HUVUDDRAGEN I EN POLITISK EKONOMI FÖR DET STATSBYRÅKRATISKA
PRODUKTIONSSÄTTET
Vid undersökandet av en given samhällsformations (1) särskilda
kännetecken, för att kunna bestämma saker som samhällets utvecklingsgrad,
utvecklingsmöjligheter, roll i den globala produktionsordningen
etc., är det nödvändigt att se till de verkliga, faktiska förhållandena
i samhället. Vi måste med hjälp av alla de informationer vi kan
skaffa oss om ekonomins sätt att fungera, i korthet det sätt på
vilket produkter produceras och konsumeras, skaffa oss en bild av
vilka krafter som styr ekonomin, och därmed hela samhällets utveckling.
Med hjälp av en sådan undersökning kan vi också närmare avgöra olika
klassers och samhällsskikts ställning till produktionen, deras ställning
i en framtida revolution och möjligheten till klassallianser.
Om vi i stället för denna marxistiska metod, väljer att utifrån
en färdig teori, försöka finna denna teoris kännetecken i en samhällsformation,
kommer vi med stor säkerhet att inte förstå någonting av vad som
hänt eller händer i samhället. Man kommer nämligen med största säkerhet
vid ett sådant angreppssätt att finna drag av det produktionssätt
man letat efter, eftersom varje samhällsformation innefattar flera
produktionssätt. En person som i den sovjetiska samhällsformationen
letar efter kapitalistiska drag och en annan som framhäver skillnaderna
från kapitalismen och därmed de socialistiska dragen, kommer båda
att lyckas, men ingen av dem har därmed sagt något om vilket produktionssätt
som är det dominerande. Låt oss för ett tag lämna maoisterna som
upptäckt den loka1a grönsaksmarknaden i en landsortsstad i Polen
samt att företagen i Sovjetunionen faktiskt producerar ett överskott
och på grund av sin önskan att se Sovjetunionen som kapitalistiskt
utropar att det är det. Låt oss lämna VPK:aren och trotskisten som
efter att ha upptäckt den planerade ekonomin, i enlighet med sina
önskningar finner att Sovjetunionen är en "arbetarstat", låt oss
i stället undersöka ekonomin i de s.k. socialistiska länderna.
Varje samhälle, efter det urkommunistiska, har behövt produktion
för att kunna konsumera. Men i inget av historiens alla klassamhällen
har produktionen skett i enlighet med människors behov, utan ekonomin
har styrts av andra krafter. I dag, i de kapitalistiska samhällena
ser vi hur produktionen styrs efter företagens vinstmöjligheter,
ja man försöker också styra människors konsumtion efter riktlinjen
största möjliga vinst. Orsakerna till detta ligger i klassamhällets
uppbyggnad med en härskande och en förtryckt klass, och den därmed
sammanhängande, tvingande nödvändigheten för den härskande klassen
att hålla sig kvar vid makten.
Vi menar att den grundläggande klassmotsättningen går mellan
dem som skapar samhällets merprodukt, proletariatet, huvudsakligen
industri- och lantarbetare, och de som bestämmer över merproduktens
fördelning, statsbyråkratin. Till den senare räknar vi de centrala
administratörerna av stats- och partiapparaten, samt militärbyråkratin.
Det är denna klass som är den härskande i Sovjet, det är denna som
med hjälp av statsapparaten förtrycker arbetarklassen, bönderna
och mellanskikten. De administratörer som har del vare sig
i produktionen av merprodukten, eller inflytande över
dess fördelning, räknas ju precis som i de kapitalistiska länderna
till mellanskikten.
Förutom proletariatet, bönderna och mellanskikten är också smärre
rester av bourgeoisien och småbourgeoisien förtryckta klasser under
den härskande byråkratklassen.
