Martin Glaberman
MAO SOM DIALEKTIKER
Orginaltitel: Mao as a dialectician
Orginalutgåva: Publicerad i tidskriften International
Philosophical Quarterly, vol. VIII, nr l, mars 1968
Första svenska utgåva: Libertad-gruppen, Göteborg 1969 (stencil)
Andra svenska utgåva: Växjö Ungsocialister, Växjö november
1972
Tredje svenska utgåva: ARBETARPRESS, Göteborg april 1974
Författare: Martin Glaberman
Översättning: Ingemar Johansson
FÖRORD TILL VÄXJÖ UNGSOCIALISTERS UTGÅVA
Författaren till denna skrift Martin Glabertman, tillhör
den amerikanska gruppen Facing Reality. "Mao as a dialectican"
publicerades i , International Philosophical Quarterly,
vol. VIII, nr l, mars 1968.
MAO SOM DIALEKTIKER är en kritik av Mao Tse-tungs filosofiska
skriverier utifrån en dialektisk metod, som utarbetats av Hegel,
Marx och i viss mån också Engels och Lenin.
Glaberman är emellertid noga med att avgränsa Maos tänkande från
det kinesiska kommunistpartiets politik, fastän han själv konstaterar
att Maos filosofi tjänar de egna politiska behoven. Genom denna
begränsning förblir kritiken av maoismen partiell. Den idémässiga
kritiken måste sammanbindas med en revolutionär kritik av det kinesiska
kommunistpartiets praktik och ,en allvarlig penetrering av revolutionens
problematik i den s.k. "tredje världen".
FACING REALITY:
Efter 2:a världskriget greps många inom den "marxistiska" rörelsen
av djup förstämning över alla de chanser till revolutionär aktion
man fumlat bort, från börskraschen 1929 och framåt. Detta gällde
särskilt den gren av rörelsen som fortfarande på fullt allvar umgicks
med tanken på en världsrevolution, dvs trotskismen. Följden av denna
ruelse blev konstituerandet av ett antal utbrytargrupper, huvudsakligen
sammansatta av fd trotskister. De mest kända var Facing Reality
i USA (med C L R James som ledande namn) och Socialisme ou
Barbarie i Frankrike (med Paul Cardan i täten). Dessa grupper
kom ganska snart närma sig en revolutionär frihetlig ståndpunkt.
Ti1l skillnad från sin franska motsvarighet betraktar sig Facing
Reality som "marxister" (så som vi "normalt" definierar begreppet
- inom inte alltför snäva ramar). Vidare återvänder de gärna till
Lenins. mera progressiva verk (Staten och revolutionen, Imperialismen
som kapitalismens högsta stadium och vissa filosofiska arbeten).
Facing Reality's uppgörelse med "Rörelsen" har ofullständighetens
alla kännemärken. För en uppgörelse med "Mao'Tse-tung-tänkandet"
är de dock mer än väl kvalificerade.
FÖRORD TILL ARBETARPRESS UTGÅVA
Vi tycker att Martin Glabermans Mao som dialektiker utmärkt
väl talar för sig själv. Vi finner det alltså inte motiverat att
i detta förord göra invändningar mot någon eller några teser som
Glaberman ställer upp, utan skulle istället vilja göra några påpekanden.
Först och främst vill vi betona sambandet mellan politisk praktik
och den filosofi som ligger till grund för denna. Som Glaberman
skriver: "Vad som.…är mest iögonfallande är att hans (Maos) filosofi
är hans politiks tjänare". Vi anser inte att man kan applådera Mao
Tse-tungs praktiska politik i samma andetag som man erkänner att
Maos "tolkning" av den historiska och dialektiska materialismen
är rappakalja. Överfört i ett större sammanhang: man kan inte beskriva
det kinesiska samhället som ett exempel på socialism, eller ens'
"socialistiskt uppbygge", på samma gång som man hävdar att den ideologi,
som är detta samhälles officiella troslära, skulle vara närmast
kontrarevolutionär i andra sammanhang och andra länder. Det vore
detsamma som att hävda att ideologi och filosofi står lösryckta
från den materiella verkligheten, som om de vore någon slags bihang
som man kan ha, men lika gärna vara utan. Maos och den kinesiska
statsbyråkratins val av ideologi är sannerligen ingen "slump".
En annan sak som vi skulle vilja att läsaren begrundade speciellt
är Maos märkliga uppfattning av begreppet klasskamp. Vi vet
att en del (läs Förbundet Kommunist), i sitt nästan desperata
sökande efter ideologiska "brott" mellan stalinism och maoism, har
kommit att fastna för Maos betonande av klasskampens roll under
socialismen. Stalin hävdade som bekant redan på 1930-talet,
knappt20 år efter oktoberrevolutionen, att klasskampen var ett passerat
stadium i Sovjetunionen. Mao hävdar tvärtom att den kommer att pågå "i århundraden"( se not 23 ). Vad han
egentligen menar med klasskamp är ingenting annat än partikamp,
dvs. partiets kamp mot alla motståndare, i sista hand även
ett klassmässigt organiserat proletariat som är fast beslutet att
inte längre låta sig representeras utan träda fram som sitt eget
subjekt på den politiska scenen. Vid :flera incidenter under de
senaste åren (det kanske mest kända, exemplet är Shanghaikommunen)
har den kinesiska statsbyråkratin tvingats ikläda sig den märkliga
rollen av "arbetarklassen i kamp mot "vänsterspontanister", "anarkosyndikalistiska
avvikare" och "huliganer", m.a.o. arbetare. Vi är övertygade om
att statsbyråkratin under de närmaste åren kommer att finna sig
själva i denna situation tillräckligt många gånger för att t.o.m.
dess västerländska supporters skall börja ifrågasätta giltigheten
i Maos "marxism".
Förbundet ARBETARMAKT, Förbundsstyrelsen, maj 1974.
Martin Glaberman
MAO SOM DIALEKTIKER
Mao Tse-tungs anseende som filosof, som materialistisk dialektiker,
vilar i första hand på hans essäer "Om praktiken" och "Om motsättningar"
samt delvis på "Om det rätta sättet att lösa motsättningar inom
folket". Denna produktion uppgår, beroende på upplagan till 100
sidor eller något mer och skulle inte i vanliga fall berättiga sin
författare till att tas på allvar som filosof. Maos fall är emellertid
inget vanligt fall. Hans betydelse som politisk personlighet och
hans inverkan på historien kan inte ifrågasättas. Frågan om hans
filosofis natur får därför en betydelse som inte kan avfärdas med
hänvisning till gängse vetenskapliga normer.
Att granska Mao som dialektiker är förenat med vissa svårigheter.
