RÅDSMAKT 9-10
ARBETARKLASSEN OCH DEN NATIONELLA BEFRIELSEN
Varför tar vi upp ett ämne som detta? Det anses ju allmänt inom
vänstern för att vara färdigdiskuterat. Jo, med möjligt undantag
av Sydjemen, är det först i fjol som den nya vänstern stått öga
mot öga med en nationell befrielsekamps seger och vidare öden. Det
som tidigare tillhört historien händer nu mitt ibland oss.
Alltfler rapporter om att MPLA har gått hårt åt arbetarklassen
och vänstern har publicerats i år. På detta har vänstern svarat
på olika sätt. En del slår sig för bröstet och säger: Vad var
det vi sa?! Syns det inte nu att MPLA inte är socialistiskt?
Andra föredrar att tiga eller kanske t.o.m. att blunda. Många är
de antiimperialister som blivit upprörda då progressiva befrielserörelser,
vilka man velat ge allt stöd, visar sig vara diktatoriska och byråkratiska.
ANGOLA
Vad är det då som hänt i Angola?
Efter kuppen den 25 april 1974 i Lissabon drog en strejkvåg fram
över Angola. Denna varade i ungefär ett år. Genom strejkerna vann
arbetarna i många industrier högre löner.
För första gången kunde de angolesiska arbetarna organisera sig
i stor skala. Fackföreningar, arbetarkommittéer, kvarterskommittéer
och andra folkmaktsorgan bildades. I Luanda bildades flera kvarterskommittéer
av sluminvånarna efter de vita kolonisatörernas väpnade attacker.
Då de bildades var de vanligen ej MPLA-kontrollerade, utan de betraktade
istället MPLA som sin ledning. (Se utdraget ur MPLA:s tidning
Vitória é Certa om "folkmakten är en väldig kraft" efter artikeln.)
Sedan masskampen lagt sig i mitten av 1975 upplöste eller omorganiserade
MPLA folkmaktsorganen så att de skulle bli byråkratiskt kontrollerade
drivremmar mellan befolkningen och MPLA.
MPLA och arbetarklassen
Den koalitionsregering som bildades i januari 1975, mellan MPLA,
UNITA, FNLA och de portugisiska kolonisatörerna, uppmanade de strejkande
arbetarna att återgå. Strax därefter utfärdades ett dekret enligt
vilket regeringen fick makt att placera strejkande hamnarbetare
och andra arbetare under militär kontroll.
Då hamnarbetarna i Lobito började strejka sände MPLA trupper
mot dem eftersom de ansåg att UNITA låg bakom (de UNITA-stödjande)
Ovimbunduarbetarnas aktion. Sedan UNITA slagit tillbaks MPLA:s styrkor
tvingade i sin tur UNITA arbetarna att avbryta strejken, eftersom
den förhindrade att zambiska förråd nådde "afrikanska befrielsestyrkor"
(UNITA).
Sedan koalitionsregeringen kollapsat och inbördeskriget åter
startat i juli 1975 och MPLA ensamma regerar i Luanda, arbetas det
återigen nästan dygnet runt i hamnen och arbetsdagen har förlängts
utan löneökningar.
I ett tal i december 1975 förklarade president Agostinho Neto
att MPLA stod inför ett tvåfrontskrig. Den ena fronten var mot UNITA
och FNLA. Den andra fronten var "slaget om produktionen, slaget
om arbete, för produktivitet, mot lathet, mot sysslolöshet och mot
sabotage av våra bakre linjer". Vidare klagade Neto över det otillräckliga
arbetet i fabrikerna. Det var i många fabriker som produktionen
låg efter, men hamnen var MPLA:s främsta problem. (Hamnarbetarna
stod i ledningen för den tidigare strejkvågen.) "Så kallade arbetare"
som, "saboterade ekonomin" fördömdes.
12 januari 1976 meddelade UPI från Johannesburg att "MPLA i en
nyhetsutsändning från huvudstaden Luanda sagt, att arbetsnedläggelser
av lärare, elektriker, bagare, sjuksköterskor, mekaniker och statstjänsteman
nästan paralyserat staden Quibalas och dess omgivande distrikts
viktiga servicenäringar. Den gav ingen orsak till strejkerna."
Under maj och juni 1976 har Luanda och andra städer drabbats
av den största strejkvågen sedan den efter kuppen 1974. Arbetarna
har gått ut i strejker, maskningsaktioner och andra åtgärder för
att kräva högre löner och bättre arbetsförhållanden. De direkta
orsakerna till strejkerna är inflationen, knappheten på (och ibland
obefintligheten av) baslivsmedel. Arbetslösheten har också stigit
våldsamt.
I ett vidare perspektiv beror arbetarkampen på att nu har arbetarna
befriats från det direkta koloniala förtrycker och att faran för
krig inte längre är överhängande. De väntar sig nu ett bättre liv
när den ekonomiska kris som orsakades av inbördeskriget borde vara
över. I detta läge har regeringens stränga åtgärder och vädjanden
inte varit populära.
Bland de företag som arbetarna strejkade på återfinns sisalföretaget
Siga och textilföretaget Textang. På Textang krävde arbetarna en
minimilön. Den 15 maj skrev MPLA:s tidning Jornal de Angola
att "incidenterna" vid Siga och Textang orsakats av "odisciplinerade
element, utan band till MPLA, och andra agitatorer, vilka hade infiltrerat
arbetarklassen för att skapa ett kontrarevolutionärt tillstånd..."
Tidningen utvecklade därefter teorin om att av imperialismen dominerade
länder måste gåigenom två stadier efter befrielsen, först kapitalism
och först därefter socialism. Men denna teori har visst inte gillats
överallt i Angola: "En del element inom de arbetande massorna har
visat missnöje med begreppet om stadier, vilka måste objektivt passeras,
och har obetänksamt öppnat sig själva för all möjlig sorts ideologisk
subversion - det första steget mot än mer radikala aktioner." UNTA:s
(Angolas Arbetares LandsOrganisation) ledare Aristidas Van-Dunen
besökte Textang och fördömde de strejkande.
I Cuanza Sulprovinsen antog den 13 maj en UNTA-delegation en
resolution som krävde att regeringen krossar strejkerna. Vid landets
enda kaffesäcksfabrik beordrade regeringen de strejkande att återuppta
arbetet.
Då premiärminister Lopo do Nascimento gjorde ett policyuttalande
om MPLA:s socialistiska alternativ förklarade han att arbetarnas
krav var "orealistiska" och uppmanade dem att göra et oerhörda uppoffringar".
Vid ett tal i de nationaliserade fabrikerna i Dondo, 15 mil syd-
ost om Luanda, var hans tema att arbetarna måste göra uppoffringar
för återuppbyggandet av landet. Även funktionärerna från UNTA har
åkt runt och försökt förmå arbetarna att återgå. En av UNTA:s regionsekreterare
anser att arbetarnas främsta uppgifter är att öka produktionen.
När denna våldsamma ordkanonad inte hjälper har säkerhetspolisen
DISA (Angolas Styrelse för Information och Säkerhet) kopplats in
för att arrestera strejkande arbetare. För att motivera dessa arresteringar
beskylls strejkerna för att vara underblåsta av "vänstern", "sabotörer",
"förrädare", "imperialismens-kolonialismens tjänare" och UNITA:s
och FNLA:s agenter. Arbetsminister David Aires Machado anklagade
några arbetare för "opportunism" och för att "motsätta sig socialismen".
(Se även citatet från Jornal de Angola ovan.)
Samtidigt med den rena strejkkampen har olydnaden ökat. Washington
Poet skriver dian 18 maj:
"Arbetarna accepterar inte längre alltid direktörernas order
- statliga eller privata - och de håller ibland möten för att avgöra
om de skall lyda eller vägra. Konflikterna mellan arbetare och ledning
har, även i nyligen nationaliserade fabriker, blivit ett sådant
bekymmer för regeringen att parti- och fackföreningsledare nu går
från fabrik till fabrik för att förklara varför disciplin och produktion
måste vara dagens paroll."
Men inte enbart fabrikerna har "drabbats". Det har även trupperna
blivit. Försvarsminister Iko Carreira klagade över att det fanns
en "viss anarkistisk känsla" och "tendens mot absolut jämlikhet"
i de väpnade styrkorna. Vidare så sade han att trupperna visade
liten respekt för sina befäl.
MPLA och vänstern
MPLA fick tidigt opposition från vänster. Här skall inte redogöras
för alla grupper, utan enbart de som jag vet MPLA slagit till emot.
De är RA (Aktiv Revolt), OCA (Angolas Kommunistiska Organisation),
CAC (Amilcar Cabrals Kommittéer) och RS (Socialistisk Revolution).
RA var från början en oppositionsfraktion inom MPLA. Dess ledning
har en gång i tiden även tillhört MPLA:s. RA fördömde Netofraktionen
för "presidentialism" och anklagade MPLA för att fungera på ett
"stammässigt och regionalistiskt" sätt. RA hade inte samarbetet
med MPLA-ledningen sedan regeringen bildades. Den har starkt stöd
på universitetet i Luanda och bland MPLA:s intellektuella.
CAC står nära det portugisiska UDP (den maoistiska valfront som
stödde Carvalhos presidentkanditatur). CAC hade ett betydande inflytande
inom kvarterskommittéerna. Dess tidning hette Poder Popular.
OCA är omorganiseringen av CAC sedan MPLA krossat denna organisation.
Dess tidning Jornal Comunista anser att MPLA är ett borgerligt
parti och fördömer dess repressiva och arbetarfientliga politik.
OCA förordar ett upprättande av en "folkdemokrati". De är motståndare
till UNITA och FNLA och de fördömer Sovjets "socialimperialism".
Vidare anses USA vara det angolesiska folkets huvudfiende och att
den "kubanska ockupationsarmén, liksom alla andra främmande trupper
i Angola" bör dras bort.
RS definierade sig själva på följande sätt:
"Till Angolas arbetare! Nej, detta är inte ett nytt parti som
dyker upp på scenen. Det är bara en tidning som stöder arbetarna
och deras kamp. Tidningen strävar efter att delta i arbetarnas kamp
och i deras dagliga liv, och att hjälpa dem att ta sig förbi hindren
på vägen mot ett verkligt fritt Angola, mot en total självständighet
som en gång för alla tar avstånd från all form av exploatering,
mot ett socialistiskt Angola! ALL MAKT ÅT ARBETARMASSORNA! FÖR ETT
SJÄLVSTÄNDIGT OCH SOCIALISTISKT ANGOLA!"
I oktober 1975 arresterade MPLA, i samband med knäckandet av
de kvarterskommittéer som var för självständiga, flera medlemmar
ur CAC och RS. De släpptes i november då en del utvisades till Portugal.
De övriga skingrades med tvångsåtgärden. Poder Popular förbjöds.
Hela operationen framställdes som en kampanj mot "Trotskijs och
Bakunins partisaner". Inrikesministern, Nito Alves (1), deklarerade
att efter "FNLA och UNITA skulle kampen föras mot ’ultravänstern’".
De första dagarna i februari 1976 häktades de som arbetade med
radioprogrammet "Kudibenguela" ("Vår Kamp"). Den 6 februari protestdemonstrerade
600 studenter och hamnarbetare och krävde att programmet åter skulle
sändas, liksom att alla vita och mesticos skulle lämna regeringen.
I början av april 1976 arresterade DISA de som distribuerade
regeringsfientlig litteratur med hjälp av bl.a. godtyckliga husundersökningar.
Alla de som haft kontakter med RA arresterades. Polisen brände även
landets bästa bibliotek av revolutionär litteratur eftersom det
skapats av en sympatisör till RA. Dessutom arresterades medlemmar
ur OCA och CAC och andra politiska grupper från slumområden. Innan
månaden var tillända hade DISA arresterat mer än 100 människor,
varav många unga kommunister. Denna gång förbjöds de två tidningarna
Angola och 4 de Fevereio.
Motiveringen för jakten på vänstern gavs av Nito Alves i början
av april. Han beordrade då alla folkkommissioner på kvarters-, kommunal-
och provinsnivå att vara vaksamma och att sända alla medlemmar av
RA och OCA till myndigheterna. "Eftersom de är reaktionens hörnsten
är denna operation livsnödvändig för revolutionens försvar, för
befästandes av vår politiska ställning och för vårt framåtskridande."
