Rossana Rossanda
KLASS OCH PARTI
Först publicerad: Le Temps Modernes, januari 1970
1:a upplagan: 500 ex, februari 1974
2:a upplagan: 1000 ex, september 1974
FÖRORD
"Den kommunistiska rörelsen efter Lenin diskuterar inte längre
frågan om förhållandet mellan partiet och klassen förutom på ett
ytterligt fragmentariskt och indirekt vis, för att uppmana till
'en bättre förbindelse mellan partiet och massorna'. Frågan reduceras
alltså till att gälla det demokratiska förhållandet, förtruppens
och dess kommunikationskanalers funktionsduglighet, mottaglighetsgraden."
Om det inte är detta som Rossana Rossanda, ledande i den
italienska kommunistgruppen Il Manifesto, vill diskutera
vad gäller förhållandet klass-avantgarde, om det intressanta inte
är hur "SKP:s politik på allvar ska förankras i massorna" eller
hur "KFml(r) ska vända ansiktet mot arbetsplatserna" eller hur RMF
ska gå "från periferin mot centrum" eller hur FK ska "tillämpa masslinjen"
genom en "proletariseringskampanj"; vad är det då hon diskuterar
och som gör det angeläget för oss att ge ut denna skrift?
Det som Rossanda här diskuterar är förhållandet mellan klass
och parti i betydelsen klassens respektive avantgardets uppgifter
i kampen, hon diskuterar den socialistiska medvetandeprocessen och
avantgardets uppgifter i denna. I föreliggande pamflett tas Lenins
uppfattning i Vad bör göras, om hur det socialistiska medvetandet
uppstår, inte som en given sanning. Tvärtom. Rossanda påvisar hur
Lenins teori strider mot grundläggande marxistisk teori. Rossanda
påvisar skillnaderna i Marx´ och Lenins partiteorier, hur milsvid
skillnaden mellan Marx´ uppfattning om Pariskommunen som proletariatets
parti och Lenins bolsjevikparti är.
Vari ligger då denna skrifts betydelse för dagens förhållande?
Jo, den påvisar hur de partibyggande vänsterorganisationerna, och
de organisationer som redan kallar sig för "Det Kommunistiska Partiet",
hur dessa genom att okritiskt anamma teorier utarbetade under helt
andra historiska omständigheter, kommer att arbeta för en politik
som i sin förlängning motverkar arbetarklassens frigörelse.
Rossandas resonemang utgör istället ett stöd för de teorier som
förts fram i Förbundet Arbetarmakts politiska plattform,
nämligen de om sambandet mellan synen på vad socialism egentligen
innebär och de konsekvenser denna syn får för övergången till socialismen,
d.v.s. för medlen och förutsättningarna för övergången - för revolutionen.
Det viktigaste i detta sammanhang (vad gäller synen på socialismen)
är, att socialismen innebär massornas faktiska styrande och förvaltning
av arbetarstaten, det fullständiga upphävandet av skillnaden mellan
beslutande och verkställande instanser. Ett sådant samhälle kan
inte upprättas av en minoritet för att sedan överlämnas åt massorna
att verka i. Det måste istället vara ett verk av hela klassens
aktiva och medvetna agerande. Denna syn utesluter ett "parti"
av leninistisk typ, som handlar i "massornas intresse" med motiveringen
att det skulle känna "klassens objektiva intressen". Att det leninistiska
"partiet" kan känna detta "objektiva medvetande" beror, enligt leninisterna,
på att partiet utgör klassens organisation med ett medvetande "för
sig", det samlar de kommunistiskt medvetna människorna. Men detta
utgör bara en av Lenin verbalt överflyttad betydelse av begreppet
"parti" på något helt annat än vad Marx och Engels menade med "parti"
(t ex Pariskommunen, se första delen av pamfletten). Från något
som uttryckte (hela) klassens organisation i den revolutionära situationen,
inbegripet arbetarråd, arbetarmilis och revolutionära organisationer,
överflyttades begreppet "parti" på (i bästa fall) avantgardets organisation.
Men med i den förflyttningen tog Lenin även partiets anspråk på
att utgöra klassens organisation "för sig", d.v.s. att klassen genom
partiet uttrycker sin objektiva målsättning, sin historiska uppgift
att krossa klassamhället och på sikt upprätta det kommunistiska
klasslösa samhället. Men för att kunna göra detta blev Lenin tvungen
att frångå den dialektiska historiska materialismen: "Precis på
samma sätt uppstod också i Ryssland socialdemokratins teoretiska
lära helt oberoende av arbetarrörelsens spontana tillväxt, den uppstod
som ett naturligt och oundvikligt resultat av tankeutvecklingen
bland de revolutionärt-socialistiskt intellektuella." (Vad bör
göras)
Rossanda säger om detta: "Därav följer ett plötsligt brott mellan
det sociala varat (klassen, proletariatet) och den politiska kampen
för socialismen (ett projekt som kommer fram genom kulturen, en
generös teori om människans frigörelse i den moderna tiden). Därav
följer också förtruppens rättfärdigande som bärare av det politiska
projektet, skild från klassen och utanför den."
Vidare: "Om det är riktigt att man måste vara på sin vakt mot
en 'mekanisk' tolkning av Marx´ tänkande, återstår det att se hur
man kan vilja vara marxist och ändå hävda att medvetandet har ett
annat ursprung än det sociala varat - 'det är inte människornas
medvetande som bestämmer deras vara, utan tvärtom deras vara som
bestämmer medvetandet'. Och om övergången från vara till medvetande
inom proletariatet reser en teoretisk svårighet, blir detta
problem rentav olösligt om man med risk för att återfalla i hegelianismen
härleder medvetandet ur medvetandet - ja ännu värre ändå: om man
inte drar sig för att göra proletariatets medvetande till en produkt
av de intellektuellas medvetande på egendomligt vis lösgjort från
sitt sociala vara och oberoende av sin klass."
När så det leninistiska partiet rättfärdigar sin ställning utanför
klassen, och samtidigt gör anspråk på att uttrycka klassens högsta
medvetande, rättfärdigar detta i sin tur "partiets" handlande även
när det går emot klassens handlande, som t ex bolsjevikpartiets
upplösande av grupper som "arbetaroppositionen" eller maoisternas
nedslående av arbetarråden i Shanghai 1968.