Först och främst kvaliteten på hans arbete. Det skulle vara ganska
lätt att underbygga ståndpunkten att Mao som filosof är oskarp och
trivial. Det är svårt att ta professor George Thomsons påstående
att "Maos uppfattning om motsättningarna är skarpare och mer djupsinnig"
än Stalins(1) på allvar. Om det inte vore för att artikelns hela
innehåll röjer att Thomson menar allvar, skulle man kunna tro att
orden skrevs med glimten i ögat, som en kritik i form av överdrivet
beröm. Mer träffande är då Arthur A. Cohens omdöme, fällt i ett
speciellt sammanhang, att "detta är oskarp dialektik. Det är under
Marx, Engels och Lenins nivå. Det påminner om Stalins klumpiga tänkande
och stil."(2) Problemet med ett sådant resonemang är att det frestar
en att avfärda Maos filosofi i dess helhet som en oskarp, populariserad
parafras på Marx och Lenin. Maos filosofiska verksamhet förvandlas
till ett litet egennöje för den allsmäktige ledaren, som skördar
lagrar inom ett fack där han inte hör hemma. "Maos beskrivning av
kvalitativ förändring", säger Cohen, "tycks utgöra vidden av hans
originalitet som marxistisk dialektisk materialist." (3) Bakom oskarpheten
ligger emellertid en fullständig avvikelse från och ett förkastande
av den dialektiska materialismen. Detta måste undersökas för sig.
Mao Tse-tungs filosofiska åsikter är långt viktigare än hans tekniska
begränsningar som filosof.
Ännu en sak bör påpekas. Detta arbete behandlar enbart Mao som
dialektiker och jag vill på intet sätt påskina att slutsatserna
om Maos filosofiska ståndpunkter eller kvalifikationer automatiskt
kan överföras till andra teoretiska och praktiska frågor. Maos praktiska
kvalifikationer som revolutionär ledare är allmänt kända. Bortsett
från praktiska kvalifikationer och personlig framgång så tror jag
att Mao Tse-tung har lämnat betydande och nyskapande bidrag till
den politiska teorin. Hans teorier om gerillakrigföring och hans
utvecklande av teorin om en på bondeklassen och på en bondearmé
baserad nationell revolution är två exempel härpå. Dessa har dock
behandlats för sig och i andra sammanhang - en analys av Mao som
dialektiker bidrar väl ändå i sista hand till en sådan diskussion.
En av avsikterna med denna uppsats är att påvisa att förhållandet
mellan Maos filosofiska och politiska ståndpunkter inte automatiskt
kan sammanföras under samma dialektiska rubrik.
För det andra: vad finns det för måttstockar på dialektisk materialism,
vad kan användas som bedömningsgrund för Maos filosofiska arbeten?
Det mest korrekta svaret är att det inte finns några sådana måttstockar.
Jag tror emellertid att en godtagbar och högst användbar måttstock
kan härledas fram. Lenin påpekade en gång att "det är omöjligt att
till fullo förstå Marx Kapitalet och speciellt dess
första kapitel utan att ingående studerat och förstått helheten
i Hegels Wissenschaft der Logik. Följaktligen förstod
ingen av marxisterna ett halvt århundrade senare Marx!"(4) Jag har
tagit det som en utgångspunkt. Marx tillämpade den dialektiska materialismen
men fick aldrig tid över att författa en framställning av sin filosofi
eller snarare av sin metod. Engels filosofiska arbeten är av synnerligen
skiftande kvalitet.(5) Lenins filosofiska och andra arbeten uppvisar
en avsevärd kvalitetsförbättring efter hans studier av Hegel. Hans
fragmentariska Filosofiska anteckningar är mer givande än
hans bok Materialism och empiriokriticism(6), som är mer
materialistisk än dialektisk. De filosofiska insikter han vunnit
avspeglas klart i hans politiska arbeten från tiden efter de hegelska
studierna, i synnerhet gäller det Imperialismen som kapitalismens högsta stadium.(7) och Staten och revolutionen (8) . Jag har därför som måttstock
sökt använda en sorts syntes av Hegel och Marx och
Lenin, vilket väl tycks mig svara till en riktig syn på den dialektiska
materialismen. Den står och faller med den tillämplighet den visar
sig besitta i analysen av Mao.
OM PRAKTIKEN
I essän "Om praktiken" blir det uppenbart att Maos filosofi
inte bara är en popularisering av leninismen utan något annat. I
högre grad än hans övriga arbeten är den full av det oskarpa och
det triviala, banala plattityder framställs som djup visdom. Artikeln
går ut på att teorin utvecklas ur praktiken och "att människans
samhälleliga praktik är det enda kriteriet på sanningen i hennes
kunskap om yttervärlden."(9) Detta är enkla fakta vilket dock icke
innebär att det är dialektisk materialism. Samma ståndpunkt återfinns
i andra och helt motsatta filosofiska teorier. Kruxet är just hur
praktiken blir teori och hur denna sedan testas i praktiken. Artikeln
är i sin helhet, citaten från Lenin till trots, pragmatisk och empirisk.
"Den marxistiska filosofin, den dialektiska materialismen, har
två framträdande kännemärken. Det ena är dess klasskaraktär: den
medger öppet att den dialektiska materialismen står i proletariatets
tjänst. Det andra är dess inriktning på praktiken: den betonar teorins
avhängighet av praktiken, framhåller att teorin är grundad på praktiken
och i sin tur tjänar praktiken...Praktiken är den främsta och grundläggande
utgångspunkten i den dialektisk-materialistiska kunskapsteorin."(10)
Detta är allmänt sett helt giltigt, om än högst ensidigt. Giltigheten
bleknar emellertid bort när Mao skall konkretisera den genom exempel,
bevisa den.
Ett av de exempel som ges är människor som utifrån kommer på
studiebesök till de kommunistiska territorierna i Yenan och studerar
förnimbara realiteter. "När medlemmarna i studiegruppen har samlat
olika data och dessutom 'tänkt över dessa', är de i stånd att komma
till omdömet att 'kommunistiska partiets politik för nationell enhetsfront
mot Japan är genomgripande, ärlig och uppriktig'." (11) Detta är andra stadiet av kunskaps processen och redan nu måste vi
påpeka att varken Marx eller Lenin skulle ha tolererat något sådant
subjektivt nonsens om "ärlig och uppriktig". "Efter detta omdöme
kan de, om också de uppriktigt önskar enhet för att rädda nationen,
gå ytterligare ett steg och dra följande slutsats: 'Den nationella
enhetsfronten mot Japan kan bli framgångsrik'."(12) Och detta är
mer än bara ett exempel. Det är rent empirisk progression utan ett
spår av inre dialektik. Det är ett subjektivt omdöme, som fullständigt
saknar antydan om en inre och nödvändig progression från ett stadium
till det nästa.
De övriga exemplen står på samma nivå. Praktikens innebörd tolkas
på följande sätt: "Om ni vill ha direkt kännedom om ett visst ting
eller en viss klass av ting, måste ni personligen deltaga i den
praktiska kampen för att förändra verkligheten...endast genom personligt
deltagande... kan ni blottlägga detta tings eller denna klass' av
ting väsen och förstå dem."(13) Lite senare påstår han: "Om ni vill
lära känna revolutionens teori och metoder, måste ni deltaga i revolution."(14)
Stackars Karl Marx som aldrig fick en chans att vara med om just
det: Tilläggskommentaren: "det mesta av vår kunskap kommer ur indirekt
erfarenhet"(15) gör inte heller den saken bättre. Trots att sistnämnda
påstående gör det möjligt att påstå att Mao formellt har rätt, att
en sida balanseras mot den andra, förtar det i samband med denna
artikel inte på något sätt intrycket att uppfattningen om samhällelig
sanning reducerats till en order om anslutning till kommunistiska
partiet och "tillrättaläggandet" av citatet i fråga utgörs helt
enkelt av ett påstående att, om man tillhör partiet kan man låta
det göra ens erfarenheter.
