MARXISTISK CONTRA LENINISTISK REVOLUTIONSTEORI
VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ LENINISMEN?
Den sovjetiska invasionen i Tjeckoslovakien 1968 kom att bli
det som tvingade fram markeringen av en ny politik gentemot Sovjet
bland flertalet av de västeuropeiska kommunistpartierna. Även om
tendenser till kritik av Sovjet hade funnits tidigare, så blev avståndstagandet
från den Sovjetiska inmarschen och stödet för Dubcek- politiken
början till den s.k. Eurokommunismen.
Eurokommunism har kommit att innebära, förutom en självständighet
i politiken för de västeuropeiska kommunistpartierna i förhållande
till Sovjets kommunistiska parti, ett betonande av att västeuropeisk
kommunism numera ska innebära en strävan efter demokrati under socialismen.
Denna demokrati skulle innebära, enligt t ex vårt svenska VPK, yttrande
och organisationsfrihet, allmänna val med flerpartisystem, fria
fackföreningar m.m.
Men trots denna fasadputsning av kommunistpartierna, har framgången
i valen uteblivit. Och detta med rätta. För den arbetare som tidigare
tvekat att ge sin röst till ett parti som "vill ha en socialism
som dom har i Sovjet", när han själv inte vill ha en sådan socialism,
han lär inte dupera sig av en ny vacker fasad. För bakom fasaden
är de eurokommunistiska partierna samma leninistiska partier:
Samma organisationsstruktur, fortfarande anser de att Sovjet och
de östeuropeiska staterna är socialistiska länder, ännu anser man
att Stalins Sovjet var socialistiskt.
Om man som de eurokommunistiska partierna vill ta avstånd från
den "brist på demokrati" som råder i Östeuropa, Sovjet, Kina m.fl.
länder, räcker det inte med att kritisera enstaka företeelser eller
händelser som t ex invasionen i Tjeckoslovakien. Man måste ta reda
på vad denna "brist på demokrati" egentligen är - nämligen byråkratins
diktatur. Man måste ta reda på hur denna diktatur har uppstått,
finna de materiella faktorerna bakom dess framväxt. Och man måste
granska och kritisera den ideologi som är gemensam för de statsbärande
partierna i öststaterna och dess europeiska broderpartier, nämligen
leninismen.
Detta är också så mycket mer aktuellt här i Sverige, när det
nu förs en relativt intensiv debatt just kring frågan om demokratin
under socialismen och de kommunistiska partiernas uppgifter. Exempel
på detta är debatten i Zenith som lett fram till Håkan Arvidssons
och Lennart Berntssons bok "Mkten, socialismen och demokratin";
debatten i VPK:s "Socialistisk Debatt" och debatten inför SKP:s
och FK:s senaste kongresser.
Finns det då något alternativ till leninismen? Alla organisationer
som kallat sig kommunistiska och revolutionära har också anammat
den leninistiska revolutionsteorin.
Några anser kanske att anarkismen/syndikalismen skulle vara ett
alternativ. De "frihetliga" idéerna rymmer förvisso en hel del kritik
mot "den auktoritära leninismen". Men deras kritik blir alltför
begränsad, anarkisterna/syndikalisterna ser leninismen mer som en
organisationsteori än som en revolutionsteori. Därför blir deras
kritik inte tillräckligt politisk, omfattande och hård. Deras alternativ
är också väl lättköpt. Istället för avantgardeorganisering och centralisering
av arbetarmakten, ställer man sin tillit till spontaniteten
i den direkta aktionen. Detta leder i sin tur till en nedvärdering
av det politiska arbetets betydelse, till förmån för motståndaren.
För även om anarkisterna struntar i att organisera de mest aktiva
arbetarna och sätter sin tillit till spontaniteten, så kommer inte
de mest medvetna borgarna att låta bli att organisera sig eller
förlita sig på sin klass` spontanitet. För en vidare kritik av "frihetligheten"
se Rådsmakt nr 1.
Det andra alternativet till leninismen skulle då vara reformismen,
dvs. ett förkastande av möjligheten av den revolutionära omvälvningen.
Den traditionella, och det som man närmast associerar till reformismen
är naturligtvis socialdemokratin. Denna har dock för länge sedan
glidit över från tron på att via reformer avskaffa kapitalismen
till att istället förbättra och förstärka den. Men reformismen
framstår också som ett alternativ för de leninister (och anarkister)
som börjar tvivla på den egna teorin. När man inom t ex FK börjar
tvivla på att den egna organisationsuppbyggnaden är den riktiga,
och också börjar tvivlar på att man egentligen kämpar för "rätt"
sorts socialism, vad gör man? Jo, istället för att finna en revolutionär,
ickeleninistisk väg mot socialismen, ser många till möjligheten
att "göra något konkret idag", och därvid struntar i de socialistiska
perspektiven. Man ägnar sig åt reformkampen inom detta samhälle
och sätter sin tillit till att socialismen kommer nog "bara folk
aktiveras".
Vi menar dock att det finns ett revolutionärt, kommunistiskt
alternativ till leninismen, och ska försöka visa detta i vår kritik
av leninismen.
Den nuvarande ekonomiska, och den därur följande politiska, krisen
inom det kapitalistiska systemet visar att kapitalismen är ett i
längden dödsdömt system. Vi menar att enda alternativet till detta
är ett kommunistiskt klasslöst samhälle, och vägen dit går över
ett demokratiskt arbetarstyrt socialistiskt samhälle. Vi menar också
att det finns en teori som är marxistisk, och som kan tjäna som
hjälp i kampen för socialismen. Vi ska i denna artikel visa att
leninismen inte kan vara en teori för arbetarklassens befrielse
därför att:
- den har en felaktig uppfattning om arbetarklassen;
- den har en felaktig uppfattning om vad socialism och kommunism
innebär
- den har en felaktig strategi för arbetarklassens befrielse - den
leninistiska revolutionsteorin - varav partiteorin är en del.
