Sovjet: Proletariatets diktatur eller byråkratins klassdiktatur?
En kritik av trotskismens teori om »arbetarstaten»
Om man granskar olika kommunistiska och föregivet kommunistiska
organisationers syn på de s.k. socialistiska länderna, finner man
i huvudsak fyra olika teorier om deras klasskaraktär:
- Att de skulle vara socialistiska, och att följaktligen arbetarklassen
innehar makten1.
Det är främst VPK:are och maoister (om Kina och Albanien) som
står för denna teori.
- Att de allesammans, eller några av dem, skulle vara kapitalistiska2.
Anarkister, maoister (om Sovjet och dess allierade) samt somliga
sossar företräder denna idé. Det skulle betyda att borgarklassen
härskar i t.ex. Sovjet.
- Att de skulle vara s.k. »övergångssamhällen», varken kapitalistiska
eller socialistiska, utan under utveckling från kapitalism till
socialism. I Sverige förs denna idé fram av främst trotskisterna
i RMF och av Förbundet Kommunist. Här är det vanligen arbetarklassen
som är den härskande klassen.
- Att det skulle vara en »ny» (»ny» i förhållande till de
olika typer som Marx beskrev) typ av klassamhällen, där den
centrala statsbyråkratin är den härskande klassen. Produktions
sättet är också skilt från kapitalism och socialism. Vi kallar
det statsbyråkratiskt efter dess härskande klass. Denna syn
på de s.k. socialistiska staterna förs i Sverige fram av Förbundet
Arbetarmakt som enda organisation. I denna artikel ska vi ta
en närmare titt på trotskisternas variant.
Definitionsproblem
Ett problem vid diskussion med och polemik mot trotskister är
den terminologi som dessa behagar använda sig av. Den skiljer sig
nämligen rejält dels från »vanligt» språk, dels från det språkbruk
som är mest utbrett inom vänstern. For att denna diskussion skall
få någon mening är först ett par klargöranden på sin plats.
Enligt den gängse »vänstervokabulären» använder man termerna
»socialism» och »proletariatets diktatur» om samma tidsperiod. Socialismen
är då beteckningen för det samhälle som existerar mellan den socialistiska
revolutionen och det klasslösa kommunistiska samhället. Socialismen
är, om man så vill, ett övergångssamhälle mellan revolutionen och
kommunismen. Under denna övergångsperiod försvinner klasserna. Under
socialismens inledningsskede existerar fortfarande olika klasser,
främst på det ideologiska planet. Men till skillnad från t.ex. kapitalismen
är det inte en minoritetsklass som innehar makten, utan det har
arbetarklassen. Därför kallas statsformen under socialismen
för proletariatets diktatur.
Trotskisterna å sin sida hävdar att både det kommunistiska
och det socialistiska samhället är klasslösa samhällen. Enligt
trotskismen finns det mellan revolutionen och socialismen ett
övergångssamhälle, proletariatets diktatur, eller
arbetarstaten. Vi ska senare visa att detta sätt att se på övergången
till socialismen tjänar syftet att rättfärdiga en byråkratins diktatur
över arbetarklassen. Än så länge kan vi nöja oss med att konstatera
att denna uppdelning är ett av Lenins flera (till det sämre) revideringar
av marxismen. Eller för att citera Mandel själv:
Den åtskillnad som Marx själv, i kritiken av Gotha-programmet,
gjorde mellan två stadier — ett socialistiskt och ett kommunistiskt
— i det efterkapitalistiska samhället måste utvidgas. Detta gjorde
Lenin redan 1919. Han urskiljer tre stadier, ett övergångsstadium
mellan kapitalism och socialism, ett socialistiskt stadium och ett
tredje stadium — det kommunistiska3.
Dessa språkliga skillnader är ju för all del inte hela världen,
så länge det ganska lätt går att »översätta» dem till respektive
organisations »språk». Då blir »arbetarstaten» ungefär detsamma
som det stalinisterna kallar »socialism», och »socialism-kommunism»
för trotskisterna skulle kunna översättas med »kommunismens första
och andra stadium» för stalinisterna. Större blir då klyftan när
man kommer in på en konkret diskussion om t.ex. Sovjet. Då betyder
nämligen inte begreppet »arbetarstat» att det är arbetarna som har
makten, inte ens i sin inskränkta leninistiska bemärkelse att det
är ett parti som »förkroppsligar arbetarklassens intressen» som
har makten. O nej, det vore för enkelt.