"Alla uppenbart reaktionära individer - de mån vet tillhör OCA,
antingen som rådgivare, författare eller propagandister, eller de
som tills nu varit passionerat lojala gentemot RA eller har visat
en liknande attityd - skall omedelbart arresteras." Vidare så anklagade
han OCA för att ha "infiltrerat" regeringens ministerier. Underförstått
- den nya regeringens statsapparat skall enbart befolkas med människor
som står för MPLA:s politik. Neto deklarerade några dagar tidigare
att "Medvetna eller ej, så är de imperialismens agenter inom vår
rörelse. De (OCA) hyllar ett socialistiskt land som aldrig hjälpte
oss under kriget. De hyllar Kina ... De som framhärdar är förrädare."
Alves sade även att "omskolningsläger skulle inte byggas. Självklart
kan några räddas genom omskolning och övertalning. Men de omedgörliga,
de mest hårdnackade, de envisaste, måste elimineras."
MPLA:s generalsekreterare, Lucio Lara, sade i månadsskiftet mars-april
att "Fienden skapade grupper med fantasinamn som "Kommunist" för
att de skulle tyckas mer avancerade än MPLA:s program. Därefter
sattes dessa organisationer, vilka med absolut säkerhet har skapats
av CIA och som har ett vansinnigt och osammanhängande språk, till
att på punkt efter punkt förolämpa MPLA." Att "förolämpa MPLA" har
nu blivit en förbrytelse som straffas med döden.
MPLA och poder popular
Sedan MPLA blivit ensamma herrar i Luanda underställdes de organ
som bildats under massuppsvinget MPLA, bl. a. de oberoende fackföreningarna
och arbetarkommittéerna. Några kvarterskommittéer upplöstes med
våld. Under parollen "slaget om produktionen" arresterades arbetarledare
som inte gav efter, taktökningar infördes och arbetsdagen förlängdes.
I september och oktober 1975 arresterades ledare för flera folkmaktsorgan,
arbetarkommittéer, kvarterskommittéer, studentorganisationer och
andra lokala organ i Luanda, Benguela och Sao Paolo.
Den 5 februari institutionaliserades masskontrollen genom Folkmaktslagen.
Denna föreskriver val till folkkommittéerna på kvarters-, by-, kommunal-
och provinsnivå. De två första väljes direkt. Emellertid skall det
inte finnas någon allangolansk folkkommitté, vare sig vald eller
ej. Sympatisörer till och f.d. medlemmar i UNITA och FNLA, liksom
de som utsår "rasism", "tribalism" eller "regionalism', samt de
som dömts för "ekonomiskt sabotage" och "slöhet" saknar rösträtt.
Agostinho Neto rådde arbetarna att vid val till arbetarkommissionerna
skulle de "inte välja... de som pratar bäst utan de som arbetar
bäst..." För att arbetarna skulle förstå Netos vink fanns i samma
nummer av Vitória é Certa en beskrivning av vad som hände
en arbetarkommission som inte följde MPLA:s politik. På SATEC i
Dondo, där 1200 arbetare jobbar drog MPLA:s aktionsgrupp igång en
kampanj för att sparka den sittande kommissionen. På ett fabriksmöte
den 24 november 1975 antogs en resolution som fördömde "arbetararistokratin"
inom kommissionen för att den inte löst de administrativa problemen
med att öka produktionen. En av MPLA:s funktionärer i Dondo, Parkassa,
talade till församlingen. Han sade att "arbetarkamraterna på SATEC
är totalt odisciplinerade och denna fabriks produktionsminskningar
har orsakats av arbetarnas odisciplin." Vidare talade han om för
SATEC-arbetarna att deras allierade inkluderade "den nationella
bourgeoisiens patriotiska kamrater".
Ursprungligen var det meningen att valen till folkmaktsorganen
skulle hållits den 13 maj, men strejkvågen uppsköt valdagen. Inrikesminister
Alves sade att valen skulle förlora mycket av sin revolutionära
betydelse då huvudstadens produktion var lamslagen. MPLA blev även
bekymrad över att vänstern skulle vinna framgångar i valen och sedan
använda dessa i en kampanj mot regeringen. För att förhindra oppositionen
från att få någon framgång beslöts att till de folkmaktsorgan som
skulle väljas i städerna (kvarterskommittéerna) fick enbart de MPLA-dominerade
arbetar-, ungdoms- och kvinnoorganisationerna ställa upp kandidater.
I valet hade de röstberättigade att välja MPLA:s enda lista. Alla
de som brännmärkts som "infiltratörer" fr.a. före detta medlemmar
i RA och CAC, förbjöds att rösta. Resultatet var en stor flop -
endast 10% röstade. MPLA behöver tydligen lära sig av VietMinh och
FNL. (Se nedan.)
Folkmaktsorganens makt är inte stor. De har rätt att fatta lokala
beslut som att starta handelskooperativ i slumområdena eller att
dra igång utbildningskampanjer. De har även rätt att inlägga sitt
veta mot utnämningar till de lokala myndigheterna.
En plantageägare beskrev i Le Monde den 28 februari arbetarkommittén
på hans plantage som "ett enkelt rådgivande organ". Han tillade
att "ledningens makt är obruten". I de nationaliserade företagen
har det bildats förvaltningskommittéer. En del av medlemmarna utses
av staten, en del väljs av arbetarna efter förslag från fackklubben.
För att ytterligare hålla efter arbetarna har milisens, ODP (Folkets
FörsvarsOrganisation), fabriksenheter, CV (VaksamhetsKommittéer),
fått i uppdrag att bevaka arbetarna, öka produktiviteten och förhindra
spridandet av revolutionär litteratur.
Vänstern har haft två "poler". Den ena är de intellektuella i
ledningen för RA. Den andra är de som var med och bildade de olika
fackföreningar, arbetarkommittéer, kvarterskommittéer o.likn. som
uppstod efter kuppen i Lissabon den 25 april 1974.
Det faktum att MPLA:s repression mot vänstern inte givit upphov
till svårare konflikter mellan MPLA och befolkningen visar att vänsterns
inflytande inte varit särskilt stort och att befolkningen litar
på MPLA. Att arresteras har under hela kolonialtiden varit all oppositions
öde. Ifall de nu inte avrättas, även om Alves hotar, så innebär
detta, och uppfattas även som så, en kvalitativ förändring av de
politiska spelreglerna.
MOÇAMBIQUE I Moçambique är läget i princip detsamma. Det är inte tillåtet
att strejka och arbetarna uppmanas att avstå från dem och istället
höja produktionen för "att rädda landets ekonomi". En av landets
ledare, Armado Guezbo, har förklarat att "i en folkets stat som
Moçambique finna det ingen anledning för oss att strejka eftersom
staten försvarar arbetarnas intressen".(2) Inte heller finns det
någon självorganisering bland städernas massor så att de åtminstone
skulle kunna kontrollera de styrande. Massorna är istället organiserade
i grupper som styrs av Frelimos ledning.
BAKGRUNDEN TILL DEN NATIONELLA BEFRIELSEN
Man skulle nästan kunna tro att det är första gången en befrielserörelse
kommer till makten med anledning av hur den svenska vänstern reagerat.
Det är förvisso första gången som MPLA kommit till makten, men andra
befrielserörelser har gjort det tidigare.
Som marxister anser vi inte att historien består av en massa
orelaterade händelser, utan att det går att finna samband, inbördes
relationer, orsak och verkan. Dvs. historien följer vissa lagar.
En uppfattning om hur dessa lagar verkar får man genom
att studera liknande händelser tidigare i historien. De fall som
är aktuella för oss är följande befriade länder: Jugoslavien, Albanien,
Vietnam, Nordkorea, Kina, Indonesien, Nordvietnam, Kenya, Kuba,
Algeriet, Sydjemen, Bangladesh, Kambodja, Sydvietnam, Laos, Guinea-Bissau,
Moçambique och Angola. Det är i dessa länder som imperialismen kastats
ut med vapenmakt. Fast Nordkorea och Bangladesh intar en särställning
eftersom dessa länder befriades av ett annat lands armé, Sovjets
resp. Indiens.(3)
Att tro att de händelser som inträffat i Angola skulle vara unika
bland de uppräknade staterna har sin grund i att man fullständigt
missuppfattat vad den nationella befrielsen innebär och hur de olika
klasserna står i förhållande till varandra.
Kardinalfelet är att tolka nationell befrielse som en socialistisk
revolution. Med en socialistisk revolution avser jag en social och
politisk process som möjliggör för människorna, och då fr.a. arbetarklassen,
att själva besluta om sina liv och sin framtid, samt att själva
förvalta samhällets alla aspekter utifrån sina beslut. Den socialistiska
revolutionen syftar till "människans befrielse", inte nationens.
Människan har sedan det första klassamhället uppstod gått igenom
många revolutioner och produktionssätt på sin väg mot det (hägrande?)
socialistiska samhället. Kort uttryckt innebär den nationella befrielsen
ytterligare ett steg på vägen fram till avstampet - från "förhistorien"
in i Historien - den socialistiska revolutionen.
Med detta vill jag på intet sätt säga att jag föraktar eller
nedvärderar de nationella befrielserna. Jag vill enbart placera
dem i sin rätta omgivning, även om detta tar bort den största glansen.
De nationella befrielserna bygger på en aktivering av fr.a. landsbygdsbefolkningen,
de intellektuella och småborgarna. Först under kriget i slaget mot
imperialismen och därefter i slaget om produktionen. I Moçambique
t.ex. bildades folkmilisen, utbildningskampanjer genomfördes, hälso-
och sjukvården organiserades och befolkningen organiserades för
att på alla sätt understödja gerillakampen. Levnadsstandarden, både
materiellt och kulturellt, höjs avsevärt i de befriade länderna
i jämförelse med de länder som ej befriats.
För att ekonomin i de fattiga länderna i "tredje världen" skall
komma ur det mer eller mindre stagnerande strupgreppet fordras att
den under imperialismen underordnade positionen bryts. För de länder
som saknar utpressningsmöjligheter (som olja) gentemot kapitalismen
fordras att banden bryts helt. (Jag vill betona att kampen för nationell
befrielse i grund och botten är en inomkapitalistisk kamp. De små
drag av antikapitalism som finns i kampen är en kompromiss med massorna
och den verkliga antikapitalismen brukar inte visa sig förrän ett
bra tag efter befrielsen.) Pga. imperialismens mäktighet, den genomsyrar
dessa länder överallt, fordras från de fattiga länderna att de i
ordets verkliga mening mobiliserar allt vad de har. Eftersom klasstrukturen
är outvecklad med nästan inget proletariat får kvantitet ersätta
kvalitet, och en så stor del av befolkningen som möjligt dras in
i kampen.
Trots detta är befrielserörelserna svaga om de inte har baser
fredade i angränsande länder och får vapen, allt tyngre och modernare
ju längre kriget varar, från vänligt sinnade stater. Så redan vid
befrielsen har fröet till ett nytt beroende uppstått: ekonomiskt
- vapnen skall betalas, militärt - nya vapen och reservdelar behövs,
kulturellt - kader har under kampen utbildats i de vänligt sinnade
staterna. Det land som främst brukar bistå med vapen och utbildning
är förstås Sovjetunionen.
De interna medel att sätta fart på ekonomin som den "tredje världens"
stater har att laborera med är att först bryta med imperialismens
förslavande bojor. Därefter att genomföra en jordreform, eftersom
jordbruket är den enda sektorn inom ekonomin som skulle kunna producera
ett någorlunda stort nationellt överskott för investeringar. Jordreformen
kommer till att börja med att innebära att jorden splittras upp
på de som brukar den. Detta är böndernas pris för att delta i masskampen
mot imperialismen. (I Västeuropa skedde jordreformen istället under
värdelagens "bistra sken": här kom allt färre att äga allt större
bitar.) Så småningom tvingas även de nyligen befriade länderna att
slå samman de små jordbruken till större enheter - kooperativ, kommuner,
etc. Detta ger nämligen ett betydligt större överskott, vilket ju
är vad det hela handlar om. Det är inte enbart det absoluta överskottet
som blir större, utan även det relativa. Kollektiviseringen hindrar
bönderna från att själva bestämma över sitt överskott. Slutligen
brukar landets producenter, arbetarna och bönderna, itutas en strängt
konsumtionsfientlig ideologi, för att med ideologiska medel hålla
kostnaderna nere. Ty ju mindre som konsumeras, desto mer kan investeras.
