VAD ÄR RÅDSSOCIALISM?
Synpunkter på Kaj Håkanssons bok "Socialism som Sjävstyre"
Som melem i Förbundet Arbetarmakt blev man ganska förvånad, når
för några månader sedan en bok dök upp, där författaren redogjorde
för den "rådssocialistiska traditionen", och sade sig vilja presentera
ett "utkast till en rådssocialistisk ideologi". För, som många läsare
säkert känner till, så var de rådssocialistiska arbetsgrupperna
runt om i landet organisatoriska föregångare till Förbundet Arbetarmakt
.
Det förvånande ligger däri, att när vi på en konferens i maj
1972 beslöt oss för att kalla oss "rådssocialister", så valde Vi
detta begrepp just därför att det inte hade någon anknytning
till någon politisk tradition, vi hade helt enkelt aldrig hört detta
begrepp förut. Vi valde medvetet att inte kalla oss rådskommunister,
och ansåg inte, som författaren Kaj Håkansson i sin bok "Socialism
som självstyre", att "ofta använda synonymer till rådssocialism
är. rådsdemokrati och rådskommunism".
När vi på vår törsta kongress lämnade stadiet av löst samordnade
smågrupper, och tog (det kvalitativa) steget över till ett enhetligt
förbund, lämnade vi också (trodde vi då åtminstone) såväl termen
"rådssocialism" som vad den stod för: ett arbetsnamn för några grupper
som hade föresatt sig att utifrån den organiserade vänsterns misslyckande
i leninism och anarkism arbeta fram någon nytt. I och med att vi
på vår kongress kunde presentera en politisk plattform, beskrivande
såväl dagens samhälle, som socialismen samt vår syn på strategin
för uppnåendet av socialismen, så var rådssocialisternas uppgift
över. Förbundet Arbetarmakt tog vid.
En av orsakerna till att denna artikel blivit skriven är att
vi upplever det som nödvändigt att klargöra vilken inställning vi
har till Kaj Håkanssons bok, just därför att vi tidigare kallat
oss rådssocialister.
En annan orsak att ta upp boken till granskning är de t faktum
att den är den mest omfattande kritiska genomgången av. leninismen
som överhuvud finns på svenska.
Boken - Socialism som självstyre, om socialismens mål och
medel (Nr 14 i Nordal Åkermans serie om "Det: nya samhället",
Prisma, c:a 35-40:-, 421 sid.) - består av sju kapitel.
1) "Den rådssocialistiska traditionen" - tar upp lite om den
rådskommunistiska rörelsen samt olika rådsuppror, grundläggande
skillnader i förhållande till leninismen.
2) "Några grundprinciper för det socialistiska självstyret",
skiss av ett socialistiskt samhälle, leninistiska invändningar mot
rådssamhället.
3) "Politisk form och klassinnehåll" - skillnaden mellan formella
kriterier på socialismen och 1800ialismens verkliga innehåll.
4) "Ideal, verklighet, vetenskap" - diskussion kring marxismens
vetenskaplighet, marxismens begrepp, samt begreppens" tillämpning.
5) "Mål och medel i den socialistiska strategin" - sambandet
mål-medel; våld-ickevåld.
6) "Elitpartiet och proletariatets diktatur" - kritik av centrala
leninistiska uppfattningar.
7) "Massornas tryck. Lenins 'Staten och revolutionen'" - Lenins
motsägelser och "omarxsism".
Jag har valt att koncentrera mig på sex "områden" som jag anser
att Håkansson tagit upp bristfälligt eller felaktigt.. Jag genomför
alltså ingen fullständig eller detaljerad kritik av alla små detaljer
som jag inte är överens med KH om. Jag vill dessutom påpeka att
det närs nog är enbart negativ kritik som jag för fram. Det skul1e
bli en lång text att räkna upp allt som jag håller med om i boken,
eftersom detta klart överväger bristerna. Detta, och framställningen
i övrigt förutsätter därför att läsaren av denna artikel också tagit
del av/kommer att ta del av KH:s bok, vilken jag härmed å det varmaste
rekommenderar.
