KAF, facket och den självständiga organiseringen (del 2)
I BEGYNNELSEN...
Redan den första generationen proletärer upptäckte ganska snart
att man kunde tilltvinga sig en större del av det värde man skapade,
än vad kapitalisten av fri vilja var beredd att ge dem i form av
lön. Detta förutsatte att man på något sätt försatte kapitalisten
i ekonomiskt trångmål. Det vanligaste sättet var att undanhålla
honom sin arbetskraft, dvs gå i strejk.
Men man upptäckte också ganska snart att om man "gick för långt"
i dessa stridsåtgärder kunde det innebära kapitalistens ekonomiska
ruin, varvid man ställdes utan arbete. En annan upptäckt man gjorde
var att kapitalisten kunde kalla in polis, militär eller någon annan
representant för den statliga våldsapparaten. Kapitalisten hade
alltså fattat ett beslut att trappa upp en ekonomisk konflikt på
ett politiskt plan (1). Dessa upptäckter ledde fram till följande
slutsats:
Man kan genom stridsåtgärder, eller hot om sådana, begränsa kapitalistens
utsugning av en själv till den gräns då hans möjligheter att överleva
som kapitalist hotas, eller till den gräns då han är beredd
att begära massivt stöd från den borgerliga statsapparaten (vilket
brukar vara samma sak).
Att respektera kapitalistens krav på att kunna överleva i egenskap
av kapitalist blev också liktydigt med att respektera hans krav
på bibehållen eller ökad produktivitet för att kunna överleva i
konkurrensen med andra kapitalister.
Detta (uttalade eller underförstådda) resonemang kom att ligga
till grund för fackföreningarnas operationsområde. Det utgör i själva
verket kärnan i fackföreningsideologin.
En grupp arbetare är inte nödvändigtvis beredda att tilltvinga
sig en så stor del av (det av dem själva skapade) värdet som vore
möjligt. En mycket stark ideologisk uppknytning till företaget
eller kapitalisten kan få en sådan effekt (de kan t ex tillhöra
samma religiösa samfund).
Men motsatsen kan också råda: En grupp arbetare kan vara omedvetna
om, eller strunta i, att de tangerar den gräns då de hotar kapitalistens
fortsatta överlevande. De kan förlägga sina stridsåtgärder till
tidpunkter som är ytterst känsliga ur produktionssynpunkt, och därmed
med små medel tilltvinga sig betydande fördelar.
Kapitalisten kan svara på sådana åtgärder genom att passa på
att drastiskt sänka lönerna när läget är gynnsamt för honom (t ex
vid stort arbetskraftsöverskott).
En sådan situation, där arbetarna är beredda att undergräva kapitalistens
möjligheter att ackumulera (och därmed överleva som kapitalist),
och kapitalisten å sin sida är beredd att tvinga ner arbetarnas
lönenivå under den gräns då de kan reproducera sig (och därmed överleva
som arbetare), är fullständigt ohållbar i det länga loppet. Genom
sin brist på stabilitet hotar den grundvalarna för hela det kapitalistiska
systemet. I ett sådant läge ligger det nära till hands att den borgerliga
staten griper in och reglerar förhållandena på arbetsmarknaden med
repressiva metoder över hela linjen.
En faktor kan dock förhindra eller uppskjuta ett sådant statligt
ingripande (och har också gjort det i de allra flesta fall). Det
är om organisationer för ekonomisk kamp (fackföreningar)
uppstår, vilka avlastar staten från rollen av en arbetsmarknadens
regulator. Därigenom kan man säga att fackföreningarna ur en aspekt
förhindrar att den ekonomiska kampen mellan Arbete och Kapital förs
upp på den politiska nivån, ur en annan aspekt att fackföreningarna
tar på sig en politisk roll.
När arbetare (eller andra löntagare) bildar fackföreningar är
det uttryck för en viss elementär medvetenhet, till skillnad från
när man överlämnar åt kapitalisten att i ensamt majestät besluta
om löne- och arbetsvillkoren. Men det finns alltid en tendens att
arbetare i kamp går utöver detta inom-kapitalistiska "fackföreningsmedvetande",
dvs att de upphör att ta ansvar för kapitalistens fortsatta möjligheter
att överleva som kapitalist. Denna "risk" att en inom-kapitalistisk
konflikt vidgas till en politisk, med åtföljande repression från
statens sida, är mindre om konflikten följer vissa formaliserade
mönster och inte överlåts åt arbetarnas spontana improvisation.
Fackföreningar tenderar mao. att hålla igen ansatser mot att vidga
konflikter till politiska kraftmätningar, till en kamp som till
syvende och sist handlar om makten i samhället.
Detta senare påstående kan behöva utvecklas något: Fackföreningar
strävar helt naturligt efter att omfatta så många som möjligt, att
bli massorganisationer. Samtidigt strävar de efter en kontinuitet
i verksamheten, att bli permanenta. Vi hävdar att stora arbetarmassor
inte kan vinnas för politisk kamp som syftar till att omkasta
maktförhållandena i samhället annat än i ett läge då den historiska
utvecklingen ställt frågan om makten på dagordningen. Politiska
kamporganisationer, av partityp eller annat slag, är med nödvändighet
minoritetsorganisationer i lägen av föga utvecklad politisk kamp.
En vidgning av kampen, en upptrappning på ett politiskt plan, är
ingen permanent företeelse. Det är däremot den dagliga, "ekonomistiska"
verksamheten. .
Genom sin strävan efter att bli permanenta massorganisationer
kommer fackföreningarna att utveckla organisationsmönster avpassade
efter det läge i klasskampen som hör till regeln och inte efter
det som hör till undantagen. I dess hägn kommer att frodas en
typ av arbetare som är goda diplomater, om inte rentav kollaboratörer,
men dåliga stridsmän.
Alltså: Det fackliga arbetet både attraherar och skolar en viss
typ av arbetare, nämligen de som intar en reserverad hållning till
den politiska kampen. Dessa kommer att utgöra kärnan både i den
grupp som innehar förtroendeuppdrag och de som ivrigast bevistar
möten, studiecirklar etc. Detta faktum, plus att dessa individer
(helt i linje med sin övertygelse om diplomatins överlägsenhet framför
konfrontationen) utformar rutiner och organisationsstrukturer så
att de svårligen låter sig brukas föravancerad kamp, är de huvudsakliga
skälen till att fackföreningarna verkar tillbakahållande på alla
tendenser till en upptrappning av kampen.
FACKETS FUNKTIONER
Kontentan av vad som sagts är att fackföreningarna fyller en
funktion för kapitalismen. Detta är inte detsamma som att säga att
det medvetande som dessa svarar mot är nödvändigt eller önskvärt
(åtminstone inte överallt och i alla lägen).
Följer därav att det var till skada för arbetarklassen att detta
elementära kampmedvetande fick ett organiserat uttryck?
Nej. När fackföreningarna uppstod saknade arbetarklassen förutsättningar
för att kunna ta en total politisk konflikt med kapitalismen. Skälen
är flera:
- Arbetarna saknade den organiseringsvana som måste till för
att skapa organisationer för politisk kamp, för att kunna
genomföra revolutionen och bygga ett socialistiskt samhälle.
Medan fackföreningarna svarade mot ett elementärt kampmedvetande,
gav fackföreningarna de elementära kunskaperna i organisering.
- Arbetarklassen saknade under sin "barndom" den numerära styrka,
den samhällstyngd, som hade fordrats för att kunna genomföra ett
maktövertagande på sina egna villkor, utan eftergifter och
kompromisser åt andra klasser och skikt (vilkas syfte med ett deltagande
i en revolution hade varit ett annat än upprättandet av en arbetarstat).
- För att öka sin samlade styrka, letade sig fackföreningarna
ut även till mera "efterblivna" branscher och landsändar. Genom
sin agitation bidrog de till uppkomsten inte bara av nya
fackliga organisationer, utan också till det medvetande hos
arbetarna som tidigare saknats där. De fackliga agitatorerna verkade
alltså medvetandehöjande i dessa fall (må vara att det var ett begränsat
medvetande). Dessutom bidrog de till arbetarklassens förenhetligande,
både materiellt och medvetandemässigt.
Frågan om huruvida fackföreningarnas uppkomst var till arbetarklassens
fördel eller inte uppfattas väl av de flesta som ganska nattstånden
och akademisk. En självklart intressantare frågeställning är om
de i nuläget fyller en funktion för arbetarklassen.
Påståendet att fackföreningarna fyller en funktion för kapitalismen
utesluter inte det synbarligen motsatta påståendet, att de fyller
en funktion för arbetarklassen. Frågan är på vilket sätt.
Tom KFml(r) erkänner att facket är nödvändigt som en "arbetslöshetskassa"
(vilket KAF förtjust noterat). Frågan kan således besvaras ganska
enkelt, med hänvisning till de sociala åtaganden som facket fortfarande
har (de flesta andra har ju vid det här laget övertagits av samhällets
"sociala skyddsnät"). Men problemet har fler dimensioner än så.
Är facket, för att tala med KAF, "en första försvarsvall mot ohöljd
kapitalistisk exploatering"?