Vi vill också påpeka att leninismen är ett idésystem,
där de olika delarna är inbördes beroende av varandra. I slutet
av artikeln ska vi gå något in på hur och varför leninismen uppkommit.
LENINISMEN OCH ARBETARKLASSEN
"Vi sade att arbetarna inte ens kunde ha en socialdemokratisk
(här=socialistisk) medvetenhet. Den kunde de endast få utifrån.
Alla länders historia vittnar om att arbetarklassen med enbart sina
egna krafter kan utforma endast en tradeunionistisk medvetenhet,
dvs. övertygelse om nödvändigheten att sammansluta sig i förbund,
föra kamp mot arbetsgivarna, att utkräva av regeringen att den utfärdar
en eller annan lag, som är nödvändig för arbetarna osv. Socialismens
lära växte däremot fram ur de filosofiska, historiska och ekonomiska
teorier som utarbetades av bildade representanter för de besittande
klasserna, av intellektuella. Den moderna vetenskapliga socialismens
grundläggare, Marx och Engels, tillhörde också själva på grund av
sin sociala ställning den borgerliga inteligensian. Precis på samma
sätt uppstod i Ryssland socialdemokratins teoretiska lära helt oberoende
av arbetarrörelsens spontana tillväxt, den uppstod som ett naturligt
och oundvikligt resultat av tankeutvecklingen bland de revolutionärt-socialistiska
intellektuella." Lenin: "Vad bör göras", 1902
Detta uttalande av Lenin är det som klarast uttrycker leninismens
inställning till arbetarklassen och framväxten av ett socialistiskt
medvetande hos denna. Utifrån denna syn motiveras det leninistiska
partiets existens, men inte bara det. Här finns också grunden till
partiets "förmyndarskap" gentemot klassen, vilken vi ska se närmare
på längre fram i artikeln.
Vad är det då för fel i den leninistiska synen på arbetarklassen?
Låt oss gå till det centrala i citatet ovan.
"...arbetarklassen...kan utforma endast en tradeunionistisk medvetenhet".
Lenin menar alltså, att arbetarna inte själva kan komma på idén
att störta kapitalismen och bygga ett nytt samhälle där de själva
styr. Enligt Lenin kommer arbetarna, om de lämnas ifred av de intellektuella,
i evighet ägna sig enbart åt lönekamp och reformer inom kapitalismen.
Verkligheten motsäger naturligtvis Lenin. Arbetarklassen har
andra perspektiv än den inomkapitalistiska kampen. De flesta människor
har en världsbild, där den ekonomiska kampen bara är en del. Det
som saknas hos de flesta arbetarna är inte en medvetenhet
om att kapitalismen är rutten, och att socialismen är lösningen,
utan ett perspektiv på hur socialismen ska genomföras.
"Socialismens lära växte däremot fram ur de filosofiska, historiska
och ekonomiska teorier som utbildades av...intellektuella".
"Precis på samma sätt uppstod också i Ryssland socialdemokratins
teoretiska lära helt oberoende av arbetarrörelsens spontana tillväxt,
den uppstod som ett naturligt och oundvikligt resultat av tankeutvecklingen
bland de revolutionärt-socialistiska intellektuella."
Lenin anser här att arbetarklassen inte kan inse sin uppgift
att störta kapitalismen, men de intellektuella kommer till socialistiskt
medvetande "helt oberoende" av samhället runt omkring, "helt oberoende"
av klasskampen!
Detta är naturligtvis rent nonsens. Marx´ och Engels teorier
var i stället i högsta grad ett resultat av arbetarklassens tillväxt
och kamp, och ingalunda oberoende därav. Genom sin offentliga praktik
tillför arbetarklassen de intellektuella sin erfarenhet.
De intellektuella (ur olika klasser) sätter sedan samman dessa erfarenheter
med andra faktorer till system, till teorier, som sedan i sin tur
når arbetarklassen, omsätts i praktik, formar nya erfarenheter som
i sin tur formar nya teorier. Så fortgår en process mellan klassens
agerande och teorierna om detta agerande, mellan klassens materiella
vara och idéerna om detta. Denna process brukar kallas dialektisk
materialistisk, och den dialektiska materialisen är en av hörnpelarna
i marxismen.
Lenins teori däremot, är inget annat än mekanisk idealism
- idéerna formas oberoende av de materiella omständigheterna,
och idéerna bestämmer sedan utvecklingen.
Konsekvensen av Lenins syn på medvetandeutvecklingen blir därför
den att det socialistiska medvetandet måste tillföras arbetarklassen
utifrån, av personer utanför denna. Perspektivet öppnar sig: de
borgerliga intellektuella i Partiet, tillför det rätta socialistiska
medvetandet till arbetarklassen. När Partiet vill en sak och arbetarklassen
en annan, så har Partiet rätt. Partiet har ju per definition
det socialistiska perspektivet klart för sig, medan arbetarklassen
per definition endast kan uppnå ett fackligt medvetande!
I detta resonemang ligger också det teoretiska rättfärdigandet för
Lenin och bolsjevikerna när de använde väpnat våld mot arbetarklassen
efter revolutionen 1917.
Nu kan det hävdas att Lenin vid andra tillfällen har uttryckt
sig annorlunda om medvetandeutvecklingen. Och tacka för det. Den
teori som framläggs i "Vad bör göras?" är, som vi har sett, hopplöst
verklighetsfrånvänd. Även leninister måste i praktiken erkänna den
dialektiska materialismens allmängiltighet, måste erkänna att de
materiella villkoren har en avgörande betydelse för medvetandets
utveckling.
