ROSA LUXEMBURG:
ORGANISATIONSFRÅGAN I DEN RYSKA SOCIALDEMOKRATIN
(MARXISM KONTRA LENINISM)
Originalutgåva: Publicerad år 1904 på ryska i "Iskra" och på
tyska i "Neue Zeit"
Orginaltitel: Organisationsfragen der russischen Sozialdemokratie
Första svenska utgåva: Libertadgruppen, Göteborg 1968
Andra svenska utgåva: Växjö Ungsocialister, Växjö 1972 (1300 ex)
Tredje svenska utgåva: Anarkistiska Federationen I Stockholm, 1972
Fjärde svenska utgåva: Arbetarpress, Göteborg 1974 (500 ex)
Femte svenska utgåva: Arbetarpress, Stockholm 1981 (500 ex)
Översättning: H-E. S.
INLEDNING TILL 1972 ÅRS UTGÅVA
"Marxism kontra leninism" är ett intressant historiskt dokument.
Det var ett svar på Lenins "Ett steg framåt, två" steg tillbaka".
Skriften visar: hur den antileninistiska oppositionen redan 1904
teoretiskt kunde förutsäga byråkratiseringen och stalinismen. I
denna belysning framstår inte Stalin som den motpol till Lenin som
h3erse trotskistiska kvackare vill göra gällande, utan snarare som
den konsekvente leninisten.
Ett påpekande är på sin plats:
Rosa Luxemburg skriver mycket om "centralism" och "decentralism".
Som det tycks råda en del förvirring kring den frihetliga socialismens
ståndpunkt i denna fråga, kan det kanske vara på sin plats att påpeka,
att för oss är inte huvudfrågan i vad mån ett socialistiskt
samhälle är territoriellt "decentraliserat" eller inte (i
så fall skulle vi ha jublat över Folkrepubliken Kina), utan huruvida
proletariatet verkligen innehar den samhälleliga makten eller
inte (och inte bara "enligt författningen").
Frågan om makten är den fråga inför vilken mänskligheten
står, som är av någon som helst betydelse, och alla andra frågor
måste återföras på den.
Vad gäller centralism: Pariskommunen, en arbetarrådskongress
(eller en s.k. shop-stewards-kommitté eller en strejkkommitté för
att ta moderna jämförelser) är alla högst centraliserade, men ändå
fullkomligt demokratiska. Feodalismen var å andra sidan både decentralistisk
och byråkratisk. Det väsentliga är om den "centraliserade" apparaten
kontrolleras nerifrån (genom valda och återkallbara delegater) eller
om den avskiljer sig själv från dem för vilka den påstår sig handla.
FÖRORD TILL 1974 ÅRS UTGÅVA
Den artikel av Rosa Luxemburg, som vi här publicerar, är den
troligtvis mest spridda kritiken av V I Lenins partiteori. Artikeln
skrevs som ett svar på Lenins bok ETT STEG FRAMÅT, TVÅ STEG TILLBAKA
(Krisen i vårt parti). Lenins verk tog upp bolsjevikernas syn på
händelserna under Ryska Socialdemokratiska Arbetarepartiets 2:a
kongress 1903:och månaderna därefter. Verket behandlar speciellt
hur kongressminoriteten, mensjevikerna, (från ryskans ord för minoritet;
bolsjevik kommer från ordet för majoritet), efter kongressen vägrat
rätta sig efter dess beslut och på olika vägar fått in egna kandidater
i partiets ledande organ så att dessa kom att bli mensjevikdominerade.
Rosa Luxemburg tar i sin artikel egentligen inte upp de sakfrågor
Lenin diskuterar. Hon riktar istället sin kritik mot Lenins underliggande
tendenser till övercentralism (detta beror inte, som Lenin hävdar
i ETT STEG FRAMÅT, TVÅ STEG TILLBAKA - svar till Rosa Luxemburg,
på att Rosa stöder mensjevikerna i deras försök att åsidosätta "partidisciplinen",
utan på att hon koncentrerat sig på de i hennes ögon farligaste
åsikterna hos Lenin. En av dessa är att partiet framförallt byggs
uppifrån, från partikongressen och nedåt: "Min idé är å andra sidan
(till skillnad från mensjevikledaren Martovs, vår anm.) var 'byråkratisk'
i den meningen att partiet skulle byggas från toppen och nedåt,
från partikongressen till den enskilda partiorganisationen" (Col1ected
Works VII, sid. 405). "Byråkrati eller demokrati är egentligen
centralism eller autonomism. Det är den revolutionära socialdemokratins
organisationsprincip mot 'den opportunistiska socialdemokratins
organisationsprincip. Den senare strävar efter att utgå från botten
och uppåt, och därför, där det är möjligt och sä mycket som möjligt,
står den för autonomism. och 'demokrati', som för de ivrigaste (eng.
overzealous) övergår i anarkism. Den förra strävar efter att utgå
från toppen och nedåt och förespråkar därför en utökning av centrats.
Rättigheter och makt på delarnas bekostnad" (Collected Works VII,
sid. 396 f). Vi ska inte här i förordet gå in på en kritik av Lenins
partiuppfattning, utan överlåter den åt Rosa Luxemburg.
Lenin menar i sitt svar till Rosa Luxemburg, att hon missuppfattar
och förvränger hans syn på "centrums" auktoritet. Till sitt försvar
andrar han att det inte var han som skrev de citerade stadgarna.
Han hade emellertid inget att invända mot att de antogs. Den paragraf
det framförallt gäller, den om centralkommitténs rätt att tillsätta
medlemmar i de lokala kommittéerna (§ 6), säger att centralkommittén
"fördelar partiets krafter". Lenin kommenterar i en not: "Kan man
verkligen fördela krafter utan att skicka människor från en kommitté
till en annan?" (Collected Works VII, sid. 396) Av detta uttalande
kan vi dra slutsatsen att de politiska kaderförflyttningar (av bolsjeviker)
som förekom i Sovjetunionen efter oktoberrevolutionen och som i
allmänhet brukar "förklaras" med landets svåra läge och inbördeskriget
(vilket startade efter omförflyttningarnas början) har sina rötter
i bolsjevikpartiets inre struktur och förekom långt tidigare.
Vi vill också här ta upp några i vårt tycke felaktiga åsikter
om förhållandet mellan klass och parti som återfinns i debatten
mellan Lenin och Rosa Luxemburg. För en mera uttömmande redovisning
hänvisar vi till vår utmärkta pamflett "Klass och Parti" av Rossana
Rossanda.
Vi börjar med Lenin: "Vi är en klass' parti, och därför ska (eng.
should) nästan hela klassen (och i tider av krig och inbördeskrig,
hela klassen) agera under vårt partis ledarskap, ska vara så nära
anhängare till vårt parti som möjligt" (Collected Works VII, sid.
260). Förbundet Arbetarmakt menar, att oberoende av om en organisation
proklamerar sig som arbetarnas klassorganisation eller ej, så kommer
inte arbetarklassen att falla i farstun för en sådan proklamation
ut i tomma luften, den kommer inte att låta sig "ledas" i den betydelse
av ordet som alla generalstaber utan arméer inlägger; mobilisering
av massorna". Vi menar att det är arbetarklassens egen organisering,
i självständiga klass organisationer (arbetsplatskommittéer, arbetarmilis,
arbetarråd, osv.) som är den enda vägen för arbetarklassen att kämpa
för och utöva sin makt. I arbetarråden kan den revolutionära organisationen
utöva sitt inflytande, men i respekt för klassens beslut.