»Vad menar vi med att säga att vi har en degenererad arbetarstat
i Sovjet? [...] Vi menar inte att arbetarna styr politiskt,
det vore idiotiskt. I den meningen är formuleringen inte idealisk,
eftersom den kan vara tvetydig. När man hör formuleringen arbetarstat
kan man tro att arbetarna härskar»4
(Det är ju trevligt att man i alla fall inser att en del människor
kan få för sig att arbetarstat innebär en stat där arbetarna har
makten, även om dessa människor skulle vara någon slags »idioter».
Det ger ju hopp om bättring — från trotskisternas sida vill säga...)
Vi skulle vilja definiera begreppet övergångssamhälle som ett
samhälle där inget produktionssätt är dominerande. T.ex. alldeles
efter en revolution, när de kapitalistiska formerna (t ex varumarknaden)
fortfarande existerar, men även arbetarklassens planering av produktionen
har nått en betydande omfattning. Detta övergångssamhälle kan endast
existera en kortare tid, ty en sådan jämvikt mellan två produktionssätt
kan inte existera länge innan det ena blir dominerande, allt enligt
dialektikens lagar5.
I konsekvens med tidigare betyder, enligt trotskisterna, inte
proletariatets diktatur att det är pro1etariatet som dikterar villkor
för borgare och byråkrater, utan det betyder sak samma som en trotskistisk
»arbetarstat»: att vi har en planerad ekonomi (»de grundläggande
sociala och ekonomiska ramarna som är nödvändiga för en utveckling
mot socialism fortfarande existerar»6).
»Proletariatets diktatur» har alltså förlorat den betydelse som
det hade för Engels när han hänvisade till Pariskommunen som exempel
på ett dylikt samhällsskick: 1) Krossandet av den gamla statsapparaten,
2) alla förtroendevalda (delegater) och tjänstemän skall ha normal
arbetarlön, 3) dessa skall dessutom vara omedelbart återkallbara.
Så här kan det låta istället:
»Under proletariatets diktatur kan det finnas proletär demokrati
likaväl som ett byråkratiskt förtryck»7.
Denna tes försöker man dra i bevis genom någon slags mekanisk
språklig jämförelse:
»Under borgarklassens diktatur kan det finnas borgerlig demokrati
men den kan också vara frånvarande»8
Här glömmer artikelförfattaren bort det enkla faktura att under
den öppna borgerliga diktaturen, såväl som under mera liberala former,
så är det hela tiden borgarna som innehar den ekonomiska makten,
medan t.ex. den sovjetiska arbetarklassen inte har den ekonomiska
makten. Men nu har vi lämnat definitionernas område och kommit in
på den praktiska tillämpningen av teorin. Låt oss ta det från början.
Vad finns det för klasser i Sovjet och vilken är den härskande?
»Ur ortodox marxistisk synvinkel kan man säga att det idag
endast finns två klasser i Sovjetunionen. Den ena ar proletariatet,
alla de som tvingas sälja sin arbetskraft. Den andra utgörs
av kolchosbönderna , dvs. de som inte behöver sälja sin arbetskraft,
eftersom de har tillgång till produktionsmedel genom kooperativ
och privat egendom» /.../ »Proletariatet kan delas upp (på)
det privilegierade byråkratiska skiktet, /.../, samt två ytterligare
undergrupper: industri- och statsarbetarna och kolchosarbetarna
inom jordbruket. Det byråkratiska skiktet kan delas upp i två
eller tre undergrupper: stats- och parti byråkratin, den militära
byråkratin och den ekonomiska eller teknokratiska byråkratin»9.