PLAN - MARKNAD
I de statsbyråkratiska länderna (2) är ekonomin planerad. Detta
innebär att produktionsmålen bestäms genom ett administrativt beslutsfattande,
på olika nivåer inom administrationsapparaten. Den främsta planeringsmyndigheten
brukar kallas "Statliga planeringskommissionen" och har till uppgift
att insamla ekonomiska data till grund för planeringen; bestämma
målen för produktionen samt koordineringen av målen; bestämning
av metoder för att uppnå målen samt till .sist, att vidta förändringar
av målen pga.
förändringar i de ekonomiska/politiska förhållandena. Planen
(egentligen flera planer spännande över olika många år) innehåller
direktiv till ministerier, branschorganisationer och företag. Direktiven
är utformade som antingen direkta produktionsdirektiv i form av
mängd, vikt, volym el. dyl., eller som produktionsincitament, t.
ex. visst överskott på försåld produktion. Ett annat viktigt styrinstrument
för ekonomin är prissättningen, där priserna på viktiga industri-
och konsumtionsvaror bestäms centralt (av t.ex. ministerrådet) men
många produkters priser bestäms på lägre nivå, ända ner på företagsnivå.
Dock kan alla priser justeras centralt med hjälp av positiva eller
negativa omsättningsskatter, vilka varierar från produkt till produkt.
Att det existerar priser på produkter innebär dock inte att de
är varor.
En vara är en produkt som säljs/bytes på en marknad. Det
som till syvende och sist avgör varans pris på marknaden är dess
värde (3) , eller vilket är detsamma, det samhälleligt nödvändiga
arbete som åtgår för att frambringa produkten. Det åtgår förvisso
arbete för att framställa produkter i det statsbyråkratiska samhället,
men det existerar för de allra flesta produkter ingen marknad att
sälja dem på. "Staten äger alla företag och deras produktion och
behöver sålunda inte köpa av sig själv. Om överförandet av stål
från stålverken till metallindustrin eller av kol från gruvorna
till stålverken inregistreras som köp av produktionsmedel är det
i verkligheten en enkel form av överflyttning av produkten inom
samma ägandeform och inte en verklig köp-försäljningshandling. Prisernas
godtyckliga karaktär i det förstatligade systemet är beviset härpå:
priserna är inget annat än medel för produkternas bokföring; deras
förhållanden måste således inte motsvara värde relationerna." (4)
Även konsumtionsvarornas överföring från producent till konsument
sker endast skenbart via en "marknad", priserna motsvarar oftast
inte heller här värderelationerna, priserna sätts i stället så att
den totala konsumtionen aven produkt når önskad nivå.
Inte heller existerar någon marknad vad gäller jordbruksprodukter
i de statsbyråkratier där privat jordbruk existerar. Visserligen
finns här flera säljare, men det finns bara en köpare, staten, som
köper jordbruksprodukterna under monopolistiska förhållanden, till
priser som bestäms centralt, och dessutom så förekommer både tvångs
leveranser och tvångsförsäljning. De lokala marknader som finns,
spelar en underordnad roll för hela statens livsmedelsförsörjning,
dessa skulle kunna rubriceras som den enkla varuproduktionens inslag
i den statsbyråkratiska samhällsformationen.
Det som framstår som en "marknad" i Sovjet är ingen bytes
marknad , där lika värdesummor byts mot varandra. Det är i stället
en fördelningsmarknad, där fördelningen av konsumtionsprodukter
sker. På denna fördelningsmarknad är det också ofta andra faktorer
än penningsumman som avgör om man kan erhålla produkten i fråga.
Ofta är saker som samhällelig status, kontakter, mutor, möjlighet
att ha tid att köa, viktigare än pengar, för att erhålla produkten.
Inte heller arbetskraften kan utgöra en vara i egentlig mening.
Visserligen betalas arbetskraften i förhållande till sitt värde,
reproduktionen garanteras. Men saker som är viktigare än lönen,
är att arbetaren garanteras sin överlevnad genom sociala förmåner
som sammanhänger med arbetet: bostad, semester, resor, speciella
affärer, förtur på vissa produkter.
Eftersom det inte existerar någon marknad i egentlig mening (och
överhuvud ingen "marknad" för produktionsmedel), kan det inte finnas
någonstans där en merprodukt kan säljas, ingenstans där mervärde
kan realiseras. Något kapital existerar därför inte,
kapital definieras ju som värde som förökas genom mervärdet.