Detta intryck förstärks ytterligare av ännu ett exempel: det
om en kamrat som tvekar att åta sig ett uppdrag. "Om han ägnar en
del tid åt arbetet och vinner erfarenhet, och om han är en människa,
som är villig att undersöka saker utan förutfattad mening och inte
en som angriper problemen subjektivt, ensidigt och ytligt, kan han
sedan dra slutsatser om hur han ska utföra arbetet och göra det
med friskare mod."(16) Sensmoralen av denna lilla berättelse, banal
som ett hurtigt ordspråk, är att kamrater borde inte tveka; att
med erfarenhet från arbetet blir de kvalificerade och experter.
Längre än så kan man inte komma från dialektiken. Jämför med följande
från Hegel:
"Den s.k. förklaringen och beviset av det konkreta element som
tillförs lärosatser visar sig delvis utgöra en tautologi och delvis
en förvirring av det verkliga förhållandet; vidare framgår det att
denna förvirring tjänade till att dölja det bedrägeri av kunskapsprocessen,
vilket har tagit upp erfarenheten ensidigt (detenda sätt på vilket
det kunde komma fram till sina enkla definitioner och grundsatser)
och kringgår vederläggning ur erfarenheten genom att undersöka och
tillerkänna den giltighet inte som konkret helhet utan som exempel,
och det bara i den riktning som tjänar hypotesen och teorin. I detta
den konkreta erfarenhetens underordnande till förmån för förutfattade
bestämningar fördunklas teorins grundval och uppvisas bara från
den sida som företer likhet med teorin..."(17)
Lenin citerade detta stycke i sina Filosofiska anteckningar
och tillade: "anmärkningsvärt riktigt och djupsinnigt" och "mot
subjektivism och ensidighet"(18). Det är som det skrevs som svar
på Maos "Om praktiken". Lenins anmärkning "Exempel: löjligt
anspråksfull behandling av trivialiteter, etc." är ännu en släng
åt Maos essä. Hegel betecknar Maos typ av filosofi som syntetisk
kunskapsprocess, ett underlägset tänkande som inte nått de höjder
dialektiken är mäktig.
Mao försvårar det ytterligare för sig genom de anspråk han ställer
på sin artikel. Den avslutande satsen lyder: "Detta är den dialektisk-materialistiska
kunskapsteorin i dess helhet, och detta är teorin om enheten mellan
kunskap och handling"(19). Vilket gör det omöjligt att påstå att
Mao bara avsåg att återställa jämvikten, att trycka lite mer på
praktiken, eftersom alla tidigare tryckt på teorin. Jämvikten är fullständigt upphävd och redaktören av den engelskspråkiga
upplagan av Maos samlade avslöjar varför: "Om praktiken skrevs för
att från den marxistiska kunskapsteorins ståndpunkt avslöja dogmatism
och empiricism, speciellt då de dogmatiska villfarelserna, som subjektiva
villfarelser inom partiet"(20). Dogmatism är det samma som ett överdrivet
fasthållande vid Marx' teorier. På samma gång som Mao etablerade
sitt ledarskap över det kinesiska kommunistpartiet, nödgades han
lägga den teoretiska grunden för vilka som helst avvikelser från
den marxistiska teorin som tycktes honom nödvändiga. Såvida praktiken
är det primära, och partiets praktik den ytterst avgörande av all
praktik, och om förhållandet mellan praktik och teori inte någonstans
uttrycks klart, så förkroppsligas följaktligen all praktik och teori
av "Mao Tse-tung-tänkandet". Den enkle partimedlemmen lämnas ingen
teoretisk metod med vilken han själv kan undersöka verkligheten,
ty partiets metod är empirisk och kan inte testas förutom i praktik,
dvs. när det är för sent. När Lenin säger "människans och mänsklighetens
praktik är testen, kriteriet på kunskapens objektivitet"(21) och
när han på många sätt och ställen upprepar denna idé, står det av
helhetssammanhanget fullständigt klart att han yttrar sig historiskt
i termer av väsentliga händelser och mänsklig erfarenhet. Han gör
inte som Mao, han ägnar sig inte åt "löjligt anspråksfull behandling
av trivialiteter".
I "Om praktiken" förekommer en ovanlig hänvisning till
klasskampen: "Människans samhälleliga praktik är inte begränsad
till verksamhet i produktionen utan antar många andra former klasskamp,
politisk verksamhet, vetenskap och konstnärlig verksamhet..."(22)
Klasskampen framställs senare i samma stycke återigen som ett annat
slag samhällelig praktik, avskild från det materiella livet, dvs.
produktionslivet. Detta är verkligen en avvikelse från Marx och
Lenin, för vilka klasskampen trots att den innehöll alla samhällsyttringar
framförallt återfanns inom produktionsprocessen. Det är svårt att
förstå just denna formulering utom i förhållande till det kinesiska
kommunistiska samhällets behov. Mao har framfört teorin om att klasskampen
under en mycket lång tid kommer att bli ett drag i det kommunistiska
samhället(23). Vilket emellertid inte av arbetarna får uppfattas
som ett fritt fram att kämpa för sina rättigheter i fabrikerna.
Följaktligen blir det nödvändigt att korrigera Marx och Lenin, att
överföra produktionsprocessen till politiken, dvs. till det område
där partiet utövar all kontroll och där självständig och spontan
arbetaraktivitet är utesluten.
I "Om praktiken" dyker också det första tecknet upp på
ett synsätt som ytterligare utvecklas i "Om motsättningar". "Allt
eftersom den mänskliga praktiken, vilken förändrar verkligheten
i överensstämmelse med givna idéer, teorier, planer eller program,
går längre och längre framåt blir människans kunskap om den objektiva
verkligheten likaledes djupare och djupare"(24). Lägg märke till
satsen: "i överensstämmelse med givna idéer, teorier, planer eller
program" och jämför den med Marx' berömda ord: "Det är inte människornas
medvetande som bestämmer deras vara utan tvärtom deras samhälleliga
vara som bestämmer deras medvetande"(25). Maos ord är, som jag skall
försöka visa nedan, inte en olycklig formulering, en följd av oskarphet
och uttryckssvårigheter. De utgör en länk i en idealistisk och intellektuell
historiesyn som är en integrerad del av Mao Tse-tungs filosofi.
OM MOTSÄTTNINGAR
Motsättningarna för oss till dialektikens kärna och det är nödvändigt
att börja med en antydan om vad dialektiken innebär. I förordet
till sin Phänomenologie des Geistes säger Hegel att "saken
uttöms inte i sitt ändamål utan när den utarbetas; inte heller är
det uppnådda resultatet i sig den konkreta helheten utan det tillsammans
med sin tillblivelseprocess..."(26) Samma sak säger han på många
ställen och på många sätt: att dialektiken är en helhet och en process,
inte bara några regler och slutsatser.
