Sex, auktoritet – och KFMLr
Låt oss omfamnande blandas,
låt oss förenade andas
alla med alla och man med kvinna,
kvinnor med kvinnor och män med män,
låt oss i famntag förbrinna,
låt oss förbrinnande renas,
låt oss omfamnande enas
saligt med Kosmos igen!
Gustav Fröding
"Vad vi alltså idag kan förmoda i fråga om hur de sexuella förhållandena
kommer att ordnas, sedan den kapitalistiska produktionen i framtiden
sopats undan ...inskränker sig mest till vad som bortfaller.
Men vad skall komma i stället? Det kommer att avgöras när ett
nytt släkte vuxit upp...När dessa människor en gång finns där,
kommer de inte att bry sig ett dugg om vad vi idag tror att
de kommer att göra. De kommer att skapa sin egen praxis och
sin egen allmänna opinion i överensstämmelse därmed – punkt
och slut."
Engels
Riddaren av den sedliga skepnaden – KFMLr slår till
Homosexualitet är onaturligt och ett uttryck för sedligt förfall.
Tycker någon så idag? Ja, det gör biskopar, pingstvänner – och KFMLr-are!
Detta visade sig när KFMLr i Klasskampen 5/73 skulle försöka
besvara några frågor från RFSL – Riksförbundet för Sexuellt Likaberättigande
– angående de homosexuella och deras problem i detta borgerliga
förtryckarsamhälle. Jag rekommenderar alla att läsa artikeln för
den är ett enastående exempel på begreppsförvirring, idealism klädd
i en pseudomarxistisk fraseologi och demagogi. Dessutom är den helt
genomsyrad av småborgarens hysteriska och reaktionära rädsla för
allt som verkar främmande och som går emot hans, genom borgerlig
uppfostran, förvärvade normer.
Jag skall i korthet referera errarnas "syn på homosexuella och
andra sexuellt avvikande", gå igenom några av de viktigaste felaktigheterna
och sedan försöka grovt skissera (mer tillåter inte utrymmet) en
marxistisk syn på sexualiteten och dess sociala funktion.
Artikeln i Klasskampen börjar i stor stil: Homosexualiteten kan
aldrig "betraktas som likvärdig heterosexualiteten". Och varför
inte? Jo, den är "onaturlig" ty den syftar inte till att reproducera
människosläktet! Det vore kanske för fräckt och skamlöst att fråga
Frank Baude om det är mot naturen att använda preventivmedel, men
hur är det; får man lov att älska under "säkra perioder"? Då
syftar man visserligen inte till att få barn, men chansen är
ändå relativt stor... (Att abort är "naturvidrigt" upplystes vi
om redan i våras då KFMLr, i Göteborg, höll ett offentligt möte
om – eller rättare sagt mot – kvinnorörelsen). Därefter följer en
så kallad historisk analys. Den går ut på att homosexualiteten var
okänd i det klasslösa, urkommunistiska samhället. Homosexualiteten
beskrivs som ett resultat av klassamhället och kvinnoförtrycket,
men "för att homosexualitet skall kunna breda ut sig räcker det
inte med att kvinnan är förtryckt. Det är i samhällen som är dömda
till sin undergång som sådana onaturliga laster som homosexualitet
kan bli en utbredd företeelse." Artikelförfattaren erkänner att
homosexualitet förekommer inom alla samhällsklasser, men den sägs
vara mest utbredd bland den vällevande och övermätta överklassen.
Typisk homosexualitet illustreras med exemplen Nero (här ges tillfälle
att frossa i gammalromersk sadism) och Gustav V, båda representanter
för härskande klasser på fallrepet. I kontrast till dem står Martin
Luther som anses uttrycka en ung och uppåtstigande klass’ sunda
ideal när han talar om att det är "djupt inplanterat i människans
natur att avla barn", vilket är helt irrelevant för en diskussion
om homosexualitet. (Errarna gör för övrigt ingen som helst distinktion
mellan den "rena" homosexualiteten och den oerhört mycket vanligare
bisexualiteten). På samma sätt sägs det uppåtstigande proletariatet
med förakt avvisa den degenererade borgarklassens onaturliga sexualliv.