Vi har nu visat att det i de statsbyråkratiska länderna varken
existerar varor, marknad, mervärde, eller kapital (och inte heller
kapitalister!). vi ska nu övergå till att visa på vad det är som
är ekonomins drivkraft, när det inte kan vara profiten (mervärdet
i förhållande till totala kapitalet). Låt oss se på ett företag
i Sovjet:
Vad gäller INPUT av råvaror och arbetskraft
bestämmer planmyndigheterna:
Leverantörer, kvantiteter och priser
bestämmer företaget:
Detaljvillkor för leverans
Vad gäller PRODUKTIONEN
bestämmer planmyndigheterna:
Huvudinriktning, större investeringar, lönefonden
bestämmer företaget:
Utseende, biprodukter, lönefördelningen, mindre investeringar
Vad gäller OUTPUT av produkter/tjänster
bestämmer planmyndigheterna:
Pris, mottagare, kvantitet, distribution
bestämmer företaget:
Detaljvillkor för leverans
(5)
Man skulle vilja fråga sig om någon svensk VD skulle vilja jobba
under sådana här villkor. Det företagsledningarna i öststaterna
kan bestämma över är tydligen vilken färg produkten ska ha, vilken
symaskin som går hem bäst just nu etc. Hur man ska fördela den "lönepott"
man fått, men man måste komma ihåg att alla löner är bestämda på
förhand; mindre investeringar kan man få göra - om man lagt undan
medel för detta. Dessa medel kommer i så fall från företagets överskott.
VINSTEN
Att företaget producerar ett överskott är ingenting som gör det
mer kapitalistiskt. Det unika med det mänskliga arbetet är att det
producerar mer värde än vad som åtgår för att underhålla det (mer
än vad som åtgår för arbetarklassens reproduktion). Det är detta
som möjliggör den materiella utvecklingen genom utsugning av proletariatet.
Den härskande klassen lägger beslag på den av proletariatet producerade
merprodukten. Men även i ett socialistiskt samhälle skulle det finnas
en merprodukt, men denna skulle genom kollektiva beslut av arbetarklassen
fördelas efter dess önskan, ingen härskande klass utsuger någon
under socialismen.
I det statsbyråkratiska samhället producerar företagen också
ett överskott. (Undantag kan
naturligtvis finnas, där underskottet täcks av överskott från
andra företag.) Detta överskott brukar ibland betecknas som vinst.
Även om denna vinst har namnet gemensamt med det kapitalistiska
företagets vinst, har den dock i verkligheten mycket litet gemensamt
med sin kapitalistiska kusin, som i marxistisk terminologi kallas
profit.
Det statsbyråkratiska företagets vinst har sin grund i den av
arbetarna producerade merprodukten. Den penningsumma som företaget
kan registrera vid produkternas överföring till andra företag eller
eventuellt direkt till konsumenterna är naturligtvis beroende av
den producerade kvantiteten men också av priset som är satt centralt
(samt eventuell omsättningsskatt). Denna vinst kan vi kalla bruttovinst.
Av denna tar staten hand om merparten (Polen 80%, Sovjet 70%, Ungern
60% t.ex.) (6), och resten, nettovinst, fördelar företaget
på flera olika fonder: t.ex. produktionsutvecklingsfond, social-kulturell
fond (för de anställdas gemensamma behov, t.ex. bostäder), reservfond,
materiell stimulansfond och andra. Det överskott som eventuellt
blir kvar sedan nettovinsten fördelats på de olika fonderna, enligt
bestämda regler, överlämnas till staten. Det tjänar således inte
så mycket till att få företaget att göra stora vinster, staten tar
ändå hand om dem.
Det som gör att en del vill framhålla östeuropeiska företag som
kapitalistiska, är fonden för materiell stimulans. Den utgör i Sovjet
i genomsnitt 6%, i Ungern 15% av bruttovinsten (6). Denna
fond för materiell stimulans används för att dryga ut lönerna. I
Sovjet innebär det ett påslag på arbetarnas löner med i genomsnitt
10%. För företagsledarna är dock den del av lönen som kommer från
denna fond stor, t.ex. i Ungern upp till 80% (6). Men detta innebär
dock inte någon likhet med kapitalistiska förhållanden. Företagsledningen
kan inte använda denna eller intäkten av någon annan fond för nya
investeringar, den kan inte heller t.ex. höja priserna eller minska
produktionen (som under kapitalistiskamonopolistiska förhållanden)
för att öka vinsten och därmed utdelningen till sig själv. Som vi
tidigare sett är det den centrala administrativa byråkratin som
bestämmer över detta. (Här kan påpekas att SKP:aren Bo Gustavsson
alltså har fel när han påstår motsatsen i "Socialkapitalismen" (sid.
15)).
