DEN NATIONELLA FRÅGAN
I tidskriften Kommentar fördes under 1980 en längre debatt. Debatten
handlade om den s k nationella frågan.
Det finns mycket att säga om den "nationella frågan" och om nationalismen
överhuvud. Ämnet är praktiskt taget outtömligt. T ex nationalismens
(och nationalstatens) historiska rötter, under vilka sociala betingelser
den frodas resp. försvagas, i vilket förhållande den står till klasstrukturen
i en viss stat eller region...
Förvisso är det sant att det inte bara är marxismens uppgift
att förklara världen, utan också att förändra den. Men innan man
kan verka för en förändring av tingens tillstånd måste man ha en
förklaring till dem, en analys. Denna banala sanning är av allt
att döma inte helt självklar för Kommentars skribenter.
I denna tidskrift har nämligen debatten om den "nationella frågan"
mest kommit att bli en debatt om med vilka argument (och
inte om eller varför) man bör stödja Sovjetunionens
militära utrikespolitik. Samt, till viss del, hur marxister kan
utnyttja nationalismen för egna syften.
MOTSÄTTNINGEN ARBETE-KAPITAL
För att förstå de politiska kriserna i världen idag så kommer
man ingenstans om man inte tar sin utgångspunkt i den mest grundläggande
motsättningen, nämligen den mellan proletariatet och dess herrar
(vilket inte är detsamma som att påstå att t ex den iranska revolutionen,
eller den baskiska nationalismen, kan förklaras enbart på
denna nivå). I den s.k. fria världen härskar det kapitalistiska
produktionssättet, och bourgeoisien förvaltar och uttrycker kapitalets
intressen. Det kapitalistiska samhällets utveckling och dynamik
bestäms ytterst av kapitalackumulationen, modifierad av klasskampen.
För att folken, proletariatet och även individen skall nå en reell
frigörelse fordras varken mer eller mindre än att kapitalismen
ersätts med ett nytt produktionssätt - socialismen så beskaffat
att proletariatet kan förstå och påverka/styra sin egen situation.
Sin klass' situation, sin personliga situation och sitt lands situation.
Vi tror inte att det råder någon motsättning på denna punkt mellan
kommunister/socialister av olika schatteringar och fraktioner (åtminstone
så länge man befinner sig på en mer "allmänt hållen" nivå).
Vad kommunister/socialister vidare brukar ha gemensamt är bl.a.
att de allesammans producerar politiska handlingsprogram. Program
som inte sällan innehåller en regelrätt katalog över allsköns socialt
elände och misär som man säger sig vilja bekämpa. Vi vill hävda
att denna "eländets katalog" kommer man att dras med i evigheters
evighet så länge som man inte direkt och utan omsvep riktar slagen
mot roten till det onda - det kapitalistiska produktionssättet.
Det låter enkelt och kategoriskt - och verkligheten är precis
lika enkel och kategorisk. Det är "genvägarna", t ex att försöka
surfa på nationalistiska vågor, som är komplicerade och leder ut
i intet.
STATSBYRÅKRATIN
Det kapitalistiska produktionssättet är i idag dominerande i
ca två tredjedelar av världen. I den resterande tredjedelen - med
länder som Kina, Sovjetunionen, Kuba, Vietnam och Polen - råder
ett produktionssätt som av sina egna företrädare kallas för socialistiskt,
eller sägs vara på väg mot socialismen.
Alltsedan 1917 (Ryska revolutionen) har det funnits partier,
rörelser och enskilda "systemkritiker" som underkänt dessa staters
anspråk på att vara "sant socialistiska" (därtill kommer att dessa
stater understundom även sinsemellan underkänner varandras "sant
socialistiska" karaktär).
Vi tycker oss märka att detta ifrågasättande av Sovjets, Kinas
m.fl. förment socialistiska karaktär blivit mera allmänt utbrett
under det senaste decenniet, även bland organisationer och enskilda
som betecknat sig själva som socialister. Vi har också noterat att
allt fler seriösa försök har gjorts att formulera en "politisk ekonomi"
för dessa stater, med ut utgångspunkt från den metod som också användes
av Karl Marx (1). Den moderna marxismen håller i ökad utsläckning
på att rycka ifrån de vulgära kalla-krigshetsarna deras självpåtagna
monopol på att kritisera exempelvis Sovjetunionen, och det är i
grunden en sund utveckling, därför marxismen har aldrig kommit någonstans
så länge den tvingats göra sällskap med lögn och mystifiering av
arbetarklassen.
Om det i dessa länder inte råder socialism, men inte heller Kapitalism,
vad är det då för slags system? En del löser problemet galant för
sig genom att förneka att det skulle röra sig om någon "tredje variant",
utan kallar det helt enkelt statskapitalism. Fortfarande
en slags kapitalism, således. Andra, som t ex Kommentar, är precis
lika galanta när dom säger att detta är socialismen. I sanning
världshistoriens mest nedslående upplysning!
Ty om detta är socialismen förverkligad - vad har då denna socialism
kunnat lära oss, vi som kämpar i den kapitalistiska grottekvarnen?