Enligt KFMLr kommer homosexualiteten att försvinna med klassamhället,
men till skillnad från idolen Stalin hävdar de att de homosexuella,
som det socialistiska samhället "ärver" från det kapitalistiska,
inte skall bestraffas så länge de inte kränker andra medborgare
(en sådan enastående tolerans och generositet!).
Svar till ‘Klasskampen’
Det är iögonfallande med vilken "moralisk" indignation homosexualiteten
beskrivs. Vetenskaplig analys har aldrig varit errarnas starka sida,
men här slår man sina egna rekord. I användandet av värdetermer
som "onaturligt" (det skall jag återkomma till), "laster" (!), "Sodom
och Gomorra" (!!) och "stjärtgossar" (!!!) lyser rädslan igenom
den förmenta vetenskapliga stilen. Ett exempel: En av RFSL:s frågor
gällde huruvida åldersgränsen för homosexuella förbindelser borde
sänkas från 18 till 15 år (dvs till den som gäller för heterosexuella).
KFMLr svarade nej med motiveringen att: "Barn och ungdom måste skyddas
mot sexuella övergrepp av alla slag." När blev en av båda parter
önskad, ömhetsfylld och sinnligt tillfredsställande sexuell förbindelse
– oavsett de inblandades kön – ett övergrepp???
Artikelförfattaren uppger på flera punkter varje försök att verka
marxistisk, eller ens materialistisk. Han påstår t ex att homosexualiteten
inte är "naturlig". Vad menas med det? Att människans "eviga natur"
är att vara heterosexuell? I så fall får Klasskampens redaktion
slå sina kloka huvuden ihop med de borgerliga filosofiprofessorernas
och fundera över detta. För en marxist existerar inte fixa, ahistoriska
kategorier av denna typ.2 Att ägna sig åt dessa slags
spekulationer (och ett småborgerligt moraliserande kring dem) är
att hemfalla åt idealism.
Vidare motiveras "onaturligheten" med att homosexuella förbindelser
inte reproducerar människosläktet. Först ett lugnande ord: Jorden
kan inte föda en obegränsad mängd människor (även Kina försöker
ju hålla nere nativiteten, tyvärr med ett ur socialistisk synpunkt
helt förkastligt tillvägagångssätt – avhållsamhet), även bortsett
från det så är risken att homosexualiteten skulle sätta artens bestånd
i fara minimal. "...de däggdjursarter som nu finns har lyckats överleva
trots att homosexualiteten är vida utbredd inom samtliga av dem".3
Att sexualiteten skulle vara endast, eller ens primärt driften
att fortplanta sig är en uppfattning som grundligt vederlades redan
vid detta sekels början! (Hur mycket av den erotiska diktningen,
från forntida episka berättelser, över medeltidens "minnessånger"
till våra dagar handlar om "driften att avla barn" och hur mycket
om sexuell njutning?). Numera kvarlever den första (se ovan) uppfattningen
bara hos religiösa och hos författare av sexual"upplysnings"böcker
för barn. Få människor i dagens Västeuropa har mer än, låt oss säga
7-8 barn. Hur många vuxna människor har inte haft samlag mer än
7-8 gånger under hela sitt liv? Ska det fortfarande vara nödvändigt
att påpeka att man, nästan alltid, älskar enbart för att få fysisk
och psykisk tillfredsställelse?! Och i det avseendet finns det ingenting
som säger att en homosexuell förbindelse behöver vara underlägsen
en heterosexuell.4 (Sadism, våldtäckt, sexuellt utnyttjande
– sådant som man brukar beteckna med "sexuella övergrepp" – förekommer
inom både kategorierna, i motsats till vad herrar errare tycks föreställa
sig.)