Efter detta väntar man på nästa konsekventa steg, i klassanalysen
av det kapitalistiska samhället. Där borde ju Mandel, i enlighet
med resonemanget i citatet ovan, hänföra såväl den svenska byråkratin
(Palme, Sträng & c:o), de svensks »teknokraterna» (Gyllenhammar,
Engellau m fl) som våra ordensprydda generaler och överstar till
den proletära klassen. Men Mandel försöker förekomma denna pinsamma
fråga genom att tillägga:
»Det finns inget skäl till varför vi skulle hänföra en chefsingenjör
eller direktör i Sovjet till arbetarklassen, när vi i Sverige eller
Belgien hänför honom till småbourgeoisin»10.
Men med generaler, ministrar och partiordföranden går det tydligen?
Egentligen borde man inte behöva orda något mer om trotskismens
analys av Sovjet efter att ha tagit del av detta stycke av Mandel.
Men vi kan inte låta bli att försöka ta reda på varifrån dessa fantastiska
idéer härstammar.
Rent ytligt sett tycks det hela ha sin grund i Mandels definition
av proletariatet: »alla de som tvingas sälja sin arbetskraft». Denna
definition är ofullständig. Visst säkras byråkratins uppehälle rent
tekniskt genom att de får ut sedlar och mynt (eller siffror på bankkonton)
som de använder för att skaffa sig produkter eller tjänster. Men
byråkraterna säljer inte sin arbetskraft, helt enkelt därför att
de inte uträttar något produktivt arbete, de har ingen arbetskraft
att sälja!. De skapar ingen merprodukt, de lägger istället beslag
på den.
Enligt den trotskistiska teorin ar arbetarklassen den härskande
klassen i öststaterna. Denna härskar över bönder och ev. småborgare.
Det råder proletariatets diktatur. Låt oss undersöka denna teori
genom att jämföra med verkligheten. Går den grundläggande motsättningen
i Sovjet mellan industriarbetare, tjänstemän, stats- och partibyråkrater
samt militären å ena sidan — och å andra sidan, »massan av arbetande
bönder, kolchosbyråkratin samt vissa bönder som fortfarande kan
rubriceras som rika bönder»11?
Används statsapparaten huvudsakligen för att förtrycka kolchosbönderna,
eller används de av en härskande byråkratklass till att förtrycka
såväl arbetare, tjänsteman som bönder?
Vi menar att den grundläggande klassmotsättningen går mellan
dem som skapar samhällets merprodukt, proletariatet, huvudsakligen
industri-och lantarbetare, och de som bestämmer över mer produktens
fördelning, statsbyråkratin. Till den senare räknar vi de centrala
administratörerna av stats- och partiapparaten, samt militärbyråkratin.
Det är denna klass som är den härskande i Sovjet, det är denna som
med hjälp av statsapparaten förtrycker arbetarklassen, bönderna
och mellanskikten. De administratörer som har del vare sig
i produktionen av merprodukten, eller inflytande över dess
fördelning, räknas ju precis som i de kapitalistiska länderna till
mellanskikten.
Förutom proletariatet, bönderna och mellanskikten är också smärre
rester av bourgeoisin och småbourgeoisin förtryckta klasser under
den härskande byråkratklassen.
En sådan beskrivning av det sovjetiska samhället svarar mot de
verkliga förhållandena, och är inte som trotskismens en anpassning
av verkligheten till den egna teorin. Vi hävdar vidare att uppkomsten
av denna nya byråkratklass står i ett dialektiskt samspel med uppkomsten
av ett nytt produktionssätt, som vi kallar för det statsbyråkratiska
produktionssättet.
Det intressanta med den trotskistiska teorin är i detta avseende
att man erkänner existensen av ett specifikt produktionssätt under
övergångssamhället12.
På denna punkt har man alltså en syn liknande vår, dvs. att Marx
hade fel när han hävdade att kapitalismen var det sista klassamhället
som historien skapat. Det enda problemet är att man från trotskistiskt
håll inte yill erkänna att man liksom vi reviderat Marx på denna
punkt (denna gång till det bättre). Mandel börjar nämligen sitt
anförande med att återupprepa just Marx' påstående att kapitalismen
är det sista klassamhället, för att därefter motsäga sig själv13.