Ideologin har likheter med den som delar av bourgeoisien hade under
den ursprungliga kapitalackumulationen - den kalvinistiska/reformerta
kyrkans hat mot njutningar. Denna ideologi fungerade för den uppåtstigande
bourgeoisien, men den kommer inte att lyckas för den uppåtstigande
statsbyråkratin. Det beror på att för borgaren var det en direkt
koppling mellan honom själv, hans ideologi och hans framgång. Så
är det inte i statsbyråkratierna. Här är det istället arbetarklassen,
som aldrig varit känd för konsumtionsfientlighet, och bönderna som
ska stå för uppoffrandet, medan fr.a. statsbyråkratin håvar in vinsten.
Att de från konsumtionssamhället alienerade intellektuella i Västeuropa
anammar ideologin är inte så konstigt.
När länderna har befriats finner de att ekonomin inte börjar
accelerera av "sig själv", trots alla åtgärder. För att verkligen
få fart på ekonomin fordras produktionsmedel och krediter.
Dessa står enbart att finna på två ställen här på jorden, hos imperialismen
och hos Sovjetunionen. I det att det befriade landet vänder sig
utåt för att till slut uppnå målet, den primitiva/ursprungliga
ackumulationens genomförande, och därmed landets ekonomiska
utveckling, ligger den viktigaste orsaken till att landet tvingas
upprätta ett nytt och annorlunda beroendeförhållande än det tidigare.
Pga. att det hätska motsatsförhållandet mellan imperialismen och
det dominerade landet kommer till öppet uttryck under den antiimperialistiska
kampen brukar landet tvingas vända sig till Sovjetunionen för att
få hjälp. Algeriets, Kenyas och Indonesiens "försoning" med den
gamla kolonialmakten är välkända "undantag" som beror på bourgeoisiens
ställning i dessa länder och dess grepp om befrielserörelserna.
Brytningen mellan Sovjetunionen och Jugoslavien 1948 – som berodde
på att Jugoslavien inte ville att landets ekonomiska, och därmed
sociala och kulturella, utveckling skulle beslutas i Moskva – har
lett till att Jugoslavien knutits upp till kapitalismen och att
ekonomin nu fungerar efter värdelagen, precis som i Västeuropa.
Någon ekonomisk självständighet för ett litet land finns inte. Att
Kina i mer än 15 år klarat sig utan sovjetisk hjälp beror främst
på landets storlek, och därmed även dess "marknads". Kulturrevolutionen
visar på det pris som måste betalas för självständigheten från Sovjetunionen
för att istället gå sin egen väg: 4 år av kaos och anarki. (4) Och
ändå lyckas det inte för Mao Zedongs fraktion att slutgiltigt förstöra
Liu Shaoqis och Deng Xiaopings fraktion. Dengs starka ställning
vid Zhou Enlais död visar att fraktionen gjort en otroligt stark
comeback. Utrikespolitiskt har kritiken av Sovjetunionen alltmer
inneburit att man lierat sig med kapitalistiska, imperialistiska
och reaktionära regimer. I och med att det gamla ledarskapet nu
snart dör bort kommer ytterligare en fraktionskamp att uppstå. Och
denna gång kommer Maofraktionen vara mycket svag utan sin ledare,
Mao Zedong. Det finns en risk, även om den är liten, att Dengfraktionens
decentralism resulterar i att marknadskrafterna får ett spelrum
och att dörren till kapitalismen öppnas, liksom i Jugoslavien.
SOVJETUNIONENS ROLL
Det uppenbara faktum att Sovjetunionen stöder de nationella befrielserörelserna
visar med all tydlighet att åtminstone SUKP (SovjetUnionens KommunistParti)
anser att eventuella socialistiska ingredienser i den nationella
befrielsen kan hållas tillbaka. Ty varför skulle SUKP bidraga till
att arbetarklassen i "tredje världen" skulle härska i "sina" länder
- en uppmuntran till Sovjetunionens och Östeuropas arbetarklass
att kräva samma inflytande - samtidigt som man flera gånger i blod
krossat arbetarrevolter (från Kronstadt 1921 över Östtyskland 1953,
Polen och Ungern 1956 till Polen 1970-71 och 1976) förutom ett otal
(vilda) strejker?
Sovjetunionen är den främste representanten för ett produktionssätt
som är artskilt från kapitalismen. Jag kallar detta produktionssätt
för statsbyråkratiskt. Pga. denna artskillnad står världens huvudmotståndare,
USA och Sovjetunionen, mot varandra på ett djupgående antagonistiska
sätt. Denna fundamentala motsättning modereras dock ibland då de
bägge anser att detta kan vara en bra taktik, som idag då de bägge
systemen präglas av djupa ekonomiska kriser - i Väst stagnation
och inflation och i Öst avsaknad av modern inhemsk teknologi och
svårigheter att få jordbruket att uppfylla sina planer. Resultatet
blir att Väst säljer till Öst det som det saknar och sen blir alla
nöjda.
Trots sin fundamentala motsättning till imperialismen är inte
Sovjetunionen alltför piggt på att öppet gå emot kapitalismen. USA:s
övertag i kärnvapen är bara en del av förklaringen. Pga. att kapitalismen
än så länge är det starkare av systemen och därför kan spela på
statsbyråkratiernas strategiska motsättningar, medan statsbyråkratismen
enbart kan spela på kapitalisternas taktiska motsättningar. För
att undvika allt detta föredrar Sovjetunionen att alla nya revolutioner
är väl kontrollerade av SUKP och Röda Armén, helst att landet även
har gemensam gräns med Sovjetunionen, eller av Sovjetunionen dominerade
länder.
Men SUKP kan inte bestämma vad som skall hända i jordens alla
hörn. När en nationell befrielserörelse startat och fått något slags
bas och lokalt stöd brukar Kreml ta sig an den och hjälpa den med
vapen m.m. för att knyta upp den till sig och på så sätt få den
att underordna sig Sovjetunionens utrikespolitik. Att stödja nationella
befrielserörelser hjälper också byråkraterna i Kreml att framställa
sig själva som socialistiska internationalister i arbetarklassens
ögon.
Dessutom är nationella befrielserörelser ett ganska så bekvämt
och billigt sätt för Sovjetunionen att föra kampen mot kapitalismen
på. Tillika ett rätt säkert kort. Om kapitalismen lyckas utrota
en gerillarörelse förlorar SUKP fr.a. prestige. Omvänt är förlusten
för imperialismen större - en del av sitt område. Även prestigeförlusten
blir större för kapitalismens ty den brukar vara mer direkt inblandad
i gerillakrigen än vad Sovjetunionen är.
För herrarna i Kreml är "tredje världens" bönder bara bönder
i världspolitikens schackparti. Vita Huset, Kremls motståndare,
har samma uppfattning om bönderna. Det är mycket mer intresserat
av råvarorna och marknaderna där bönderna finns än av bönderna själva.
NATIONALISMEN
Den ideologi som åtföljt de nationella befrielserörelserna har
varit nationalismen, och inte den socialistiska om klasskampen.
Detta är egentligen inte alls underligt. Nationalismen uppstod då
världsekonomin nått det stadium då bildandet av nationalstaten fullbordades,
i Europa under 1800-talet. När de nationella befrielserörelserna
skall skapa ett modernt land, målet för dess verksamhet, måste de
göra som en gång Kajsa Warg: "Man tager vad man haver!" Problemet
är bara att inte någon av de ekonomiska eller politiska institutioner
som ett modernt samhälle behöver finns tillgängligt. Allt som finns
är folket och landets nationella särdrag. För att använda sig av
dessa odlas nationalismen.
Orsaken till att jag är så kritisk mot nationalismen är att den
delar världen i olika nationer istället för i olika klasser. Klassmotsättningarna
underordnas de nationella motsättningarna. Vidare så ses den egna
nationen som alldeles säregen och viktigast i världen. Ett återupplevande
av urgamla (och utdöda) (bonde) seder och -bruk åtföljer oftast
nationalismen.
Att vara avogt inställd till befrielserörelserna pga. deras djupgående
och äkta nationalism - vilket jag är övertygad om att många som
stöder befrielserörelserna skulle vara om befrielserörelsernas nationalism
"översattes till svenska" - visar bara att man tror att nationalismen
enbart är ett fult påhäng på en i övrigt socialistisk utveckling.
Men eftersom socialismen inte är drivkraften i den nationella befrielsen,
utan istället igångsättandet av ekonomin, så är dessa processer
en integrerad helhet. Det finns då ingen anledning att kritisera
en del av denna helhet, som om den delen skulle kunna utbytas mot
en bättre. (Detsamma gäller befrielserörelsernas klassanalys
och frontteori som jag tar upp längre fram.) Istället måste kritiken
riktas mot processen som helhet.
DEN SOCIALA OCH POLITISKA SCENEN
Eftersom länderna i "tredje världen" har en outvecklad ekonomi
förekommer knappast någon arbetarklass. Bourgeoisien är till största
delen ej industribaserad och landets överväldigande befolkning är
bönder, självägande eller arrendatorer, och lantarbetare. Dessutom
saknar en stor del av befolkningen fast inkomstkälla, trasproletariatet.
Till skillnad från ryska revolutionen, vilken huvudsakligen var
proletär och där bönderna fick spela rollen av arbetarnas fotsoldater,
är de nationella befrielserna på intet sätt proletära. Folkkrigen
är inte heller några proletära klasskrig. Strategin går ut på att
erövra landsbygden för att på så sätt omringa städerna. I krigens
slutskede befrias den under kriget rätt passiva staden (och därmed
även arbetarklassen) av bondearmén. Då arbetarklassen efter befrielsen
höjer sin röst brukar den snabbt tystas, som jag ska visa nedan.
Arbetarklassens egna handlingar är ett (överkomligt) hinder för
det nationella uppbyggandet.
De som t.ex. tror att FNL:s erövring av södra Vietnam var en
öppen eller dold socialistisk revolution, och därmed även
i viss mån arbetarklassens, borde begrunda följande. Enligt vad
som idag är allmänt accepterat så var FNL hela tiden Lao Dongs (Vietnams
Arbetarparti) förlängda arm för kampen om södra Vietnam. Trots detta
strömmade inte det sydvietnamesiska stadsproletariatet till sitt
partis täckorganisations stöd. (Var det kanske förfört/köpt av USA-imperialismen?)
Tvärtom, under hela kriget hade FNL inte alls samma kraftfulla stöd
i städerna som det hade på landsbygden, och det stöd som fanns baserade
sig huvudsakligen på de intellektuella. Detta kan inte enbart berott
på att städerna var befästa kaserner, för under kampen mot den återvändande
kolonialismen 1945 och i kampen mot Diems förtryck i slutet av 50-talet
spelade städerna en rätt aktiv roll. Hur himmelsvid är inte skillnaden
mellan FNL:s offensiver in i städerna och proletariatets försök
att framtvinga sina lösningar, såsom i Spanien 1936, i Ryssland
1917 och i Ungern 1956?
Då målet är att bygga upp landets ekonomi accepteras alla klassers
medverkan, även småbourgeoisiens och bourgeoisiens. De enda som
brukar kastas ut ur den folkliga alliansen är den del av bourgeoisien
och byråkratin som korrumperats av och knutits upp till imperialismen,
liksom den del av jordägarna som äger "för mycket". I. annat fall
kan dessa bli en effektiv spärr mot den framtida jordreformen.
Den nationella befrielsen är en rörelse som mäktar att använda
sig av samhällets olika klasser och skikt "som det passar den".
Strax efter befrielsen brukar arbetarklassen få veta sin plats:
att arbeta, att inte ha för höga krav som får betalas av de fattigare
i allas vår gemenskap, och att inte störa produktionen/ackumulationen
genom egoistiska aktioner. Några ar efter befrielsen brukar bourgeoisien
nationaliseras. Ibland med ersättning, som i Kina. Ofta får dess
tekniska och administrativa grenar stanna kvar på sina poster.