"Denna 'historiska rätt' att agera å andras vägnar har motiverats
på många sätt. En 'förklaring' är att Partiet omfattar den vetenskapliga
marxismen, och att dess politik följaktligen är lika vetenskaplig,
rationell och objektivet sann. En annan är, att Partiet, sedan det
lyckats 'förena' sig med de mest medvetna arbetarklasselementen
erhåller denna 'rätt'. Båda motiveringarna faller på samma sak -
var finner man den 'historiska domstol' som avgör om Partiet
verkligen tillägnat sig den vetenskapliga marxismen (förutom i fraseologin),
respektive att de arbetarelement som vunnits verkligen är
de mest medvetna? Givetvis existerar ingen sådan domstol. I bägge
fallen är det Partiet självt som gör bedömningarna. Än mer förvirrat
blir det i dagens läge, då det inte bara finns ett, utan ett helt
koppel Partier, som alla gör anspråk på samma 'historiska rätt'".(Tidningen
ARBETARMAKT, organ för Förbundet Arbetarmakt, nr 2/73).
Denna pamflett är ett led i vårt arbete på uppbygget av en verklig
revolutionär organisation. En del i detta arbete måste vara att
kritisera de föregivet revolutionära, de föregivet kommunistiska
organisationerna. Den läsare som eventuellt tycker att det är väl
mycket citerande av, vad Marx sa där och vad Lenin sa där, och frågar
sig om någonting är bättre om Marx har sagt det, han eller hon bör
se till vad som ligger bakom citaten, vad de uttrycker för uppfattning
om saker och t ex verklighetsuppfattningen. Vi är inte marxister
för Marx´ skull, utan för den vetenskapliga syn på vår verklighet
som just sammanfattas i begreppet marxism. Därför ser vi bla som
vår uppgift att kritisera de som för fram idéer som motarbetar arbetarklassens
intressen, och särskilt om de framför dem under beteckningen "marxism".
"Från Marx är vi återigen på väg tillbaka till Marx."
Förbundet Arbetarmakt/Förbundsstyrelsen, februari 1974
FRÅN MARX TILL MARX
OKTOBER 1969
Det hävdas ofta, att man får söka förgäves efter en teori om
klassen eller om partiet hos Marx. Det är riktigt, men med det förbehållet
att klassproblemet finns närvarande i samtliga hans analyser med
en täthet och en rikedom som gör det möjligt att rekonstruera den
teori som de implicerar. Med partiet förhåller det sig helt annorlunda.
Förvisso har Marx inte försummat problemet om klassens "organisation".
Han ställer problemet redan när han - omedelbart efter Den heliga
familjen och Den tyska ideologin - förlorar sina illusioner
om verkan av en uteslutande intellektuell handling, skild från den
konkreta politiska handlingen inom arbetarklassen (1). Under tidsperioden
mellan 1845 och 1848 tar han upp problemet vid sin övergång till
de hemliga sällskapen, under sitt arbete i de tyska arbetarföreningarna
och vid sitt möte med den utopiske kommunisten Weitling. Ingen av
dessa kontakter - kanske med undantag av Marx band i tanke och handling
till Blanqui - bekräftas genom en "anslutning". Marx hade redan
en teoretisk ståndpunkt som radikalt skilde honom från de hemliga
sällskapen och deras oklara program, och som ställde honom i direkt
motsättning till Weitling. Frågan var nämligen praktisk: man måste
söka upp arbetarna där de fanns, och det förhållandet att de hemliga
sällskapen och deras konspirationer under dessa år tycktes antaga
en proletär karaktär var mycket viktigare för Marx än att gå in
i ett ideologiskt gräl med dem. När De rättfärdigas förbund
1847 upplöstes och blev Kommunisternas förbund föll det på
Marx´ lott att utarbeta dess Manifest. Alla gamla, från Witling
härstammande, frågeställningar föll nu bort. Det var emellertid
viktigt för Marx - och det förklarar Manifestets överskridande av
det objekt det från början tilldelades - att göra det tyska proletariatet
omedelbart medvetet inte bara om möjligheten av utan om nödvändigheten
av dess historiska roll - vilket naturligtvis förutsätter att man
övergått från ett minoritetsmedvetande och en illegal verksamhet
till en "upplyst" organisation, öppen för alla och så stor som möjligt.
Tyngdpunkten lades på den allmänna och organiserade
handlingen. Det är inte en slump att Kommunisternas förbunds gamla
paroll, Alla människor är bröder, blev Proletärer i alla
länder, förena er!
Men vad som skilde Marx från Lenin (som inte alls fullföljde
Marx´ intentioner, utan orienterade sig i en annan riktning) är
att Marx aldrig betraktade organisationen som någonting annat än
ett väsentligt praktiskt moment, ett smidigt och föränderligt verktyg,
ett uttryck för revolutionens verkliga subjekt, proletariatet. Organisationen
uttrycker proletariatet, det föregår det inte, och än mindre förutser
den dess målsättningar och handlingar. Vad som hade avlägsnat Marx
från konspirationsteoretikerna var inte bara deras inskränkthet
och deras dolskhet, utan övertygelsen att de hade makt att själva
leda revolutionsprocessen för proletariatets räkning. "Man
förstår", skriver han kritiskt, "att dessa konspiratörer inte nöjer
sig med att organisera det revolutionära proletariatet. Deras sysselsättning
består i att föregripa revolutionsprocessens utveckling, i att avsiktligt
driva den mot krisen, i att göra revolution på ställer, utan att
betingelserna för revolutionen förverkligats. Det enda villkor är
att upproret är tillräckligt organiserat. Det är revolutionens alkemister,
och de gamla alkemisternas idéförvirring. Besatta av sina föregripanden
har de inget annat mål än det snara störtandet av den existerande
regeringen och misstar sig grundligt på den verksamhet av mera teoretisk
art som består i att för arbetarna förklara deras klassintressen.
Allteftersom parisproletariatet, som ett parti, avancerade direkt
till kampens centrum, förlorade dessa konspiratörer sitt inflytande."
