PARISKOMMUNEN
Från Marx till Trotsky
Allas lika rätt till alla tillgångar och till denna världs alla
njutningar, krossandet av alla auktoriteter, negationen av varje
moralisk hämsko ja, där har vi i sanning 18-marsupprorets raison
d´etre och programmet för den fruktansvärda församling, som
blev dess armé.
(Ur en parlamentarisk undersökning av upproret 18 mars 1871)
"Varje gång man studerar Kommunens historia ser man den ur nya
aspekter, tack vare de erfarenheter som förvärvats genom de revolutionära
strider som utkämpats senare ..."
Detta skrev Trotsky 1921, i ett förord till en bok av Talés (La
Commune de 1871, Paris 1924), som kom att bli "standardverket" om
Kommunen för en hel generation franska revolutionärer.
Historien har i sanning bekräftat riktigheten i Trotskys yttrande.
I dag, över hundra år senare kan vi betrakta Kommunen i nytt ljus
- nämligen i ljuset av leninismens och trotskismens misslyckande.
För både Trotsky och Talés var Kommunens stora misstag dess avsaknad
av ett revolutionärt ledarskap. "Kommunen visar oss", betonade Trotsky,
"massornas oförmåga att själva välja sin väg, deras obeslutsamhet
när det gäller att leda rörelsen, deras ödesdigra benägenhet att
göra halt efter de första framgångarna..." Hur ska man nu råda bot
på detta? Trotsky vet råd: "Det är bara med Partiets hjälp, Partiet
som bygger på historiens lärdomar, som teoretiskt förutser utvecklingens
olika vägar, alla dess stadier, och med utgångspunkt härifrån beräknar
formlerna för det rätta handlandet, som proletariatet kan göra sig
kvitt från en ständig återupprepning av sin historia". Han summerar
sina synpunkter med sedvanlig logik: "Man kan studera Kommunens
hela historia, sida upp och sida ner, och vi kommer att kunna dra
en enda slutsats: att proletariatet måste ha ett starkt parti
i ledningen".
Det kan vara intressant att kontrastera den trotskistiska tolkningen
av Pariskommunen med några av dess största skildrare, nämligen Marx
och Engels. I sin "Inbördeskriget i Frankrike" förklarar inte
Marx någonstans att nederlaget skulle vara en följd av avsaknaden
av ,ett starkt Parti i ledningen". Han är mycket imponerad av de
resultat Kommunen uppnådde. Han beskriver den som "i allt väsentligt
en arbetarklassens regering, resultatet av den producerande klassens
kamp mot den tärande, den äntligen upptäckta politiska form, under
vilken arbetets frigörelse kunde genomföras". Denna politiska form
var massornas eget verk, liksom det var massorna själva som skapade
de första sovjeterna 1905, dessa som bolsjevikerna till en början
dömde ut som "sekteristiska organisationer".
Kommunen besegrades militärt, efter att ha existerat bara i drygt
två månader, och dess nederlag var extremt blodigt. Det är knappast
förvånande att Trotsky, skicklig strateg som han var och skapare
av Röda Armén, retade sig på Kommunens militära oförmåga dess brist
på klart uttänkt strategi och ineffektiviteten hos många av dess
ledare.
Vad man däremot inte utan vidare kan acceptera det är att samme
Trotsky lånar sin militära auktoritet åt Talés systematiska ansträngningar
att nedvärdera Kommunens mest kreativa resultat. Men den verkligt
skyldige här är inte ens Talés. Det är snarare den ideologi de bägge
företräder. Om, som de vid något tillfälle kläckte ur sig, "samhällets
kris är lika med krisen i det revolutionära ledarskapet", då är
det lätt att beskriva Kommunens historia som dess ledarskaps historia.
Från detta postulat flyter allting ganska logiskt ... och särskilt
Kommunens nederlag!