Vi har idag i Sverige och många andra länder i Västeuropa en
kämpande miljörörelse, en kämpande kvinnorörelse, en kämpande rörelse
för att försvara och utveckla de demokratiska fri- och rättigheterna,
vi har rörelser inom exempelvis pedagogiken, psykiatrin, kulturen,
vården av utslagna och "missanpassade", ett växande ifrågasättande
av arbetsledningens allmakt på företagen, vi har - åtminstone i
Sverige - ett utbrett ifrågasättande av lönesplittringen och ackorden,
vi har ett utbrett ifrågasättande av den moderna stadsplaneringen,
av hur och till vilket pris energibehovet skall tryggas ... Vi skulle
kunna fortsätta i det oändliga.
Det är sant att många av dessa rörelser innehåller i sig element
av kolartro, "flummeri" och naivism - men det flummigaste av allt
torde väl ändå vara att försöka vända sig till officiella representanter
för Sovjetstaten för att få inspiration och uppbyggelse i ens
någon av ovannämnda frågekomplex - det vore som att vända sig
till öknen.
På Kommentars redaktion härskar dock kolartron på Bresjnev och
hans pansarhelikoptrar oinskränkt.
TERMINOLOGI
Den största svagheten hos dem som kritiserar de förment socialistiska
staterna "frän vänster" är bristen på en gemensam terminologi. Den
term, med vilken de väljer att beteckna det rådande produktionssättet,
i ibland hela samhällsformationen, blir oftast uttalat "provisorisk"
- allra mest hos Rudolf Bahro, som kort och gott talar om "den reellt
existerande socialismen". "Etatism" och "byråkratisk kollektivism"
är andra begrepp som figurerat.
I denna tidskrift har vi då ämnet kommit på tal, använt oss av
begreppet "Statsbyråkrati". Det är lika bra eller dåligt som något
annat. Ty så länge som det finns en tydlig tendens hos kritikerna
av de system och stater det gäller mot ett närmande i sakfrågorna,
i analysen som sådan, bekymrar vi oss överhövan inte om bristen
på terminologisk samstämmighet. (Då känner vi oss mera avskräckts
av bristen på argumentologisk samstämmighet, såsom i fallet
Kommentar).
STATSBYRÅKRATI OCH NATIONALISM
Det finns starka beröringspunkter mellan statsbyråkrati och nationalism,
vilket motiverar oss att breda ut oss något i de detta ämne.
Vi vill till att börja med slå fast att statsbyråkratismen är
vare sig någon variant av kapitalism (tex "socialkapitalism") eller
någon "urspårad" socialism (typ "degenererad arbetarstat") utan
faktiskt ett särskilt produktionssätt, på samma sätt som kapitalism,
socialism eller feodalism är det.
Efter det s.k. folkliga eller socialistiska maktövertagandet
har ett nytt härskande skikt framträtt, som på kollektiv basis
tillägnar sig och kontrollerar den av arbetare och bönder producerade
merprodukten. Allteftersom rester av kapitalism och feodalism successivt
rensas ut och statsbyråkratismen blir dominerande produktionssätt
i samhällsformationen, växer detta skikt så småningom över i en
härskande klass. För att förekomma alla misstankar om "konspirationsteorier"
vill vi genast tillfoga anmärkningen, att denna process är lika
lite medvetet iscensatt av den framväxande statsbyråkratiska
klassen som det borgerliga maktövertagandet under t ex 1660 och
1789 års borgerliga revolutioner var det.
Förmodligen var det endast en minoritet av de borgare som med
stor idealism kämpade på Paris´ gator för "Frihet, Jämlikhet och
Broderskap", som insåg att den revolution de gripit ledningen för
skulle utmynna i ett nytt, om än annorlunda förtryck av folkets
breda massor. Och de som insåg och försökte stoppa denna utveckling
(t ex Marat) sopades obönhörligen bort. Samma sak kan man iaktta
ifråga om t ex den ryska revolutionen, där olika "vänsteroppositioner"
på ett förvånansvärt tidigt stadium förstod att ett nytt klassförtryck
höll på att växa fram. Även dessa sopades bort - inte därför att
det fanns alltför få "ärliga kommunister" och alltför många "renegater"
- utan därför att "renegaternas" politik var den enda objektivt
möjliga politiken i det rådande läget (en poäng som anarkistiska
och liberala kritiker har en tendens att glömma bort, för att istället
vältra sig i moraliserande kritik).
STATSBYRÅKRATISMENS EXPANSION
Alltsedan 1917 har alltfler stater inlemmats i den statsbyråkratiska
sfären, senast under 70-talet i Indokina.
