|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Av tabellen kan vi se att antalet fusioner håller sig på en ganska låg nivå, men varierar starkt fram till början av 60-talet då utvecklingen tar ett verkligt språng. Tabellen säger emellertid inte så mycket, eftersom den inte lämnar någon information om läget internationellt sett. Nedan följer därför en tabell som är en jämförelse mellan koncentrationsgraden i några industriländer. Tab 2: Värdena avser de fyra största företagens andel av produktionen i olika branscher, sammanvägda till ett nationellt genomsnitt, som jämföres med värdet för USA. (Uppgifterna från 1961-65)
Här kan vi se att den svenska ekonomin är högt koncentrerad. Vi får också hålla i minnet att denna tabell bara sträcker sig fram till 1965 och att antalet fusioner har ökar sedan dess. Som både en följd av och en orsak till den ökade kapitalkoncentrationen är den stora höjningen av kapitalintensiteten inom industrin. Här har också de jämförelsevis höga lönerna i Sverige drivit på utvecklingen så att företagen satsar allt mer kapital (dvs maskiner och verktyg) per arbetare för att höja produktionen. Sverige är ett av de länder som har mest kapital per arbetad timme. Tab 3: Kapitalintensitet och produktivitet inom industrin. Procentuell årlig förändring.
Inom industrin som helhet minskade antalet anställda under perioden 1965-70 med ca 2%. Orsakerna står dels att finna i den ökade rationaliseringen, som är följden av de höjda investeringarna i en kapitalintensiv produktion, dels i det faktum att de stora monopol/exportföretagen började förlägga större delen av sin expansion utomlands, men också pga att andra delar av ekonomin slogs ut.9 Det var emellertid inte bara arbetslösheten som ökade. Redan före 1965 hade den svenska ekonomin börjat stagnera som ett resultat av en tendens till sänkt profitkvot. Tab 4: Lönsamheten i svensk industri 1960-70 beräknad som bruttoöverskott före lagerreservförändringar med avdrag för kalkylerade avskrivningar ställt i relation till brandförsäkringsvärdet av maskiner, anläggningar och lager, i procent.
Denna minskning av vinsten drabbade industrin i sin helhet, men monopolföretagen kom undan med en mindre minskning. För de 200 största företagen var avkastningen 1970 7,1%, medan den 1971 hade sjunkit till 5,7%. Som alltid när vinsterna minskar tenderar kapitalägarna att investera mindre eller att flytta investeringarna till mer lönsamma marknader. I Sverige var ”våra” nationella kapitalister inget undantag. Investeringarna minskade och kapitalflykten ökade med fördjupad stagnation inom den svenska ekonomin som följd. Tab 5: Fasta investeringar i procent av bruttonationalprodukten (BNP). Löpande priser.
Som väntat ledde de minskade investeringarna till en minskning av BNP:s tillväxt. Tab 6: BNP:s utveckling 1950-70 i procent per år.
En viss stagnation skedde under samma tidsperiod i de flesta europeiska länder. Tillväxten var genomgående större mellan 1960 och 1965 än mellan 1965 och 1970. I de flesta länder var dock tillbakagången ganska moderat. I Europa var det endast Schweiz som hade en mer markerad tillbakagång än Sverige. Under 1971 stod BNP praktiskt taget stilla i Sverige om man räknar i fasta priser. Orsakerna till detta är många och sammanvävda, men några av de viktigaste är: 1) De fördelar som de svenska kapitalisterna haft gentemot europeiskt
och i viss mån japanskt kapital av att ha stått utanför två världskrig,
hade nu försvunnit. Kapitalet satt dock inte med armarna i kors och passivt såg på medan profiterna sjönk. Tvärtom inledde kapitalisterna en mångfacetterad och hänsynslös motoffensiv. Att höja produktiviteten med hjälp av ökad kapitalintensitet var ett beprövat medel. Det har dock flera nackdelar. Dels kräver det stora investeringar, dels höjer det kapitalets organiska sammansättning, vilket tenderar att sänka profitkvoten på sikt. Ett för kapitalisterna billigare sätt var att ytterligare driva upp arbetsintensiteten. Detta innebar, att hetsen drevs upp, främst genom förfinade tekniker för lönesättning (olika former av ackord) och övervakning.10 För att hejda utvecklingen mot allt högre organisk sammansättning av kapitalet försökte kapitalisterna utnyttja maskinerna (dvs det konstanta kapitalet) alltmer. Skiftarbetet ökade starkt och system med rullande semestrar infördes. Tab 8: Antalet arbetare med två och treskift 1965 och 1969. Procent av samtliga arbetare.