Vi hävdar detta trots Lenins uttalade motvilja mot proletär demokrati.
Och så Rosa Luxemburg: "Den (socialdemokratin) är proletariatet
självt" (sid. 7). Vi menar att ingen politisk organisation (vilket
förvisso den ryska socialdemokratin var) kan utgöra något annat
än en del av arbetarklassen, och kan aldrig representera något annat
än å1g självt. En enda organisation kan jämställas med "proletariatet
självt", nämligen arbetarklassens självständiga organisation för
erövrandet av den totala makten - arbetarråden.
Vidare: Rosa Luxemburg skriver mycket om "centralism" och "decentralism".
Eftersom det i den socialistiska rörelsen tycks råda en del förvirring
kring de här begreppen, vill vi säga att det för oss inte är huvudfrågan
huruvida ett socialistiskt samhälle är geografiskt "decentraliserat"
eller ej. I så fall skulle vi ha jublat över Folkrepubliken Kina.
Det väsentliga" är om arbetarklassen innehar den verkliga samhällsmakten
(alltså inte bara "enligt författningen"), eller om den är koncentrerad
till en avskild elit. Likaså är frågan om politisk "centralism"
kontra "decentralism" felaktigt ställd. Politisk "decentralism"
utgör inget verkligt alternativ. Pudelns kärna är, om makten ligger
hos en instans, arbetarråden, vilket är vår uppfattning,
eller hos flera t.ex. partiledning, centralsovjeter, nationella
organisationer av fabrikskommittéer, riksdagar, etc. Den senare
varianten brukar betecknas som "polycentralism", eller, i liberal
tappning "pluralism", och har föga eller intet med arbetarklassens
makt att göra.
Pariskommunen, en arbetarrådskongress, en strejkkommitté, de
engelska s.k. shop- stewardskommittéerna m.fl. exempel är alla högst
centraliserade, men ändå fullkomligt demokratiska. Feodalismen var
å andra sidan både decentralistisk och byråkratisk. Det väsentliga
är om den "centraliserade" apparaten kontrolleras ned1från, genom
valda och återkallbara delegater, eller om den kan avskilja sig
från dem för vilka den påstår sig handla.
Frågan om makten är den fråga inför vilken mänskligheten
står som alla andra frågor måste återföras på.
Förbundet Arbetarmakt/Förbundsstyrelsen
FÖRORD TILL 1981 ÅRS UTGÅVA
I början av detta århundrade var Ryssland ett efterblivet land.
Den övervägande delen av befolkningen fick sin utkomst från jordbruket.
Industrin som fanns var starkt koncentrerad. Den var till största
delen statsägd eller kontrollerad av utländskt kapital, och hade
inte som i Västeuropa vuxit upp som en fortlöpande stegring av en
kapitalistisk produktion. I Ryssland hade istället storindustrin
grundlagts med hjälp av "främmande" västeuropeiskt kapital. På grund
av detta fanns inte någon stark borgarklass att räkna med. Ryssland
styrdes av en absolutistisk regim och staten och dess byråkrati
spelade en central roll med stöd av adeln och storbönder. I marxistiska
termer skulle Ryssland kunna beskrivas som en blandning av asiatiskt,
feodalt och imperialistiskt dominerat kapitalistiskt produktionssätt.
Den ryska intelligentsian hade en lång tradition av kamp mot
den absolutistiska regimen, i t ex narodnikerrörelsen. I arbetarklassen
- fåtalig i förhållande till den övriga befolkningen, men starkt
koncentrerad - såg intelligentsian en allierad.
"Som kamp mot absolutismen, storgodsägande och prästerskap var
kampen i Ryssland lik den som bourgeoisien och intelligentsian var
tvungen att föra i väst- och Centraleuropa under 1800- talet. Därför
uppträder hos Lenin samma tankegångar och grundåskådningar som tidigare
under namn av borgerlig materialism så djupt upprörde de "bildade"
klickarna i väst. Han känner sig besläktad med dess förespråkare.
Men i Ryssland var det arbetarklassen som måste föra denna kamp.
Därför måste organet för denna kamp vara ett socialistiskt parti
som bekände sig till marxismen och övertog så mycket från den -
läran om den nödvändiga u-vecklingen från feodalismen över kapitalismen
till kommunismen, läran om klasskampen som drivande kraft - som
var nödvändig för en rysk revolution. Därför kallade Lenin sin materialism
för marxism och trodde att hans materialism var marxism."
(Ur Anton Pannekoeks "Lenin som filosof" ) Lenin, ledare för
bolsjevikpartiet och därmed för ryska revolutionen och den unga
sovjetstaten, "anpassade" marxismen till det ryska samhället, men
lyckades samtidigt med att förvränga teorin. Denna förvrängning
tog sig flera uttryck: i synen på filosofin, synen på arbetarklassen,
synen på den revolutionära organisationen, på fackföreningarna och
parlamentet, förhållandet till nationalismen.
Rosa Luxemburg, fostrad i den mer avancerade europeiska arbetarrörelsen,
reagerade på några delar av denna förvrängning, och kritiserade
i sin artikel "Organisationsfrågan i den ryska socialdemokratin"
Lenins partiuppfattning. Hennes artikel är ett direkt bemötande
av Lenins skrift "Ett steg framåt två gå steg tillbaka". F.ö. kan
man konstatera att Lenin fick stöd av väldigt få teoretiker inom
den revolutionära delen av den europeiska arbetarrörelsen. Desto
fler utvecklade, i likhet med Rosa Luxemburg en annan syn på marxismen
än den Lenin stod för; t ex Anton Pannekoek, Karl Korsch, Georg
Lukacs och Paul Mattick.
Lenins verk tog upp bolsjevikernas syn på händelserna under Ryska
Socialdemokratiska Arbetarpartiets 2:a kongress år 1903 och månaderna
därefter, då partiet splittrades på bolsjeviker och mensjeviker.
"Ett steg framåt, två steg tillbaka" behandlar speciellt hur kongressminoriteten,
mensjevikerna, efter kongressen vägrat rätta sig. efter dess beslut
och på olika vägar fått in egna kandidater i partiets ledande organ,
så att dessa kom att bli mensjevikdominerade. Lenin för härvid fram
synen att partiledningen ska ha kontroll över de lägre instanserna
i partiet, t ex över lokalavdelningarna.
Rosa Luxemburg skriver sin kritik bl.a. utifrån sitt medlemskap
i Polska och Litauiska Socialdemokratiska Partiet (Polen och Litauen
lydde då under Tsar- ryssland). Det var meningen att det Polsk-Litauiska
partiet skulle gå samman med det Ryska. Så blev nu inte fallet,
och det berodde inte bara på motsättningarna kring partidemokratin.
Rosa Luxemburg hade också en annan syn än Lenins på frågan: om "den
natione11a självständigheten", där hon var avvisande till parollen
om "nationellt självbestämmande" (bl.a. för Polen).
Den artikel av Rosa Luxemburg som vi publicerar nu, kritiserar
bara en del av den leninistiska revolutionsteorin, nämligen frågan
om partiets organisering. Därför är den titel som bl.a. anarkister
och syndikalister har gett artikeln när de publicerat den, "Marxism
kontra Leninism", både oegentlig och felaktig.
Rosa Luxemburgs artikel har snart 80 år på nacken, men så länge
leninisterna dominerar över andra strömningar som också kallar sig
revolutionära och marxistiska, är den aktuell.
I.