Vi skulle kunna formulera det som så, att facket ofta, kanske
tom som regel, är till förfång för det splittrade kapitalet,
medan det under rådande samhälleliga betingelser är helt nödvändigt
för det samlade kapitalet.
Vad är nu detta? Vad menas med "splittrat" och "samlat" kapital?
Kapitalet är naturligtvis ingen fullständigt homogen kategori.
Det är uppspaltat på mångahanda sätt. Vi har den splittring som
är en följd av konkurrensen ("Var kapitalist slår den andre ihjäl",
för att tala med Karl Marx). Där finns också splittringen mellan
olika branschintressen, mellan de som främst exporterar för hemmamarknaden
och de som är inriktade på export, mellan privatkapital och statligt
kapital, etc. Där finns splittringen mellan olika kapitalfraktioner:
Monopolbourgeoisie, storbourgeoisie, mellanbourgeoisie, etc.
I ett kapitalistiska samhälle är det helt logiskt kapitalet
som har makten, inklusive den politiska makten. Men med alla
dessa inbördes motstridiga intressen skulle dess maktutövning helt
omöjliggöras om inte en kapitalfraktion vore i stånd att skaffa
sig en absolut ledande position och tvinga de andra att underordna
sig dess auktoritet. Denna ledande fraktion brukar man kalla för
den hegemoniska fraktionen, och i vårt land är det sedan
lång tid tillbaka monopolkapitalet.
De krav som fackföreningsrörelsen har rest, främst krav på förbättrade
löne- och arbetsvillkor, har naturligtvis stött på motstånd från
kapitalet. Men den fraktion som lättast kunnat tillmötesgå
dessa krav har hela tiden varit monopolkapitalet. De har haft resurserna
därtill. Dessutom har de haft ett direkt intresse av att
andra kapitalfraktioner, de efterblivna och resurssvaga, inte
haft möjligheter att tillmötesgå fackföreningsrörelsens krav utan
tvingats kasta in handduken. Monopolkapitalet har med fackföreningsrörelsens
indirekta bistånd kunnat slå ut sina svagare konkurrenter och kunnat
lägga beslag på både deras marknadsandelar och arbetskraft.
Under de senaste decennierna har detta bistånd emellertid blivit
alltmer direkt och omaskerat. Här och var i den socialdemokratiska
politiska litteraturen hittar man små "pärlor" som klart utsäger
vad det handlar om. Socialdemokraten Nils Elvander kommenterar i
sin bok Intresseorganisationerna i dagens Sverige
med påtaglig uppskattning L0:s programskrift Samordnad näringspolitik
1961. Såhär sammanfattar han dess budskap i några kristallklara
meningar:
Den högproduktiva industrins expansion skall främjas, svaga företag
skall slås ut, stagnerande bygder skall avfolkas. På det sättet
skall en mera jämn lönesättning möjliggöras (2).
Fackföreningarna har med sina krav på bättre villkor för arbetarklassen
således kommit att påskynda den pågående strukturrationaliseringen
inom kapitalismen, och därmed också stärkt detta system.
Men vi måste samtidigt hålla i minnet att detta fenomen inte framförallt
varit följden av en medveten politisk linje inom fackföreningsrörelsen,
utan ett resultat av själva dess existens. Blotta det faktum
att man ställer krav på bättre villkor för sina medlemmar gentemot
hela kapitalet, gentemot varje kapitalist, innebär
att ett redan befintligt överläge för vissa kapitalister
förstärks. Därför är det faktiskt en omkastning av orsaksförhållandet
att som vissa betrakta den socialdemokratiska ideologin som
ursprunget till denna process. En riktigare beskrivning är att se
socialdemokratins ideologiska före- ställningar på denna punkt som
en sammanfattning av och ett ställningstagande för ett objektivt
faktum.
Monopolkapitalets expansion går förvisso ut över andra kapitalfraktioner,
men samtidigt kvarstår att denna utveckling är nödvändig för det
kapitalistiska systemet som helhet taget. Till skillnad från alla
andra produktionssätt vi känner från historien kan inte kapitalismen
"stå stilla", det måste expandera för att överleva. Det finns utan
tvekan en viss insikt härom inom andra, svagare kapitalfraktioner.
Om inte så vore fallet hade det inte varit troligt att monopolkapitalet
kunnat förmå de andra att acceptera dess hegemoni. Detta är egentligen
en fullständig paradox: Monopolkapitalet utgör ett konstant hot
mot det övriga kapitalet, men samtidigt utgör dess maktinnehav den
yttersta garanten för systemets, och därmed också deras eget fortbestånd.
Det samlade kapitalets långsiktiga intressen tenderar således
att fullständigt sammanfalla med monopolkapitalets lång- och
kortsiktiga intressen. Alltmedan i synnerhet "småföretagsamheten"
utgör själva sinnebilden av det splittrade kapitalet.
Monopolkapitalet har naturligtvis ett objektivt intresse av att
"näringslivets" strukturomvandling drivs vidare (i själva verket
har det ingenstans drivits så långt som i Sverige). I fullständig
konsekvens med detta, har monopolkapitalet ett objektivt intresse
av den "kamp" som fackföreningsrörelsen organiserar, eftersom denna
utgör ett utomordentligt instrument för denna pågående strukturomvandling.
Därför måste vi tillbakavisa föreställningen att facket skulle
vara en "första försvarslinje" mot kapitalet, som samhällsföreteelse
betraktat. Däremot är det riktigt att facket kan vara, och
oftast också är, en "försvarslinje" mot en enskild arbetsköpares
isolerade intressen på sitt företag, gentemot sina anställda.
Men det är faktiskt inte samma sak, och de praktiskt-politiska
konsekvenserna är annorlunda.
Trots att KAF:s och t ex KFml(r):s analys av fackets samhällsroll
ytligt sett är, helt diametrala, har de en sak gemensamt. Vi citerar
ur Arbetarmakt nr 5/77:
"Bägge har gjort en total analys av facket utifrån en
sida av dess konkreta framträdande i den kapitalistiska verklighet
vi lever i. KFml(r) har koncentrerat sig på fackets förhållande
till kapitalismen, eller totalkapitalet om man så
vill. Det omaskerade klassamarbete, den kväljande 'samförståndsanda'
som är så markant på 'riksnivå', det är för (r) det verkligt giltiga.
Historier om hur en enskild fackklubb stridit på kniven mot en hårdfjällad
arbetsköpare vägrar man nästan sätta sin tilltro till, eller viftar
man bort som ovidkommande undantagsfall som inte förändrar helhetsbilden.
KAF & sin sida, med sin 'försvarslinje', har placerat sig
i ett grodperspektiv och lägger tonvikten vid fackets förhållande
till kapitalister. Understundom rapporteras förnöjt hur ett
'stridbart fack' satt en enskild arbetsköpare på pottan. Hela teorin
tycks utgå ifrån någon slags spridningseffekt, blir vi bara fler
och fler 'stridbara fack' har vi till slut en stridbar fackföreningsrörelse
som kan sätta hela kapitalism på pottan" (3).
Som synes har KFml(r) "snöat in" på fackets förhållande till
det samlade kapitalet, medan KAF i praktiken gjort detsamma på fackets
förhållande till det splittrade kapitalet. Har man inte helheten,
här man inget alls. Att facket kan vara bra att ha någon gång när
t ex arbetsköparen försöker blåsa en på övertidspengar, utesluter
inte att fackföreningsrörelsen i praktiken accepterat det faktum
att kapitalismen blåst arbetarklassen på mervärde
i generationer, och fortsätter därmed.
KLASSORGANISATIONER?
Även en borgare kan fås att erkänna att arbetarna (fast han talar
nog hellre om "löntagarna") har vissa gemensamma "intressen". På
samma sätt som han anser att villaägare, bilister och pensionärer
har det. Däremot lär han knappast gå med på att arbetarklassen har
vissa historiskt betingade gemensamma intressen, t ex att störta
borgarklassen. Inte heller vill han gå med på ett perspektiv som
utsträcker begreppet "arbetare" till att vara något mer än en löntagare
inom LO-kollektivet, ett perspektiv som innefattar arbetarens
totala livssituation, arbetaren som medlem i en social
klass.
Vad som är en ideologisk hållning hos borgaren är en faktisk
politik för den s k arbetarrörelsen. Det inskränkta "arbetar"begrepp
som borgaren håller sig med, arbetaren som "löntagare" inom kapitalismens
ramar, är den praktiska plattform utifrån vilken fackföreningarna
organiserar sina medlemmar. Dessa fackföreningar må sedan kalla
sig socialdemokratiska, kommunistiska, syndikalistiska, kristna
eller "oberoende".
Vi kan inte se det som annat än en högst demagogisk metod att
som KAF ständigt motivera sin praktik inom fackföreningarna med
att de är "klassorganisationer", att med en närmast sakral darr
på stämman uttala detta förlösande ord, som om det vore ett
argument, som om man menade något mer än den ganska "folkhemska"
termen intresseorganisationer (4).