Detta dribblande fram och tillbaka med olika klasser märks förstås
i den officiella ideologin. Denna brukar vara någon form av Mao
Zedongs nydemokrati och revolution genom stadier (även
oavbruten revolution). Mao säger på ett ställe att folket
definieras olika vid olika tillfällen, allt efter vad som är möjligt
och önskvärt. Dock, alla goda krafter ryms alltid inom folket och
de onda alltid utanför. Maos sätt att "lösa motsättningar inom folket"
liknar mer lösandet av ett ekvationssystem än en socialistisk politik
grundad på marxismen.
Bland vänstern har sedan 50 år tillbaks två strategier för den
antiimperialistiska revolutionen stötts och blötts mot varandra.
Det är dels teorin om den oavbrutna revolutionen, som troligen alla
befrielserörelser, liksom maoisterna och kommunistpartierna, omfattar,
dels teorin om den permanenta revolutioner som förfäktas av trotskismen.
Den permanenta revolutionen går ut på att den nationella alliansen
enbart ska bestå av de klasser och skikt som har intresse av socialismen.
Ibland kan man samarbeta med bourgeoisien, men aldrig politiskt
och organisatoriskt underordna sig den. Samlingspol i alliansen
är arbetarklassen. Efter befrielsen/revolutionen kommer den borgerliga
fasen (tvingas) att gå över i en socialistisk. Revolutionens rent
nationella och demokratiska uppgifter kan enbart slutföras och befästas
i den socialistiska fasen.
Jag tycker att denna diskussion rör sig om fel saker. Det är
ingen slump eller en hemlig stalinistisk/maoistisk världsöverenskommelse
att inte proletariatet valts som huvudklass i fronten för den nationella
befrielsen. (Vad man nu än säger om arbetarklassen och dess roll.
Jag avser frontens praktiska politik.) Detta beror förstås på att
arbetarklassen inte är så stark att dess ideologi och politik kan
bli en politisk uppsamlingspol!
Om vi nu tittar på andra ändan av strategin - målet - så är fallet
VietMinh/FNL belysande. Det finns väl knappast någon statsbyråkratisk
befrielserörelse som haft en mer klassamarbetande politik än dessa.
(5) I samband med offensiven inför Dien Bien Phu radikaliserade
Viet Minh sin jordpolitik, men inte förrän 1956 "kastades masken".
Vad gäller FNL är det väl enbart de som inte ville tänka (i Vietnam
såväl som i Europa) som undgått att förstå att om södra och norra
Vietnam skulle återförenas så måste även södra Vietnam bli statsbyråkratiskt!
När väl staten blivit tillräckligt stark överskrides den oavbrutna
revolutionens borgerliga fas utan större svårigheter, på ett liknande
sätt som då Stalin krossade kapitalismen i Östeuropa två år efter
det att ryssarna stoppat masskampen.
DET STATSBYRÅKRATISKA PRODUKTIONSSÄTTET
Orsaken till "tredje världens" prekära situation är att kapitalismen
inte utbrett sig likformigt över hela jorden. Istället har den kapitalistiska
världen i och med imperialismen delats upp i dominerande och dominerade
länder.
Efter det att befrielserörelserna kommit till makten brukar de
komma i motsatsställning till det kapitalistiska systemet som helhet,
från att från början fr.a. ha bekämpat dess negativa aspekter. Länderna
står då och väger mellan statskapitalism och statsbyråkrati, om
inte bourgeoisien under hela kampen haft ett starkt grepp om befrielserörelsen,
för då får inte staten den starka makt den annars får.
Vad som är avgörande för utgången av kampen mellan statskapitalism
och statsbyråkrati är landets relationer med imperialismen som helhet
och Sovjetunionen efter befrielsen och befrielserörelsens homogenitet,
sammanhållning och styrka. Vanligtvis blir det den statsbyråkratiska
vägen. Kanske för att de ingrepp som fordras för att få fart på
ekonomin är för starka för att kapitalismen ska kunna överleva.
Den vanliga spärren mot en antikapitalistisk process, staten, fungerar
ju helt annorlunda än vad som är vanligt under kapitalismen. I dessa
statsbyråkratiska stater i vardande gynnas ju staten istället om
arbetarnas, böndernas och de intellektuellas antikapitalism går
längre än vad kapitalismen tål.
Det statsbyråkratiska produktionssättet fungerar så att staten
äger nästan alla produktionsmedel (en liten småbourgeoisie finns
kvar) utom jorden som till största delen odlas i kooperativ eller
privat regi. Staten gör upp en plan för hur det ekonomiska livet
är tänkt att fungera. Statens produkter förekommer ej på någon marknad
i marxistisk betydelse (marknadens priser, sortiment och mängd bestäms
i dessa ekonomier ej av tillgång och efterfrågan) och de produceras
inte för att bytas mot profit.
Socialt sett är landet uppdelat i två huvudklasser, den härskande
byråkratin och den behärskade arbetarklassen. Bönderna utrotas ekonomiskt
som klass, precis som i Väst. I öst blir de som överlever antingen
proletariserade (Sovjetunionen) eller som här i Väst, mellan- eller
småbourgeoisie (Polen).
Den process som bestämmer den socialpolitiska utvecklingen är
hur väl investeringarna och landets allmänna utveckling går. (6)
DE NATIONELLA BEFRIELSERÖRELSERNAS SOCIALISTISKA IMAGE
De nationella befrielserörelsernas segrar ses ofta som socialistiska
revolutioner, både av sig själva och av bedömare i Europa. Detta
har flera orsaker, med den viktigaste är utan tvekan befrielserörelsernas
revolutionära förstörande av kapitalismen, genom ett åtminstone
delvis massivt och betydelsefullt deltagande av landets befolkning.
Att sedan det nya produktionssättet inte är socialistiskt
eller något slags övergångssamhälle på vägen dit, fordrar lite mer
än enbart ett idisslande av dammiga teser och ett passivt konsumerande
av befrielserörelsernas myter om sig själva. Att sedan staten har
en väldigt viktig roll i både statskapitalismen och statsbyråkratismen
- därav dess namn - underlättar inte analysen. (Statligt ägande
- samhälleligt inflytande – ses ju av många som socialismens främsta
beståndsdel.) Befrielserörelsernas yviga socialistiska retorik och
dess samarbete med det "socialistiska"/statsbyråkratiska blocket
anses vara ytterligare argument.
Det är mer eller mindre omöjligt att bygga socialismen - ett
kollektivistiskt samhälle - på en så individualistisk
klass som bönderna. Att självägande bönder spontant är individualister
beror på att dess produktionssätt - enkel varuproduktion (och ibland
knappt en gång varuproduktion) - konstant genererar en kapitalistisk
utveckling: marknad, splittring i rikare och fattigare osv. Att
bli självägande är varje förtryckt bondes dröm. De uppsplittrande
jordreformerna uppfyller böndernas mål och visar även på deras makt.
Det är fr.a. en gång som bönderna brutit med sin individualism.
Det var under det spanska inbördeskriget. Trots att den republikanska
regeringen med våld upplöste kollektiven, återbildades dessa så
fort armén dragit vidare. Här drevs rörelsen framåt av en kollektivistisk
klass - lantarbetarna - och den anarkistiska kommunismen - en ideologi
som bönderna haft i generationer.
Att argumenten om den bondebaserade socialismen gått hem i vänstern
och arbetarrörelsen beror huvudsakligen på att Sovjetunionen fortfarande
anses som socialistiskt, på ett eller annat sätt, trots ett halvsekels
förfuskande av (den proletära och demokratiska) socialismen. När
sedan de av Marx förutspådda proletära revolutionerna i utvecklade
kapitalistländerna uteblivit, är det lätt att gripa efter halmstråt,
och de nationella befrielserna (de statsbyråkratiska revolutionerna)
ses som socialistiska revolutioner.
Främst är det väl de intellektuella som behöver "skapa" socialistiska
revolutioner. Det är ju även främst dessa som burit upp det antiimperialistiska
solidaritetsarbetet. Arbetarklassen har inte alls visat sammaaktiva
stöd. Detta, att finna proletära revolutioner, beror nog på att
de intellektuella tänker "för mycket". För arbetarklassen är den
socialistiska revolutionen inget teoretiskt/praktiskt problem. Det
finns ingen öppning för en socialistisk lösning förrän arbetarklassen
uppfattar att det finns en. Dvs. då arbetarklassen, med sina handlingar,
själv ställer frågan på dagordningen.
Efter detta försök att placera in de "oväntade" händelserna i
ett allmänt ekonomiskt/historiskt perspektiv kan det vara nyttigt
att resa i historien för att bekräfta teorin om att befrielserörelserna
inte varit så intresserade av arbetarklassens egna aktioner och
önskemål.
DE ALGERISKA ARBETARNAS SJÄLVFÖRVALTNING
Algeriet är, förutom Indonesien, Kenya och Bangla Desh, en katt
bland de nationella befrielsernas hermeliner. För det första så
leddes inte kampen av en kommunistdominerad front. Tvärtom, kommunistpartiet
förbjöds strax efter befrielsen. För det andra så är resultatet
av befrielsen troligen unikt - statskapitalism - med Sydjemen och
de länder som befriades ifjol som möjliga undantag. Slutligen, och
det som intresserar oss här, är att arbetarklassen gick till angrepp
mot delar av det kapitalistiska produktionssättet på ett djupgående
socialistiskt sätt.
Efter överenskommelsen mellan de Gaulle och FLN i Evian 1962
flydde de vita kolonialisterna fort från Algeriet. Härvid stannade
produktionen inom stora delar av industrin, transportväsendet och
det moderna jordbruket (dvs. jordbruk med anställda lantarbetare).
Efter att i ungefär två månader varit utan lön satte arbetarna igång
driften för att få något att leva av. För att sköta förvaltningen
valdes comités de gestion (förvaltningskommittéer) bland arbetarna.
De säsongsanställda arbetarna hölls utanför denna rörelse. Arbetarnas
självförvaltning av den moderna produktionen måste även ses som
ett försök från arbetarna att sätt P för FLN:s planer på att dela
ut lantbruken och företagen som belöning till framstående kämpar
från kriget eller att ge lantbruken till bönderna i trakten. Ledningen
för FLN tvingades under hösten 1962 och våren 1963 att acceptera
och institutionalisera arbetarförvaltningen. Denna sågs officiellt
som den algeriska vägen till socialismen.
När de algeriska arbetarna gav ett kIassvar på sina problem
angreps kapitalismen på ett plan som gick långt utanför den nationella
befrielsens ramar.
Genom att den borgerliga staten tog hand om de (socialistiska)
arbetarförvaltade företagens finanser, vilka med tiden blev allt
sämre, och genom att denna stat framöver kunde garantera arbete
åt arbetarklassen lyckades det för bourgeoisien och byråkratin att
långsamt gräva arbetarförvaltningens grav.
Den algeriska vägen till socialismen blixtbelyser nödvändigheten
av att arbetarklassen vid revolutionen inte enbart tar makten i
företagen utan att de även erövrar statsmakten från bourgeoisien.
DE KINESISKA ARBETARNA HÅLLS På MATTAN
Folkrepubliken Kina anses av kommunister/socialister/liberaler
av olika schatteringar att vara ett mönstersamhälle. En del anser
t.o.m. att Kina blivit socialistiskt/kommunistiskt via en proletär
revolution utan att proletariatet deltog som märkbar kraft. Men
det är klart, ett proletariat söm utgör ungefär 0,25% av landets
befolkning kan inte utgöra en social kraft av nämnvärd betydelse.
I alla fall inte sedan dess revolutionsförsök 1926-27 krossats i
blod och det varit mer eller mindre knäckt under 30- och 40-talen.
Tvärtom vad maoisterna tror så har nydemokratin framför alla
andra uppfört sig mot arbetarklassen och vänstern på i stort sett
samma sätt som MPLA i Angola.