De sex "områden som jag kommer att ta upp till närmare granskning
är:
1) Kaj Håkanssons syfte med boken, samt hans metodik.
2) Håkanssons rådssocialistiska alternativ.
3) Vad är en klass?
4) Vad är en stat, samt vad innebär "statens bortdöende"?
5) Leninismen, partiet och den revolutionära organisationen.
6) Exemplet "Staten och revolutionen".
Syfte och metod
Håkansson säger i inledningen till boken att den "utgör utkast
till en rådssocialistisk ideologi" och att han vill "presentera
en allmän ideologisk ram som alternativ till å ena sidan parlamentarisk
reformism av socialdemokratisk typ, å andra sidan marxism-leninism".
Jag anser nu inte att boken når upp till dessa målsättningar.
Presentationen av alternativet förekommer huvudsakligen i
kapitel 1 och 2, och är där mycket vagt. Exempel: "Den rådssocialistiska
organisationstanken' kan således sägas spänna sig från idén om en
demokratisk massorganisation av närmast syndikalistisk typ till
idén om små ideologiska kampgrupper som propagerar för arbetarnas
självorganisering och det självstyrda socialkistiska samhället".
(sod.23)
"När det gäller fackföreningarna kan man finna skiftande
inställningar från rådssocialister. Jag tror att det är svårt att
tala om någon principiell inställning på denna punkt. Avgörande
är den konkreta funktrion fackföreningarna hart i ett bestämt land
vid en bestämd tidpunkt". (sid. 25)
Detta kan knappast sägas utgöra ett alternativ till en vänster
som ingående diskuterar hur kampen ska föras på arbetsplatserna.
Jsg menar att boken istället bör ses som en kritik av grundläggande
delar av den leninistiska ideologin. Det är utifrån en sådan mera
begränsad målsättning för boken som jag utgått i min bedömning och
kritik.
En betänklig brist som kommer fram i vissa avsnitt i boken är
att KH ibland tycks tappa bort klassperspektivet, klasståndpunkten.
Klarast kommer det fram i kap. 1.1, "Rådssocialismens sociala bas".
Där säger sig KH ta upp "ideologier eller politiska 'läror! i termer
av klassursprung och funktion i förhållande till olika klasser".
(sid. 17) Här tycks KH stå högt över alla klasser, betraktande leninismen,
anarkismen och rådssocialismen från sin position som opartisk domare,
helt utan ställningstagande i klasskampen. Han konstaterar att Man
och Lenin inte var arbetare, och likadant Bakunin och Kropotkin,
och följaktligen skulle inte ideologierna skilja sig i frågan om
klassursprung; de skulle alla vara lika "proletära". Men KH glömmer'
i sin iver att undersöka olika "lärors" funktion i förhållande till
olika klasser. Han frågar sig inte i denna bedömning hur lärorna
"fungerar" i förhållande till klassamhället, vilken klass' intressen
som läran gynnar. Han frågar sig inte vems intressen en idealistisk
samhällsteori gynnar, vems intressen det gynnar att motarbeta. en
central organisering avarbetarråden, osv. Det är utifrån sådana
utgångspunkter som anarkismen brukar betecknas. som "småborgerlig",
socialdemokratin som "storborgerlig" och som men kan beteckna stalinismen
som "statsbyråkratins ideologi". Att dessa olika rörelser sedan
samtliga lyckats appellera till arbetarklassen och få den att sluta
upp kring och försvara sina härskande klasser gör dem inte mera
"proletära".
Men KH lämnar snart detta resonemang för att gå in på en mor
väsentlig fråga, den om mål och medel för de olika "lärorna", och
närmar sig då också snabbt en syn till innehållet framför formen.
Detta utvecklas i kap. 3, "Politisk form och klassinnehåll", som
tillsammans med kap. 4 är det bästa i boken.