PRODUKTIONSSÄTTETS DRIVKRAFT
Om det nu inte är företagens strävan efter vinst som är drivkraften
i det statsbyråkratiska produktionssättet, vad är det då? vi kan
till en början konstatera att, drivkraften inte är att tillfredställa
människornas behov, som det skulle vara i ett socialistiskt samhälle.
Dvs., om vi inte anser att kärnvapenupprustning. prestigemättad
rymd-"forskning", lyxvaruproduktion för en överklass. m.m. är grundläggande
behov för arbetarklassen. Arbetarklassen i de s.k. socialistiska
länderna anser tydligen inte att de lönesänkningar och prishöjningar
samt brist på livsmedel är till fördel för dem. att döma av de arbetaruppror
som förekommit i dessa länder.
Vi anser att den allmänna målsättningen för produktionen i de
statsbyråkratiska samhällena är densamma som i alla andra klassamhällen:
"Varje härskande klass bestämmer den sociala produktionens målsättning.
Den gör det naturligtvis i sitt eget klassintresse. Dvs. med önskan
att förstärka och utvidga sitt behärskande av produktionen och samhället."
(7) Under kapitalismen leder detta till att kapitalisten strävar
efter maximal profit. Under statsbyråkratismen säkrar den
härskande statsbyråkratiska klassen sin makt genom att maximera
det ekonomiska överskottet för hela den nationella ekonomin.
Den materiella grunden för statsbyråkratins etablerande av sig
själv som härskande klass. är nödvändigheten av utvecklandet av
industrin i ett underutvecklat huvudsakligen agrart samhälle. Statsbyråkratins
uppgift blir där att "istället för" en kapitalistklass, vilken bortsopas
av revolutionen eller den militära erövringen, genom centrala direktiv
utveckla landets produktivkrafter. För att göra detta snabbast möjligt
(snabbt pga. hotet/konkurrensen från den omgivande utvecklade kapitalismen),
tvingas man att satsa de existerande resurserna i produktionsmedelsindustrin
(den industri som tillverkar nya produktionsmedel, dvs. maskin-och
råvaruindustrin), oftast s k tung industri. Man tvingas därvid hålla
tillbaka konsumtionsvaruindustrin och därmed konsumtionen. Detta
lyckas den härskande statsbyråkratin med så länge det dels finns
arbetskraft att tillgå (från t.ex. landsbygden) och dels så länge
man kan, med politiska stimulansmetoder, uppmana arbetarklassen
att uppoffra sig för uppbygget av det "nya samhället". Under den
tid som det tog att utveckla produktionsmedelsindustrin (i Östeuropa
fram till 1953-56. i Kina fram till "Stora språnget" 1958) sammanföll
intressena hos alla klasser i staten att utveckla industripotentialen
med den härskande statsbyråkratins intresse att producera för produktion.
Men i och med att alla hade fått arbete och att industrin och landet
upplevdes som "återuppbyggt" kom intressena hos de olika klasserna
att skilja sig åt.
Arbetarna kräver mer konsumtionsvaror att köpa för de löner de
fått i industrin, arbetarna kan inte gärna konsumera maskiner. järnmalm
och elektricitet i någon större omfattning. Bönderna kräver att
få tillbaka av sitt överskott på jordbruksprodukter i form av andra
konsumtionsvaror. Statsbyråkratin, vars uppgift det är att administrera
samhället. är inte intresserade av konsumtion och konsumtionsindustri
i sig, utan ser det som ett nödvändigt ont. Detta därför
att varje rubel, zloty eller yuan som investeras i konsumtionsvaruindustrin.
om den i stället investerats i produktionsindustrin skulle lett
till ett ytterligare överskott att investera, ytterligare ökat byråkratins
makt. Därför är byråkratins speciella klassintresse "produktion
för produktion". produktionen här tagen i materiell mening, ton,
meter, osv. Detta till skillnad från kapitalismen där produktionen
sker med sikt på profit i penningtermer. Därför kan inte statsbyråkratin
lägga ned produktionsmedelindustrin för att den inte "lönar sig".
Den kan inte likt borgarklassen i ett kapitalistiskt land spekulera
i valutor när kolet inte är lönsamt att bryta.
Vad är det då som hindrar statsbyråkratin från att fortsätta
ackumulationen. fortsätta att investera överskottet i produktionsvaruindustrin?
Det är konsumtionen. En fortsatt satsning på produktionsmedelindustrin
skulle medföra att konsumtionen sjönk under den socialt nödvändiga.
