Inledning till kritiken av leninismen
Materialismen
"Den enda egenskap hos materien, vars erkännande definierar
den filosofiska materialismen, är den att vara en objektiv verklighet".1
Så långt ser det bra ut, men vad innefattar egentligen kategorin
materia? Lenin förklarar:
"Att...beteckna en tanke som materiell, betyder att göra ett
felaktigt steg mot förväxlandet av materialism och idealism".2
Stackars Lenin, han måste ha levt i en drömvärld. Människans
tankar och idéer är inte verkliga, en objektiv realitet, för honom.
Givetvis är människans idéer lika verkliga som den natur vi rör
oss i. Den materiella världen måste vara ett begrepp som sammanfattande
återger den genom våra sinnen förmedlade erfarenhetsvärlden. Eller
med Marx ord:
"Huvudfelet med all hittillsvarande materialism (Feuerbachs
inräknad) är att föremålet, sinnevärlden, bara uppfattas att
föremålet, verkligheten, sinnevärlden, bara uppfattas som
objekt eller som åskådning, däremot inte som sinnlig
mänsklig verksamhet, inte som praxis; inte subjektivt".3
Vad blir då effekten av att Lenin ser det subjektiva medvetandet
som enbart en passiv återspegling av det objektiva varat, den fysiska
materien?
Dialektiken ger en dynamisk bild av människan; den tillskriver
henne två speciella egenskaper, verksamhet och samhällelighet. Denna
bild förlorar Lenin helt.
Vi ser hur Lenin, på samma sätt som den borgerliga materialismen,
jämställer den fysiska materien med den objektivt bestående verkligheten.
Men den borgerliga materialismen är ju idealistisk, utropar någon
förtvivlat. Men det stämmer inte riktigt. Den härskande riktningen
utgår från en naturvetenskapligt färgad materialistisk åskådning,
som visat sig kunna ge nya tolkningar av världen, men som aldrig
lyckats eller någonsin kommer att lyckas förändra världen.
Till denna borgerligt revolutionära intelligentsias filosofi
vänder sig Lenin och tar upp dess absoluta motsättningar mellan
tänkande och vara (att beteckna en tanke som materiell, verklig,
är ju idealistiskt). En motsättning som redan Hegel visade vara
ohållbar. Genom denna motsättning förstörs varje dialektiskt förhållande
mellan människans tänkande, medvetande och den sociala verklighet
hon lever i.
Att Lenin inte förstått ett dyft av detta växelspel mellan vara
och medvetande förstår man vid en genomläsning av "Materialism och
empiriokriticism". På de 374 sidorna undersöker Lenin aldrig förhållandet
mellan kunskap och social verklighet. För en marxist är det självklart,
"att de stora sociala idéerna och andliga strömningarna ger uttryck
åt klassernas mål, dvs den sociala utvecklingens nödvändigheter,
och utvecklar sig under själva klasskampen. Därför kan man inte
betrakta läran skild från samhället och klasskampen. Det gäller
även för själva marxismen".4
Då Lenin på detta sätt inte ser helheten och glömmer det dialektiska
spelet mellan medvetande och vara, ser han som konsekvens därav
kunskapen som en evolutionär process (det objektiva varat
avspeglas mer och mer) i närmandet till en absolut sanning. Dessa
sanningar avspeglas genom vetenskapen och skapar alltså förutsättningar
för en ren teori och en ren praktik.
Vilka skapar då dessa sanningar? Lenin själv vet svaret och det
står helt i samklang med vad som tidigare framförts. Den teoretiska
läran uppstod "helt oberoende av arbetarrörelsens spontana tillväxt,
den uppstod som ett naturligt och oundvikligt resultat av tankeutvecklingen
bland de revolutionärt-socialistiska intellektuella"(!!)5
Jämför detta med Pannekoeks uttalande, eller med Marx’:
"Produktionen av idéer och föreställningar, kort sagt medvetande,
är från första början omedelbart sammanflätad med den materiella
verkligheten och med den materiella kommunikationen mellan människor
– med det verkliga livets språk".6
Genom att den dialektiska metoden gått förlorad tenderar Lenins
teori att bli ideologiserad. Den blir fast i ett slutet system,
dogmatiskt och orörligt. Konsekvensen härav är att den blir reaktionär,
försvarar status quo. Detta är precis vad som hänt i Sovjetunionen
och i andra statsbyråkratiska stater. Ideologin går i politikens
ledband och den officiellt kanoniserade marxismen-leninismen har
blivit den lära som rättfärdigar byråkraternas ställning. Hos Lenin
visar det sig ständigt genom att han utgår från en färdig doktrin
och bara ställer frågan om nyttan i praktiska frågor, utan att ta
hänsyn till det teoretiska innehållet.
