Marx, Trotsky och Partiet
I nr 1 av RÅDSMAKT återfanns en artikel om Marx’ respektive Trotskys
syn på Pariskommunen. Trotsky, som representant för den allmänna
bolsjevikiska och leninistiska inställningen till kommunen, men
också till revolutionen och det socialistiska uppbygget i allmänhet.
En av de aspekter som togs upp, var Marx respektive Trotskys
och Talès syn på vad proletariatets parti skulle spelat för roll
under kommunens dagar. I artikeln sägs bl a:
"För både Trotsky och Talès var kommunens stora misstag dess
avsaknad av ett revolutionärt ledarskap. ‘Kommunen visar oss’,
betonade Trotsky, ‘massornas oförmåga att själva välja sin väg,
deras obeslutsamhet när det gäller att leda rörelsen, deras
ödesdigra benägenhet att göra halt efter de första framgångarna...’
Hur ska man nu råda bot på detta? Trotsky vet råd: ‘Det är bara
med Partiets hjälp, Partiet som bygger på historiens lärdomar,
som teoretiskt förutser utvecklingens olika vägar, alla dess
stadier, och med utgångspunkt härifrån beräknar formlerna för
det rätta handlandet, som proletariatet kan göra sig kvitt från
en ständig återupprepning av sin historia’. Han summerar sina
synpunkter med sedvanlig logik: ‘Man kan studera Kommunens hela
historia, sida upp och sida ner, och vi kommer att kunna dra
en enda slutsats: att proletariatet måste ha ett starkt
parti i ledningen’."1
Arbetarnas Parti
Det kan vara intressant att kontrastera den trotskistiska tolkningen
av Pariskommunen med några av dess största skildrare, nämligen Marx
och Engels. I sin "Inbördeskriget i Frankrike" förklarar inte
Marx någonstans att nederlaget skulle vara en följd av avsaknaden
av "ett starkt parti i ledningen". Han är mycket imponerad av de
resultat kommunen uppnådde. Han beskriver den som "i allt väsentligt
en arbetarklassens regering, resultatet av den härskande klassens
kamp mot den tärande, den äntligen upptäckta politiska form, under
vilket arbetets frigörelse kunde genomföras".2
Ovanstående och det andra som står i artikeln, är förvisso tillräckligt
för att visa de avgrundslika skillnaderna i Marx och Trotskys uppfattningar
om Pariskommunen, men vi kan komma längre än så. Marx och Trotsky
är inte överens om vad "arbetarklassens parti", det "kommunistiska
partiet" är för något. Detta beror nu inte i och för sig på Trotskys
oförmåga att begripa Pariskommunens betydelse, utan på att Trotsky
helt enkelt, som så många andra, helt och hållet anammat den från
Lenin härstammande revideringen av Marx partiteori.
I citatet ovan sägs, att Marx inte, såsom Trotsky och andra leninister,
någonstans förklarade att kommunens nederlag berodde på avsaknaden
av ett parti. Nej, och orsaken är helt enkelt att Marx i Pariskommunen
fann just "Proletariatets parti"! Medan Trotsky klagar på att
det inte fanns något parti, finner Marx i Pariskommunen just ett
exempel på proletariatet organiserat som parti i Marx skriver nämligen,
i det att han kritiserar konspirationsteoretikerna, de som vill
sköta revolutionen åt proletariatet:
"Man förstår att dessa konspiratörer inte nöjer sig med att
organisera det revolutionära proletariatet. Deras sysselsättning
består i att föregripa revolutionsprocessens utveckling, i att
avsiktligt driva den mot krisen, i att göra revolution på stället,
utan att betingelserna för revolutionen förverkligats. De är
revolutionens alkemister, och de gamla alkemisternas förvirring.
Besatta av sina föregripanden har de inget annat mål än det
snara störtandet av den existerande regeringen och misstar sig
grundligt på den verksamhet av mera teoretisk art som består
i att för arbetarna förklara deras klassintressen. Allteftersom
parisproletariatet steg direkt fram till första plats som parti,
förlorade dessa konspiratörer sitt inflytande."3
Det intressanta med detta är inte att Trotsky, inte som Marx
talar om proletariatets parti i samband med Pariskommunen, utan
att Marx respektive Trotsky, som i sin tur grundar sig på Lenin,
menar olika saker med begreppet kommunistiskt parti. Det är inte
heller enbart en "definitionsfråga".
Här Marx talade om partiet, avsåg han proletariatet organiserat
som klass för sig, dvs hela proletariatet organiserat för,
och medvetet om, att det som klass måste störta borgarstaten och
upprätta sitt eget samhälle, socialismen. Detta till skillnad från
ett medvetande och organisering som klass i sig, dvs proletariatet
medvetet och organiserat för klasskampen inom det kapitalistiska
samhällets ramar.
När hela, eller åtminstone den övervägande delen av proletariatet
är organiserat som klass för sig, som parti, dvs organiserat i arbetarråd,
arbetarmilis och de övriga proletära maktorgan som existerar i revolutionen,
då uttrycker också klassen sin objektiva vilja: att störta borgarstaten
och upprätta proletariatets diktatur. Denna typ av parti kan sägas
uttrycka klassens vilja därför att det omfattar klassen, det
är den organiserade klassen i helhet.