En uppgift utan motstycke i den socialistiska rörelsens historia
har fallit på den ryska socialdemokratins lott. Det är uppgiften
att bestämma vilken som är den bästa socialistiska taktiken i ett
land där det fortfarande råder absolut monarki. Det är ett misstag
att dra en strikt parallell mellan den nuvarande situationen i Ryssland
och de förhållanden som rådde i Tyskland under åren 1878-90, då
Bismarcks antisocialistiska lagar gällde. I övrigt är de på intet
sätt jämförbara.
De hinder som den socialistiska rörelsen möter genom att det
inte finna några demokratiska friheter är av en ganska sekundär
betydelse (sic!). Även i Ryssland har den folkliga rörelsen lyckats
med att komma över de barriärer, som staten satt upp. Folket har
funnit en egen "konstitution" (men en ganska osäker sådan) i gatans
parlament. Om det ryska folket håller denna kurs, kommer det så
småningom att vinna fullständig seger över självhärskardömet.
Den främsta svårigheten som den socialistiska verksamheten i
Ryssland ställs inför, kommer sig av att borgarklassens herravälde
i detta land döljs av en absolutistisk makt. Detta ger den socialistiska
propagandan en abstrakt karaktär, medan däremot den kortsiktiga
politiska agitationen antar en demokratisk-revolutionär förklädnad.
Bismarcks antisocialistiska lagar ställde vår rörelse utanför
den konstitutionella ramen i ett högt utvecklat borgerligt samhälle,
där klassmotsättningarna redan slagit ut i full blom i de parlamentariska
striderna (häri låg för övrigt det absurda i Bismarcks plan). Situationen
är helt annorlunda i .Ryssland. Problemet där är hur man skall kunna
skapa en socialdemokratisk rörelse vid en tidpunkt, då staten ännu
inte är i händerna på borgarklassen.
Denna omständighet har betydelse för agitationen och för sättet
att omplantera den socialistiska läran i rysk jord. Den leder också
direkt och på ett speciellt sätt till frågan om partiorganisationen.
Under normala förhållanden - d.v.s. när borgarklassens politiska
herravälde har föregått socialiströrelsen - får arbetarklassen den
första början till politisk solidaritet till skänks av bourgeoisien.
På detta stadium är enligt Kommunistiska Manifestet arbetarnas enande
inte resultatet av deras egna strävanden efter enhet utan en följd
av borgarklassens handlande "som för att nå sina egna politiska
mål tvingas att sätta proletariatet i rörelse..."
Men i Ryssland måste socialdemokratin genom egna ansträngningar
skapa en hel historisk period. Den måste leda de ryska proletärerna
från deras nuvarande fullständiga splittring, som förlänger enväldet,
till en klassorganisering som kommer att hjälpa dem att bli medvetna
om sina historiska mål och förbereda dem för kampen att nå dessa
mål.
De ryska socialisterna tvingas att genomföra en sådan organisering
utan att kunna dra nytta av de formella garantier, som man ofta
har under en borgerligt demokratisk regim, De förfogar inte över
det politiska råmaterial, som i andra länder bestås av det borgerliga
samhället självt. Liksom Gud Fader måste de så att säga låta sin
organisation växa fram ur intet.
Hur skall man åstadkomma en övergång från den organisationstyp
som är kännetecknande för det förberedande stadiet inom socialiströrelsen
- vanligen präglat av fristående lokala grupper och klubbar med
propaganda som huvudsaklig verksamhet - till enheten hos en stor
nationell sammanslutning som lämpar sig för gemensam politisk verksamhet
över hela det vidsträckta landområde, som behärskas av den ryska
staten? Det är de speciella problem som den ryska socialdemokratin
har grubblat över en tid tillbaka.
Autonomi och isolering är de mest utmärkande dragen hos den gamla
organisationstypen. Det är därför lätt att förstå att "centralism!"
har blivit slagordet för dem som vill ha en omfattande nationell
organisation.
Centralism blev temat i den kampanj som har bedrivits av "Iskra"-gruppen
de senaste tre åren. Det var den kampanjen som gav upphov till kongressen
i augusti 1903, en kongress som har kallats ryska socialdemokratiska
partiets andra kongress, men i själva verket var dess konstituerande
församling.
Vid partikongressen blev det klart, att termen "centralism" inte
helt täcker organisationsfrågan inom det ryska socialdemokratiska
partiet. Åter igen har vi fått lära oss, att ingen strikt formel
kan erbjuda lösningen på något problem inom den socialistiska rörelsen.
"Ett steg framåt, två steg tillbaka", författad av Lenin,
en framstående medlem av "Iskra"- gruppen, är en metodisk framställning
av de idéer som framförts av ultracentralisterna i den ryska rörelsen.
Den ståndpunkt som i denna bok förs fram med ojämförlig styrka och
logik, är den skoningslösa centralismen. .Den första princip som
slås fast är att det är nödvändigt att välja ut alla aktiva revolutionärer
och av dem bilda en särskild kår. Detta för att skilja dem från
den revolutionära men oorganiserade massan som omger denna elit.
Lenins tes är att partiets centralkommitté måste få privilegiet
att utnämna alla lokala partikommittéer. Den ska ha rätt att förordna
verkställande organ i alla lokalavdelningar, från Genéve till Liége,
från Tomsk till Irkutsk. Den ska också ha rätt att påtvinga alla
dessa sina egna färdiga regler och stadgar. Den ska ha rätt att
döma i sådana frågor som upplösning och bildande av lokala organisationer
utan att någon kan överklaga besluten. På detta sätt skulle centralkommittén
efter eget behag kunna bestämma sammansättningen av både partiets
centrala organ och partikongressen. Centralkommittén skulle bli
den enda tänkande delen i partiet. Alla andra grupperingar skulle
bli dess lydiga lemmar.
Lenin menar, att föreningen av den socialistiska massrörelsen
och en sådan strängt centraliserad organisationstyp är en specifik
princip i den :revolutionära marxismen. För att stödja denna tes
lägger han fram en hel rad argument som vi nu ska se litet närmare
på.
Allmänt talat kan man inte förneka, att den socialdemokratiska
rörelsen har en stark inneboende tendens till centralisering. Denna
tendens kommer från kapitalismens ekonomiska struktur, som huvudsakligen
är en centraliserande faktor. Den socialdemokratiska rörelsen verkar
inom den stora borgerliga staten. Dess uppgift är att inom nationalstatens
gränser representera proletariatets klassintressen och att ställa
gemensamma intressen mot alla lokala intressen och gruppintressena.
Därför är socialdemokratin i regel motståndare till alla yttringar
av lokalism och federalism. Den strävar efter att förena alla arbetare
och alla arbetarorganisationer till ett enda parti oavsett nationella,
religiösa och yrkesmässiga skillnader. Socialdemokratin överger
denna princip till förmån för federalismen endast i undantagsfall,
som t.ex. i kejsardömet Österrike-Ungern.
Det är klart att den ryska socialdemokratin inte bör organiseras
som en federativ klump, bestående av en massa nationella grupper.
Det bör snarare bli ett enhetligt parti för hela tsarriket. Men
det är inte det, som vi ifrågasätter här. Vad vi diskuterar, är
hur stark centralisering som är nödvändig inom ett enat ryskt parti
i perspektivet av de speciella förhållanden, som partiet har att
verka under.
Socialdemokratiska partiet har ju vissa uppgifter som organ för
klasskampen. Och ser man problemet ur denna synvinkel, så verkar
det först som om partiets makt och styrka är direkt beroende av,
att man kan centralisera det. Men dessa formella uppgifter finna
inom alla aktiva partier. När det gäller socialdemokratin, betyder
de mindre än de historiska förutsättningarna.
