MAKHNO-RÖRELSEN I UKRAINA 1917-21
Originaltitel: Makhnobevegelsen i Ukraina 1917-21, Norge 1971.
Översättning: Margareta Edgardh, Stockholm.
Första svenska utgåva: Växjö Ungsocialister, oktober 1972.
Tryck: Fripresstryck Jönköping.
Upplaga: 300 ex
INLEDNING
Föreliggande pamflett - "Makhno-rörelsen i Ukraina 1917-21" -
får tas. för vad den är - ett kortfattat försök till en historisk
tillbakablick på ett av de många försök som gjordes av arbetare
och, som i detta fall, bönder att verkligen göra ryska revolutionen
till en arbetarnas och böndernas revolution, och inte till någon
palatsrevolution.
Den ger, som vi tycker, en kortfattad och någorlunda tillfredsställande
redogörelse för ”vad som verkligen hände" i Ukraina åren 1917-21.
Däremot saknar denna skrift en genomgripande analys av makhnovisternas
förmåga (eller oförmåga) att omsätta sina idéer i praktiken.
Intressant att påpeka i detta sammanhang kan vara, att makhnovisternas
kamp i mångt och mycket påminner om andra arbetar- och bondeorganisationers
kamp mot de bolsjevikiska ledarnas politik. Så var t.ex. fallet
i Kronstadt 1921.
Ett citat ur pamfletten bör vara nog för att väcka läsarens intresse,
inte bara vad det gäller makhnovisterna utan också den revolutionära
arbetaropposition som i många för den ryska revolutionens
utgång betydelsefulla frågor hela tiden opponerade sig (så länge
det nu var möjligt) och inte sällan tog öppen strid:
"Bolsjevikerna anfö1l och krossade makhnorörelsen - inte för
att den inte lyckades väl med att genomföra en äkta social revolution
- utan för att makhhovisterna försökte!"
MAKHNO-RÖRELSEN I UKRAINA 1917-21
Både anarkister och "frihetliga marxister" har alltid varit måna
om att påpeka att de saknar ledare, att de inte har behov av några.
Faktum kvarstår emellertid att de anarkistiska "arméerna" överallt
frambringade befälspersoner och - enligt många borgerliga observatörer
utomordentliga och dynamiska ledare. En av de mest berömda (eller
beryktade) anarkistiska militära "ledarna" är värd att ihågkommas,
inte minst då det - inom både borgerlig och bolsjevikisk historieskrivning
(1) - rått en veritabel "tystnadskomplott" kring denne man och de
aktioner och händelser som är förknippade med honom.
Nestor Ivanovitsj Makhno föddes den 27 oktober 1889 som yngste
sonen till en fattig bonde i Gulai- Pole(2) i Alexandrovskdistriktet
i provinsen Ekaterinoslav, mellan floden Dnepr och Azovska sjön.
Fadern avled när Nestor var 11 månader. Vid 7 års ålder sändes han
ut för att arbeta som vallpojke på gårdarna till de besuttna; främst
tyskar, kulaker (storbönder) och den lokala adeln. När han var 8
år gammal lyckades han komma i skola, men bara på halvtid, och efter
l2-årsåldern hade han ingen möjlighet till vidare skolgång. Vid
denna tidpunkt fick Makhno anställning som lantarbetare och därefter,
fram till han var 17, som gjuteriarbetare. Han närde ett brinnande
hat till adel, stormän och kulaker, och i konsekvens därmed blev
han 1906 medlem av Gulai-Poles anarkistgrupp. Han anslöt sig till
den kommunistiska anarkismen(3).
Två år senare ställdes han inför rätta, anklagad för ”terrorism"
och andra anarkistiska aktiviteter. En lokal polischef hade mördats.
Makhno dömdes till döden genom hängning men av hänsyn till hans
ungdom förvandlades straffet till livstids straffarbete. Han hamnade
på Butirki-fängelset i Moskva. Där kom han omedelbart. i konflikt
med fängelseledningen och placerades i ensamcell, slagen i järn.
Butirki var i likhet med de flesta ryska fängelser kallt och fuktigt,
och Makhno ådrog sig tuberkulos. När den kände anarkisten Peter
Arsjinov sattes i Butitki för att ha smugglat in revolutionär litteratur
i Ryssland, kom han i kontakt med Makhno, och de två blev snart
nära vänner. Arsjinov var äldre än Makhno och hade betydligt bättre
skolning. Han hjälpte sin vän i hans studier och berättade mycket
för honom om Bakunins och Krapotkins idéer och ideal.
Den l mars 1917 frigavs Makhno och Arsjinov tillsammans med övriga
politiska fångar i Ryssland av den provisoriska regeringen. Peter
Arsjinov slog sig ner J Moskva och blev aktiv medlem av Moskvas
Anarkistiska Federation, medan Nestor Makhno genast återvände hem
till Gulai-Pole i Ukraina. Där tog han itu med att organisera en
fri kommun och en sovjet. Han valdes till ordförande i den regionala
bonde- och arbetarkommissionen och senare i Gulai-Poles sovjet av
bonde- och arbetardeputerade.
"I augusti 1917", skriver Paul Avrich, "rekryterade Makhno i
egenskap av sovjetens ledare en liten grupp beväpnade män och grep
sig an med att expropriera den lokala adelns egendomar och fördela
jorden mellan de fattiga bönderna". För bönderna i Gulai-Pole kom
han att framstå som något av en ny Stenka Rasin(4). "Han blev snart
en dödsfiende till de besuttna och de lokala borgerliga politiska
grupperingarna", berättar Peter Arsjinov.