Progressiva människor i Väst har hälsat denna utveckling med
alltifrån oreserverad glädje till något som brukar kallas "kritisk
solidaritet". Men hur man än valt att fördela sina gracer, så tycks
man oftast ha missat kärnpunkten - nämligen att hela revolutionsprocessen
och den efterföljande utvecklingen betingas av historiska omständigheter.
man kan inte "dela ut betyg" åt stater som Angola, Vietnam, Kuba,
Nordkorea, Sydjemen etc. alltefter hur väl de lyckats i det fredliga
uppbyggandet och i fasthållandet av en anti-imperialistisk utrikespolitik,
som om det vore fråga om mer eller mindre lämpliga elever i magister
Lenins byskola. Det vore helt poänglöst. Alla eleverna har säkerligen
kämpat så gott de kunnat för att höja produktivkrafterna på ett
sätt som kommer det stora folkflertalet till del. Skillnaderna i
resultat beror inte på ideologiskt utan materiellt betingade skillnader,
i olika utgångsförutsättningar. Att "progressiva" stater som t ex
Sydjemen kan chocka sina beundrare i Väst genom att till synes oförklarligt
inleda allt varmare förbindelser med det reaktionära Saudi-Arabien
kan inte förstås om man söker förklara allt med kaderns "politiska
medvetenhet", eller brist på sådan. Det troligaste är att en desperat
ekonomisk situation gör att man försöker få till lite pekuniärt
stöd där man tror sig ha en chans att få något.
Accepterandet av vad som brukar kallas "de politiska och ekonomiska
realiteterna" i vår värld tvingar ledarskapet i de "progressiva"
staterna till mer eller mindre långtgående avsteg från de egalitära
idéer som till en början vägledde deras kamp. Klassmönstret
kan förändras radikalt, men existensen av klasser rubbas
inte. Hierarkierna består, fast i ny skepnad.
Låt oss sammanfatta: Framväxten av ett nytt klassamhälle i "progressiva"
stater är inget "historiskt misstag". Det beror inte på att "ledarskapet
inte uppmärksammat faran" eller på att det medvetet eftersträvar
personliga privilegier. Alla sådana förklaringsmodeller är rent
nonsens. "Urartningen" går inte att stävja med "mobilisering av
massorna", diverse kampanjen, eller mer eller mindre stöd/inblandning
från Sovjetunionen. Ytterst beror det på att de objektiva villkor
som krävs för en socialistisk revolution (bl.a. en talrik, välorganiserad
och medveten arbetarklass) helt enkelt inte finns för handen.
Det är slående att ingen statsbyråkratisk revolution ägt rum i ett
industrialiserat land. Industrialiseringen har kommit
efter revolutionen. I grova drag kan man säga att revolutioner
som för en statsbyråkrati till makten har samma funktion som borgerliga
revolutioner i andra länder, längre bak i tiden. att utveckla produktivkrafterna
upp till den nivå som krävs för att en socialistisk omvandling
skall bli genomförbar. Inklusive att skapa den klass som är denna
revolutions bärare.
Och här har vi också kommit fram till "länken" mellan nationalism
och statsbyråkratism: På samma sätt som skapandet av de europeiska
nationalstaterna och bourgeoisiens maktövertagande var två sidor
av samma process, så ser vi hur de politiska rörelser som för statsbyråkratier
till makten ofta gör det till ackompanjemang av starka nationalistiska
tongångar. Istället för att möta imperialismens typ av internationalism
med att betona den proletära internationalismen, väljer man att
lägga tonvikten på det nationalistiska elementet i befrielsekampen.
Detta även i stater där nationalmedvetandet är föga utvecklat,
men ras- och stamidentifieringen istället desto mera levande (som
tex Angola). Vi tror inte att detta är någon tillfällighet.
MARX OCH ENGELS OM PROLETARIATET OCH DESS INTERNATIONELLA
UPPGIFTER
För tillfället nog sagt om det statsbyråkratiska produktionssättet.
Låt oss istället ta oss en förnyad titt på den kapitalistiska världen.
Med all respekt för att kapitalismen utvecklats enormt sedan Marx´
och Engels dagar, skulle vi ändå vilja uppehålla oss lite vid vad
dessa herrar hade att säga om kapitalismen och proletariatets internationella
uppgifter.
I Marx´ och Engels skrifter finner man för- stås tankegångar
som inte alltid är helt samstämmiga. Med detta förbehåll tänker
vi ge en bild av deras ståndpunkter ifråga om nationen och dess
roll under kapitalismen.
I "Den tyska ideologin" skriver Marx att "medan bourgeoisien
i varje nation fortfarande behöll sina nationella särintressen /så
skapade storindustrin/ en klass som i varje nation har samma intressen
och som är utan nationalitet". (2)
Han gav ytterligare emfas åt detta genom att formulera den bekanta
meningen "arbetarna har inget fädernesland", och fortsatte: "Man
kan inte fråntaga dem vad de icke har. Då emellertid proletariatet
till att börja med måste erövra den politiska makten, måste upphöja
sig till nationell (-t ledande) klass, måste konstituera sig självt
som nation, så är det självt ännu nationellt, om också ej i samma
mening som bourgeoisien." Några sidor tidigare i samma källa hittar
vi följande formulering: "Proletariatets kamp mot bourgeoisien är
till att börja med till formen, ehuru icke till innehållet, en nationell
kamp. Varje lands proletariat måste naturligtvis först bli färdigt
med sitt eget lands bourgeoisie."(3)
I sin kritik av Gothaprogrammets femte punkt om kampen i nationalstaten
och dess internationella aspekter skriver Marx, i polemik med bl.a.