KKP uppmanar arbetarna att hålla sig lugna
Låt oss börja vid Kinas befrielse. Då Folkets Befrielsearmé (FBA)
gick över floden Yangtsikiang på våren 1949 innan de stora industristäderna
i söder, bl.a. Shanghai, erövrades proklamerade Mao Zedong och Zhu
De: "Vi hoppas att arbetarna och tjänstemännen i alla branscher
fortsätter att arbeta och att affärslivet skall fungera som vanligt...
funktionärer som tillhör Kuomintangs centrala regering, provins-,
stads- eller länsstyrelser, delegater till "Nationalförsamlingen",
medlemmar av Lagstiftande och Kontrollerande Yuans, medlemmar av
Folkets Politiska Råd, polispersonal och ledarna för "Pao Chia"-organisationerna...
skall stanna på sina poster och lyda FBA:s och folkregeringens order."
Den nya administrationen är den gamla lik
På landsbygden krossades den gamla jordägar- klassen och de som
stött Kuomintang genom att 700 miljoner mou distribuerades till
300 miljoner bönder, inklusive familjer. Detta blir ungefär 0,16
ha per familjemedlem. Dock sparades "de rika böndernas gårdar (vilka)
är under beskydd av Folkregeringens lagar".
I städerna rönte arbetarklassen ett annat öde. Delvis på grund
av att den nationella befrielserörelsen inte är en allians mellan
bönder och arbetare. Det samband som finns är mellan bönderna
och en förvrängd form av arbetarklassens ideologi (socialismen),
vanligen en variant av marxismen-leninismen-maotsetungtänkandet.
Det är böndernas uppgift att efter jordreformen öka jordbruksöverskottet.
På de betydligt mer produktiva arbetarna faller uppgiften att göra
det som givit dem sitt namn, nämligen att producera och åter producera.
Därför är repressionen betydligt hårdare gentemot arbetarklassen
än mot någon annan av de klasser/skikt som stöder den nya regimen.
Efter befrielsen bildades den nya administrationen uppifrån och
ned, och den baserades på FBA, en del civil kader och "de offentliga
funktionärer som den reaktionära Kuomintang-regeringen lämnade efter
sig behölls in toto", Så var t.ex. 80-95% av Kuomintangs domare
och skatteindrivare kvar i sin tjänst efter befrielsen. Ett
flertal slaktare från den andra kinesiska revolutionen 1926-27 placerades
högt i regeringsmaskineriet.
I städerna försökte en del baskader vid ett flertal tillfällen
att elda på klasskampen och att skapa strukturen i vilka folket
skulle kunna kontrollera administrationen. Med tanke på hur administrationen
var uppbyggd var detta inget oväntat försök. Men partiledningen
anklagade kommunisterna för att "föra in landsbygdens metoder till
staden". I ett direktiv med titeln Utför Korrekt Politiken till
Förmån för Både Arbete och Kapital kritiserades "jordbrukssocialismen"
och "misstaget att alltför starkt förfäkta arbetarnas ensidiga och
tillfälliga intressen". (Se nedan vilka intressen KKP ansåg att
arbetarna verkligen hade.)
Strax efter befrielsen av Tient-tsin på våren 1949 satte baskadern
upp gatukommittéer och distriktsstyrelser baserade på dessa. Redan
i juni avskaffades gatukommittéerna och distriktsstyrelserna ombildades
till distriktskontor för kommunstyrelsen, vilken tillsattes av den
Militära Kontrollkommittén. Redan detta säger en hel del om stadsbefolkningens
makt gentemot KKP och FBA.
För att göra alla valda församlingar till enkla redskap för det
regerande partiet, KKP, stipulerades den 3 april 1953 att "Antalet
kandidater till delegatplatserna vilka nominerats av valkommittén
och föreslagits valmötet, skall i allmänhet vara detsamma som antalet
delegater som skall väljas. Dvs. samma antal kandidater skall nomineras
som det antal delegater valdistriktet ifråga röstar fram."
För att se till att ingen opposition spirar inom landets enda
parti formulerade Liu Shaoqi den demokratiska centralismen på följande
sätt: "Partimedlemmar som har avvikande åsikter gentemot partiets
ledande organ eller någon annan partiorganisation skall framlägga
sina åsikter och sin kritik till vederbörande partiorganisation
och skall inte prata om det i förbigående bland massorna.?'
KKP och arbetarkampen
Ett tag efter befrielsen förbjöds strejker indirekt. Vid konflikter
skulle de två parterna i första hand förhandla. Hjälpte inte detta
medlade en statligt utsedd Arbetsbyrå. Slutligen utdömde en nämnd,
utsedd av Arbetsbyrån, en skiljedom. Under hela konflikten skulle
bägge parter arbeta som vanligt. Även om den ena parten vägrade
att godta skiljedomen, så skulle bägge parter efterleva den tills
en folkdomstol givit sitt utslag. Detta gick inte att överklaga.
Det enda sätt som fanns kvar för arbetarna att höja sin röst
på var åtgärder som normalt inte räknas som strejk. De effektivaste
är nog "arbeta enligt reglerna" och maskningsaktioner. Dessa kampformer
var även de vanligaste under 30-talet. Följdriktigt uppmanade
Folkets Dagblad, bl.a. den 20 augusti 1954, arbetarna att kämpa
mot "kontrarevolutionärer" som "organiserar maskningsstrejker".
Många av dessa strejker bestod nog i att arbetarna helt enkelt inte
klarade den högt uppdrivna ackordstakten. (Se nedan.) Andra kvarstående
möjligheter att ventilera sitt missnöje med och eventuellt även
kämpa med var skubb, sjukskrivningar, försenad ankomst, brytande
av verkstadsföreskrifterna, oaktsamhet med verktyg och maskiner,
slöseri med råvaror och tillverkning av produkter av låg kvalité.
De flesta förbjöds i Arbetslagarna.
Fackföreningarnas nya uppgifter
I Kina har fackföreningarna till skillnad från de i de kapitalistiska
staterna inte som målsättning att försvara arbetarnas intressen.
Li Lisan, Arbetsminister och vice ordförande i kinesiska LO, deklarerade
i januari 1950 att ökad produktion "är de kinesiska fackföreningarnas
viktigaste uppgift". Ordföranden i LO förtydligade i maj 1953 med
att "Fackföreningarnas dominerande och vardagliga arbete i en folkets
stat är att samla och leda alla arbetare, tekniker och tjänstemän
i en patriotisk tävlan för att medvetet och aktivt arbeta för en
ökning av produktionen". För att öppna ögonen på de som vill blunda
insisterade Li Lisan på nödvändigheten "att rätta till arbetarnas
envisa vana att uteslutande bekymra sig om sina egna intressen utan
att bry sig om det allmänna intresset... (och) att rätta till de
arbetares fel, vilka pga. sina egna smala intressen framställer
överdrivna och otillåtna krav".
Då de kinesiska fackföreningarna har denna inställning är det
inte så konstigt att dess förste vice ordförande, Liu Ningyi, 1953
ansåg att: "Fabriksdirektörer och fabriksledare ... är personer
som av staten förordnats att representera sig i driften av en del
av folkets ekonomi ... De har därför rätt till medlemskap i fackföreningarna".
(Vi arbetar ju alla för samma arbetsgivare.) Företagsledningen hade
inte enbart rätt att bli medlemmar. På den 7:e fackföreningskongressen
i maj 1953 var av 813 delegater, hundratals "tekniker, ingenjörer
och direktörer i den statliga industrin."
Nästa steg i nydemokratins politik gentemot fackföreningarna
följer helt automatiskt. Fackföreningschefen vid denna kongress
uttryckte det så här: "Arbetarklassens direkta och självständiga
intressen måste underordnas statens långsiktiga och övergripande
intressen, dvs. den stats intressen vilken leds av arbetarklassen."
På de enskilda fabrikerna vak det fackföreningarnas uppgift ätt
övervaka arbetsdisciplinen. De fabrikskommittéer som fanns hade
till uppgift att öka produktionen. Direktören var ordförande och
hade vetorätt mot alla beslut. I de nationaliserade företagen utsågs
direktören av Kommittén för Militära Angelägenheter och var vanligen
den f.d. direktören som ombetts att stanna kvar på sin post. Då
företagen nationaliserades minskade arbetarnas inflytande från nästan
inget till ännu mindre.
För att höja effektiviteten, dvs. exploateringen, prioriterades
ackordsarbetet. Li Lisan uttryckte denna politik på följande sätt:
"Vi är emot jämlikhetssträvanden vad gäller löner..." Andre ordföranden
för Syd-Centrala Militära och Administrativa Kommitténs Underkommitté
för Finans och Ekonomi, Li Iqing, framhöll att "Kuomintangtidens
nivåer i lönesystemet var förvirrande och skillnaderna mellan nivåerna
små. Detta resulterade i en allvarlig jämlikhetssträvan som drabbade
arbetarnas och tjänstemännens arbetsmoral och arbetsiver." De provisoriska
regler för löner i de statliga företagen som antogs av Syd-Centrala
Militära och Administrativa Kommittén den 16 augusti 1952 föreskriver
i artikel 2 att lönesystemets första mål är att "i överensstämmelse
med olika industriers tekniska nivå. underlätta spridandet av ackordsarbetet
och uppmuntra arbetarnas tekniska framsteg, liksom att övervinna
den allvarliga jämlikheten i löner..." För att bestämma vilken arbetsnormen
(takten) skulle vara togs inte den genomsnittlige arbetarens, utan
"modellarbetarens". Denna titel fick de framgångsrikaste i arbetstävlingarna.
Dessutom infördes de tidigare nämnda arbetslagarna som behandlade
frånvaro, försenad ankomst, dåligt arbete, mm. Alla arbetare fick
dessutom en arbetsbok där hans tidigare synder och förtjänster antecknades.
Så som läget var kom förstås fackföreningarnas funktionärer att
pendla mellan att lyssna på arbetarna och att lyda partiet. För
att klara av denna svåra och troligen omöjliga balansgång gällde
det att hålla tungan rätt i mun. Det var många som inte klarade
av det konststycke som partiet krävde av dem.
Deng Zihui, vice ordförande i Syd-Centrala Militära och Administrativa
Kommittén skällde i augusti 1950 ut fackföreningsfunktionärerna.
Deng sade: "Flera fabrikens fackföreningar har på det sistone lagt
sig till med kapitalisternas åsikter. De utfärdar samma paroller,
talar samma språk och de uppför sig på samma sätt. Fackföreningarna
försvarar företagsledningen och arbetare i de statliga företagen
förebrår dem för att de döljer sanningen för dem. Jag tror de har
rätt. Fackföreningsfunktionärerna i de privata företagen har gått
utöver våra principer vad gäller eftergifter åt kapitalisterna.
De har tjänat som deras talesmän genom att uppmana arbetarna att
acceptera en sänkning av sin standard även i de fall, då detta varit
meningslöst. I vissa fabriker kunde kapitalisterna fåtts att acceptera
arbetarnas krav, men fackföreningen grep in för att övertyga arbetarna
om att dra tillbaka dessa krav. På detta sätt uppväckte funktionärerna
arbetarnas missnöje och de anklagades för att vara kapitalisternas
"lakejer". Så t.ex. blev arbetarna i Ta Hyes kolgruvor glada som
om de fått höra att Taiwan befriats eller att de fått löneökningar
när de fick reda på att fackföreningens ordförande sparkats... I
statliga företag får inte fackföreningsfunktionärernas ställning
förväxlas med administrationens, och de stödjer alltför gärna företagsledningens
intressen på bekostnad av arbetarnas, liksom de ökat arbetsvillkorens
hårdhet alltför mycket. Många lagar har antagits som är till arbetarnas
nackdel. När detta inträffar måste fackföreningen lyssna på arbetarna
och därefter förhandla fram en ändring i programmet med företaget.
De måste fr. a. representera arbetarna, formulera deras krav och
t.o.m. vända sig till domstolarna för att uppfylla sin målsättning
att försvara arbetarna. Detta handlingssätt kommer att gynna utvecklandet
av produktionen och det kommer att undvika strejker och andra arbetsnedläggelser."
Lägg märke till hur byråkratin skyller sin arbetarfientliga politik
på att baskadern har misskött sig. Notera även att det inte rör
sig om något intresse för arbetarnas välbefinnande i sig, utan att
det gäller att öka produktionen.
Men det är inte lätt att vara fackföreningsfunktionär. 1952 utrensades
de ledare som "tillät sig själva att i alltför hög grad styras av
arbetarna", dvs. de som "i alltför stor utsträckning brydde sig
om arbetarnas levnadsstandard" eller de som "visade sig överambitiösa
i sitt försvar av arbetarnas rättigheter".