Första världskriget kom att innebära socialt och ekonomiskt kaos
för Rysslands del, huvudsakligen därför att industrin, jordbruket
och transportmedlen var hopplöst föråldrade och inte tålde det moderna
krigets påfrestningar. l början av år 1917 var situationen desperat,
först och främst på livsmedelssektorn. Vid fronten var soldaterna,
för att använda Lenins uttryck, i färd med att "rösta ner kriget
med fötterna". De deserterade i hundratusental.
Mellan den 8 och 12 mars utbröt i Petrograd (tidigare S:t Petersburg)
strejker och massdemonstrationer mot kriget. Aktionerna utvecklade
sig snart till en generalstrejk, och polis och militär avväpnades
av arbetarna. Efter marsrevolutionen (februari enligt den gamla
kalendern) kom den provisoriska regeringen under Kerenskij till
makten. Den förökte utan framgång föra kriget vidare, och under
tiden fram till november blev den alltmer misskrediterad. Den 6
november utbröt den revolution (Oktober- revolutionen) som störtade
Kerenskijs kabinett och gav bolsjevikerna regeringsmakten. För att
kunna behålla denna position var den absolut nödvändigt att tillmötesgå
folkets viktigaste krav och sluta fred med centralmakterna till
varje pris. Efter långvariga förhandlingar .med Tyskland-Österrike
undertecknade bolsjevikregeringen överenskommelsen i Brest-Litovsk
den 3 mars 1918.
Som ett resultat av detta avtal marscherade tyska och österrikiska
trupper in i Ukraina och upprättade en marionettregering under hetmanen(5)
Pavlo Skoropadskij. Ockupanterna började systematiskt utplundra
landet på stora mängder spannmål, boskap och fjäderfä, som fraktades
till Tyskland och Österrike. När de ukrainska bönderna började sätta
sig till motvärn blev många av dem pryglade och avrättade. "Det
var därför naturligt", skriver Arsjinov, "att dessa nya förhållanden
ledde till en starkare uppslutning kring de redan existerande rörelserna,
såsom Petluras(6) och bolsjevikerna. Överallt, och främst ute i
byarna, utbröt resningar mot ockupanterna och landets egna herrar.
Så började den väldiga bonderörelsen i Ukraina, den som senare fick
namnet Det Revolutionära Upproret". Rörelsen var fullständigt spontan.
Vid denna tidpunkt tillsattes en hemlig revolutionär kommitté som
gav Makhno i uppdrag att organisera kampenheter av arbetare och
bönder. Men dessa partisanstyrkor visade sig alltför svaga. Dessutom
satte distriktets borgerskap ett högt pris på Makhnos huvud. Han
tvingades gå under jorden, drog sig undan från städerna Taganrog,
Rostov och Tsaritsin och fortsatte norrut. Nästan ensam begav sig
Makhno slutligen till Moskva, dit han kom i juni 1918.
I Moskva besökte han Peter Krapotkin och diskuterade. situationen
i Ryssland med honom. Han träffade också Lenin, men de båda insåg
snart att de hade ytterst lite gemensamt.
DET REVOLUTIONÄRA KRIGET
Makhno och hans medarbetare var inte bara engagerade i att försvara
sina kommuner, utan också i arbetet på att sprida de revolutionära
idéerna och expropriera godsägarnas och kulakernas egendomar.
l juli 1918 återvände Makhno till Gulai-Pole. Där fann han sin
mors hus nedbränt av tyskarna och sin bror skjuten.. (En annan bror
sköts ner av Denikins vita arme, en tredje av Röda Armén.) Makhno
själv föll genast i tyskarnas händer. En jude som länge hade känt
honom personligen lyckades rädda hans liv genom att köpa ut honom
ur häktet. Nyheten härom spreds hastigt över trakten. Makhno deklarerade
att det var dags för arbetarna och bönderna att ta sitt öde i egna
händer.
Tyskarna hade med hjälp av sin marionett hetmanen Skoropadskij
lämnat tillbaka jordegendomarna till de gamla härskarna. Men ännu
en gång, nästan över en natt "organiserade Makhno en avdelning parti-
saner som under anarkismens svarta fana genomförde en rad dristiga
aktioner mot österrikarna/tyskarna och hetmanens anhängare samt
mot den lokala adelns gods" (Avrich). Han började attackera storgodsen
i området mellan Dnepr och Azovska sjön. I september var Makhnostyrkorna
tillräckligt starka för att erövra Gulai-Pole. Under loppet av ett
par-tre veckor opererade de anarkistiska partisanerna över hundratals
kvadratkilometer.
I november drog sig Tyskland/Österrike ur Ukraina. Vapenstilleståndsavtalet
hade undertecknats. Makhno hade nu hunnit bli ganska legendomsusad
(en "anarkistisk Robin Hood" enligt Woodcock). Under denna period
lyckades partisanerna, eller "makhnovisterna", som de nu kallades,
lägga beslag på stora mängder vapen från de hemvändande tyska trupperna.
"Varje räd", skriver Woodcock, "gav vapen, proviant och hästar,
och rekryterna kom i hundratals till Makhnos huvudkvarter (i Gulai-Pole
- utg. anm.) som tycktes ha förblivit okänt endast för myndigheterna".
Snabba manövrar och osedvanlig rörlighet var makhnovisternas stora
styrka. Till häst och i små fjädrade vagnar (tatjanas), bestyckade
med kulsprutor, förflyttade sig upprorshären snabbt kors och tvärs
över de öppna stäpperna mellan Dnepr och Azovska sjön - från Berdjansk
till Taganrog, från Lugansk till Ekaterinoslav. Men Skoropadskij
höll fortfarande huvudstaden Kiev. Vid Ekaterinoslav stötte anarkisterna
på nationalisten Petljuras väpnade styrkor. Här använde Makhno tricket
med den trojanska hästen. Han lastade ett helt tåg fullt med sina
trupper och sände det rakt in i stadens centrum. Ekaterinoslav erövrades
och petljuristerna fick se sig besegrade. Några dagar senare gick
de dock till motanfall och återtog staden. Makhnovisterna drog sig
tillbaka men undkom förföljelse.