Arbetarklassen skulle inte reproducera sig själv. Statsbyråkratin
tvingas att satsa en del av överskottet i konsumtionsmedelsindustrin,
och därmed bromsas ackumulationen upp. Den grundläggande motsättningen
i det statsbyråkratiska produktionssättet är alltså den "mellan
den redan utvecklade industripotentialen och den låga konsumtionsnivån".
(8) Statsbyråkratins strävan efter att utveckla industripotentialen
och att samtidigt hålla konsumtionen på lägsta möjliga nivå är källan
till en permanent kris för det statsbyråkratiska samhället.
KRISEN
Krisen yttrar sig på följande sätt:
l. Inflation. Genom den tendens till investeringar i produktionsmedels
industrin som finns inbyggd i systemet, tenderar naturligtvis även
de anställda där att öka, likaså den lönesumma som utbetalas till
dessa. Genom att konsumtionsmedelsindustrin inte prioriteras, tvingas
statsbyråkratin att höja priserna på de konsumtionsvaror som producerats,
för att få in de pengar som utbetalas som löner. Så uppstår en tendens
till inflation, vilken kan leda till en social kris, som t.ex. i
Polen 1970-71.
2. Råvarubrist. Genom den överdrivna satsningen på produktionsmedelsindustrin
åtgår det mer råvaror än om man också skulle satsa på den mindre
råvarukrävande konsumtionsvaruindustrin. Då landets resurser vad
gäller råvaror ofta är begränsade, tvingas man till import. Då man
inte har någon konsumtionsvaruindustri som producerar varor att
balansera upp råvaruimporten meden motsvarande export av konsumtionsvaror
leder detta till en obalans i utlandsbetalningarna, som får lösas
med att man tar från det ekonomiska överskottet för att t.ex. betala
lån. Det. ta leder till en ytterligare begränsning av konsumtionen
i det egna landet.
3. Slöseri med det ekonomiska överskottet. Den dåliga
anpassningen av produktionen till konsumtionen och därmed till behoven,
leder till att det produceras saker som det inte finns behov av,
samt varor med dålig kvalitet - vilket exempelvis försvårar exporten.
Från borgerligt håll brukar påpekas att det är den dåliga planeringen,
ja omöjligheten att planera en ekonomi, som är orsaken till kriserna
i de statsbyråkratiska staterna. Man hävdar att företagen inte har
möjlighet att anpassa sig till konsumtionen, till behoven. Men faktum
är att både företagsledare och arbetare visar stor initiativkraft
för att anpassa produktionen till behoven - till sina egna behov.
Från företagsledningen hemlighålls produktionsresurser, lager över-
och undervärderas. Arbetarna gör som
på kapitalistiska företag - arbetar så lite som möjligt men försöker
att få det se ut som så mycket som möjligt. Det är alltså igen den
grundläggande motsättningen i samhället som lyser igenom, den mellan
produktion och konsumtion.
Inte heller reformer som ökar "marknadens" inflytande på produktionen
kommer att lösa några kriser. Detta därför att om man skulle komma
en bra bit på .vägen mot en marknadsekonomi (som t. ex. Jugoslavien)
så skulle man råka ut för den kapitalistiska ekonomins överproduktions-
och avvecklingskriser. Sovjet är ett exempel på detta, där man återgått
från de "decentralistiska" reformerna 1965-67.
Statsbyråkratin försöker sig på en ständig balansgång för att
motverka kristendenserna. Under vissa perioder av relativt lugna
sociala förhållanden satsar statsbyråkratin på investeringar i produktionsmedelsindustrin,
för att bl.a. säkra och utöka sin makt. När detta sedan leder till
en brist på konsumtionsvaror, som i sin tur leder till social oro,
tvingas statsbyråkratin att omfördela investeringar till konsumtionsvarusektorn.
När de mest akuta kraven blivit tillgodosedda, måste byråkratin
ånyo investera i produktionsmedelsindustrin, bl.a. på grund av konkurrensen
med andra statsbyråkratiska stater. på detta sätt kastas det statsbyråkratiska
samhället gång på gång in i ekonomiska/sociala kriser.