Inte bara ur biologisk och psykologisk synpunkt utan även från
filosofisk är KFMLr:s åsikt oantagbar: Att göra uppehållandet av
arten till grund för sexualiteten är ett uttryck för en teleologisk5
syn som i namn av den mest elementära logik måste förutsätta en
övernaturlig styrande princip, av något slag. Vi ser åter att KFMLr:s
historieskrivning är idealistisk, inte marxistisk. (Och i förbigående
sagt: Om nu lusten att knulla har skapats av Naturen för att människan
inte skall dö ut, varför har denna allvisa och förutseende Natur
försett kvinnan med ett, ur fortplantningssynpunkt, helt onödigt
könsorgan, klitoris?)6
Se’n var det det därmed homosexualitetens klassbakgrund. Först:
Det urkommunistiska samhället, som KFMLr så livfullt beskriver och
känner till så in i detalj, är ett fruktbart teoretiskt begrepp,
en abstraktion som vi använder för att få en överblick över det
mänskliga samhällets utveckling. Vi vet inte, kan inte veta och
har inte behov av att veta om det verkligen har existerat. I alla
samhällen som vi har en något så när tillförlitlig kunskap om existerar
en klassindelning. Om det är de "primitivaste" av dessa samhällen
KFMLr syftar på så har de tagit grundligt miste. I vissa av dem,
t ex hos de av Malinowski beskrivna trobrianderna, är homosexualiteten
okänd, hos andra på liknande materiell utvecklingsnivå är den helt
accepterad. (Hos det afrikanska siwafolket anses t ex analt sex
mellan män som helt likvärdigt med heterosexuella samlag).
Även när det gäller homosexualiteten i klassamhället uppstår
vissa svårigheter:
1. De undersökningar som har gjorts tyder på att homosexualiteten
är ganska jämnt fördelad mellan olika samhällsklasser.
2. Om homosexualitet är något utmärkande för klasser dömda till
undergång, hur skall man då förklara att den i många orientaliska
högkulturer alltid varit allmän och fullt accepterad? För
övrigt, representerar Oscar Wilde7 en dekadent och förfallen
borgarklass och Hitler en sund bourgeoisie med framtiden för sig?
3. Om dessa två påståenden ändå skulle stämma, på vilket sätt
berättigar det ett moraliskt fördömande av homosexualiteten? Att
en försvagad härskande klass inte lyckas upprätthålla sin ideologiska
dominans (inklusive sexualrepressionen) lika effektivt som en expanderande
förtryckarklass gör, vad bevisar det? Likaså har i ett klassamhälle
överklassen på alla områden större möjlighet att njuta av
livet. Även museibesök, lyssnande på klassisk musik och läsning
av skönlitteratur är vanligast inom överklassen (den har tid och
råd att ägna sig åt sådant). Är dessa aktiviteter "onaturliga" och
ett tecken på dekadens?
4. Skulle den uppåtgående borgarklassen ha förtryckt kvinnan
mindre än vad den nuvarande gör? Låt vara att den "dekadente" borgerlige
vetenskapsmannen Freud hade en mycket låg syn på kvinnan, i jämförelse
med den "sunde" Martin Luther verkar han nästan feministisk! Att
inte all homosexualitet är orsakat av kvinnoförakt är uppenbart.
Däremot uttrycker föraktet för de "feminina" homosexuella, en kult
av det manliga, av styrkan och våldet. Den "machismo"8
som KFMLr lider av passar som hand i hanske med den mest reaktionära
kvinnosyn. (Det är signifikativt att Klasskampen bara nämner kvinnlig
homosexualitet i förbigående och då som ett enkelt resultat av den
manliga. Har inte kvinnor ett eget sexualliv?!)
Familjen som arbetskraftsfabrik
Hur kommer det sig att ämnet homosexualitet väcker så starka
känslor hos både errare och borgerliga moralpredikanter? Det hänger
samman med sexualitetens och det sexuella förtryckets roll i samhället.
Ett ostört och tillfredsställande sexualliv är en nödvändig förutsättning
för självförtroende och en harmonisk personlighetsutveckling. På
samma sätt är osjälvständiga och auktoritetsberoende människor en
nödvändig förutsättning för ett klassamhälle där fåtalet härskar
över och utsuger flertalet. Kapitalisterna har inte tillräckligt
med polis och militär till sitt förfogande för att med direkt fysiskt
våld, eller hot om sådant, tvinga varje proletär att arbeta ihop
profit till kapitalet. På något sätt måste man få de förtryckta
att acceptera sitt förtryck, att internalisera9 den härskande
klassens krav. Kapitalismens fabrik för foglig arbetskraft är familjen.