Den socialdemokratiska rörelsen är den första i klassamhällets
historia, som i alla sina utvecklingsskeden hela tiden räknar med
massornas organisering och direkta, självständiga handlande.
Härigenom skapar socialdemokratin en typ av organisation som
helt och hållet skiljer sig från den som fanns hos tidigare revolutionära
rörelser, som t ex. jakobinernas och Blanqui- anhängarnas rörelser.
Lenin tycks nonchalera detta faktum, när han i sin bok (sid.
140) påstår att,. den revolutionäre socialdemokraten inte är någonting
annat än "en jakobin som är oupplösligt förenad med det organiserade
proletariatet, ett. proletariat som har blivit medvetet om sina
klassintressen".
För Lenin är skillnaden mellan socialdemokrati och blanquism
inte särskilt stor. Han menar, att vi istället för en handfull konspiratörer
har fått ett klassmedvetet proletariat. Då glömmer han att hans
uppfattning av denna skillnad kräver en fullständig omvärdering
av våra organisationsidéer och även en helt annan innebörd i begreppet
centralism och i förhållandet mellan partiet och själva kampen.
Blanquismen räknade inte med att arbetarklassen skulle delta
med direkt handlande. Därför behövde man inte heller organisera
folket för revolutionen. Folket skulle spela sin roll bara i själva
revolutionsögonblicket. Förberedelserna skulle skötas av en liten
grupp revolutionärer som hade rustat sig för kuppen, ,Ja, det var
till och med så, att för att den revolutionära konspirationen, skulle.
lyckas så ansågs det vara bäst att hålla massan på avstånd från
konspiratörerna. Orsaken till att blanquisterna kunde hitta på något
sådant var, att det. inte fanns någon närmare kontakt mellan organisationens
konspirationer och folkmassornas dagliga kamp.
Blanquist-revolutionärernas taktik och konkreta uppgifter hade
inte mycket med den grundläggande klasskampen att göra. De improviserade
fritt. Och därför kunde de bestämma i förväg. De blev ti11 en färdigarbetad
plan. Som en följd av detta blev organisationens ordinarie medlemmar
reducerade till verkställande organ, som utförde på förhand givna
order, bestämda av någon utanför deras verksamhetsområde. De blev
centralkommitténs redskap. Här ser vi en annan egendomlighet hos
konspirationscentralismen - partisektionernas absoluta och blinda
underkastelse under styrelsens vilja, och utbredningen av styrelsens
auktoritet till alla delar av organisationen.
Socialdemokratin, däremot, arbetar på ett radikalt annorlunda
sätt. Den växer fram som en historisk nödvändighet ur den grundläggande
klasskampen. Och den sprider sig och utvecklas i enlighet med följande
dialektiska motsägelse: den proletära armén rekryteras och blir
medveten om sina mål under själva striden. Partiorganisationens
verksamhet, proletärernas växande medvetande om kampens mål, kampen
själv - dessa tre ting kan inte skiljas åt tidsmässigt och mekaniskt
De är bara olika aspekter på samma process. Socialdemokratin har
bara allmänna principer för kampen och inte någon färdig strategi
som en centralkommitté kan lära medlemmarna i partiet på samma sätt
som man utbildar militära förband. Dessutom varierar det socialistiska
partiets inflytelsesfär ständigt med kampens framgångar och motgångar,
under. det att organisationen skapas, och växer.
Därför kan inte en socialdemokratisk centralism grundas på partimed1emmarnas
blinda lydnad och mekaniska underkastelse under partistyrelsen.
Därför kan inte den socialdemokratiska rörelsen tillåta, att man
bygger en lufttät skiljemur mellan å ena sidan proletariatets klassmedvetna
kärna som redan finns inom partiet och å andra sidan de delar av
proletariatet som finns utanför partiet, ute bland folket.
Lenin bygger sin centralism på följande två principer:
1. Alla partiorgan skall in i minsta detalj blint underkasta sig
partistyrelsen, som ensam har att tänka, leda och besluta.
2. Kärnan av organiserade revolutionärer skall omsorgsfullt skiljas
från sin sociala och revolutionära miljö.
En sådan typ av centralism är enbart ett överflyttande av blanquismens
organisationsprinciper till den socialistiska arbetarklassens massrörelse.
I enlighet med denna uppfattning definierar Lenin sin "revolutionära
socialdemokrat" som en jakobin som är förenad med det organiserade
proletariatet, ett proletariat som har blivit medvetet om sina klassintressen".
I själva verket är inte socialdemokratin förenad med det
organiserade proletariatet. Det är proletariatet självt. Och därför
är socialdemokratisk centralism helt och hållet olik blanquistisk
centralism. Den kan bara vara vissa gruppers och inh3iders samlade
vilja, nämligen de grupper och inh3ider som är representativa för
arbetarklassens mest klassmedvetna, militanta och avancerade delar.
Den är, så att säga det avancerade proletariatets "själv-centralism".
Det är majoritetens styre inom partiet.
De nödvändiga villkoren för ett förverkligande av socialdemokratisk
centralism är: 1. Existensen av en stor skara arbetare som utbildats
för den politiska kampen. 2. Möjlighet för arbetarna att utveckla
sin egen politiska verksamhet genom inflytande på det offentliga
livet, partipressen, offentliga kongresser, etc.
Dessa villkor är ännu inte helt uppfyllda i Ryssland. När det
gäller det första villkoret, kan man nu bara se embryot till en
proletär förtrupp medveten om sina klassintressen och med förmåga
till självstyrelse i den politiska verksamheten. All socialistisk
agitation och organisation borde syfta till att påskynda bildandet
av en sådan förtrupp. Det andra villkoret kan bara uppfyllas under
en regim som tillåter fri politisk verksamhet.
Lenin förkastar helt och hållet dessa slutsatser. Han är övertygad
om att det i Ryssland redan finns alla nödvändiga förutsättningar
för ett mäktigt och centraliserat parti. Han förklarar, att "det
är inte längre är proletärerna utan istället vissa intellektuella
i vårt parti som behöver undervisas i organisations- och disciplinfrågor"
(sid. 145). Han förhärligar fabrikens uppfostrande betydelse. Fabriken,
säger han, vänjer proletariatet vid "disciplin och organisation"
(sid. 147).
När Lenin säger detta, visar han åter, att hans uppfattning om
socialistisk organisation är helt mekanisk. Den disciplin som Lenin
talar om inhamras i arbetarklassen inte bara av fabriken utan också
av den militära apparaten och den statliga byråkratin - av hela
den auktoritära borgerliga staten.
Vi gör oss skyldiga till självbedrägeri och missbruk av ord,
om vi använder en och samma term - disciplin - för att beskriva
så olika företeelser som: 1. avsaknaden av tanke och vilja hos en
tusenlemmad robot, som rör sig automatiskt, och 2. den spontana
samordningen av medvetna politiska handlingar hos en grupp människor.
Vad finns det gemensamt mellan den lydiga undergivenheten hos en
förtryckt klass och den organiska självdisciplinen hos en klass
som kämpar för sin frigörelse?
Självdisciplin inom socialdemokratin betyder inte, att man ersätter
de borgerliga härskarnas herravälde med den socialistiska centralkommitténs
herravälde. Arbetarklassen kommer att få en annan sorts disciplin,
den socialistiska, frivilligt påtagna självdisciplinen. Och den
har ingenting att göra med den disciplin som kapitaliststaten tvingat
på arbetarna. Nej, den kommer när man utrotar det gamla samhällets
lydnad och servilitet.