I den mån man kan tala om ett utpräglat ledarskap, återfanns
det inom Nationalgardets Central- kommitté. Men den sociala och
ideologiska sammansättningen hos denna centralkommitté var högst
heterogen. Det dominerande inflytandet kom från den radikala, anti-klerikala
småbourgeoisien. Medlemmarna av 1:a Internationalen saknade ideologisk
enhetlighet och klarhet. Blanquisterna, de mest beslutsamma revolutionärerna,
hade inga idéer om hur ett efter-revolutionärt samhälle skulle se
ut.
En dylik betoning av det "revolutionära ledarskapet" leder alltså
till omedelbara motsägelser. Om historien är summan av framgångarna
eller bakslagen för ett revolutionärt ledarskap, hur skall vi rimligen
kunna förklara att Kommunen, med dess småborgerliga ledarskap, var
kapabel att introducera i den moderna världen den mest avancerade
formen av proletär demokrati? Varför betecknades den av Marx som
"det strålande förebudet om ett nytt samhälle?" Varför hävdade Engels
att de åtgärder som Kommunen vidtog "i sista hand gick ut på att
avskaffa klassfiendeskapen mellan kapitalister och arbetare"? Varför
hånade han de socialdemokratiska filistéerna med sitt berömda "Betrakta
Pariskommunen. Det var proletariatets diktatur"?
Kommunen introducerade den praxis, som påbjöd att alla personer
i officiell ställning skulle väljas till sitt ämbete och när som
helst kunna återkallas, och att deras lön inte skulle överskrida
en vanlig arbetares. Detta är grundläggande revolutionära
regler. Deras tillämpande kommer oundvikligen att underminera varje
borgerlig eller byråkratisk statsapparat. Dessa regler innebär den
oinskränkta allmänna överhögheten över den civila administrationen,
armén och rättsväsendet. Den leder till skapandet - nerifrån
- av ett helt nytt slags samhällelig organisation. Oktoberrevolutionen
sökte, under sitt tidiga skede, att tillämpa denna praxis. Den framväxande
stalinistiska byråkratin bekämpade den frenetiskt. Det är över ett
århundrade sedan dessa regler introducerades av kommunarderna, och
de utgör fortfarande grunden för all verkligt revolutionär kamp.
Marx förklarade att kommunarderna hade "stormat mot himlen".
Talés hävdar att Kommunens historia är historien om misslyckandet
för ett radikal-anarkistiskt småborgerligt ledarskap! Hans "förklaring"
rapas ännu upp av stalinisterna.
Vad är egentligen anledningen till att under detta århundrade
alla revolutionära rörelser, trots deras segrar över och
expropriering av bourgeoisien, och trots de drastiska omvälvningar
de genomfört av egendomsförhållandena, har misslyckats med
att åstadkomma en fundamental förändring av produktionsförhållandena,
i de mänskliga relationerna i arbetet och i samhällslivet?
För att besvara den frågan fordras ett helt annorlunda betraktelsesätt
än Talés´ och bolsjevikernas. En genomgripande analys av Kommunen
- som vi här inte kan genomföra - skulle förmodligen ge några av
svaren. Den verkliga historien om Kommunen är historien om massorna
själva, kämpande för nya och helt annorlunda levnadsvillkor och
inte historien om dess ledarskap. Så sett har Kommunens historia
ännu inte skrivits.
Arbetare, hantverkare, bönder och annat "småfolk" tänker sig
inte det sociala livet - i alla fall inte deras eget - i termer
av abstrakta begrepp, utan i termer av handlingar. Nio arbetare
av tio gör likadant idag. Deras språk är aktionens. Det är i själva
verket det enda språk där de visat sig vara virtuoser. För intellektuella
är ofta ordbajsande ett substitut för handling. Att vidareutveckla
revolutionär teori under revolutionär aktion är en huvuduppgift
för de revolutionära arbetarna. Detta är det odödliga bidrag till
revolutionär teori som givits av 1871 års parisiska arbetare och
hantverkare, liksom av deras efterföljare under talrika rådsuppror.
Sådant var Kommunens språk, det som vi idag som socialister måste
söka dechiffrera.