Å andra sidan kan man finna en viss brist på logik i KAF:s skriverier
på denna punkt. Samtidigt som man hävdar att fackföreningen
"är en klassorganisation, en organisation som syftar till att organisera
så många arbetare som möjligt i en klass intressen - arbetarklassen
- i motsättning till en annan klass - kapitalisterna"(5)
(utan att
gallra ut ens de mest genomkorrumperade exemplaren ur detta generella
omdöme), så finner vi på andra ställen uppgiften att fackföreningarna
praktiskt taget aldrig organiserat arbetarna som klass utan blott
ur ett mycket smalt "ekonomistiskt" perspektiv:
"Varje kamp mellan två samhällsklasser blir oundvikligen en politisk
kamp. De fackliga organisationernas tillväxt ställde därför automatiskt
frågan om den långsiktiga målsättningen för den fackliga kampen
på dagordningen: Skulle fackföreningarna begränsa sig till ekonomisk
kamp, till en kamp för lokala och omedelbara behov eller var det
de fackliga organisationernas uppgift att också gå vidare och ställa
kampen för arbetarklassens maktövertagande som ett mål..."
"Denna inriktning (den senare; vår anm.) kom dock snart
att få ge vika. Istället för att verka för fackföreningarnas indragande
i den politiska kampen gjorde den II Internationalens arbetarrörelse
en klar distinktion mellan ekonomi och politik, mellan dagskampen
och kampen för socialismen, mellan minimi- och maximikrav och mellan
fackföreningarnas uppgifter och partiets" (6).
När KAF så går till verket med att utreda orsakerna till denna
utveckling, träffar vi genast på det magiska ordet politiken.
Det vill säga: Den reformistiska politiska linjen inom fackföreningarna
har hitintills lyckats dra det längsta strået, medan den marxistiska
linjen, som hävdar att fackföreningarna bör ta på sig uppgiften
att verka för proletariatets maktövertagande, inte har lyckats hävda
sig.
Vi ser det som att det inskränkt "ekonomistiska" perspektivet
har en klar materiell bas. Det är denna materiella bas som
bör betonas, det är den som är den egentliga orsaken. Utgången
av den politiska kamp som utspelas blir i huvudsak en logisk konsekvens
av detta grundläggande orsaksförhållande.
I Fjärde Internationalen nr 5/74 fanns ett försök att
reda ut den materiella grunden för "ekonomismens" triumf ("Grunden
till detta synsätt finns att söka i den kapitalistiska ekonomins
utveckling"). I KAF:s fackliga resolution, tillkommen knappt ett
år senare, och som bär tydliga spår av att vara skriven med nr 5/74
som underlag, har stycket om kapitalismens ekonomiska utveckling
rensats ut helt och hållet. Ser vi till dagens läge (1978)
har tendensen mot att betrakta alla historiska skeenden i termer
av politiska fraktionsstrider drivits förfärande långt inom KAF.
Nog sagt för tillfället om KAF:s tilltagande idealism. Vi har
just konstaterat att fackföreningarna inte är klassorganisationer
utan intresseorganisationer för "löntagarna" inom kapitalismens
ramar, närmare bestämt inom den borgerliga demokratins ramar. Vilka
slutsatser kommer ut av detta konstaterande?
FACKFÖRENINGARNA - EN DEL AV DEN BORGERLIGA DEMOKRATIN
Liksom den borgerliga diktaturen håller sig med vissa organ och
institutioner, vilka svarar mot dess behov (vertikala syndikat,
ett fascistiskt statsbärande parti, en korporativ "nationalförsamling"
etc), finner man i den borgerliga demokratin en uppsättning strukturer
och organisationer, vilka utgör denna statsforms speciella kännemärken.
Det är parlamentet med sina utskott, det är de allmänna valen till
detta parlament, det är det formella tillämpandet av den liberala
"maktfördelningsläran" (i beslutande, exekutiva och dömande instanser),
det är den "fria" pressen och alla formellt obegränsade demokratiska
fri- och rättigheter, det är det kommunala "självstyret" och sist
men inte minst - "arbetsmarknadens parter", vilka tänks reda ut
sina problem utan inblandning från stat och myndigheter. En av dessa
"parter" är fackföreningsrörelsen.
Vi ser alltså fackföreningarna som en oupplöslig beståndsdel
av den borgerligt-demokratiska statsformen. Det är så de ska
betraktas, inte som någon slags "antikropp" (om än inkapslad), förutan
vilken systemet skulle fungera lika bra eller bättre (KAF:s tes).
Slutsatsen på det praktiskt-politiska planet är således: Fackföreningarna
förtjänar inte någon speciell uppmärksamhet från revolutionärers
sida. Försvaret av den "fackliga friheten" mot borgerliga diktaturtendenser
har samma angelägenhetsgrad, varken mer eller mindre, som
försvaret av de övriga borgerligt demokratiska fri- och rättigheterna.
I den revolutionära kampen för att förenhetliga arbetarklassen,
formera den som klass mot den gamla världens alla makter,
utgör kampen om inflytandet i de fackliga organisationerna en sekundär
uppgift. Tonvikten måste istället ligga vid att uppmuntra embryon
till en verkligt proletär organisering, en klassens självständiga
organisering.
KAF försöker emellertid upphöja det inomfackliga arbetet till
någon slags "objektiv lag". Erövrandet av fackföreningarna ställs
rentav i paritet med erövrandet av statsmakten. När man inte kan
försvara en tes med logisk argumentation, uttrycks den som doktrin.
"Själva existensen av antifackliga tvångslagar kan aldrig i sig
vara ett argument för att kommunister inte skall arbeta för att
omvandla de fackliga organisationerna till organ i arbetarklassens
tjänst. Om så vore fallet skulle arbetet på att bygga arbetarklassens
främsta kamporganisation - det kommunistiska partiet - läggas på
hyllan, eftersom den borgerliga staten förr eller senare kommer
att utnyttja tvångslagar och förbud mot en organisation eller rörelse
som bedöms hota borgarklassens intressen. Ingen kämpande arbetarorganisation
överhuvud taget kommer att gå fri från borgarklassens lagar"
(Fjärde Internationalen 2-3/75, sid.63).
"Otåliga vänsterister säger ibland att det är omöjligt att vinna
över fackföreningarna..." "Varför slösa energi och tid? Detta argument
innebär i verkligheten ingenting annat än att man ger upp den aktuella
kampen för att vinna över massorna när man hänvisar till fackbyråkratins
korrupta karaktär som förevändning. Detta argument kan utvecklas
vidare: Varför inte överge revolutionärt arbete överhuvudtaget,
med tanke på regeringsbyråkratins förtryck och provokationer?"
(Fjärde Internationalen 5/74, sid. 15; Trotskij 1933).
Detta kan man kalla analogibildning i den högre skolan. Dels
frågar man sig varför man inte lika gärna kan skrota partibygget,
dels jämställer man fackbyråkratins repression med statens.
Vad gäller partibygget: Vi har aldrig satt som mål att bygga
ett "kommunistiskt parti" i sedvanlig leninistisk tappning. Men
om man ser problemet i en vidare bemärkelse, frågan om att bygga
politiska organisationer överhuvudtaget. då kan vi diskutera "analogin".
Människor med gemensamma politiska åsikter har en tendens att
sammansluta sig i politiska organisationer för att utbyta informationer,
ståndpunkter och för att kunna samordna sina strävanden att uppnå
de mål de ställt sig. Denna ganska självklara och universella strävan
att sammansluta sig med meningsfränder jämställs med en specifik
taktik som går ut på att erövra en viss, redan befintlig organisation
av intressekaraktär, i syfte att omvandla den i revolutionär riktning.
Det må vara oss förlåtligt om vi har svårt att upptäcka likhetstecknet.
Det andra argumentet är lika skralt. Hur vi än bär oss åt står
vi alltid inför det faktum att vi verkar i en stat, inte
på en öde ö som Robinson Crusoe. Vi väljer inte att ta strid
mot denna stat, eftersom vi inte kan undandra oss den, vi
måste ta strid mot den. Vad fackföreningarna beträffar, så
kan vi faktiskt välja att kämpa på ett annat fält än just där -
vi kan åtminstone bestämma oss för att inte låta dem bli vårt främsta
slagfält.
Hur vi än vrider och vänder oss i samhället så träffar vi på
en mängd etablerade institutioner som lägger hinder i vägen för
revolutionär kamp. Men som kanske även KAF har uppmärksammat, så
har det inom hela "vänstern" sedan minst 80 år tillbaka förts en
diskussion om strategi och taktik, som gått ut på att söka den minst
snåriga vägen. Och i denna diskussion har en hel del "lösningar"
utmönstrats just därför att det mått av kamp och ansträngningar
som dessa krävt inte har stått i någon rimlig proportion till resultaten.
Ingen riktning inom "vänstern" har någonsin inbillat sig att revolutionen
är en tebjudning, men fördenskull finns det väl inget skäl att göra
den till en holmgång där man själv får agera slagpåse.