Men inte desto mindre gör detta citat och denna Lenin-teori en
utgångspunkt för den leninistiska teorin om förhållandet mellan
arbetarklassen och Partiet. Det som uttrycks i Lenin-citatet, är
den dominerande synen hos de leninistiska organisationerna. Hos
de leninister som dristar sig till att kritisera denna del av leninismen
(Avantguardia Operia i Italien med det tidiga Förbundet Kommunist
som svensk efterföljare) så kvarstår dock konsekvenserna av denna
teori (t.ex. partiets ledande roll) i resten av teorikomplexet.
Ett exempel: De utgår inte ifrån att arbetarklassens "antifackliga
tendenser" är ett resultat av ett medvetande om fackets roll i samhället,
utan ser det som en spontan ekonomisk inställning - och som sådan
måste den tillföras medvetandet om att dessa fackföreningar måste
erövras för en revolutionär politik.
Vad är då alternativet till den leninistiska medvetandeteorin?
Låt oss ta Marx t.ex.:
"Det är inte människornas medvetande som bestämmer deras vara utan
tvärtom deras samhälleliga var som bestämmer deras medvetande" (Ur
"Till kritiken av den politiska ekonomin")
Detta innebär att arbetarklassen utifrån sin levnadssituation, sitt
vara, utvecklar ett medvetande. Och om arbetarklassen ska utveckla
ett revolutionärt och socialistiskt medvetand, så måste den göra
det självt. Visserligen genom en dialektisk process där den tar
del av de idéer som finns i samhället och med hjälp av dessa, formar
sitt medvetande utifrån sitt vara. Enligt leninisterna
är dock arbetarklassen någonting som står utanför denna grundläggande
tes i marxismen. Enligt dessa formas inte arbetarklassens medvetande
utifrån dess vara, utan arbetarklassens medvetande skapas av representanter
för andra klasser, och ska sedan tillföras arbetarklassen genom
partiets försorg.
För Marx och för oss är det dock självklart att endast arbetarklassen
själv, utifrån sin samhälleliga situation, formar sitt medvetande.
"Arbetarklassens frigörelse är dess eget verk."
LENINISMEN OCH SOCIALISMEN
"Eller med andra ord: socialism är ingenting annat än statskapitalistiskt
monopol, som vänts till hela folkets nytta och därmed
har upphört att vara monopol."
Lenin: "Den hotande katastrofen och hur man bör bekämpa den."
Ovanstående Lenin-citat får illustrera leninismens socialism/kommunismuppfattning:
en utveckling som ger bättre villkor åt arbetarklassen, främst på
det materiella planet. Hur dessa bättre villkor skapas, eller
vad de innebär förutom bättre materiell standard är en andraplansfråga
för leninisterna. Enligt Marx och vår mening är istället socialismens
viktigaste kännetecken arbetarklassens makt över samhället
och inte vad arbetarklassen sedan gör med sin förvärvade
makt.
Det grundläggande under socialismen är arbetarklassens (och under
kommunismen hela folkets) makt över hela samhället: produktion,
distribution och konsumtion av produkter och tjänster. Detta innebär
att varje individ deltar i samhällets skötsel, via debatt, diskussioner,
deltagande i remissförfaranden, deltagande i beslut, deltagande
i kontroll och uppföljning av resultatet, deltagande i planering
osv.
Vi menar också att socialismen måste innebära (och då kommer
de ovanstående uppräknade åtgärderna både vara en förutsättning
för och bidraga till) ett upphävande av människans främlingskap
inför tillvaron, till arbetet och till många mänskliga relationer
- ja till allt som idag får oss att ställa frågan: "Vad är egentligen
meningen med det här?". Socialismen ska innebära att vi återfår
meningsfulla, samhälleligt nyttiga verksamheter som hjälper oss
att bryta ner det främlingskap som skapar så svåra sociala problem
för främst arbetarklassen.
Om den ovan skisserade målsättningen är en grundläggande del
av socialismen, så torde det stå ganska klart att arbetarklassens
frigörelse måste vara dess eget verk i mycket bokstavlig
mening. Ty hur skulle det se ut om man försökte bryta det ovan nämnda
främlingskapet till samhället med medel som i sig innebär
främlingskap? Som när det socialistiska samhället byggs upp enligt
riktlinjerna från en elit, Partiet, som sedan "skänker" "massorna"
detta samhälle fix och färdigt. Nej, istället måste arbetarklassen
själv vara delaktig i skapandet och byggandet av socialismen.
Hos alla leninistiska strömningar finns dock denna tendens, mer
eller mindre uttalad, att det är Partiet som bygger socialismen
åt arbetarna. Arbetarklassen får för all del vara med i bygget -
på samma sätt som en byggnadsarbetare får bygga ett hus åt en byggmästare.
Skillnaden mellan olika slags leninister ligger främst i hur avvägningen
Parti-klass ska vara: om det är Ordförandens visa ord som leder
massan, eller om det är centralkommitténs direktiv, eller partiets
kongresser - eller om det bara är i vissa situationer som Partiet
ersätter arbetarklassen.
Hur ter då sig denna leninistiska princip - att partiet bygger
socialismen åt arbetarklassen - i verkligheten? Stämmer vårt påstående,
att leninisterna förvägrar arbetarna rätten att bygga socialismen?
Låt oss se på dagens leninister i Sverige.
Vad gäller de stalinistiska varianterna av leninismen - VPK,
SKP, APK, KPMLr - så står detta fullt klart i och med deras uppfattning
att Sovjet (åtminstone under Stalins tid) och Kina (åtminstone under
Mao) är exempel på socialistiska stater. Trots åratal av kritik
har dessa grupperingar aldrig lyckats visa hur arbetarklassen
konkret utövar sin makt i någon av dessa eller någon annan stat
vid någon tidpunkt. Deras argument är istället ungefär att "Partiet
handlar i klassens intresse". Och det är naturligtvis Partiet som
avgör vad som är "klassens intresse". Inte heller har stalinisterna
lyckats påvisa några demokratiska rättigheter inom partiet
eller att arbetarklassen på något sätt har makten över partiet.