Lasalle: "Det är självklart att arbetarklassen - för att överhuvudtaget
kunna kämpa - måste organisera sig som klass i det egna landet,
och att detta är den omedelbara arenan för dess kamp. Så långt är
dess klasskamp, inte till innehållet, utan - som Kommunistiska Manifestet
säger - "till formen nationell'. /Tyska arbetarklassens internationella
funktioner är/ arbetarklassens internationella förbrödring i
den gemensamma kampen mot de härskande klasserna och deras regeringar".
(4)
Hos Engels kan man finna följande formulering "I varje land har
bourgeoisien sina egna speciella intressen och kan inte överskrida
nationaliteten ... Men i alla länder har proletariatet ett enda
och gemensamt intresse, en enda och gemensam fiende, en enda och
gemensam kamp. Endast proletariatet kan avskaffa nationaliteten,
endast det vaksamma proletariatet kan möjliggöra nationernas brödraskap."
(5) I ett brev till Sorge 1874 understryker han "arbetarklassens
kosmopolitiska intressen".(6)
Den uppfattning om arbetarklassens roll som uttrycks i ovanstående
citat skulle vi vilja tolka så här: Bland de kapitalistiska länderna
finns inget land som är mer proletärt än något annat. Arbetarklassens
problem och uppgifter är desamma och gemensamma i alla länder: att
avskaffa kapitalismen. Därför är arbetarklassen en internationell
klass (på ett helt annat sätt än i den mening som bourgeoisien är
internationell). Arbetarklassen måste därför tillkämpa sig en
internationell ideologi och en internationell politisk strategi.
Detta är något helt annat än en nationell/nationalistisk politik.
Det var dock inte alltid som Marx var så här entydigt internationalistisk.
Främst i samband med den irländska frågan tog han upp de komplikationer
som orsakas av att kapitalismen skapar motsättningar mellan nationer.
Marx´ tankar i denna fråga kan sammanfattas så här: Kampen om marknaderna
ökar konflikterna mellan (de kapitalistiska) staterna. Splittringen
mellan två nationer ökar då den ena nationen exploaterar den andra,
som t ex England-Irland och Israel- Palestina, och en nationell
befrielse av den underkuvade nationen blir nödvändig för att överbrygga
motsättningarna mellan de bägge ländernas arbetarklasser, så att
de kan enas mot den gemensamma fienden - kapitalismen. Bourgeoisien
använder den underkuvade nationens nationella kamp till att politiskt/ideologiskt
binda den egna arbetarklassen fastare till sig. Att bourgeoisien
förlorar makten över en annan nation försvagar den till klasskampens
fördel. (7)
Rosa Luxemburg säger - i polemik med Lenin, som förespråkade
"nationernas självbestämmanderätt" - "att det under kapitalismens
herravälde inte finns någon nationell självbestämmanderätt, att
i ett klassamhälle varje klass i nationen strävar till 'självbestämmande'
på sitt vis och att för de borgerliga klasserna den nationella frihetens
synpunkter helt träder tillbaka för klassherraväldets. Det finska
borgardömet, liksom det ukrainska småborgardömets, var helt ense
om att föredra den tyska våldsmakten framför den nationella friheten,
om den skulle vara förbunden med riskerna för 'bolsjevisering'."
(8)
Då möjligheter för "bolsjevisering"/arbetarrevolution föreligger
faller förstås intresset för en nationell frigörelse bort, hur än
Marx skulle vilja argumentera i denna situationen. Däri har Luxemburg
helt rätt. I de fall det är som Marx säger att de nationella motsättningarna
döljer och förhindrar klasskampen måste kommunisterna föra en internationalistisk
politik som ej eldar under de nationalistiska känslorna, men som
samtidigt (förstås) ej förnekar/försvarar det existerande förtrycket.
KULTURELL NIVELLERING OCH NATIONALISM
Sedan Marx och Engels formulerade sina rader om arbetarklassen
och internationalismen har mycket vatten runnit under broarna. En
kosmopolitisk attityd har växt fram inom allt bredare folkgrupper
i det kapitalistiska Väst, trots tillfälliga reträtter som t ex
under hitlerismen. "Nationalmedvetandet", i den utsträckning och
hos de grupper det fortfarande är utbrett, tenderar att bli allt
mera defensivt och negativistiskt, och går allt tydligare hand i
hand med en rasistisk attityd. Denna regel förefaller att gälla
hela Västeuropa, liksom USA.
Många s.k. utvecklingsländer däremot, förefaller - som vi tidigare
noterat - att befinna sig i ett skede som uppvisar likheter med
den period under vilken de europeiska nationalstaterna formerades
och befästes, en period som i stora drag sammanföll med att feodalismen
förföll för att ge plats åt en alltmer aggressiv bourgeoisie.
Att bli nationalist, patriot, är onekligen ett vidgat medvetande
i de fall det nymornade nationalmedvetandet efterträder en attityd
där "världen slutar där bygatan slutar". Kanske är, trots allt,
nationalmedvetandet ett nödvändigt trappsteg för att senare kunna
omfatta ett internationalistiskt tänkesätt. Men vad som är nödvändigt
i utvecklingsländer präglade av stam- och bytänkande är inte alltid
nödvändigt här. De kulturella förutsättningarna är annorlunda.