Skillnaden gentemot trotskismen är »bara» att vi hävdar att det
är byråkratin som är den härskande klassen medan trotskisterna anser
att det är arbetarklassen.
Vi hävdar naturligtvis att det i det statsbyråkratiska samhället
existerar en stat, en organisering för den ena klassens förtryck
av den andra. Med rätta hävdar Mandel att det är här den trotskistiska
teorins svårigheter uppkommer:
14 »Övergångsstater existerar inte»15.
Varför inte? »Statens uppgift är att försvara särskilda former av
sociala relationer, särskilda former av produktionsförhållanden,
produktionssätt»16.
Några sidor senare: »Han kan alltså säga att produktionsförhållandena
är specifika, typiska för ett byråkratiskt degenererat övergångssamhälle»17.
»Jag vill hävda att det finns ett speciellt produktionssätt under
övergångsperioden»18.
Motsägelsen är uppenbar. Man förstår att detta är en »metodologisk
svårighet»19.
Mandels kritik av teorin om byråkratin som härskande klass i
Sovjet
Mandel börjar med att felaktigt påstå att man inte kan »använda
sig av den marxistiska analys ens begreppsliga instrument», att
»marxismens klassbegrepp kan uppenbarligen inte tillämpas på byråkratin»20.
Detta är rent nonsens. Marxismens allmänna begrepp som är tillämpliga
på varje klassamhälle kan mun naturligtvis använda även på Sovjet.
Så kan man, för att ta ett exempel, använda marxismens klassbegrepp
på vilken social kategori som helst, oavsett vilket produktionssätt
man för tillfället studerar. Sedan kan man komma fram till att kategorin
ifråga inte är en klass, men man har likt förbannat använt sig av
marxismens klassbegrepp. Än viktigare än att använda sig av marxismens
begreppsliga apparat (som det tydligen står sådan strid om) är att
använda marxismens metod. Om vi med hjälp av denna konstaterar
existensen av ett nytt klasssamhälle, som t.ex. det statsbyråkratiska,
måste vi därefter helt enkelt bygga ut den begreppsliga apparaten
för utarbetandet av t.ex. den politiska ekonomin för detta samhälle.
Utifrån den trotskistiska ståndpunkten ifrågasätter Mandel inte
själva existensen av byråkratin, och så långt är vi naturligtvis
med. Han ifrågasätter enbart att byråkratin är en klass.
Det främsta skälet till varför inte byråkratin skulle vara en
klass är, enligt Mandel, att »den sovjetiska byråkratin...aldrig
haft en ekonomiskt nödvändig funktion vid något stadium av sin utveckling»21.
Naturligtvis har byråkratin en ekonomiskt nödvändig funktion, den
upprättar ju centrala planer, administrerar hela ekonomin. Men det
Mandel menar med detta är närmare bestämt dess »historiska
funktion»22.
Mandel menar att vi
»tilldelar denna byråkrati en enorm historisk förtjänst i
det ögonblick de säger att byråkratin är en härskande klass.
Ty vad de avser med detta är att en grupp människor, genom historisk
nödvändighet, genomförde industrialiseringen av det sovjetiska
samhället. Detta förnekar vi. Industrialiseringen är möjlig
i ett Land som Sovjet utan byråkratiska privilegier. Industrialiseringen
ar inte bara möjlig, utan lättare att genomföra under arbetarklassens
direkta styre och utan byråkrati. Med andra ord inkräktar byråkraterna
på klassmakten och fyller inte någon som helst nödvändig funktion.
Vi tilldelar dem inte den historiska förtjänsten att ha utvecklats
från en parasitär utväxt till ett normalt och nödvändigt instrument
i samhället. Vi förnekar att den spelar denna nödvändiga roll».
Nu börjar vi närma oss grunderna för trotskismens underliga teorier,
dvs. idealismen. »Vi tilldelar...» »Vi förnekar...» Det visar sig
vara trotskisternas önskningar om hur utvecklingen i Sovjet
borde ha gått till som är vägledande för deras teori.