Det enda argument som återstår för stalinisterna är att arbetarklassen
och folket "fått det bättre". Detta stämmer förvisso, men vi har
fått det bättre i Sverige också, och det blir inte mer socialistiskt
för det.
Vi har då kvar de leninistiska grupperingar som idag inte har
några socialistiska stater som föredömen, nämligen trotskisterna
(främst KAF) och Förbundet Kommunist, FK. (Vad som här sägs gäller
FK fram till 1980. När detta skrivs är en kongressdebatt på gång
inom FK, och i den allmänna upplösningens tecken har flera uttalat
reformistiska, och därmed också ickeleninistiska linjer utvecklats.)
Gemensamt för dessa - och för oss - är att de anser att socialismen
ska innebära arbetarmakt genom ett system av arbetarråd, med alla
demokratiska rättigheter.
MEN. Just det, så småningom klämmer de fram ett "men" i någon
form. I deras noggrannare beskrivningar av det socialistiska uppbygget
uppkommer det "särskilda situationer", "tillfälligheter", osv.,
som enligt dem motiverar att Partiet ersätter arbetarklassen. Detta
ersättande, denna substitution varnade Trotskij
för redan år 1904 i "Våra politiska uppgifter":
"Lenins metoder leder till följande: partiorganisationen (den politiska
partimaskinen) ersätter först partiet som helhet, därefter ersätter
centralkommittén organisationen , slutligen ersätter en enda ’diktator’
centralkommittén..."
Detta var dock när Trotskij fortfarande var ung och oförstörd.
När han hade hamnat vid maktens köttgrytor lät det annorlunda, som
t ex vid bolsjevikernas 10:e partikongress 1921:
"Arbetaroppositionen har kommit med farliga slagord. De har gjort
de demokratiska principerna till en fetisch. De har satt arbetarnas
rätt att välja representanter före partiet, som om partiet inte
var berättigat att hävda sin diktatur, även om denna diktatur temporärt
skulle komma i konflikt med de tillfälliga svängningarna i arbetarnas
demokrati /.../ Partiet är förpliktigat att upprätthålla sin diktatur,
utan hänsyn till de temporära svängningarna i massornas spontana
sinnesstämningar..."
Såväl trotskisterna som FK försvarar nästan hela raden av undertryckningsåtgärder
mot arbetarklassen och olika arbetargrupper som bolsjevikerna gjorde
sig skyldiga till. Det finns många exempel på dessa, men de är av
förståeliga skäl inte alltför välkända inom det leninistiska lägret.
Bolsjevikerna under Lenin och Trotskij förbjöd oppositionella grupper
inom partiet, förbjöd arbetarorganisationer utanför partiet, förbjöd
tidningar, bekämpade arbetarråden (fabrikskommittéerna) och senare
fackföreningarna, slog ner strejker och arbetaruppror. Allt under
motiveringen att "de speciella omständigheterna" krävde detta.
Förbundet Kommunist försvarar dessutom att maoisterna slog ned
de kinesiska arbetarnas och studenternas organisationer under kulturrevolutionen
i Kina 1968. Enligt FK var Kina visserligen inte då socialistiskt,
men väl i en övergångsperiod på väg dit. Och FK sa "I dagens utvecklingsfas
är definitivt inte partiförmyndarskap slut." (Grundsatserna s. 107)
Att detta inte bara var ett konstaterande, utan uttryckte en önskan
visas bl.a. av FK:s kritik av de som anser att byråkratin i Kina
måste störtas: "Det är dock i KKP:s ledning som - bland andra krafter
- massornas revolutionära ledning finns, vänstern i partiet." (Grundsatserna
s. 111)
FK:s ståndpunkter gäller inte bara Kina eller Sovjet, utan är
generella. I de industriella länderna kommer denna "övergångsperiod"
bli kortare, säger FK. Men, likväl:
"Arbetarmakten uppstår i sanning inte slutgiltigt i och med maktövertagandet.
(vems?) Arbetarna måste delegera verkställandet och många beslut
till ’byråkrater’ och specialister. Det vore blåögt att tro något
annat. Efter revolutionen följer med andra ord en längre ’övergångstid’
innan arbetarmakten, socialismen befästs." (Grundsatserna
s. 72)
I förarbetena till "grundsatserna" skriver FK också, appropå
trotskisterna: "De tror att arbetarklassen kan utöva makten omedelbart
efter revolutionen. De tror att arbetarklassen redan är myndig."
För FK är det således inte ens "speciella omständigheter"
som kan förhindra arbetarklassens maktutövande, utan arbetarklassen
måste ha en förmyndare i form av Partiet. Och FK utsåg sig själva
till byggarna av detta parti i Sverige! Vad vi sa i början av detta
avsnitt om leninisternas syn på förhållandet parti-klass, tycks
i alla fall stämma på FK.
Men trotskisterna då? Vi vet hur de ställer sig till ryska revolutionen,
de stöder bolsjevikpartiets göranden och låtanden. Men det kanske
var enda gången som de tänker agera som förmyndare för arbetarklassen?
Fan tro't. Ta t ex detta uttalande: "Samtidigt kan partiet naturligtvis
inte bli klassens "substitut" (annat än för korta perioder under
mycket speciella betingelser)." (Eklund-Reichhart: "Är Sovjet kapitalistiskt?")
Vad är det som avgör om omständigheterna är "speciella"? Just det,
partiet!
Trotskisterna anser att normalt sett kommer "proletariatets diktatur",
vilket är liktydigt med arbetarmakt, att upprättas efter revolutionen.