Och Marx slutade: "Bomberna 1847 (…) skingrade slutgiltigt de envisaste
och mest absurda av dessa gamla konspiratörer och kastade deras
avdelningar in i den direkta proletära rörelsen." (2) Det
är vi som understryker: mellan proletariatet och proletariatets
parti är förbindelsen direkt och termerna är nästan utbytbara. Ty
mellan klassens vara och dess politiska vara finns endast en praktisk
skillnad, i den meningen att det andra är en möjlig form av det
första. Marx var dessutom övertygad om att proletariatet inte hade
behov av en specifik och självständig organisations- och uttrycksform,
ty klassen skapar och förstör alltefter omständigheterna sina politiska
former, som är enkla, praktiska, mer eller mindre lämpliga uttryck
för ett medvetande som är ett med den objektiva ställningen inom
produktionsförhållandena och med kampen. Därför kunde Engels i slutet
av Till Kommunisternas förbunds historia skriva: "Idag är
det tyska proletariatet inte längre i behov av vare sig en officiell,
allmän eller hemlig organisation. Det enkla och självklara bandet
mellan klasskamrater med samma åsikter är tillräckligt utan alla
stadgar, ledande instanser, beslut och andra upptänkliga former
för att ruska om hela det tyska riket. Det europeiska och amerikanska
proletariatets internationella rörelse har nu blivit så stark att
inte bara dess första inskränkta form - Kommunisternas förbund -
utan även dess andra och oändligt mycket bredare form, Internationella
arbetarassociationen, som är offentlig, har blivit den till ett
hinder, och att blotta solidaritets känslan, grundad på övertygelsen
om klasslägets överensstämmelse är tillräcklig för att skapa och
befästa mellan arbetare i alla länder och av alla språk ett enda
stort proletariatets parti." Detta skrevs 1885. Men de implikationer
- som är mycket rikare än i Engels t.ex.t - som är upprinnelsen
till denna forn, för proletariatets självyttring, är framför allt
påtagliga i de t.ex.ter där Marx beskriver klasskampens förlopp.
Man kan erinra sig det berömda avsnittet i 18 Brumaire: "Men
revolutionen är grundlig. Den är ännu på resa genom skärselden.
Den gör sin sak metodiskt…Den fulländade först den parlamentariska
makten för att kunna störta den. Nu, då revolutionen uppnått detta,
fulländar den den verkställande makten, reducerar den till dess
renaste uttryck, isolerar den, reser sig emot den som en enda anklagelse
för att koncentrera alla sina krafter på att förinta den. Och när
revolutionen har utfört denna andra hälft av sitt förarbete, kommer
Europa att springa upp från sin plats och jubla: Bra grävt, gamla
mullvad!" (3)
KOMMUNENS MODELL
Revolutionen är i det här sammanhanget ingenting annat
än produkten av både ett materiellt läge (klassernas sammandrabbning),
dess omsättande i politiken (maktinstitutionernas kris) och formerandet
av ett medvetande. Denna idé om revolutionen tillåter varken att
man tolkar denna mekaniskt och evolutionistiskt, eftersom revolutionen
har sin drivkraft i proletariatets okuvliga styrka, eller att man
likställer revolutionen med ett subjektivt företag, en avsikt som
föregår de pågående materiella processerna och med ett medvetande
om historien och om klassen före historien och klassen, utanför
och skilt från dem. Marx´ distinktion mellan socialt vara
och medvetande etablerar samtidigt den djupgående förbindelsen
mellan dessa båda moment. I 18 Brumaire är det denna förbindelse
- som inte har något idylliskt över sig, utan själv är ett med det
mödosamma framförandet av rörelsen - som förklarar hur 1800-talets
proletära revolutioner avsevärt skiljer sig från de "kortlivade"
borgerliga revolutionerna. "Proletära revolutioner…kritiserar ständigt
sig själva, avbryter sitt eget förlopp, går tillbaks till det skenbart
fullbordade för att ta itu med det på nytt, hånar blodigt halvheterna,
svagheterna i sina första ynkliga försök, de tycks slå ner sina
motståndare endast för att han ska suga ny kraft ur jorden och resa
sig mot dem i ännu väldigare gestalt. Ständigt på nytt ryggar de
tillbaks för det obestämda, oerhörda i de mål de ställt sig, ända
tills den situation skapats, som gör varje återvändo omöjlig, och
förhållandena själva ropar: "Hic Rhodus, hic salta!" (4) Tyngdpunkten
tycks här med ännu större eftertryck läggas på objektiviteten i
den sammandrabbning som driver och tvingar medvetandet och klassens
subjektiva vilja som , ehuru de framtida förändringarnas huvudsakliga
drivkraft, ännu delar varandets tröghet. Hos Marx sker sammansmältningen
mellan socialt vara och medvetande (en fråga som vi ska se
ligger till grund för den leninistiska partiteorin) solklart via
praktiken. Svaret på frågan "hur" klassen blir medveten om sitt
objektiva sociala vara är med andra ord: "Genom praktiken i själva
kampen." Leilo Basso (5) anmärker med skärpa att nyckeln till denna
fråga finns i Teser om Feuerbach, särskilt i den tredje tesen.
Medvetandet är inte produkten av ett "vetande", utan av ett "vara
i rörelse", av ett aktivt förhållande till naturen och till samhället.
Såsom produkten av kapitalismen erhåller arbetarklassen sin utformning
och sina dimensioner av kapitalismen. Dess reella ställning tvingar
den att förneka kapitalismen. Klasskampen har alltså sina materiella
rötter i systemets själva mekanism. Revolutionen - det vill säga
den process som krossar kapitalismen - är en social aktivitet
som alltefter omständigheterna smider de politiska former som klassen
har behov av och som utgör dess organisation, nämligen partiet.
Anledningen till att parti och proletariat hos Marx ibland verkar
utbytbara är därför endast att partiet är klassens politiska
form, dess tillfälliga existensform - som delar de konkreta politiska
institutionernas historiska bristfälligheter - medan proletariatet
förblir det bestående historiska subjektet, som är rotat i det kapitalistiska
systemets materialitet, en omvänd hegeliansk dialektik som har fötterna
på jorden. Det är inte en slump att proletariatet är förutbestämt
att krossa det politiska uttryckets traditionella former, däri inberäknat
sina egna, försåvitt de är någonting annat än samhällets omedelbara
styrelse. Och dithän når det faktiskt genom denna enastående form
av revolution och av revolutionärt samhälle som Marx har illustrerat,
Kommunen av 1871. Däri hade det proletära våldet krossat inte bara
den borgerliga makten, utan dess strukturer (Lenin drog härav slutsatsen
att den proletära makten inte kan använda sig av den borgerliga
statsapparaten, utan måste krossa den). Den direkta demokratin framstod
alltså inte som en begynnelseform, utan som den proletära maktens
specifika form. I kommunmodellen förutgestltde revolutionen
och det revolutionära samhället inte bara statens bortdöende, utan
djupare betraktat den politiska dimensionens fortlöpande
försvinnande som en dimension avskild från (och i strid med) det
sociala varat, åter sammansatt i sin enhet. Lika litet som det kämpande
proletariatet frambringar en institution skild från sitt omedelbara
vara, lika litet frambringar det sin egen stat, skild från det nya
samhällets omedelbara vara. Skälet till att man inte finner någon
teori om partiet hos Marx är alltså att det i hans teori om revolutionen
varken finns utrymme för den eller något som nödvändiggör den.
