Innehåll:
Allmänna Arbetarunionen
Fabriksorganisationen är första steget mot gestaltandet av den
särskilda proletära organiseringen - rådsorganiseringen.
Ansatser till en sådan organisation har varit för handen vid ett
flertal tillfällen. Men först revolutionen har utpräglat
frambringat sådana fabriksorganisationer, vilka kan ses som de första
frukterna av det rena klassmedvetandet hos proletariatet. De uppstod
som nödvändigheter, som klasskampsvapen för de arbetare som
ville kämpa. De gamla organisationerna, i synnerhet fackföreningarna,
varken ville eller kunde det.
Fabriksorganisationerna är alltså ingen artificiell konstruktion.
De är inte heller tillfälliga nödfallsprodukter, utan inom dem kommer
- på grund av produktionsförhållandena och den teoretiska klarheten
över de egna förhållandena - proletariatets klassmedvetande födas
till kraftfullt liv. De är nya bildningar, uppväxta underifrån,
stadda i expansion, och de kommer att bryta sönder och rasera det
gamla och låta socialt liv och tänkande bli verklighet.
Ingen kan förneka att vi lever i en epok där den kapitalistiska
världen står vid slutet av sina utvecklingsmöjligheter. Endast den
kommunistiska produktionen innebär en utväg. I denna epok måste
den väg uppenbaras, på vilken omvälvningen snabbast och säkrast
kan bli genomförd. Det kommer inte bara an på att ha den politiska
makten i händerna (det hade proletärerna 1918), utan på att behålla
den. Och därför är det proletariatets mest angelägna uppgift, på
grund av den styrka kapitalet har i Västeuropa genom sina organisationer
och institutioner (staten, militären, parlamentarismen, förvaltningen,
byråkratin, utbildningen och arbetsledarskapet) - medan det fortfarande
i stor utsträckning står under den kapitalistiska ideologins inflytande
- att göra klart för sig möjligheterna och förutsättningarna att
fullständigt bryta ner alla gamla former. Om man bara kritiserar,
bara förnekar, utan att kunna ställa några positiva förslag, blir
man kvar i. den borgerliga världen. Kritik av sin värld - också
av allra skarpaste slag - utövar även de intellektuella borgarna.
Men enbart spott och spe och ironi är inte något vinnande uttryck
för proletärt klassmedvetande. Kampen mot centralism och kadaverdisciplin,
mot ledar- och bossvälde kommer inte att kunna föras enbart genom
att man bekämpar den med strid på kniven och slår den i stycken,
utan att man rycker upp den med rötterna genom framväxandet av rent
proletära former (som en början till rådsorganiseringen).
I fabriksorganiseringen kommer dessa krav att födas till liv.
Om arbetarna önskar se sin slutgiltiga frigörelse som klass,
och inte bara den ena klickens eller skiktets fördelar, så måste
de finna former, som helt och hållet är dess eget verk som klass,
inte några "ledares" produkt. De måste finna former under vilka
det egna tänkandet och handlandet inte bara är en fras, utan kan
förverkligas. Och sådana former kommer från sitt innersta väsen,
d.v.s. ur deras framväxt ur den proletära klassviljan, att stå i
absolut motsättning till varje form som på något sätt sammanhänger
med kapitalismen. Även om de också inte genast kan vara "helt rena",
då vi lever i en övergångstid, så måste deras riktning obetingat
och ständigt vara entydig. I dem måste den proletära solidariteten
följa precis som ur ett räkneexempel. Självklart blir den därmed
till ett oavvisligt nödvändigt krav.
Fabriksorganisationerna är i första rummet klasskampsorganisationer.
De är (sammanfattade i Allmänna arbetarunionen) varken
ett politiskt parti eller en fackförening. Bägge förstådda i
sin hittillsvarande betydelse, d.v.s. sådana bildningar som vi kan
se prov på hos dagens partier och fackföreningar.
I sitt medvetande om sin enhetlighet som klass,
börjar proletariatet organisera sig för det slutliga störtandet
av det gamla samhället. I fabriksorganisationerna enas de stora
massorna genom sin medvetna klassolidaritet, sin proletära
klassolidaritet; här förbereder sig proletariatet organiskt (d.v.s.
som en naturlig process; på naturligt sätt, som motsvarar omständigheterna)
för enandet. Fabriksorganisationen är en första början på kommunismens
tillblivelse, och blir som ryggrad i fabriksråden det kommande kommunistiska
samhällets fundament. Det klasslösa samhället innebär: total gemensam
förvaltning och totala sociala uttrycksformer. Det betyder absolut
förenhetligande av det ekonomiska fundamentet.