INTEGRATIONEN
Vi berörde förut vad vi kallade "idealismen" inom KAF, dvs. övertron
på idéernas och idékampens betydelse i historien. Idealism brukar
ofta gå hand i hand med en annan förvillelse, voluntarismen,
en övertro på viljeaktens betydelse. Man skulle också kunna
tala om en "vill-vi-så-kan-vi"inställning.
Denna voluntaristiska attityd manifesteras i trotskisternas analys
av fackföreningarnas integration i kapitalismen. Ett vanligt grepp
är att först någorlunda korrekt redogöra för denna process i all
sin bedrövelse, sedan avsluta eposet med ett: "Men denna utveckling
är inte nödvändig!" (Under förutsättning att KAF lyckas mobilisera
massorna, etc. etc.).
"Integrationen av fackföreningarna motsvarar helt riktigt ett
objektivt behov i kapitalismens utveckling, men den är inte oundviklig.
Integrationen av fackföreningarna vilar på förutsättningen att arbetarrörelsen
kontrolleras av en parasitär, klassamarbetande byråkrati. Denna
kontroll vilar i sin tur på frånvaron av ett trovärdigt politiskt
alternativ (vår kurs.) till reformismen inom arbetarrörelsen,
och på att kapitalismen förfogar över tillräckliga ekonomiska marginaler
för att ge arbetarna de smulor som möjliggör en reformistisk politik"
(7).
Grovt räknat finns det tre orsaker till fackföreningarnas integration
i kapitalismen, om vi förstått trottarna rätt: a) byråkratin, b)
avsaknaden av ett trovärdigt politiskt alternativ, och c) att kapitalismens
ekonomiska marginaler möjliggör en reformistisk politik.
Om vi skärskådan punkterna a) och b) visar de sig säga precis
samma sak, eller näst intill: "Det är fel ledning" ("Fel byråkrater",
om man vill vara elak). Vi kan bunta ihop dem till punkt a+b.
Övergår vi till att granska punkt c), utsäger den egentligen
att det är kapitalismens ekonomiska marginaler som är orsaken till
att det är "fel" (=reformistisk) ledning.
Det är här trottarna börjar sväva på målet. Även om man naturligtvis
är medvetna om att manöverutrymmet för en alternativ politik ökar
i takt med att reformismens ekonomiska marginaler krymper, har man
märkligt nog aldrig benat upp den här problematiken och entydigt
slagit fast att a+b upphör att vara ett problem först i det läge
c) har upphört att vara det.
Man frågar sig: Om de "ekonomiska marginalerna" är den klippa
på vilken reformismen stadigt vilar, hur ser det politiska alternativ
ut som kan upplevas som "trovärdigt" så länge reformismen fortfarande
"fungerar"? Trovärdigt för vem? Arbetarklassens majoritet?
I denna luddighet, i denna avsaknad av klara perspektiv på de
objektiva förutsättningarna för en revolutionär verksamhet
i masskala, ligger fröet till vänsterreformistiska avvikelser.
Redan Trotskij visade prov på denna oklarhet i perspektiven.
Med viljans hjälp sidsteppas alla futtiga materiella hinder för
en revolutionär inbrytning i arbetarnas massorganisationer. I
Fackföreningarna under det imperialistiska förfallets epok
blandas utomordentliga analyser med idealistiska tugg. Alltsammans
citeras glatt av proselyterna 34 år och många erfarenheter senare:
"Det finns ett gemensamt drag i utvecklingen - eller mera korrekt;
i degenereringen - inom de moderna fackliga organisationerna över
hela världen; det är deras tendens att närma sig statsmakten och
växa samman med den.
Denna process är karaktäristisk för såväl de neutrala, de socialdemokratiska,
de kommunistiska och de 'anarkistiska' (åsyftar antagligen syndikalistiska
dito; vår anm.) fackföreningarna. Enbart detta faktum räcker
för att visa att tendensen till sammanväxt med statsapparaten
inte finns inneboende i den eller den doktrinen, utan härrör
från de sociala villkor som är gemensamma för alla fackföreningar"
(vår kurs.) (8).
Så sant, så rätt!
Några spalter längre fram skriver han:
"Innebär detta att det under imperialismens epok är omöjligt
med självständiga fackföreningar? Det vore fundamentalt fel att
ställa frågan så..." "Under det imperialistiska förfallets epok
kan fackföreningarna vara verkligt självständiga endast om de medvetet
och i handling blir organ för den proletära revolutionen. I denna
betydelse är det program av övergångskrav som antogs vid Fjärde
Internationalens senaste kongress inte bara partiets handlingsprogram
utan i grunden även fackföreningarnas".
Artikeln avslutas med ett yttrande, som för den som är angelägen
om facklig självständighet och samtidigt medveten om Fjärde Internationalens
styrka på vår jord, måste verka djupt nedslående:
"Men utan Fjärde Internationalens politiska ledarskap är fackföreningarnas
självständighet en omöjlighet".
Det finns uppenbarligen en, säger en, "doktrin" som kan ställa
sig ovan de sociala villkor som lett till samtliga fackföreningars
tendens till sammanväxt med statsapparaten. Det är trotskismen.
De politiska doktrinen som utgörs av socialdemokratin, (Moskva-)kommunismen
och anarkosyndikalismen har inte kunnat förhindra fackföreningarnas
integration, men trotskismen kan ställa allt på huvudet. Detta är
inte bara idealism, voluntarism etc., det är goddag yxskaft.
Det tycks vara trotskisternas självpåtagna uppgift här i världen
att i mängder av sammanhang visa på objektiva processer, lagbundenheter
i utvecklingen, för att i sista meningen försätta läsaren i ett
tillstånd av total förvirring genom införandet i analysen av
subjektet ovan alla objektiva villkor, dvs. sig själva.
BYRÅKRATIN
När man studerar en politisk ideologi brukar man finna vissa
grunddrag, vissa återkommande temata, även i till synes helt skilda
delar av denna ideologi. Det är naturligtvis ingenting märkligt
i detta. Tvärtom, utan sådana grunddrag vore det inte fråga om någon
ideologi utan ett åsiktsmässigt mischmasch.
Ifråga om trotskismen hittar man emellertid "ideologiska hörnstenar"
som från vår synpunkt sett är helt förkastliga, och vi kan inte
annat än förundras över att ett så i vissa stycken imponerande byggnadsverk
som trotskismen kan vila på en sådan skev grund. En av dessa "hörnstenar"
utgörs av tesen om byråkratin.
Sedan arbetarrörelsens gryning har organisationer och rörelser,
t o m stater, upprättats som ett resultat av arbetarklassens kamp
och ansträngningar. Om vi kastar en blick ut i världen idag, finner
vi överallt partier, organisationer och nationer, som lämnat sina
forna revolutionära ideal bakom sig. Att i detta myller av reformistiska,
stalinistiska, revisionistiska etc. rörelser finna en liten tapper
sekt som ännu håller den proletära världsrevolutionens fana högt,
det är som att hitta en nål i en höstack.
Vi har redan, på åtskilliga ställen i artikeln (inkl. del 1),
förklarat denna utveckling som ett resultat av de historiska omständigheter
under vilka dessa organisationer tillkom och fortlevde. Förklaringen
är på intet sätt genial, snarare trivial. Vi har också visat på
hur trotskisterna har en tendens att undervärdera dessa objektiva
omständigheters betydelse.
Utvecklingen i "arbetarstaterna" (dvs. öststaterna) var inte
ofrånkomlig. Det har vi Ernest Mandels ord på (9). Fackföreningarnas
övergivande av klasskampsperspektivet, deras integration i kapitalismen
etc., var inte heller en ofrånkomlig process (se föregående stycke).
Här finner vi genast en överensstämmelse i två till synes helt
skilda trotskistiska teorier. Både i deras fackföreningsanalys och
i analysen av de s.k. degenererade arbetarstaterna finner vi en
stark betoning på tillfälligheten (som hitintills missgynnat
arbetarrörelsens revolutionära del med anmärkningsvärd konsekvens).
Den faktor som kunnat ändra historiens lopp är givetvis det trotskistiska
ledarskapet.
Det nuvarande ledarskapet för "arbetarrörelsens" organisationer
och i "arbetarstaterna" tituleras "byråkratin" och skall med massornas
hjälp avlägsnas i politiska uppgörelser.
Det är emellertid inte själva organisationerna, eller staterna,
som ska vändas ut och in på. Man tänker sig en slags klyvning mellan
ett "schysst fundament" och en "parasitär byråkrati". På påståenden
om det motsatta förhållandet reagerar man med irritation: "...denna
envetna sammanblandning av fackföreningarna och deras byråkratiska
ledningar". "Fundamentet" skall försvaras och "byråkratin" hyvlas
bort.
Här träffar vi på en annan intressant överensstämmelse mellan
de bägge teorierna. I bägge fallen är nämligen byråkratins relativa
handlingsförlamning påfallande. Byråkraterna återfinns någonstans
i toppen, i de högsta beslutsfunktionerna, men är trots detta blott
i stånd att förvränga, deformera och i största allmänhet parasitera
på "fundamentet", inte i grunden förändra det. Sovjetunionen
förblir en "arbetarstat", om än ",degenererad", LO förblir en "klassorganisation",
om än "integrerad", etc.