Från slutet av november 1918 till juni 1919 var makhnovisternas
område öster om Dnepr fritt från främmande politiska och militära
myndigheter. Österrikarna, tyskarna, hetmaniterna och de ukrainska
nationalisterna hade alla drivits bort. Varken de röda eller de
vita var ännu tillräckligt starka för att fylla igen tomrummet.
Under denna period sökte arbetare och bönder, inom de ramar situationen
påtvingat dem, återuppbygga sitt samhälle efter frihetliga, kommunistiska
linjer. De lyckades endast delvis.
ANARKI
Makhnos idéer presenterades :i en liten pamflett med titeln "Allmänna
teser till de revolutionära upprorsmännen om fria arbetarråd". Enligt
Makhno borde arbetarråden vara helt fristående i förhållande till
de politiska partierna. De skulle upprättas enligt principerna om
samhällelig likställighet och grundläggande sociala behov, och,
arbetarna skulle inte lyda annat än sin egen kollektiva vilja, utan
att någon utövade makt över andra.
De fria kommuner som grundades under denna relativt fredliga
period i södra Ukraina beskriver Makhno, tämligen naivt, på följande
sätt:
"I dessa kommuner fanns få uttalat anarkistiska bönder; majoriteten
av medlemmarna var icke- anarkister. Icke desto mindre genomsyrades
deras kommunala liv av den anarkistiska solidaritet som vi normalt
bara finner hos arbetare, vilkas naturliga enkelhet inte har förgiftats
av städernas politiska miljö.
Varje kommun omfattade ca 10 familjer av bönder och arbetare,
dvs. tillsammans mellan 100 och 300 medlemmar. Enligt beslut som
fattades av regionalkongressen för agrarkommuner fick varje kommun
sig tilldelad en lämplig mängd jord, dvs. så mycket som dess medlemmar
kunde bruka gemensamt...
Största delen av det arbetande folket såg i agrarkommunerna grodden
till ett nytt samhällsliv som skulle bli av bestående karaktär,
eftersom revolutionen närmade sig sin höjdpunkt av triumf och skapande
kraft, som skulle utvecklas och gro och stimulera organiserandet
av liknande samhällen i hela nationen, eller åtminstone i byarna
i vår landsdel". (La Revolution Russe en Ukraine).
Den första kommunen ("Rosa Luxemburg") grundades i närheten av
staden Provkovskij. Till att börja med omfattade den endast några
dussin människor, men snart kunde den räkna över 300 medlemmar.
Den var helt och hållet uppbyggd efter icke-auktoritära principer,
och enligt Volin, som besökte den, nådde den mycket goda resultat,
även produktionsmässigt. Den utövade omedelbart ett starkt inflytande
på bönderna i distriktet. Sju kilometer från Gulai-Pole upprättades
en ny kommun som helt enkelt betecknades "Kommun nr l". 20 kilometer
därifrån grundades "Kommun nr 2" och "Kommun nr 3". Därefter upprättades
flera andra i hela södra Ukraina.
"Alla dessa kommuner", skriver Volin, "skapades helt fritt (med
den jord, boskap och de maskiner och redskap som konfiskerats från
de besuttna) och på böndernas spontana initiativ, även om de senare
for- mellt kom att tilldelas bönderna av Regionalkongressen av bönder,
arbetare och partisaner. Kommunerna grundades på Krapotkins ideal
om inbördes hjälp. Alla - män, kvinnor och barn - arbetade efter
förmåga och fick efter behov, så långt det var möjligt inom ramen
för ett krigshärjat samhälle. De administrativa funktionerna överläts
åt kamrater som ägde de därtill nödvändiga kunskaperna. När dessa
hade uträttat vad de skulle, återgick de till vanligt arbete vid
sidan av de andra kommunmedlemmarna."
Makhno försökte aldrig påtvinga bönderna sin vilja. Men han strävade
efter att vinna arbetarna i städer som Alexandrovsk och Ekaterinoslav
för sina idéer. Dessa försök var emellertid i stort sett resultatlösa.
(7) Makhno ägde heller inte någon förståelse för en stadsekonomis
komplicerade struktur, men hans "arme" (nu mellan 20 000 och 50
000 man) låg alltid i elden. "Det instabila i situationen omöjliggjorde
ett omfattande konstruktivt arbete", konstaterade Volin många ar
senare.
DE VITA
Den 23 januari 1919 ägde den l:a Regionalkongressen av bönder,
arbetare och partisaner rum i staden Greator Mikhailovska. Den präglades
i första hand av hotet om invasion från Denikins vita arme, som
ständigt ökat sin aktivitet längs regionens sydvästra gräns. Den
2:a Kongressen samlades tre veckor senare och utnämnde ett Regionalt
Militärt Råd av bönder, arbetare och partisaner. De beslöt också
vädja till befolkningen om "en allmän frivillig mobilisering". Uppslutningen
blev enorm. Dock fick många skickas hem p g a bristen på vapen och
ammunition.