I denna får barnet redan från början lära sig två saker. För det
första att det finns en sträng rangordning mellan människorna. Överst
står fadern10 (vars roll sedan övertas av kungar, direktörer,
officerare osv), under honom modern och längst ner står det helt
rättslösa barnet. Det får lära sig, om nödvändigt med fysiskt tvång
att vissa har rätt att befalla och andra bara att lyda, och vidare
att man gör säkrast i att identifiera sig med den härskande, fadern
och inte med den undertryckta. För det andra inskärps på ett tidigt
stadium, genom hämning av barnets sexuella impulser (såväl genitala
som anala), för tidigt renlighetsfostran och barnfientliga krav
på lugn och ordning, att barnets spontana önskningar inte alls är
acceptabla och att i en konflikt mellan vad man vill och vad man
"bör" så måste "plikten" avgå med segern oavsett om den kan ges
ett förnuftigt motiverande eller ej. Barnet köper sig fritt
från föräldrarnas ogillande genom att förtränga sina sexuella impulser,
i synnerhet de inscestuösa och homosexuella önskningar som, såvitt
man vet, uppträder hos alla barn. På så sätt segrar "realitetsprincipen"
och "auktoritetsprincipen" över "lustprincipen" och behovet av att
förstå och förnuftsmässigt kunna bejaka de principer som styr ens
tillvaro. Barnet har alltså förvärvat de för klassamhällets fortbestånd
nödvändiga egenskaperna.
För att den uppväxande pojken eller flickan inte, trots detta,
skall "bryta sig lösa ur den kapitalistiska tvångs- (och arbets)
moralen samtidigt med den partiella frigörelsen från föräldrarna,
sätts en ny attack in vid puberteten. Ungdomen förnekas rätten till
ett sexualliv. Fortfarande får 15-16-åringar i skolan lära sig att
de inte bör inleda sexuella förbindelser ty de äro icke mogna att
taga ansvar för en familj! (samma läroböcker undviker sorgfälligt
att säga ett knyst om preventivmedel). Och för, lyckligtvis många,
ungdomar som sätter sig över dessa dumheter (sex är man mogen för
när man känner behov av det) kvarstår en mängd problem, dels rent
praktiska (svårigheten att få vara ostörda, risken för graviditet),
dels sådana som skapas av den borgerliga ideologin. Både pojkar
och flickor har uppfostrats till vissa schablonföreställningar om
hur Män respektive Quinnor skall vara. Den kommersiella porren har
vant dem (även flickorna) att se kvinnan som ett objekt, hennes
kropp som en vara och sexualakten som en tekniskt fulländad uppvisning
i akrobatik (där känslor är något ganska ovidkommande). Liksom arbetet
är sexualiteten i det senkapitalistiska samhället alienerad. Sexualiteten
exploateras i reklamen och "överallt presenteras sex som någonting
att konsumera...Sexualitetens reifikation (förtingligande/min anm.)
under den moderna kapitalismen är en väsentlig del i den allmänna
reifikationsprocessen, i vilken människor förvandlas till objekt...varvid
förhållandet länsas på allt mänskligt innehåll. Sexualfixering och
ständig jakt efter nya orgasmer är inte sexuell frihet...Sexuell
frihet innefattar ett förverkligande av och förståelse för andras
självbestämmande."11
Hur viktiga den sexuella repressionen och kvinnoföraktet är för
kapitalismen ser man speciellt tydligt i den borgerliga diktaturens
mest renodlade form, fascismen.
Psykoanalysens utveckling – ett exempel
Mycket av ovanstående visandes först av den österrikiske marxisten
och psykoanalytikern Wilhelm Reich.12 Hans försök att
sätta in psykoanalysens upptäckter i ett större socialt perspektiv
medförde en brytning mellan honom och den psykoanalytiska skolan
i övrigt, i ett läge då denna blev mer och mer accepterad av den
borgerliga opinionen (med undantag för fascister och andra reaktionärer)
parallellt med att den gav upp allt mer av sin samhällsfarlighet.
Den vetenskapliga psykoanalysen har inte bara klart revolutionära
implikationer, mycket i den är också oundgängligt för en marxistisk
samhällsteori. Hur kunde då Freuds upptäckter som väckt en sådan
berättigad fasa hos borgerskapet inte bara bli acceptabel för den
härskande klassen utan t o m – främst i USA – smidas till ett vapen
i det bestående samhällets tjänst, i första hand mot den växande
kvinnorörelsen.13 Freud själv var aldrig någon samhällsomstörtare.