LENINS HORISONT
Frågan och teorin om det revolutionära partiet restes först med
Lenin. Deras uppkomst bär spår av historien. Den epok led mot sitt
slut då Marx och Engels kunde förutse en tämligen nära förestående
revolutionär brand i Europas hjärta, och en ny fas tog vid, i vilken
revolutionen tycktes behöva en stark, subjektiv drivkraft som så
att säga skulle tvinga historien. Vid sekelskiftet omgavs
Lenins horisont av två huvudfraktioner: för det första hade kapitalismen
inträtt i sitt imperialistiska skede. Den monopolistiska koncentrationen
nådde enorma proportioner, medan de mest sprängladdade motsättningarna
undergick en förskjutning. "Vad som har förändrats är formerna,
ordningen och utseendet på varje enskild kris, men kriserna är fortfarande
en oskiljaktlig del av den kapitalistiska ordningen." (6) Tesen
om kapitalismens oundvikliga sammanbrott skulle leva kvar
länge ännu i arbetarrörelsens revolutionära flygel. Men redan Lenin
måste under hela sitt liv hålla stånd mot ett tilltagande motstånd
från systemets sida och ett mycket lägre initiativ från arbetarklassens
sida, än vad man kunnat vänta sig under denna första stora revolutionära
fas (7) som varade från 1848 till Pariskommunen.
Från 1872 till 1905 är det tvärtom den långa "fredliga
perioden utan revolutioner". Denna period slutar "paradoxalt" (8)
med revolutionen 1905 och det stora asiatiska uppvaknandet. Denna
nya excentriska revolutionära framstöt beror inte på att klassmotsättningarna
förmildrades i kapitalismens fästning. Den beror snarare på vad
man idag skulle kalla de "integrationsmekanismer" som den stora
revisionistiska framstöten med bernsteinismen och Internationalens
opportunism gick i spetsen för, fram till förräderiet 1914.
Detta läge gav upphov till två stora frågor som skulle sätta
sin prägel på 1900-talets revolutioner och bli karaktäristiska för
leninismen:
1. Det kapitalistiska och imperialistiska systemet drevs på flykten
till områden som, enligt Marx´ schema, inte var "mogna" för kommunismen.
De teoretiska implikationerna av detta faktum miste i viss mån sin
udd genom den tes som går ut på att de "efterblivna" länderna ofrånkomligen
måste genomgå den demokratiska revolutionen innan de kan gå vidare
till den socialistiska revolutionen. Denna tes var förhärskande
ända tills de kinesiska kommunisterna och en del revolutionära strömningar
i tredje världen, på femtiotalet, framlade teorin om "revolutionens
stormcentra". Om ett så sammansatt problem som detta må det räcka
med att understryka att dessa revolutioner inte alltid haft proletariatet
som sin förkämpe.
2. I det här sammanhanget ställs problemet om den politiska organisationen
inte längre i termer av det spontana bildandet av en klassens förtrupp
i stridens hetta. Striden måste förberedas. Ju mindre moget samhället
är, desto viktigare är det att en förtrupp framkallar sammanträffandet
av objektiva betingelser, utsugningens outhärdlighet och konfliktens
utbrott genom att göra den utsugne och förtryckte medveten om sina
verkliga villkor och bryta okunnigheten och uppgivenheten, ange
för honom möjligheten för en revolt, en metod och en strategi, göra
honom till en revolutionär.
En förtrupp av detta slag kan stå utanför den massa som den är
kallad att forma. Som utomstående förtrupp har den lärt sig kampens
pedagogik för att därefter föra ut den. På det sättet är det revolutionära
partiet paradoxalt nog bärare av Marx´ analys och ideal, och ändå
främmande för processen kamp-medvetande som Marx hade skissat den.
Arbetarrörelsens revolutionära flygel har alltid yttrat sig i denna
organisationsform för att slippa att hänföra revolutionen till det
hypotetiska ögonblick då betingelserna skulle vara "mogna". Till
och med i Europa, där de objektiva betingelserna dock stämde bättre
överens med Marx´ hypotes, omöjliggjorde socialdemokratins kris
och oförmågan att möta den med en icke-leninistisk modell, en trohet
mot den marxska modellen i praktiken. Endast Gramsci och Rosa Luxemburg
(9) försökte sig på detta.
"VAD BÖR GÖRAS"
Lenin lade den teoretiska grunden till denna uppfattning om partiet
i Vad bör göras. Det är omöjligt att läsa denna t.ex.t utan
att ta hänsyn till polemiken mot evolutionismen och ekonomismen
och mot den Andra Internationalens opportunism i dess olika ideologiska
förklädnader. Men det är lika omöjligt att undgå att se hur denna
t.ex.t, som ville vara en trogen uttydning av Marx, i själva verket
utgör en radikal revidering av förhållandet klass - parti, klass
- klassmedvetande. På denna punkt ansåg Lenin, som bekant, Kautskys
idéer som "högst befogade". Den senare polemiserade mot dem som
ansåg att "den ekonomiska utvecklingen och klasskampen inte endast
skapar förutsättningarna för den socialistiska produktionen, utan
också direkt medvetandet om dess nödvändighet…". "I detta
sammanhang framträder det socialistiska medvetandet som ett nödvändigt
och direkt resultat av den proletära klasskampen. Men det är oriktigt.
Som lära har socialismen givits rot i de nuvarande ekonomiska förhållandena,
på samma sätt som proletariatets klasskamp, och framgår precis som
denna ur kampen mot det armod och elände bland massorna, som kapitalismen
skapar. Men socialismen och klasskampen uppstår sida vid sida, inte
ur varandra, och under olika förutsättningar. Det moderna socialistiska
kan uppstå endast på grundvalen av djupgående vetenskaplig insikt.