Våren 1919 gjorde bolsjevikerna en framställan om hjälp från
makhnovisterna i kampen mot de vita. De gick så långt som till att
erbjuda Makhno överkommandot över alla styrkor i Ukraina och krävde
endast att han upplöste sin partisanarme, införlivade den i Röda
Armén och ställde sig under Trotskijs kommando. Makhno avböjde,
med motiveringen att han omöjligen kunde samarbeta med folk som
strävade efter att erövra den politiska makten(8). Förhållandet
mellan Röda Armén och de anarkistiska partisanerna förblev ändå
ganska hyggligt - i varje fall på ytan.
I mars ingick makhnovisterna och de röda ett avtal om gemensam
aktion mot de vita. Huvudklausulerna innefattade: Upprorsarmén skulle
behålla sin egen interna organisation, samtidigt som de skulle ingå
som en h3ision i Röda Armén; den skulle inte förflyttas från sin
hemregion, och den skulle behålla sitt namn Den Revolutionära Upprorsarmén
och fortfarande bära sin svarta fana. Men smekmånaden varade inte
länge.
Den 10 april samlades den 3:e Regionalkongressen i Gulai-Pole.
Den besöktes av över 70 delegater och representerade 2 miljoner
arbetare och bönder. Mitt under sessionen fick rådet ett telegram
från Röda Arméns överkommando i Dnepr-området, som förklarade kongressen
”kontrarevolutionär" och därför förbjuden. Telegrammet ignorerades,
även om kongressen besvarade det några dagar senare.
Bolsjevikerna - och särskilt Trotskij - gick nu till öppet angrepp
mot makhnovisterna och kallade Makhno för "anarkistbandit". Trotskij
sa rätt ut: "Det skulle vara bättre att överlämna hela Ukraina åt
Denikin - en otvetydig kontrarevolutionär som vi tämligen lätt kan
handskas med", - än att låta Makhno uppvigla massorna mot både vi
ta och röda.
I maj fick två medlemmar av tjekan (den bolsjevikiska hemliga
polisen) i uppdrag att mörda Makhno. De avslöjades och sköts. Den
slutliga brytningen mellan de röda och makhnovisterna kom då de
lokala sovjeterna och Upprorsarmén kallade till en 4:e Regionalkongress
den 15 juni och inbjöd meniga medlemmar av Röda Armén att sända
representanter. Trotskij rasade. Den 4 juni förklarade han kongressen
olaglig och Makhno laglös. Därefter sände han trupper för att utplåna
Rosa Luxemburg- kommunen. De lyckades endast delvis. Men några få
dagar senare anlände Denikins styrkor till området och fullbordade
verket(9). De ödelade också alla andra kommuner i området, avskaffade
de lokala sovjeterna och genomförde summariska massavrättningar.
Röda Armén gick hela tiden på defensiven, i hopp om att Denikin
skulle krossa Upprorsarmén åt dem.
Denikin kunde nu nästan obehindrat fortsätta sin marsch mot Moskva.
Röda Armén evakuerade - med undantag för några få regementen - Ukraina
under augusti och september, och makhnovisterna drevs obarmhärtigt
tillbaka mot Ukrainas västgräns. Men partisanerna förtvivlade aldrig,
berättar Volin, som deltog i den utmattade reträtten. Makhno tillkallade
nu de soldater som blivit kvar i en del h3isioner inom Röda Armén.
Volin ger oss en levande beskrivning av vad han kallar för "ett
hjulens rike". Han skriver i La Revolution Inconnue: "Tusentals
bondefamiljer flydde från sina hem, tog med sig sina djur och husgeråd
och slöt sig till Upprorsarmén på dess återtåg. Det var en veritabel
folkvandring... Sommaren" 1919 var ovanligt torr i Ukraina...Men
armén tillät inte att massan av flyktingar lamslog dem i deras egna
operationer. Den höll sig strängt till sin rutt - bortsett från
de enheter som drog ut för att skydda huvudstyrkan mot angrepp.
Detta gällde särskilt kavalleriet, som nästan låg i ständig strid.
Infanteriet gick i spetsen för huvudstyrkan...Det färdades i tatjans.
Var och en av dessa vagnar, som drogs av två hästar, hade en kusk
på framsätet och två soldater bak. I några sektioner var en kulspruta
monterad på sätet mellan dem. Artilleriet utgjorde eftertruppen.
En stor svart fana vajade över den första vagnen. Slagorden 'Friheten
eller Döden' och 'Jorden åt Bönderna, Fabrikerna åt Arbetarna' stod
skrivna i silver på dess sidor".
Reträtten varade i fyra månader. Först sökte makhnovisterna bita
sig fast i Alexandrovsk vid Dnepr, med de måste snart ge upp försöket.
TIDVATTNET VÄNDER
Under denna period hade de kvarvarande enheterna av Röda Armén
i Ukraina totalt demoraliserats. I juni deserterade alla de röda
regementena på Krim. I ilmarsch gav de sig av för att finna Upprorsarmén.
De fann den i Dobrovelitsjkova i Cherson-distriktet.
Makhnovisterna blev åter mäktiga. Kort tid senare avbröt de reträtten.
Tidvattnet höll på att vända. Deras kavalleri utgjorde nära 3 000
man, och kulspruteregementet räknade över 500 maskingevär.
Upprorsarmén började nu sin offensiv. Denikin kastades tillbaka.
Men ammunitionen tröt för makhnovisterna, och Denikin anföll på
nytt med utvilade trupper. Till slut måste makhnovisterna åter dra
sig tillbaka, den här gången över 350 km, in i Kiev-området. De
vita gjorde ett misslyckat försök att inringa Upprorsarmén. Striderna
rasade dag och natt. Återigen drog sig makhnovisterna tillbaka,
ända till staden Uman. Här kom de i kontakt med Petljura-styrkorna,
som också låg i strid med de vita. Petljuristerna förklarade att
det räckte med en fiende för deras del - och en ganska vacklande
"pakt" undertecknades mellan de bägge parterna.