En av de viktigare faktorerna bakom den vikande profiten var de jämförelsevis höga svenska arbetarlönerna. Ytterligare löneökningar bekämpades därför frenetiskt. I denna lönesänkningsoffensiv fick kapitalet god hjälp av SAP/LO. Att offensiven fick framgång visar nedanstående tabell. Sverige är faktiskt tillsammans med Västtyskland det enda landet där det lyckats kapitalet att pressa ned löneandelen i någon större utsträckning. Så är också Sverige det land där socialdemokratin suttit vid makten längst och har hårdast grepp om arbetarklassen. Som bekant är socialdemokratin stark även i Västtyskland. Tab 9: Löneandelens utveckling inom tillverkningsindustrin i några olika industriländer. Löneandel = löner och arbetsgivaravgifter i procent av inhemsk bruttoproduktion.
Av tabell 9 framgår det att lönerna står för en jämförelsevis stor andel av bruttoproduktionen i Sverige. Speciellt gäller detta 50-talet och första hälften av 60-talet. I sin strävan att öka vinsterna och konkurrenskraften har det lyckats kapitalägarna med stöd från SAP/LO att pressa ner löneandelen. SAP/LO har verksamt bidragit med ideologin om ”samhällsekonomiskt försvarbara lönekrav” länkat till lönekaksresonemanget. Häri ligger SAP:s dilemma. Det är omöjligt för partiet att med bibehållet väljarstöd fortsätta en politik som a) pressar ner lönerna för arbetar klassen och sänker dess levnadsstandard. SAP:s stöd från arbetarklassen bygger på det relativa välstånd som trots allt råder. Detta välstånd, som, det måste betonas är mycket relativt, för majoriteten av arbetarklassen är emellertid en av orsakerna till att kapitalet satsar på en allt mer kapitalintensiv produktion och/eller flyr utomlands. Båda faktorer som ökar arbetslösheten. Av främst politiska och ideologiska skäl kan SAP inte tillåta en för hög arbetslöshet. Kapitalets behov av en stor industriell reservarmé måste vägas mot de politiska och för landet som helhet ekonomiska nackdelar det för med sig. Statens utgifter för arbetsmarknadspolitiken har ökat starkt under de senaste åren i försök att att dels via omskolning öka arbetskraftens rörlighet, dels sysselsätta folk i sk beredskapsarbeten och ”arbetsvård”. Statens utgifter för arbetsmarknadspolitiken har ökat från 94,1 miljoner kronor 1955 till 1969,3 miljoner kronor 1970. Största delen av utgifterna tar beredskapsarbetena, som 1955 kostade 20 och 1970 830 miljoner kronor. För att dämpa glesbygdens utarmning har staten/SAP sökt minska effekterna av kapitalets koncentration och centralisation med hjälp av den s.k. regionalpolitiken. Denna politik, som inte har några större ekonomiska konsekvenser, är främst politiskt/ideologiskt motiverad och omfattar lokaliseringsbidrag, utbildningsbidrag och sysselsättningsbidrag till industrin. Under perioden 1965-73 uppgick lokaliseringsbidragen i skogslänen till 340 miljoner kronor och 1 miljard har lånats ut. Officiellt lär 10.000 nya jobb ha skapats. SAP:s tidigare politik som innebar ett i det närmast hundraprocentigt till monopolkapitalet och som gick ut över de övriga kapitalistiska fraktionerna har nu ersatts av en politik som är något mer selektiv, dvs. inte verkar fullt så förödande på övriga kapitalister. Staten/SAP ger nu t.ex. stöd åt textilindustrin, en bransch som med den tidigare politiken helt höll på att försvinna från landet. Staten är nu tom. hälften ägare av Sveriges största tekokoncern Eiser med ca 33 000 anställda. Genom att ge Eiser omfattande bidrag, som t.ex. att betala halva lönerna, har företaget förmåtts etablera sig i Gällivare, Sollefteå och Kramfors. Totalt ska 