I verkligheten är den moderna ekonomiska vetenskapen lika mycket
en förutsättning för den socialistiska produktionen som exempelvis
den moderna tekniken, men proletariatet kan trots bästa vilja skapa
varken det ena eller andra; de uppstår båda ur den nuvarande, samhälleliga
processen.
Men vetenskapens bärare är inte proletariatet utan den borgerliga
intelligentsian; den moderna socialismen har ju också uppstått
hos enskilda medlemmar av detta skikt, och genom dem överfördes
den först till intellektuellt framträdande proletärer, vilka sedan
för in den i proletariatets klasskamp, där förhållandena så tillåter.
Det socialistiska medvetandet är således någonting som förts in
i proletariatets klasskamp utifrån (von Aussen Hineingetragenes)
och inte något som framstått spontant (urwüchsig) ur den… Det är
socialdemokratins uppgift att inympa hos proletariatet…medvetandet
om dess ställning och dess uppgift." (10) Som bekant bjuder Lenin
över denna synpunkt genom att tillägga att arbetarnas kamp av sig
själv aldrig kan gå utöver de rent ekonomiska kraven (med stöd av
vilka den spontanitet, som Rabotjaja Mysl åberopade
sig på, endast var de ideologiska alibit för ett objektivt tradeunionistiskt,
och inte revolutionärt val) och till följd av sin natur alltså skulle
vara oförmögen att förstå förbindelsen mellan utsugningsvillkoren
och den borgerliga statens politiska överbyggnad, förbindelser som
likaså förklarar de politiska motsättningarna mellan självhärskardömet
och de övriga skikten. Lenins mål vid den här tiden var att frigöra
socialdemokratin från "ekonomismen", att kasta in proletariatet
i kampen mot självhärskardömet och att skapa ett redskap i form
av en lämplig organisation. Han grävde alltså inte ner sig i en
filosofisk diskussion, utan inskränkte sig till att förklara och
illustrera klassinstinktens oöverstigliga arvssynd och gav i förbifarten
en förvånansvärt idealistisk rekonstruktion av marxismens tillkomst
som produkt av kulturen och ingenting annat. (11) Därav följer ett
plötsligt brott mellan det materiella sociala varat (klassen, proletariatet)
och den politiska kampen för socialismen (ett projekt som kommer
fram genom kulturen, en generös teori om människans frigörelse i
den moderna tiden). Därav följer också förtruppens rättfärdigande
som bärare av det politiska projektet, skild från klassen och utanför
den.
Den marxska dialektiken, där subjektet är proletariatet och objektet
det samhälle som frambragts genom det kapitalistiska produktionsförhållandet,
undergår en förskjutning till en dialektik mellan klass och förtrupp,
där den förra har ett "objektivt faktums" genomskinlighet och den
andra, partiet, är subjektet, "det revolutionära initiativets" säte.
Vilka politiska konsekvenser man än drar av detta sätt att ställa
problemet, är dess idealistiska karaktär uppenbar. Om det är riktigt
att man måste vara på sin vakt mot en "mekanisk" tolkning av Marx´
tänkande, återstår det att se hur man kan vilja vara marxist och
ändå hävda att medvetandet har ett annat ursprung än det sociala
varat - "det är inte människornas medvetande som bestämmer deras
vara, utan tvärtom deras vara som bestämmer medvetandet". Och om
övergången från vara till medvetande inom proletariatet reser en
teoretisk svårighet, blir detta problem rentav olösligt om man med
risk för att återfalla i hegelianismen härleder medvetandet ur medvetandet,
- ja, värre ändå; om man inte drar sig för att göra proletariatets
medvetande till en produkt av de intellektuellas medvetande,
på ett egendomligt vis lösgjort från sitt sociala vara och oberoende
av sin klass.
ROSA LUXEMBURGS FÖRSÖK
Rosa Luxemburgs teoretiska och politiska försök syftar också
till att lösa problemet om det europeiska proletariatets revolutionära
eftersläpning i förhållande till Marx´ förutsägelser. Men i det
här fallet efterforskas lösningen i enlighet med den marxska uppfattningen
om klassmedvetandet, och inte enligt den leninska tesen om den utomstående
förtruppen. Detta förskaffade henne en anklagelse för "spontanism",
en ideologisk form, inte av opportunismen (som var fallet med den
ryska ekonomistiska högern), utan av "vänsteräventyrlighet". I verkligheten
hävdade Rosa Luxemburg inte vid något tillfälle att massorna kunde
undvara en organiserad förtrupp, som för henne var detsamma som
partiet. Det senares nödvändighet hade emellertid inte si grund
i frånvaron av en politisk dimension i arbetarnas kamp som
sådan, utan i kampens objektiva atomisering, vilken en förenande
strategi kunde övervinna. Det är således klassens direkta politiska
behov som nödvändiggör dess strategiska enande. Rosa Luxemburg
förnekar resolut att klasskampsteorin skulle kunna uppstå oberoende
av denna klasskamp: "Den proletära klasskampen är äldre än socialdemokratin.
Den är en elementär produkt av klassamhället och blossar upp redan
i och med kapitalismens intåg i Europa. Det var inte socialdemokratin
som först visade det moderna proletariatet vägen till klasskampen,
utan tvärtom det senare som väckte den till liv för att bringa målmedvetenhet
och sammanhang i de olika rumsliga och tidsliga fragmenten av klasskamp."