Var och en erhåller till att börja med så mycket som möjligt.
Var och en måste arbeta så mycket som för stunden är nödvändigt.
Bildandet av en sådan fabriksorganisation som klasskampsorganisation
kan bara ta sin början utgående från företagen. Här står
den ene bredvid den andre som klasskamrat, här måste var och en
stå som likaberättigad.
Här står massan i produktionens drivverk, och strävar efter att
bryta ner det, slå sönder det för att så själva leda det. Här försiggår
den andliga kampen, medvetandets revolutionering, i en outsinlig
ström från man till man, från massa till massa. Allt inriktar sig
på högre klassintresse, inte på föreningsegoism. Yrkesintresset,
inskränkt till vad som tillkommer det. Fabriksorganisationen blir
i allt högre grad till ett oändligt rörligt instrument i klasskampen,
till en, genom möjligheten till ständiga nyval, avsättningar o.s.v.,
ständigt av friskt blod sprudlande organisation.
Fabriksorganisationerna som en mängd livskraftiga enheter sluter
sig samman till Allmänna Arbetar-Unionen. Denna sammanslutning
är inte bara den villkorliga hopbuntningen av olikartade, avskilda
och bara för sig själva existerande bildningar. Det är en inre nödvändighet.
Liksom rådsidén utvecklat sig som uttrycket för proletärernas klassvilja,
så måste med nödvändighet fabriksorganisationerna sammanväxa. De
bildningar som uppstått som brottstycken finner sin avslutning först
i den stora strömmen av utvecklingen till proletariatets organisationsform.
De flyter med nödvändighet samman, likt enstaka bäckar finner vägen
till ån. En sådan sammanslutning, som en sammanslutning i rådsidén,
är en som utgår underifrån, en av den proletära klassen önskad och
nödvändig process. Kampen som utsugen klass smider samman, den frambringar
och formar den sociala bindningen, den proletära solidariteten,
klassolidariteten. Inte solidaritet i ord, utan i handling.
Naturligtvis är Allmänna Arbetar-Unionen en samlingsorganisation,
som en början på rådsorganiseringen, aldrig något avslutat. Ständigt
nya fabriksorganisationer flyter till och ofta nog kommer istället
för klart vatten, smuts och slam att blandas in. Detta är en ofrånkomlig
process. Rådsorganiseringen måste oavbrutet kämpa för sin renhet.
Den kamp som Allmänna Arbetar-Unionen har att föra, är klasskamp
i sin renaste form. En del av denna kamp är redan avklarad, genom
att den har uppbyggts i motsättning till kapitalistiska organisationsformer
och i enlighet med den proletära rådsidén. Vid varje tillfälle strävar
den efter att i produktionsprocessen omsätta dessa tankar till verklighet.
Genom själva sin existens utgör den ett ständigt hot mot alla kapitalistiska
former. Den ger ett exempel på utvecklandet och den långsamma utkristalliseringen
av det proletära klassmedvetandet och tvingar på detta sätt det
samlade proletariatet till ett ställningstagande. Den påminner ständigt
om huvudlinjen i dess revolution. Utvecklingen inom denna riktning
kommer att låta kampen mellan den så kallade centralismen
och federalismen att försvinna allt mer dag för dag. Utifrån
Allmänna Arbetar-Unionens ståndpunkt blir striden mellan dessa bägge
principer, organisationsformer, till en överflödig ordstrid. Man
måste naturligtvis förstå dem i sin hittillsvarande betydelse och
inte tilldela dem någon ny mening.
Med centralism menar vi den form, som leder massan till
avtagande aktivitet, viljeförlamning och slutligen knäcker den.
Den är för Allmänna Arbetar-Unionen djävulen, som måste förintas.
Den är antisocial.
Federalismen är dess motsats, men dess motsats på samma
produktionssätts grund. Den innebär självförhärligande, hårdnackad
självrådighet för den enskilde individen (eller det enskilda företaget,
- området, - nationen). Också den är antisocial och inte mindre
viktig att bekämpa.
Bägge formerna utvecklade sig allteftersom under de gångna århundradena.
Federalismen övervägde under medeltiden, centralismen i den högkapitalistiska
perioden.