1953 hade vinden vänt sig igen. Och denna gång blåste den åt
två håll. Dels så skälldes ledningen ut: "Det är nödvändigt att
påpeka... att ledningen för den kinesiska landsorganisationen har
gjort allvarliga misstag av ekonomistisk och syndikalistisk tendens."
Dessa bestod fr.a. av att "I frågor rörande arbetarnas välfärd och
levnadsvillkor (har) ingen hänsyn tagits till befintliga möjligheter
och behov." Dels så skälldes baskadern ut: "Även i fackklubbarna
och bland de lägre funktionärerna är fall av byråkrati, envälde
och brytande av lagar och disciplin vanliga. De viktigaste uttrycken
för detta tillstånd är: 1) Likgiltighet inför de svårigheter massorna
möter i produktionen och i livet, vägran att lyssna på massorna
och deras åsikter, vägran att diskutera, studera och rapportera
massornas åsikter till partikommittéer och högre fackföreningsorgan.
2) Avsaknad av ett "demokratiskt liv och en demokratisk livsstil..."
Det är nästan så man tycker synd om fackbyråkraterna i deras
försök att skapa en fungerande kompromiss mellan två oförenliga
intressen. De har ungefär samma position som socialdemokratin i
Väst, bara med den skillnaden att pga. den utvecklade kapitalismens
högre produktivitet och därmed större rikedom har socialdemokratin
mycket friare ramar. Men ingen kan väl undgå att märka att i krissituationen
minskar dessa betydligt.
KKP och oppositionen
För att förhindra att arbetarnas missnöje skulle sprida sig tillämpas
censur. De provisoriska regler för böcker och tidskrifter som antogs
den 16 augusti 1952 säger bl.a. att "De företag som trycker böcker
och tidskrifter... skall inte låta trycka de böcker och tidskrifter
som bryter mot det Kinesiska Folkets Rådgivande Konferens´ Allmänna
Program eller mot regeringens dekret: Före leveransen skall de sända
ett exemplar av varje bok och tidskrift som de tryckt till de lokala
organ som administrerar utgivningen".
Som ett exempel på hur KKP krossat sina politiska motståndare
skall jag berätta historien om de kinesiska trotskisterna. Anarkisterna
kan säkert berätta liknande historier.
Den kinesiska sektionen av Fjärde Internationalen, Kinas Kommunistiska
Förbund (KKF), var en obetydlig sekt i jämförelse med KKP. En inte
obetydlig del av KKF flydde då KKP och FBA tog över i Kina. De som
i alla fall stannade kvar deltog i alla de kampanjer som KKP drog
igång och som trotskister kan tänkas stödja. De omnämndes berömmande
i KKP-tidningar, utan att det omnämndes att de var trotskister.
Så fort KKP krossat Kuomintang gjordes razzior mot flera trotskistiska
lokalorganisationer. I augusti 1949 arresterades flera ledande personer,
med de släpptes senare och de uppmanades att sluta med all politisk
verksamhet. Samtidigt startade KKP en antitrotskistisk kampanj i
två distrikt där KKF var relativt starkt och arresterade många av
dem. Några sköts som "Kuomintang-agenter". 1950 startade en ny våg
av arresteringar i Kwangsi-provinsen där trotskisterna hade sitt
största inflytande. Ödet för flera av de arresterade är än idag
okänt. De trotskistiska organisationer som inte knäcktes under dessa
år förföljdes på allehanda sätt, såsom konstant övervakning och
brevcensur.
Så vid midnatt den 22 december 1952 och den 8 januari 1953 krossade
KKP slutgiltigt KKF. Ungefär 200 arresterades. De anklagades för
"kontrarevolutionär verksamhet", kort och gott. Och på Byrån för
Allmän Säkerhet visste ingen något. Den var inte ansvarig för dessa
arresteringar. De anklagade har inte dömts, i varje fall inte av
en offentlig domstol eller av en som låter publicera sina domar.
Deras straff blev hårt fängelsearbete och där skulle de stanna tills
de blivit reformerade, dvs. tills de avsvurit sig dina trotskistiska
irrläror.
Det är nu snart 25 år sedan detta hände. En del har nu återfått
friheten, men några har troligen dött i fängelserna. Flera av de
arresterade är idag, om de lever, mellan 60 och 80 år. De flesta
är intellektuella, en del är arbetarmillitanter.
VIETMINHS KAMP FÖR MAKTEN I VIETNAM
Under andra världskriget ockuperades Indokina av japanska trupper.
Den franska kolonialarmén, som lydde under den nazi-insatta Vichyregeringen,
gjorde inget motstånd och administrationen samarbetade öppet med
japanerna. Följdriktigt avväpnades inte heller den franska armén.
Då nazisterna besegrats i Frankrike och det japanska nederlaget
tycktes säkert gjorde de franska trupperna uppror mot japanerna.
Amerikanarna vägrade att hjälpa fransmännen, så det fick bli britterna,
vilka hade 10 ggr längre flygväg, som fick understödja sin kolonialbroder.
I vilket fall som helst så krossades snabbt de franska trupperna
och hädanefter så hölls de internerade. Den 10 mars 1945 förklarade
Japan Indokina för "oberoende" och insatte Bao Dai som kejsare.
Augustirevolutionen
VietMinh angrep denna "marionettregim som i japansk sold bedrar
det vietnamesiska folket" och uppmanade folket att kasta ut japanerna.
Den 16 april fastställde VietMinhs ledning direktiv för organiserandet
av befrielsekommittéer på regional nivå och för Nationalkommittén
för Vietnams Befrielse eller det Nya Vietnams Provisoriska Revolutionära
Regering. Under tiden hade VietMinhs militära styrkor växt avsevärt.
Från att i december 1944 haft 34 man till sitt förfogande, hade
Giap i mars 1 000 och i augusti 5 000.
Den 13 augusti uppmanade VietMinh till allmänt uppror och sammankallade
en allmän folkkongress till den 16 augusti. Denna kongress antog
VietMinhs Upprorsmaning. Fyra dagar efter japanernas kapitulation
den 15 augusti marscherade en 1000 man stark VietMinh-styrka in
i Hanoi och utropade sig själv såsom regeringsmakt. De 30 000 japanerna
gjorde inget motstånd.
Den regering som sedan bildades var en koalition mellan Vietnams
Kommunistparti (VKP) och de mycket svaga borgerliga partierna. Även
kejsare Bao Dai ingick. Regeringen var motståndare till en jordreform
och till väpnat motstånd mot kolonialmakterna. Den 2 september läste
Ho Chi Minh upp Republiken Vietnams Självständighetsförklaring -
en kopia av den amerikanska - inför en massdemonstration med 500
000 deltagare. I september anlände de 125 000 Kuomintangtruppet
som stormaktsöverenskommelsen om Vietnam tilldelat uppgiften att
avväpna de japanska trupperna. Den kinesiske generalens amerikanske
rådgivare hade gett honom stränga order om att inte störta VietMinh-regeringen.
VietMinh går till angrepp mot arbetarklassen
Samtidigt försvann en del revolutionärer, såsom typografen Luong
Duc Thiep och ledaren för Socialistiska Arbetarungdomen och organisatören
av Folkets Självständiga Front, Nguyene te-My. Läraren Tran Tlen
Chin dog pga tortyr i VietMinhs fängelse i Bac Kan.
Under augustirevolutionen upprättade gruvarbetarna i Hong Gay,
Campha, (ett samhälle med 300 000 innevånare) arbetarkommittéer
och på dessa bildades en arbetarregering. Liksom i Hanoi höll sig
de japanska trupperna utanför maktövertagandet. Arbetarna bemäktigade
sig gruvorna, spårvägarna, järnvägarna och telegrafen. De fängslade
direktörerna och tillintetgjorde hela den gamla imperialistiska
statsapparaten. Alla produktionsmedel sattes under direktstyre av
den kommitté arbetarna valt och som de direkt kontrollerade. Likalönsprincipen
tillämpades på alla nivåer inom manuellt och intellektuellt arbete.
Polisen ersattes av en dåligt beväpnad arbetarmilis. Under de tre
månader (från slutet av augusti till december) upprätthöll denna
"sovjet" den normala produktionen i gruvorna, säkrade hela områdets
ekonomiska liv och inrättade en socialförsäkring.
VietMinh sände beväpnade trupper under befäl av Nguyen Binh för
att omringa det trilskande gruvdistriktet. Arbetarregeringen uppmanades
att upplösa sig. Eftersom arbetarmilisens utrustning bestod av några
gevär och en del svärd och knivar, kunde Nguyens trupper tränga
in under det att de lovade att respektera status quo. Därefter avsatte
VietMinh de av arbetarna valda delegaterna genom polisingripanden,
fängslade dem och förde dem till Haiphong. Där släpptes några pga.
gruvarbetarnas påtryckningar. Slutligen besattes hela området och
placerades under VietMinhs militära kontroll.
VietMinh erövrar makten i Saigon
I södra Vietnam, som skulle ockuperas av britterna, var VietMinh
inte lika starka som i norr. Dessutom fanns en betydligt starkare
vänsteropposition, som före kriget tidvis varit oändligt starkare
än VKP. (Vid valet till Saigons stadsråd 1939 erövrade vänstern
80% av rösterna medan VKP fick 1%. Däremot så knäckte krigets repression
vänstern betydligt hårdare än VKP.) Denna vänster fanns organiserad
i två trotskistiska organisationer, "KAMPEN" och Internationella
Kommunistiska Förbundet (IKF).
Den 19 augusti bildade arbetarna i Ban Lo-distriktet i Saigon
den första folkkommittén och dagen efter övertagen liknande folkkommitté
den lokala kontrollen i Saigons största arbetarområde, Phu Nhuan.
På landsbygden skedde omfattande bonderevolter.
Den 21 augusti organiserade Nationella Enhetsfronten (NEF) en
demonstration som samlade 300 000 deltagare. De religiösa sekterna
samlade 100 000 bakom sin monarkistiska flagga medan 30 000 gick
bakom trotskisternas mer klasskampsbetonade banderoller. Fronten
NEF bestod av en mängd småborgerliga och religiösa sekter plus trotskistorganisationen
"KAMPEN". NEF:s program skilde sig inte på någon avgörande punkt
från VietMinhs.
VietMinh upprättade den 22 Söderns Folkkommitté med Tran Van
Giau som ordförande. Dess säte var Saigans rådhus. Samma dag uppmanades
NEF att ansluta sig till kommittén. Dagen efter följde NEF VietMinhs
uppmaning.
Under veckorna efter den japanska kapitulationen upprättades
mer än 150 folkkommittéer i södra Vietnam, delvis på initiativ av
IKF. Efter 21-augustidemonstrationen valde dessa folkkommittéer
en Provisorisk Centralkommitté, Saigonkommunen. Folkkommittéerna
påbörjade även en beväpning av massorna.
Kl. 05 den 25 slog VietMinh till och tog makten i staden. Istället
för att basera sig på de trotskistinfluerade folkkommittéerna (hade
någon väntat sig det?), övertog VietMinh och de religiösa sekterna
den befintliga statsapparaten. Samma dag organiserade VietMinh en
demonstration med en miljon deltagare. Nu när arbetarna även kunde
gå med sina fackföreningar gick endast 2 000 bakom trotskisternas
banderoller.
Inrikesminister Nguyen Van Tao förklarade två dagar senare VietMinhs
politik: "Vem som än uppmanar bönderna att ta över jordegendomar
kommer att skoningslöst bestraffas ... Vi har ännu inte utfört den
kommunistiska revolutionen som kan lösa detta problem. Regeringen
är endast en demokratisk regering och kan inte vidta sådana åtgärder.
Jag upprepar, vår regering är en demokratisk borgerlig regering,
fastän kommunisterna har makten." För att sätta pricken över i:et
utfärdades den 1 september ytterligare en deklaration: "De som uppmanar
folket att ta till vapen (mot de allierade, GL) kommer att betraktas
som sabotörer och provokatörer, såsom fiender till nationellt oberoende.
Våra demokratiska friheter kommer att garanteras oss av de demokratiska
allierade."