Kampen mot imperialismen och frågor sammanhängande med tredje
världens problem har alltsedan Indokina-kriget haft en framskjuten
roll inom "vänstern" i de kapitalistiska i-länderna. Det är begripligt,
om dock inte försvarligt, att identifikationen med kämpande
anti-imperialister i tredje världen tagit sig sådana proportioner
att man tenderar att överföra politiska formler som i dessa
länder svarar mot en given historisk utvecklingsnivå, medan dom
här, däremot, fullständigt hänger i luften. När dom inte i värsta
fall får en reaktionär funktion.
Detta gäller i synnerhet nationalismen.
Den kulturella nivelleringsprocess som ägt rum i hela västvärlden
efter andra världskriget, beskrivs tyvärr alltför ofta som en
uteslutande negativ process, oaktat den till viss del undanröjt
de "masspsykologiska" förutsättningarna för såväl andra som första
världskriget. (Inga krig startar av national-högfärd, men
patriotismen kan mildra de betänkligheter en vanlig människa har
mot att köra bajonetten i magen på en annan, precis lika vanlig
människa.)
Nivelleringsprocessen beskrivs inte bara som en negativ, utan
också mycket ofta som en enkelriktad rörelse, där Europa
ses som ett värnlöst offer för amerikanska kulturimpulser av lägsta
halt. Och inget sägs om de inflytelser som går mellan de
västeuropeiska staterna, och från Västeuropa till
USA.
I själva verket tycks vi vara på väg mot något slags "genomsnittsvästerländsk"
kultur, där det geografiska territorium som är föremål för identifikationen
i allt mindre grad begränsas till den egna nationalstaten, utan
tenderar att utsträckas till hela den kapitalistiska I-världen.
Baksidan av denna process är att främlingskapet till utvecklingsländerna,
med sitt bottenlösa armod och ofta främmande kulturmönster, i vart
fall inte minskar. Det är inte det geografiska avståndet som fäller
utslaget, utan likheter i livsföring och allmänna sociala villkor.
(Till den kulturella nivelleringen kommer även en ekonomisk sådan:
vissa perifera stater som Grekland, Spanien, Portugal och Irland
har de senaste 10-15 åren upplevt en viss industrialisering och
ekonomisk utveckling, alltmedan stagnationstendenser kan förmärkas
i vissa av industrialismens "kärnländer".)
Denna nivelleringsprocess kan få många följdverkningar. En är
att det kommer att bli svårare att som en gång 1914 få arbetarklassen
att med flygande fanor och klingande spel dra ut på slagfältet mot
varandra. En annan är den fullständiga mardrömmen: att arbetarna
i I-länderna utan större betänkligheter låter sig dras med i ett
globalt "raskrig" mot U-länderna i kampen om de sinande råvarutillgångarna.
En tredje effekt är att en revolutionär resning i den industrialiserade
världen (t ex i samband med en djup depression) lättare sprids över
statsgränserna än vad som varit fallet under mellankrigstiden.
I varje fall som helst är det svårt att inse på vad sätt ett
nationalistiska färgat program har kör berättigande - ens ur rent
opportunistisk synpunkt - i en tid då nationalismen i Europa är
mera tillbakaträngd än någonsin under 1900-talet. Icke desto mindre
hör man i dagens läge då och då diverse protektionistiska tankegångar
levererade från "vänster" som krav på avgränsning från världsmarknaden
och nationell självförsörjning (autarki). Denna "vänster" måste
nog betraktas som det absoluta bottennappet i detta sekels socialistiska
historia. Som en slags ersättning för en kommunistisk politik utifrån
de krav gom det nuvarande senkapitalistiska stadiet ställer, retirerar
man bakåt genom hela den ekonomiska historien och dyker upp till
ytan igen med ett "fynd" från 1700-talet: fysiokratin.
På seminarier och i debattböcker diskuterar medlemmar av "kultureliten"
på fullt allvar hur Sveriges näringsliv skall kunna omorganiseras
efter "småskalighetens" och "självförsörjningens" principer, suveränt
undvikande all problematik som på minsta sätt berör klass- och egendomsförhållandena
i samhället. En "rädda landet"-strategi som, om den sattes i verket,
vore lika ekonomiskt förödande som ett vätebombsanfall.
Istället för ett "rött Europa" diskuterar man ett "grönt Sverige".
Istället för att formulera en strategi för en proletär världsrevolution
djupdyker man i dilettantiska resonemang om biomassa och hantverksproduktion.
Fjärran är allt tal om klasskamp, här resoneras som om den fulländade
folkgemenskapen vore blott om hörnet.
Detta är nationalism av renaste vatten, och detta i en tid då
inget industriellt system, vare sig det heter kapitalism eller socialism,
kan överleva i nationell måttstock.
NATIONALISMENS HISTORISKA RÖTTER
Marxist-leninister använder ofta termen nationalistisk som ett
positivt laddat ord och termen "chauvinistisk" som en negativt laddad
motpol.