SÅ BÖRJADE DET
Kommunens avgörande datum är den 18 mars 1871. Thiers, den franske
statschefen, betraktade Paris´ beväpnade arbetare som det främsta
hindret för en fredsuppgörelse med Preussen, mot vilka man just
förlorat ett krig, och som ett potentiellt hot mot hela det borgerliga
Frankrike. Han beslutar sig för att sända "lojala" bataljoner för
att flytta de kanoner som hålls av Nationalgardet (ett slags folkmilis,
som upprättades under kriget mot Preussen) på Montmartre, Buttes
Chamont och Belleville, kanoner som inköpts för pengar insamlade
bland allmänheten under Paris´ belägring. Operationen inleds framgångsrikt
under de tidiga morgontimmarna. Efter en mindre skärmytsling med
nationalgardistiska vakter erövras kanonerna. Men tiden går. Operationen
hade planerats illa. Kanonkärrorna anländer inte på utsatt tid för
att hämta pjäserna. Antalet åskådare börjar växa. Kvinnor. barn
och åldringar börjar blanda sig med truppen. Nationalgardet, hastigt
sammankallat, anländer till platsen. Några soldater ur 88:e regementet
börjar samtala med nationalgardisterna. General Lecomte tappar fattningen
helt och beordrar eld. Men det är redan för sent - soldaterna vägrar
skjuta, vänder kolvarna i vädret och förenar sig med folket. Handlingens
språk har hörts. Soldater och civila har fraterniserat.
Men handlingen har sin egen logik. Soldaterna har komprometterat
sig själva. Kort därpå bespottas general Thomas, "slaktaren från
1848", av massan. Slutligen skjuts de båda generalerna av sina egna
soldater.
Thiers beordrade den stående arméns tillbakadragande från Paris.
Man företar en brådstörtad, förirrad reträtt till Versailles. Merparten
av den civila administrationen; tjänstemännen ansvariga för livsmedelsförsörjningen,
posten, belysningen. avloppssystemet, renhållningen, hälsovården
osv. lämnar Paris hals över huvud under de närmast följande dagarna.
Ett enormt socialt vakuum uppstår. Allt måste skapas på nytt från
nästan ingenting - och från botten. Och ett krig måste utkämpas
på samma gång.
Vi måste avfärda den myt, som så länge odlats av bolsjevikerna,
att endast ett revolutionärt Parti skulle ha suttit inne med de
"korrekta lösningarna" i en sådan situation. "Om det hade funnits
en ledande och dirigerande particentral i Paris", skrev Trotsky,
"skulle den ha utökat de retirerande arméerna med några hundra eller
kanske bara några dussin hängivna arbetare, med instruktioner att
göra allt för att öka soldaternas missnöje med sina officerare,
att utnyttja första bästa psykologiska ögonblick för att befria
soldaterna från officerarna och föra dem med sig tillbaka till Paris
igen, så att de kunde förena sig med folket".
Trotsky intar här det mest förkastliga av alla betraktelsesätt:
"Om min mormor och morfar hade... så hade de varit min farmor och
farfar". Med de senare historiska erfarenheter vi har skulle vi
lika gärna kunna förmoda att ett Parti av Trotskys märke i den situationen
försökt uppta förhandlingar med Thiers (jmf. Ribbentrop-Molotov-pakten)
för att vinna tid och till slut fumlat bort alltihop på ett sätt
som gränsade till förräderi. Men vi förfäktar inte att så skulle
ha skett, det är bara en spekulation. Trotsky utgår emellertid
i sin "historieskrivning" från, att hans imaginära Parti
skulle ha agerat på ett sätt som han, när han sitter vid sitt skrivbord
femtio år senare, anser att det borde ha handlat. Dylika
skriverier är inte värda att överhuvudtaget komma i tryck.
Vad kan sägas om Kommunens kreativa aktiviteter? Vilka var de
förhärskande stämningarna och medvetandenivån hos dess deltagare?