Leninisternas "parti" däremot, är något helt annat. Det är en
avantgardeorganisation, i bästa fall bestående av "de mest avancerade
arbetarna". Det är visserligen (åtminstone ska det vara) en organisering
för de som har ett medvetande om att proletariatet måste krossa
borgarstaten och upprätta socialismen. Men det är inte, och syftar
inte heller till att bli hela klassens organisering. Däremot vill
man göra gällande att denna organisation, så fort den utropat sig
till "parti" (och även innan, se t ex KFMLr), uttrycker hela klassens
objektiva strävanden. När man väl slagit fast detta, har minoriteten,
avantgardet gett sig själv rätt att agera emot klassen, med den
motiveringen att "arbetarna har inte insett sina egna intressen".
Man ger sig själv rätt att t ex slå ner arbetarnas försök att upprätta
arbetarråd enligt Pariskommunens principer, som maoister gjorde
i Kina (Shanghai) under kulturrevolutionen.
Den revolutionära organisationen
Detta innebär å andra sidan inte, att det inte skulle behövas
en avantgardeorganisation, att de mest medvetna arbetarna inte skulle
behöva organisera sig. Det är helt nödvändigt att dessa organiserar
sig, "dels för att skola sig själva i bl a socialistiska teori,
dels för att mer effektivt kunna bidra till framväxandet av det
socialistiska medvetandet inom allt större delar av sin klass. Denna
organisering av revolutionärer, en revolutionär ("politisk")
organisation, kommer naturligtvis också att gripa in i arbetarklassens
dagliga kamp för bättre levnadsförhållanden, dels för att stödja
denna kamp, dels för att använda kampen till att utveckla ett socialistiskt
medvetande."4
I revolutionen och i det socialistiska uppbygget behövs avantgardets
organisering, den revolutionära organisationen, det "fodras en politisk
organisation som är i stånd att försvara och förstärka den tendens
som innebär det kraftigaste brottet med alla existerande sociala
strukturer – proletariatets självständiga handlande och organisering,
dess vilja att ta sitt öde i egna händer."5
Det som skiljer denna revolutionära organisation från leninisternas
"parti", är således att medan den revolutionära organisationen inte
utger sig för att representera något annat än sina egna medlemmar,
så hävdar leninisterna att deras organisation representerar något
annat, något mer än själva organisationen, man säger sig representera
arbetarklassen.
Inte heller kan man försvara sig från leninistiskt håll, att
partiet kan representera klassen pga att man grundar sin verksamhet
på en objektiv, vetenskaplig samhällsteori, marxismen. Det finns
ju, som bekant, flera uppfattningar (eller om man så vill – tolkningar)
av marxismen. Denna artikel är just ett exempel på detta, och alla
uttolkare, dvs "partier" eller förbund hävdar naturligtvis att just
de är de rätta marxisterna. Tyvärr är det inte heller alltid så
enkelt, att avgörandet om vem som har rätt fälls av praktiken, åtminstone
inte på kort sikt. I så fall skulle sossarnas tolkning vara rätt
i Sverige, maoisternas i Kina osv. På sikt kommer dock, naturligtvis,
praktiken att visa vem som har rätt. Tills dess får vi nöja oss
med att genom politisk och teoretisk kamp ständigt återerövra marxismen.
För att tala med Rossanda Rossanda (verksam i den italienska organisationen
"Il Manifesto"):
"Den spänning som vilar över klassens historiska institutioner,
partier och fackföreningar, beror inte enbart på deras subjektiva
begränsningar. Den beror på en tilltagande dimension som allt
närmare förbinds med det sociala varat, som alltmera pockar
på klassens medvetandegörelse och som blir allt svårare att
delegera. Med andra ord krymper för ögat det avstånd mellan
förtrupp och klass som var förutsättningen för Lenins parti.
Marx hypotes levde upp på nytt under majrörelsen i Frankrike,
i de ilningar som går genom våra samhällen och som tenderar
att undslippa den smidigaste och påpassligaste inramning, i
en rent politisk formering, I detta konstaterande kan organisationsproblemet
nu ta sin utgångspunkt. Från Marx är vi återigen på väg tillbaka
till Marx."
N.C.
Noter
1. RÅDSMAKT nr 1 sid 20
2. RÅDSMAKT nr 1 sid 20
3. "Aus dem litterarischen Nachlass von Karl Marx, Friedric Engels
und Ferdinad Lassalie", utg. Mehring, Stuttgart 1902, vol. III,
sid 426. Citerat efter Rossanda Rossanda: "Från Marx till Marx",
svensk översättning i "Il Manifesto" (Tema Teori nr 9).
4. Förbundet Arbetarmakts politiska plattform, sid 14 Första
upplagan, sid 18. Andra upplagan.
5. A.a. sid 20 Första upplagan, sid 27. Andra upplagan.
|