En patriot, som först och främst kämpar av fosterlandskärlek
mot en utländsk angripare, blir enligt detta synsätt en snäll gosse,
en nationalist, om hans patriotiska kamp ligger i linje med
marxismen-leninismens politiska ambitioner. Om inte, är han genast
en bakåtsträvande chauvinist.
Detta sätt att definiera, utifrån vad som är bra eller dåligt
för marxismen-leninismen, förklarar inte nationalismen. Det
är egentligen bara ett konstaterande att den finns, och att
den ibland kan användas som bundsförvant, ibland inte.
Vi menar att man måste ta fasta på vad vi redan slagit fast,
nämligen att national- ismen är historiskt betingad. Den uppstod
i kölvattnet till den borgerliga revolutionen i Västeuropa. Man
slutade upp att kalla sig västgöte, gascognare eller schwabare;
man kallade sig svensk, fransman eller tysk. Denna förändring i
språkbruket var en spegling av en förändring i mentaliteten, i vad
man spontant identifierade sig med. Detta får tusen effekter i vardagslivet.
Tiotusentals svenskar engagerade sig uppriktigt i fallet Dagmar
Hagelin, svensk medborgare dödad av argentinsk polis, för hon var
ju svensk. Att hon knappt kunde ett ord svenska och bott
hela sitt liv i Argentina förändrade inte mycket, hon blev plötsligt
så mycket intressantare än de tusentals "riktiga" argentinare som
gått samma öde till mötes.
Ett kraftigt jordskred i norrbotten som krävt många dödsoffer
gör värmlänningen beklämd, ett jordskred i Hordaland likaså. Men
Hordaland ligger i Norge, och i den mån de bägge olyckorna är lika
svårartade är det troligt att värmlänningen spontant känner störst
deltagande med offren i Norrbotten. Detta trots att avståndet till
Hordaland är mindre än hälften. Det är inte alls troligt att en
människa under den feodala medeltiden skulle ha reagerat enligt
det mönstret. Sättet att reagera är ingalunda "självklart" utan
produkten av en kulturförändring, som i sin tur är produkten av
en politisk och ekonomisk omgestaltning av samhället.
Vad det handlar om är alltså en subjektiv, nära nog irrationell
identifikation med ett visst geografiskt område, en identifikation
som icke desto mindre besitter en enorm potential; kan utnyttjas
som en politisk maktfaktor.
NATIONALISMEN I TREDJE VÄRLDEN
Situationen i många u-länder, och kanske framför allt i vissa
arabländer, visar idag en anmärkningsvärd likhet med läget i Europa
under brytningstiden med feodalismen. Vi har dels den "stora
enheten", islam, ungefärligen motsvarande den "kristenhet" som var
medeltidens överstatliga gemenskap, både organisatoriskt och ideologiskt.
Vi har dels den "lilla enheten", som är stammen, provinsen,
klanen, byn. Som ett nytt element gör sig nationalstaten alltmera
gällande, ett identifikationsobjekt som i omfattning och fattbarhet
placerar sig någonstans mittemellan de bägge förut nämnda. Det är
ingen tillfällighet att denna förändring i tänkesätt gör sig gällande
just nu. Och det är inte heller i första hand fråga om påverkan
från de länder där nationalstatstanken redan är fullt utvecklad.
Framför allt handlar det om att århundradens ekonomiskt stillastående
(delvis förlängt av kolonialismen) har brutits och att en utveckling
av produktivkrafterna kommit igång.
Utvecklingen av produktivkrafterna sätter igång politiska processer
och skärper de styrandes kontroll över sina respektive länder. Det
skapas medel (militära, polisiära) att såväl neutralisera lokala
maktcentra som att hävda territoriets integritet utåt genom verkligt
effektiv gränskontroll. Det senare tar sig ofta uttryck i att centralbyråkratin
lägger sig i och söker reglera traditionella nomadstråk, gränshandel
och säsongsmässiga arbetsvandringar. "Regleringen av gränstrafiken"
har också en ideologisk aspekt; lika mycket handlat det om att stävja
icke önskvärda ideologiska inflytelser. Inte heller kan det tolereras
att några struntar i vad som sker utanför deras eget lilla revir.
Hela folket skall "uppfostras" att tänka i nationella termer.
Det är inget under att den muslimska världen idag skakas av politiska,
religiösa och ideologiska konvulsioner. Det var samma sak i Europa
under motsvarande period.
Slutet på denna utveckling kan bara bli, såvitt vi kan förstå,
att nationalstatens företrädare lyckas befästa sin ställning på
bekostnad av såväl den "stora" som den "lilla" enheten. Trots allt
tal om islamsk väckelse. Även om det är vanskligt att hårdra historiska
paralleller, är det svårt att inte uppfatta vissa likheter mellan
den muslimska förnyelsen och den katolska renässans, som följde
på Luther och som gick under namnet "motreformationen". "Motreformationen"
lyckades dock i det långa loppet inte stävja vare sig 1700-talets
upplysningstid eller våra dagars sekularisering, och det finns inget
skäl att tro att "fundamentalister" och "muslimska brödraskap" skall
lyckas bättre att bromsa tidvattensvågen. Deras nuvarande framgångar
är tillfälliga, ur ett historiskt perspektiv.
VAD ÄR NATIONALISM?