Han bekymrar sig i det närmaste enbart över de omedelbara effekterna
och tar mycket lite hänsyn till framtida och tänkbara effekter.
Denna doktrinära inställning motsvaras av Lenins politiska praktik.
Den svarar mot hans orubbliga tro på givna politiska formler. Ett
exempel är partiteorin som vi här tar upp och kritiserar.
Byggde Lenin medvetet upp detta borgerligt materialistiska idésystem?
Vi låter Engels svara:
"Uppbyggandet av ett ideologiskt system är visserligen en medveten
tankeprocess, men det rör sig knappast om en total medvetenhet
hos den så kallade tänkaren. De verkliga drivkrafterna är och
förblir obekanta för honom, annars skulle det helt enkelt inte
röra sig om något ideologiskt tänkande. Vad han tror sig uppfatta
är alltså falska eller skenbara drivkrafter. Eftersom det är
en tankeprocess, härleder han såväl innehållet som formen från
det rena tänkandet, antingen hans eget eller hans föregångares.
Vad han arbetar med är enbart tankematerial, som han utan närmare
granskning accepterar som resultat av tänkande – utan att söka
efter något mera avlägset, gentemot tanken fristående ursprung".7
Vi ser att Lenins materialism i grunden bygger på den borgerliga
materialismen, men att han använder sig av en marxistisk terminologi,
en marxistisk fasad. Han insåg aldrig att det är en artskillnad
mellan den nya och den gamla materialismen, han såg bara en gradskillnad.
Men "formen har inte något värde om det inte är innehållets form".8
Lenin och hans tankevärld är en död historisk företeelse. Trots
detta är hans anhängare och dyrkare synnerligen livaktiga. Men som
dyrkare av en död sak kan de enbart bli ofruktbara själva, politiskt
impotenta.
Organisationsteorin
Det som huvudsakligen bestämde Lenins partiteori var:
- det faktum att han verkade inom en absolutistisk stat, en
stat som i sin ekonomiska utveckling stod närmare feodalismen
än kapitalismen,
- den därav följande teorin om den proletära revolutionens
möjligheter, socialismens struktur,
3) hans teori om formandet av klassmedvetandet.
Det är den sista faktorn som bestämmer formen för det leninska
partiet, och det är denna teori vi tänker koncentrera oss på. Som
vi tidiga påpekat är det sociala varat som i huvudsak bestämmer
medvetandet. En kritik av Lenins partiteori skulle därför vara ett
slag i luften om inte detta sociala vara berördes. Detta är också
vad dagens leninister ofta glömmer. De rapar kritiklöst Lenins teorier,
utan att sätta in dem på sin rätta plats, i sitt historiska sammanhang.
På det sätt som Lenins partiteori används idag kan den endast tjäna
som en hämsko på den revolutionära rörelsens utveckling. Svårigheten
att lära en död anka simma torde vara uppenbar. Åtminstone för alla
utom leninisterna.
Bakgrund
Lenins Ryssland var dominerat av kampen mot den absolutistiska
tsarismen, en kamp som till stor del liknar den tidiga kampen mot
absolutismen i Europa. I Ryssland var, liksom i Europa, kampen mot
kyrkan och religionen en väsentlig faktor och en social nödvändighet,
då de höll massorna fångna i en vidskeplig tro.
Vad gäller den övriga kampen fanns dock en betydelsefull skillnad.
Den västliga kapitalismen fick utvecklas relativt självständigt,
utan någon inblandning utifrån, medan den ryska till stor del byggde
på utländska investeringar.9
Under det imperialistiska oket var den lilla bourgeoisie som
fanns alltför kraftlös. Den kunde inte spela någon som helst ledande
roll och var i det närmaste helt betydelselös.
Det blev därför ålagt den ryska intelligentsian att föra kampen.