Vi förmenar ingen att tala om byråkrater. Det gör vi själva.
Men en organisation som tilldelar dem en sådan central roll - inte
blott en enkel produkt, ett symptom - måste vi ha rätt att avkräva
en större pregnans i analysen än vad KAF har visat prov på.
Vi har verkligen ansträngt oss att någonstans i KAF:s skriverier
finna en precisring av den "fackliga byråkratin", en lokalisering
till vissa bestämda strukturer och positioner inom facket
(inte bara en svepande hänvisning till de högre regionerna). Tyvärr
har vårt sökande inte burit frukt. Av detta kan vi dra slutsatsen,
att en kamp mot "byråkratin" bara kan initieras och ledas av KAF,
eftersom ingen annan sitter inne med de exakta kunskaperna om vilka
som skall bekämpas. Det är som när gamle Mao talade om "folkfienderna".
Eftersom både "folket" och "folkfienderna" var synnerligen flytande
begrepp (omdefinierade efter stundens behov), fanns det inga möjligheter
för den kinesiska arbetarklassen att självständigt bekämpa sina
fiender. Det måste ske under KKP:s fana.
Denna "löslighet" i analysen är naturligtvis ingen tillfällighet.
På så sätt undviker KAF att få obehag för att (indirekt) ha utpekat
en populär facklig förtroendeman som "byråkrat". Samtidigt som man
ger sig själva fria händer att slåss för att erövra vilken facklig
position som helst, utan att riskera kritik för att vilja bli "byråkrater".
Bristen på exakthet i analysen av den fackliga "byråkratin" kontrasterar
f.ö. mot analysen av "byråkratin" i "arbetarstaterna". Även om den
senare rent sakligt sett är uppåt väggarna, så vet man åtminstone
vilka grupper och positioner inom administrationen i dessa länder
som KAF åsyftar med "byråkratin" (Kanske beror detta större tillmötesgående
på att trotskisterna inte anser sig ha några chanser att erövra
dessa uppdrag).
Vår huvudkritik av KAF:s föreställningar om "byråkratin" gäller
emellertid inte deras brist på analytisk precision, utan hela idén
att fackföreningarnas eländiga praktik skulle kunna tillskrivas
denna "byråkrati". Vad fackföreningarna är idag är inte ett verk
av en hoper individer, inte ens av ett skikt, utan måste ses i relation
till kapitalismens allmänna utveckling under den period de existerat.
Fackföreningarna måste ses i sin helhet i förhållande till
det samhälle de verkar i, inte kluvna i en positiv "bas" och en
parasitär "överbyggnad". Till skillnad från KAF tror vi nämligen
att det finns en mycket bestämd logik i det som facket gör, en bestämd
strategi om man så vill, och där beslutsnivå, politisk hemvist och
faktisk insikt i rävspelet endast är av sekundär betydelse. Både
de handlingar som föranleder KAF att utnämna facket till en "första
försvarslinje" och de som KAF ser som uttryck för "förräderi"
ingår i ett samanhang.
ARBETARKLASSENS SJÄLVORGANISERING
Varför handlar den här artikeln om just KAF? Vi har omsorgsfullt
redovisat våra motiv i den första delen av den här artikeln. Men
det viktigaste skälet tål att upprepas: Det är därför att KAF då
och då pratar om ett fenomen i klasskampen som vi tillmäter
en central betydelse, nämligen arbetarklassens självständiga
kamp och organisering. Vi menar att det är omöjligt att bedriva
den sorts fackliga politik som KAF nu låtit sig uppslukas av och
samtidigt stärka och uppmuntra arbetarklassens självorganisering.
Det anser förstås inte KAF, och därför intresserar det oss att granska
hur dom bär sig åt föratt förena dessa bägge målsättningar "under
samma tak".
Innan vi vecklar in oss i debatten, måste vi självklart redogöra
för innebörden i vad som står som rubrik för stycket. Men inte ens
på denna nivå kan vi hålla framställningen på ett rent "sakligt"
och värderingsfritt plan - det visar sig nämligen att det inte existerar
någon entydig, allmänt omfattad definition.
Vi känner faktiskt inte till vem eller vilka som först myntade
begreppet "självständig kamp och organisering" (eller dess olika
avledningar; "självorganisering", "klassjälvständighet" etc.). Troligtvis
har det ingen speciell upphovsman utan har börjat användas på skilda
håll av olika riktningar inom "vänstern". Med säkerhet vet vi att
uttrycket är äldre än de ca tio år som den "nya vänstern" har på
nacken. En annan sak som vi bestämt kan säga, är att uttrycket begagnats
flitigare bland anarkosyndikalister, rådskommunister och dylika
"kätterska" riktningar än bland de som haft för vana att i var och
varannan mening hänvisa till Partiets "historiska roll". På något
sätt verkar det som om Parti och självorganisering uppfattats som
ömsesidigt uteslutande varandra...
De som betraktar den självständiga kampen och organiseringen
som central i sin förkunnelse, brukar ofta inleda en beskrivning
av fenomenet ungefär som Even Saetra i Ekstremisten:
"Genom arbetarklassens politiska historia löper två röda trådar.
Två förslag till arbetarklassens organisering har kämpat, och kämpar,
om klassens gunst".
Sedan följer vanligtvis en historisk skildring, vars tema är
den rasande kampen mellan å ena sidan korrumperade fackföreningar/socialdemokrater/bolsjeviker;
å den andra sidan olika självständiga organisationsformer som strejk-
och ockupationskommittéer, arbetarråd etc., och på den politiska
kanten rådskommunister och (ibland) anarkosyndikalister. Läsaren
får veta hur det sistnämnda alternativet gång på gång besegrats,
men ändå, likt gubben ur lådan, dykt upp på nytt vid andra tillfällen,
på andra platser, utan mer än en högst rudimentär teoretisk/organisatorisk
kontinuitet (uppburen av försvinnande små politiska sekter). Samtidigt
har denna linje konsekvent beljugits, förvanskats och förtigits
av sina motståndare inom fackföreningsapparaten och av sossar och
bolsjeviker.
I egenskap av någon slags "rådist" har man läst mängder av skildringar
av de "två röda trådarnas" historiska batalj. Och visst är dessa
skildringar i allmänhet riktiga (även om de ibland feltolkar någon
detalj). Men efter nära tio års fascination inför detta tema, börjar
man känna det som om det är något som fattas. Därför är det
med en upplyftande känsla man upptäcker tysken Heinz Roths historiska
verk Die "andere" Arbeiterbewegung (Den "andra" arbetarrörelsen).
Roths bok ger åtminstone en fingervisning om var man bör söka det
man tidigare förgäves letat efter, nämligen den självständiga kampens
sociala rötter. Vad som alltid framstått som näst intill
ett mysterium, varför en och samma arbetarklass vid det ena tillfället
fogligt följt sina reformistiska och stalinistiska "ledare", vid
det andra tillfället gjort uppror inte bara mot staten och kapitalet
utan också mot sina "egna" organisationer, det visar sig plötsligt
mindre gåtfullt. Det finns nämligen ingen "en och samma" arbetarklass.
På Dagens Nyheters kultursida den 17.2.77 hittar vi en förträfflig
anmälan av boken som väl sammanfattar Roths teser:
"I sin bok ... urskiljer Karl Heinz Roth två traditioner inom
den tyska arbetarrörelsen. Den ena bärs upp av de kvalificerade
yrkesarbetarna, den andra av de okvalificerade arbetarna. Han går
emot den officiella historieskrivningen, socialdemokratisk och kommunistisk,
som brukar utgå ifrån föreställningen att arbetarklassen är homogen
och 'arbetarrörelsen är en'.
I det traditionella perspektivet reduceras klasskampen till programdebatter
och fraktionsstrider, ledarna blir hjältar eller förrädare, partiernas
nederlag och framgångar blir lika med klassens. Hos Roth däremot
upphör ideologier och organisationer att leva ett eget liv. De ges
en materiell grund genom analyser av klassammansättningen vid olika
tider".
"Om man ... ser socialdemokratin som det politiska uttrycket
för yrkesarbetarnas och teknikernas ställning i produktionen och
fackföreningarna som deras naturliga organisationsform, faller myten
om socialdemokratins 'förräderi' bort.
Massarbetarna däremot var och är utbytbara, varken bundna till
'yrket' eller till arbetsplatsen. Den fackliga organiseringen passade
dem inte. Boken dokumenterar med hjälp av arkivmaterial...massarbetarnas
långa kamp mot själva arbetet och deras sökande efter nya kampformer".
Nu är Roths forskningsrön i den tyska arbetarklassens sociologi
inte helt entydiga. Sambandet mellan den "andra" arbetarrörelsen
och den självständiga kampen/organiseringen kan inte hårddras. Vidare
har han begränsat sina undersökningar till Tyskland, och någon liknande
dokumentation från andra länder föreligger så vitt vi vet inte.
Men sedan vi gjort dessa reservationer, återstår fortfarande
en kärna i Roths resonemang som gett alla dem en kraftig puff framåt
som strävat efter att försöka få ett grepp om den självständiga
kampens dynamik.