För honom säger freudianerna, till skillnad från Reich, var den
samhälleliga miljön något givet. Det enda som kunde förbättras var
den enskilda människan. Han försökte bota människor inom ramen för
det system som gjort dem sjuka.
Upptäckten att varje människa har bisexuella anlag och att barnets
tidigaste sexuella känslor riktas mot föräldrarna, samt att dessa
känslor undertrycks i familjen, ofta till priset av senare neuroser
ledde inte freudianerna till att ifrågasätta familjesituationen,
tvärtom ansåg de att den energi som människan förfogar över för
de intellektuella och kulturella ändamålen just är sublimerad sexualdrift,
dvs drift som förträngts och letts bort från sitt ursprungliga föremål
och som därmed kan omvandlas och användas till "högre ändamål".14
(Därav dras också – i linje med Freuds allmänna misogyni15,
att kvinnans "underlägsenhet" på det intellektuella området beror
på att hon har mindre sexualitet att förtränga! En något bisarr
slutsats att dra för en av dem som gjort mest för att vederlägga
den viktorianska uppfattningen att kvinnan inte har någon sexualdrift.
"Vad skulle, biologiskt sett, kunna vara mer tillfredsställande
än att para samman subjektet och det tillfredsställande objektet
(och vem är inte medveten om att Oidipus-komplexet är biologiskt
menings löst) men att sätta en sådan teori i verket skulle vara
detsamma som att ge upp kulturen (jag menar det kulturella minimum
som till och med de australiska infödingarna besitter)", säger freudianerna.16
Men tanken att de katastrofala konsekvenser som en sådan förening
av subjektet och det åtrådda objektet får i dagens auktoritära samhälle
kanske beror just på detta samhälle, inte på att subjektets önskan
(i detta fall inscest) skulle vara katastrofala i sig själv, alltid,
överallt och under alla omständigheter.
Sex och socialism
Vi har sett att sexuellt förtryck och lustprincipens undertryckande
är nödvändiga för klassamhällets bestånd, men kommer det att upphöra
när klassamhället går under? Kan socialismen frigöra hela människan?
Den inte bara kan, den måste. Måste, därför att sexuellt förtryck
skapar individer som saknar det "positiva självmedvetande" som Marx
ansåg vara socialismens innebörd. I ett socialistiskt samhälle kontrollerar
människorna själva, gemensamt sina livsbetingelser. (Här borde naturligtvis
tas upp något om hur ett sådant samhälle skall kunna förverkligas,
men detta är en artikel, inte en bok).
Där är kvinnan inte längre ekonomiskt beroende av mannen, inte
heller barnet av föräldrarna. De vattentäta skott som kapitalismen
satt mellan barn och vuxna luckras upp och försvinner i och med
att barnen deltar i hela det samhälleliga livet. Barnets
möjligheter är oändligt mycket rikare än vad kapitalismen kan ge
utrymme för och hela barndomsmyten är en produkt av borgarklassen
(barndomen var helt okänd fram till 1300-talet och har haft en form
liknande den nuvarande i knappa fyra sekler, dvs under den borgerliga
familjens tid).17 Den privategendom som är familjens
grundval och orsak är avskaffad. Familjen saknar existensberättigande
och som alla förlegade samhällsinstitutioner går den sin död till
mötes, i en till synes förvirrad, och kanske plågsam process ur
vilken utkristalliseras nya livsformer som står i samklang med det
nya samhället och människans självutveckling.
Här finns ingen anledning att fördöma vad Freud kallar "polymorf
perversitet" (vilken betyder att all tillgivenhet mellan människor
inbegriper sexuell attraktion). Så blir t ex incestbegreppet (eftersom
jag var inne på det förut) meningslöst då barnets ekonomiska och
ovillkorliga känslomässiga beroende av de två individer som råkar
vara dess biologiska föräldrar upphör (i och med att kärnfamiljen
ersätts med mer kollektiva livsformer). Om det nu är sant att alla
emotionella relationer innehåller ett sexuellt element, varför då
sätta upp artificiella gränser för mot vilka personer dessa sexuella
känslor kan riktas, om detta minskar människans lyckomöjligheter?