Att Lenin var förtrogen med denna dialektikens inre karaktär
framgår av de sexton punkter han noterade som "dialektikens element":
"1. Granskningens objektivitet (inte exempel, inte skillnader
utan tinget-i-sig).
2. Den fullständiga helheten av detta tings mångfaldiga relationer
till andra ting.
3. Detta tings (respektive fenomens) utveckling, dess
egen rörelse, dess eget liv.
4. Detta tings inre motsatta tendenser (och sidor).
5. Tinget (fenomenet etc.) som motsatsernas summa och enhet.
6. Dessa motsatsers, motsägelsefulla strävandes etc. kamp,
respektive utbredning.
7. Föreningen av analys och syntes - nedbrytandet av de enskilda
delarna och helheten, summeringen av dessa delar.
8. Varje tings (fenomens etc.) relationer är inte bara mångfaldiga,
utan allmänna, universella. Varje ting (fenomen, process etc.) är
förenat med varje annat.
9. Inte bara motsatsernas enhet, utan varje begränsnings, kvalitets,
drags, sidas, egenskaps övergång i varje annan ( i
sin motsats?).
10. Den oändliga upptäcktsprocessen av nya sidor, relationer,
etc.
11. Den oändliga processen av fördjupande av människans kunskap
om tinget, fenomenet, processerna etc., från urskiljbarhet till
väsen, från mindre djupt till djupare väsen.
12. Från samexistens till orsakssammanhang och från en sammanhangsform
och ett ömsesidigt beroende till en annan, djupare, generellare
form.
13. Upprepning på ett högre stadium av vissa drag, egenskaper
etc. av det lägre och
14. Det tydliga återvändandet till det gamla ( negationens negation
).
15. Innehållets kamp med formen och tvärtom. Förkastandet av
formen, innehållets omformning.
16. Kvantitets övergång till kvalitet och vice versa ( 15
och 16 är exempel av 9 )." (27)
Jag citerar dessa punkter i deras helhet - inte för att de lyckas
förkroppsliga dialektiken som helhet utan därför att de vittnar
om Lenins medvetande om dialektiken som en process av ständig förändring,
av ständigt omformade relationer, av allt nyare och djupare insikter
och upptäckter. Lenin förstod förvisso vad Hegel menade när denne
benämnde sin filosofi spekulativ logik. För att kunna uppfatta rigiditeten,
de fixerade kategorierna och föreställningarna, uppfattningen om
sanningen som en avslutad produkt, allt detta som Maos "Om motsättningar"
vimlar av, är det nödvändigt att ställa upp Maos essä mot Lenins
punkter i deras helhet. Den skarpa kontrasten är, kommer det att
visa sig, inte resultatet av någon "popularisering" eller förenkling
utan av något helt annat.
All orsak och verkan är för Mao enkel och självskriven. "Motsättningen
inom ett ting är grundorsaken till dess utveckling, medan dess inbördes
samband med och inverkan på och från andra ting är sekundära orsaker.
Den materialistiska dialektiken bekämpar således energiskt teorin
om yttre orsaker eller yttre drivkrafter, som framföres av metafysisk
mekanisk materialism och vulgär evolution."(28) Maos exempel förstärker
rigiditeten i denna inledande framställning samtidigt som det primära
orsakssammanhanget blir utvecklingens grundläggande element. Detta
är inte bara en ofullständig presentation av dialektiken; det är
en falsk presentation. Lenin anmärker:
"När man studerar Hegel om orsakssammanhanget, förvånas man först
av hur relativt kort han dröjer vid detta, av kantianerna älskade
ämne. Varför? Jo, just därför att orsakssammanhanget för honom bara
är en av det universella sammanhangets bestämningar, en som
han redan tidigare, i sin fullständiga redogörelse, täckt långt
djupare och fullödigare; alltid och från allra första början med
tryck på detta sammanhang, de ömsesidiga övergångarna etc., etc."(29
ATT LÖSA MOTSÄTTNINGAR
Redan i första delen av "Om motsättningar", i "De två
världsåskådningarna", återkommer den filosofiska idealism, som
bara antyddes i "Om praktiken". Mao säger att den "dialektiska världsåskådning(en) lär oss först och främst hur vi ska iaktta
och analysera motsatsernas rörelse i olika ting och hur vi, på grundval
av denna analys, ska ange metoderna att lösa motsättningarna".(30)
Detta om att lösa motsättningar återkommer ständigt. "Kvalitativt
olika motsättningar kan lösas endast med kvalitativt olika metoder..."(31)
"...principen att använda olika metoder för att lösa olika motsättningar..."
(32)"...finna en väg att lösa dess motsättningar."(33) Och så vidare.
Priset tas naturligtvis av essätiteln "Om det rätta sättet att
lösa motsättningar inom folket". Mao motsäger på så sätt sin
annars korrekta opposition mot yttre orsaker och sitt fasthållande
vid att motsättningen är den inre rörelsens ursprung. Begreppet
att "lösa" motsättningar är, så som det används av Mao, ett renodlat
yttre och manipulativt begrepp. Det används inte i historisk eller
objektiv mening aven lösning som ett resultat aven dialektisk process. Detta begrepp om "lösning"
förkastas fullständigt av Hegel och av Lenin tillika.
"Det är det negativa självförhållandets enkla punkt, all aktivitet,
sinnlig och andlig själv-rörelses, inre källa, den dialektiska själ
som innehåller all sanning och genom vilken den allena är sanning;
ty upphävandet av motsatsen mellan föreställning och verklighet,
och den enhet som är sanning, vilar uteslutande på denna subjektivitet.
- Den andra negation vi kommit fram till är upphävande t av motsättningen,
negationens negation, men den är lika lite som motsättningen
en yttre reflektions verk; den är livets och andens innersta
och mest objektiva ögonblick varigenom ett subjekt, inh3iden, det
fria, är."(34)
Kursiveringen är Lenins, som också tillfogade följande anmärkningar:
"dialektikens kärna" och "kriteriet på sanning ( begreppets och
verklighetens enhet)."(35)
Vad det här är fråga om är fundamentalt med avseende på de sorts
historiska exempel, som Mao använder för att illustrera sina filosofiska
ståndpunkter. C.L.R. James skriver: "Detta är nyckeln till den hegelianska
dialektiken och följaktligen till det marxistiska tänkandet...Tänkandet
är inte ett verktyg med vilket man bearbetar ett innehåll. Innehållet
är i rörelse, utvecklas, förändras, skapar nya tankekategorier och
ger dem inriktning." (36) Hegel menar att "det kan bara vara innehållets
natur som rör sig i en vetenskaplig kunskapsprocess, eftersom det
tillika är innehållets egen reflexion, som själv först bestämmer
och skapar sin bestämning."(37) Lenin uttrycker saken så här: "Logiken
är vetenskapen, inte om yttre tankeformer, utan om utvecklingslagarna
'för alla materiella, naturliga. och andliga ting', etc., utvecklingen
av världens och av dess kunskapsprocess hela konkreta innehåll..."(38)
Det är här fråga om två saker. För det första att motsättningar
inte är problem som måste, eller kan, "lösas". De utgör en komplex
uppsättning eller serie av ständigt förändrade relationer som på
vissa sätt "upphävs". Tänkandets funktion är inte att lösa dem utan
att omfatta sättet på vilket motsättningen, objektivt, upphävs.