Centralism är i socialistisk mening inte något absolut, som kan
tillämpas i vilken fas som helst i arbetarrörelsens utveckling.
Den är en tendens, som förverkligas i samma takt som den
utveckling och politiska träning som arbetarmassorna uppnår under
sin kamp.
Det finns inte de nödvändiga förutsättningarna för att denna
typ av centralism helt och hållet skall kunna förverkligas i den
ryska rörelsen. Och utan tvivel är detta ett svårt hinder för rörelsen.
Absolut makt åt centralkommittén (som på något mystiskt sätt
skulle representera de andras vilja) istället för det majoritetsvälde
bland partiets medvetna arbetare som än så länge inte går att förverkliga
- detta skulle innebära, att arbetarmassorna inte kunde få någon
öppen kontroll över partiorganen. Istället skulle det bli så att
centralkommittén kontrollerade det revolutionära proletariatet.
Det är ett misstag att tro, att detta skulle kunna bli endast ett
"provisorium".
Den ryska arbetarrörelsens historia visar det tvivelaktiga värdet
av en sådan centralism. Lenin vill ha en allsmäktig centralmakt
med obegränsad rätt att kontrollera och intervenera. Givetvis kommer
denna makt inte att inskränkas till rent tekniska frågar som förvaltning
av fonder, fördelningen av uppgifter inom propaganda och agitation
och distributionen av trycksaker. Det politiska syftet med ett organ
med så stor makt är förståeligt endast om det gäller utarbetandet
av en enhetlig aktionsplan, i det fall centralorganet tar initiativet
till en omfattande revolutionär verksamhet.
Men vad har man hittills gjort för erfarenheter inom den ryska
socialistiska rörelsen'? De mest lyckade och fruktbärande förändringarna
i den taktiska politiken under de senaste tio åren har inte varit
några påfund som kommit från vissa ledare och ännu mindre från några
centrala organ. De har alltid varit spontana produkter av en jäsande
rörelse. Så var det under den ryska arbetarrörelsens första stadium,
som började med den spontana generalstrejken i S:t Petersburg i
mars 1901, Generalstrejken i Rostov Don 1903, som utgjorde nästa
taktiska vändpunkt i det ryska proletariatets rörelse, var också
en spontan handling. "Helt av sig själv'' utvidgades strejken till
att omfatta även politiska demonstrationer gatuagitation och stora
utomhusmöten. Inte ens den mest optimistiske revolutionär hade kunnat
drömma om något sådant några år tidigare.
Vår sak gynnades mycket av dessa händelser. Men när det gällde
initiativ och ledning spelade inte de socialdemokratiska organisationerna
någon större roll för utvecklingen. Visserligen var det så att dessa
organisationer inte var särskilt förberedda för sådana händelser
men detta faktum kan inte förklara revolutionärernas obetydliga
roll. Inte heller kan det förklaras 'av att det inte fanns någon
sådan allsmäktig central partiapparat som Lenin vill ha. Om en sådan
dirigerande institution funnits, skulle förmodligen lokalkommittéernas
oordning ökat ytterligare genom att skillnaden mellan massans häftiga
angrepp och den officiella socialdemokratins försiktiga hållning
betonats. Samma fenomen - att de centrala partiorganen spelar en
mycket obetydlig roll när det gäller att utarbeta kampformerna -
kan man se i Tyskland och andra länder idag. Socialdemokratins kampformer
är överhuvudtaget inte någonting som man kan "hitta på". De är resultatet
av en rad skapande handlingar i den ofta helt spontana klasskampen,
medan man prövar sig fram.
Det medvetna kommer efter det omedvetna. Den subjektiva logiken
hos de. mänskliga varelser som deltar i det historiska skeendet
kommer efter det historiska skeendets logik. Ledarinstitutionerna
i socialistpartiet utgör alltid en konservativ kraft. Erfarenheten
visar att varenda gång som arbetarrörelsen vinner terräng så utnyttjas
detta till det yttersta av dessa institutioner. Och samtidigt förvandlar
de framgångarna till det slags fästning, som understödjer vidare
framsteg.
Det tyska socialdemokratiska partiets nuvarande taktiska politik
har vunnit allmän uppskattning, eftersom den är både smidig och
fast på en gång. Detta är ett tecken på partiets fina anpassning
in i minsta detalj i vardagens arbete. Partiet har metodiskt studerat
alla tänkbara möjligheter under dessa förhållanden. De vet hur man
ska utnyttja dem utan att behöva ändra på sina principer.
Men just fulländningen av denna anpassning förhindrar nu vidare
utblick. Det finns en tendens inom partiet att betrakta den parlamentariska
taktiken som den socialistiska verksamhetens enda och oföränderliga
taktik. Folk vägrar t.ex. att överväga den möjligheten (som förespråkats
av Parvus) att vi måste ändra taktik, om den allmänna rösträtten
skulle avskaffas i Tyskland. Och det trots att den tyska socialdemokratins
ledare anser att en sådan förändring är tänkbar.
En sådan tröghet beror till stor del på att det är mycket besvärligt
att i de abstrakta hypotesernas tomrum göra sig en föreställning
om politiska situationer som ännu inte existerar. Det står klart,
att det viktiga för socialdemokratin inte är att göra i ordning
en uppsättning direktiv, som är klara att användas i alla kommande
situationer. I stället gäller det, att för det första uppmuntra
till en riktig historisk värdering av de kampformer som svarar till
de givna situationerna, och för det andra att skapa en förståelse
för dels föränderligheten i det nuvarande skedet och dels den oundvikliga
ökningen av den revolutionära spänningen när klasskampens slutliga
mål närmar sig.
Om vi, i enlighet med Lenins önskemål, tillåter att partiets
centrala organ får en sådan absolut makt av negativ karaktär, så
stärker vi den konservatism som alltid finns hos sådana organ, och
det kommer att bli farligt. Men om vi vill att det socialistiska
partiets taktik skall utformas inte av en centralkommitté utan av
hela partiet, eller ännu bättre av hela arbetarrörelsen, då är det
klart att partiets sektioner och federationer behöver handlingsfrihet.
Och en sådan frihet är det enda som kan få dem att utveckla sin
revolutionära initiativkraft och att utnyttja alla en situations
möjligheter. Lenins auktoritära ultracentralism är full av dödas
ben. Den är inte någon positiv eller skapande idé. Lenin försöker
inte göra partiets verksamhet mera fruktbärande. I stället är hans
mål att själv kunna kontrollera partiet. Han vill krympa rörelsen,
inte utveckla den. Han vill slå rörelsen i bojor, inte ena den.
För närvarande skulle ett sådant experiment bli dubbelt farligt
för den ryska socialdemokratin. Den står inför en rad avgörande
slag mot tsarismen. Den skall just gå in, eller har just gått in,
i ett skede av skapande verksamhet i ökande takt. Och under denna
period kommer den att. (som van1igt under en revolutionär period)
utöka sitt område, och den kommer att spontant gå framåt med stora
steg. Att i detta ögonblick försöka binda partiets initiativkraft,
att omge det med taggtrådsstängsel, det är att göra det oförmöget
att genomföra dagens stora uppgifter.