Det var inga hotelser ut i tomma intet, ty VietMinhs politik
var ju inte oantastad. Beväpnade förband sändes mot bönderna i Go
Den som själva exproprierat jordägarna.
Duong Bach Mai, VietMinhs polischef i Saigon, har berättat hur
han "lugnade ner baskaderns våldsamma häftighet genom att förklara
för dem att dagens uppgift var inte att göra en proletär revolution,
utan att krossa kolonialismen genom att uppmana hela folket att
kämpa mot den."
VietMinh utlyste till den 2 september, samma dag som självständighetsdemonstrationen
var i Hanoi, en demonstration för att välkomna den Allierade Kommissionen.
VietMinh uppmanade till lugn men franska soldater provocerade demonstrationen
och ledningen förlorade kontrollen över den. Det hela slutade med
ett upplopp där demonstranterna "arresterade" kända samarbetsman
och dödade fem av dem. Dessutom plundrades fransk egendom. Dagen
därpå fördömde VietMinh excesserna och Duong Bach Mai frigav fångarna.
Tran Van Giau vädjade om "samarbete" med kolonialmakterna och meddelade
att alla oberoende partisangrupper frivilligt skulle upplösas, samt
att alla vapen skulle överlämnas till VietMinhs Republikanska Polisstyrka.
400 arbetare från Go Vaps spårvagnsdepå, 5 mil norr om Saigon,
organiserade tillsammans med militanter från Tia Sang en arbetarmilis
och uppmanade Saigondistriktets arbetare att beväpna sig inför de
oundvikliga striderna med den brittisk-franska ockupationsarmén.
Go Vap-arbetarna hade en lång tradition av militans bakom sig. De
hade tillkämpat sig löneökningar från den japanska ockupationsmakten
och under augustirevolutionen hade de övertagit och själva drivit
depån.
De allierade anländer
Den 10 september anlände de brittiska trupperna under befäl av
general Gracey. De välkomnades entusiastiskt av VietMinh som såg
sig själva som en del av de allierade. Staden var fylld av VietMinh-flaggor,
Union Jack och Stars and Stripes. Britterna övertog med en gång
kontrollen alla viktigare byggnader och strategiska platser, såsom
flygplatsen, elverket, posten och telegrafen, polishuset och fängelset.
Generalens egna ord om VietMinh är väl värda att minnas. "Vid min
ankomst mottogs jag av VietMinh... och jag sparkade snabbt ut dem."
Formellt var britterna i Saigon för att avväpna de japanska styrkorna.
Istället för att göra detta påminde Gracey den japanske fältmarskalken
om att det var hans uppgift att upprätthålla lag och ordning. Makten
fick under inga omständigheter hamna i VietMinhs händer. Alla önskemål
och krav från den lokala befolkningen, inkl. VietMinh, måste gå
via det japanska högkvarteret. Gracey införde även utegångsförbud.
VietMinh fick allt svårare att förhindra det växande missnöjet
med britterna från att sprida sig. Missnöjet tog sig bl.a. uttryck
i attacker på trupperna och plundring av fransk egendom.
En sista gång utmanade trotskisterna och folkkommittéerna VietMinh.
Den 12 september utfärdade de ett gemensamt manifest som fördömde
VietMinhs förräderi och dess kapitulationspolitik inför britternas
högkvarter. VietMinh svarade med en massiv presskampanj och den
14 omringade personal från den Republikanska Polisstyrkan den lokal
där folkkommittéernas ledning sammanträdde. Trots att de var fler
och bättre beväpnade överlämnade de sig till VietMinh. Tran Van
Giau och Duong Bach Mai utfärdade en order om att arrestera och
avrätta alla trotskister i landet.
Den 17 september protesterade VietMinh mot britternas flathet
gentemot fransmännen genom att stänga Saigons marknad, utlysa en
del strejker och uppmana till allmän bojkott av franska handlare.
Gracey svarade med att förbjuda alla vietnamesiska tidningar
och beordra alla vietnameser att lämna ifrån sig sina vapen. VietMinh
försökte övertala Gracey om en kompromiss: den vietnamesiska pressen
censureras i förväg av brittiska censorer! Men generalen ville inte
prata med "infödingarna". Den 19 infördes undantagstillstånd med
mötesförbud. Inför de kommande striderna började britterna nu att
beväpna fransmännen.
Slaget om Saigon
Natten mellan den 22 och den 23 september slog fransmännen till.
Rådhuset ockuperades och VietMinhkommittén arresterades. Även flertalet
polisstationer, liksom centralbanken intas. Fransmännen var ute
efter hämnd för de senaste månadernas förödmjukelsen. Skjutandet,
misshandeln och arresteringarna av vietnameser var urskiljningslöst
och den enda orsaken till att de drabbades var deras nationalitet.
Vietnamesernas reaktion kom snabbt. Fackföreningarna uppmanade
till generalstrejk. Spontant utbröt protestuppror och överallt sattes
barrikader upp för att hindra de brittiska och franska patrullerna.
Viktiga byggnader, fabriker och varuhus i stadens centrum brändes
ned. Broarna sprängdes. Hamnen attackerades under hela natten och
på morgonen den 24 paraderade rebellerna öppet på Rue de Verdun,
marscherade upp längs Boulevard de la Somme, och samlades på marknadsplatsen.
Även denna stacks i brand. I de områden som befolkningen behärskade
letade rättvisan upp de franska funktionärerna. Själva stan föll
snabbt för de allierades trupper, men i de fattigare förorterna
hade rebellerna ett starkt fäste.
Rebellerna bestod av en salig blandning. Där fanns medlemmar
av folkkommittéerna, Ungdomens Avantgarde, de religiösa sekterna
och grupper från den Republikanska Polisen som gjort myteri och
deserterat.
VietMinhs kommitté var tvungen att göra något. De gav ut ett
flygblad varifrån vi saxar: "Fransmännen tycks ha kul då de mördar
vårt folk. Det finns bara ett svar - en livsmedelsblockad." Genom
att försöka svälta ut fransmännen - något som var omöjligt så länge
britterna kontrollerade hamnen - ville VietMinh hålla dörren öppen
för förhandlingar med Gracey.
Britterna blev litet fundersamma över fransmännens framfart.
Där de kom åt avväpnades de. Istället beväpnades de japanska trupperna
som skötte sig ypperligt. I områdena utanför Saigon anföll gerillan
konvojer och förråd.
Den 3 oktober träffades en överenskommelse om vapenvila. De efterföljande
förhandlingarna gav de brittiska och japanska trupperna rätt till
fri och ostörd passage genom VietMinh-kontrollerade områden. Detta
utnyttjade Gracey förstås med en gång.
VietMinh utrotar oppositionen till höger såväl som till vänster
Under hela denna tid fortsatte VietMinh att be kämpa all möjlig
kvarvarande opposition. Höger som vänster. Medlemmar av "KAMPEN"
som samlats för att diskutera vad de skulle göra i framtiden arresterades.
Då fransmännen dök upp sköts de. Strax därefter tvingades VietMinh
fly från staden. Denna politik fördes även utanför Saigon. I Kien
An höggs flera ledande trotskister ned den 23 oktober. Några försvann
i gränstrakterna mellan södra och mellersta Vietnam. I början av
1946 sorterades två medlemmar av IKF till döds av VietMinh i Hoc
Mon-trakten. Tha Thu Thau, ledare för "KAMPEN", arresterades av
VietMinh och ställdes tre gånger inför rätta, anklagad för att vara
en japansk agent. Han frikändes alla gångerna. Så kunde man ju inte
hålla på i all evighet, så i januari 1946 sköts han i Quang Ngai
på order av Tran Van Giau. Hanoigrenen av "KAMPEN", som inte längre
samarbetade med VietMinh, krossades på order av Ho Chi Minh. Ho
Chi Minh sammanfattade politiken mot oppositionen, då han berörde
Tha Thu Thaus öde, på följande korthuggna sätt: "Alla de som inte
följer den linje jag har stakat ut kommer att krossas..."
Striderna återupptas och avblåses på nytt
För att försöka återta en del av sin förlorade prestige planerade
VietMinh en offensiv in i Saigon till i mitten av oktober. VietMinh
lyckades slå sig in i staden och riktade häftiga anfall mot det
brittiska högkvarteret, hamnen och flygfältet. VietMinh-soldaterna
saknade moderna vapen, ofta bestod deras beväpning av spjut och
bågar med förgiftade pilar. Till slut jagades de ut ur staden. På
landsbygden fortsatte kriget med gerillaattacker och bakhåll. Precis
som i de senare indokinakrigen visade det sig omöjligt för en reguljär
armé att slå hårt mot gerillan på landsbygden.
I januari 1946 skeppades de brittiska trupperna till Indonesien
för att där, än blodigare, försvara den nederländska kolonialismen.
Fransmännen övertog den militära kontrollen med en armé som vid
det här laget uppgick till 50 000 man.
Den 6 mars träffade VietMinh och Frankrike ett avtal som erkände
"Republiken Vietnam som en fri stat med sin egen regering, riksdag,
armé och statsbank och som tillhör den Indokinesiska Federationen
och den Franska Unionen." För dessa eftergifter erhöll Frankrike
rätt att hålla 15 000 man, plus 10 000 man som VietMinh skulle ställa
under franskt befäl, norr om den 16 breddgraden. Trupperna skulle
vara där för att skydda fransk egendom tills japanerna lämnat landet.
Avtalet tillät alltså den franska expeditionskåren att ockupera
landets viktigaste städer och huvudvägar. Dessutom skulle VietMinh
"ge den franska armén ett vänligt mottagande när den, i överensstämmelse
med internationella överenskommelser, avlöser den kinesiska armen."
VietMinh tvingades även att acceptera en "temporär" delning av
landet. Folket i södra Vietnam skulle hålla en folkomröstning för
att avgöra om de ville tillhöra republiken eller ej.
För den gemensamma sakens bästa samarbetade VietMinh och fransmännen
i polisaktioner mot "extremister" och andra befrielsekämpar som
bröt vapenvilan och fredsavtalet.
Det byråkratiserade VietMinh
Det kan vara rätt lärorikt att studera hur de allmänna val som
hölls i januari 1946 organiserades. De ickekommunistiska partierna
hade lovats 70 platser i parlamentet om de inte ställde upp. I de
provinsstäder som kontrollerades av högern hölls inga val alls.
Trots detta så kom det VietMinh-delegater från dessa städer till
parlamentet. Från södra Vietnam valdes enbart 18 platser till det
374 man starka parlamentet - trots att befolkningen utgör ungefär
en 1/4 av landets totala befolkning. Troligen pga. att kriget mot
kolonialisterna förhindrade ett fullständigare val.
I de VietMinh-kontrollerade områdena i norr användes livsmedelsransoneringskortet
som röstkort. Vid röstningen stämplades detta. Utan denna stämpel
var ransoneringskortet ogiltigt. Då det enbart ett halvår tidigare
svultit ihjäl 600 000 människor i Röda Flodens delta för att japanerna
tvingat bönderna att odla hampa istället för ris var det självmord
att inte rösta. Valdeltagandet blev 90% och av dem röstade 80% på
VietMinhs "Faderslandsfront".(7)
Parlamentet sammanträdde enbart fyra gångar. mars 1946, oktober
1946, november 1946 och mars 1955. Dvs. under hela andra Indokina-kriget
samlades aldrig parlamentet. Vid det andra och tredje sammanträdet
var enbart 291 respektive 242 medlemmar närvarande. Orsaken till
detta manfall var att de frånvarande arresterats för "brott mot
allmänna civillagen". Vid sitt sista sammanträde antog Vietnams
första parlament en resolution som gick ut på att det var "folkets
enda representant". Därefter hölls nästa val först efter 5 år, 1960.
Vietnam byråkratiserades snabbt. Partihistorieboken Vietnams
Kommunistpartis historia i korta drag skriver så här om perioden
efter självständigheten: "Men sedan dess (augustirevolutionen) har
det (VKP) blivit ett regerande parti... (vilket) har uppmuntrat
en del av dem (kader och partimedlemmar) att förfalla till byråkratism
och auktoritärism och att bli avskilda från massorna".
I oktober 1945 fördömde Ho Chi Minh de fel en del kadrer begick
och han räknade upp följande: 1) åsidosättande av legaliteten, 2)
maktmissbruk, 3) moralisk korruption, 4) favorisering, 5) fraktionssplittring
och 6) arrogans.
