Strategi och taktik - Förord
Det anförande om taktik och strategi som hölls
på förbundet Arbetarmakts möte om avtalsrörelsen i december har
fått en speciell aktualitet genom de senaste månadernas händelser
i och kring KFml(r).
Inom KFml(r) lär man de senaste månaderna ha bedrivit
en debatt om "taktiken inför vår revolution". Diskussionen har orsakats
av motsättningar i flera frågor inom förbundet. Målet har varit
att nå enhet i frågan om hur KFml(r) ska agera gentemot andra organisationer
(d.v.s. "småborgarorganisationer" som VPK, SKP och den övriga vänstern).
Dan taktiska frågeställning som diskussionerna skulle
ha gällt var således: samarbete eller inte med den övriga vänstern.
Därför angår "errarnas" interna debatt också de övriga organisationer
som kallar sig kommunistiska.
Debatten manifesterades utåt först av Anders Lundströms
inlägg i KFmlr:s teoretiska organ, Klasskampen, nr 4/73, där han
kritiserade förbundets sekteristiska linje i fråga om just inställningen
till samarbete med andra vänsterorganisationer, t.ex. på arbetsplatser
och inför konkreta ekonomiska och miljökrav.
I Klasskampen nr 5/73 svarar "politbyrån" med att
bl.a. kalla Lundström för "navelskådare" och lögnare. En taktikdiskussion
(inom förbundet) drogs igång där man från början slog fast vad diskussionerna
skulle leda fram till: ett avvisande av Lundströms linje.
Efter ett par månaders diskussion publicerades i
Proletären, organ för KFml(r), ett brev från några "errare" på Korsnäs-Marma
som frågade sig hur man skulle kunna diskutera taktiken, när man
inte visste vad KFmlr hade för taktik! Men - kamrat Stalin kom de
undrande till svar i följande nummer med en tvåsidesartikel om taktik
och strategi!
Så helt plötsligt kom kovändningen: de två medlemmar
i politbyrån, som tydligen låg bakom politbyråns "rakryggade" och
sekteristiska linje i taktikdiskussionerna, fil. mag. Lennart Fässberg
och med. dr. Sigge Åkervall, suspenderades. Och i Proletären infördes
en gruvlig kritik och självkritik av KFmlr:s hela tidigare politiska
praktik.
För att förbättra situationen avsattes fem utskott
och tillsattes en "kontrollkommission". "Vänsteropportunismen",
som drivits igenom med "kupp och överraskningsteknik", genom "gunstlingspolitik
och nepotism", skulle bekämpas.
Hela denna utveckling visar på djupgående svagheter
hos KFml(r) och den stalinistiska politik de företräder. De har
inte klart för sig vad strategi och taktik innebär och vet följaktligen
inte hur man utvecklar en riktig taktik och strategi.
De har inte klart för sig vad målet för deras verksamhet
är, mer än att det kallas "socialism". Ds har inte klart för sig
vad socialismen verkligen innebär: Arbetarmakt. De förväxlar
socialismen med Stalins sovjet eller Maos Kina, d.v.s. med statsbyråkratiska
diktaturer. Detta innebär att även om de lärde sig vad taktik och
strategi innebär, och hur man utvecklar dessa begrepp till att bli
en praktik för en organisation så skulle deras verksamhet ändå bli
kontrarevolutionär. Med felaktiga mål blir politiken med nödvändighet
felaktig.
CK konstaterar korrekt att en av betingelserna för
deras felaktiga politik var "förbundets avskildhet och isolering
från arbetarmassorna", och då speciellt i förbundets centrala delar.
Detta försöker man rätta till genom att ställa parollen "Proletarisera
förbundet på alla nivåer", samtidigt som man väljer filosofie doktor
Aant Elzinga till att efterträda en av de ur CK suspenderade.
En grundläggande orsak till KFml(r):s isolering från
"arbetarmassorna" är dess inställning till den socialistiska medvetandeprocessen.
När KFml(r) började sin verksamhet genom att läsa Lenins "Vad bör
göras?" tillägnade sig förbundet dennes omarxistiska inställning
till medvetandeprocessen. Lenin menar att arbetarklassen måste tillföras
socialistiskt medvetande utifrån, från det kommunistiska avantgardet.
Den marxistiska uppfattningen är ju att medvetandet är ett resultat
av det dialektiska samspelet mellan det förhållande arbetarklassen
lever under och de teorier som är ett resultat av klassens tidigare
praktik och studier av samhället.
KFml(r):s oförmåga att förstå medvetandets uppkomst
resulterar i en "plakatpolitik", d.v.s. en tro att arbetarna kan
bli medvetna genom att läsa flygblad och tidningsartiklar. Den får
också till följd en nedvärdering av den självständiga, spontana
kampen. Självständig från självutnämnda avantgardeorganisationer
och byråkratiserade fackföreningar.
Den gamla politbyrån hade rätt i att Anders Lundströms
linje var ett hot mot förbundet - KFml(r) kommer nu att istället
för att organisatoriskt avskilja sig från andra organisationer,
försöka avskilja sig politiskt. Men utan en strategi och
taktik, eller med felaktiga sådana - och något annat är inte möjligt
så länge de följer den stalinistiska traditionen - kommer de att
misslyckas. De kommer att fortsätta vackla mellan höger och vänsterståndpunkter
- eller att splittras.
Svårigheterna märks redan. När RMF nyligen utmanade
KFml(r) till debatts svarade "errarna" att de inte ställde upp med
motiveringen att de inte hade tagit ställning till den fråga som
skulle behandlas (strategin inför socialismen). Och RMF konstaterade
följaktligen, att efter att aldrig ha haft någon demokrati
inom den "demokratiska centralismen" hade KFml(r) nu också avskaffat
centralismen.
Från ledningen i (r) kommer man nu naturligtvis att
använda den uppkomna situationen för att framhäva hur öppet och
demokratisk förbundet fungerar. Inget kunde vara mer fel. De fortsatta
diskussionerna kommer lika mycket som de tidigare att vara styrda.
I stället för "kamp mot AL:s linje" låter det nu "kamp mot sekterism
och vänstersubjektivism". Men när fick medlemmarna avgöra syftet
med diskussionerna? Vi kommer snart att få se hur studentförbundet
och ungdomsförbundet likt lydiga hundar följer husse i spåren, kritiserar
tidigare vänstersekterism, och tar ett steg åt höger.
Ryktena om splittringen i den "besvärliga" stockholmsavdelningen,
den grupp som ville återupprätta "gamla KFML", kommer att upphöra.
Istället har hela förbundet tagit ett steg ditåt. Och så kommer
dansen att fortsätta, fram och tillbaka, från höger till vänster.
Avslutningsvis: stalinismen är sig lik. Men, KAMRAT!
Låt dig inte nedslås av att stalinisterna aldrig förstått ett dyft
av det dom sagt sig vilja diskutera och kämpa för kommunismen,
och mänsklighetens befrielse.
|