Svaren på dessa frågor finner vi ganska klart utsagda i Engels´
förord till Marx' "Inbördeskriget i Frankrike". Vi citerar stycket
i dess helhet:
"Den 30 mars avskaffade Kommunen värnplikten och den stående
armén och förklarade att den enda väpnade styrkan i fortsättningen
skulle vara Nationalgardet som skulle omfatta samtliga vapenföra
medborgare. Den efterskänkte alla hyror från tiden från oktober
1870 till april 1871, stadgade att hyra som redan inbetalats skulle
bokföras som förskott på framtida inbetalningar och stoppade all
försäljning av artiklar som belånats på de kommunala pantlånekontoren.
Samma dag stadfästes de till Kommunen valda utlänningarnas ämbeten,
för 'Kommunens fana är världsrepublikens fana'. Den 1 april beslöt
man att den högsta lön som fick utbetalas till någon av Kommunens
anställda, och därmed också till någon av dess egna medlemmar, inte
fick överstiga 6000 francs. Följande dag kom ett dekret om kyrkans
skiljande från staten, om att alla statliga utbetalningar för religiösa
ändamål skulle upphöra och all kyrklig egendom överföras i nationens
ägo; som en direkt följd härav kom den 8 maj en förordning om att
skolorna skulle befrias från alla religiösa symboler, bilder, dogmer
och böner - kort sagt, 'från allt som tillhör det enskilda samvetets
område' - och detta beslut förverkligades efter hand. Den 5 utfärdades,
som ett direkt svar på Versaillestruppernas dagliga arkebuseringar
av tillfångatagna kommunkämpar, ett dekret om fängslande av gisslan,
som emellertid aldrig omsattes i praktiken. Den 6 fördes giljotinen
ut på gatorna av Nationalgardets 137:e bataljon och brändes offentligt
under livliga glädjescener. Den 12 beslöt Kommunen att segerkolonnen
på Place Vendome, gjuten av metallen från erövrade kanoner efter
1809 års krig, skulle förstöras som en symbol för chauvinismen och
en eggelse till folkhat. Beslutet verkställdes den 16 maj. Den 16
april bestämde Kommunen att man skulle göra upp en förteckning över
vilka fabriker som stängts av sina ägare och planer för att låta
dessa fabriker drivas av de arbetare som tidigare varit anställda
där. Dessa arbetare skulle organisera sig i kooperativa föreningar,
och man skulle också göra upp planer på att sammansluta dessa kooperativ
till ett stort förbund. Den 20 avskaffades bagarnas nattarbete och
arbetsförmedlingarna som sedan andra kejsardömets tid hade drivits
som monopolföretag av h3erse kräk som utnämnts av polisen - utsugare
av första ordningen - dessa arbetsförmedlingar kom nu att sortera
under stadsdelsborgmästarna i Paris´ 20 arrondissements. Den 30
april bestämdes det att alla pantbanken skulle stängas, eftersom
de representerade en privat exploatering av arbetarna och stod i
strid med arbetarnas rätt till sina arbetsredskap och till kredit.
Den 5 maj gav man order om att riva det kapell, som uppförts som
ett försoningsoffer för avrättningen av Ludvig XVI. Från och med
den 18 mars framträdde alltså klart och tydligt den klasskaraktär
hos rörelsen i Paris som dessförinnan trängts i bakgrunden under
kampen mot de utländska angriparna. Eftersom nästan alla Kommunens
medlemmar var arbetare, eller erkända representanter för arbetarklassen,
blev dess beslut av klart proletär karaktär".
VAR KOMMUNEN SOCIALISTISK?
Kommunen föddes ur förbittringen över den förlängda belägringen
av Paris och vreden över den slutliga kapitulationen som skedde
nästan utan att ett skott avlossats. Nationalistiska och t.o.m.
chauvinistiska stämningar kan ha varit starka i Paris 1871. Men
ändå gav Kommunen "alla utlänningar rätt att dela den ära som ligger
i att dö för en odödlig sak", och utnämnde en tysk arbetare, Leo
Frankel, till arbetsminister. "Kommunen hedrade Polens hjältemodiga
söner (Dombrowski och Wroblewski) genom att ställa dem i spetsen
för Paris försvarare".
