Resultat av 70-talets vilda strejker
För närvarande lyser de vilda strejkerna i stor utsträckning
med sin frånvaro i den svenska klasskampen. Under större delen av
sjuttiotalet var läget annorlunda. Ett flertal böcker, tidskriftsartiklar,
tidningsartiklar har beskrivit en hel del av dessa strejker. Författaren
till denna artikel, Ragnar Järhult, har i sin bok, ”Nu, eller aldrig!”
låtit ett flertal strejkande komma till tals och berätta om sina
erfarenheter. I denna artikel gör Ragnar en analys, dels av de bakomliggande
förutsättningarna för strejkerna under sjuttiotalet och analyserar
de slutsatser man kan dra av dem.
Hamnarbetarstrejken i Göteborg i skiljde sig på en rad avgörande
punkter från de fåtaliga strejker som inträffat under de två tidigare
decennierna. Drygt tio år senare gick 33 cementarbetare i Öjebyn
utanför Piteå ut i en vild strejk som slutade med att avskedades.
Men vad hade hänt däremellan? Vilka lärdomar kan vi dra ur 70-talets
vilda strejker?
ARBETSMARKNADSLAGSTIFTNINGEN
För att förstå situationen under 70-talet är en kort tillbakablick
på arbetsmarknadslagstiftningen och samhällsutvecklingen nödvändig.
Vi kan då konstatera att svensk arbetar- och fackföreningsrörelse
har en lång tradition av "facklig legalism". Redan på ett tidigt
stadium accepterade "rörelsen" arbetsköparnas rätt att leda och
fördela arbetet, dessa erkände arbetarnas organisationer som likvärdiga
motparter.
1928 är ett viktigt årtal i den arbetsrättsliga historieboken.
Detta år försökte den borgerliga ministären binda upp fackföreningsrörelsen
genom en arbetsfredskonferens. Resultatet blev nu inte vad man tänkt
sig och det skulle dröja ytterligare tio år innan "genombrottet"
kom. 1928 var också det år som Arbetsdomstolen bildades. Vid dess
tillkomst protesterade LO och SAP kraftigt men det dröjde inte många
år förrän man accepterade domstolens rätt att bilägga tvister på
arbetsmarknaden. Vid domstolens 25-årsdag var det tom LO:s ordförande
som höll hyllningstalet! Lagen om kollektivavtal har också sitt
ursprung 1928. Dess viktigaste ingrediens var att lagen band både
organisationen och individen vid fredsplikten.
30-talets ökade motsättningar i samhället gjorde att borgfreden
mellan arbete och kapital vittrade sönder. Först 1938, i samband
med det beryktade Saltsjöbadsavtalet, var situationen sådan att
samarbetet kunde fortföljas. Avtalet är egentligen en komplettering
av Lagen om kollektivavtal från 1928. Det reglerar en lång rad förhållanden
mellan parterna så som avtalskonstruktioner, förhandlingsordning,
uppsägning och permittering, "samhällsfarliga" konflikter mm.
Under 50- och 60-talen dödförklarades klasskampen. Socialdemokraterna
satt vid regeringsmakten, och genom en ständigt stigande produktion,
fanns det hela tiden utrymme för högre löner, bättre bostäder osv.
Även för arbetarklassen och det stora folkflertalet.
Men medaljen hade en baksida. Centraliseringen av fackföreningsrörelsen
ökade. Utslagningen på arbetsmarknaden tilltog, omflyttningen av
100.000-tals människor skapade rotlöshet, rationaliseringar drev
upp takten och ute i världen pågick en mängd befrielsekrig.
Hamnarbetarstrejken i Göteborg 1969 blev något av en startsignal,
och skiljde sig på en rad avgörande punkter från de vilda strejker
som trots allt hade förekommit under 50- och 60- talen. Arbetarna
uppvisade en militans och stridsberedskap som många trodde var död
och begraven. Man valde att organisera sig utanför facket, i strejkkommittéer
och stormöten. Inte heller begränsade man sig enbart till den egna
arbetsplatsens problem och frågeställningar. Man förde ut kampen
i samhället utanför portarna.
Några veckor senare inledde, den stora gruvstrejken. Närmare
5.000 arbetare satte det etablerade samhället i gungning. Drömmen
om det konfliktfria samhället rasade sönder. Motsättningarna blottades.
