Paul Cardan
Socialismens innebörd
1961
Original titel:
"The Meaning of Socialism"
Publicerat: Ffg som pamflett av Solidarity,
London 1961. Utgiven på svenska av "Växjö Ungsocialister", maj 1972,
under namnet "Socialismens mening".
Översättning: Margaretha Edgardh
Innehåll:
Det är förbluffande så liten plats Socialismen upptar i dagens
socialistiska debatt. Det är ännu mer förbluffande att höra revolutionärer
med självpåtagen myndighet hävda att vi så gott som uteslutande
borde bry våra hjärnor med "kampens omedelbara uppgifter" och låta
framtiden ta hand om sig själv. Dessa uppfattningar påminner om
Bernsteins berömda uttalande: "Målet är intet, rörelsen är allt".
I realiteten finns det ingen rörelse som inte går mot ett mål, må
vara att detta mål ständigt måste omdefinieras allteftersom rörelsen
framskrider.
Man tar ofta sin tillflykt till omsorgsfullt valda citat från
Marx kritik av de utopiska socialisterna för att på så sätt undvika
en grundläggande debatt om Socialismen. Men ett citat är naturligtvis
inte något bevis. Det är faktiskt raka motsatsen: ett bevis för
att ett verkligt bevis saknas.
Vad är då sakens egentliga kärna? Marx hade naturligtvis rätt
när han argumenterade mot dem som ville ersätta den faktiska kamp
som ägde rum framför näsan på dem med detaljerade och ogrundade
beskrivningar av det framtida samhället. Men han avstod inte från
att tillkännage sin egen uppfattning om vad han ansåg borde vara
den proletära revolutionens program. I själva verket fogade han
till det Kommunistiska Manifestet elementen till ett sådant program.
Han försatte ingen chans som den ökade historiska erfarenheten erbjöd,
att utveckla, förbättra och till och med ändra sina tidigare programmatiska
begrepp. Exempel härpå är hans generalisering av erfarenheterna
från Pariskommunen och hans "Kritik av Gotha-programmet".
Att idag hävda, att vi inte kan och inte heller bör gå längre
än Marx, det är liktydigt med att påstå att ingenting av vikt inträffat
under de senaste 80-90 åren. Detta är vad en del människor tycks
tro - däribland många självutnämnda "marxister". Naturligtvis medger
de att det har hänt åtskilliga ting som är värda att nedtecknas,
men de avvisar tanken att det skulle medföra någon grundläggande
förändring av deras programmatiska begrepp. Deras teoretiska och
politiska stagnation går hand i hand med deras organisatoriska upplösning.
Vi menar att det som hänt under loppet av den period vi talar
om, och speciellt under tiden efter 1917, är av större betydelse
för socialister än något som tidigare hänt under hela mänsklighetens
historia. Proletariatet tog makten i ett väldigt land. Segerrikt
motstod arbetarmassorna alla försök till en borgerlig kontrarevolution.
Så försvann de gradvis från scenen, och ett nytt socialt skikt,
byråkratin, etablerade sin dominans över det ryska samhället och
satte igång med att "bygga Socialismen" med hjälp av de mest obarmhärtiga
metoder, terror och exploatering. Stick i stäv mot alla prognoser,
däribland Trotskijs, bestod den ryska byråkratin det prov som historiens
största krig representerade. Idag tävlar den med USA om den industriella
och militära överlägsenheten[1].
Efter kriget etablerade sig samma byråkratiska skikt i så olikartade
länder som Östtyskland och Tjeckoslovakien å ena sidan och Kina,
Nord-korea och Nordvietnam å den andra, utan någon proletär revolution
i ordets egentliga bemärkelse. Såvida nationalisering av produktionsmedlen
och planering är Socialismens "fundament", behöver det tydligen
inte finnas något direkt samband mellan Socialismen och arbetarklassens
egen aktion. Allt arbetarna behöver göra är att slita och släpa
för att bygga och sedan driva de "socialistiska" fabrikerna. Vilken
byråkrati som helst som garanteras vissa fördelaktiga betingelser
och någon hjälp från Kreml skulle kunna genomföra illusionsnumret.
Men så hände något. 1956 reste sig de ungerska arbetarna i väpnad
aktion mot byråkratin. De grundade arbetarråd och krävde "arbetarförvaltning
av produktionen". Huruvida Socialismen helt enkelt var "nationalisering
plus planering" eller "arbetarråd plus arbetarförvaltning av produktionen"
visade sig vara mer än ett rent akademiskt problem.