Men efter att ha läst lite av deras material, frågar man sig om
denna bofink (arbetarmakten) får se ut hur som helst. Och det får
den - enligt trotskisterna: "Under proletariatets diktatur kan det
finnas proletär demokrati likaväl som byråkratiskt förtryck" (Internationalen
nr 16 1974). Eller ta trotskisternas ledande teoretiker Ernest Mandel,
när han ska förklara begreppet "arbetarstat":
"Vi menar inte att arbetarna styr politiskt, det vore idiotiskt.
I den meningen är formuleringen inte idealisk, eftersom den kan
vara tvetydig. När man hör formuleringen arbetarstat kan man tro
att arbetarna härskar". (Rött Forum nr 3, s. 1)
Ja, vad ska man tro? Trotskisternas "arbetarstat" är inget annat
än en definition som lämnar utrymme för - och därigenom kan rättfärdiga
- byråkratins diktatur över arbetarklassen, därför att trotskisterna
vägrar att identifiera byråkratin i Sovjet och Kina som härskande
klass.
Vi hoppas att vi med detta har lyckats visa på dels leninismens
felaktiga socialism-uppfattning, dels vad denna felaktiga uppfattning
leder till för konsekvenser. Och detta är viktigt, för om man inte
har målet klart för sig, är det nog så svårt att lägga ut kursen.
Vi ska se närmare på detta i fortsättningen.
LENINISMEN, AVANTGARDET OCH PARTIET.
"Bara frågeställningen ’partiets diktatur eller klassens
diktatur, ledarnas diktatur (parti) eller massornas diktatur
(parti)?’ vittnar om den mest otroliga och hopplösa tankeförvirring.
Man anstränger sig att tänka ut något enastående och blir
i sitt ivriga grubbleri bara löjlig." Lenin: Radikalismen - kommunismens
barnsjukdom (1920).
Lenin kan tydligen inte tänka sig, att för de vänsterkommunister
i Tyskland vilka han kritiserar i citatet ovan, frågan "partiets
eller klassens diktatur" verkligen utgör ett problem. För
Lenin är det dock inget problem: Partiet är klassens mest avancerade
del, bärare av klassens objektiva medvetande om nödvändigheten av
socialismen.
Naturligtvis finns det olika medvetande inom klassen. Vissa arbetare
eller arbetargrupper är mer aktiva i strejkkamper än andra. Det
finns alltid de arbetare som före de andra säger att "nu får det
vara nog". Medan en del arbetare är beredda att ockupera sin arbetsplats,
vågar andra inte ens strejka.
Utifrån en mängd olika faktorer blir somliga arbetare medvetna
om vad kapitalismen innebär och vad socialismen har för möjligheter.
En del av dessa är före andra beredda att organisera sig i revolutionära
organisationer.
Som vi ser finns det flera olika förtrupper, avantgarden,
inom arbetarklassen. I takt med klasskampens utveckling och utbredning,
kommer också allt fler arbetare bli socialistiskt-revolutionärt
medvetna. Dessa arbetare organiserar sig helt naturligt, för att
tillsammans kunna utföra de uppgifter som påkallas av deras medvetande.
Om ett avantgarde organiserar sig, så har vi följaktligen en avantgardeorganisation
- om avantgardet är revolutionärt medvetet, och detta medvetande
innebär medvetande om revolutionär aktion - då har vi en revolutionär
avantgardeorganisation.
Vad är det då för skillnad mellan det jag kallar en revolutionär
organisation (RO), och det som leninisterna kallar Det Kommunistiska
Partiet - Partiet med stort P - ?
En skillnad är att en RO måste vara en del av klassen.
Den kan inte som Partiet bestå av intellektuella som "uttrycker
arbetarklassens medvetenhet". En RO tillför inget medvetande
till klassen. Dels för att en RO är en del av klassen, dels därför
att medvetandet uppstår i ett samspel mellan klassens erfarenheter
och tillförda teorier. Det som en RO tillför är således teorier,
som utvecklats med hjälp av intellektuella, samt all annan kunskap
som det borgerliga samhället ställer till förfogande.
En annan skillnad mellan en RO och Partiet är att en RO endast
uttrycker sina medlemmars medvetenhet. Det leninistiska Partiet
gör anspråk på att uttrycka hela arbetarklassens objektiva
vilja, arbetarklassens strävan att krossa kapitalismen och upprätta
socialismen. Med detta anspråk på monopol på arbetarklassens medvetenhet,
kan Partiet (= klassens objektiva, "rätta" vilja) gå emot den verkliga
klassens vilja. Leninisternas motivering för detta är den att arbetarklassen
bara har en tradeunionistisk, inomkapitalistisk medvetenhet, bara
utgör "klass i sig" för att tala med Marx. Det leninistiska partiet
däremot, uttrycker klassens medvetande som "klass för sig" och har
därför rätt, som Trotskij menade i det tidigare citatet, rätt "att
hävda sin diktatur, även om denna diktatur temporärt skulle komma
i konflikt med de tillfälliga stämningarna i arbetarnas demokrati...".
Vi hävdar däremot att endast arbetarklassen själv,
som helhet och som klass kan uttrycka sin objektiva vilja,
och agera som klass "för sig". Detta gör arbetarklassen endast
när den organiserar sig självständigt från alla borgarstatens institutioner,
organiserar sig i arbetarråd och arbetarmilis för att revolutionärt
omvandla samhället. Någon förtrupps- eller avantgardeorganisation
som i bästa fall består av arbetare, kan aldrig utgöra eller uttrycka
arbetarklassens medvetande som "klass för sig". Avantgardeorganisationen
uttrycker endast sina medlemmars medvetande, inget annat.