Det enda sexuella beteende som är förkastligt, från socialistisk
synpunkt, är det som utsätter människor för plåga. I övrigt vet
vi inte och kan inte veta vilka samlevnadsformer och vilka former
av sexuell aktivitet som kommer att finnas, bara att det blir de
som människorna finner ger mest lycka. Kanske kommer homosexualiteten,
som Reich tror, att försvinna av sig själv, därför att den ger mindre
tillfredsställelse än heterosexuella förbindelser, kanske kommer
bisexualitet att visa sig vara mest givande. Detta har vi inte någon
rätt att besluta över, lika lite som vi har rätt att betrakta olika
former av sexuellt beteende från annan synpunkt än den sexualekonomiska.
KFMLr och auktoriteten
Allt detta är problemställningar som KFMLr överhuvudtaget aldrig
berör. Visserligen är det sant att familjen skall försvinna under
kommunismen, för så står det ju i Manifestet, men samtidigt hyllar
errarna kritiklöst Stalins, Mao Tse-tungs och Enver Hoxhas lovsånger
till familjen och äktenskapet (och avhållsamheten). Uppenbarligen
skall familjen värnas och stärkas så mycket under socialismen att
den i ett mycket, mycket avlägset kommunistiskt samhälle helt enkelt
kommer att ha försvunnit, på samma sätt som Partiet och staten skall
gradvis vittra bort genom att bli starkare och starkare, och på
samma sätt som klasskampen skärps när klasserna upphört att existera!
Allt enligt den stalinistiska logiken. Auktoritetstron och hur uppdelningen
mellan ledare och ledda skall kunna elimineras är inte något problem
för KFMLr, därför att deras begrepp om proletär demokrati är att
arbetarna skall få delta i besluten på lokal nivå – under Partiets
ledning, naturligtvis – men inte ha den direkta och oinskränkta
makten över hela samhället. Enligt den mao-stalinistiska fraseologin
skall Partiet föra ut besluten till massorna, diskutera med dem
och få dem att inse sitt eget bästa. Men det är inte massorna som
fattar besluten! Liksom i Albanien, Kina och Nordkorea kan man använda
arbetarna för att hålla lägre administratörer och funktionärer under
uppsikt. På så sätt fungerar systemet smidigare och, framförallt,
missnöje från basen hindras från att rikta sig mot den högsta ledningen
och det byråkratiska systemet som sådant (jämför företagsdemokrati
o dyl).
Om själva ledarinstitutionen inte ifrågasätts kan man inte heller
undvara den patriarkaliska familjen, där barnen får lära sig att
vörda fadern – auktoriteten. (Är det en slump att KFMLr talar om
"lilla pappa Stalin"? Ordet "lillefar" användes före revolutionen
om tsaren, efteråt om Stalin.) Deras auktoritetstro tar sig uttryck
i en mycket hierarkisk organisationsform och i ett nästan otroligt
testuggande. Ingenting av "klassikerna" (se nedan) ifrågasätts.
(Trots att Stalin och Mao mycket ofta är helt oförenliga med Marx).
Ett citat från KFMLr:s barndom kan stå som motto för hela deras
sätt att tänka: "Bo Gustafsson har läst klassikerna, han vet
hur Marx, Engels, Lenin, Stalin och Mao Tse tung ser på denna fråga
och om Bo Gustafsson till äventyrs skulle ha varit tvivlande borde
han ha rådfrågat klassikerna i stället för att lita till sitt eget
förstånd." (Klasskampen 4/70) Kommentarer överflödiga.
Dogmatismen och den auktoritära synen på socialismen kombineras
med tvära kast mellan vulgärmaterialism och idealism. KFMLr har
aldrig förstått dialektiken och då kan man inte heller förstå förhållandet
mellan ett samhälles ekonomiska bas och dess ideologiska överbyggnad.
I sina konkreta analyser kan stalinisterna aldrig förstå hur och
när ideologin blir en materiell kraft. Detta visar sig t ex i errarnas
kvinnopolitik.
Den paranoida skräcken för det "avvikande" (även ifråga om åsikter).