Men tråkigt nog, kamrater trotskister, så är det inte människornas
vilja som styr den samhälleliga utvecklingen. Enligt grundläggande
marxistisk teori är det den sociala och politiska utvecklingen styrd
av den ekonomiska basens utveckling. Det är varken vi eller ni som
tilldelar byråkratin några historiska uppgifter, det gör historien
själv. Att de politiska och andra ideologier som frambringas under
historiens gång pga. förändringarna i samhällets bas också i sin
tur påverkar skeendet i samhället, är inte obekant for oss. Vi har
också studerat dialektiken. Men att därifrån gå och påstå att Trotskijs
vänsteropposition, om den vunnit maktkampen inom partiet, skulle
kunnat förändra produktionssättet, det är att ta steget över i idealism.
Kort sagt, ni menar att en konsekvent, trotskistisk politik skulle
kunnat ersätta de grundläggande betingelser som Marx ansåg var nödvändiga
för en socialistisk revolution, betingelser som saknades i Ryssland:
en kvantitativt och politiskt kvalitativt utvecklad arbetarklass,
resultatet av ett högt industrialiserat samhälle.
Vi menar att sådana betingelser förelåg varken 1905, 1917, 1921
eller 1924 i Sovjet. Inte heller i Kina 1949 eller i dagens Vietnam.
Men detta får oss inte att tilldela byråkratin några förtjänster.
Att vi erkänner den som klass betyder bara att vi kan bekämpa den
än mer, eftersom vi känner betingelserna för dess uppkomst.
Från trotskistiskt håll brukar det vidare hävdas, att om man
erkänner byråkratin som klass, som historiskt nödvändig i en viss
situation, så måste man också försvara den23.
Man skulle t.ex. tvingas försvara den stalinistiska byråkratin under
1920- och 1930-talen. Men ingenting kan vara felaktigare. Vi stöder
kampen för förbättringar i arbetarklassens läge och vi försvarar
de uppnådda resultaten. Det ligger ingen motsättning i att konstatera
att statsbyråkratin i Kina och Vietnam är en historisk nödvändighet,
och ändå stödja arbetarnas kamp mot den (t.ex, under kulturrevolutionen).
Att vi stödjer t.ex. FNL, som måste betraktas som en byråkrati i
vardande, grundar sig inte främst på någon bedömning av dess historiska
progressivitet i förhållande till Saigon-regimen och USA-imperialismen,
utan pga. det enkla faktum att arbetarna och bönderna kommer att
få det bättre under en statsbyråkratisk regim. Ett annat skäl är
att USA kommer att berövas en av sina marknader om FNL segrar och
följaktligen imperialismen att försvagas.
Kan man verkligen stödja en viss rörelse eller stat och samtidigt
stödja ett uppror mot den? Att detta Överhuvudtaget uppfattas som
ett problem för herrar trotskister beror på deras ovana att abstrahera
allt som abstraheras kan, något som ursprungligen var tänkt som
ett knep att gömma sig bakom men som också börjat spela sina upphovsmän
fula spratt; som ett exempel på s.k. »självförvållad fördumning»,
Det är nämligen som så, att ingenstans utom inom »vänstern» i allmänhet
och bland trotskister i synnerhet talar man om att »stödja» den
ena eller andra företeelsen, utan att i samma andetag konkretisera
vari stödet består eller mot vem, i förhållande till vad, man ger
sitt stöd. Om vi säger att vi stöder FNL i allmänna ordalag
så innebär det naturligtvis att vi stöder FNL mot USA-imperialismen
och Saigon-juntan, inte om FNL börjar ägna sig åt att slå ner spontana
arbetaruppror mot dess administration i de befriade områdena. Vi
tror faktiskt att om en väg av arbetarprotester mot byråkratisering,
brist på demokratiska rättigheter m.m. svepte över Nordvietnam skulle
nog även Fjärde Internationalen ge sitt stöd åt dessa aktioner.
Men om FNL är invecklat i bitter kamp mot USA-imperialismen och
det samtidigt pågår ett uppror av proletärt slag mot FNL?