Sympatierna för federalismen beror helt enkelt på, att man i
den ser förnekandet av centralismen, och därför antar att den bringar
frihet och paradis. Denna strävan efter federalism leder så till
en karikatyr av autonomin (självbestämmanderätten). Man tror
att man handlar proletärt-socialt, när man tillerkänner varje område,
ort (ja till och med varje person) autonomi i alla frågor. I verkligheten
innebär detta att avskaffa kejsardömet och istället inrätta en mängd
små furstendömen. Överallt uppstår små kungar (funktionärer), som
för sin del behärskar en bråkdel av medlemmarna "centralistiskt"
som sin egendom. Som helhet uppstår splittring och förfall.
Både centralism och federalism är borgerliga uttrycksformer.
Centralismen är mer storborgerlig, federalismen småborgerlig. Bägge
är antiproletära och förlamar den rena klasskampen. Proletariatet
vet, att det endast genom fastare sammanslutning kommer att övervinna
kapitalet. Denna sammanslutning framgår i allt större styrka och
i allt vidare omfattning i bildandet av rådssystemet.
I detta, med sin kontroll underifrån, sitt frigörande av alla
proletära anlag och krafter, sin bindning mellan massor och ledare,
löser sig alla motsättningar, alltmedan i denna utveckling av klassmedvetandet,
utvecklandet av den absoluta sociala samhörigheten förverkligas.
Först ideologiskt, sedan, genom en planekonomi, också ekonomiskt.
Det är förståeligt, då Allmänna Arbetar-Unionen ännu har lång
väg kvar till målet, att många fel kommer att göras (i synnerhet
övergrepp från enstaka funktionärer och lokalorganisationer; ofta
nog förklarade just genom slarvigheten hos "autonoma" instanser)
, med påföljd att "centralisterna" och "federalisterna", vilka för
det mesta består av goda, men oklara kämpar, ges ständigt nya möjligheter
att var och en skälla på diktaturer eller fordra mer diktatur. Detta
kommer inte att utgöra något hinder för att gå den raka vägen, vilket
innebär: Proletariatet söker och finner som internationell
klass i utbildandet av rådssystemet sin allt fastare sammanslutning,
vilken sätter det i stånd att övervinna kapitalismen och dess anda
och senare finna sin fulländning i det klasslösa samhället.
Ur sättet att bygga upp Allmänna Arbetar-Unionen, som avspeglar
sig i organisationsstatuterna, uppstår inom denna ett annat förhållande
mellan Massa och Ledare än i organisationer av kapitalistisk
karaktär. Om proletären i dessa är en lekboll för politiska fixartyper,
så blir de här i högre grad bärare av sitt eget öde, sin klass'
öde. Här börjar teorin utöva sin makt, däri den säger: arbetarklassens
verkliga befrielse kan bara vara ett verk av arbetarna själva.
Begreppet "massa" får en annan betydelse än i det kapitalistiska
systemet. I det privatkapitalistiska tänkandet är massan liktydigt
med osjäliga djur, ett objekt som man styr som man vill. Den betraktas
som bestämda människors, instansers, klickars "egendom". För
det proletära tänkandet är dock massan ingen osammanhängande flock
av oklara egoister, utan massan är proletariatet,
så långt det är oupplösligt förbundet i socialt tänkande och vilja.
En sådan massa uppstår bara genom ett ständigt stegrat, organiserat
självständigt handlande, i kampen mot kapitalet, vid uppbygget av
den egna organisationen, senare genom jämlik medverkan i produktionsprocessen.
Därmed är det redan sagt vad "ledare" innebär i den proletära
bemärkelsen. Ledaren måste vara fast förbunden med denna klassmedvetna
massa. Han kommer att framställa och gestalta denna massas liv och
tänkande, och i sin tur få massan att glöda med sin eld. Han måste
kämpa, inte likt företagaren som kämpar för sin fabrik, för
sitt folk, sin nation, utan han måste kämpa som del
av den stora socialt-proletärt kännande, tänkande, viljande massan,
som är utbredd över hela världen. Han får inte kämpa med medvetandet
"Jag vill göra den proletära rörelsen till min rörelse, revolutionen
är min angelägenhet, man måste följa mig", det är
privatkapitalism, det är borgerlig ideologi.