En tredje skillnad är att eftersom en RO bara representerar "sig
själv", så kan den heller inte ersätta, substituera, klassen vare
sig före, under eller efter revolutionen. Efter revolutionen ska
en RO inte ha några särskilda rättigheter som ger den möjlighet
till mer makt i samhället än varje annan grupp av arbetare. Den
får kämpa på jämställd basis med andra organisationer och enskilda
om inflytande i rådssamhället för sina idéer.
LENINISMEN OCH ORGANISATIONSDEMOKRATIN
"Kamrater, det år som gått har varit ett alldeles särskilt år
i det avseendet att vi har tillåtit oss lyxen av diskussioner och
tvister inom partiet. Det är en rent häpnadsveckande lyx för ett
parti som påtagit sig en börda, som är omringat av mäktiga och starka
fiender vilka förenar hela den kapitalistiska världen." Lenin: Inledningstal
till 10:e partikongressen 1921.
"Alla klassmedvetna arbetare måste göra klart för sig, hur skadlig
och otillåtlig varje slags fraktionsbildning är, ty även om representanter
för de enskilda grupper önskar bevara partienheten, så leder fraktionsbildningen
i praktiken oundvikligt till att det endräktiga arbetet försvagas..."
Lenin: Utkast till resolution om partiets enhet, 10:e partikongressen.
Frågan om demokratin i partiet brukar av kritiker av leninismen
göras till den enda eller åtminstone den största. Anarkister av
olika schateringar brukar ondgöra sig över den "demokratiska centralismen",
dvs. över att det finns en central partiledning som har rätt att
utfärda direktiv och göra politiska ställningstaganden. I själva
verket är frågan om den formella demokratin inom de leninistiska
partierna av mindre betydelse i förhållande till övriga delar av
deras revolutionsteori. En revolutionär organisation kräver i kritiska
lägen av klasskampen ett enhetligt agerande, och det är därför nödvändigt
att minoriteten är underordnad majoriteten.
Men på en punkt finns kritik at rikta mot de flesta leninistiska
organisationerna (trotskisterna utgör här undantaget) . För att
en verklig demokrati ska kunna existera, för att nya åsikter ska
kunna utvecklas och spridas krävs yttrande- och organisationsfrihet.
Detta gäller alla sammanslutningar av människor, oavsett om det
är fråga om stater, partier eller andra organiseringar. Därför krävs
åsikts (tendens) frihet och organisations (fraktions) frihet
även inom en revolutionär organisation. Om dessa friheter inte
finns, kommer arbetet att försvagas och organisationen slutligen
att splittras, därför att det då blir enda sättet att föra fram
nya åsikter och vinna gehör för en annan politik.
Det är dock inte enbart fråga om formella, stadgemässiga
rättigheter som avgör om en organisation fungerar domokratiskt.
Det är lika mycket fråga om inställningen bland organisationens
medlemmar om förhållandet mellan de centrala organen och basorganen,
om förhållandet mellan den kunnige politiska auktoriteten och den
vanliga medlemmen. Om det inte finns en klar inriktning inom organisationen
på att bekämpa uppdelningen på politiska experter och yrkesrevolutionärer
å ena sidan och vanliga medlemmar å andra, så kommer det att leda
till ett förtryck av basen i organisationen. Följden blir inte bara
passivitet och avhopp ifrån basen, utan också att organisationen
byråkratiseras. De som fattar besluten och utför analyserna fjärmas
alltmer från såväl organisationens som arbetarklassens realiteter.
Organisationen blir inte längre en del av arbetarklassen, utan utvecklas
till en byråkratisk apparat utanför denna.
Vad är då alternativet? Förutom de domokratiska fri- och rättigheterna:
Skolning och aktivering av basen i organisationen. Former där alla
är med och utvecklar politiken, i t ex diskussionscirklar, måste
ersätta inlärning av politiska experters manifest. Rotation av de
förtroendevalda på centrala poster kan motverka byråkratisering.
Bekämpande av den traditionella uppdelningen på "politiska frågor"
och "privata frågor" kan minska främlingskapet inför organisationen,
organisationen måste ta hänsyn till och bli en del av medlemmarnas
övriga sociala liv.
LENINISMEN OCH FACKFÖRENINGARNA.
"Man måste förstå att bringa alla slags offer, övervinna de största
hinder för att systematiskt, hårdnackat, ihärdigt och tåligt propagera
och agitera just i de institutioner, föreningar och förbund där
den proletära eller halvproletära massan finns, även om de är aldrig
så reaktionära. Och fackföreningarna...är just sådana organisationer,
där massan finns. Man måste...kunna bringa alla slags offer, t o
m - om det behövs - tillgripa all möjlig list och slughet, illegala
metoder, förtigande och döljande av sanningen bara för att kunna
tränga in i fackföreningarna och stanna där samt till varje pris
utföra kommunistiskt arbete där." Lenin: "Radikalismen - kommunismens
barnsjukdom", 1920.
En av de viktigaste punkterna i den leninistiska revolutionsstrategin
har blivit att inte bara finnas i fackföreningarna utan också att
erövra dessa från reformisterna. Orsakerna till denna syn
ligger i leninisternas syn på medvetandeutvecklingen hos arbetarklassen
(för man behöver ju inte gå till fackföreningarna för att hitta
arbetare, det finns ju arbetsplatser...). Enligt leninisterna
förmår ju arbetarklassen själv bara uppnå ett "fackföreningsmedvetande".
Partiets uppgift är enligt leninisterna att höja detta medvetande
till ett socialistiskt. För att finna arbetare med ett fackföreningsmedvetande,
vad är då mer naturligt än att gå till fackföreningarna?
Om så arbetarklassen inte följer leninisternas medvetandeteori,
och som i Tyskland efter 1:a världskriget, utan Partiets sanktion,
lämnar fackföreningarna för att bygga andra organisationer som bättre
uttrycker deras revolutionära aspirationer - ja då handlar arbetarklassen
fel och uppmanas av Lenin att återinträda i fackföreningarna! Om
teorin inte stämmer med verkligheten, så försöker leninisterna tydligen
ändra på verkligheten!