Just därför har följande rigida och formalistiska påstående ingenting
med dialektik att göra: "Kvalitativt olika motsättningar kan lösas
endast med kvalitativt olika metoder. Till exempel, motsättningen
mellan proletariatet och bourgeoisien löses genom den socialistiska
revolutionens metod..."(39) Som det står där är det inte mycket
mer än en tautologi. Det döljer mer än det avslöjar. Dialektikens
funktion kommer man på spåren om man ställer frågan: Hur förändrades
och utvecklades motsättningens två poler ( bourgeoisie och proletariat)
så att den sociala revolutionen tog sig Pariskommunens form 1871,
sovjeternas 1905 och 1917, arbetarrådens i Ungern 1956?(40) Allt
eftersom motsättningens två sidor rör sig mot en ny konfrontation
skall framförallt denna speciella motsättnings utveckling studeras
för att man skall kunna finna en antydan om nästa stadies form.
Det är denna fråga Lenin försöker besvara i Staten och revolutionen.
Mao skyr den som pesten. (41)
För det andra är det fråga om Maos exempel. Dialektiken skiljer
sig från den formella logiken genom att den står i ett inre förhållande
till innehållet. Den formella logiken kan vara korrekt vare sig
tillämpade fakta är riktiga eller felaktiga. Det dialektiska tänkandet
däremot inte eftersom det, framför allt, inbegriper objektiva kategoriers
själv-rörelse. Tankekategorierna kan därför inte framställas eller
fastslås som givna; de måste härledas ur verkligheten, de måste
framställas i sin objektiva själv-rörelse och de måste framställas
som oundvikligen utvecklande sig mot sina motsättningars upphävande,
dvs. mot sin undergång. Det sistnämnda är väsentligt och anledningen
till att Marx kallade den hegelianska dialektiken för en kritisk
filosofi. När man behandlar Maos filosofiska arbeten får man således
ta hänsyn till en mycket komplex problemskala - något som för oss
långt utanför filosofins gränser och måste uteslutas från denna
essä. Framför allt: den objektiva sanningen i de fakta som Mao använder
för att utveckla sin argumentering står i ett inre förhållande till
själva argumenteringen och om de faktiska händelserna framställs
falska eller förvrängda blir också den dialektiska logiken falsk
eller förvrängd.(42) Vissa element hos eller sidor av presenterade
fakta är emellertid av mer direkt relevans och måste behandlas.
Som exempel på de "inre orsakernas" företräde anger Mao revolutionens
nederlag 1926 och tillskriver det "den opportunism som då fanns inom det kinesiska proletariatet
( inom Kinas kommunistiska parti)...Senare tillfogades den kinesiska
revolutionen åter svåra bakslag av fienden till följd av att äventyrspolitik uppkommit inom vårt
parti... Sålunda ser vi att frågan huruvida ett politiskt parti
ska kunna leda revolutionen till seger är beroende av riktigheten
i dess egen politiska linje och fastheten i dess egen organisation."(43)
Sålunda ser vi att frågan huruvida revolutionen skall segra inte
beror på de respektive klassernas styrka eller svaghet ( storlek,
förhållande till produktions- och kommunikationsmedel, relativ samhällstyngd
etc.) som (sant eller falskt) kan avspeglas i partipolitiska ideologier
utan på den rent ideella representationen, den intellektuella konstruktionen
aven politisk kurs och en politisk solidaritet. Inte nog med att
Mao anfört orsaker som ( om än sanna) står utanför, inte innanför,
arbetarklassen och därför inte är dialektiska han har också anfört
orsaker som är ideella och inte materiella. Det finns naturligtvis
tillfällen i en revolutionär kris, då en politisk kurs kan vara
avgörande. Den politiska kursen kan emellertid inte gripas ur luften.
Den kan analyseras som korrekt bara i förhållande till proletariatets
och de andra klassernas faktiska omständigheter, inte i förhållande
till politiska ledares överlägsna eller underlägsna visdom. Det
räcker med att sätta upp Maos metod mot Lenins. När Lenin 1914 ställdes
inför det faktum att andra internationalens antikrigsprogram fullständigt
bröt samman, nöjde han sig inte med att beskylla de socialistiska
ledarna för förräderi. Han utarbetade sin studie över Imperialismen
som kapitalismens högsta stadium för att finna klassmotsättningen
inom arbetarklassen och drog slutsatsen att ett nytt skede
av kapitalismen hade framskapat en privilegierad del av arbetarklassen,
som drog nytta av den koloniala exploateringen. Vad han trodde vara
de socialistiska partiernas degenerering tillskrev han detta förhållande.
Subjektiva orsaker, såsom förräderi eller oriktig politisk kurs,
var till största delen följder av en objektiv historieutveckling.
Ett annat exempel framhäver än tydligare den idealistiska avvikelsen
från den dialektiska materialismen. När Mao diskuterar motsättningarnas
säregenhet exemplifierar han en undersökning av "de båda sidorna
i varje motsättning" med en historia om Kuomintang och kommunistiska
partiet. (44) Före 1927 hade Kuomintang vissa politiska riktlinjer
och var revolutionärt och kraftfullt. "Efter 1927 förändrades Kuomintang
emellertid till sin motsats och blev ett reaktionärt block av godsägare
och storbourgeoisie". Efter 1936 förändrades dess politik igen och
det samarbetade med det kommunistiska partiet. Efter att i ena ögonblicket
stått "i förbund med olika klasser för den demokratiska revolutionen"
blir Kuomintang i det andra "ett reaktionärt block av godsägare
och storbourgeoisie". Jag skall inte här ta upp frågan om själva
historieskrivningen är riktig.(45) Vad som i detta sammanhang är
väsentligt är att ingenstans förekommer något som helst försök att
visa eller bevisa att Kuomintangs klass-sammansättning på något
sätt förändrades. Istället för att politiken bestäms av materiell
grund, dvs. av klasskaraktären, bestäms organisationens klasskaraktär
här av dess politik. Återigen är det medvetandet som bestämmer varat
och inte tvärtom. Det krävs mer än ett rituellt tillämpande av det
dialektiska språket, "förändrat i sin motsats", för att skapa ett
dialektiskt tänkande.
Anledningen till att Mao så grovt våldför sig på en grundläggande
lärosats hos den dialektiska materialismen blir lite tydligare i
andra halvan av detta exempel, den om det kinesiska kommunistiska
partiets utveckling.(46) Från 1924 till 1927 ledde kommunistiska
partiet "modigt"...men begick äventyrspolitiska misstag. Från och
med 1935 (dvs. från och med det att Mao tog ledningen) har partiet
korrigerat sina misstag, etc., etc. Återigen en fullständigt idealistisk
förklaring. Ingenstans förekommer, t.ex., någon uppskattning av
partiets klassbas, av det faktum att kommunistiska partiet före
1927 var starkt inom arbetarklassen - en styrka som det fullständigt
förlorade efter 1927 års sammanbrott. Återigen bortser jag ifrån
frågan om Maos beskrivning av kommunistiska partiets utveckling
är historiskt riktig. Den är helt uppenbart ofullständig och just
ofullständigheten är kritisk för den dialektiska materialismen.
