Innehåll
Att organisera betyder att inrätta, gestalta något.
Exempel på organisationer är partierna, fackföreningarna, militären,
kyrkan, staten, Nationernas Förbund, o.s.v., o.s.v.
Har det alltid funnits organisationer som idag? Det
är allmänt bekant att så inte är fallet. Det var inte samma sak
hos de nomadiserande gamla germanerna som århundraden senare, under
den s.k. medeltiden, med sina hantverksskrån och livegna bönder.
I Tyskland var organiseringen annorlunda när det sönderföll i furstendömen,
hertigdömen, fria städer etc. än senare under det "Tyska Riket".
Detta är dock ingen tillfällighet. En epoks yttre, utan vidare synbara
former, är inte ett skal, som man efter behag kan ta på och av.
Det som möter oss hos exempelvis trusterna och i storstäderna, såväl
som i inrättandet av folkbokföringsväsendet eller fattigkommissionen
i en stadsdel, kan man lika lite skilja från helheten som man kan
skilja en trädkrona från dess stam och rötter. De bildar en helhet.
Organisationen är alltså en bestämd byggnad på en bestämd grund.
Med förändringar i grunden förändrar sig organisationen, såsom huden
förändras, rynkas eller slätas ut, allt efter kroppens växlande
tillstånd.
Grunden för de mänskliga samhällsförhållandena bildar
produktionsförhållandena; de ekonomiska förhållandena, bildar sättet
på vilket människan framställer produkterna för sina behov. Den
moderna produktionsformen är kapitalismen. Den moderna organisationen
hänger således oskiljaktligt samman med kapitalismens väsen - den
är dess produkt. Naturligtvis förblir den inte alltid densamma,
lika lite som kapitalismen står stilla. Det är ett oavbrutet flöde
av tillväxt, åldrande, bortdöende, uppkomst. Det är en historisk,
en revolutionär process som äger rum. En ny organisations tillblivelse
sker ofta i kamp med den gamlas sista desperata dödsryckningar.
En avgörande roll i en sådan process spelar naturligtvis medvetandet
hos de inblandade människorna. Man kan mycket lättare spränga det
gamla och skaffa det nya plats, om man vet hur man placerar sprängladdningarna
på ett fackmannamässigt sätt.
Det kapitalistiska systemets organisation har funnit
sitt hittills högsta och starkaste uttryck i den moderna klasstaten.
Om det utöver detta kommer att nå sitt högsta mål i det fast sammanslutna
världsföretagssyndikatet och Nationernas Förbund, är avhängigt kampen,
motståndet och världsproletariatets seger, och av de etapper i vilket
det fortskrider.
För proletariatet är den kapitalistiska staten representanten
för den härskande klassen. Den är privatföretagsamhetens och privategendomens
beskyddare. Den är de utsugnas bödel. Dess rättsordning är klassjustis.
Dess inriktning och förvaltning (truster, syndikat, byråkrati, militarism,
parlamentarism, etc.) innebär att proletariatet undertrycks och
beläggs med munkavel. Den innebär ett fåtal besuttnas och deras
andliga tjänares regerande över en övervägande majoritet
undersåtar. De förnedrar proletariatet till ett tillbehör
till maskinen.
Till den kapitalistiska staten hör, som en av dess
uttrycksformer, som delorganisation, parlamentet. Parlamentarismen
är ett av de mest kännetecknande uttrycksformerna hos den kapitalistiska
världen, d.v.s. en värld av utsugare och utsugna, en värld av ekonomisk
och politisk ojämlikhet, en värld av klassmotsättningar. Med parlamentarism
betecknas inte enbart arbetet i det "officiella" synliga parlamentet,
vilket idag bara är ett kontor åt kapitalismen, en kuliss, bakom
vilken det arbetas. Parlamentarismen är en säkerhetsventil
för kapitalismen, den är överhuvudtaget en symbol för kapitalismen.