Den viktigaste utlösande faktorn är fortfarande de historiska
omständigheterna. Enkelt uttryckt: Arbetarna blir revolutionärer
när samhället råkat in i en kris som reformismen synbarligen inte
kan bemästra. Men vi kan inte stanna där: De vilda strejkerna,
rådsupproren, förkastandet av traditionella fackliga och parlamentariska
former är inte bara avhängiga det sociala läget, det visar
sig nämligen att vissa arbetargrupper aldrig kapitulerar,
de kämpar vidare (om än med primitiva medel) även när arbetarklassens
majoritet övergått till att skörda "folkhemmets" frukter i villaträdgården
(alldeles som vissa grupper aldrig överger reformismen och legalismen
ens under kampens höjdpunkter).
Vi tror inte att den "andra" arbetarrörelsen (eller rättare:
den "andra" arbetarklassen) kan göra revolution utan stöd från de
kvalificerade yrkesarbetarna. Det är inte heller en vettig utgångspunkt
för en revolutionär strategi. Men det är dessa "parias" inom arbetarklassen
som står för en kampens kontinuitet, som vidmakthåller en
tradition av att gå utanför de reformistiska och legalistiska banorna.
Dess avsaknad av yrkesfixering, skråtänkande, ansvarstagande och
identifikation med företaget är politiskt betydelsefull, därför
att en segerrik socialistisk revolution förutsätter att den sortens
mentalitet får större spridning inom klassen. Att en sådan värdering
är oförenlig med en medveten inriktning på fackligt arbete och på
de arbetargrupper där facket fortfarande har en anmärkningsvärt
stark ställning, det borde ge sig självt.
OM ATT TA DEN SJÄLVSTÄNDIGA KAMPEN PÅ ALLVAR
När FAM talar om självständig organisering, så syftar
vi på den uppsjö av utom-fackliga organisationsformer som klasskampen
själv givit prov på, där de viktigaste är stormöten, valda och återkallbara
strejk-, kontroll- och ockupationskommittéer, i förlängningen därav
fabrikskommittéer, arbetarråd och arbetarmilis. Hit vill vi också
räkna en typ av avantgardeorganisering som vi med en sammanfattande
beteckning kallar arbetsplatskommittéer, nämligen en sammanslutning
av de mest medvetna och kampberedda arbetarna på en arbetsplats.
Till skillnad från de andra organisationsformerna är denna senare
en självkonstituerad och "elitmässig" grupp. Trots denna avgörande
skillnad kan den inte uteslutas ur sammanhanget. Det finns nämligen
ett visst orsak-verkanförhållande här. Inte sällan ser man de aktivaste
i en strejkkommitté formera en slags avantgardegruppering, om än
bara i "gängets" form, efter den öppna kampens slut. Omvänt har
vi kännedom om fall då avantgardegrupper av detta slag kommit att
påverka det sätt på vilket den öppna kampen organiserats. Ibland
har man varit hönan, ibland ägget.
Bortsett från avantgardeorganiseringen (ett i och för sig viktigt
undantag) råder ytligt sett en stor överensstämmelse mellan FAM:s
och KAF:s syn på innebörden i begreppet självständig organisering.
KAF är också överens med oss när det gäller att framhålla den självständiga
kampens betydelse för arbetarnas självmedvetandeutveckling. Så här
framställer man saken i den fackliga resolutionen från KAF:s V:e
kongress:
"LKAB-strejken återuppväckte, ur den svenska arbetarklassens
förgångna, frågan om klassens självorganisering. Den svenska arbetarklassen
är förvisso rik på sådana erfarenheter från 1909 och 1917, men ingen
organisation inom arbetarrörelsen har formulerat och burit vidare
dessa erfarenheter, som den reformistiska byråkratin naturligtvis
skytt som pesten.
Strejkkommittén och stormötet är klassorgan vilka liksom arbetarråden
motsvarar bestämda behov i klasskampen. Strejkkommittén och stormötet
är de organ som på det bästa sättet svarar mot de krav som ställs
i den öppna kampen under en period av klasskampen då tiden ännu
inte är mogen för skapandet av arbetarråd.
Genom en total arbetardemokrati grundad på arbetarnas direkta
handling erbjuder stormötet och strejkkommittén en effektiv organisering
och ledning av den offensiva kampen.
Strejkkommittén och stormötet förenar alla arbetare i kamp, oavsett
politisk tillhörighet eller facklig organisering. Stormötet väljer
(och avsätter vid behov) sin egen ledning - strejkkommittén - en
ledning som är direkt ansvarig inför stormötet, som arbetar på dess
mandat och som regelbundet redovisar och rapporterar sin verksamhet
inför det kämpande arbetarkollektivet. Det är dessa former som kan
ge kampen en politisk och organisatorisk styrka. De kan förhindra
passiviteten och sysslolöshetens tryck på kampviljan genom att aktivera
och organisera de strejkande - i t ex försörjningskommittéer och
självförsvarskommittéer och dra in allt fler kämpande arbetare i
den dagliga kampens skötsel och ledning.
Det är proletära demokratiska klassorgan av denna typ som pekar
fram emot och ger en praktisk skolning för klassens framtida maktorgan.
Och det är organ av denna typ som i sitt uppbygge och sin utveckling
lägger den organisatoriska grunden för arbetarmassornas demokrati
under den proletära diktaturen" (10).
Tjusigt formulerat. Vi hade inte kunnat få ihop det bättre själva.
Så över till den verkligt intressanta frågan: Vad drar man för
praktiskt-politiska slutsatser av dessa sanningar?
Liksom FAM konstaterar man:
"Men dessa klassorgan är tillfälliga,
eftersom den öppna kampen förr eller senare måste avslutas och mobiliseringen
bland arbetarna gå tillbaka. Då urholkas förutsättningarna för att
behålla detta slag av massiv organisering - massan av arbetare återgår
då till mer eller mindre invanda mönster" (11).
Här, just här, uppenbaras den verkliga politiska vattendelaren.
Istället för att som FAM förorda organiseringen av den kader, det
avantgarde som framträtt i den öppna kampen, framträder enligt KAF
"...återigen behovet av en klassorganisation på permanent basis.
Kort sagt då framträder behovet av en facklig organisation".
Självständig organisering när det smäller, tyngdpunkten på fackligt
arbete när "massan av arbetare återgått till mer eller mindre invanda
mönster" - se där KAF:s arbetsplatspolitik i ett nötskal...
En stilla undran: Vem, vad eller vilka ska svara för att den
självständiga organiseringen framträder på samma avancerade nivå
nästa gång kampen hettar till? Är det måhända en "lag", en lex
Mandel, att den självständiga organiseringen vid varje tillfälle
den framträder är exakt så avancerad som den objektivt sett
kan vara i det givna läget?
Vi vet vad KAF har för svar på detta. Det "korrekta ledarskapet"
skall svara för att initiativ tas i rätt ögonblick för en brytning
med de fackliga formerna och upprättandet av självständiga kamporgan.
Men vi vet en annan sak också: Att den modellen är fruktansvärt
ytlig och mekanisk och inte lämnar något som helst utrymme över
åt det arbetaravantgarde som det "korrekta ledarskapet" inte kan
klara sig förutan. Förståelsen för fackets begränsningar i öppen
kamp gynnas inte precis av att under åratal ha itutats vilka fantastiska
möjligheter en vänsteroppositionell politik inom facket erbjuder.Den
självständiga organiseringens idé fordrar en mera handfast kontinuitet
än vad som göms i det intellektuella avantgardets hjärnor. Den
behöver i sin tur en organisering, en kadergrupp på arbetsplatsen
som fungerar som en klassjälvständighetens oförtröttliga propagandister.
Ställer man frågan till en trotskist, varför de i detta
läge bygger en revolutionär organisation och en dito international,
när det uppenbarligen inte råder någon revolutionär situation, skulle
denne antagligen tro att frågeställaren är en idiot. Tillfrågade
trotskist skulle understryka att organisationens internationalens
styrka i ett revolutionärt läge, dess förmåga att svara upp emot
situationens krav, skulle vara avhängig bl.a. dess förutvarande
ställning och verksamhet, i vilken utsträckning man förmått att
dra slutsatser av tidigare kamptillfällen och korrigerat sin politik
i enlighet med dessa erfarenheter, i vad mån man redan på ett tidigt
stadium lyckats dra med sig de mest medvetna arbetarna, etc. etc.
Kort sagt: Han/hon skulle poängtera att vad den revolutionära
organisationen är i en revolutionär situation, i stor utsträckning
är en produkt av vad den tidigare varit.
Allt detta är mycket riktigt. Det är egentlige barnsligt enkelt.
Skada bara att man inte förmår tillämpa samma resonemang på den
självständiga kampen och organiseringen.
Alla (nåja, nästan alla) som deltar i bygget av en revolutionär
organisation är på det klara med att denna organisation under varje
enskild fas av klasskampen inte kan nä mer än en viss given styrka,
åtminstone om den ståndaktigt håller kvar vid sina ideal och inte
faller för diverse opportunistiska frestelser. Men detta hindrar
ju inte någon att försöka bygga vad som byggas kan, att utveckla
vad som objektivt sett är möjligt att utveckla i det rådande läget.