Men hur skulle de göra det ensamma? Hos den reaktionära västliga
bourgeoisin kunde de inte vänta sig något stöd. Tvärtom måste dessa
betraktas som oförsonliga fiender, som imperialistiska utsugare.
De enda de kunde vänta sig något stöd från var den socialistiska
arbetarrörelsen. I arbetarna fann intelligentsian det stöd den behövde.
Lenin och intelligentsian "allierade" sig med arbetarklassen. Och
då räcker det inte med en massa liberala fraser, kampen måste vara
oförsonligt hård och hänsynslöst radikal.
Hur kunde det komma sig att arbetarklassen stödde intelligentsian?
Intressegemenskapen grundade sig framförallt på. den gemensamma
fienden: det utländska förtrycket, imperialismen. Arbetarna kände
av en fullkomligt hänsynslös utsugning och intelligentsian saknade
nästan helt inflytande på detta stadium. Samtidigt som detta grundläggande
gemensamma intresse gjorde att arbetarna och de intellektuella stödde
varandra, var arbetarklassen hopplöst oorganiserad. Tendenser till
ett uppbyggande av arbetarnas försvarsorganisationer, fackföreningar,
fanns, men var endast rudimentär. Utsugningen var ohämmad och det
känslomässiga hatet var mycket stort, men oorganiseringen, bristen
på kamptradition osv lade hinder för all offensiv kamp.
För att övervinna svårigheterna behövde arbetarna en teori, marxismen.
Det är helt klart att den teorin formades efter Rysslands speciella
förhållanden och därför blev helt olik den marxism som växte upp
tillsammans med det västliga proletariatets formerande till klass.
Grundtankarna blev den borgerliga materialismens, tillsammans med
(en förvrängd form av) den marxistiska klasskampsläran.
Vad får detta för konsekvenser för Lenins teorier om förhållandet
klass–parti och klass–klassmedvetande?
De insiktsfulla ledarna
Som bekant stödde sig Lenin på Kautskys idéer i det här fallet.
"Som lära har socialismen givetvis sin rot i de nuvarande ekonomiska
förhållandena på samma sätt som proletariatets klasskamp, och
framgår precis som denna ur kompen mot det armod och elände,
som kapitalismen skapar. Men socialismen och klasskampen uppstår
sida vid sida, inte ur varandra, och under olika förutsättningar.
Det moderna socialistiska kan endast uppstå på grundvalen av
djupgående vetenskaplig insikt. I verkligheten är den moderna
ekonomiska vetenskapen lika mycket en förutsättning för den
socialistiska produktionen som exempelvis den moderna tekniken,
men proletariatet kan trots bästa vilja varken det ena eller
det andra, de uppstår båda under den nutida samhälleliga processen.
Men vetenskapens bärare är inte proletariatet utan den borgerliga
intelligentsian, den moderna socialismen har också uppstått
hos medlemmar av detta skikt, och genom den överfördes den först
till intellektuellt framträdande proletärer, vilka sedan för
in den i proletariatets klasskamp, där förhållandena så tillåter.
Det socialistiska medvetandet är således någonting som förts
in i proletariatets klasskamp utifrån och inte något som framgått
spontant ur den...Det är socialdemokratins uppgift att inympa
hos proletariatet medvetandet om dess ställning och dess uppgift".10
Dessa idéer anser Lenin vara "högst befogade". Lenin fortsätter
emellertid och går ännu längre än arbetarförrädaren Kautsky. Han
tillägger att arbetarklassen "av egen kraft bara är i stånd att
utveckla ett trade-unistiskt medvetande". Arbetarklassen är alltså
inte förmögen att ställa annat än ekonomiska krav. Politiken ska
arbetarna låta Partiet ta hand om. Därför ska arbetarklassen följa
de kommunistiska partiet (den "rena" vetenskapens bärare) och överlåta
ledningen under och efter revolutionen till det.11
Det kommer an på partiledarna, de insiktsfulla, hårt disciplinerade
och erfarna revolutionärerna att ha hand om ledningen. Vad arbetarklassen
behöver är övertygelsen om att Partiet och dess ledare har rätt.
Hur skulle detta kunna mynna ut i socialism – arbetarmakt?