Traditionella föreställningar om Socialismen har på olika sätt
kommit att testas av verkligheten. Vi kan inte springa ifrån svaren.
Om Socialismen är detsamma som nationaliserad egendom plus planering
plus Partiets diktatur, då är Socialismen detsamma som Chrustjev,
hans sputnikar och hans "smör 1964". Om man har sådana idéer, då
är det bästa man kan göra att bli opponent inom regimen, en kritiker
som inom ramarna för det kommunistiska partiet försöker "demokratisera"
och "humanisera" systemet. Men varför överhuvudtaget gå så
långt? Industrialisering kan äga rum utan demokrati. Som Trotskij
uttryckte det: en revolution har sina extra kostnader. Att dessa
kostnader måste räknas i form av rullande huvuden är bara vad man
har att vänta.
Dessa överväganden är inte bara relevanta för varje diskussion
om Socialismen, de är också grundläggande för vår förståelse av
nutidens kapitalism. I flera kapitalistiska länder har viktiga sektorer
av industrin nationaliserats, och det har införts en hög grad av
statlig kontroll och ekonomisk planering. Själva kapitalismen -
den "ortodoxa" västliga kapitalismen - har genomgått enorma förändringar.
Verkligheten har brutalt skakat de flesta traditionella föreställningar
- t.ex. att kapitalismen inte längre kan vidareutveckla produktivkrafterna[2],
att framtidsutsikterna endast är ekonomiska sammanbrott och allt
allvarligare kriser, att arbetarklassens levnadsstandard inte kan
höjas väsentligt och varaktigt under kapitalismen, och att en växande
industriell reservarmé är en ofrånkomlig produkt av systemet. "Ortodoxa"
marxister tvingas utföra alla former av verbal gymnastik för att
försvara dessa uppfattningar. De dagdrömmer om nästa stora Kris
- som har funnits alldeles runt knuten i över tjugo år.
Dessa problem, som uppstått ur kapitalismens utveckling, är intimt
förbundna med den socialistiska rörelsens programmatiska begrepp.
Som vanligt är det de s.k. "realisterna" (de som ryggar tillbaka
inför en diskussion om Socialismen då den så "uppenbart tillhör
en fjärran framtid") som visar sig vara blinda för realiteterna.
Dagens verklighet kräver att vi, här och nu, på nytt undersöker
rörelsens fundamentala problem. Mot slutet av denna artikel skall
vi visa varför det är omöjligt att inta en riktig ståndpunkt till
de mest triviala problem som kan dyka upp, utan en sådan debatt.
På detta stadium står det emellertid klart, att ingen medveten
rörelse kan existera som inte besvarar den grundläggande frågan:
Vad är Socialism? Denna fråga är i grund och botten bara en omkastning
av två andra: Vad är kapitalism? Och vilka är de verkliga rötterna
till krisen i dagens kapitalism?
Enligt den traditionella marxismen är det den privata äganderätten
till produktionsmedlen och "marknadens anarki" som frambringar kriserna
i det kapitalistiska samhället. Det hävdas att avskaffandet av den
privata äganderätten kommer att inleda ett nytt skede i det mänskliga
samhällets utveckling. Idag har vi erfarenheter som pekar på omöjligheten
i resonemanget. I de östeuropeiska länderna förekommer inte längre
något privat ägande av produktionsmedlen. Länderna drabbas inte
av några depressioner. Ändå utkämpas den sociala kampen med samma
våldsamhet som i väst[3]. Den traditionella
tankegången betonade, att ekonomiskt kaos, massarbetslöshet, stagnation
och usla löner var både rotfästa uttryck för kapitalismens motsättningar
och klasskampens huvudorsaker. Men trots full sysselsättning
och höjda löner ser vi idag hur kapitalisterna har konstanta problem
med att hålla sitt eget system flytande och att klasskampen på intet
sätt försvagats[4]. De som konfronterats
med denna situation och ändå fortsätter att citera de gamla texterna,
de kan inte ge något verkligt bidrag till det nödvändiga återuppbyggandet
av den socialistiska rörelsen.