Ska vi skänka pengar både till FNL och arbetarrebellerna (under
förutsättning att de har något postgiro)? I ett sådant läge kan
vi bara dra slutsatsen att produktivkrafterna i Vietnam är så pass
utvecklade att den nationella befrielsefrontens form (som är avpassad
för länder med stort inslag av bönder) är historiskt passerad och
Vietnams folk inte kan nå någon seger mot USA-imperialismen annat
än genom att överskrida den form för kampen som den nationella
befrielsefronten innebär och låta den ta sig den socialistiska
revolutionens form.
Även om ett arbetaruppror i de befriade områdena eller i ett
statsbyråkratiskt land har små mojligheter att lyckas, så måste
vi ändå ge den vårt stöd, på samma sätt som Marx stödde Pariskommunen
trots att han insåg att den hade små utsikter att lyckas. Ty proletariatet
kan inte genomföra en segerrik socialistisk revolution utan att
ha skolats dessförinnan i hårda klasstrider, utan att i dessa strider
nått fram till ett klassmedvetande och till de adekvata organisationsformerna.
Misslyckandena är tvärtom en nödvändig förutsättning för segern,
inte bara en »meningslös tragedi». Och följaktligen: om man ger
sitt stöd åt ett proletärt uppror bara när det har chans att lyckas,
och uppmanar arbetarklassen att gräva ner stridsyxan och stödja
sina härskare när betingelserna för seger är dåliga, då har man
i praktiken frånerkänt proletariatet rätten att gå igenom den medvetande-
och organiseringsprocess som misslyckandena innebär.
Vad är byråkratins klassintresse?
Mandel hävdar vidare att byråkratin inte har något intresse av
ekonomisk tillväxt, produktionsmaximering och tillväxtoptimering.
Dess intresse skulle istället vara konsumtion24.
Byråkratin skulle då inte vara någon klass, eftersom den inte »reproducerar...de
normala rörelselagarna för det produktionssätt i vilket den fungerar».
»Vi vet att varje enskild kapitalist strävar efter maximal profit,
det är så det kapitalistiska produktionssättet, fungerar, och det
är så kapital ackumuleras»25.
Men kamrat Mandel glömmer en liten detalj. Vad får kapitalisten
att maximera profit? Ar det månne hans stora intresse av att kolla
sina kunskaper i nationalekonomi? Eller kanske kan det vara så att
han likt alla andra härskande klasser är intresserad av sa hög privat
konsumtionsnivå som möjligt?
Vi menar, i likhet med kamraterna Kuron och Modzelewski26,
att byråkratin har intresse av en så hög privat levnadsstandard
som möjligt, och därmed hög social status, hög lön och t.o.m. möjlighet
att själv bestämma sin lön eller andra ekonomiska fördelar. Byråkraterna
hjälper varandra, främst genom sin klass' politiska organisation
-det »kommunistiska» partiet, till att säkra sin kollektiva makt.
Detta gör de genom att säkra ett så stort nationellt ekonomiskt
överskott som möjligt27.
I detta sammanhang kan vi ta upp ännu en av Mandels motsägelser.
Han påpekar att »Det finns inget sätt för denna byråkrati att stabilisera
sin makt, att upprätta ett säkert styre och en tryggad rikedom,
utan att tillägna sig privategendom till sina barn. De vill bli
privatkapitalister, inte byråkratiska härskare, inte en ny mystisk
klass, utan gamla goda kapitalister, eftersom det är det enda sättet
de kan försäkra sig om att få behålla sin makt och rikedom.»28
En enkel fråga: Hur kommer det sig att byråkraterna kunnat sitta
vid makten så länge utan att vare sig störtas eller bli kapitalister?
I en annan artikel hävdar Mandel att: »For oss är byråkratin
bara produkten av en tillfällighet i den historiska utvecklingen...»29
Det är alltså bara slumpen som gjort att mer än en miljard människor
lever under statsbyråkratiska regimer? I sanning idealism!
Att byråkratin inte skulle kunna samsas för att tillgodose sina
behov av ökad konsumtion, genom t ex en planering av ekonomin i
sitt gemensamma intresse är ingalunda »självklart»30,
Likaväl som arbetarklassen kan agera kollektivt, gör byråkraterna
det. De har en mycket mäktig klassorganisering i de »kommunistiska»
partierna. Med hjälp av denna partiapparat för man ut sin, den härskande
klassens ideologi — leninismen — stalinismen — maoismen.