Den är ett uttryck för kapitalets väsen, dess struktur, dess grundval
för dess taktik och metoder i nuet.
Med parlamentarismen sammanhänger bildandet av de
politiska partierna. Följaktligen bär partierna fullkomligt den
kapitalistiska organisationens karaktär. De är uppbyggda enligt
grundsatsen: Ledare och Massa. Ledarna ovanför massan; organiseringen
går från toppen och nedåt. Ledaren befaller, Massan lyder. Där uppe
en grupp regenter, där nere en armé av regerade. Enstaka sluga och
miljoner åsnor. Skällkon är principen. Massan är objektet
för politiken, det innebär att den är ett ting som man brukar allt
efter "ledarens" behov. Verktyget för ett sådant parti är taktiken,
nämligen den kapitalistiska företagartaktiken, d.v.s. bedrägeriets
taktik. Ledaren är Företagaren, partiet hans egendom. Den
andre företagaren är hans konkurrent. Det gäller att för det första
säkra egendomen och för det andra nedgöra konkurrenten. Bådadera
följer av taktiken, genom den kapitalistiska företagsamhetens allt
mer raffinerade medel och metoder. Man drar sig absolut inte för
någonting. Att vara partimänniska betyder: Att kunna uppbringa modet
till arrogans, att kunna föra ut marknadsmässiga fraser, att avliva
det mänskliga i människan.
Kapitalismens utveckling som politiskt-ekonomiskt
system, med sin därtill svarande organisering, till sitt sista stadium
i och med det centrala behärskandet av världen genom ett kapitalistiskt
världsekonomiskt syndikat, förhindras närmast av kapitalismens egen
ojämna utveckling i olika länder, konkurrensen mellan nationerna
(också såsom kultur- och rasgemenskaper), samt, sedan andra hälften
av artonhundratalet, av den proletära klassens fortskridande organiserade
försvars- och angreppskamp. Den tid då proletariatets medvetenhet
om sig själv som klass växte fram ur insikten i den kapitalistiska
processen, och omvänt den instinktiva medvetenhet växte fram som
ledde till denna insikt, nämligen till insikten om nödvändigheten
av klasskamp, proletär solidaritet, internationell
sammanhållning med inriktning på det klasslösa samhället
- det är tiden för den moderna kommunismens födelse.
Men som varken kapitalismen stod vid sitt slut eller
proletariatet framträdde som en klassmedveten massa, utan bägges
utveckling fortskred som en process, så är det givet att inte utan
vidare - och i all synnerhet inte före den politiska segern för
den hitintills förtryckta klassen - en proletär organisation
kunde uppstå i diametral motsättning till kapitalismen, som kunde
uppvisa en proletär klasskaraktär och använda de därur följande
proletära kampmetoderna. Försök därtill har gjorts. Kampen mellan
Marx och Bakunin visar spår. Men de framträder naturligt nog bara
svagt eller inte alls. Det proletära klassmedvetandet utvecklade
sig mycket långsamt (blotta antalet medlemmar i de socialistiska
organisationerna betyder inget) och det karaktäristiska för övergångstiden
från då tills nu är tillströmningen av utsugna skaror till det socialdemokratiska
partiets och fackföreningarnas uppsamlingsdammar. Dessa organisationers
kamp på väg upp från kapitalismens botten fordrade självklart inte
"predikningar" om ett mål, utan uppvisandet av vägen dit, utnyttjandet
av alla borgerliga bastioner.