Vad som gäller är att i den efter-revolutionära epoken arbeta
i ett annat perspektiv. För arbetarmakt genom arbetarråd. I ett
sådant perspektiv kan inga ersättningsteorier som att partiet skulle
vara "proletariatets i synbar gestalt förkroppsligade medvetande"12
rättfärdiga partiets diktatur över proletariatet ha sin plats. Denna
drängideologi är till den grad idealistisk och omarxistisk att dess
rätta plats är på sophögen.
Vad det handlar om är att de förtryckta själva ska kunna härska
över sina liv, över sin arbetsprocess och över miljön. Detta kan
inte skapas genom dekret och idéer från det kommunistiska partiet.
Det kan endast skapas genom den självständiga kampen och organiseringen.
Det är inget självändamål att betona denna sida av saken. Det bygger
på tesen att varat skapar medvetandet och är intimt förknippat med
synen på socialismen som arbetarmakt – inte partimakt. Medvetandet
om att arbetarna själva kan och måste förändra sin situation uppkommer
i en konkret situation, i varat, inte genom idéer, och, märk väl,
genom befintligheten av en revolutionär organisation.
Lenin – marxist?
Lenins (och Kautskys) tes om att socialismen uppstår genom "tankeutvecklingen
hos den borgerliga intelligentsian är en förvånansvärt uppenbar
idealistisk konstruktion. – Proletariatets medvetande som en produkt
av de intellektuellas medvetande! – Socialismen skapas på idéplanet!
Utan att ta hänsyn till det sociala arvet, klasshärkomst mm, förespråkas
en identitet mellan en doktrin av borgerlig härkomst och den proletära
klassens kamp och mål. Denna kvasireligiösa inställning innebär
ett förnekande av en självständig proletär klassrörelse!
Att kalla Lenin marxist är ibland en grov förolämpning av marxismen.
Hans synsätt står helt i konsekvens med hans i grunden borgerliga
materialism. Hans ensidiga betoning av materialismen innebär i praktiken
att han förlorar dialektiken, och den därav följande synen på medvetandet
som enbart en avspegling av varat (som vi tidigare redogjort för).
Lenin menar därför att kunskapen är en evolutionär process mot den
absoluta kunskapen, kunskapen som är helt i samklang med varat.
Av det följer att det måste finnas en ren teori, som den borgerliga
intelligentsian är bärare av och en ren praktik som är det kommunistiska
partiets praktik, eftersom detta parti är bärare av den rena teorin.
På detta sätt rättfärdigas förtruppens ställning som bärare av det
politiska projektet, som ledare.
Medvetandet
På samma grund "bevisas" Lenins åsikt att arbetarna endast kan
uppnå trade-unionistiskt medvetande (och man förstår Lenins upprepade
uttalanden om arbetarklassens efterblivenhet, dess efterblivna element
osv.). Tesen bygger på den leninska, mekaniska, synen på medvetandets
uppkomsten av medvetande. Enligt den kan arbetaren, på grund
av sin natur, endast se tillvaron i mikroperspektiv. Därför
avbildas hans medvetande i mikroperspektiv. Han kan inte, hur gärna
han än vill, nå den borgerliga intelligentsians idévärld och då
det är omöjligt att gå utöver sin egen situation förstår han inte
sitt förhållande till utsugningsvillkoren och samhället i sin helhet
och ställer alltså inte politiska krav.
Nej, de politiska kraven tillkommer Partiet att ställa. (Hur
socialismen överhuvudtaget är möjlig med denna negativa syn är oförståeligt.
Dvs det är oförståeligt om man med socialism menar klassens makt.
Anser man att socialism är klassens makt i partiets förkroppsligade
form, alltså i praktiken partiets makt är det mer än förståeligt.)
Marx skulle ha hånskrattat åt Lenin. Marx, som i en kommentar till
den franske förläggarens avsikt att ge ut Kapitalet (!!) i periodiskt
utkommande häften, skriver: "I denna form bör verket bli lättare
tillgängligt för arbetarklassen, en synpunkt som för mig är viktigare
än alla andra".13
Den marxska dialektiken har hos Lenin förskjutits till att bli
en dialektik mellan klass och förtrupp, där klassen blir objektet,
mottagaren, och förtruppen subjektet, ledningens och det revolutionära
initiativets högkvarter. För Marx var proletariatet subjektet och
det samhälle man levde i objektet. Lenins sätt att ställa problemet
är löjeväckande idealistiskt.