Skillnaden mellan form och innehåll kan dock även belysas med
ett exempel ur KB:s eget resonemang, nämligen att det inte räcker
att kalla sig "marxist" för att verkligen. tillämpa den. KH menar
att
"liksom rådssocialisterna omfattade flertalet av anarkisterna
och syndikalisterna på avgörande punkter den marxistiska analysen
av det kapitalistiska samhället. Bakunin satte Marx' verk mycket
högt, prisade honom som teoretiker(...). Han översatte Kapitalet
till ryska." (s. 37)
Men att det inte är tillräckligt att vara en god översättare
för att vara marxist kan vi se om vi tar en titt på hur Bakunin
tillämpar sin "marxism":
"I detta program (kommunistiska manifestet, vår anm.) finns ett
uttryck som är i högsta grad motbjudande för oss revolutionära anarkister,
som helt enkelt vill hela folkets fullständiga frigörelse, uttrycket
i fråga är framställningen av arbetarna som en klass och inte som
en 'massa'".
(Bakunin:, Marx, socialismens Bismarck)
Det rådssocialistiska alternativet
KH:s skiss av ett socialistiskt samhälle, av rådsorganiseringen,
baseras till största delen på den engelska. gruppen Solidaritys
skrift Arbetarråden och kännetecknas därför av samma
brister.
För att ett socialistiskt samälle ska kunna fungera krävs en
planerad ekonomi. Det krävs organ som kan utföra denna planering,
samla in uppgifter, upprätta planer, föra ut dem till diskussion,
sammanställa resultatet av diskussioner, föra ut alternativ för
omröstning, verkställa den beslutade planen, justera brister i planen,
osv. Det krävs organ som handhar handel, kommunikationer, de väpnade
styrkorna, m.m. Det behöva m.a.o. centrala organ. KH gör
som Solidarity, d.v.s. undervärderar nödvändigheten av dessa.
Exempel ur pamf1etten Arbetarråden: "Om det visade sig
nödvändigt (vår kurs.) skulle varje råd kunna bidraga med en
trupp för att forma vissa centrala enheter, som skulle ställas under
kontroll av delegaternas centralmöte".
Vad harhistorien visat vara nödvändigt, med inbördeskriget i
Sovjet 1917-21, Spanien 1936-39, osv.? Kan någon revolutionär på
allvar hävda att det inte skulle vara nödvändigt med en centraliserad
organisering av de väpnade styrkorna distributionen och produktionen
i ett revolutionärt läge? Ja, tydligen - anarkister kan det! KH
är på denna punkt mer naiv än. Solidarity. Det enda han säger
om våldsmakten (sid. 80) är att den ska bestå av "det beväpnade
folket".
KH påpekar också helt riktigt att nationalisering av produktionsmedel
inte tår förväxlas med förstatligande eller nationalisering" (sid.
64). Med förstatligande menar KH "bibehållandet av ett politiskt
maktcentrum som avsöndrar och reser sig över det övriga samhället
(sid. 72), vilket resulterar i att de ekonomisk-politiska besluten
koncentreras på få hände. "De arbetande blir inte subjakt i sitt
eget samhälle."
Detta har KH rätt i. Men jag menar också att det är viktigt att
skilja mellan socialisering och kollektivisering. Kollektivisering
då i betydelsen av att arbetarna på ett företag suveränt "förfogar"
över sitt företag. Om man med "förfogar" menar att arbetarna på
det specifika företaget avgör sia löner, produkternas utformning,
priser eller liknande, leder detta lätt till konkurrens företagen
(och därmed arbetarna) emellan. Exempel härpå är Jugoslavien, samt
delvis fabrikskommittéerna i Sovjet 1917 (se Carr t.ex.). Följaktligen
måste socialisering innebära självstyre genom vissa centrala organ;
innebära ett samhälleligt självstyre, inte ett inh3iduellt.
Vad är en klass?
Av central betydelse för. all marxistisk debatt är klassbegreppet.
Jag har tidigare påpekat hur KH diskuterar frågan om olika "klassurspring".