Det har måhända en viss betydelse att Mao bara genom att på detta
sätt avvika från den dialektiska materialismen kan framställa kommunistiska
partiet som ett under alla omständigheter proletärt parti. Det är för Mao inte klass-sammansättningen
som bidrar till att bestämma politiken. Det är politiken som bestämmer
klass-"sammansättningen".
HUVUDMOTSÄTTNINGEN OCH DEN VIKTIGASTE SIDAN I EN MOTSÄTTNING
I syfte att ge sig själv frihet att sluta förbund med vilka som
helst, i vanliga fall som reaktionära betraktade, organisationer
eller stater (som Kuomintang), som Mao finner nödvändigt, trycker
han hårt på motsättningens säregenhet. Detta betyder helt enkelt
att den universella principen om att alla ting innehåller motsättningar
inte befriar en från ansvaret att bestämma varje konkret motsättnings
specifika natur i varje enskild situation. Efter att länge ältat
denna allmänna sats angriper Mao pudelns kärna. Det är inte så att
varje ting eller fenomen bara har en huvudsaklig motsättning - det
finns också en viktigaste sida i motsättningen. För Mao innebär
detta en alltigenom rigid, formalistisk och odialektisk konstruktion,
inom vilken uteslutande ideella och subjektiva omdömen kan göras(47).
När Kuomintang samarbetar med kommunistiska partiet är motsättningens
huvudsakliga sida Kuomintangs progressivt revolutionära sida. När
Kuomintang vänder sig emot kommunistiska partiet blir den förra
organisationens reaktionära natur den viktigaste sidan. Det måste
upprepas: detta är, i fakta som i tänkande, fullständigt skilt från
någon som helst materiell grund och fullständigt i avsaknad av
nödvändighetens element, dvs. av den inneboende inre utveckling
förutan vilken dialektisk materialism är intet.
Samma rigida formalism utsträcks till att gälla andra frågor.
I motsättningen finns identitet och kamp. Exempel:
"Med revolutionen som medel omvandlar sig som ni vet proletariatet,
en gång den behärskade klassen, till härskande klass, medan bourgeoisien,
den förutvarande härskande klassen, omvandlas till den behärskade
och dess läge förändras till det som ursprungligen intogs av dess
motsats... Hur skulle en sådan förändring kunna äga rum om det inte
under givna betingelser funnes inbördes samband och identitet motsatserna
emellan?"(48)
Det är svårt att föreställa sig ett mer felaktigt tillämpande
av begreppet om motsättningarnas enhet eller motsättningarnas genomträngande
av varandra. Jämför denna rigida kategoritillämpning med Lenins,
ovan anförda, sexton dialektiska element. Ett enkelt platsbyte är
det minst av allt fråga om. Ända in i själva slutet, processens avslutande med att en klass omkullkastar
en annan, förutsätts bägge klassernas omintetgörande, inte
bara ett enkelt platsbyte. I Kapitalet tillämpade Marx detta
begrepp på ett riktigt sätt, framför allt i första kapitlet - men
också i verket som helhet. Kategorin kapital innehåller och är sin
motsats, arbete. Kapitalet uppdelas i konstant och variabelt kapital.
Konstant kapital är produktionsmedel; variabelt kapital är arbetskraft.
Arbetet står således inte helt enkelt som en motsats i avvaktan
någonstans och väntar på sin chans att omkullkasta kapitalet. Det
är en del av själva kapitalet och förhållandet mellan de tu och
inom helheten är i ständig rörelse och förändring allt eftersom
tekniska framsteg i det konstanta kapitalet förändrar (och förändras
av) arbetets natur, arbetarklassens omfattning, arbetskontrollens
natur, arbetarorganisationerna osv. Att reducera denna rika och
komplexa process, som vi här bara snuddat vid, till ett formellt
platsbyte är som att avgöra vilka som är de snälla människorna och
vilka som är de stygga genom att se efter vilka som bär vita pappershattar.
Och naturligtvis är det Mao som delar ut hattarna.
KRITIK OCH SJÄLVKRITIK
Att dialektiken förfuskas är ingen tillfällighet. Utsuddandet
av begreppen som historiska motivkrafter, den rigida formalismen,
allt detta har ett syfte. Syftet är en teori om partiet och partiets
roll i det kinesiska samhället. "...motsättningar inom kommunistiska
partiet löses genom kritikens och självkritikens metod..."(49) Detta
är förvånansvärt likt de filosofiska ståndpunkter som Zhdanov lät
påbjuda de ryska filosoferna.
"I vårt sovjetiska samhälle, där de antagonistiska klasserna
har likviderats, tar kampen mellan det gamla och det nya, och följaktligen
utvecklingen från lägre till högre, inte form i kamp mellan antagonistiska
klasser och i omstörtningar såsom fallet är under kapitalismen.
Den tar istället form i kritik och självkritik, ett mäktigt instrument
i kommunistiska partiets händer. Detta är obestridligen en ny sida
av rörelse, en ny typ av utveckling, en ny dialektisk lag."(50)
Ovanstående lades fram i en rapport till en filosofisk konferens
i juni 1947 för att i kommunistiska partiets centralkommittés namn
framtvinga en ny kurs.(51) För att bekämpa idealismen introducerades
en ny lag, kritik och självkritik, en alltigenom idealistisk konstruktion.
I allt väsentligt upprepar Mao denna syn. (52) Resultatet är en
inverterad kritik av Hegel. Från att ha trott att historien var
filosofins historia, medvetandets och självmedvetandets historia,
fann sig Hegel slutligen stödja statsbyråkratin. Med utgångspunkt
från statsbyråkratin finner sig (de kinesiska och ryska) stalinisterna
lägga fram teorin att historien nu är medvetandets och självmedvetandets
historia. Detta är en idealistisk syn som anlagts i syfte att hålla
de materiella maktinstrumenten i andra händer än de enkla arbetarnas
och böndernas.
Mao stöttar upp det hela genom att förfalska Lenins syn på antagonism
och motsättning. Mao citerar Lenin enligt följande: "Antagonism
och motsättning är inte alls ett och detsamma. Under socialismen
kommer den förstnämnda att försvinna, men den andra att bestå".(53)
Mao får detta till att blott och bart betyda: "Om kamrater som begått
misstag kan rätta dessa, kommer den (motsättningen) inte att utvecklas
till antagonism".(54) Men Lenin menade något helt annat. Det var
hans åsikt att det socialistiska samhället skulle innebära klassernas
försvinnande och därmed klasskampens upphörande. Det står helt klart
att han satte likhetstecken mellan antagonism och klasskamp, dvs.
en motsats som hade den objektiva verkligheten till grund och ställde
människa mot människa. Med klassernas omintetgörande trodde han
att, allt eftersom människorna fortsatte att omforma världen, motsättningen
huvudsakligen skulle upprätthållas i fysiska eller vetenskapliga
former. Detta har ingenting som helst att göra med Maos trånga perspektiv
och egna angelägenheter. Lenins åsikt står i fullständig överensstämmelse
med hans filosofiska ståndpunkter. För Mao, som förutsätter sekler
av klasskamp inom det kommunistiska samhället, blir den bara ännu
ett sätt att beröva vilken som helst materiell objektivitet dess
filosofi.