På kvällen den 26 september 1919 spelade Makhno ut sitt sista
kort. I månader hade partisanerna retirerat västerut. Nu ändrade
de plötsligt marschriktning, och under natten gick hela Upprorsarmén,
med kulspruteregementet i spetsen, till anfall mot de vita. Senare
anföll kavalleriet Denikins flank. Efter ett långvarigt och blodigt
slag drevs de vita trupperna på flykten. Det var ett skoningslöst
men ändå helt naturligt slut på duellen mellan partisanerna och
de vita. Man hade valet mellan att fullständigt krossa de vita eller
själva slaktas ner tillsammans med de tusentals civila som följt
i Upprorsarméns kölvatten.
Efter denna avgörande seger drog sig Makhno-Armén åter österut.
Snart kontrollerade den hela centrala Ukraina. I oktober vajade
åter den svarta fanan över Ekaterinoslav.
Denikin tvingades avbryta sin offensiv mot Moskva. I november
måste dock Upprorsarmén uppge Ekaterinoslav och omgruppera sig i
söder. Men den fortsatte sina ständiga attacker mot Denikin. Dessutom
blev Röda Armén åter aktiv och drog sig söderut. Luften hade gått
ur Denikin. Upprorsarmén hade segrat - men än stundade ingen fred
i Ukraina. Bolsjevikerna hade fortfarande en gås oplockad med makhnovisterna.
"Bolsjevikerna har indirekt räddats av de revolutionära partisanerna;
nu återvänder de till Ukraina för att skörda vad andra har sått”,
anmärkte Volin.
DE RÖDA ÅTERVÄNDER
I slutet av november 1919 anlände flera h3isioner av Röda Armén
till staden Alexandrovsk, där generalstaben för Upprorsarmén höll
till. De meniga soldaterna i Röda Armén började genast fraternisera
med partisanerna. En vecka senare beordrades Upprorsarmén av det
militära rådet för 14:e Kåren av Röda Armén att förflytta sig till
polska gränsen. Naturligtvis vägrade makhnovisterna - precis som
man hade väntat. Dessutom uppmanade Makhno soldaterna i Röda Armén
att avvisa sina ledare och deras auktoritet. Så bröt Upprorsarmén
upp från lägret och satte kurs på hemmabasen Gulai-Pole, som nu
var fritt från både vita och röda trupper.
Vid denna tid var befolkningen i Gulai-Poledistriktet åter i
stånd att gripa sig an med en konstruktiv, frihetlig verksamhet.
Lokala sovjeter grundades, och skolor, som byggde på icke-auktoritära
principer kom igång - ända till bolsjevikerna mot slutet av 1920
släppte lös sin oöverträffade terror över hela Ukraina.
Mellan januari och november gjordes inte några direkta försök
från Röda Arméns sida att krossa Upprorsarmén. Istället ägnade man
sig åt att angripa fullständigt försvarslösa byar och kommuner.
"Snart började massarresteringar och exekutioner, och Denikins förtryck
förbleknade vid bolsjevikernas, skriver Volin. Dessutom var Makhno
själv sjuk och ofta medvetslös under denna period. Flera gånger
var han nära att falla i bolsjevikernas händer. En intensiv lögnpropaganda
spreds för att lura den inhemska och utländska opinionen att tro
att makhnovismen var rätt och slätt ett banditväsen som borde bekämpas.
Denna sommar kom emellertid de vita ännu en gång söderifrån,
nu under kommando av baron Wrangel. I september måste anarkisterna
uppge Alexandrovsk, Sinelnikevo och till och med Gulai-Pole åt de
vita. Men så, i mitten av oktober, samlade sig Upprorsarmén till
ett massivt angrepp mot Wrangels styrkor. Inom tre veckor var hela
regionen befriad. Wrangel drog sig tillbaka till Krim med makhnovisterna
- och senare Röda Armén - i hälarna. Samtidigt angrep en annan anarkistisk
styrka vid Simferopol. Det var sista spiken i Wrangels kista. Resterna
av hans arme avseglade från Krim och gick i exil.
I denna kamp hade bolsjevikerna sett sig nödsakade att ingå ett
nytt avtal med anarkisterna. Detta förpliktigade bolsjevikerna till
"omgående frigivande och inställande av förföljelse mot alla makhnovister
och anarkister på sovjetrepublikens territorium"..."tryggande av
fullständig agitationsfrihet för alla makhnovister och anarkister"..."fritt
deltagande i sovjet-valen"... Den sista punkten i avtalet var en
tilläggspunkt, som bolsjevikerna av förståeliga skäl vägrade att
offentliggöra. Den löd: "I betraktande av den omständigheten, att
en av huvudsidorna hos makhnorörelsen är kampen för det arbetande
folkets lokala självförvaltning, föreslår Upprorsarmén en fjärde
punkt i den politiska överenskommelsen, nämligen följande: Organiserande
av fria organ för ekonomisk och politisk självförvaltning för den
arbetar- och bondebefolkning som hör hemma i makhnoarméns aktionsområde,
autonomi för sådana organ och federativ förbindelse med Sovjetrepublikens
statliga organ".
Detta avtal var i och för sig inte värt papperet det var skrivet
på, och makhnovisterna betraktade det uteslutande som ett medel
att komma i kontakt med de allmänt revolutionära soldaterna i Röda
Armén.
Nu när Wrangel var besegrad kunder Röda Armén koncentrera hela
sin aktivitet och sina resurser mot Makhno och anarkisterna. Över
hela Ryssland och Ukraina blev anarkister, frihetliga socialister
och socialrevolutionärer jagade, fängslade och avrättade av tjekan
och Röda Armén.