Även andra avsnitt i boken bygger på klassbegreppet, t.ex. frågan
om proletariatets diktatur och statens bortdöende. Enligt min mening
ar KH en alltför "ekonomistisk" syn på klasserna, dvs. han tenderar
att enbart bestämma dem utifrån människors ställning till produktionen:
"…potentiellt kontrarevolutionära inh3ider, som tillhört de tidigare
exploaterande klasserna. I strikt marxistisk mening utgör de knappast
längre samma klass', försåvitt de inte innehar samma position eller
funktion som tidigare". (sid. 103)
"Det socialistiska samhället är därför inte ett klassamhälle
i egentlig mening. Klasserna kan föreligga i meningen före detta
klasser, dvs. i form av enskilda inh3ider som tillhört en viss
klass eller uppvisar tänkesätt som är förbundna med tidigare klasstörhållanden.
Den avgörande grunden för klasstillhörighet existerar dock, som
redan sagts, inte längre". (sid. 111)
Det är riktigt att klassernas grundval utgörs av människors ställning
till" (mervärdes-)produktionen. Men människor är inte bara producenter/konsumenter
av merprodukter. De har andra saker för sig, bl.a. av kulturell
och politisk art. Människorna står m.a.o. också i ett förhållande
till samhällets överbyggnad, och är i sin politisk-kulturella och
övriga verksamhet en del därav.
Således måste man förutom att man definierar människor i förhållande
till produktionen också ta hänsyn till deras ställning i förhållande
till politiska idéer och levnadsförhållanden i övrigt. Den "totala"
definitionen av begreppet klass måste alltså förutom
den ekonom1ska grundvalen också inbegripa överbyggnaden.
Detta får betydelse just för övergången till socialismen. Om
det "i egentlig mening" inte existerar proletariat eller borgarklass
etter revolutionen, så blir "pro1etariatets diktatur" bara en term
utan till synes verklig innebörd. Om man däremot förstår att både
proletariat och borgarklass kommer att existera på den politisk-ideologiska
nivån efter revolutionen (något som KH antyder i det senare citatet,
"inh3der" som "uppvisar tänkesätt"), samt på det materiella planet
genom förbindelse med respektive arbetarklass och borgarklass i
stater där revolutionen ännu inte segrat, så framträder nödvändigheten
av att arbetarklassen organiserat förhindrar återgång till ett tidigare
(eller nytt) klassamhälle med minoritetens diktatur över majoriteten.
Arbetarklassen måste motarbeta den tidigare härskandeklassen, måste
utöva en diktatur, proletariatets diktatur, organiserad genom en
proletär statsapparat av arbetarråd och arbetarmilis.
KH tar, vad jag förstår, inte avstånd från termen "proletariatets
diktatur", eller "den socialistiska staten". Men han vill tydligen
utifrån sin syn på klasserna reducera statens betydelse under socialismen
till att garantera att majoritetens vilja blir utförd. KH förlorar
här igen klassperspektivet; tycks tro att borgarklassen kommer att
hålla sig till arbetarstatens lagar och förordningar, att den borgerliga
ideologin slutat verka.
Den proletära staten och dess bortdöende
KH:s syn på klassbegreppet får, som ovan sagts, konsekvenser
för hans syn på staten. KH ifrågasätter den välkända tesen att "Staten
dör bort" i det socialistiska samhället.
Det är dock inte enbart i detta avseende KH för fram en annan
syn på staten än den gängse marxistiska:
"Statsapparaten i det utvecklade kapitalistiska samhället har
inte bara en rad repressiva funktioner. Många av de områden den
samordnar är socialt nyttiga: det gäller t ex utbildning och hälsovård."
(sid. 87)
Här är det inte längre frågan om staten som organ för en klass'
förtryck aven annan, utan den borgerliga upp fattningen föra fram:
Staten är till för allas vårt bästa: Varför tror KH att borgarna
utbildar arbetarklassen och ger den vård? För att det är lönsamt,
eller för att de tycker synd om de stackars arbetarna?
KH lyckas också förväxla den borger liga staten och den pro1etära.
På sidan 148 - 149 citerar KH Engels om Pariskommunen och konstaterar:
"Det gamla. statsmaskineriet inte bara. dör bort. Revolutionärerna
avskaffar det genom åtgärder."
Det är bara det att här är det den borgerliga staten Engels
talar om att "undanröja".