OM DET RÄTTA SÄTTET ATT LÖSA MOTSÄTTNINGAR INOM FOLKET
Detta är till allra största delen ett politiskt och inte ett
filosofiskt arbete. Om titeln ändrades till "Om det rätta sättet
att behandla missnöje inom folket" skulle det ge en adekvat bild
av innehållet och inte förorsaka någon missuppfattning om att det
gäller någonting liknande dialektiska motsättningar. Titeln är emellertid
avsiktligt vald för att understödja Maos argument - den skall förläna
stycket ett sken av filosofisk objektivitet och den marxistiska
dialektiska materialismens tyngd. I själva verket är den sista skuggan
av dialektisk materialism försvunnen. "Motsättningen mellan utsugare
och utsugna, som finns mellan den nationella bourgeoisien och arbetarklassen,
är antagonistisk", säger Mao, "men under de faktiska betingelser
som råder i Kina kan en sådan antagonistisk motsättning, om den
behandlas på lämpligt sätt, omformas till en icke-antagonistisk
motsättning och lösas på ett fredligt sätt".(55)
Här har vi alltihop i ett nötskal: Kommunistiska partiet som
historiens skapare och inte folkets massor. Kategorierna (arbetarklass,
bourgeoisie) så rigida och meningslösa att Mao kan bolla med dem
hur han vill. Klasser utan klasskamp (eller, om nödvändigt, klasskamp
utan klasser). Den dialektiska materialismen, eller snarare dess
skal, blir helt enkelt de citat som prästerna snokar upp och pluggar
in utantill för att rättfärdiga nästa omkastning i den politiska
kursen. Och nu är vi framme: Det är omöjligt att påstå att Mao Tse-tung
på något sätt för den dialektiska materialismen vidare. Avvikelserna
från Marx och Lenins filosofiska metod är alltför kraftiga för att
å ena sidan accepteras som ofullständig popularisering eller, å
andra, som utslag av slående originalitet. Mao besitter naturligtvis
som de flesta andra människor en filosofi. (56) En adekvat redogörelse
för denna filosofi ligger utanför denna uppsats ram. Vad som emellertid
är mest iögonfallande är att hans filosofi är hans politiks tjänare.
Den har inte drivit fram några av de bidrag han lämnat historien.
Att Mao har lämnat den moderna världen egna bidrag kan inte förnekas.
Vad som måste förnekas är att de har något som helst med filosofi
att skaffa.
NOTER
(1) George Thomson, "Marxism in China today", The Broadsheet
(London) Vol. 2, nr 5, sid. 4.
(2) Arthur A. Cohen, The Communism of Mao Tse-tung (Chicago1966),
sid. 21.
(3) Ibid., sid. 22.
(4) V.I. Lenin, Philosophical Notebooks (Collected
Works, Vol. 38) (Moskva 1961), sid. 180.
(5) "Den 'dialektiska' materialism, eller monism, som framförs
i Anti-Dühring och i de essäer om naturfilosofin, som först
1925 publicerades under titeln Dialektik der Natur, står
bara i avlägset släktskap med Marx egen synpunkt..." George Lichtheim,
"On the Interpretation of Marx's Thought", Survey, nr 62
(jan. 1967), sid. 5. "Resultaten (av Engels arbeten om naturfilosofin)
var knappast sådana att de höjde Engels anseende som filosof hos
dem som inte accepterar hans skrifter som beståndsdel av trosläran."
Frederick Copleston, A History of Philosophy (Garden City,
1965), Vol. 7, Part II, sid. 82.
(6) Samlade verk i urval, band 18-19.
(7) Stockholm 1926, Frams förlag.
(8) Stockholm 1964, Tema.
(9) Mao Tse-tung, Politiska skrifter (Stockholm 1967,
Tema), sid. 24.
(10) Ibid., sid. 25.
(11) Ibid., sid. 26.
(12) Ibid.
(13) Ibid.
(14) Ibid., sid. 28.
(15) Ibid.
(16) Ibid., sid. 29-30.
(17) G.W.F. Hegel, Wissenschaft der Logik, Zweiter
Teil, Sämtliche Werke, Band V (Stuttgart 1936), sid. 315-316.
(18) Collected Works, Vol. 38, sid. 210.
(19) Mao, op. cit., sid. 36.
(20) Mao Tse-tung, Selected Works (Peking 1965), Vol.
1, sid. 296.
(21) Collected Works, Vol. 38, sid. 211.
(22) Mao Tse-tung, Politiska skrifter. sid. 24.
(23) Enligt en ledare i Jiefangjun Bao (Daglig tidning
för Befrielsearmén) av den 4 maj 1966 lär Mao anse att klasskampen
kommer att fortgå i "århundraden". The Great Socialist Cultural
Revolution in China (1) (Peking 1966) sid. 20-28.
(24) Mao, op cit., sid. 35.
(25) Karl Marx, Till kritiken av den politiska ekonomini,
andra upplagan (Stockholm 1955), sid 9.
(26) G.W.F. Hegel, Phänomenologie des Geistes, Sämtliche Werke
Band II (Leipzig 1909), sid. 5.
(27) Collected Works, Vol. 38, sid. 221-222, kurs. orig.
(28) OP. cit., sid. 39.
(29) Collected Works, Vol. 38, sid. 162, kurs. orig.
(30) Op. cit., sid. 47.
(31) Ibid., sid. 47.
(32) Ibid.
(33) Ibid., sid 57.
(34) Hegel, Wissenschaft der Logik, Zweiter Teil (Stuttgart
1936),sid. 342-343.
(35) Collected Works, Vol. 38, sid. 229.
(36) C.L.R. James, Notes on Dialectics (Detroit u.å.),
sid. 3. (Ursprungligen författat 1948 publicerades detta arbete
först 1966)
(37) Wissenschaft der Logik, Erster Teil (Stuttgart 1936),
sid. 17.
(38) Collected Works, Vol. 38, sid. 92-93.
(39) Mao, op. cit., sid. 47.
(40) Slutet på meningen avslöjar naturligtvis varför frågan ligger
bortom Maos dialektik.
(41) Som kontrast mot Maos sätt att använda motsättningen för
att ställa partiet ovanför den historiska processen, innehåller
C.L.R. James Notes on Dialectics ett värdefullt exempel på
hur begreppet om motsättning kan användas för att belysa det proletära
partiets utvecklingsskeden. "De antagonistiska elementens utvecklande
inom arbetarrörelsen står klart. Ständigt högre stadier,
skarpare konflikter av arbetarrörelsens utveckling som objekt och
som medvetande. Allt starkare och fördjupade försök från massornas
sida att bryta igenom detta förhållande... Det är uppenbart
att proletariatets konflikt står mellan det själv som objekt och
det själv som medvetande, dess parti. Partiet har en egen dialektisk
utveckling. Denna konflikts lösning innebär delningens avskaffande.