I punkt nr 12 som citerades ovan skriver KAF:
"Det är proletära demokratiska klassorgan av denna typ som pekar
fram emot och ger en praktisk skolning för klassens framtida maktorgan.
Och det är organ av denna typ som i sitt uppbygge och i sin utveckling
lägger den organisatoriska grunden för arbetarmassornas demokrati
under den proletära diktaturen".
Samtidigt som KAF uppenbarligen tillmäter dessa "proletära demokratiska
klassorgan" en stor betydelse i revolutionen och i den kamp som
föregår densamma, förefaller man inte ha någon föreställning om
behovet av att utveckla den självständiga organisering som i ett
visst givet läge går att utveckla, inklusive i det minst gynnsamma
läget. Det räcker inte att bara heja på dom stormöten, strejkkommittéer
som spontant uppträder i kampen för att kunna säga sig verka föratt
stärka den självständiga organiseringen. En sådan strategisk inriktning
måste genomsyra organisationens hela propaganda och arbetssätt.
Den organisation, som så småningom förväntas bli det Kommunistiska
Partiet, vårdas som ett dibarn för att i framtiden med mannakraft
kunna axla de uppgifter gom tillkommer det. Den självständiga organiseringen
däremot, som tillskrivs minst lika viktiga uppgifter, förväntas
stiga fram som en titan när dess tid är inne utifrån en position
som Partiets fattiga släkting. Sådana askungesagor går vi
inte på.
KAF LÄXAR UPP "EXTREMISTERNA"
Vi har ingenstans i KAF:s fackliga resolution funnit en kritik
av den politiska riktning som FAM representerar, dvs de grupper
som tagit den självständiga kampen och organiseringen till utgångspunkt
för en revolutionär strategi. Det hade vi inte heller väntat oss.
Däremot kan vi till vår förvåning konstatera att man ägnat en hel
punkt (nr 11) åt att kritisera en riktning som - om den alls existerar
i sinnevärlden - måste utgöra ett synnerligen isolerat initiativ
i världspolitiken: De som "i alla lägen (orig. kurs.) ställer
uppgiften att bygga sovjeter eller arbetar/fabriksråd". Trots ganska
omfattande kontakter med rådskommunistiska, "rådssocialistiska"
m fl liknande grupper på vår planet, har vi hitintills aldrig träffat
några representanter för denna säregna avvikelse.
Det är alldeles bedrövligt, detta. Ur stånd att formulera en
hållbar kritik av de grupper som i den självständiga organiseringen
ser mera än en ideologisk dekoration, tar man till det urgamla knepet
att puckla på en karikatyr av sin vedersakare.
Låt oss en gång för alla klara av detta "missförstånd" genom
att än en gång understryka vad vi skrev i del 1 av denna artikel
(sid. 26):
"När Förbundet Arbetarmakt betonar vikten av att stödja, uppmuntra
och om möjligt initiera den självständiga kampen och organiseringen
i alla lägen, oberoende av den nivå av förenhetligande och
medvetenhet som arbetarna för tillfället besitter, så innebär detta
naturligtvis inte att vi uppmanar arbetarna att ta till de mest
avancerade formerna för självständig kamp och organisering när som
helst, var som helst.
Tonvikten på självständig kamp och organisering är en strategisk
linje som måste underkastas lägesmässiga bedömningar, sättas
i relation dels till klasskampsnivån överhuvudtaget såväl som till
de lokala förhållandena. Man måste, med andra ord, göra taktiska
bedömningar".
Nog om detta.
För att vara föremål för en så respektfull behandling i vissa
sammanhang (resolutioner o likn.), sätter den självständiga organiseringen
högst obetydliga spår i KAF:s vardagspraktik och omedelbara framtidsvyer.
Varför alls fortsätta tjata därom, när man ständigt måste leverera
brasklappar för varför man i nuläget ägnar alla sina krafter åt
en arbetsplatspolitik som inte har ett skvatt med "klassjälvständighet"
att göra? Vore det inte bekvämast att liksom stalinisterna spola
allt tal om självständig kamp, arbetarråd och liknande företeelser?
Här spelar naturligtvis Fjärde Internationalens historiska traditioner
en viss roll, som i sin tur går tillbaka på ryska revolutionens
efterlämnade arv. Men faktiskt tror vi att detta tema dessutom är
ett ganska behändigt slagträ gentemot de övriga leninistiska grupperna.
När KAF söker profilera sig i sin praktiska arbetsplatspolitik
gentemot t ex VpK eller SKP så blir argumentsamlingen ganska mager,
men till skillnad från dessa partier kan KAF peka på ett framtidsperspektiv
som verkar betydligt mera "sympatiskt" än vad dessa kan erbjuda.
I VpK:s och SKP:s värld finns föga eller intet utrymme - varken
före, under eller efter revolutionen - för demokratiska klassorgan,
där lyser blott Partiets genius. Detta perspektiv har avhållit mer
än en från att entusiastiskt sluta upp bakom dessa organisationer.
Samtidigt skapar KAF en öppning mot de personer eller grupper som
"tänt till" på arbetarråd och vad som därtill hör. Oskolade människor
låter sig lätt duperas av argumentet att eftersom den självständiga
organiseringen idag är tämligen outvecklad, måste man tillsvidare
satsa all sin energi i de fackliga kanalerna.
PORTUGAL OCH SVERIGE
När det gäller att begränsa den självständiga organiseringens
roll i den egna ideologin till ett kultföremål, utan egentligt politiskt
innehåll, synes fallet Portugal ha varit en het potatis för KAF.
Naturligtvis välkomnar man, i likhet med den övriga vänstern, varje
påminnelse om revolutionens ständiga aktualitet. Samtidigt finns
det vissa inslag i händelserna efter kaptenernas kupp 1974 som "inte
stämmer" med KAF:s strategi för kampen för socialismen. I ett temanummer
av Fjärde Internationalen (nr 1/76) rycker Lars Fredriksson
ut och presterar en smått löjlig uppvisning i att frånkänna den
portugisiska erfarenheten varje tänkbar relevans för svenska förhållanden.
Fredrikssons uppsats borde egentligen förbigås med tystnadens misskund,
men då den är synnerligen informativ i vissa avseenden förtjänar
den en granskning.
LF:s artikel behandlar fyra olika problemområden, men bara det
första ("Arbetarklassens självständighet") kan vi anse verkligt
intressant. Exempelvis "Regeringsfrågan i den revolutionära strategin",
som LF ägnar åtskilligt utrymme, erbjuder för oss betydligt färre
acceptabla formler än vad en trotskist kan anse värt att ta upp
till prövning. För oss finns ingen annan arbetarregering än en som,
med LF:s ord, är "vald av en nationell församling som sammankallats
av arbetarkommissionerna/råden".
Likadant är fallet med LF:s omständiga diskussion hur man skall
agera gentemot socialdemokratin, som cirklar kring problemet i hur
stor utsträckning man skall "ta SAP på orden", därmed utnyttjande
de naturliga sprickbildningarna mellan bas och ledning, höger och
vänster etc. Vi vill svara på detta med ett citat från en annan
artikel i samma nummer av Fjärde Internationalen, där man
som vanligt är invecklade i polemik mot Förbundet Kommunist. Man
skriver:
"...vi menade att den enda vägen ... när det gällde, att
maximalt utnyttja motsättningarna inom MFA till arbetarklassens
fördel gick över att stärka arbetarklassens organisering och befästa
dess självständighet".
I fullt medvetande om skillnaderna mellan en kaptensrörelse och
ett sosseparti, vill vi ändå be läsaren att i citatet ovan byta
ut MFA mot SAP, vilket ger vår principiella inställning i ett nötskal.
Över så till frågan om "arbetarklassens självständighet". Efter
att först ha konstaterat att kampen i Sydeuropa har "direkt relevans"
för den svenska revolutionen, är "en rik erfarenhetskälla att ösa
ur", går LF på jakt efter de faktorer som i mesta möjliga mån kan
reducera denna relevans (12).
Idéer om självorganisering, arbetarråd etc. har starkare traditioner
på den iberiska halvön än i Sverige, hävdar LF. Här hemma har vi
på den punkten föga mer än upproret på Seskarö att komma med. Vidare
har varken SAP eller SKP/VpK utgjort några särdeles traditionsbärare
på den punkten.
Vilka som varit traditionsbärare i Portugal redogör han dock
inte för. Socialistpartiet .(PS) tillhör en tradition som "med ytterst
få undantag ägnat frågan om rådsregeringar och självstyre något
större intresse". Kommunistpartiets (PCP) hållning till folkmaktsorganen
har varit "motsägelsefull" och präglad av "egoism och trångsynthet".
Inte ens den revolutionära vänstern har "långt ifrån förstått den
centrala betydelsen av en enad klassorganisering".
Den anmärkningsvärda styrkan i den självständiga organiseringen
i Portugal måste således, om vi förstått LF rätt, emanera från en
särdeles utbredd och seglivad muntlig tradition i folkets bredare
lager.