Men nu åter till den socialistiska statens bortdöende och KH:s
syn:
"...blir det tydligt i det ständiga betonandet att staten inte
kan "avskaffas" utan måste dö eller vittra. bort,
att man inte är intresserad av att medvetet vidta åtgärder
för att dessa funktioner så vitt möjligt skall reduceras." (sid.
28) "Är det då inte riktigare att säga att staten avskaffas än att
den dör bort? Eller är staten någonting bortom revolutionär praxis?"
(sid. 333-334)
Om vi till en början accepterar att det under socialismen blir
nödvändigt att förhindra att den tidigare härskande klassen kommer
tillbaka till makten, och att detta måste ske organiserat, på alla
områden, så kan vi vara överens om att vi accepterar idén om en
proletär stat, en socialistisk stat.
Om vi vidare som mål har ett kommunistiskt klasslöst samhälle,
och därför också ett statslöst samhälle,
så är det helt klart att staten måste "försvinna" någonstans
"på vägen".
Vi kan vidare inse att under socialismen försvinner klasserna
genom att, och om, socialismen utbreds i världsmåttstock, och de
materiella villkor som är grunden för klasserna och deras respektive
ideologier försvinner.
Eftersom staten är ett resultat av klassamhället så är förutsättningen
för statens "försvinnande" att klasserna "försvinner". Detta sker
genom att man arbetar för att avskaffa klasserna genom aktiva
åtgärder som att upphäva arbetsdelningen, stödja klasskampen i länder
där socialismen ännu inte segrat, medvetet förändra uppfostran och
utbildning, etc.
Ett av redskapen - medlen - för att avskaffa klasserna {eller,
kanske korrektare, de förhållanden som är grunden för klasserna)
är den proletära staten! Den förhindrar ju, genom att bekämpa den
tidigare härskande klassen, att en minorietsdiktatur återupprättas.
Nu kan vi sluta cirkeln. Den proletära staten behövs för att
avskaffa klasserna - avskaffandet av klasserna leder till att staten
mister sin betydelse och funktion; staten dör bort.
Om, vi däremot tog oss för att avskaffa staten, instrumentet
för att motarbeta uppkomsten av en minoritetsdiktatur, skulle Vi
lämna dörren öppen för de som inte skulle tveka att upprätta en
statsapparat för att härska över proletariatet.
Härmed är ingenting sagt om statens form, dess uppbyggnad. Det
är givet att en organisering som främjar uppkomsten av en statsbyråkrati
inte är en lämplig form för en proletär statsapparat. Än mer, i
så fall är det ingen proletär statsapparat utan en statsbyråkratisk
stat. Den proletära staten måste vara baserad på arbetarklassens
kontroll genom sin rådsorganisering.
Kritiken av leninismen
KH riktar en i mitt tycke i mänga avseenden riktig kritik mot
de leninistiska partierna. I en av de bästa passagerna i boken sammanfattas
resultatet av den leninistiska partiteorin så här:
"Från marxist-leninistiskt håll härleds ofta revolutionsungars
misslyckande till bland annat avsaknaden av ett revolutionärt ledande
parti med grepp om massorna och med förmåga att göra de taktiskt
riktiga dragen i situationen. Otaliga är de analyser av Frankrike
1968 som utmynnat i denna tes. Detsamma gäller Tyskland på 20-talet.
Men i samtliga aktuella situationer gäller att det existerat
marxist-leninistiska organisationer. Dessa visar
sig emellertid genomgående ha agerat felaktigt, de har urartat
beträffande sitt revolutionära innehåll, de har urartat beträffande
sin struktur (den demokratiska centralismen har blivit till byråkratisk
centralism), ledarna har varit dåliga ledare, eventuellt förrädare.
Kravet reses därför på nytt på förnyelse av parti, partistruktur
eller utbyte av ledare.
Här menar jag att en grundläggande svaghet i denna revolutionsstrategi
visar sig. Med alla de historiska exempel som givits från marxist-leninistiskt
håll, skulle man våga formuleringen av en de marxist-leninistiska
partiernas tendens till degeneration".(sid. 44)
Kapitel 6, "Elitpartiet och proletariatets diktatur", innehåller
en kritik uppbyggd kring några vanliga påståenden från leninistiskt
håll, om varför Partiet skulle vara nödvindigt. KH visar på motsägelser
och orimligheter i dessa påståenden.