Miljonen medlemmar i franska kommunistpartiet, de 2,5 miljonerna
i Italien, deras dominerande av fackföreningsrörelsen, allt detta
visar att proletariatet vill avskaffa denna skillnad som är ännu
en form av den kapitalistiska delningen av det manuella och intellektuella
arbetet. Denna epoks revolutionära parti kommer att vara den organiserade
arbetskraften själv tillsammans med den revolutionära småbourgeoisien.
Avskaffandet av kapitalet och avskaffandet av skillnaden mellan
proletariatet som objekt och proletariatet som medvetande kommer
att vara en och samma process. Detta är vår nya uppfattning
och det är med sådana ögon vi undersöker vad proletariatet i verkligheten
är." (sid. 46-47, kurs. orig. )
"Hegel följde sitt system till slutet och fastställde (genom
sin världsande) tankeförmågan som universums rörelseprincip. Under
detta banér länkade han samman varandet och vetandet. Och han gjorde
tänkandet fritt, skapande, revolutionärt (dock bara för ett
fåtal filosofer). Marxismen följde honom och fastställde människans
arbetskraft som det mänskliga samhällets rörelseprincip. Under detta
baner sammanlänkade Marx varandet och vetandet, och gjorde arbetskraften
och därmed tänkandet fri, skapande, revolutionär för hela mänskligheten.
Bägge undanröjde var på sitt sätt motsättningen mellan varandet
och vetandet. Om nu partiet är proletariatets vetande så innebär
proletariatets framtid partiets avskaffande. Detta är vår nya allmängiltighet
i sin mest ohöljda och abstrakta form…" (sid. 150) "Vi är bortom
Staten och revolutionen. Jag kan summera vår nuvarande belägenhet
i orden: Partiet och revolutionen. Det är vårt språng. Det är vår
nya allmängiltighet - avskaffande t av skillnaden mellan parti och
massa. I de utvecklade länderna är vi i själva verket ganska nära
den."(sid. 154, kurs. orig.)
Såvitt jag vet är detta det enda ställe, där - åtta år före händelsen
- den ungerska revolutionen abstrakt förutsägs.
(42) Detta är anledningen till att Stuart R. Schrams förklaring
måste förkastas: "...om Maos framträdande i den 'rena' dialektikens
rike inte är så verkningsfullt som Mr Holubnychy vidhåller så är
inte heller hans bidrag till den 'tillämpade' dialektiken så betydelselöst
som Mr Cohen vill göra det." "Mao Tse-tung as Marxist Dialectician",
China Quartery, nr. 29 (jan. - mars 1967), sid. 160. "Ren"
och "tillämpad" dialektik kan .inte skiljas åt eftersom den enda
"rena" dialektiken med nödvändighet är den tillämpade dialektiken.
Om man emellertid ersätter termen "tillämpad dialektik" med ordet
"politisk" så att kontrasten kommer att stå mellan Maos politik
och Maos dialektik så blir citatet ovan helt giltigt och förvränger
förmodligen inte Mr Schrams grundläggande uppfattning.
(43) Op. cit. sid. 40-41.
(44) Ibid., sid. 52-53.
(45) Inom kommuniströrelsen var uppfattningarna om dessa händelser
synnerligen delade. Se t.ex. Leon Trotsky, Problems of the Chinese
Revolution (New York 1932). (Den intresserade rekommenderas
i detta sammanhang framförallt Harold R. Isaacs, The Tragedy
of the Chinese Revolution, Athenum Paperback, 2:nd rev. ed.,
(New York 1966) ö.a.)
(46) Op. cit., sid. 52.
(41) I en anmärkningsvärd not säger den franske marxisten Louis
Althusser "...Om motsättningar (1931) innehåller en hel serie
av analyser där det marxistiska begreppet om motsättningar framställs
i ett klart ohegelskt ljus. Dess väsentliga begrepp får man förgäves
söka hos Hegel: huvudsaklig (sic) och sekundär motsättning; viktigaste
(sic) och sekundär sida av motsättningen; antagonistisk och icke-antagonistisk
motsättning, lagen om motsättningarnas olikhet i utvecklingen. Maos,
av kampen mot dogmatismen inom det kinesiska kommunistpartiet föranledda,
essähåller sig emellertid i allmänhet på ett beskrivande plan och
är följaktligen i vissa avseenden abstrakt. Beskrivande: hans begrepp
svarar till konkret erfarenhet. Delvis abstrakt: begreppen presenteras,
fastän nya och löftesrika, som specificeringar av dialektiken i
allmänhet snarare än som nödvändiga följder av den marxistiska samhälls-
och historieuppfattningen". ("Contradiction and Overdetermination",
New Left Review, nr 41/jan.-feb. 1961/, sid. 19, fotnot t.)
Althusser tycks omedveten om att han genom att skilja Maos dialektik
från Hegel också skiljer den från Marx. Althussers dragning till
Mao är helt förståelig, eftersom han i sin essä på ett sofistikerat
sätt försöker åstadkomma vad Mao åstadkommer helt öppet. Genom att
befria marxismen från den hegelianska dialektiken förvandlar Althusser
"motsättningen" till en så bred och allmängiltig abstraktion att
den blir meningslös - han förvandlar den marxistiska dialektiken
till något som mest liknar ordinär vetenskaplig empiricism.
(48) Mao, op. cit., sid. 63-64.
(49) Ibid., sid. 47.
(50) Andrei A. Zhdanov, Essays. on Litterature. Philosophy
and Music (New York 1950), sid. 71-72.
(51)En genomträngande analys av denna utveckling återfinns i
State capitalism and World Revolution, 2:nd edition (Welwyn
Garden City u.å. /1956/), sid. 41-42. Gustav A. Wetter refererar
denna konferens i Dialectical Materialism (New York 1963),
sid. 183-189 men tycks inte vara medveten om betydelsen av "upptäckten"
av en "ny" dialektisk lag.
(52) Frågan om det var Mao eller Zhdanov som först upptäckte
denna "nya dialektiska lag" är inte väsentlig för de teser som utvecklas
i denna essä. Det väsentliga är helt enkelt det faktum att denna
lag förorsakades av såväl den ryska som den kinesiska kommunismens
politiska behov. Studera Arthur A. Cohen, The Communism of Mao
Tse-tung (Chicago 1966), sid. 22-28 far ett utvecklande av tesen
att "Om praktiken" och "Om motsättningar" inte som påstås skrevs
1937 utan långt senare, 1950 och 1952. Motsatt åsikt redovisas i
Stuart R. Schrams "Mao Tse-tung as Marxist Dialectician", China
Quarterly, nr 29 (jan.- mars 1967), sid. 157 - 159.
(53) Citerat i Mao, op. cit., sid. 70.
(54) Ibid., sid. 69.
(55) Ibid., sid. 215.
(56) I State capitalism and World Revolution placeras
den stalinistiska ( och maoistiska) filosofin in i sitt historiska
sammanhang, sid. 38 - 45.
|