Som torde ha framgått av ovanstående är inte nationalism
en företeelse som utan vidare kan jämställas med partikularism i
största allmänhet, dvs ett inskränkt värnande om den egna bygden,
stammen, orten eller folkgruppen.
För att ta ett exempel på modern nationalism av extremaste slag,
nationalsocialismen, så snarare uppmuntrade än motarbetade de nazistiska
ledarna en stark känsla för den egna bygdens särdrag. En bayrare
skulle förbli en bayrare, men samtidigt tysk. Vad man
däremot inte kunde acceptera var att partikularismen s.a.s tog
steget från ideologi till struktur, att det i Tysklands olika avkrokar
uppstod lokalt förankrade institutioner och maktapparater av olika
slag. Så sent som i 1:a världskriget höll sig Bayern med en formellt
fristående krigsmakt och vissa andra "egna" organ. Det mesta i den
vägen försvann i samband med Weimarrepubliken, och det är betecknande
att nationalsocialisterna, trots sitt vurmande för "Heimat", aldrig
gjorde några ansträngningar att återuppliva dem.
Nationalismen, så som den historiskt har framträtt, har
(med gå undantag) innehållit ett starkt element av lojalitet
med statsmakten. Detta skiljer ut den på ett avgörande sätt
från partikularismen i dess olika former, vilken inte sällan, i
motsats därtill, förenats med misstänksamhet och avoghet mot centralbyråkratin.
(Att utifrån denna allmänna iakttagelse postulera att nationalismen
är reaktionär och samhällsbevarande, medan partikularismen är ett
centrum för folkligt motstånd vore dock att dra alltför stora växlar
på det hela.)
Till skillnad från partikularismen uppstår inte nationalismen
"av sig självt" i de breda folkdjupen. För att uppammas till full
kraft kräver den en ideologisk apparat ett propagandamaskineri,
som vanligen ingen annan makt i samhället förfogar över än den härskande
= statsbärande klassen. Medeltidens katolska "folkkyrka" måste ersättas
av stormaktstidens lutherska statskyrka för att det nationalistiska
budskapet skulle kunna hamras in i den svenska allmogens skallar.
Från predikstolen utportionerades inte bara "lämpliga" gudsord,
efter den egentliga gudstjänsten följde som regel också en ström
av kungörelsen, nyheter och påbud. Med folkskolereformen 1842 fick
staten slutligen det suveräna redskapet att indoktrinera hela folket
till att kunna rabbl.a. utantill Gustaf II Adolfs och Karl XII:s
hjältedåd och hjältedöd.
Således: Nationalismen både betingar och betingas av den rådande
statsmakten, är både dess produkt och beskyddare. Allt tal om spontant
framvällande, "folklig" nationalism är nonsens.
Visst kan nationalismen överleva, ja t.o.m. frodas utan att backas
upp av statsmakten, men då som en restprodukt, som ett exempel på
vad som brukar kallas "ideologins eftersläpning". Detta långt efter
det att kapitalismen funnit andra ideologiska strängar att spela
på. (Helt missbelåten med dess kvarlevande är väl ingen statsmakt
idag, bara den först, liksom religiositeten, urvattnats lite först.)
Härskande klasser har genom hela historien rättfärdigas sitt
klassförtryck med ideologins hjälp. Religionsstiftare, "tänkare",
filosofer, präster, författare, "lärde", bildkonstnärer, i våra
dagar förstärkta av massmediafolk, sociologer, journalister och
psykologer, har alltsedan klassamhällets begynnelse producerat de
gigantiska slagghögar av falsk ideologi som förpestar vår vardag
och brukar benämnas vårt "kulturella arv".
Det är ingen väsentlig fråga i vad mån det varit dessa ideologiproducenters
bestämda syfte att urskulda och försvara det rådande klassförtrycket,
och i hur stor utsträckning de varit lika aningslösa och manipulerade
som de breda massorna. I vilket fall som helst har de lyckats inympa
sin falska ideologi så grundligt i "de djupa leden", att den är
i allra högsta grad närvarande inte bara i tider av passivt
accepterande av sakernas tillstånd, utan också i tider av
uppror. Den hänger segt kvar och genomströmmar även den till synes
mest revolutionära ideologi. om inte i sina huvuddrag, så åtminstone
i detaljer.
(Få revolutionärer har väl, för den delen, hyst några illusioner
om motsatsen. Den största illusionen av alla måste vara föreställningen
att man fullständigt lyckats befria sitt tänkande från borgerlig
illusionism.)
När förtryckta människor reser sig mot sina härskare så söker
de, nästan omedvetet, en ideologisk motivering för sin handling.
Eftersom idéer inte kommer flygande från ingenstans, så söker de
i det ideologiska bagage som de redan bär med sig. Historien vimlar
av exempel på hur oppositionella i sin argumentation brukat de härskandes
ideologiska vapen mot dem själva. Det vill säga, istället för ätt
förkasta den för tillfället rådande ideologin och ersätta den med
en annan, så har man tagit den till sig och anklagat de härskande
för att vara hycklande, korrupta, skrymtare - kort sagt, för att
inte själva leva upp till de ideal man pådyvlat de förtryckta massorna.