Men kapitlet och kritiken i övrigt mister något av sitt värde,
genom att KH inte definierar vad han menar med "leninism", inte
heller förklarar han vilken leninistisk organisationsform för Partiet
(t.ex. trotskistisk eller stalinistisk) han avser i den specifika
kritiken.
KB ställer heller inte upp något alternativ till leninisternas
parti, han visar inte på något konkret sätt hur en revolutionär
organisation kan tänkas fungera (möjligen kan detta utläsas implicit).
Om nu KH är mot den centralism som Lenin formulerar för Partiet
i "Vad bör göras", hur vill då Kaj Håkansson att beslut ska fattas
i en revolutionär situation? Något alternativ formuleras aldrig.
KH tycks också hysa tvekan inför termen "Partiets ledande roll".
Han påpekar helt riktigt hur detta har fått tjäna som alibi för
att Partiet ska inneha institutionell makt i den proletära
staten, att kommunisterna
ska ha speciella organisatoriska. fördelar i statsapparaten.
KH vill istället betona avantgardets funktion som rådgivare åt klassen.
Här tycker jag att KH lämnar praktiken för att ägna sig åt ett
abstrakt moraliserande. Antag att vi har en revolutionär organisation
med tusentals medlemmar i arbetarråd, soldatråd osv. Ska dessa kommunister
endast syssla med att ge råd åt sina arbetskamrater, eller ska de
också ta initiativ till en samordning av arbetarråden? Ska de bara,
propagera för sin politik, eller ska de genom handling, genom att
försöka bli valda till olika positioner inom rådsorganiseringen
verka far dess genomförande? Med andra ord, ska de försöka vara
ledande i uppbygget av den proletära staten, genom att finnas i
den, eller ska de bara med propaganda uttolka hur de tycker att
staten borde vara uppbyggd? Att den revolutionära organisationens
medlemmar väljs till delegater på olika nivåer innebär ju inte att
organisationen blir en del av statsapparaten. En organisations
inflytande ökar naturligtvis, men det är väl det man syftar till,
att ens politik ska få så stor genomslagskraft som möjligt. För
KH menar väl inte att vi ska underlåta att motarbeta grupper som
är motståndare till en rådsorganisering, bara för att vi själva
inte vill vara "auktoritära"? Den revolutionära organisationen måste,
om den ska. kunna säga sig utgöra proletariatets avantgarde, ändå
vara en del av klassen. Och varför skulle den del av klassen., som
enligt vår mening har en riktig politik, avstå från att försöka
genomföra den?
Staten & Revolutionen
KH försöker genom att ta upp olika påståenden av Lenin i "Staten
och revolutionen" påvisa motsägelser, och då speciellt vad Lenin
har att säga om Partiet i förhällande till klassen och sovjeterna.
Jag tror dock att framställningen hade vunnit på att istället jämföra
uttalanden i "Staten och revolutionen" med bolsjevikernas praktik
och/eller med andra skrifter av Lenin, motsägelserna hade blivit
tydligare då.
I en del fall är det osäkert om inte KH medvetet tolkar citaten
till Lenins nackdel. Ofta blir det klarare vad Lenin menat, om man
läser citaten ur "Staten och revolutionen" i sitt sammanhang, i
original.
KH vill t.ex. påstå att Lenins och Engels syn på frågan om Pariskommunen
som "stat i egentlig mening" skiljer sig åt. KH menar att eftersom
(sid. 364) nästan hela befolkningen i Paris var beväpnad, så existerade
det ingen "speciell undertryckningsmakt" och därför ingen stat.
Men faktum är att också Lenin påpekade att Kommunen inte var en
stat i egentlig mening:
"'Kommunen var inte längre någon stat i egentlig mening' - detta
är Engels´ i teoretiskt avseende utomordentligt betydelsefulla påstående.
Efter vad vi ovan sagt är detta påstående fullständigt förståeligt.