Redan under 60-talets andra hälft hade det inom LO förts en debatt
om makten över produktionen. Nu forcerades detta arbete samtidigt
som de grundläggande frågeställningarna tunnas ut och berövas sitt
väsentliga innehåll. 1974 stiftades Lagen om anställningsskydd,
LAS. Den reglerade bl.a anställningsförhållanden och fastslog vid
vilka situationer arbetsköparen kunde avskeda arbetare. Det senare
hade tidigare endast varit reglerat i avtal medan man nu i lag preciserade
vid vilka tillfällen detta kunde ske. De arbetare som organiserat
en strejk, fört arbetarnas talan eller på annat sätt haft en framträdande
ställning kallades strejkledare och kunde därmed avskedas.
Tre år senare skärptes lagen då riksdagen klubbade Lagen om medbestämmande,
MBL. I denna lag gavs arbetsköparna vidgad rätt att avskeda, under
vissa givna förhållanden. Lagen förbjöd vidare strejk även om det
råder avtalslöst tillstånd, samt kriminaliserade stöd till strejkande
i andra branscher än den egna. Med lottens hjälp togs 200-kronorsgränsen
vid vilda strejker bort, och det dröjde inte särskilt länge förrän
Arbetsdomstolen utnyttjade de hårdare reglerna. Även LO:s och TCO:s
representanter i domstolen röstade för dessa högre strejkböter.
1976 förlorade SAP regeringsmakten och fackföreningsrörelsen
kunde inte längre lita på att genom lagstiftningsvägen få igenom
gina önskemål. Vid avtalsförhandlingarna 1978 undertecknade SAF,
LO och PTK det sk. Normavtalet. Detta stadgade att inga lokala lönepåslag
accepterades om de inte kopplades till "produktivitetshöjande åtgärder".
SAF tog avtalet som utgångspunkt för att slå sönder de fasta löneformerna.
SAF påstod att dessa befrämjade lathet och ineffektivitet, och förespråkade
i stället ackord, bonus och andra former av "morötter". Händelserna
vid Bil & Traktor i Boden 1978 kan ses som ett pilotfall i SAF:s
strategi att pressa tillbaka arbetarna. Reaktionerna mot Normavtalet
blev våldsammare än vad LO och SAF räknat med. T.o.m stabila socialdemokratiska
fästen som Hallstahammar och Sandviken protesterade. Avtalskonstruktionen
togs bort - på pappret - året därpå, men LO, PTK och SAF passade
på att göra ett gemensamt uttalande mot vilda strejker.
Under de sista åren på 70-talet och nu under 80-talets första
del har idéerna från 1978 års Normavtal återkommit. Men nu vill
starka krafter inom LO gå ändå längre och helt slopa de lokala löneförhandlingarna.
En total samordning av förhandlingarna, kopplat med ett gemensamt
arbetsvärderingssystem har ett varmt stöd i LO:s andre ordförande
Stig Malm. En sådan fullständig centralisering av lönebildningen
skulle inte enbart resultera i en ännu ofantligare facklig byråkrati,
utan också helt omöjliggöra lokala lösningar på lokala problem i
fackets regi. Detta tillsammans med en fördjupad ekonomisk kris,
tyder på att vi under 80-talet kommer att få bevittna, eller ännu
hellre delta i, en skärpning av klasskampen utanför fackets kontroll.
Förslaget om löntagarfonder hänger ihop med LO:s krav på ökad
makt, och därmed också dess försök att ta udden av strejkkampen.
Eller rättare sagt, Meidners ursprungliga förslag till löntagarfonder
gjorde det. Sedan det presenterades har LO och socialdemokratin
backat steg för steg och idag återstår inte mycket av de ursprungliga
visionerna, mer än att arbetarna ska acceptera lönesänkningar i
utbyte mot någon diffus "makt". Jag tror inte att det är SAF och
borgarna som har omkullkastat planerna utan verkligheten själv.
Så länge man bekänner sig till den borgerliga demokratin och reformismen
är alla försök att på allvar bryta maktkoncentrationen omöjliga.
Det är detta som LO/SAP har upptäckt ju längre man har utrett och
gått till djupet med löntagarfonderna. I detta sammanhang är det
också viktig t att påpeka att förslaget om löntagarfonder, varken
från början eller i dagens tappning, kommer att innebära ökat inflytande
för arbetarklassen. Däremot är det väl möjligt att den fackliga
apparaten skulle kunna stärka sina positioner. De korporativa tendenser
som redan idag minst sagt är skönjbara i samhället och mellan facket
och arbetsköparna, skulle påtagligt förstärkas. Förslaget om produktionsavgifter,
dvs att alla anställda ska betala avgift till facket oavsett om
de är medlemmar eller ej, skulle också ytterligare påskynda sammansmältningen
mellan stat, fack och företag.