Den 26 november omringades Gulai-Pole av röda trupper. I staden
befann sig Makhno och 250 kavallerister från Upprorsarmén (nu, då
de vita hade försvunnit, hade många av partisanerna återvänt till
det civila livet). Med sina få kamrater gick Makhno till motanfall,
slog sig igenom de röda linjerna och lyckades fly. I detta läge
återvände många av de tidigare partisanerna, och Upprorsarmén kunde
övergå till offensiv. Åtta dagar senare var Makhno åter i hemstaden.
Men bolsjevikerna började nu sätta in ständigt fler h3isioner mot
anarkisterna. Återigen måste de fly från sina hemtrakter. Förföljda
av Röda Armén utkämpade den krympande partisanarmén otaliga slag
vid Kiev, fortsatte mot Kursk, så mot Charkov, för att till slut
ta sig över Don. Makhno skrev senare:
"I början av augusti 1921 blev det bestämt att jag på grund av
mina allvarliga sår skulle bege mig utomlands.. .Den 22 augusti
träffade en kula mig i nacken och gick ut genom högra kinden. Än
en gång låg jag på botten aven vagn. Den 26 augusti måste vi utkämpa
ett slag med de röda...och den 28 augusti kom jag över Dnestr. Här
är jag i utlandet..." (10)
Efter detta kunde Röda Armén ganska snart krossa resterna av
Upprorsarmén. De redan försvagade petljuristerna besegrades också.
Snart kontrollerade bolsjevikerna hela Ryssland och Ukraina och
kunde omsätta sina statskapitalistiska idéer i praktiken under Lenins,
Trotskijs och senare Stalins kommando. Med känt resultat.
MAKHNOVISMEN
Makhno var ingen intellektuell - även om han hyste stor respekt
för de kamrater som var välutbildade, t.ex. Peter Arsjinov. Makhno
var en utpräglad handlingsmänniska, den "födde upprorsmannen". Han
var åtminstone i teorin - internationalist, även om han var som
en fisk på torra land utanför sitt hemland, Ukraina. Han dog 1935,
som fabriksarbetare i Frankrike, fullständigt nedbruten både fysiskt
och psykiskt.
Men Makhno kommer alltid att bli ihågkommen som en stor gerillaledare.
Han ägde ett stort personligt mod och en oerhörd begåvning i fråga
om gerillakrigföringens "konst". Han hade en förmåga att träffa
ögonblickliga avgöranden. Han hade, enligt Victor Serge, "en sant
episk kapacitet för organisering och kamp". Volin beskriver honom
som ett" "militärt geni". Å andra sidan har Alexander Berkman, säkert
inte helt utan fog, beskyllt honom för att ha ett militaristiskt
temperament.
Som överbefälhavare för Upprorsarmén gjorde Makhno i stort sett
allt han kunde för att undvika varje form av uniformering. Även
om "nyckelofficerarna" valdes av Makhno personligen (det torde ha
betytt föga att besluten efteråt förelades partisanerna, som eventuellt
kunde avsätta den utnämnde igen), valdes alla övriga befäl av partisanerna.
Upprorsarmén förlorade heller aldrig sin äkta plebejiska karaktär.
I skarp kontrast till Röda Armén kom inte en enda av officerarna
från överklassen. Alla var bönder eller fabriksarbetare. Det kan
ändå inte råda något tvivel om att Makhno efterhand blev ganska
auktoritär. Denna utveckling löpte, naturligt nog, parallellt med
att makhnovisterna reducerades från en väldig folklig rörelse inom
alla samhällssektorer till något tusental partisaner i förtvivlad
kamp för sina liv.
Man kan ställa frågan: Varför över huvud taget ta upp Makhnos
personlighet till diskussion? Vad har den med saken att göra, speciellt
i en rörelse som beskrivits som frihetlig, utan byråkratiskt ledarskap?
Som svar vill vi citera vad Otto Rühle yttrade i ett helt annat
sammanhang: "Det kommer väl alltid att finnas människor som är överlägsna
andra i vetande, insikt, erfarenhet, handlingskraft och karaktärsstyrka
och som har stort inflytande på andra, lär dem, anför dem i strid,
rycker andra med sig och pekar ut målen. Det kommer sålunda alltid
att finnas ledare i denna bemärkelse. Och det är bra, ty
klokheten, renheten och dugligheten bör härska, och inte dumheten,
råheten och svagheten. Den som i sitt avvisande av det betalda yrkesledarskapet
går så långt som att förkasta varje form av ledarskap, utan
att betänka att överlägsenhet i ande och karaktär inte ar en förkastlig
utan en lovvärd form för ledarskap, han skjuter långt över målet
och blir demagog." Här måste man emellertid också vara medveten
om den alltid på lur liggande faran för personkult. Utan tvekan
fanns det sådana tendenser bland makhnovisterna, mer eller mindre
tydliga, men inte i större utsträckning än att partisanerna kunde
ha ett avtal med Makhno som gav dem rätt att vägra ta order från
honom när han var full!