Kommunen höll på att upphöra att vara stat för så vitt som
den inte hade att undertrycka befolkningens minoritet (exploatörerna).
Den slog sönder det borgerliga statsmaskineriet; istället för en
speciell undertryckningsmakt trädde befolkningen själv på
arenan. Allt detta är avvikelser från staten i egentlig mening".
(Lenin: Staten och revolutionen", Valda verk, sid. 266)
KH diskuterar också förhållandet mellan Lenin och anarkismen.
KH menar att anarkisterna och bolsjevikerna hade i stort sett samma
uppfattningar om man, för bolsjevikernas del, utgår från Lenins
"Staten och revolutionen" och de s.k. "Aprilteserna". Anarkisterna
var, enligt KH, positiva till att upprätta en makt mot borgarna,
och KH citerar här en anarkisttidning. KH underlåter att betona
anarkisternas enorma uppsplittring (alltifrån religiöst-pacifistiskt
färgade strömningar till klart revolutionära grupper). Han kan sedan
inte förstå Lenins aversion mot anarkisterna, och menar att Lenin
"hade dålig kunskap om anarkismen eller råkat på representanter
som svarade mot hans beskrivning". (sid. 375) Kan det inte vara
så att Lenin hade träffat på en grupp anarkister med den inte helt
okände Kropotkin i spetsen, som stödde Kerenskij-regimen och talade
för att fortsätta kriget mot Tyskland, i ett läge då hela det ryska
proletariatet var hjärtligt utleda på det meningslösa kriget?
På sid. 361 menar KH med hjälp av ett citat från Lenins "Socialdemokratins
två taktiska linjer" (1905) att Lenin är inkonsekvent i sin inställning
till Pariskommunen. 1905 skulle han ha kritiserat den, 1917 höjt
den till skyarna. Men om man läser det anförda citatet, och då speciellt
i sitt sammanhang, framgår det att vad Lenin kritiserar är kommunregeringen.
Man får skilja på "Kommunen" i betydelsen "kommunregeringen", och
"Kommunen" i betydelsen "hela det revolutionära Paris".
Övriga synpunkter
Efter denna min artikel kan man fråga sig om KH:s kritik av leninismen
överhuvudtaget har något värde när han har såp många grundläggande
bister i sitt resonemang. Men då är jag rädd att min artikel givit
ett felaktigt intryck. KH är nämligen inte konsekvent i sina, ska
vi kalla det, anarkistiska avvikelser från den korrekta marxistiska
linjen (som vi i Förbundet Arbetarmakt naturligtvis står för). Det
tycks mer vara fråga om olika "misstag" om man jämför med boken
som helhet.
KH tycks ha mycket gedigna kunskaper i de frågor han uttalar
sig om. Därför blir man förvånad när han i det för övrigt bra kapitel
4, "Ideal, verklighet, vetenskap", faller platt tör Solidaritys
"vederläggning" av marxismen i "History and revolution".
Solidarity (Cardan & Brinton) hävdar där att det dialektiska
inslaget i den dialektiska materialismen endast skulle återfinnas
på fem rader i ett av Engels' brev! (Solidaritys ståndpunkt
är att marxismen står för en mekanisk materialism, varpå man vederlägger
den mekaniska. materialismen och därmed "marxismen", för att slutligen
sätta upp sin egen idealism som alternativ) Det är inte utan att
man börjar fundera på vad som skiljer KH:s rådssocialism från anarkismen,
speciellt då han inte någonstans påpekar någon brist hos anarkismen/syndikalismen…
Men än en gång, trots dessa brister är Socialism som självstyre
en svidande vidräkning med åtminstone den stalinistiska ideologin,
och en hel del av leninismen dessutom.
Om sedan KH i större omfattning fick pröva på praktiskt politiskt
arbete i en organisation för att förverkliga sin rådssocialism,
så skulle det säkert resultera i en mer konkret och påtaglig kritik
mot leninisterna. Men det kan ju vara vissa problem med denna organisering,
för vad. jag kan se idag, så är Kaj Håkansson Sveriges ende rådssocialist.
|