Den Allmänna Arbetar-Unionen avsvär sig i sin kamp inte "ledare"
överhuvudtaget. Detta vore att avsvära sig varje klokhet, varje
duglighet, varje stark vilja. Det vore inte socialism, utan ett
borgerligt militärt tukthus, dödande likriktning, förväxling av
den levande människan med en maskindetalj. Det vore utopism, då
vi står i början av kampen och inte vid slutet. Å andra sidan kommer
den proletära ledaren att belastas med det största ansvar. Det är
bara så att förutsättningen är utgående från organisationen,
systemet, att det finns en absolut säker kontroll över
varje ansvarig. I denna riktning rör sig rådsorganisationen.
Den för en skoningslös kamp mot minoritetsdiktaturen och organiserat
klick- och instansvälde, som är lösgjort från massornas behov och
villkor, och som arbetar med kapitalistiska myglarmetoder. Den vänder
sig på det allra skarpaste mot de intellektuella. Med intellektuella
menas de människor, som använder sin överlägsna bildning till att
göra proletariatet till en tummelplats och lekboll för sina egna
idéer och intressen.
Den Allmänna Arbetar-Unionen står i sitt inre och sitt yttre
i en oöverbrygglig motsats till den kapitalistiska bourgeoisin.
Det ger sig självt, att den ställer sig på proletariatets diktaturs
grund. Uppnåendet av denna diktatur är dess främsta politiska mål.
En sådan diktatur innebär: Det finns i kampen för det kommunistiska,
klasslösa samhället, inget utrymme för kompromisser mellan
utsugare och utsugna, mellan kapital och arbete. Till
dess genomförande hör med nödvändighet det uteslutande viljemässiga
bestämmandet av proletariatet över alla politiska och ekonomiska
inrättningar i samhället via rådsorganisationen.
Diktaturens varaktighet är beroende av de gamla makternas försvinnande.
Allmänna Arbetar-Unionen brännmärker den (borgerliga) demokratins
bedrägeri. En sådan demokrati har ekonomisk ojämlikhet som förutsättning.
Att vidare relatera en sådan (röstsedels-)demokratis karaktär
för proletärer, som fått känna av dess verkningar i outplånlig fruktansvärdhet
sedan augusti 1914, är överflödigt. Varje demokrati av sådan art
är de besuttnas diktatur. I det ögonblick, då alla förutsättningar
för proletariatets maktövertagande är för handen, d.v.s. när kapitalismens
upprätthållande bara är möjligt genom ett stegrande av utsugningen
över alla mått, över otaliga miljoner proletärers lik, då kommer
de utsugna att i växande antal ta upp den revolutionära kampen
mot "demokratin" och inte slå sig till ro förrän kapitalet är krossat.
Frivilligt kommer det aldrig att abdikera, bara skenbart (som i
Ungern). Är nu proletariatet härskande klass, då kommer det att
bli nödvändigt - medan samtidigt byggandet av kommunismen pågår
- att med all kraft hålla nere kontrarevolutionära rörelser med
våld. Allt annat vore självmord. Proletariatets diktatur
är oförenlig med bourgeoisins frihet. Att spjärna däremot är antingen
oförstånd, välmenande prästesnack, utopism eller direkt eller indirekt
stöd åt kontrarevolutionen.
För Allmänna Arbetar-Unionen innebär den självklara bekännelsen
till proletariatets diktatur och ett totalt avvisande av varje slag
av samarbete med kapitalet. Det är bekännelsen till den proletära
klasskampen med dess egna metoder.
Politiken, en sådan organisations kamp, har från första början
proletär klasskaraktär. Det innebär framförallt tillbakavisandet
av varje slag av parlamentarism. Ja, tvärtom, måste det uttryckas,
att i och med existensen av sådana arbetsplatsorganisationer, blir
varje parlamentarism med nödvändighet ett sabotage mot den proletära
revolutionens framskridande.
Vidare är Allmänna Arbetar-Unionens kamp fullständigt internationell
till sin inriktning. Proletariatet som klass bestäms i sitt handlande
endast genom sin karaktär av internationell enhet. Internationalernas
synpunkt står främst. Allmänna Arbetar-Unionen styr i riktning mot
internationell samekonomi, det är i sin yttersta konsekvens
mänskligheten som klasslöst samhälle. Självklart är arten
och formen av dess kamp i viss grad bunden av landets betingelser,
i vilket den kämpar. Den kommer att ständigt bemöda sig att upprätta
kontakter mellan de revolutionära råden i de olika länderna.
|