En annan orsak till Lenins uppfattning om fackföreningarna är
att han inte rätt förstod deras natur - och detta pga. kapitalismens
låga utveckling i Ryssland.
Fackföreningarna är en organisering huvudsakligen för försäljning
av varan arbetskraft till ett så högt pris och under så bra
villkor (arbetstid, arbetsmiljö osv.) som möjligt. Detta innebär
att fackföreningarna är en del av det kapitalistiska systemet,
en inomkapitalistisk organisation. Detta innebär att fackföreningarna
i likhet med alla andra delar av det kapitalistiska systemet måste
krossas i revolutionen. Det är revolutionärers uppgift att
bl.a. ta upp detta i sin propaganda. Redan idag måste vi
förbereda arbetarna på det nödvändiga brottet med fackföreningarna
i morgon. Vi måste stödja och initiera utomfackliga organisationsformer.
Men vi måste också vara medvetna om, att så länge kapitalismen existerar,
så är någon form av fackföreningar nödvändiga. Därför
är det också nödvändigt att finnas i dessa för bl.a. agitation.
Däremot får vi inte sprida några illusioner om att ta över fackföreningarna
eller att göra dem till "kamporganisationer".
LENINISMEN OCH PARLAMENTARISMEN
"...deltagande i parlamentsvalen och i kampen på parlamentstribunen
är ovillkorligt nödvändigt för det revolutionära proletariatets
parti just för att uppfostra de efterblivna skikten av den egna
klassen, just för att väcka och upplysa den outvecklade, kuvade,
okunniga massan på landsbygden. Så länge ni inte har kraft
att fördriva det borgerliga parlamentet och alla slags reaktionära
institutioner av annan typ, så är ni skyldiga att arbeta
inom dem, just därför att där ännu finns arbetare, som blivit
fördummade av prästerna och av landsbygdens efterblivenhet, eljest
riskerar ni att bli blott och bart pratmakare." Lenin: "Radikalismen
- kommunismens barnsjukdom".
Såväl leninismens inställning till fackföreningarna som till
parlamentarismen är vad vi kan kalla konkretiseringar av den grundläggande
ideologiska inställningen hos leninismen. Här syftar vi på uppfattningen
att arbetarklassen endast kan uppnå ett "tradeunonistiskt" medvetande,
och att det är partiets uppgift att höja detta till ett kommunistiskt
medvetande.
Men samtidigt är dessa exempel också uttryck för typiskt
leninistiska missuppfattningar av delar av det kapitalistiska samhällets
natur. Om Lenins inställning till fackföreningarna kan sägas vara
exempel på att Lenin inte rätt förstått vad som är kapitalistiska
företeelser och vad detta i sin natur innebär, så är hans inställning
till deltagande i parlamentsvalen ett exempel på att leninisterna
inte rätt förstått det ideologiska förtryck som råder under
kapitalismen.
Parlamentarismen är enligt vår mening inte reaktionära
därför att de utgör någon slags beslutande institution som fattar
reaktionära beslut. Tvärtom: de är reaktionära därför att det i
själva verket inte fattas några beslut där (besluten "fattas"
av borgarna i enlighet med kapitalets lagar). Parlamenten är alltså
reaktionära därför att det framstår som om beslut om människors
väl och ve fattades där. Parlamentarismen är ett medel för det ideologiska
förtrycket av arbetarklassen och "massan". Parlamentarismen och
valen till dessa är en faktor som håller arbetarna och "massan"
"outvecklad", "kuvad", "okunnig", "fördummad" och "efterbliven",
allt enligt Lenin-citatet tidigare.
Allt deltagande i den parlamentariska processen bidrager
till att sprida de parlamentariska illusionerna om att makten över
samhället ligger i riksdagen och inte i produktionen. Om nu också
socialister deltager i parlamentsval bidrager detta, förutom till
att förstärka de parlamentariska illusionerna, till att sprida uppfattningen
om att socialismen går att genomföra via parlamentet, dvs. reformistiska
illusioner. Ett mer eller mindre indirekt stöd från en revolutionär
gruppering åt ett parti i parlamentet har samma funktion.
Även om valdeltagandet åtföljs av den allra mest aktiva anti-parlamentariska
propaganda, så blir ändå effekten att spridandet av de parlamentariska
illusionerna väger tyngre än effekten av de antiparlamentariska
uttalandena. Detta därför att det de allra flesta lägger märke till
är handlingen i sig, inte hur den ideologiskt motiveras.
Ett kommunistiskt partis valdeltagande uppfattas som ett stöd för
parlamentarismen, konstigare än så är det inte. Detta därför att
majoriteten av arbetarna endast får höra om agerandet, valdeltagandet,
endast en liten del läser de kommunistiska tidningarnas eventuella
antiparlamentariska propaganda.
Leninisterna förstår inte hur arbetarklassen kollektivt uttrycker
sin politik, genom t ex sådana symboliska aktioner som störtandet
av Vendromekollonnen i Paris 1871 eller Stalin-statyn i Budapest
1956. Dessa och andra liknande aktioner blir i leninisternas ögon
onödiga aktioner, som stjäl tid från det politiska arbetet. Därför
förmår inte heller leninisterna att se hur valdeltagandet uppfattas
i klassens medvetande - just som en symbolisk aktion som uttrycker
ett positivt politiskt ställningstagande till själva parlamentarismen.
Finns det i alla fall inte partier som är mer "progressiva" än
andra och som därför är värda ett kritiskt stöd från revolutionära
grupper?