Därför var fackföreningarnas kamp för löneförhöjningar
och kampen i parlamentet en politisk nödvändighet i en tid då parollen
om allmän rösträtt kunde väcka och utlösa revolutionär energi. Men
under denna kampens förlopp förlorades t.o.m. det närmaste målet,
"utveckling av den proletära klassmedvetenheten", ur sikte. Inställningen
att "Arbetarklassens frigörelse bara kan vara arbetarnas eget verk",
att alltså proletariatets självmedvetandeutveckling såsom
den mest väsentliga uppgiften inte ett ögonblick fick lämnas obeaktad,
den inställningen trädde allt mer i bakgrunden. Socialistiska organisationer
blev med tiden i allt högre utsträckning organisationer av kapitalistisk
karaktär som brukade dito metoder. De blev "ledarorganisationer"
i händerna på lakejer som satt djupt fast i kapitalistiskt-borgerliga
värderingar. De blev till självändamål. Klasskampens "ledning"
låg i händerna på enstaka människor som lyckats lösgöra sig från
proletariatets villkor. Parlamentarismen, och med den dess nödvändiga
konsekvens, förlamandet av massornas revolutionära aktivitet, gick
segrande fram. Klasskampen och revolutionen blev till en affärsangelägenhet
för en ledande företagarkoncern. Denna utveckling är ännu inte
fullbordad. Det "socialistiska" partiväsendet, eller ännu hellre
partioväsendet, nådde först under den revolution som inleddes 1918
sin mest motbjudande utvecklingsfas. Från det gamla "socialdemokratiska
partiet" till det "förenade kommunistiska partiet" löper i detta
avseende en rak linje, som möjligtvis blir bara än mer accentuerad
ju närmare den kommer VKPD.
Ännu brutalare än partierna uppenbarar fackföreningarna,
att de blivit organisationer av fullständigt kapitalistisk natur.
Uppståndna vid tiden för småstriderna mot en ännu inte alltför starkt
kartelliserad företagarvärld, var de den ursprungligen givna formen
för proletariatets kamp mot kapitalismens fördärvbringande effekter.
Genom att begränsa sig till att garantera arbetarklassens
existens, fyllde fackföreningsrörelsen sin roll i kapitalismen och
blev själv en del av det kapitalistiska samhället. Såsom parlamentarismen
är den andliga, förkroppsligar fackföreningsrörelsen ledarnas materiella
makt över arbetarmassorna. De har under den utvecklade kapitalismen,
och än mer under den imperialistiska tidsåldern blivit till väldiga
förbund, som uppvisar samma utvecklingstendenser som i äldre tider
den borgerliga staten själv. Inom dessa har en klass av tjänstemän,
en byråkrati uppstått, som förfogar över organisationens
alla maktmedel, pressen, utnämning av underlydande tjänstemän. Från
att ha varit kollektivets tjänare har de blivit dess herrar och
identifierar sig med organisationen. Och däri ligger likheten mellan
fackföreningarna och staten med dess byråkrati: trots att demokrati
skall råda inom dem, så är medlemmarna oförmögna att mot byråkratin
genomdriva sin vilja. Organisationen uppträder gentemot massan som
något främmande, som en utomstående makt, gentemot vilken de kan
göra uppror, en makt som står över dem trots att den härstammar
ur dem själva. Alltså på samma sätt som med staten.
Byråkraternas existens är avhängig fackföreningarnas
existens. Därigenom står de oundvikligen under omständigheternas
tvång och är åtminstone - om vi skall vara snälla - besvärade och
hindrade i sina beslut.
Fackföreningarna är branschvis uppdelade organisationer.
De vänder sig alltmer bort från klasskampstanken och inskränker
sig till att hjälpa upp löne- och arbetsförhållandena för de enskilda
yrkesgrenarna. De skapade och befordrade yrkeskonkurrensen. De skiljer
den arbetande från den arbetslöse, den outbildade från den utbildade,
den yngre från den äldre arbetaren, den manlige arbetaren från den
kvinnliga. Av den i truster och syndikat sammanslutna, alltmer maktfullkomliga
företagsamheten trängdes de på defensiven och förföll till den mest
uttalade reformism. De undvek i möjligaste mån omfattande
strejker. Generalstrejk, masstrejk etc., blev föraktligt stämplade
som största vansinne. En sådan skulle ju förinta också fackföreningarna
och ledarbyråkratins existens.
