistiska samhälle,
men arbetarklassen ska i en kris känna ett behov av dem, och därför
begära dem, trots att man inser problemen med dem. I och med att
övergångskrav genomföres ändras styrkeförhållandena mellan arbetarna
och Kapitalet, och ur denna dynamik växer en revolutionär situation
fram. I denna strategi är kraven kopplade till en ekonomisk eller
politisk kris.
Så inte för Damman. Han menar ju att vi redan lever i en ideologisk
kris. Därför går det lika bra att sparka igång idag:
"Om ett systemfrämmande budskap är färdigutformat finns det risk
för att det blir ofarligt eller 'icke-konkurrerande' gentemot det
etablerade synsättet.
Eftersom det är klart att budskapet om det genomförs, inte hör
till det gamla systemet, kan den välanpassade medlemmen av det gamla
systemet avskriva budskapet som icke-aktuellt för honom själv och
systemet, som irrelevant som att det inte har med systemet att göra.
Oppositionens motsägelser kan avskrivas som permanent 'utanför'
och därmed åsidosättas."
"Alternativet till det färdiga och etablerade är inte något annat
färdigt och etablerat, utan helt enkelt det ofullgångna, det som
förblir revolutionärt för att det aldrig är fastlåst, alltid är
'på väg' mot något nytt och okänt."
"Det dynamiska upphävande elementet i det ofullgångna ligger
i att det representerar en ständig utmaning som inte utan vidare
kan avfärdas. Motsägelsens oklarhet gällande de vidare konsekvenserna
gör att ingen helt kan slå sig till ro med att motsägelsen s ert
är utanför, ogenomförbar. Motsägelsen och konkurrensen förenas -
i alternativet. " (sid. 197 & 198)
GRUNDBULTEN
Så har då Damman och Alternativrörelsen funnit "de vises sten"
som löst det tidigare olösliga problemet: Hur man bedriver revolutionär
politik när folk inte är intresserade - jo, med hjälp av reformer!
Men det avgörande felet ligger egentligen inte här. För det är
väl ingen som tror eller hoppas att arbetarklassen plötsligt en
dag bara kommer att gå man ur huse för att göra revolution och störta
kapitalismen för att ersätta den med - socialismen? Därför kommer
förstås kampen att inledas runt frågor som ingen anser direkt och
självklart revolutionära. All verklig kamp förs om sådant som är
realistiskt - dvs. som med de förhandenvarande styrkeförhållandena
ses som möjligt - att genomföra.
Nej, det avgörande felet är att man blundar för de grundläggande
maktförhållandena i samhället - den kapitalistiska produktionen
och den stat som upprätthåller detta samhälle. Allt detta har ersatts
av ett sammelsurium av maktgalna teknokrater. byråkrater och ideologiproducenter.
Damman kritiserar t.o.m. de "'färdiga' ideologierna" för att
de "tenderar att orientera sig i riktning mot de existerande makt-
och åsiktsstrukturerna". Därmed kommer de att "uttryckas på den
etablerade maktapparatens språk." (sid. 204) Detta påminner om den
kritik som Joseph Proudhon och hans efterföljare riktade mot Karl
Marx för över 120 år sedan. Proudhon menade att arbetarna (hantverkarna
för Proudhon) inte skulle kräva något av staten utan ordna sin frigörelse
själva, och på så sätt skulle man se till att den borgerliga staten
fick liten makt.
Genom att inte uttalat vilja ta kamp mot den månghövdade hydran,
inser man inte att man kanske en gång hamnar i den situationen att
man måste ta livet av den. Rädslan för politik har många gånger
lett arbetarklassen, anarkister och reformister till att snubbla,
fängslas och massakreras på mållinjen - Spanien 1936, Ungern 1956
och nu senast Polen 1981.
GL
|