De allmänna idéer som vi här har lagt fram om den socialistiska
centralismen räcker inte som bas för ett förslag till stadgar som
kan passa det ryska partiet. Slutgiltigt kan sådana stadgar bestämmas
bara av de förhållanden under vilka en organisation verkar under
en viss epok. Problemet för rörelsen i Ryssland är hur man skall
sätta en stor proletär organisation i rörelse. Inga stadgar kan
vara ofelbara. De måste gå igenom eldprovet.
Men utifrån vår allmänna uppfattning om socialdemokratins organisationsprinciper
tycker vi det är viktigt att säga, att den socialistiska andan kräver
- särskilt när masspartiet nyss har börjat bildas - att det blir
samordning och enighet inom rörelsen och inte en stel underkastelse
under en rad förordningar. Om partiet har förmåga till politisk
rörlighet kombinerad med en orubblig lojalitet till våra principer
och en strävan efter enighet, då kan vi lita på att alla brister
i partiets stadgar kommer att bli avhjälpta. Det som bestämmer värdet
av den eller den organisationsformen är för oss inte bokstaven utan
den levande ande som tillförs organisationen genom medlemmarna.
II.
Så långt har vi behandlat problemet centralism med utgångspunkt
från socialdemokratins allmänna principer, och i viss utsträckning
även i perspektivet av de speciella ryska förhållandena. Men den
militära ultracentralism Lenin och hans vänner talar för är inte
en följd av tillfällig meningskiljaktligheter. Det sägs, att den
har att göra med en kampanj mot opportunismen som Lenin har fört
på alla nivåer.
"Det är viktigt", säger Lenin (sid. 52) "att smida ett mer eller
mindre effektivt vapen mot opportunismen". Han tror, att opportunismen
härstammar från de intellektuellas karaktäristiska böjelse för decentralisering
, från deras motvilja mot sträng disciplin och "byråkrati", trots
att detta är nödvändigt för att partiet skall kunna fungera.
Lenin säger, att de intellektuella förblir inh3idualister och
strävar efter nihilism även efter det att de anslutit sig till det
socialdemokratiska partiet. Enligt honom är det bara bland de intellektuella
som man kan se ett avståndstagande från centralkommitténs absoluta
makt. Lenin menar, att den verklige proletären genom att följa sin
klassinstinkt finner ett slags vällustig njutning i att överlämna
sig i det fasta ledarskapets och den skoningslösa disciplinens järngrepp.
"Att motsätta sig byråkrati och sträva efter demokrati", skriver
Lenin, "är att förkasta den revolutionära socialdemokratins organisationsprincip
och godta opportunismens organisationsmetoder". (sid. 151)
Han säger, att en sådan konflikt mellan centralstyre och självstyre
finns i alla länder där reformism och revolutionär socialdemokrati
möts ansikte mot ansikte. Han pekar särskilt på den senaste striden
inom den tyska socialdemokratin, som gällde frågan om hur mycket
handlingsfrihet som partiet kan ge till socialistiska ledamöter
av lagstiftande församlingar.
Låt oss se lite närmare på de här parallellerna som Lenin dragit
upp.
Först och främst måste vi betona, att förhärligandet av proletärernas
förmodade medfödda genialitet i fråga om socialistisk organisation
inte i och för sig måste vara tecken på ett "revolutionärt marxistiskt"
sinnelag, Inte heller behöver den allmänna misstron mot intellektuella
vara det. Det är mycket lätt att visa att sådana argument själva
är ett uttryck för opportunism.
Motsättningen mellan de rent proletära elementen och de icke-proletära
intellektuella i arbetarrörelsen framställs som en ideologisk stridsfråga
av följande riktningar: De franska syndikalisternas halvanarkism.
som har "Varning för politikern!" som lösenord. De engelska fackföreningarna
som är fulla av misstro mot de "socialistiska visionärerna". Och,
om vi är korrekt informerade, den "rena ekonomismen", för en tid
sedan representerad inom den ryska socialdemokratin av "Rabotjaja
Mysl", som trycktes i hemlighet i S:t Petersburg.
I de flesta västeuropeiska socialistiska partier finns det utan
tvekan ett samband mellan opportunism och de "intellektuella", lika
sant som det finna ett samband mellan opportunism och decentralistiska
tendenser inom arbetarrörelsen.
Men ingenting är mera främmande för det marxistiska tänkesättets
historiskt-dialektiska metod än att skilja sociala företeelser från
sitt historiska sammanhang, och att lägga fram dessa företeelser
som abstrakta formler, som kan tillämpas på alla tänkbara förhållanden.
Om vi resonerar i abstrakta termer, kan vi säga, att den intellektuelle"
är ett socialt element som kommer från borgarklassen och därmed
är främmande för proletariatet. Han går med i den socialistiska
rörelsen inte på grund av sina naturliga klassintressen utan trots
dessa. Och av denna anledning har han lättare att göra opportunistiska
avvikelser än proletären. Av den sistnämnde kan vi vänta, att han
finner en säker revolutionär stödjepunkt i sina klassintressen,
så länge han inte lämnar sin ursprungliga miljö, den arbetande massan.
Men den konkreta form som denna den intellektuellas böjelse åt opportunismen
får, och framförallt på vilket sätt denna tendens kommer till uttryck
i organisatoriska frågor, beror alltid på hans särskilda sociala
miljö.
Borgerlig parlamentarism utgör den sociala grunden för de företeelser
som Lenin observerat i de tyska, franska och italienska socialistiska
rörelserna. Denna parlamentarism är grogrunden för alla opportunistiska
tendenser som nu finns inom den västeuropeiska socialdemokratin.
Det svaga parlamentarism som vi nu har i Frankrike, Italien och
Tyskland skapar en grund för sådana villfarelser hos den nuvarande
opportunismen som övervärdering av sociala reformer klass- och partisamarbete,
hopp om fredlig utveckling mot socialismen etc. Och detta är möjligt
genom att intellektuella i sin verksamhet som parlamentariker placeras
ovanför huvudena på proletariatet och genom att intellektuella och
proletärer skiljs åt inom det socialistiska partiet. Allt efter
som arbetarrörelsen växer, blir parlamentarismen en språngbräda
för politiska karriärister. Det är därför så många av borgarklassens
ambitiösa men misslyckade politiker samlas under de socialistiska
partiernas fanor. En annan källa till opportunismen av idag är de
stora socialdemokratiska organisationernas väldiga inflytande och
materiella tillgångar.
Partiet är ett bålverk som skyddar klassrörelsen mot avvikelser
i riktning mot mera borgerlig parlamentarism. För att kunna segra
måste dessa tendenser förstöra bålverket. De måste upplösa proletariatets
aktiva, klassmedvetna del till den formlösa massa, som "väljarkåren"
utgör.
Det är så idéer om "självstyre" och decentralisering uppstår
i våra socialdemokratiska partier. Vi märker, att dessa idéer tjänar
bestämda politiska syften. Man kan inte, som Lenin, förklara dem
genom att hänvisa till den intellektuelles psykologi och hans förmodade
brist på stabilitet. Man kan endast förklara dem genom att betrakta
den borgerliga parlamentariske politikerns behov, det vill säga
genom opportunistisk politik.
Läget är helt annorlunda i det tsaristiska Ryssland. Opportunismen
i den ryska arbetarrörelsen är allmänt sett inte en biprodukt till
socialdemokratins styrka eller borgarklassens sönderfall. Den är
en följd av det ryska samhällets efterblivenhet i politiskt avseende.
I Ryssland rekryteras de intellektuella till socialismen från
en enklare och betydligt mindre borgerlig miljö än i Västeuropa.