600 nya arbetstillfällen skapas Detta torde vara ett exempel på vad SAP kallar ”framgångsrik regionalpolitik”. Visserligen kostar det pengar, men SAP:s politiska ställning stärks och för Eiser är det en synnerligen lukrativ affär. Staten stärker också sin ställning som kollektiv kapitalist. Detta sker genom investeringar i av staten ägda företag, genom nyinvesteringar och genom uppköp av privata företag. Detta med stora statliga nyinvesteringar i direkt produktiva och mervärdesskapande branscher är en nyhet. Staten gör nu jättelika investeringar i basindustrier utan att tillåta privat inblandning. Det främsta exemplet är naturligtvis det s.k. Stålverk 80. Ur snävt nationalistiskt perspektiv kommer detta stålverk troligen att betyda mycket. Det innebär bl.a. att en betydligt större del av den svenska järnmalmsproduktionen förädlas inom landet, vilket i sin tur ger arbetstillfällen, Vid Stålverk 80 kommer t.ex. ca 2300 att direkt få arbete, indirekt blir det ca 5000. De privata specialstålverken kan också, om de finner det lönsamt, köpa sina stålämnen från detta statliga stålverk, vilket innebär att deras beroende av utländska förädlare minskar och landets som helhet importutgifter minskar. Lägger man till Stålverk 80-planerna på ett statligt oljeraffinaderi blir det allt klarare att staten håller på att snabbt skaffa sig en betydande ekonomisk bas. De dagar då staten fungerade som serviceapparat åt kapitalet genom att tillhandahålla förtryckarapparat, fungerande kommunikationer etc. och i övrigt ”höll tyst” är slut. I dess ställe kommer en stat med sina fingrar i allt och med en allt större ekonomisk bas. Och den ekonomiska basen stärker på sikt statens/SAP gentemot monopolkapitalet. Att tala om en ökad integration mellan delar av monopolkapitalet och en framväxande statskapitalism är därför väl på sin plats. Insikten om denna utveckling härleder oss inte att som vissa andra, t.ex. kontinentala kommunistpartier och vårt eget ”älskade” SKP försöka ena hela folket i kamp mot staten och monopolkapitalet. I ett samhälle som det svenska är varje allians med borgerliga fraktioner ett steg mot den kommande revolutionens degenerering Vidare i den ekonomiska utvecklingen. Vi ska titta närmare på kapitalisternas försök att hejda profiternas fall. Ett medel som är väl använt är att flytta produktionen till länder med lägre löner och andra för kapitalet förmånliga villkor. Det svenska kapitalets investeringar har också mycket riktigt ökat i utlandet. 1960 till 1965 ökade svenska företags tillgångar i utlandet med 105 procent och under den följande femårsperioden ökade de med ytterligare 127 procent. Tillgångarna uppgick 1970 till nästan 18 miljarder kronor. Svenska företag ligger också väl framme internationellt då det gäller utlandsinvesteringar, på tredje plats då det gäller direkta investeringar i utlandet i procent av inhemska investeringar i tillverknings- och gruvindustri och på fjärde plats då det gäller direkta investeringar i procent av exporten. De företag som ökade sina investeringar utomlands var främst monopol/export-industrin. Trots detta expanderade dessa företag mest även på hemmamarknaden, vilket ger en god uppfattning om monopolkapitalets särställning inom den svenska ekonomin. De stora utlandsproducerande koncernerna (1970 var de 107 st), som svarar för 40% av den totala sysselsättningen och 55% av den totala industriexporten, ökade antalet anställda under perioden 1965-70 med 6% – i utlandet var ökningen 24%, fyra gånger så stor. Dessa företags försäljning ökade under samma period med 36% på den