Men ändå: Detta att vi i bedömningen av makhnovismen faktiskt
är tvungna att fästa så stor vikt vid Makhno personligen visar utan
tvekan på en svaghet hos rörelsen. Den var på intet sätt någon idealisk
anarkistisk rörelse. Men seden det har sagts, bör det också sägas
att det är bara enfaldiga personer som vid varje tidpunkt kan kräva
det "ideala" som ett fullt färdigt faktum. Det "ideala" är tvärtom
något som måste kämpas fram inom en äkta folklig rörelse, och detta
är inte minst de mest medvetna krafternas ansvar. Många av de ryska
anarkisterna, däribland den ukrainska Nabat- federationen, vägrade
att erkänna Makhno som en sann anarkist och valde därför att bli
stående utanför rörelsen. I samband med en bitter kritik av dessa
säger Arsjinov: "Anarkisterna måste ständigt delta som de allra
aktivaste i den revolutionära massrörelsen. Först då kommer denna
rörelse att kunna låta de anarkistiska idealen blomstra. Man får
inte något till skänks; varje verk kräver hårda ansträngningar och
offer. Anarkismen måste förverkliga en sann enhet mellan tanke och
handling och tillägna sig en realistisk föreställning om sin historiska
uppgift. Anarkismen måste tränga in i massorna och smälta samman
med dem".
Den största svagheten hos Makhnorörelsen var utan tvekan att
den lyckades uträtta så föga konstruktivt på det sociala planet
– om än av förståeliga skäl. Trots enskilda framgångsrika experiment
är det inte i detta perspektiv makhnovismen är av störst intresse.
Dess stora betydelse framträder först när vi betraktar den som en
del av den stora revolutionära rörelsen i tsarriket. Särskilt som
jämförelseobjekt när man vill bedöma bolsjeviksystemets förtjänster
- eller avsaknad av sådana. Bolsjevikerna anföll och krossade makhnorörelsen
- inte för att den inte lyckades väl med att genomföra en äkta social
revolution - utan för att makhnovisterna försökte!
Arsjinov skriver mot slutet av bin oerhört viktiga bok: "Den
blodiga tragedin för de" ryska arbetarna och bönderna kan inte undgå
att sätta. sina spår. Tydligare. än på några andra håll har den
socialistiska praxis i Ryssland bevisat, att arbetarklassen inte
har några vänner utan endast fiender, som uteslutande är ute efter
att slå deras arbete i bojor. Bolsjevismen har till fullo bevisat
att den står på denne fiendes sida...
Proletärer i alla länder, gå till er själva och sök där efter
sanningen; ni kommer aldrig att finna den någon annan stans.
Det är detta den ryska revolutionen förkunnar för oss.
Där de arbetande massorna själva försvarar sig mot förtryck,
där de slår vakt om och vårdar kärleken till sitt oberoende, där
de hävdar sin klassvilja - där kommer de alltid att skapa sin
egen sociala, historiska rörelse, där kommer de att handla
utifrån sig själva. Just det är makhnovismens väsen".
APPENDIX
Program utarbetat av "Sektion för kultur och uppfostran inom
den makhnovistiska Upprorsarmén".
l. Vilka är makhnovisterna och vad är det som de kämpar för?
Makhnovisterna är bönder och arbetare som redan 1918 gjorde uppror
mot brutaliteten hos den borgerliga tyska, ungerska och österrikiska
makten och dessutom mot hetmanen av Ukraina.
Makhnovisterna är arbetare som har höjt fanan i kamp mot varje form
av förtryck, mot Denikin och mot våldet och lögnen varifrån de än
kommer.
Makhnovisterna är de arbetare som i hela sitt liv genom sitt arbete
har berikat borgarklassen i allmänhet och som just nu framför allt
berikar sovjeterna.
2. Varför kallas de för makhnovister?
Därför att vi under reaktionens svåraste och allvarligaste dagar
här i Ukraina i våra led hade den oförtröttliga vännen och kämpen
Makhno, vars röst gjorde sig hörd över hela Ukraina. Han protesterade
mot våldet mot arbetarna varifrån det än kom och manade till kamp
mot förtryckarna, tjuvarna, usurpatorerna och de politiska charlatanerna,
vilka alla försökte att bedra arbetarna. Denna röst ljuder ännu
bland oss i våra led, den upphör aldrig att mana till kamp för att
nå det slutliga målet: Arbetarnas befrielse från varje förtryck
av vilket slag det vara må.
3. Hur tror man att denna frigörelse skall gå till?
Genom att störta den monarkistiska, republikanska, socialdemokratiska,
kommunistiska och bolsjevikiska regeringskoalitionen. I dess ställe
skall det komma fritt valda arbetarråd vilka skall utgöra en regering
utan skrivna och godtyckliga lagar. Det äkta rådssystemet är inte
auktoritärt (till skillnad mot socialdemokraterna och kommunisterna-bolsjevikerna
som i dag betecknar sig själva som makthavarna i Sovjetryssland).
Det är den renaste formen av socialism, det är anti-auktoritärt
och anti-statligt, oberoende av olika slags myndigheter. Det möjliggör
för varje arbetare - ensam eller i samverkan med andra - att forma
sin tillvaro och sitt välbefinnande i enlighet med solidaritetens,
vänskapens och jämlikhetens principer.
4. Hur tolkar makhnovisterna den sovjetiska regimen?
Arbetarna bör själva få välja sina egna råd (sovjeter) som skall
verkställa deras vilja och befallningar det är alltså fråga om verkställande
och inte om auktoritära råd. Jorden, fabrikerna, företagen, gruvorna,
transportsystemen m.m. tillhör de arbetare som där har sin dagliga
gärning. De bör alltså socialiseras.
5. Vilka är de vägar som leder till makhnovisternas slutgiltiga
mål?
En konsekvent och oförsonlig revolutionär kamp mot all lögn, mot
godtycket och våldet varifrån det än må komma; en kamp på liv och
död; det fria ordet fritt, den rätta handlingen, en kamp med vapen
i hand. Det är bara om vi undertrycker varje regering, var och en
som representerar makten, och om vi ända från grunden förstör varje
politisk, ekonomisk och statlig lögn, om vi förstör själva staten
genom en samhällelig revolution, som vi kan förverkliga ett sant
system av arbetar- och bondesovjeter och rycka fram emot socialismen.