Präster och prelater har anklagats för att inte vara "sanna kristna"
i sina gärningar. Kinesiska mandariner har anklagats för att inte
vara de rättrådiga, omutliga ämbetsmän som konfucianismen postulerade.
Konservativa, "patriotiska" politiker har anklagats för att sälja
ut landet till utländska kapitalintressen. Muslimska ledare har
stenats av massorna för sitt samröre med utländska "prostituerade"
(Jemen).
Benägenheten att gripa tillbaka på och utnyttja den rådande (falska)
ideologin kan inte enbart förklaras som ett utslag av taktiskt tänkande.
Möjligtvis för upprorets initiatörer och ledande element, men knappast
för den stora massan. Vi vill än en gång betona att man inte kan
förvänta sig av förtryckta, kanske illitterata massor att de plötsligt
ska tänka tankar som de aldrig någonsin tidigare kommit i kontakt
med - att de hux flux ska kasta av sig allsköns falsk ideologi som
en smutsig skjorta och "renade träda ut i marxismens klara ljus".
Men samtidigt kan vi inte heller bortse från det faktum att ideologin
undergår ständiga förändringar, vilket ställer vissa krav på den
marxistiska intelligentsian.
Vi ser t.ex. hur religionen, med tillfälliga undantag som Polen
och vissa muslimska länder, stadigt luckras upp. Samma fenomen kan
vi iaktta beträffande andra former av falsk ideologi. Det har alltid
funnits, krafter i rörelse som tvingat klassamhällets ideologiproducenter
att ständigt retirera från den ena positionen till den andra. Idag
söker man hålla stånd bakom konsumismen, privatismen och "pluralismen".
Denna uppluckringsprocess kommer förvisso att pågå länge innan den
är fullbordad. Som marxister vållar det dock oss inga problem att
skönja rörelseriktningen. Frågan är snarare var vi själva ska placera
oss i denna process. Om vi ska ta vår ideologi på allvar och vara
en de1 av de krafter som arbetar på att slå sönder all falsk ideologi
- rätteligen här vi hemma i främsta ledet. Eller om vi ska ta vår
utgångspunkt i de ideologiska föreställningar som för tillfället
dominerar hos de förtryckta massorna och vara dom hängivnaste patrioterna,
när massorna är patrioter, de hängivnaste muslimerna när massorna
är muslimer, de hängivnaste rasisterna när massorna är rasister
(Georges Marchais), de hängivnaste av alla hängivna, de mest bortkollrade,
manipulerade, mystifierade offren för den härskande klassens förtryckande
ideologi.
I det läget kan marxistisk skolning knappast vara en tillgång,
snarare en belastning.
För att konkret illustrera vart vi syftar kan vi ta exemplet
Iran: I detta land valde somliga "marxister" att efter shahens störtande
"vara ett med den islamska pånyttfödelsen". En del "stupida dogmatiker"
envisades dock fortfarande med att vara marxister, med de konsekvenser
detta fick i den rådande situationen. När dessa rader skrives (slutet
av december 1980) kommer omfattande rapporter om omfattande demonstrationer
mot prästväldet och ayatollah Khomeni över hela Iran. Något som
för några år sedan var otänkbart utom i de delar av landet som beboddes
av minoritetsfolk.
Man kan fråga sig vilka marxister som bidragit till att påskynda
klasskampsprocessen i Iran, de som valde att vara "ett med rörelsen"
eller de som valde att stå utanför. Vi för vår del satsar en slant
på de senare.
Det är inte så förtvivlat viktigt att alltid vara mitt i smeten,
det väsentliga är att se till att processen går åt rätt håll, även
om det periodvis måste ske till priset av politisk isolering. Detta
begrep Karl Marx och Friedrich Engels i sitt diminutiva Kommunistiska
Förbund, och förresten även en viss Lenin. Dagens leninister har
till stor del förlorat den insikten.
GL, IS
NOTER
1. Se tex M. Djilas: "Den nya klassen"; J. Kuron & K. Modzelewski:
"Öppet brev till polska arbetarpartiet"; R. Dutschke: "Forsog på
at stille Lenin på benene"; R. Bahro: "Alternativet. Till kritiken
av den reellt existerande socialismen".
2. "Den tyska ideologin" i Karl Marx: "Människans frigörelse",
Aldus 1965, sid 165.
3. Karl Marx & Friedrich Engels: "Kommunistiska Manifestet",
KFML 1969, sid 29 och 23. (Orden inom parantes är från 1888 års
engelska utgåva.)
4. Karl Marx: Kritik av Gothaprogrammet, Arbetarkultur 1945,
sid 21f.
5. "Das Fest der Nation in London" (1846) i Marx, Engels &
Lasalle: "Aus dem litterarische Nachlass", Stuttgart 1902, vol 2
sid 408.
6. Karl Marx och Friedrich Engels: Brev, Gidlunds 1972, sid 128.
7. Karl Marx och Friedrich Engels: "On Ireland and the Irish
Question", Progress Publishers, Moskva.
8. Rosa Luxemburg: "Den ryska revolutionen", Federativs 1968,
sid 41.
|