svenska marknaden och med 84% på världsmarknaden. Mönstret framträder här klart: monopolkapitalet förlägger en allt större del av sin expansion till utlandet och blir på kuppen mindre beroende av den svenska staten. Samtidigt stagnerar och tom. minskar de icke-monopoliserade branscherna inom den svenska ekonomin så att antalet industrianställda minskar. För SAP blev det ett obehagligt uppvaknande. Den stagnerande profiten fick emellertid ytterligare ett resultat och det var att frågan om en svensk anslutning till EEC åter blev högaktuell. Monopolkapitalet var för ett fullt medlemskap. För SAP var frågan inte så enkel. Ett inträde skulle vara det samma som att ge kapitalet fria händer och minska statens och SAP:s möjligheter att påverka situationen. SAP/LO-apparatens unika maktställning skulle klart undergrävas i ett utvidgat EEC. SAP hade dessutom arbetarklassen att ta hänsyn till. Utvecklingen för socialdemokratin i Norge och Danmark, där den tagit ställning för inträde, var inte precis uppmuntrande. Något måste dock göras. EEC:s tullmurar var en vinstsänkande faktor och drev på kapitalflykten. Resultatet blev en kompromiss, ett frihandelsavtal. Detta avtal innebar, att 85% av de svenska industrivarorna inte är tullbelagda från 1977, de resterande 15 procenten utgörs pappersprodukter, som blir tullfria 1983 och specialstål, legeringar, bly m.m. som blir helt tullfria 1979. Trots detta avtal om tullreduceringar hamnar en mycket stor del av det svenska monopolkapitalets investeringar just inom EEC. För att ta ett exempel: 1973 investerade svenska företag för 1 500 miljoner kronor i utlandet, hälften av dessa gick till det utvidgade EEC, EG. SammanfattningSAP:s allians med och stöd åt monopolkapitalet har lett till ett läge där monopolkapitalet blir allt mäktigare och självständigare i förhållande till staten/SAP. Den svenska marknaden slukar en allt mindre del av dessa företags produktion och de blir allt rörligare internationellt. Följaktligen har deras beroende av och band till Sverige minskat. SAP:s politik började kosta mer än den smakade. De regionala olikheterna ökade. Inte nog med att Norrland blev glesbygd, även delar av södra Sverige drabbades. Arbetslösheten ökade starkt, eftersom SAP:s politik drev på en utveckling som innebar att hela industribranscher lades i ruin eller gick i landsflykt. De internationellt sett höga arbetarlönerna ledde också till hög kapitalintensitet och stor kapitalexport även inom de gynnade monopoliserade branscherna. Med all önskvärd tydlighet ser vi här det omöjliga i att i längden hålla både arbetarklassen och ens delar av borgarklassen nöjda. Ovanstående faktorer underminerar SAP:s ställning och lägger grunden till revolutionära strömningar inom arbetarklassen. (Jämfört med lugnet under 50- och stora delar av 60-talet innebar de ”vilda” strejkerna ett enormt uppsving i klasskampen.) SAP blev och blir i ökad utsträckning tvunget att lägga om sin politik. Den höga arbetslösheten gör det politiskt och på sikt, sett ur statens synvinkel, ekonomiskt ofrånkomligt att SAP börjar stödja även små och mellanstora företag och branscher som tidigare drivits i botten. Fortfarande finns det industribranscher som går starkt tillbaka, trots den blommande högkonjunkturen. Under 1973 då den totala industriproduktionen steg med 8% (1972 var ökningen innan konjunkturomsvängningen 2%) fördelade sig produktionsökningarna respektive minskningarna på följande sätt: Tab 12a: Branscher som gick framåt
Tab 12b: Branscher som gick tillbaka