Den traditionella marxismen[5] betraktade
motsägelserna och irrationaliteten inom kapitalismen på ett ekonomiskt
totalitetsplan och inte på produktionsplanet. Felet låg, enligt
dess uppfattning, i "marknaden" och i "distributionssättet" och
inte i det enskilda företaget eller i produktionssystemet i dess
mest konkreta, materiella bemärkelse. Nu påverkas naturligtvis den
kapitalistiska fabriken av sin omgivning: det skulle t.ex. vara
ren idioti att tillverka osäljbara produkter. Och naturligtvis erkänner
den traditionella marxismen att den moderna fabriken är genomsyrad
av kapitalismens anda: metoderna och arbetsrytmen är mer förtryckande
än nödvändigt, kapitalisten bryr sig inte om arbetarens liv, fysiska
hälsa, o.s.v. Men i sig själv, sådan fabriken står där, betraktas
den som uteslutande Effektivitet och Rationalitet. Den är det personifierade
Förnuftet, ur såväl teknisk som organisatorisk synvinkel. Den kapitalistiska
teknologin är Teknologin, en storhet som man inte kan resa
invändningar emot, eftersom den utgör slutprodukten av den historiska
utvecklingen sådan den har utfällts i produktionen genom de blinda
redskapen för det Historiska Förnuftet; nämligen kapitalisterna
själva. Det kapitalistiska sättet att organisera produktionen (arbetsfördelning,
specialisering, noggrann arbetskontroll genom övervakning och, i
sista instans, med hjälp av själva Maskinen) är organisation
par excellence, eftersom kapitalisterna i sitt profitbegär tillämpar
den modernaste teknologin och det effektivaste produktionssättet.
Kapitalisten skapar med andra ord de riktiga medlen, men använder
dem för felaktiga syften.
Traditionalisterna förklarar för oss, att störtandet av kapitalismen
kommer att inrikta dessa otroligt effektiva produktionsmedel mot
de riktiga målen. Det kommer att innebära att de används för att
"tillfredställa massornas behov" istället för att "maximera kapitalisternas
profit". För övrigt kommer det att eliminera de omänskliga excesser
som är inneboende i det kapitalistiska sättet att organisera arbetet.
Men vad det inte kommer att göra och inte kan enligt denna traditionella
uppfattning - kanske bortsett från i en fjärran framtid - det är
att förändra något i själva sättet att organisera arbetet och den
produktiva aktiviteten, vars väsentliga drag är en ofrånkomlig följd
av "det nuvarande stadiet av produktivkrafternas utveckling".
Marx insåg naturligtvis att den kapitalistiska rationaliseringen
av produktionen rymde en motsägelse. Den uppstod genom att det levande
arbetet (arbetaren) i ökad utsträckning blev slav under det döda
arbetet (maskinen). Människan alienerades i samma mån som hennes
egna produkter och uppfinningar fick makten över henne. Hon reducerades
till en "halv människa" genom den ökande arbetsfördelningen. Men
hos Marx blev detta till en abstrakt filosofisk motsägelse. Det
hängde samman med människornas öde i produktionen, och inte med
produktionen själv. Produktionen ökade parallellt med arbetarens
omvandling till "ett hjul i maskineriet" och på grund av
denna omvandling. Produktionens objektiva logik sopar undan alla
subjektiva behov, önskningar och förhoppningar hos människorna.
Den måste "disciplinera" dem. Det finns ingenting man kan göra åt
det, så länge det har sin grund i den teknologiska nivå vi idag
har uppnått. Men generellt sett härrör det från själva ekonomins
natur, som fortfarande befinner sig i "nödvändighetens rike". Denna
situation skulle bestå så långt in i framtiden som Marx brydde sig
om att se. Till och med i samhället av "fritt associerade producenter"
hävdade Marx att "människan inte kommer att vara fri i produktionen"
(Kapitalet, del III). "Frihetens rike" skulle skapas utanför arbetet,
genom "förkortning av arbetsdagen". Frihet är fritid, eller så tycks
det vara.
Det är vår uppfattning, att det Marx endast betraktade som
en "filosofisk" motsägelse, i realiteten är den verkligaste, djupaste,
mest konkreta och grundläggande motsägelsen inom kapitalismen.
Den är orsaken till vårt samhälles permanenta kris, "Rationaliteten"
i den kapitalistiska produktionen är av synnerligen ytligt slag.
Alla medel används för ett enda syfte: ökad produktion för produktionens
egen skull. Detta mål är i sig själv absolut irrationellt.
Produktionen är ett medel för att nå mänskliga mål; människan
skall inte vara ett medel för produktionen. Det irrationella i kapitalismen
kommer omedelbart och konkret till uttryck i att den behandlar människorna
i produktionen uteslutande som medel och därmed förvandlar dem till
objekt, till ting ("förtingligande" eller "reifikation"). Men till
och med vid monteringsbandet är produktionen baserad på människan
som ett aktivt, medvetet väsen. Försöken att förvandla arbetaren
till ett kugghjul - målet som kapitalismen strävar efter men aldrig
når - kommer i direkt motsättning till produktionens utveckling.