Det "revolutionära" Partiets försvarsadvokater har alltid velat
ha det till att få, om några, av de åtgärder Kommunen vidtog på
det sociala fältet var medvetet socialistiska. Att hävda
motsatsen skulle naturligtvis vara lika med ett förnekande av Partiets
speciella uppgift att "inplantera socialistisk medvetenhet" hos
arbetarklassen. Vad ansåg då kommunarderna själva om sina aktiviteter?
Nationalgardets Centralkommittés första deklaration, den 18 mars,
löd: "Paris proletariat, mitt under den härskande klassens misslyckande
och förräderi, har förstått att tidpunkten är inne för dem att rädda
situationen, genom att ta i sina egna händer förvaltningen
av de allmänna angelägenheterna. De har förstått att det är deras
tvingande plikt att absoluta rättighet att göra sig själva till
herrar över sitt eget öde, genom att gripa regeringsmakten".
Vi skulle förmoda att detta tyder på en extremt hög grad av politisk
medvetenhet.
Marx insåg själv betydelsen av proletariatets egna, medvetna
aktiviteter. Han talar om "den nya historiska eran' som Kommunen
"var medveten om att den inledde". Kommunens stora resultat
var inga isolerade eller konstlade gester, inga tomma fyrverkerier
av skenradikalism. Det var åtgärder som reflekterade och betingades
av den allmänna viljan. Talés, vår bolsjevikiske historiker, gör
narr av massans förkärlek för vad han betecknar som "symboliska
akter". För att illustrera sin ståndpunkt tar han upp förstörelsen
av monumenten. Detta därför att han aldrig begripit sig på handlingens
språk, genom vilket "mannen på gatan" uttrycker sig. När de raserade
Vendome-kolonnen, som Marx betecknade som "en kolossalsymbol för
den krigiska äran", uttryckte massan i handling den proletära internationalismens
centrala begrepp, nämligen Anti-militarism.
Nästan varje åtgärd Kommunen vidtog kan förstås i ljuset av massornas
djupa, dagliga erfarenheter. Som t.ex. den lag som påbjöd att ingen
tjänsteman eller delegerad i Kommunen fick ta ut en högre lön än
6000 francs om året, eller den lag som stadgade att verkstäder som
övergivits av arbetsköparna skulle tas över av arbetarklassorganisationer
och förvaltas av arbetarna själva.
Dessa två åtgärder var bland de mest karaktäristiska för Kommunen.
Bolsjevikerna har fört oändliga diskussioner om kompensationsproblematiken
(alltså sin vana trogna lagt tonvikten på egendomsfrågor,
typ, "vi har egentligen inte snott någons egendom, för vi har kompenserat").
Vad som intresserade Kommunens arbetare var inte huruvida de "rättmätigen"
kompenserat sina forna utsugare eller inte, utan det faktum att
de själva förvaltade produktion och distribution.
Marx var klart medveten om dessa djupgående aspekter på Kommunen.
"När Paris kommunen själv övertog ledningen över revolutionen; när
vanliga enkla arbetare för första gången vågade inkräkta på sina
'naturliga överordnades' statliga privilegier och under exempellöst
svåra yttre omständigheter utförde sina värv lugnt och blygsamt,
samvetsgrant och effektivt ... då vred sig den gamla världen i konvulsioner
av raseri vid åsynen av den röda flaggan, symbolen för arbetets
republik, som vajade över Stadshuset".
Distansen mellan denna tolkning av Kommunens roll och
Trotskys - mannen som bara drog "en enda slutsats" av Kommunen;
behovet av "ett starkt Parti i ledningen för proletariatet" - kan
knappast bli större.
Genom sin strävan att förverkliga likalönsprincipen, och genom
sitt tillämpande av principen om alla delegaters valbarhet och
återkallbarhet, representerar Kommunen ett medvetet försök
att med rötterna rycka upp samhällets hierarkiska organisering.