Inom flera av de branscher som gått tillbaka kommer vi med all sannolikhet att få uppleva statliga ingripanden och stödåtgärder och det av främst arbetsmarknads, regional och försvarspolitiska skäl. Speciellt torde sko, läder och vis beklädnadsindustri ligga bra till för detta stöd. Det ”nya” i statens/SAP:s politik är att även om monopolkapitalet tjänar mest på den, så får även andra kapitalgruppar del av statens gåvor. För att binda monopolkapitalet till Sverige, dvs. för att få någon som helst kontroll över det, gäller det för staten/SAP att få Sverige att framstå som ett bättre alternativ än något annat land. En välvillig kreditpolitik är viktig och med tanke på investeringsbanken och den s.k. fjärde AP-fonden får man nog tillstå att Staten uppfyller de flesta krav i detta hänseende. Stöd åt forskning och utveckling är en annan hörnpelare, och inte heller här torde kapitalet ha några allvarligare klagomål: mellan 1975 och 1979 ska satsas ca 15 miljarder på just forskning och utveckling. Den kanske viktigaste förändringen är dock det faktum att staten i ökad utsträckning driver produktion i egen regi, dvs. att utvecklingen mot statskapitalism har skjutit fart. Staten driver nu tom. en aktiv forskning för att söka ta fram produkter som hittills importerats och som med vinst skulle kunna produceras inom landet. Ett första exempel det av staten via Svetab och Dunlop ägda företaget som ska producera bilfälgar i Umeå. Staten är majoritetsägare och kontrollerar således företaget. I Sverige torde förutsättningarna för statskapitalism särdeles goda. Här finns en stat som länge haft ett jämförelsevis stort inflytande över ekonomin (Sverige är t.ex. där de offentliga utgifterna, räknat i procent av BNP, är störst). Här finns en korporativ struktur – LO-staten – som bara behöver byggas ut och få större befogenheter. Slutligen finns här en politisk/administrativ apparat, SAP och stora delar av statsapparaten, som inför sig själv kan motivera ett ökat statligt ägande. Staten/SAP köper andelar i vanliga privata företag och att denna utveckling kommer att fortsätta förstår man bl.a. av att ASSI och Domänverket ska gå samman om att köpa andelar i mindre och mellanstora företag. Detta att staten äger delar av privata företag ökar naturligtvis dess möjligheter att påverka och i viss mån kontrollera dessa företag. Staten nöjer sig inte som tidigare med att köpa upp bankrutta privatföretag, utan går via Statsföretag AB in och köper företag med goda framtidsprognoser. Nu senast köpte ASSI in Örebro Pappersbruk och andra exempel är MoDo Kemi och Husqvarna Borstfabrik. Och även om antalet sysselsatta ännu är relativt lågt växer det snabbt. De produktiva jätteinvesteringarna, Stålverk 80, Uddevallavarvet, ASSI och ett nytt oljeraffinaderi är exempel på statliga inköp under senare år. 1970 hade de statliga bolagen totalt 61 316 anställda. Ungefär en tredjedel eller 23 413 av dessa var sysselsatta inom industrin. Sedan 1970 har mycket hänt och utvecklingen mot ökad statlig aktivitet har skjutit fart på allvar, påskyndad av konjunktursvängningarna. Så hade t.ex. Statsföretag AB 1973 ca 37 000 anställda, vilket motsvarar ca 4% av det totala antalet industrisysselsatta. Detta antal ökar hastigt, men visar ändå inte statens verkliga inflytande, då företag där staten är hälftenägare eller har stora andelar (t ex Eiser, Uddcomb) inte är medräknade. SAP:s politik stärker statens ekonomiska inflytande och ökar dess möjligheter att begränsa de mest skadliga yttringarna av den i kapitalismen inneboende irrationaliteten och gör den på sikt mindre tvungen att krusa för monopolkapitalet. Möjligheterna att förvalta kapitalet rationellt begränsas dock starkt av världsmarknadens stora betydelse för den svenska ekonomin. Inför integreringen av statligt och privat kapital och den snabba