STREJKERNAS OMFATTNING
Hur ser då bilden av de vilda strejkerna under 70-ta-let ut,
rent statistiskt? Statens Förlikningsmannaexpedition som får rapporter
från merparten av konflikterna regisserar i genom- snitt 130 strejker/år
under tiden 1971-80. Höga toppar i statistiken finner man under
åren 1969-71, 1974-75 och 1979. Mycket talar för att dessa strejkvågor
har större betydelse än enstaka uppmärksammade strejker, bl.a. därför
att fler människor är indragna, den geografiska spridningen är större
och de har gemensamma orsaker (löneavtal, samhällsekonomi mm). Av
dessa 130 strejker/år hamnar en mycket liten del hos Arbetsdomstolen.
I genomsnitt rör det sig inte om mer än 5-10 strejker/år.
Av LO:s cirka 2 miljoner medlemmar har ungefär 5% deltagit i
någon vild strejk under 70- talet. De allra flesta strejkerna är
mycket kortvariga och relativt få människor deltar. Undantag som
Gruvarbetarstrejken, Skogsarbetarstrejken samt en rad kortvariga
strejker inom hopsättningsindustrin förändrar inte denna bild.
Denna förändring i strejkbilden kommer sannolikt att förstärkas
under 80-talet, åtminstone om den ekonomiska krisen fördjupas. Den
"vanliga" vilda strejken kommer naturligtvis inte att försvinna
eller bli obrukbar, men nya former kommer säkert att se dagens ljus.
I vissa fall kan faktiskt er arbetsköparnas försök till nedläggning.
På kontinenten, där klasskampen i många fall är hårdare än i Sverige,
har arbetarna tvingats att ta till nya metoder. Ockupationer, omvända
strejker, tagande av "gisslan" mm kommer sannolikt att användas
även i gamla Sverige.
Under de första strejkvågorna i slutet av 60-talet och början
av 70-talet stod facket ganska handfallet och hade, som vi tidigare
sett, inte heller så mycket rent juridiskt att falla tillbaka på,
när det gällde att motarbeta strejkerna. Denna överrumpling ledde
till att fackets insatser uppfattades som synnerligen klumpiga,
och arbetarna hade inga större svårigheter att avslöja dess rätta
karaktär. Men instrumenten finslipades och också facket drog sina
slutsatser. I slutet av 70-talet hade strejkerna inte på långt när
samma anti- eller utomfackliga karaktär som vid decenniets början.
Den mest använda metoden var att fackföreningarna och LO sköt de
lokala avdelningarna framför sig. Det var dessa som fick ta huvudstöten
och de centrala organen höll sig medvetet i bakgrunden. De strejkkommittéer
som trots allt bildades, också under strejkerna i periodens slut,
fungerade mer som ett komplement till de mer eller mindre stridbara
fackklubbarna, än som självständiga organ som gav röst åt arbetarkollektivet.
Ibland brukar man från borgerligt håll få höra att de vilda strejkerna
drastiskt försämrar den svenska industrins konkurrenskraft gentemot
utlandet. Det finns dock ingen statistik som bekräftar detta påstående.
Tvärtom. Enligt ILO (Internationella arbetsorganisationen, FN-organ)
förlorade Sverige 1979 17 dagar/1.000 anställda genom strejk. Samma
år förlorade Irland 3.924 dagar/1.000 anställda! I andra länder,
med vilka Sverige har omfattande export- och importförbindelser,
är bilden likartad. Västtyskland, Japan, Danmark, USA, Australien,
Canada, Storbritannien ligger alla över, eller mycket över, Sveriges
siffror. Bara Norge och Schweiz har färre förlorade strejkdagar.
STREJKERNAS RESULTAT
Vilka politiska förändringar kan man urskilja vid betraktandet
av 70-talets vilda strejker? Att entydigt fastslå något är mycket
svårt. Vad vi emellertid vet är att det politiska klimatet är betydligt
bistrare idag än vad det var för tio år sedan. Också de ekonomiska
förhållandena är avsevärt kärvare. Staten, arbetsköparna och facket
har också lärt sig av tidigare misstag och man har fler och mer
heltäckande instrument till förfogande. Från att ha haft en mer
offensiv karaktär i början av decenniet har strejkerna mot slutet
av 70-talet mer kommit att utveckla sig till försvarsstrider. Frågor
som makt/inflytande/arbetsmiljö har fått ge vika för kamp för att
få bibehålla reallönerna och jobben.
Ser man till de konkreta resultaten av strejkerna märks denna
förändring ganska tydligt, speciellt efter regeringsskiftet 1976.