Sen dess har det skrivits och talats en hel del om "sovjeter"
och "arbetarråd". Men det förefaller oss som om den innersta naturen
hos dessa organisationer totalt "glömts bort" av dom som står i
hänförd beundran inför deras byråkratiska karikatyrer. Beträffande
Kommunens samhällsorganisation skrev Marx: "Istället för att man
tidigare vart tredje eller vart sjätte år fått bestämma vilka medlemmar
av den härskande klassen som skulle 'företräda' och förtrampa folket
i en riksdag, skulle den allmänna rösträtten nu tjäna människorna,
som organiserat sig i kommuner, på samma sätt som den enskilda bestämmanderätten
tjänar varje arbetsgivare när han skaffar arbetare, inspektörer
och bokhållare till sitt företag. Och det är ju ett välkänt faktum
att företagen, liksom inh3iderna, i allmänhet väl känner till konsten
att placera rätt man på rätt plats i det vanliga affärslivet, och
att de, om de någon gång begår ett misstag, snabbt brukar rätta
till detta ... Ingenting kunde vara mera främmande för Kommunens
anda än att ersätta den allmänna rösträtten med en hierarkisk investitur"(=
medeltida förläningssystem).
Hierarkisk investitur! Synnerligen slående karaktäristik av Stalin-Sovjets
karriärism. Och här har vi hela problemet i ett nötskal. Hur skall
samhällets hierarkiska struktur förstöras? Och med vad skall det
ersättas? Kommunen visade i handlingar hur detta skulle gå
till. Alla delegater och funktionärer, på alla nivåer, skulle
väljas till sin post! Och alla skulle kunna återkallas,
när som helst, av de som hade valt dem!
Direkta val och återkallbarhet är naturligtvis inte lösningen
på alla problem. Men de utgör den absoluta grundförutsättningen
för en verklig samhällsförvandling. En ämbetsman eller funktionär
som väljs och som man har ständig kontroll över är inte längre
"ämbetsman" eller "Funktionär" på samma sätt som förut. Kommen
så långt är det någon som helst idé att börja mäta graden
av statens bortvittrande.
Engels var ganska kategorisk på denna punkt: "...arbetarklassen
måste skydda sig mot sina egna valda ombud och ämbetsmän, genom
att förklara att de allesammans, utan undantag kunde avsättas
när som helst".
Det har gjorts många felaktiga tolkningar av regimens "kommunala"
natur, några av dem uppenbart oärliga. Trotsky utgöt sin sarkasm
över Paris" "anspråkslöshet": "Paris är nämligen bara en kommun
bland många kommuner. Paris vill inte påtvinga någon någonting;
den strävar inte efter någonting; den strävar inte efter någon diktatur;
annat än möjligtvis 'det goda exemplets diktatur'". Och han fortsätter:
"Detta var, kort sagt, ingenting annat än ett försök att ersätta
den proletära revolution som höll på att utvecklas med en småborgerlig
revolution; kommunal autonomi. Detta idealistiska struntprat - av
samma skrot och korn som den mondäna anarkismen - dolde i själva
verket en feghet inför den revolutionära processen som skulle fortgått,
oavbrutet och intill slutet, eller aldrig satts igång".
Trotskys påstående att Pariskommunen skulle strävat efter någon
slags kommunalism av grekisk-antik eller medeltida modell vederlägges
direkt av Marx: "Kommunförfattningen har missuppfattats (vår
kurs.) som ett försök att skapa en federation av småstater, av det
slag som Montesquieu och girondisterna drömde om..."
Huruvida Trotskys missuppfattning var medveten eller ej överlåter
vi åt läsarens bedömning. Det vore mycket märkligt om han inte tagit
del av Marx' ståndpunkt i frågan.
Vad gäller revolutionär krigföring har Trotsky följande att andraga:
"Innan soldaternas breda massor lärt sig välja de bästa och pålitligaste
ledarna i fält, har revolutionen redan slagits ner av en fiende
som utsett sina officerare av sekelgammal erfarenhet. Den formlösa
demokratins metoder (enkla val) måste utökas och i viss mån ersättas
med val uppifrån (vår kurs.). Revolutionen måste skapa ett organ
som man kan hysa fullständigt förtroende för och som måste få oinskränkta
fullmakter att välja, utse och utbilda officerare".