Om kapitalismen en gång skulle lyckas i sin strävan, skulle det
innebära ett ögonblickligt sammanbrott för hela produktionsprocessen.
Ur kapitalistens perspektiv kommer denna motsägelse till uttryck
på följande sätt: samtidigt som han försöker reducera arbetet till
utförandet av strängt definierade uppgifter (eller snarare rörelser),
är han å andra sidan hela tiden tvungen att vädja till och lita
till arbetarens medvetna och villiga deltagande, på hans förmåga
att förstå och göra mer än det som förväntas av honom[6].
Denna situation påtvingas arbetaren åtta eller flera timmar om
dagen. Som en av våra kamrater på Renault-fabrikerna uttryckte det:
det fordras av arbetaren att han på en gång uppträder som automat
och som övermänniska. Detta är orsaken till ständig konflikt och
kamp vid varje fabrik, gruva, byggnadsplats eller verkstad i det
moderna samhället. Situationen förändras inte genom "nationalisering"
eller "planering", inte heller av hög- eller lågkonjunktur eller
av höga eller låga löner.
Detta är den fundamentala kritik som socialister idag
borde rikta mot det sätt på vilket samhället är organiserat. Genom
att kämpa på denna front skulle de ge en direkt uttalad formulering
av vad varje arbetare i varje fabrik eller på varje
kontor känner varje dag och hela tiden försöker uttrycka
genom individuell eller kollektiv handling.
I vår tid tillbringar folk största delen av sin vakna tid på
arbetet. Men arbetet är en plåga och en meningslös sysselsättning.
Det är en plåga, emedan arbetaren ständigt är underställd en främmande
och fientlig makt, en makt med två ansikten: maskinens och ledningens.
Det är meningslöst, emedan arbetaren åläggs två motstridande uppgifter:
att göra som han blir tillsagt och att uppnå ett positivt
resultat.
Ledningen organiserar produktionen med tanke på "maximal effektivitet".
Men det första resultatet av detta organisationssätt är att arbetaren
uppreser sig mot själva produktionen. Det man förlorar på detta
sätt, övergår vida resultaten av den värsta depression. Kanske är
förlusterna lika stora som den totala produktionsmängden idag[7].
För att bekämpa arbetarnas motstånd genomför ledningen ännu längre
driven specialisering av arbete och uppgifter, med stelbent reglering
av produktionssätt och arbetsmetoder. Den kontrollerar såväl kvalitet
på som kvantitet av de varor som produceras. Den inför ackordsarbete.
Den fortsatta teknologiska utvecklingen präglas i ständigt ökande
grad av en klasskonflikt. Maskinen konstrueras eller väljs ut efter
en grundläggande princip: stödjer den ledningens kamp mot arbetarna?
Minskar den ytterligare det lilla område för självstyre som arbetaren
fortfarande äger? Kommer maskinen att rentav kunna avlägsna denna
sista rest? I denna bemärkelse är organiseringen av produktionen
en klassorganisering - vare sig det är i England eller USA,
Frankrike eller USSR. Teknologi är först och främst klassteknologi.
Ingen amerikansk kapitalist eller rysk fabriksdirektör skulle någonsin
införa en maskin som ökar friheten för en enskild arbetare eller
en grupp arbetare, så att de själva kunde leda arbetet[8].
Arbetarna är ingalunda hjälplösa i denna kamp. De finner ständigt
på nya sätt att försvara sig. De bryter reglerna, samtidigt som
de "officiellt" håller dem. De organiserar sig informellt och upprätthåller
en kollektiv disciplin och solidaritet. De förkastar hela det manipulatoriska
svineriet. Både de som spräcker ackorden och de som bara går och
slår dank tvingas lämna arbetsplatsen.
Med sina metoder för att organisera produktionen invecklar sig
ledningen i en rad motsägelser och konflikter. Dessa är betydligt
större än de som förorsakas av motståndet från arbetarna. Det rigida
fastställandet av uppgifter är nästan alltid godtyckligt och ofta
fullständigt irrationellt. Det är omöjligt att definiera "rationella"
normer för arbete så länge arbetarna befinner sig i permanent opposition.
Att behandla arbetarna som individuella atomer strider mot den moderna
produktionens kollektiva natur. Resultatet blir att det uppstår
en formell och en informell organisering av företaget, av arbetsflödet
och av kommunikationen. Dessa former av organisering är permanenta
och befinner sig i strid med varandra[9].