Hur skall byråkratin krossas?
Arbetarklassen innehar ingen ekonomisk makt före revolutionen.
Detta till skillnad från t ex borgarklassen i den borgerliga revolutionen,
vilken hade ekonomisk makt innan den hade den politiska. Därför
kan inte byråkraterna »störtas av arbetarklassen med våld på samma
sätt som de brittiska kapitalisterna störtade hovadeln genom en
politisk revolution.. ». Trotskisterna menar att det krävs en »politisk
revolution, inte en grundläggande förändring av produktionssättet
och produktionsförhållandena»31.
Denna syn är en följd av en felaktig leninistisk revolutions
teori. Man ser avantgardet och dess organisation som det centrala
i revolutionen, och inte proletariatets självständiga handlande.
Vi, som revolutionära kommunister och marxister, ser proletariatets
självständiga handlande och organisering i arbetarråd och arbetarmilis
som mer än leninisternas stödtrupper åt avantgardet, det är en oavvislig
förutsättning för proletariatets diktatur och socialismen. Proletariatet
kan därför aldrig utnyttja den existerande statsapparaten för sina
syften, antingen den är borgerlig eller statsbyråkratisk. Den typ
av planering, de olika slags sociala relationer som nu existerar
i de statsbyråkratiska länderna, anser vi, till skillnad från trotskisterna,
att det är absolut nödvändigt att riva ner till grunden. Det är
nödvändigt att krossa den tidigare statsapparaten, bland annat
därför att dess funktion är avpassad för den förutvarande härskande
klassen och inte för den kommande. På samma sätt gäller det
att genomföra en grundläggande förändring av produktionsförhållandena
och skapa socialistiska sådana. Och detta kan endast ske genom arbetarklassens
egna, självständiga handlande.
NC
Noter
1. Eller att de skulle vara
socialistiska, men att hela folket har makten, en teori som framförs
av en del VPK:are.
2. Ofta med lämpliga förstavelser,
som »socialkapitalistisk» eller »statskapitalistisk».
3. Rött Forum nr 3, »Övergångssamhället,
Senkapitalismen», två föredrag i Lund 17.05.72 av Ernest Mandel.
RMF 1972. Sid. 1
Andra av Lenins revideringar av marxismen är t ex partiteorin och
teorin om medvetandeprocessen. Se t ex Rossana Rossanda: Klass och
Parti. ARBETARPRESS, 1974
4. Rött Forum (RF), s 21
5. Ett produktionssätt är
något tänkt, som inte existerar »rent» i ett samhälle, utan varje
samhällsformation är en blandning av två eller flera produktionssätt,
varav ett är dominerande. Undantaget är övergångssamhällena (som
ifråga om övergången mellan kapitalism och socialism är mycket kortvariga).
6. RF s 21
7. Björn Hallberg: »Tror KFMLr
att trotskismen är voodoo?» Internationalen nr 16 1974.
8. Samma som föregående
9. RF s 25
10. RF s 28
11. RF s 25
12. RF s 20 t.ex.
13. RF s 1
14. RF s 2
15. RF s 2
16. RF s 2
17. RF s 2
18. RF s 7
19. RF s 20
20. RF s 2
21. RF s 10
22. RF s 11
23. Dvs. säga att arbetarna
ska stödja byråkratin och inte göra uppror.
24. RF s 12
25. RF s 11
26. Kuron och Modzelewski:
»Brev till polska arbetarpartiet», Partisanförlaget 1970. Innehåller
en bra ekonomisk analys av det statsbyråkratiska produktionssättets
funktion.
27. »Sovjet mot kapitalism
eller socialism?» Ernest Mandel, Fjärde Internationalen nr 1 1973,
s 27
28. RF s 17
29. »Sovjet mot kapitalism
eller socialism?» Ernest Mandel, Fjärde Internationalen nr 1 1973,
s 27
30. RF s 12
31. RF s 23
|