Den spontana kampen innehåller tendenser som visar på innehållet
i socialismen. Det såg Marx i Pariskommunen. Dessa erfarenheter
tas upp och vidareutvecklas i teori och praktik av arbetare och
intellektuella. Men erfarenheterna måste på något sätt förenhetligas.
Detta är den revolutionära organisationens uppgift.
Det råder självklart en växelverkan mellan vara och medvetande.
I klartext innebär det att det socialistiska medvetandet inte enbart
kan tillföras arbetarklassen utifrån. Det kan heller inte uppstå
spontant och av sig själv. Båda dessa faktorer måste finnas med
för att ett socialistiskt medvetande ska kunna uppstå.
Den spontana kampen innehåller tendenser som visar på innehållet
i socialismen. Det såg Marx i Pariskommunen. Dessa erfarenheter
tas upp och vidareutvecklas i teori och praktik av arbetare och
intellektuella. Men erfarenheterna måste på något sätt förenhetligas.
Detta är den revolutionära organisationens uppgift.
Spontanismen kan aldrig segra, då medvetandet om alternativet,
socialismen, inte med nödvändighet uppkommer spontant. Alternativet
måste alltså i viss mening "tillföras", men utifrån den konkreta
situationen, därför att det sociala varat, levnadsbetingelserna,
är det i sista hand avgörande.
Lenins teorier har fått ödesdigra konsekvenser. I Sovjetunionen
rättfärdigas byråkratins ställning, metoder och idéer. Det finns
ju en absolut sann och ren teori som står över klasskampen. I de
utvecklade kapitalistländerna, där de objektiva möjligheterna för
socialismen är tusenfalt större än de var i tsarryssland, anammas
Lenins teser fullkomligt okritiskt. (Man käbblar bara om vem som
har den renaste tolkningen och stoppar utvecklingen för den revolutionära
rörelsen). När medvetandet om att det är att underordna sig den
borgerliga auktoritetstron (Jamen det är ju LENIN) att handla på
det sättet, blir det kanske en bättring, men inte förr.
Detta måste man inse: ett revolutionärt medvetande innefattar
inte bara ekonomiska kategorier och klasskampslära. Det är också
en helt ny livsinställning och en inställning till marxismen som
en metod att förstå och förändra världen, inte som en lära, där
man öser upp så många citat som möjligt för att vederlägga eventuella
motståndare. Marxismen är till sitt väsen kritisk och revolutionär.
U.P.
Fullständig notförteckning till artikeln "Inledning till kritiken
av leninismen"
1. V I Lenin, Materialism and Empirocriticism, Progress Publishers
1970, s 248
2. A.a., s 231. Se även Anton Pannekoek, Lenin som filosof, ARBETARPRESS
1973, s 37
3. Karl Marx, Människans frigörelse, Aldus 1965, s 120
4. Anton Pannekoek, Lenin som filosof, se ovan, s 40
5. V I Lenin, Vad bör göras, Valda verk I:1, Progress/Arbetarkultur
1956, s 181
6. Karl Marx, A.a., s 131
7. Marx/Engels, Brev, Gidlunds 1972, s 208
8. Detta skrev Marx redan i sin ungdom. Det visar förgängligheten
i allt som det inte råder ett identitetsförhållande form – innehåll
mellan. Karl Korch, Marxism och filosofi, Rabén & Sjögren 1972,
s 157
9. Det låg i imperialismens intresse att hålla utvecklingen nere.
Ju mindre motstånd och självständig utveckling, desto större profiter.
10. V I Lenin, Vad bör göras, se ovan, s 190 f
11. Denna tanke är ingen tillfällig företeelse. I "Radikalismen..."
sätter Lenin likhetstecken mellan "ledarnas diktatur" och massornas
diktatur. Han menade att detta var ett revolutionärt helt. V I Lenin,
Radikalismen – kommunismens barnesykdom, Ny Dag 1969, s 30
12. Lukacs, Lenins tankevärld, Rabén & Sjögren 1970, s 47
13. Karl Marx, Kapitalet I, Cavefors/Clarté 1969, s 15
|