Det finns förvisso skillnader mellan de olika partierna, och
det finns frågor vars avgörande är beroende av en viss grupperings
majoritet i parlamentet. Men då ett aldrig så kritiskt stöd till
t ex ett reformistiskt parti innebär spridande av parlamentariska
illusioner, måste man väga illusionsspridandet mot betydelsen av
förändringen. Den reform som man bedömer måste dels endast kunna
genomföras (eller förhindras) genom ett parlamentariskt agerande,
dels måste den vara av sådan vikt att de fördelar man vinner genom
reformen uppväger de parlamentariska illusioner som man samtidigt
sprider.
Exempel på sådana reformer kan vara vaktslåendet kring vissa
demokratiska fri- och rättigheter. I dagens Sverige ser vi dock
inte någon sådan situation, som motiverar ett parlamentariskt agerande.
NÅGOT OM LENINISMENS BAKGRUND OCH ORSAKER. Efter
denna genomgång av skillnaderna mellan en leninistisk revolutionsteori
och en marxistisk, måste man fråga sig hur leninismen uppstod och
hur den kunde bli så spridd.
Lenin var, och leninismen är naturligtvis underkastade de allmänna
lagarna för samhällsutvecklingen, vilka uttrycks i marxismen. (Naturligtvis
är också marxismen underkastad marxismens lagar...) Enligt Marx
så är det människornas samhälleliga vara som bestämmer deras medvetande.
Helt naturligt påverkade alltså Lenins samhälleliga verklighet hans
medvetande, hans politiska idéer.
Den spirande kapitalismen i Ryssland, en arbetarklass som utgjorde
en liten minoritet i förhållande till böndernas stora massa, den
oerhörda misären hos massan, dessa och andra materiella faktorer
var avgörande för möjligheterna till förändring. Andra förhållanden,
som det utländska kapitalets dominans inom den kapitalistiska sektorn
av näringslivet, det asiatiska produktionssättets delvisa närvaro
och återspegling i byråkratin - allt detta och många andra faktorer
formade den leninistiska revolutionsteorin.
Lenins revolutionsteori var konsekvent och riktig - för ett
efterblivet land som Ryssland. Leninismen utgör en ideologi
som vill samla arbetarna tillsammans med bondemassorna under ledning
av intelligentian. Samla alla som var motståndare till den regim
och det system som utgör ett hinder för samhällets vidare utveckling,
t ex industrialisering. I Lenins fall var det Tzarregimen som stod
i vägen. Vi har senare sett hur Mao Tsetung anpassade leninismen
till kinesiska förhållanden, och gör bönderna istället för arbetarna
till den främsta drivkraften. Men grunden är den samma: ett samhälle
dominerat av asiatiskt produktionssätt och utländsk kapitalism hindrar
en industrialisering. Leninismen blir i detta fall till "maotsetung-tänkandet".
Vi kan alltså förklara hur Rysslands efterblivenhet leder fram
till leninismens grundpelare:
- den låga levnadsstandarden och misären bland massorna leder
till en socialismuppfattning där konsumtions- och inte makt-aspekten
dominerar.
- den bristfälliga utbildningen hos arbetarna leder till uppfattningen
att det socialistiska medvetandet måste tillföras arbetarklassen
utifrån.
- arbetet i illegalitet samt den relativt sett lilla arbetarklassen
leder till teorin om att det strängt disciplinerade Partiet som
kan ersätta klassen.
- den ännu outvecklade kapitalismen, och den därmed outvecklade
fackföreningsrörelsen och reformismen sprider illusioner om fackföreningens
möjligheter.
- avsaknaden av en borgerlig demokrati, med dess ideologiska
apparat, möjliggör en undervärdering av bl.a. parlamentarismens
ideologiska funktion.
Därmed borde det stå klart, att leninismen är en revolutionsteori
för ett annat samhälle än det utvecklade kapitalistiska. För en
revolutionär politik i dagens samhälle duger inte leninismen. Utifrån
en kritik av alla kapitalistiska företeelser måste en revolutionär
socialistisk teori formas. Denna artikel har varit ett försök i
detta arbete.
NC
LITTERATURLISTA:
Så här avslutningsvis, vill jag
bara säga att inget avsnitt i artikeln gör anspråk på att utgöra
något "bevis" i ämnet. Artikeln bör i stället ses som en sammanfattning
av kritik av leninismen. De intresserade och de tvivlande hänvisar
jag i första hand till följande litteratur:
Leninismen och arbetarklassen...
Rossanda Rossana: Klass & Parti (Arbetarpress)
...och socialismen...
Paul Cardan: Socialismens Innebörd (AP)
Maurice Brinton: Fabrikskommittéerna i Ryska Revolutionen (Federativs)
Rådsmakt nr. 5
...och avantgardet & Partiet...
Rossanda Rossana: Klass & Parti (AP)
...och organisationsdemokratin...
Rosa Luxemburg: Organisationsfrågan i den ryska socialdemokratin
(AP)
...och fackföreningarna...
Herman Gorter: Öppet brev till kamrat Lenin (AP)
Rådsmakt nr. 9-10 & 11
...och parlamentarismen...
Herman Gorter: Öppet brev till kamrat Lenin (AP)
Valskådespelet (AP)
En omfattande kritik av leninismen finns i Kaj Håkanssons bok
"Socialism som självstyre" (Prisma). Denna bok har dock en del brister,
vilka kritiseras i en artikel i Rådsmakt nr. 4
Viktigt i kritiken av leninismen är också förklaringen till dess
uppkomst, härledningen av de sociala skikt som kom att bära upp
den leninistiska ideologin. Rudi Dutschke gjorde en insats härvidlag
i sin bok "Försök att ställa Lenin på benen" (på danska förlaget
Modtryck) och även Rudolf Bahro ger en bra beskrivning av de materiella
villkoren för leninismens uppkomst i sin bok "Alternativet" (Bokomotiv).
|