Låt oss närmare skärskåda den här meningen. Den utgör nämligen
ett praktexempel på trotskistisk dimspridning. Först "revolutionen
måste skapa ett organ". Är det revolutionen i sig som frambringar
h3erse organ? Visst, om man väljer att betrakta det hela ur ett
mycket abstrakt perspektiv. Om Trotsky hade valt att konkretisera
satsen så hade han tvingats att besvara exempelvis följande fråga:
"Ett organ utsett av klassen eller av partiet?" Samma
sak med det lilla Ordet "man" i satsen "som man kan hysa
fullständigt förtroende för". Vem är denna mystiska anonyma "man"?
Är det Partiet, som agerar "i massornas intresse"? Eller är det
klassens egen organisering, arbetarråden och deras centrala organ?
När fullt inbördeskrig råder kan den revolutionära sidan inte
tillåta sig att ge fienden trumf på hand genom att, exempelvis föra
ut olika alternativa militära, strategier till allmän diskussion,
och omröstning. Vem som helst kan räkna ut vad det skulle få för
resultat. Och samtidigt kan man inte avstå från en militär strategi.
Det står alltså klart att en strategi måste utformas centralt och
i hemlighet. Hur ska man då kunna erhålla några som helst garantier
för att den strategi som utformas inte går stick i stäv mot arbetarklassens
egna strävanden och önskemål?
Som vi ser det finns det bara en möjlig väg att gå: arbetarklassen
väljer, via arbetarråden, en central församling av valda och återkallbara
delegater - folk ur deras egna led. Dessa i sin tur lägger upp riktlinjerna
för det militära försvaret i samråd med en "generalstab" - en högsta
ledning för de militära operationerna - som utsetts av den centrala
församlingen. Det var på detta sätt som Dombrowski och Wröblewski
kom att hamna i ledningen för Pariskommunens försvar.
Men det finns också en annan möjlighet nämligen att följa den
linje som Trotsky företräder: Partilinjen. Dvs. Partiet utser en
generalstab som är ansvarig inför Partiet. Partiet i sin sida är
emellertid inte ansvarig inför arbetarklassen. Det finns inget formellt
förfarande, enligt vilket arbetarklassen kan "återkalla" Partiet
från dess statsbärande position.
Nu motiverar förvisso Partiet sin ställning med det blotta faktum
att det innehar statsmakten. Detta skulle vara ett oomkullrunkeligt
bevis på att det innehar arbetarklassens fulla förtroende, ty det
hade aldrig kunnat svinga sig till makten utan arbetarklassens stöd.
Men även om arbetarklassen har "valt" Partiet genom att hjälpa det
till makten eller genom att passivt åse dess gripande av makten,
så återstår fortfarande det faktum att Partiet inte kan "återkallas".
Man saknar alltså den skyddsmekanism mot en inkompetent militär
ledning som en rådsorganisering skulle ge dem. Och för dem som är
snara att dra upp Pariskommunens militära of oförmåga (som inte
grundade sig på massornas oförmåga att återkalla den valda ledningen,
utan på deras oförmåga att förstå att ett sådant återkallande var
nödvändigt) behöver vi bara peka på den förträffliga, av Partiet
utsedda "ledning", som reducerade Sovjetunionens officerskår med
25 %, före 2:a världskrigets utbrott, och som i Spanien under
inbördeskriget envisades med att istället för att acceptera valda
befäl värva helt opålitliga f.d. stamanställda officerare som inte
sällan förrådde sina egna förband.
Den sortens "erfarna, pålitliga organisatörer" som Trotsky drömmer
om har lyst med sin frånvaro på ett anmärkningsvärt sätt.
Sammanfattningsvis kan sägas, att Trotsky ingenting lärt av Pariskommunen,
än mindre av de analyser som Marx och Engels presenterat och som
han bör ha läst. Har Trotskys lärjungar någonsin lärt sig något
av Trotsky?
IS
|