I förening med den ryska proletära rörelsen omognad åstadkommer
denna omständighet ett teoretiskt kringflackande, som sträcker sig
från ett fullständigt förnekande av den politiska aspekten på arbetarrörelsen
till den enfaldiga tron på effektiviteten av enstaka terroristdåd,
eller till och med fullständig politisk likgiltighet dränkt i liberalismens
och Kant-idealismens träsk.
Men den intellektuelle inom den ryska socialdemokratiska rörelsen
kan endast med svårighet lockas till oordning och upplösning. Det
strider nämligen mot det allmänna synsättet i den intellektuelles
miljö i Ryssland. Det finns inget borgerligt parlament i Ryssland
som kan stödja en sådan tendens.
Den Västeuropeiska intellektuelle som för närvarande bekänner
sig till "kulten av jaget" och som färgar även sin längtan efter
socialism med en aristokratisk moral, han är inte representativ
för den borgerliga intelligentian "i allmänhet". Han representerar
bara en viss fas i den sociala utvecklingen. Han är resultatet av
det borgerliga förfallet.
I Ryssland däremot, brukar den intellektuelle som gått med i
socialiströrelsen låta sina utopiska eller opportunistiska drömma
livnära sig på teoretiska formler i vilka jaget inte upphöjs utan
trycks ner, i vilka självförnekelsens och försoningsoffrets moral
är den ledande principen.
Narodnikerna ("populisterna") av 1875 uppmanade den ryska intelligentian
att försvinna i bondemassan. De överciviliserade efterföljarna till
Tolstoj talar idag om att fly bort till "det enkla folkets" liv.
På samma sätt vill "den rena ekonomismens" förkämpar i den ryska
socialdemokratin, att vi ska böja oss för arbetets "valkiga hand".
Om vi i stället för att på Ryssland mekaniskt tillämpa formler
som utarbetats i Västeuropa närmar oss organisationsproblemen utifrån
de särskilda ryska förutsättningarna, så kommer vi till slutsatser
som är diametralt motsatta Lenins.
Att pådyvla opportunismen en oföränderlig kärlek till en viss
organisationsform, d.v.s.. decentralism, det är att tappa själva
kärnan i opportunismen.
När det gäller organisationsfrågan, eller vilken annan fråga
som helst, så känner opportunismen bara till en princip: frånvaron
av principer. Opportunismen väljer sitt sätt att handla med syftet
att det skall passa med de förutsättningar som finns för tillfället,
förutsatt att dessa ser ut att leda till målet i fråga.
Om vi i likhet med Lenin definierar opportunismen som den tendens
som förlamar arbetarklassens oberoende revolutionära rörelse och
förvandlar den till en grupp ambitiösa borgerliga intellektuella,
då måste vi också erkänna, att i en arbetarrörelses första stadium
sker detta mycket lättare genom sträng centralisering (sic!) än
genom decentralisering. Det är genom extrem centralisering som en
ung outbildad proletär rörelse mest fullständigt kan komma i händerna
på de intellektuella ledare som sitter i en centralkommitté.
Även i Tyskland möttes förkämpar för de två motsatta organisationstyperna
i diskussioner. Det var i den socialdemokratiska rörelsens begynnelse
innan det uppstått en fast kärna av medvetna proletärer och innan
man fått en taktisk politik grundad på erfarenhet. "Allmänna tyska
arbetarföreningen", grundad av Lassalle stod för extremt centralstyre.
/Allgemeine Deutsche Arbeitervereing bildad 1863 - ö,a./ Självstyrelsens
princip stöddes av det parti som bildades vid kongressen i Eisenach
under medverkan av W. Liebknecht och A. Bebel. /Deutsche Sozialdemokratische
Arbeiter Partei. bildad 1869 - ö.a./
"Eisenach-männens" taktik var helt förvirrad: Men ändå bidrog
de betydligt mer till väckande av klassmedvetande hos de tyska massorna
än vad Lassalle-anhängarna gjorde. Mycket tidigt spelade arbetarna
en framträdande roll i detta parti (vilket visades genom de många
arbetarpublikationerna i provinserna), och rörelsen utbredde sig
snabbt. Samtidigt ledde Lassalle- anhängarna sina trogna från det
ena misslyckandet till det andra - trots alla sina experiment med
diktatorer.
Allmänt talat föredrar de opportunistiska intellektuella en sträng,
despotisk centralism vid en tidpunkt då de revolutionära elementen
bland arbetarna ännu saknar sammanhållning och då rörelsen trevar
sig fram, som i Ryssland idag. I ett senare utvecklingsskede under
ett parlamentariskt styre och då det finns ett starkt arbetarparti
då framträder de opportunistiska tendenserna hos de intellektuella
som en böjelse för "decentralisering".
Om vi antar den ståndpunkt som Lenin påstår är hans egen, och
är rädda för de -intellektuellas inflytande i den proletära rörelsen
så kan vi inte tänka oss någon större fara för det ryska partiet
än Lenins organisationsplan. Ingenting kommer mera säkert att
förslava en ung arbetarrörelse under en makthungrig intellektuell
elit än denna byråkratiska tvångströja. som kommer att förlama rörelsen
och förvandla den till en robot som styrs av en centralkommitté.
Å andra sidan finns det ingen säkrare garanti mot opportunistiska
intriger och personlig maktsträvan än proletariatets fria revolutionära
handlande. Och det ger också arbetarna politisk ansvarskänsla och
självtillit.
Det som idag bara är ett spöke som jagar Lenin i hans fantasi,
kan bli verklighet i morgon.
Låt oss inte glömma bort, att den revolution som snart kommer
att bryta ut i Ryssland blir en borgerlig och inte en proletär revolution.
Detta förändrar radikalt villkoren för den socialistiska kampen.
Även Rysslands intellektuella kommer snabbt att genomsyras av borgerlig
ideologi. Socialdemokratin är för närvarande det ryska proletariatets
enda vägledare. Men med detsamma efter revolutionen kommer vi att
få se, hur borgarklassen, och framförallt de borgerliga intellektuella,
försöker utnyttja massorna som ett trappsteg till makten.
De borgerliga demagogernas gyckelspel underlättas bara, om det
på nuvarande stadium blir så att spontant handlande, initiativkraft
och politiskt medvetande hålls tillbaka och hämmas i sin utveckling
genom förmynderskap av en auktoritär centralkommitté.
Ännu viktigare är, att den idé som ligger till grund för den
odugliga centralismen är grundfalsk - idén att vägen till opportunism
kan spärras genom paragrafer i partistadgarna.
Påverkade av de senaste händelserna i de socialistiska partierna
i Frankrike, Italien och Tyskland, tror de ryska socialdemokraterna,
att opportunism är något främmande som införts i arbetarrörelsen
av representanter för den borgerliga demokratin. Om det är så, kan
inga bestraffningar som är föreskrivna i partistadgarna hejda detta
intåg. Tillströmningen av icke- proletära rekryter till proletariatets
parti har djupliggande sociala orsaker. t.ex. småborgerlighetens
ekonomiska sammanbrott, den borgerliga liberalismens bankrutt och
den borgerliga demokratins urartning. Det är naivt att tro, att
denna ström kan stoppas av en formel som är nedskriven i stadgarna.