Kulten av den manliga styrkan (det är inte ofta man ser en kvinna
på KFMLr:s affischer, men något som aldrig kan förekomma
där är en arbetare som bär glasögon, det kanske också är ett nöje
för den dekadenta överklassen?), hela batongmentaliteten och hallelujastämningen
på deras möten blir förståeliga i ljuset av denna "stelbenta vacklan",
liksom den stalinistiska synen på socialistisk barnuppfostran som
kommer fram i Klasskampens artikel. Han anser att skolorna skall
"fostra ungdomen i en sund anda med naturliga relationer mellan
könen och ge dem höga ideal"!!
Detta kunde vilken reaktionär som helst ha skrivit under. Man
frågar sig vad "sund anda" och "naturliga relationer" betyder. I
Stalins Sovjet betydde de avhållsamhet. Men detta är inte det viktigaste.
Skillnaden mellan borgerlig och socialistisk uppfostran kan inte
reduceras till enbart skillnaden mellan de ideal som inpräntas.
Att tro det, är som att tro att parlamentet kan bli ett organ för
den proletära demokratin bara Det Kommunistiska Partiet har majoritet
i det. Stalinister och reformister inser inte att man inte kan "stoppa
in" ett socialistiskt innehåll i en borgerlig form; form och innehåll
kan aldrig mekaniskt skiljas från varandra.
Ett socialistiskt samhälle skall inte "ge" ungdomen fixa och
färdiga ideal, utan göra den kapabel att själv välja sig sådana.
Vi marxister har så mycket tilltro till våra idéers riktighet att
vi tror att barn och ungdomar som växer upp i ett socialistiskt
samhälle och får en anti-auktoritär uppfostran kommer att, på ett
förnuftsmässigt sätt, finna fram till ideal som gör dem till goda
medborgare i detta samhälle. Och det socialistiska samhället kan
inte heller byggas på något annat sätt, utan att gå under i självmotsägelse,
i byråkratism och kontra-revolution.
Fia
Noter
1. 1934 kriminaliserades manlig homosexualitet i Sovjetunionen.
Lagöverträdelser straffades med mellan tre och åtta års fängelse.
2. Jfr Marx’ kritik av den borgerliga nationalekonomin (Smith,
Ricardo)
3. A. Kinsey, Kvinnans sexuella beteende, sid 189 (Kinsey är
zoolog)
4. Enligt Kinseys undersökning har kvinnor lättare att få orgasm
vid lesbiska samlag än vid heterosexuella.
5. Teleologi – en filosofisk lära som innebär att man ser allt
i relation till ett mål, ett ideal tillstånd. Aristoteles’ och Hegels
idealistiska filosofiska system är teleologiska.
6. För errare som inte använder sådana ord: "knullar" är vad
man gör i vad Frank Baude föredrar att kalla "de mest intima situationer"
(Proletären 51/73)
7. Den engelske författaren Oscar Wilde dömdes år 1895 till två
års straffarbete för homosexualitet.
8. Av spanskans macho. Betyder ungefär stark, viril, he-man.
9. Göra till sin, införliva
10. Engels ord från 1884, "I familjen är han (fadern) borgare,
hustrun representerar proletariatet", äger ju ännu större giltighet
om vi byter ut "hustrun" mot "barnen".
11. Brinton, Politikens irrationalitet
12. Arbetarmakt 2/73
13. Om en kvinnlig patient klagar för sin psykoanalytiker över
att hon känner sig diskriminerad i fråga om arbete, utbildning etc
beror inte detta på att hon faktiskt är diskriminerad utan på att
hon lider av penisavund och vägrar acceptera sin naturliga roll
som kvinna. Skulle patienten våga förneka detta förstärker det bara
tesen. Hon förtränger det ju! För en feministisk analys av freudianismen
se Shulamit Firestone, "The dialectic of sex". En ytligare beskrivning
– som enbart tar upp psykoanalytikernas kvinnosyn – finns i Millets
"Sexualpolitiken". För en vänligare beskrivning, se Mitchell, "Womans
estate".
14. Tvärtom ger ett tillfredsställande sexualliv glädje, självförtroende
och inre stabilitet. Det frigör alltså energi som kan användas
för kulturell och annan (t. ex. politisk) aktivitet.
15. Kvinnohat
16. Mannoni, Freud: The theory of the unconscious, sid 178
17. Angående den borgerliga familjens uppkomst och ekonomiska
funktion, se Engels, Familjens, privategendomens och statens ursprung.
|