(12) "De gångna revolutionernas historia visar, att de våldsamma
folkrörelserna långtifrån är de s.k. ledarnas och partiernas godtyckliga
och medvetna produkt…, utan snarare alldeles elementära samhällsföreteelser
som har sin grund i det moderna samhällets klasskaraktär. Socialdemokratins
uppkomst har ännu ingenting förändrat i detta sakernas tillstånd,
och dess roll består inte i att föreskriva klasskampens historiska
utvecklingslagar, utan tvärtom att underkasta sig dess lagar och
därigenom underkast dem sig själv." (13)
Den djupa förbindelsen mellan spontanitet och organisation består
alltså i klasskampens historiska utvecklingslagar, d.v.s. i dess
materiella bas - vilken varken kan likställas med massans omedelbara
självmedvetande (som "likt Thalatta, det eviga havet, ständigt inom
sig bär alla möjligheter… Massan är alltid vad den i enlighet med
tidssituationen måste vara, och den är alltid redo att ta
språnget och bli något helt annat än den synes vara" (14)) eller
betraktas som en renodlad produkt av kulturen, av denna "socialismens
ideologi", oberoende av den materiella historiska utvecklingen,
som Lenin i Vad bör göras ställde den mot den "borgerliga
ideologin." (15)
Rosa Luxemburgs hållning fördömdes av Internationalen vid en
tidpunkt då hon redan blivit fördömd i samband med den tyska och
europeiska revolutionens nederlag, d.v.s. den enda revolution till
vilken hon hade historisk anknytning. Detta fördömande fick vittgående
organisatoriska konsekvenser, ty teorin innehåller alltid en praktisk
kärna, frågan om ledningen. När nämligen subjektet förläggs inom
klassen (vilken sammansatthet dialektiken mellan vara och medvetande
uppvisar), framstår den politiska organisationen, partiet, som dess
enkla verktyg, och är alltid underkastad en prövning; när däremot
subjektet förkroppsligas i den utomstående politiska förtruppen,
bär denna inom sig en legitimitets- och självregleringsprincip som
den kräver att klassen ska underkasta sig.
Lenin var mycket väl medveten om detta problem. Och faktiskt
- sedan han väl hade vunnit slaget mot högern och skapat det revolutionära
partiet - kom hans ursprungliga uppfattning om det "tillförda medvetandet"
att motsägas av tesen "all makt åt sovjeterna", som var ett direkt
uttryck för att klassen visst är begåvad med ett medvetande och
tom kunde leda det nya samhället. Vi säger "motsägas", inte bara
därför att förhållandet mellan sovjeterna och partiet i praktiken
fann en kortvarig och bräcklig jämvikt, utan därför att det hos
Lenin visar på ett språng mellan teorin om maktövertagandet och
teorin om revolutionen i den meningen att maktövertagandet hade
den politiska förtruppen som subjekt, medan revolutionen hade klassen
till subjekt. De skilda sammanhangen förklarar punkternas delvisa
karaktär och visar på det sammansatta förhållandet mellan klassen
och dess organisation, samt hur mycket tyngdpunkten kan förskjutas
från den ena till den andra i det konkreta historiska förloppet.
GRAMSCIS VÄG
I Gramscis tänkande är polariteten uppenbar. "Rådstankens" Gramsci,
sovjetisten, antijakobinen, har en luxemburgsk accent, såtillvida
som han i nätverket av råd såg en hemvist för producenternas självstyre,
den politiska organisationen i dess fullständighet, den Kommunistiska
Internationalens italienska verklighet (16). Denna gränsposition
måste förvisso sättas i relation till debatten inom det socialistiska
partiet. Men vad som är säkert är att Gramscis erfarenhet från Turin
helt och hållet grundades på hypotesen om klassens tillväxt som
direkt politiskt subjekt och - vilket framgår av det berömda avsnittet
om den ryska revolutionen - om partiet såsom varande blott en ideologisk
hållpunkt, ett centrum för ett sammanhängande utarbetande, en intellektuell
och moraliskt förtrupp, ett av flera vektyg för det politiska uttrycket.
Och det behöver inga förmedlande länkar. Redan i råden, i klassens
egenhändiga medvetandegörelse som revolutionärt alternativ, uppstår
ett nytt samhälle in fieri. Tio år senare, i anteckningarna
om Machiavelli, förskjuts accenten och läggs på förtruppen, fursten,
som ensam är i stånd att tolka verkligheten och att frigöra dess
ännu oklara möjligheter. Utan dess ingripande kan verkligheten inte
ta form och bli föremål för insikt. När det politiska momentets
självständighet, som just är Machiavellis "upptäckt", accepteras
som en princip även för det revolutionära partiet, lösrycker den
uttryckligen partiet från dess materiella basis och blockerar (i
motsatsmening till den "direkta demokratins" parti) dialektiken
mellan klass och medvetande.
Det är alltså inte att förvåna sig över att Gramsci blivit utnyttjad
såväl av företrädare för rådslinjen, som återuppträdde efter 1956,
som av dem som hos honom sökte ett teoretiskt rättfärdigande av
inte bara partiets, utan de ledande gruppernas överhöghet. (17)
Gramscis sanning finns i hans väg, som är en teoretisk genklang
av tjugotalets revolutionskris och en reflexion över det komplexa
förhållandet mellan spontanitet och organisation i en konkret historias
plågor, i en tid då rörelsens misslyckande inte tycktes lämna något
annat hopp än den internationella hänvisningen till Sovjetunionen
och att till varje pris och i varje land vidmakthålla en tom stympad
förtrupp. Men denna sanning ligger också i Gramscis ständigt livliga
medvetenhet om komplexiteten i den sociala vävnaden och i dess uttrycksformer,
och följaktligen om nödvändigheten av att varje organisation, den
må vara "direkt" eller "vertikal", framträder som syntesen av en
process som innefattar en mängd nivåer och förmedlande länkar. Det
är en sanning som inte upphäver den politiska motsättningen mellan
de båda uppfattningarna, men som färgar dem med en gemensam svårighet
på den punkt där Gramscis - även om han inte, som Rosa Luxemburg,
drabbats av bannlysning - i den kommunistiska rörelsen fortfarande
är misstänkt för kätteri.
VÅR TIDS FORSKNING
Den kommunistiska rörelsen efter Lenin diskuterar inte längre
frågan om förhållandet mellan partiet och klassen förutom på ett
ytterligt fragmentariskt och indirekt vis, för att uppmana till
"en bättre förbindelse mellan partiet och massorna". Frågan reduceras
alltså till att gälla det demokratiska förhållandet, förtruppens
och dess kommunikationskanalers funktionsduglighet, mottaglighetsgraden.