Det är väl ingen tillfällighet att Bil & Traktor-strejken 1978
och Öjebystrejken två är senare, som båda slutade med att samtliga
arbetare avskedades, inträffade i slutet av perioden. Utan att statistiskt
kunna belägga sanningshalten, är det mycket som talar för att strejker
med många deltagare får ett mer positivt resultat än de fall där
arbetarna är få. Inte heller har deltagare i strejker som omfattat
mänga arbetare vid något tillfälle under 70-talet ställts inför
Arbetsdomstolen.
Vänstern då, har dess organisationer och människor haft något
inflytande på strejkkampen? Med några få undantag vågar jag påstå
att de olika vänsterorganisationerna mer eller mindre saknat
betydelse. Det betyder naturligtvis inte att enskilda vänsteraktivister
eller vänsterns allmänna mobilisering har varit betydelselös. I
varje strejksituation krävs att någon eller några "tar tag i situationen"
och ställer frågan på sin spets. Men att från detta säga, att vänstern
styrt eller kontrollerat strejkerna är steget långt. Enda undantaget
av vikt är egentligen Skogsarbetarstrejken våren 1975. Den var förberedd
av VPK och partiet hade relativt stort inflytande över organisation
och strejkande, åtminstone i norra delen av strejkområdet. Men Skogsarbetarstrejken,
lika lite som någon annan strejk, kunde agiteras fram. Finns inte
förutsättningarna hjälper inte den mest välslipade och propagandistiska
organisation.
Vänsterns uppförstorade roll (som man inte minst själv sökt bidraga
till) kan möjligtvis förklaras med det faktum att vänsteraktivister
av olika kulörer har dominerat solidaritetsarbetet vid mänga strejker.
Detta är naturligtvis en intressant iakttagelse och vid flera tillfällen
har solidaritetsarbetets former och inriktning varit sprängstoff.
Så var det exempelvis i samband med Städerskestrejkerna 1974-75
och Bil & Traktor-strejken 1978.
Vilka erfarenheter har de strejkande själva dragit? Har det blivit
revolutionärer av hela bunten? Nej, så är det inte. Däremot har
mänga av arbetarna lärt sig hur samhället agerar när någon försöker
bryta ramarna. Uppfattningen att de arbetsrättsliga lagarna och
Arbetsdomstolen är neutrala är det inte så många som har längre.
Fackets dubbla roll och samhällsbevarande funktion har, om inte
avslöjats, så åtminstone blottats. Många arbetare har också upptäckt
behovet av någon organisation för hjälp vid vilda strejker. Problemen
har spänt från hur man öppnar ett postgirokonto till hur man bör
lägga upp försvaret vid en eventuell domstolsförhandling. Arbetarsolidaritet
och Stridsfonden, som båda bildades strax efter Gruvarbetarstrejken,
var tänkta att fungera på detta sätt. Organisationerna är emellertid
idag mycket inaktiva, varför ett nytillskott står högt upp på önskelistan
hos många kämpande arbetare.
Allmänt sett tror jag att man kan säga att de arbetare som var
radikala vid strejktillfället ofta fortfarande är aktiva på vänsterkanten.
En klar förändring sedan 70-talets början, är att det numer är
ytterst få ur det genuina "arbetaravantgardet" som tillhör den "yttersta
vänstern". Delvis beror väl detta på att den "yttersta vänstern"
knappast existerar och att de rester som lever vidare knappast kan
karaktäriseras som vänster...
De som har förändrat sin politiska uppfattning och världsbild
har förmodligen gjort det pga andra händelser, även om naturligtvis
erfarenheterna från en strejk ligger kvar i botten. Allt för många
arbetare som deltagit i vilda strejker, och som jag har talat med,
verkar bittra och desillusionerade. De har saknat möjligheter att
utbyta erfarenheter, att komma vidare. Många har känt sig isolerade.
Detta betyder dock inte att bilden är så mörk som den kan verka.
Någonstans i medvetandet och hjärtat har ändå ett frö fått fäste.
Arbetare efter arbetare som har varit ute i strejk kan vittna om
att självkänslan, människovärdet och en vag tro om ett annorlunda
liv har fått sig en skjuts framåt. Också deltagare i de strejker
som utåt slutat i totala nederlag har betonat dessa förändringar.
I det perspektivet blir de ekonomiska och de politiskt kortsiktiga
resultaten inte det som avgör en strejks framgång eller ej.
Arbetarna strejkar inte p.g.a. "agitatorer" eller av bekvämlighet.
De strejkar därför att de inte finner några andra utvägar ur en
pressande och omöjlig situation. Inte heller skapar strejkerna särskilt
många revolutionärer, men de lägger stenar i det socialistiska medvetandebyggandet.
Ragnar Järhult
|