tillväxten av en helt statskapitalistisk sektor av ekonomin blir
kampen mot kapitalet (privat och statligt) allt mer beroende av: b) en långt gående koordinering och förenhetligande. I ett längre perspektiv är de lokala klasstriderna och de enskilda initiativen dömda till isolering och nederlag om inte en fungerande nationell och internationell samordning kommer till stånd. Det finns dock en risk att apatin och känslan av maktlöshet kommer att växa inför denne väldige motståndare. För den revolutionära vänstern måste därför frågan om att stödja alla initiativ till arbetarklassens självständiga organisering och handlande bli avgörande för hela dess existensberättigande. BK Noter1. Att en klass eller en fraktion av en klass är hegemonisk betyder att den har en dubbel funktion på den politiska nivån. Den har en speciell dominans över de övriga klasserna/klassfraktionerna och den framträder som representant för hela folkets, hela nationens intressen. 2. Med kapitalets koncentration menas en ökad ansamling (ackumulation) av kapital inom de enskilda företagen. Tendensen att plöja ner allt större delar av vinsten i företagen framtvingas av konkurrensen. 3. Man säger att kapitalet centraliseras, då företag går samman eller köps upp av andra företag. Orsakerna är många, men några av de viktigare är konkurrens, stordriftsfördelar och kravet på allt mer kapitalkrävande investeringar. 4. Kapitalets organiska sammansättning ökar, då det konstanta kapitalets andel av det totala kapitalet, kvoten k / (k+v), ökar. 5. Mellan 1965 och 1970 minskade antalet industrisysselsatta med 17 000 eller 2%. 6. Detta berodde bl.a. på utslagningen i icke monopoliserade branscher och på kapitalexporten. 7. En del företag förlägger produktionen till låglöneländer, medan andra bara läggs ner och kapitalet slussas till mer lönsamma investeringsobjekt, t.ex. till monopolföretagen, vilka alltså ytterligare stärks. 9. Hela branscher, som teko-industrin, började flytta till låglöneländer som Portugal och Finland och småbourgeoisin konkurrerades ut i allt snabbare takt. Antalet arbetsställen med mindre än tio anställda minskade t.ex. med 5 202 enheter mellan 1950 och 1964, mellan 1951 och 1964 minskade antalet detaljhandelsbutiker med ca 12 000 och mer än 125 000 småbrukare torde ha bortrationaliserats mellan 1950 och 1967. 10. Att detta nu slagit tillbaka på kapitalisterna i form av ökad personalomsättning, frånvaro, olyckor, kassation, slitage, sabotage etc. och att de därför är pigga på att pröva nya lönesystem, t.ex. meritvärdering, som minskar dessa olägenheter, det är en annan historia. 11. Under perioden 1965-70 minskade, som tidigare nämnts, antalet industrisysselsatta med 2%. Och trots att antalet anställda inom den offentliga sektorn ökade betydligt förslog det inte på långt när. Från slutet av 60-talet ökade arbetslösheten och nådde länge sedan skådade höjder 1973. Även nu under de s.k. högkonjunkturen är ca 1,8% av den yrkesverksamma befolkningen utan arbete. Detta är officiella siffror där alla beredskapsarbeten, all arbetsmarknadsutbildning t.ex. inte är medräknad, varför de korrekta siffrorna torde vara betydligt högre. 12. Under perioden 1960-72 minskade antalet invånare i skogslänen, dvs. Norrland plus Dalarna och Värmland, med ca 50 000 medan övriga Sverige ökade med nästan 700 000. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||