Denna tradition skall, enligt IF, i sin tur ha förbindelser med
anarkosyndikalismen, närmare bestämt anarkosyndikalismens roll i
spanska inbördeskriget 1936.
En portugis kan kanske fås att tro att det finska inbördeskriget
1918 och rådsexperimenten i Norge efter 1:a världskrigets slut satt
djupa spår i den svenska arbetarklassens medvetande. Dom där länderna
uppe i det snöiga norr gränsar ju alla till varandra. På motsvarande
sätt, tycks IF spekulera, kan en svensk förmås att tro att erfarenheter
av självstyre i Spanien under inbördeskriget på ett avgörande sätt
påverkade utvecklingen i grannlandet Portugal efter kuppen 1974.
Vi kan nämna en annan "tradition" som borde ha avsatt vissa spår
i de senaste årens utveckling i Portugal. Nämligen av militanta
fackföreningar med ett utomordentligt masstöd. Vi kan faktiskt inte
finna något motsvarande exempel på att fackföreningarna klarat sig
så pass bra "med äran i behåll" genom en revolution som i Spanien
på 30- talet. Det gäller i synnerhet CNT men även UGT. Den portugisiska
arbetarklassen visade emellertid ett mycket svalt intresse för att
med kraft bygga upp sina fackliga organisationer efter kuppen -74.
Den uppgiften kom istället att överlåtas på PCP:s kader. Resultatet
(Intersindical) har blivit därefter.
Angående traditionens grepp över sinnena. Vi vill inte frånkänna
traditionen all inverkan. Kanske beror det faktum att det i dagens
Spanien finns en relativt livaktig anarkosyndikalistisk rörelse,
medan den i Portugal består av en sekt gamla gubbar, på att det
i det förra landet faktiskt finns en anarkosyndikalistisk tradition,
som för Portugals vidkommande inte har stort större djup än i Sverige.
Men ändå. Hur kan man haka upp så mycket på traditionen, och
så snabbt glida förbi skillnader i objektiva villkor i de bägge
länderna? Hur hade utvecklingen i Portugal sett ut om arbetarklassen
där varit större, och småbrukare och andra småborgerliga element
hade varit av samma obetydliga numerär som i Sverige? Med tanke
på självorganiseringens styrka på Lisnave-varvet och andra storindustrier,
hur hade det sett ut om den portugisiska produktionsapparaten varit
lika uppbyggd på stora enheter som den svenska? Svaret ger sig självt:
"Folkmaktsorganen" hade varit en ännu större maktfaktor i den portugisiska
politiken. Av detta borde man kunna dra en och annan slutsats för
vår kommande svenska revolution...
Högst intressant är LF:s hänvisning till den fackliga splittringen
och den låga organisationsgraden i Sydeuropa som faktorer som "gynnar
uppkomsten av olika kommittéer och råd under den öppna kampen".
Därmed har han med stor exakthet lyckats sätta fingret på den "inbyggda
motsättningen" i KAF:s arbetsplatspolitik. Det vill säga, samtidigt
som man talar om självorganiseringens stora betydelse i den framtida
klasskampen, bedriver man en faktisk politik som verkar i rakt motsatt
riktning, som missgynnar utvecklandet av sådana organ. LF anstränger
sig inte ens att förklara denna motsägelse, han skriver bara lite
skuldmedvetet:
"Därmed inte sagt att vi är positiva till vare sig
facklig splittring eller låg facklig organisering".
Nu tror vi inte så mycket på det där med "låg facklig organisering.
Det är inte organisering de jure utan de facto som
betyder något. När kanske bara femte arbetare är organiserad på
en industri i Sydeuropa, så behöver det inte alls innebära att den
fackliga aktivitetsnivån eller intresset är mindre än på en motsvarande
arbetsplats i Sverige. Om bara var fjärde L0-medlem visade så pass
mycket intresse so, den genomsnittlige italienska fackföreningsmedlemmen,
så skulle det vara bra spruta på fackmötena här hemma.
Med denna reservation tillfogad, att man måste se till om medlemskapet
är reellt eller högst formellt ger vi naturligtvis LF helt rätt.
Detsamma gäller den fackliga splittringen, där vi på hemmaplan kan
notera strejken i. Ritsem och i norra Hälsingland under skogsarbetarstrejken.
I bägge fallen ledde splittringen till uppkomsten av självständiga,
utomfackliga organ för att leda kampen. Åtminstone i det senare
fallet ledde detta också till en hög basaktivitet.
Bl a av denna anledning har FAM föga förståelse för KAF:s ständiga
värnande om den "fackliga enheten". Utan SAC, Hamnarbetarförbundet
etc. hade dessutom LO varit mer "förstatligat" och maktfullkomligt
än vad det faktiskt är. Man tror inte sina öron när man hör en KAF:are
hävda att SAC:are som inte låter sig övertalas att övergå till LO
skall "hetsas ut" från arbetsplatsen.
Av de faktorer som LF hävdar skulle tala för uppkomsten av självständiga
klassorgan är den fackliga splittringen den enda vi kan hålla med
om har större relevans för Sydeuropa än för Sverige. Men i fallet
Portugal rådde ingen facklig splittring, där fanns inga fackföreningar
överhuvudtaget. När det så till slut bildades en facklig rörelse,
så var det i form av Intersindical, som skaffat sig monopol på den
rollen med statens sanktion. I Ungern under upproret 1956 fanns
utbredda illusioner om parlamentarism och "riktiga" fackföreningar
sida vid sida med föreställningar om en rådsrepublik. Eftersom ungrarna
saknade erfarenheter av parlament och västerländska fackföreningar
saknade de också de negativa erfarenheterna. I den tyska revolutionen
1918-19 däremot, var både fack och parlament föremål för en rasande
aversion från hundratusentals tyska arbetares sida, som det tog
åratal för dessa institutioner att reparera.
För de portugisiska arbetarnas vidkommande borde det legat närmare
till hands att främst inrikta sina ansträngningar att bygga upp
en facklig struktur, med hänsyn till att det inte funnits några
egentliga fackföreningar i Portugal på över 40 är. Men så har ej
skett. Intersindical är sannerligen inte produkten av en spontan
massrörelse, vilket man kan säga om åtminstone en del av "folkmaktsorganen".
Låt oss så betrakta hur den svenska fackföreningsrörelsen av idag
är beskaffad. Låt oss fundera över hur den kan tänkas utveckla sig
enligt nuvarande trend. I synnerhet vilka erfarenheter av facket
arbetarklassen kan tänkas ha i en revolutionär situation. Svaret
torde inte tarva ett större mått av tankearbete. Mot den bakgrunden
ser vi det inte som en vettig prognos att som LF tänka sig "fabriksråd
som är identiska med eller utses av lokala fackklubbar". Ej heller
sovjeter bildade med utgångspunkt från FCO.
Det får vara någon måtta på önsketänkandet.
Wiktoria
Göteborg, mars 1978
NOTER
1. Den definition på "politisk" vi här använder oss av betingas
av framställningens behov och gör inte anspråk på någon slags allmängiltighet.
Termen hänför sig här till något som har med statsmakten att göra
(Exempel: Politisk kamp = kamp som utlöser eller hotar att utlösa
ingripande från staten).
2. Nils Elvander, Intresseorganisationerna i dagens
Sverige, sid. 145
3. ARBETARMAKT nr 5/77, artikeln Arbeta fackligt -
går det?
4. Om det kan göra trottarna lite gladare kan vi förstås deklarera
att fackföreningarna är en slags "klassorganisationer", fast ur
en begränsad aspekt. Vad som betingar vår misstänksamhet
mot uttrycket, vilket i sin tur är anledningen till att vi inte
vill använda det, är det faktum att det tillåter försåtliga betydelseförskjutningar
för de som har intresse av att köra med språkliga finter i debatten.
5. Fjärde Internationalen nr 5/74, sid. 6
6. Ibid. sid. 4-5
7.Fjärde Internationalen nr 2-3/75, sid. 60
8. Fjärde Internationalen nr 5/74, artikelnFackföreningarna
under det imperialistiska förfallets epok, Leo Trotskij 1940
9. "För oss är byråkratin bara produkten av en tillfällighet
i den historiska utvecklingen..." Ernest Mandel, Sovjet mot kapitalism
eller socialism? i Fjärde Internationalen nr 1/73, sid.
27
10. FjärdeInternationalen nr 2-3/75, sid. 58
11. Ibid., sid. 58
12. Beträffande de portugisiska "folkmaktsorganen" kan man fråga
sig i hur stor utsträckning de verkligen förtjänade att betraktas
som självständiga klassorgan, och hur många som blott var enkla
täckorganisationer för diverse partier och vänstergrupper. Enligt
vår bedömning var många "fejkade". LF diskuterar inte detta, men
vi vet av andra källor att KAF på denna punkt har en långt nyktrare
inställning än t ex FK. I detta sammanhang bortser vi emellertid
från den problematiken. Ingen förnekar att det trots allt fanns
imponerande uttryck för en självständig klassrörelse i Polen 1974-75.
|