Det andra Indokina-kriget 1946-1954
Den 23 oktober 1946 kände sig fransmännen starka nog för att
slå till. I en överraskande bomb- och artilleriattack mot Haiphong
dödades 6 000 människor. På morgonen intog den franska flottan hamnstaden.
Först nu sökte sig VietMinh ut på landsbygden för att ta upp den
väpnade kampen mot fransmännen. Dessa besegrades först efter 8 års
krig i och med slaget vid Dien Biet Phu 1954.
Inte heller i detta krig gjorde VietMinh några försök att ta
över fransk egendom. När lokala folkkommittéer blev för revolutionära
och lade beslag på jord och egendom ingrep VietMinhs Centralkommitté
och gjorde sitt bästa för att dämpa den revolutionära glöden.
Denna ickesocialistiska politik fortsatte man tills det var klart
att Vietnam inte skulle återförenas. (Därefter överskreds öppet
den borgerliga fasen/stadiet och "socialiseringen" satte igång.)
Denna politik visade sig då Ho Chi Minh den 18 augusti 1956 tillrättavisade
underordnade för "sådana brister" som att "inte upprätta en ärlig
allians med de rika bönderna" och att inte "ta hänsyn till de jordägare
som deltagit i Motståndet och stött revolutionen eller vars barn
har värvats av armén eller jobbar som kader". Ett annat exempel
är då Tran Phuong kritiserade "överdrifterna" i 1956 års jordreform.
Då underströk han nödvändigheten av att "skilja mellan olika jordägare
så att bourgeoisien, arbetarklassens allierade i den nationellt
demokratiska revolutionen, inte antagoniseras".
Idag är statsbyråkratins makt över befolkningen säkrad genom
en långtgående centralism. Enligt 1960 års Konstitution har Nationalförsamlingen
rätt att "ändra eller upphäva olämpliga beslut vilka fattats av
folkkommittéerna i provinserna, de självständiga regionerna eller
samhällen direkt underställda den centrala förvaltningen och att
upplösa dessa tidigare nämnda folkkommittéer om de allvarligt skadar
folkets intresse". Vidare så fastställdes att "folkkommittéerna
på alla nivåer har rätt att upplösa folkkommittéer på lägre nivåer
när dessa allvarligt skadar folkets intresse".
SAMMANFATTNING OCH SLUTSATSER
Det kan nu vara dags att försöka trassla sig tillbaks från de
historiska händelserna till ett mer generellt/teoretiskt betraktelsesätt.
Vi har sett hur arbetarna och deras klassintresse fått stryka
flagg eller manipulerats väck. Detta beror inte på att revolutionens
ledare "förrått" arbetarna (8), utan på att arbetarklassen helt
enkelt varit för svag. På det ideologiska planet uttrycks det av
att de härskandes idéer är förhärskande. Därför accepterar arbetarklassen
utan blodiga strider i det långa loppet att deras lösningar
slängs på soptippen.
Att det under en revolutions allmänna villervalla uppstår mer
eller mindre långvariga och kraftfulla vänster-"avvikelser" som
slås ned av revolutionens huvudkraft är förstås inget nytt fenomen
i världshistorien. Samma sak inträffade i de stora borgerliga revolutionerna.
I den engelska revolutionen fanns en radikal småborgerlig rörelse:
levellers (jämlikhetsivrarna). Dessa organiserade de meniga i armén,
vilka valde en delegat (kallad agitatorn) per regemente till ett
centralt råd. Soldatorganisationens nivå var hög - man hade "parti"-kassa
och medlemsavgiften, en tryckpress, kontakter med London och resten
av armén och med flottan. Levellers eftersträvade frihandel för
småproducenterna, kyrkans skiljande från staten, tiondets avskaffande,
skydd för småegendom och reformering av kreditlagstiftningen, republik,
utvidgad valrätt till parlamentet och allmän rösträtt för män. Bourgeoisien
lyckades provocera levellers till ett misslyckat uppror någon månad
efter kungens avrättning. Upproret slogs snabbt ned och ledarna
sköts. Därefter dog leveller-rörelsen.
Efter den franska revolutionen 1789 inträffade liknande händelser.
I juli 1793 avrättades parismassornas ledare Jacques Roux. Strax
därefter mördades Marat. Året därefter, i den berömda månaden Thermidor,
avrättades ledaren för Paris radikala småbourgeoisie (Robespierre)
och bourgeoisien tog ensamt över statsrodret. Franska revolutionens
Thermidor betraktas ibland som dess slut: nu var den radikala politikens
tid över och istället härskade de mer moderata borgarna. Ibland
ses Thermidar som en kontrarevolution. Men detta är fel eftersom
kontrarevolutionen inte inträffade förrän 1815 i och med Napoleons
slutgiltiga förvisning till S:t Helena och återupprättandet av l´Ancien
regime och kungadömet.
Låt mig nu bara kort beröra frågan om hur revolutionärer med
detta perspektiv bör förhålla sig till de nationella befrielserna.
Frågan kan återföras till "klasståndpunkten". Skall revolutionärerna
stödja arbetarklassens (och därmed förhoppningsvis sin egen klass´)
direkta intresse eller skall de stödja "historiens"/landets intresse.
På kort sikt (30-50 år) kolliderar dessa nämligen konfrontalt, då
ingen socialistisk revolution är möjlig för dessa länder och arbetarklassens
intressen därför inte är desamma som landets.
Jag anser att revolutionärerna borde värna om arbetarklassens
politiska, ideologiska och organisatoriska frihet från övriga klasser,
kämpa tillsamman med arbetarklassen för det den kämpar för, samt
uppmana arbetarklassen att inte erkänna någon regering som sin egen,
förrän den själv, som klass, tillsatt regeringen och kontrollerar
den genom ett sovjetsystem. Den socialistiska världsrevolutionen
kommer att möjliggöra för dessa länder att ta de första stegen mot
socialismen.
GL
***
Dokument: Ur MPLA:s tidning Vitoria Certa 5.E juli 1975
FOLKMAKTEN ÄR EN MÄKTIG KRAFT
Folkmakten är den bästa metoden att bilda front mot imperialismens
enorma förtryckarapparat. Vi måste ställa de förtrycktas makt mot
förtryckarnas.
(…)
Hur bygger man upp folkmakten?
Då människorna i en by, på en fabrik eller ett kontor, i ett
kvarter eller en skola samlas till allmänt möte för att diskutera
sina problem, har folket redan börjat att organisera folkmakten.
På dessa allmänna möten har alla rätt att yttra sig och alla
kan komma med kritik, så att misstag kan rättas till och förvirring
av ett eller annat slag kan utplånas. Sådana allmänna möten kan
också demokratiskt välja en kommitté, som representerar folket just
i denna lokala enhet. Denna folkkommitté kan sedan träffa folkkommittéer
från andra ställen för att diskutera gemensamma problem.
Valet till folkkommittéerna måste ske demokratiskt, dvs. de ska
bestå av de personer majoriteten vill ha. Representanterna i folkkommittén
måste sedan försvara väljarnas intressen. Folkkommittén ska endast
ge uttryck för folkets önskemål.
Då sådana folkkommittéer valts av de allmänna mötena har folkmakten
redan börjat fungera.
Det är lätt att förtrycka ett folk som inte är organiserat, men
det är omöjligt att slå ner ett organiserat folk. Då folket alltså
lyckats organisera sig och hålla allmänna möten är detta ett starkt
vapen som – liksom alla vapen – kan användas på ett bra eller dåligt
sätt.
Men ett politiserat folk vet vilken väg det ska slå in på.
Folkmakten har t.ex. kastat ut imperialistlakejerna ur Luanda.
Eftersom folkmakten är en så stark kraft, vill våra fiender krossa
den till varje pris. De använder sig bl.a. av inhemska imperialistlakejer,
som påstår att folkmakten innebär anarki och "förvirring".
Men folkmakten innebär inte anarki. Folkmakten är den makt, som
ett organiserat folk utövar vid allmänna möten, där man beslutar
om vilken linje som det är bäst att följa. Folkmakt innebär ordning.
De allmänna mötena försvarar folkets intressen och fördömer därför
också förtryck, utsugning och förödmjukelser, som imperialismen
och nykolonialismen utövar mot befolkningen.
Det är just därför som folkmakten är imperialismens och nykolonialismens
svurna fiende.
(…)
***
NOTER
(1). Alves tillhör Moskvafraktionen inom MPLA.
(2). De döda går igen! Detta är ungefär vad Trotskij sa vid
Bolsjevikpartiets 10:e kongress 1921. Bara med den skillnaden
att Sovjet till skillnad från Frelimos Moçambique, i alla fall
varit proletära en gång i tiden.
(3). Vid 25-aprilkuppen var MPLA nästan militärt besegrat och
det behövdes ett massivt stöd från Kuba för att slänga ut
imperialismen. Detta gör att Angola kanske snarare i sin tur
utgör mellanpositionen mellan länder som Nordkorea och
Bangladesh och de övriga. Denna uppspaltning är dock inte så
viktig för den fortsatta analysen.
(4). Se artikel i ARBETARMAKT 6-7/76.
(5). Läs t. ex. FNL:s program och dess envisa försök att
komma överens med Thieu-administrationen om att sätta upp de
kommittéer för nationell endräkt som föreskrivits i
Parisavtalet.
(6). Se artikeln om det statsbyråkratiska produktionssättet i
detta nr av RÅDSMAKT och artiklarna i RÅDSMAKT 5 och ARBETARMAKT
5/75.
(7). Likadant var det med valen 1976. Även nu var röstkortet
kombinerat med ransoneringskort och identitetskort. På så sätt
leder röstvägran, politisk opposition, till en markering i ens
ID-kort. I södra Vietnam röstade 95% av befolkningen.
(8). "Förräderiet" är lika obefintliga som då den tyska
socialdemokratins ledning "förrådde" arbetarklassen i den tyska
revolutionen 1918-23. Ty hade arbetarna blivit "förrådda" borde
de ju ha märkt detta och vänt sig från "förrädarna". Nej det
enda som förråddes var vänsterns (felaktiga) teorier och
förväntningar om hur socialdemokratin skulle handla.
Socialdemokratin förrådde de intellektuellas cirklar.
KÄLLOR
Ernest Harsch: More European Mercenaries Sent to Angola,
ICP 3/76
Ernest Harsch: Angola - MPLA Stages Witch-hunt .Againet the
Left, ICP 18/76
Ernest Harsch: Strike Wave Sweeps Angola Cities, ICP 24/76
Ernest Harsch: Behind the MPLA´s "Socialist" mask, ICP
28/76
MPLA:s ledning försvårar kampen rant imperialismen, Internationalen
1/76
H.F. Anderäng: Angola mot inbördeskrig?, Internationalen
17/75
Maria:Vem avgör när massorna är "mogna att ta makten",
Internationalen 29/75
Tom Nairn: The Modern Janus, New Left Review 96
lan Clegg: Workers' Self-Management in Algeria, Modern
Reader 1971
Livio Maitan:Party, Army and Masses in China., New Left
Books 1976
Cajo Brendel: Teser om den kinesiska revolutionen, Ravacholförlaget
Bob Potter: Vietnam: Whose Victory?, Solidarity Pamphlet
43
Pierre Rousset:Le Parti Communiste Vietnam, Francois Maspero
1973
Pierre Rousset:The Vietnamese Revolution and the Role of the
Party, ISR 4/74
Georg Johnson & Fred Feldman: On the Nature of
the Vietnamese Communist Party. ISR 7/73
Georg Johnson & Fred Feldman:Vietnam, Stalinism, and the
Postwar Socialist Revolutions, ISR 4/74
Sven Ekberg: Den vietnamesiska revolutionen, Kommentar
11-12/75, 1&3/76
VIETNAM - What About the Workers? Workers´ Voice, vol.
2 no. 7
N. Van:Stalinisternas maktövertagande i Indokina, Det
ny Arbejderblad, 1&3/52
Stig Eriksson:Trotskism och stalinism i Indokina, Internationalen
13-18/75
ICP och ISR betyder Intercontinental Press respektive
Intenational Socialist Review.
|