"De politiska förhållanden som är grundade på byråkratins ägande
har lagt en tung boja på produktivkrafternas utveckling. så länge
de består kommer krisen att förvärras från dag
till dag. Den enda och oundvikliga lösningen på krisen är att
dessa produktionsförhållanden avskaffas och att byråkratins klassvälde
därigenom störtas." (9)
NOTER
(1). Observera skillnaden mellan begreppen samhällsformation
och produktionssätt. Samhällsformation är det konkreta
verkliga samhället, t.ex. Sovjetunionen, Västeuropa eller vad man
väljer att analysera. Produktionssätt är ett tänkt, renodlat förhållande
mellan produktivkrafternas utveckling och produktionsförhållandena,
t.ex. feodalism, kapitalism, statsbyråkratism. Varje samhällsformation
innehåller inslag av flera produktionsätt, men ett är alltid det
dominerande. så finner vi i Sverige idag rester av enkel varuproduktion
och av feodalism. så finns i Sovjet inslag av kapitalism, men det
är statsbyråkratismen som är det dominerande produktionssättet.
(2). Med statsbyråkratiska stater menar vi följande: Sovjet,
Östtyskland, Polen, Tjeckoslovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien,
Albanien, Kina, Nordkorea, Mongoliet och Vietnam. Stater på väg
att utvecklas dithän är Laos, Kambodja och Kuba. Ytterligare några
stater som kan utvecklas i statsbyråkratisk riktning är t.ex. Angola
och Moçambique.
(3). Nu hör vi redan någon säga, "Men även under kapitalismen
så är ju priserna skilda från varornas värde, dels för en och samma
produkt pga. tillgång och efterfrågan (men närmar sig värdet med
tiden), dels kan priset ligga över eller under värdet i olika branscher
pga. konkurrensen mellan kapitalen i dessa branscher." Men det väsentliga
är utgångspunkten, det allmänna, det generella, att varans pris
är bestämt av dess värde. .Eller konkret: Under kapitalismen är
prisets avvikelse från värdet i olika branscher bl.a. bestämt av
produkternas värde och konkurrens. I Sovjet däremot bestäms inte
priserna av konkurrensen på marknaden utan av den centrala byråkratin.
I den planerade ekonomin sätts priserna ofta i närheten av dess
värde, men detta beror inte på att det är marknaden som bestämmer
priset, utan på att om priset avviker alltför mycket från värdet,
så väljer konsumenten en annan produkt som kan ersätta den ursprungliga.
Om t.ex. bilarna blir för dyra så åker man kollektivt istället.
Om kött blir dyrare så äter man vegetarisk mat istället.
Dessutom så finns alltid möjligheten av svarta marknader. Om priset
avviker alltför mycket från värdet blir det mer lockande att upprätta
en bytesmarknad där priserna motsvarar det verkliga värdet. Statsbyråkratin
bekämpar dessa tendenser till marknadsekonomi, med hot om straff
för ekonomiska brott.
(4). Jacek Kuron och Karol Modzelewski: Brev till polska arbetarpartiet,
sid. 43.
(5). Se t.ex. Bergström och Ådal: Företaget i samhället,
sid. 69.
(6). J. Wilczynski: The Economcas of Soaialism,
sid. 53.
(7). Kuron och Modzelewski, sid. 42.
(8). A.a. sid. 61.
(9). A.a. sid. 73.
LITTERATUR
Mycket av vår analys av statsbyråkratin är hämtad från de polska
marxisterna Kuron och Modzelewskis bok Brev till polska arbetarpartiet.
Andra analyser som menar att byråkratin i Sovjetunionen är en
ny härskande klass är Antonio Carlos La natura socio-economica
dell' URRS (finns också i tysk och dansk översättning.
Svetozar Stojanovic: Socialismens framtid.
International Socialists (USA): Bureauaratic Collectivism
Härmed inte sagt att vi i alla punkter håller med dessa analyser,
men där finns i alla fall mycket att hämta.
Andra intressanta artiklar, där vi finner en del argument
för vår analys, även om författarna inte anser att Sovjet är ett
nytt klassamhälle, är:
Tidskriften Critique, nr 1, 3 och 6, H.H. Ticktins artiklar.
Tidskriften Vardöger, nr 8, H. Ebbings och Ticktins artiklar.
Boken av Eklund och Reichard: Är Sovjet kapitalistiskt?
innehåller värdefull kritik av uppfattningen att Sovjet skulle
vara kapitalistiskt, även om författarna i vårt tycke inte "går
tillräckligt långt".
|