En handbok med regler kan leda verksamheten i en liten sekt eller
en privat klubb. Men den historiska strömmen forsar utan vidare
genom ett nätverk av de mest utstuderade paragrafer. Vidare är det
inte sant, att man försvarar arbetarklassens intressen, om man stöter
bort de element som slungas mot socialiströrelsen, när det borgerliga
samhället faller sönder. Socialdemokratin har alltid hävdat, att
den representerar inte bara proletariatets klassintressen utan också
hela det nuvarande samhällets framstegssträvanden. Den representerar
alla deras intressen som förtrycks av det borgerliga samhället.
Detta får man inte förstå enbart i den bemärkelsen, att alla dessa
intressen är inneslutna i det socialistiska programmet. Den historiska
utvecklingen förvandlar teorin till verklighet. I egenskap av politiskt
parti blir socialdemokratin en fristad för alla missnöjda element
i vårt samhälle, d.v.s.. för hela folket. Och det står i kontrast
mot de kapitalistiska herrarnas ynkliga minoritet.
Men socialisterna måste alltid veta, hur man skall underordna
lidandet, hatet och hoppet hos denna brokiga blandning under arbetarklassens
högsta mål. Socialdemokratin måste innesluta den icke-proletära
oppositionens uppror mot det nuvarande samhället inom gränserna
för proletariatets revolutionära handlande. Den måste i sig införliva
de element som kommer till rörelsen.
Detta är möjligt endast om socialdemokratin har hunnit få en
stark, politiskt skolad proletär kärna som är tillräckligt klassmedveten
för att, som hittills skett i Tyskland, ta på släp de klasslösa
och småborgerliga element som går med i partiet. I detta fall kan
strängare centralisering och hårdare disciplin formulerad i partistadgarna,
bli en effektiv vakt mot den opportunistiska faran. Det var så den
revolutionära socialistiska rörelsen i Frankrike försvarade sig
mot jauréisternas kaos. En förändring av den tyska socialdemokratins
stadgar i denna riktning skulle vara en mycket 1ämplig åtgärd.
Men även här är det fel att tänka på partistadgarna som ett vapen
som är självtillräckligt. De kan bli ett kraftfullt medel som förstärker
den proletära majoritetens vilja inom partiet. Men om det inte finns
en sådan majoritet, så är alla hot på papperet, även de mest fruktansvärda
straff, av noll och intet värde. Men tillströmningen av borgerliga
element till partiet är långt ifrån den enda orsaken till de opportunistiska
tendenser gom nu börjar synas inom socialdemokratin. En annan orsak
är själva naturen av den socialistiska verksamheten och de motsägelser
som finns i den.
Proletariatets internationella rörelse mot sin fullständiga befrielse
är något unikt. För första gången i civilisationens historia uttrycker
nämligen folket sin vilja medvetet och i opposition mot alla styrande
klasser. Men denna vilja kan inte tillfredställas inom det nuvarande
systemet.
Men nu kan massan uppnå och stärka denna vilja enbart under den
dagliga kampen mot den rådande sociala ordningen - d.v.s.. inom
gränserna för det kapitalistiska samhället.
Dels har vi massan - och dels massans historiska mål som ligger
utanför det rådande samhället. Dels har vi den dagliga kampen -
och dels den sociala revolutionen. Det är under sådana dialektiska
motsättningar som socialiströrelsen arbetar.
Det visar sig, att denna rörelse avancerar bäst genom att hålla
en kurs mitt emellan de båda faror som ständigt hotår den. Den ena
faran är masskaraktärens försvinnande - den andra att den överger
sitt mål. Den ena att den går tillbaka och blir en sekt - den andra
faran att den blir en borgerlig socialreformistisk rörelse.
Det är därför meningslöst att i motsättning till den historiska
erfarenheten en gång för alla försöka fastställa den revolutionära
socialistiska kampens inriktning med formella metoder, som man tror
ska skydda arbetarrörelsen mot alla möjligheter till opportunistiska
avvikelser. Den marxistiska teorin är ett pålitligt hjälpmedel som
ger oss möjlighet att känna igen och slå ner typisks yttringar av
opportunism. Men den socialistiska rörelsen är en massrörelse. Fårorna
inom fen kommer inte från lömska stämplingar av inh3ider och grupper.
De uppstår ur oundvikliga sociala förhållanden. Vi kan inte i förväg
försäkra oss mot alla möjligheter av opportunistiska avvikelser.
Sådana faror kan bara övervinnas av rörelsen själv - och då med
hjälp av den marxistiska teorin, men först efter att dessa faror
blivit påtagliga.
Från denna utgångspunkt tycks opportunismen vara resultatet av
och en oundviklig fas i arbetarrörelsens historiska utveckling.
Den ryska socialdemokratin uppstod för en kort tid sedan. De
politiska förhållanden under vilka den proletära rörelsen utvecklas
i Ryssland är helt egenartade. I detta land är opportunismen till
stor del en biprodukt till en trevande och experimenterande socialistisk
verksamhet, som söker sig fram på mark som inte liknar någon annan
i Europa.
I belysning härav är vi mycket förvånade över att höra påståendet
att det skulle vara möjligt att undvika varje möjlighet till opportunism
i den ryska rörelsen genom att skriva ner vissa ord - istället för
andra - i partistadgarna. Ett sådant försök att driva ut opportunismen
med besvärjelser på en bit papper kan visa sig bli mycket farligt
- inte för opportunismen utan för den socialistiska rörelsen.
Om man stör den naturliga rytmen hos en levande varelse, så försvagar
man den, och man minskar dess motståndskraft och stridslust - i
detta fall inte bara mot opportunismen utan också (och det är säkert
mycket viktigt) mot den rådande sociala ordningen. De metoder som
föreslagits vänder sig mot det som de skulle försvara.
I Lenins ängsliga strävan att upprätta den allvetande och allsmäktige
centralkommitténs förmyndarskap över en lovande och livskraftig
arbetarrörelse för att skydda den mot varje felsteg, känner vi igen
symptom på samma subjektivism som mer än en gång lagt hinder i vägen
för det socialistiska tänkandet i Ryssland.
Det är roande att tänka på de egendomliga kullerbyttor som det
aktningsvärda mänskliga "jaget" har fått göra i den moderna, ryska
historien. Slagen till marken och nästan söndersmulad av den ryska
absolutismen tar "jaget" hämnd genom att ägna sig åt revolutionär
verksamhet. I skepnaden av en grupp konspiratörer och under namnet
av den icke existerande Folkviljan sätter den sig på en tron och
förklarar sig vara allsmäktig. /Förf. syftar på perioden 1879-1883
med terroristdåd och mordet på Alexander II. - ö.a./ Men motståndaren
visar sig vara starkare. Knutpiskan triumferar, och den tsaristiska
makten tycks vara det "legitima" uttrycket för historien.
Så småningom uppträder på scenen ett ännu legitimare barn till
historien - den ryska arbetarrörelsen. För första gången läggs grunden
till en verklig "folkvilja" på rysk mark. Men här kommer "jaget"
hos den ryske revolutionären fram igen! Det står på huvudet och
förklarar sig åter vara historiens allsmäktige ledare - denna gång
med titeln Hans Excellence det Ryska Socialdemokratiska Partiets
Centralkommitté.
Den vige akrobaten tycks inte fatta, att den ende som idag förtjänar
att vara ledare är arbetarklassens kollektiva "Jag". Arbetarklassen
kräver rätten att få göra sina egna misstag och själv lära sig av
historiens dialektik.
Låt oss tala rent ut. De misstag som en verkligt revolutionär
arbetarrörelse begår är historiskt sett omätligt mycket fruktbarare
och värdefullare än ofelbarheten hos den dugligaste centralkommitté.
|