I sina mest avancerade sektorer, som i det italienska kommunistpartiet,
har den kommunistiska rörelsen genom att inspireras av Gramsci blivit
en sammansatt institution, rik på möjligheter, inte bara i sitt
inre liv utan också genom den tolkning av den nationella verkligheten
som ett allt bättre anpassa politiskt verktyg erbjuder. Ansträngningen
inriktas också här uteslutande på verktygets och institutionens
funktionsduglighet, och ingenting mera. Inte ens den dramatiska
debatten om stalinismen i de socialistiska samhällena i Europa överstiger
som i regel denna rent politiska nivå. Därför svänger debatten
där den äger rum mellan sekterism och högeravvikelse. Antingen försvarar
man ett befintligt enpartisystem, eller föreslår man ett flerpartisystem,
tom i det socialistiska samhället. Ett enda socialistiskt land,
Kina, har under loppet av sin revolution - och framför allt under
den tumultartade "kulturrevolutionen" - flyttat om de teoretiska
termerna i frågan om partiet och massorna genom att framföra tesen
om ständig tillit till massan, den stående hänvisningen till objektiviteten,
inte bara av dess behov, utan av dess omedelbaraste medvetandeformer
("fattigbonden", den mest eftersatte av alla blir axeln i byggandet
av rörelsen varhelst Röda Armén och dess propagandister kommer).
Dessa kriterier måste vara avgörande för bedömningen av den politiska
processens riktighet och för organisationens utformning. I alla
fall garanteras detta betonande av betingelsernas materialitet i
sin tur av den karismatiska karaktären hos Maos "riktiga tänkande"
som frö till medvetandegörelse och garant för den subjektiva processen.
Denna dualitet innesluter en explosiv spänning, som tid efter annan
spränger den politiska organisationens eller statsförvaltningens
konkreta former, men för att genast återskapa en annan, som även
den är alltigenom strängt centraliserad, med sina specifika former
och stående utanför massorna. Hellre än en dialektik tror vi att
det är bättre att tala om en icke avgjord motsättning, som hålls
levande som praktiskt, empiriskt system för ömsesidig rättelse.
Kanske är det, det enda system ,som i en situation av lågt utvecklade
produktiva och, delvis, sociala krafter förmår undvika att förhållandet
mellan klassen och partiet stelnar till en hierarkiserad struktur
som skulle uppstå till följd av de ofantliga problem som måste lösas.
Den teoretiska frågan står alltså alltjämt olöst. I Kina har den
åtminstone ställts och hålls levande, medan den i de andra socialistiska
samhällena stelnat till en av den stalinska erfarenheten reviderad
och urholkad omtuggning av det leninistiska schemat.
Fram till de senaste åren hölls diskussionen öppen endast i de
marginella grupperna. Men där den fördes - i Italien i debatten
om råden (18), i Frankrike i den polemik mot Sartre som inleddes
1952 av Merleau Pnty och Claude Lefort, och som fortsattes i tidskriften
Socialisme ou Barbarie - uppvisade den en fundamental brist.
Denna brist var väl mindre teoretisk än politisk, ty det är den
politiska dimensionen som ger kraft åt Marx´, Lenins, Rosa Luxemburgs
och Gramscis teoretiska argumentation. Dessa diskussioner om partiteorin
har i Europa alltsedan tjugotalet alltid varit ett tecken på "vänster".
De ledde alltid till konstaterandet av den revolutionära rörelsens
eftersläpning i Västerlandet. Men så sökte alla också lösningen
i ett "återvändande till källorna", till Marx eller Gramsci, i syfte
att återfinna ett "rent" förhållande inom utsugningsmekanismen mellan
klassen och dess politiska uttryck.
Alla de ståndpunkter som under denna period mot utarmningen av
partiets eller fackföreningens krafter hävdade klassens förtur som
politiskt subjekt (vare sig de accepterade eller förnekade nödvändigheten
av en organisation) har blivit utsatta för den kritik som Lenin
riktade mot sin tids "ekonomism". De reducerade klassen eller utsugningsförhållandet
till relationen kapital-arbete och fäste föga avseende vid klasskampens
alla politiska, nationella och internationella implikationer, vilka
däremot arbetarklassens institutionaliserade organisationer förstod
att ta fasta på. En omläsning av debatten om arbetarråden visar
klart bristen på historiskt betraktelsesätt, de politiska förslagens
fragmentering och en egendomligt "upprorsbetonad" sida där man hade
bort återfinna Marx i hans fullständighet. Man konstaterade sålunda
att det var omöjligt att definiera en enhetlig klasståndpunkt med
mindre än att den omspann kapitalets hela organisation som de sociala
förhållandenas helhetssystem. Således är det inte en slump att Lefort
- som ändå med goda skäl kritiserade Sartres reduktion av partiet
till kassen - i diskussionerna i Socialisme ou Barbarie finner
det betydelselöst huruvida den franska arbetarklassen demonstrerar
mot general Ridgway eller ej: det var inte deras sak. Det faktum
att arbetarrörelsen under 1900-talet kommit till uttryck antingen
genom socialdemokratin eller genom leninism (eller genom dess stalinistiska
version), Sovjetunionens existens och dess inverkan på styrkeförhållandena
i värlsdmåttstock, upprepade revolutioner eller revolutionära kriser
i "efterblivna" områden och där centraliserade och hierarkiserade
strukturer (som alltid rättfärdigas med den objektiva omognaden
och revolutionens subjektiva mognad) - allt detta lämnas åsido och
dömer denna debatt till en grundläggande sterilitet.
Den kommunistiska rörelsen har den jämförelsevis vackra delen.
Den behöver bara erinra om sin faktiska insats i den verkliga historien.
Det är sant att den ofta tagit detta till intäkt och avhållit sig
från varje kritisk omvärdering av historien. Det är också sant att
institutionen - en institution som kommit till genom tusentals människors
kampvilja och offer och som blivit 1900-talets huvudagerande - ofta
varit frestad att göra sitt eget bevarande till mål i sig i stället
för att på ett ihållande sätt pröva sin politiska linjes riktighet.
Men på faktaspråk, och särkskilt när dessa fakta antar sådana dimensioner,
kan endast fakta ge svaret. På det praktiska och teoretiska området
kunde kommunistpartierna inte ifrågasättas genom en reflexion över
klassen, och än mindre genom en reflexion som skämts av ovan
påtalade brister. Det kan endast ifrågasättas genom en djupgående
förändring av de verkliga förhållandena, som brådstörtat
ställer förtruppen utanför problemet, inte som den står i ett regelrätt
förhållande till teorin, utan om den , ja eller nej, befinner sig
på höjden av rörelsens potentiella möjligheter, om den går före
eller den släpar efter. Det leninistiska schemat utarbetades under
1900-talets första hälft som redskap för en revolution i den avancerade
kapitalismens utkant och kommer till sin rätt först när man på nytt
ställer problemet om revolutionen i de avancerade samhällena.