Med den kapitalistiska epokens undergång går också
denna epoks organisationsformer under. Och det kommer att ha blivit
uppenbart att partiernas och fackföreningarnas organisationsform
har blivit av kapitalistisk natur. Dessa organisationsformer beror
ekonomiskt av privat- och profitekonomin, i det längre perspektivet
på en utvecklad form av privatföretagsamheten: på statskapitalismen.
Ur dessa följer ideologiskt (d.v.s. som en andlig avspegling
av den ekonomiska basen) förhärligandet av personligheten, "ledaren",
auktoriteten; ett förstärkande av individualismen och egoismen.
Under den proletära klassens tillväxt uppstår naturligtvis
uttrycksformer och organisationsformer som svarar mot denna klass.
Men självklart först då, när hos proletärerna det fulla medvetandet
är för handen att de är en klass med särskilda, gentemot kapitalismen
antagonistiska intressen. Dessa uttrycksformer och organisationsformer
uppstår inte från idag till imorgon. Och inte heller från början
klart utkristalliserade, utan utvecklar sig allteftersom man kommer
till större teoretisk klarhet och med tillströmningen av allt större
massor. Och de kan bara komma till full mognad, om det proletära
fundamentet finns där, nämligen när ingen privat- eller profitekonomi
längre existerar, utan istället en proletär kollektiv- och
behovsekonomi.
Det är inte svårt att inse att proletariatet, när
det tagit kontrollen över alla produktionsmedel (gruvor, fabriker,
etc.), all hittillsvarande "egendom" överhuvudtaget, måste ha en
annan organisering än den nuvarande kapitalistiska. Men redan dessförinnan
skaffar sig proletariatet uttrycksformer och organ, i allt högre
utsträckning och av bättre slag ju mer det börjar inse att det utgör
en klass, i vilken det förkroppsligar klassmedvetenheten,
det sociala medvetandet, det kollektiva medvetandet. Denna, ur en
revolutionär process emanerande organisationsform, kallar man
rådsorganisering.
Rådsorganiseringen utvecklar sig i oavbruten kamp
mot de kapitalistiska formerna. Den stör, sönderbryter och spränger
dem. I denna kommer förhållandet mellan massa och ledare att vara
av radikalt annorlunda slag. Strömmen kommer inte att gå uppifrån
och ner, utan till en början nerifrån och upp. Senare kommer de
bägge sidorna att utgöra en enda helhet.
Rådsorganiseringen kommer att vara varje byråkrats
dödsfiende, antagonistisk gentemot varje parlamentarism, varje gemenskap
med kapitalet. Den kommer att stödja sig helt och fullt på de klassmedvetna
massorna.
Rådsorganiseringen innebär alltså - så länge man
för kamp för den - den fortskridande befrielsen från kapitalismens
fjättrar, framförallt också från den borgerliga ideologins fjättrar.
I sin tillblivelse förkroppsligar den proletariatets fortskridande
självmedvetandeutveckling; viljan att omsätta det proletära
klassmedvetandet i praktik, att ge det dess synbara uttryck. Den
kraft med vilken kamp förs för denna rådsorganisering, är den termometer
som utvisar i vilken utsträckning proletariatet uppfattar sig självt
som klass och är beredd till handling.
Därmed står det redan klart, att inte den rent yttre
benämningen arbetarråd utsäger att de är uttryck för den nya proletära
organiseringen. Det kommer under utvecklingens lopp inträffa, att
verkliga råd degenererar, att de stelnar till en ny byråkrati. Då
måste kampen på nytt utan tvekan tas upp på samma sätt som gentemot
de kapitalistiska organisationerna. Men utvecklingen kommer inte
att stå stilla, och proletariatet kan inte slå sig till ro, förrän
det via "proletariatets diktatur" in i det klasslösa samhället givit
rådssystemet dess historiskt möjliga uttryck.
|