Trotskijs olagligförklarande av den 4:e Regionalkongressen
av bönder, arbetare och partisaner den 15 juni 1919. Utdrag.
"l. Förbud utfärdas mot avhållandet av nämnda kongress som under
inga omständigheter får äga rum.
2. Hela bonde- och arbetarbefolkningen bör äga kännedom om att deltagandet
i denna kongress kommer att jämställas med högförräderi...
3. Samtliga delegater till ovannämnda kongress bör omedelbart häktas
och ställas inför den revolutionära krigsrätten vid den fjortonde
ukrainska armén."
Upprop från makhnovisterna till "sina bröder inom Röda Armén".
"Hejda dig! Läs! Tänk efter!
Kamrat inom Röda Armén!
Du har skickats hit av dina kommenderande kommissarier för att bekämpa
de upproriska och revolutionära makhnovisterna.
På order av ditt befäl kommer du för att förstöra ett fredligt land,
du förföljer, arresterar och mördar människor som du inte känner
personligen men som man har förklarat för dig är folkets fiender.
Man säger dig att makhnovisterna. är banditer eller kontrarevolutionärer.
Man befaller dig, utan att fråga dig. Man låter dig marschera som
din befälhavares ödmjuka slav. Du fängslar och du dödar! Vem? Varför?
Av vilka skäl?
Tänk efter, kamrat ur Röda Armén! Tänk efter, arbetare och bönder,
som nu tjänar nya herrar med det välklingande namnet 'arbetar- och
bondemakt'!
Vi är det upproriska makhnovistiska revolutionärerna, samma arbetare
och bönder som ni, våra bröder inom Röda Armén!
Vi har gjort uppror mot förtrycket och förnedringen; vi kämpar för
ett bättre och ljusare liv. Vårt framtidsmål är att nå fram till
en arbetargemenskap utan några auktoriteter, utan parasiter och
utan kommissarier. Omedelbart vill vi upprätta en fri rådsrepublik
utan någon bolsjevikisk auktoritet, utan förtryck av något parti.
Den kommunistisk-bolsjevikiska regeringen har sänt ut er på en straffexpedition.
Den skyndar sig att sluta fred med Denikin, med de rika polackerna
och med de andra skurkarna i Vita Armén för att på sa sätt lättare
kunna få bukt med den folkliga och revolutionära upprorsrörelsen,
med de förtryckta som reser sig för att kasta av sig oket och regeringsmakten,
vem som än innehar den.
Men vi fruktar inte hotet från de vita och röda befälhavarna!
Mot våldet ställer vi våld. Om det behövs kommer vi, en handfull
män, att jaga de röda regeringstrupperna på flykten. Ty vi är fria
och gripna av, friheten! Vi är revolutionärer som har rest oss och
den sak som vi försvarar är rättfärdig.
Kamrat! Tänk efter med vem och mot vem du slåss.
Var ingen slav! Var en man!
DE REBELLISKA REVOLUTIONÄRERNA OCH MAKHNOVISTERNA"
För vidare studium av Makhnorörelsen:
Peter Arsjinov: De ukrainske bönders frihetskamp, Kristiania
1924
Paul Avrich: The Russian Anarchists, Princeton 1967.
Nestor Makhno: Den russiske revolusjonen i Ukraina, Oslo 1933
Volin: La Revolution Inconnue, Paris 1969.
Cohn-Bendit: Den radikala vänstern
Ericsson/Johansson: Anarkisterna i klasskampen
Woodcock: Anarkismen
Guerin: Anarkismen
Souchy: Den ryska arbetare- och bonderevolutionen
NOTER
1. I sin bok "Makt och motstånd" skriver Noam Chomsky om. ett
"liberal-kommunistiskt" perspektiv. Ordvalet är annorlunda men innebörden
densamma. – utg. anm.
2. En ort med ca 30.000 innevånare. – utg. änm.
3. Den radikalaste av de "klassiska" anarkistiska riktningarna.
Den enda som krävde samhälleligt ägande av produktionsmedlen.
Dess upphovsman var Peter Krapotkin. – utg. anm.
4. Stenka Rasin var en rysk bondeledare och upprorsman på 1600talet.
– Utg. anm.
5. Kosackhövdingen i Ukraina. – utg. anm.
6. Den ukrainske separatistledaren. – utg. anm.
7. Detta har sin speciella förklaring. I städerna opererade andra
frihetliga och anti-auktoritära grupperingar (anarkosyndikalister,
barbrister, Nabat-federationen, maximalister, vänstersocialrevo-
lutionärer etc.) som i sin agitation riktade sig speciellt till
industriarbetarna och ägde betydligt större insikt i dessas särskilda
problem än makhnovisterna. Dessa urbana grupper betraktade Makhno
och hans anhängare med en viss skepsis, som en rörelse med en anarkistisk
tendens snarare än som en "riktig" anarkistisk organisation
(som Lenin skulle betraktat Mao och Fidel?). Att utan vidare jämställa
Makhno med Pancho Villa i Mexico är emellertid förhastat. Makhnovisterna
var en betydligt genuinare frihetlig rörelse än Pancho Villas bondearme,
som ideologiskt utmärktes av stor förvirring. – utg. anm.
8. "Politisk :makt" i ordets inskränkta bemärkelse, dvs. regeringsmakten.
Anarkismen är som bekant en stats- och regeringsfientlig rörelse.
– utg. anm.
9. Likheten med spanska inbördeskriget är slående. De fria kommuner
som h3ision Lister inte lyckades upplösa krossades senare av fascisterna.
– utg. anm.
10. I Rumänien. - utg. anm.
|