Lösningen, eller åtminstone den arbetshypotes vi håller fast
vid, framgår av bla samtalet "Massor, spontanitet och parti" (19).
Den efterlyser en kollektiv forskning och en diskussion med hela
rörelsen. Det är inte en slump att man träffar på denna hypotes
på alla nivåer, såväl inom kommunistpartierna där de är som mest
öppna och mottagliga för den oro som framkallats till följd av de
nya kampformernas uppdykande, som i de grupper som bildats under
senare år och som snabbt lämnat en elementär syn på spontaniteten
bakom sig. Avslutningsvis vill vi understryka två saker:
Det första är att om frågan om klassen och partiet måste vara
politiskt mogen för att ha något teoretiskt värde - vilket är ett
annat sätt att säga att den enda teori som har någon mening är den
som utbildas inom en praktik, inom ett arbete med historien - kan
den inte bibringas en lösning om man inte utgår från en analys som
uppmärksammar de olika klassmotsättningarna i det avancerade samhället,
de konkreta kampformerna, de behov som kapitalismens kris idag
ställer i förgrunden. Med andra ord vill vi ha sagt att en teori
om organisationen är nära förbunden med en hypotes om revolutionen
och kan inte skiljas från denna.
Det andra är att den spänning som vilar över klassens historiska
institutioner, partier och fackföreningar, inte enbart beror på
deras subjektiva begränsningar. Den beror på en tilltagande politisk
dimension som allt närmare förbinds med det sociala varat, som alltmera
pockar på klassens medvetandegörelse och som blir allt svårare att
delegera. Med andra ord krymper för ögat det avstånd mellan förtrupp
och klass som var förutsättningen för Lenins teori. Marx´ hypotes
levde upp på nytt under majrörelsen i Frankrike, i de ilningar som
går genom våra samhällen och som tenderar att undslippa den smidigaste
och påpassligaste inramning, i en rent politisk formering. I detta
konstaterande kan organisationsproblemet nu ta sin utgångspunkt.
Från Marx är vi återigen på väg tillbaka till Marx.
Rossana Rossanda
Rossana Rossanda: Fd medlem av IKP:s (Italiens Kommunistiska
Parti) centralkommitté. Var med om att grunda organisationen Il
Manifesto samt tidningen med samma namn.
Il Manifesto: Italiensk kommunistisk organisation, bildad genom
uteslutningar och utbrytningar ur Italiens Kommunistiska Parti 1969.
Noter:
1."Vi trodde oss inte längre böra söka de nya vetenskapliga resultaten…enbart
i de lärdas värld… Vi engagerades båda i den politiska rörelsen",
skrev Engels sedan i Till kommunisternas förbunds historia, med
hänsyftning på denna tid.
2. Aus dem literarischen Nachlass von Karl Marx, Friedrich Engels
und Ferdinand, utg. Mehring, Stuttgart 1902 vol. III, s. 426.
3. Louis Bonapartes 18:e Brumaire, Arbetarkultur, Stockholm 1971,
sid. 152.
4. Ibid., sid. 38.
5. Jfr. Lelio Bassos inledning till den italienska upplagan av
Rosa Luxemburgs Politiska Skrifter, Editori Riuniti, 1967, sid.
107.
6. Lenin, Marxismen och Revisionismen.
7. Jfr. Den marxska lärans historiska öden, Valda verk 1:2, sid.
16-20.
8. Jfr. Det efterblivna Europa och det avancerade Asien, Valda
verk 1:2, sid. 323-325.
9. Se t.ex. Marxism kontra Leninism av Rosa Luxemburg, i Sverige
utgiven som pamflett 1972, Översättarens anmärkning.
10. Detta avsnitt citeras in extenso med en not av Lenin i Vad
bör göras, Valda verk, 1:1, sid. 190-191.
11. "Precis på samma sätt uppstod också i Ryssland socialdemokratins
lära helt oberoende av arbetarrörelsens spontana tillväxt, den uppstod
som ett naturligt och oundvikligt resultat av tankeutvecklingen
bland de revolutionärt-socialistiska intellektuella." Ibid., sid
181. Rossandas understrykningar.
12. Rosa Luxemburg, Die Krise der Socialdemokrati, Politische
Schriften II, Europäische Verlaganstalt, Frankfurt am Main, 1966,
sid. 102.
13. Rosa Luxemburg, Und zum drittmal das belgische Experiment,
i Die Neue ZeitK, 14 maj 1912.
14. Brev till Mathilde Wurm, februari 1917, Jag var, jag är,
jag blir, Bo Cavefors, Uddevalla 1966, sid. 231.
15. Om den socialistiska ideologins utveckling och filosofiska
rötter, enligt Lenin - se bl.a. Lenin som filosof av Anton Pannekoek,
Arbetarpress-Jönköping, 1973, Översättarens anmärkning.
16. Se på denna punkt framför allt Ordine Nuovo, Einaudi, 1954.
Om revolutionens natur, se särkskilt "Partiet och revolutionen",
sid. 67-68 (på engelska i Soviets in Italy, "The Party and the Revolution",
Institute for Worker´s Control, sid. 18-22).
17. Se framför allt A. Nattas och G. Pajettas i nr 5-6 av Critica
Marxista, 1963, där den ledande gruppens "främsta ansvar" härleds
ur Gramscis tes (Anteckningar om Machiavellis politik) om en skillnad
i det politiska deltagandet ("ett omfattande element av vanliga
genomsnittsmänniskor"…"det sammanhållande elementet…, en grupp av
befälhavare som går bra ihop, är sinsemellan överens och har gemensamma
mål"…"ett förmedlande element, som förbinder det största elementet
med det andra"), En kollektiv intellektuell, Bo Cavefors, 1967,
sid. 215f.
18. De mest intressanta resultaten uppnåddes av Raniero Pnziero
och Lucio Lebertini, 1958 och 1959, under titeln Tesi sul controllo
operario och Tesi sul partito di classe ("Teser om arbetarkontrollen"
och "Teser om klasspartiet").
19. Ett samtal mellan Il Manifesto och Jean-Paul Sartre i Rom
27 augusti 1969.
|