Ledningen av arbetet skils alltmer från dess utövande. För att
övervinna detta avstånd måste ledningen - återigen på ett fullständigt
godtyckligt, sätt - söka rekonstruera och avspegla hela produktionsprocessen
inom sina egna led. Men detta är inte bara omöjligt, utan det leder
också till framväxten av en enorm byråkratisk apparat. Den långtgående
arbetsfördelning som uppstår inom denna apparat, medför att hela
komplexet av tidigare motsägelser reproduceras.
En ledning som är skild från arbetet kan inte planera rationellt.
Den kan inte i tid korrigera ofrånkomliga felgrepp. Den kan inte
lösa de oförutsägbara problemen. Den kan heller inte acceptera tanken
att ansvaret överförs på arbetarna ... eller att arbetarna hålls
fria från allt ansvar för vad som kan inträffa. Ledningen är aldrig
välinformerad. Den viktigaste informationskällan - arbetarna på
verkstadsgolvet - organiserar en permanent "tystnadskomplott" mot
ledningen. I sista hand kan ledningen inte förstå produktionen,
eftersom den inte kan förstå dess viktigaste drivkraft: arbetaren.
Denna situation är prototypen för alla konflikter i dagens samhälle.
Med lämpliga variationer kan beskrivningen av kaos i ett kapitalistiskt
företag användas på den engelska regeringen, på EEC, på SUKP, Kol-
och Stålunionen, FN, den amerikanska armén och den polska planeringskommissionen.
Ledningens agerande i produktionsprocessen är inte en tillfällighet.
Den är påtvingad sitt handlingssätt av det faktum att det sätt på
vilket den organiserar produktionen är sättet att organisera utsugningen
på. Men motsatsen gäller också: privatkapitalister och statsbyråkrater
är i stånd att utsuga just för att de leder produktionen.
Klassindelningen i det moderna samhället avkläds i ökande grad alla
sina formella och legala utsmyckningar. Det som avslöjas är själva
kärnan i alla grundläggande förhållanden i alla klassamhällen:
arbetsfördelningen mellan ett samhällsskikt som dirigerar
både arbetet och det sociala livet och en majoritet som endast
utför beslut som fattats på andra håll. Ledningen av produktionen
är inte bara ett medel för utsugarna att öka utsugningen. Den är
själva grundvalen för och kärnan i utsugningen. Så fort ett visst
samhällsskikt tar ledningen av produktionen i sina händer, reduceras
de övriga i samhället automatiskt till objekt för detta skikt. Så
snart ett ledarskikt har uppnått en härskande position, används
denna position för att skaffa sig privilegier (en hövlig benämning
på tillägnande av mervärde). Dessa privilegier måste försvaras.
Makten måste utvidgas. Denna spiralrörelse leder snabbt till bildandet
av ett nytt klassamhälle. Detta är (mer än konsekvenserna
av efterblivenhet och internationell isolering) den mest relevanta
lärdom vi kan dra av oktoberrevolutionens urartning.
Följden av det ovan sagda blir, att om den socialistiska revolutionen[10]
skall avskaffa utsugningen och krisen i dagens samhälle, så måste
den avlägsna alla specialiserade och permanenta ledare, så att de
inte längre kan utöva makt inom samhällets olika sektorer. Först
och främst måste detta ske inom själva produktionen. Med andra ord:
revolutionen kan inte begränsa sig till expropriering av kapitalisterna.
Den måste också "expropriera" den ledande byråkratin, det vill säga
frånta den dess nuvarande privilegierade positioner.
Socialismen kommer inte att kunna befästas med mindre än att
den från första dagen genomför arbetarförvaltning av produktionen.
Denna uppfattning kom vi fram till 1948 efter en analys av den ryska
revolutionens förfall[11]. De ungerska
arbetarna drog precis samma slutsats av sina egna erfarenheter av
byråkratin. Arbetarnas ledning av produktionen var ett av de centrala
kraven från de ungerska arbetarråden.
Av en eller annan anledning har marxister alltid betraktat arbetarklassens
maktövertagande uteslutande som erövring av den politiska makten.
Verklig makt, nämligen makt över produktionen i vardagslivet, har
alltid ignorerats. Vänsteroppositionen mot bolsjevikerna kritiserade
med rätta det faktum, att partiets diktatur hade ersatt den diktatur
som skulle ha utövats av de proletära massorna. Men detta utgör
endast en aspekt av problemet, och den är till och med sekundär.
Lenins "programmatiska föreställningar" - i motsats till hans praxis[12]
- var att den politiska makten skulle ligga hos sovjeterna, de mest
demokratiska av alla institutioner. Men han upprepade också hela
tiden från 1917 fram till sin död, att produktionen skulle organiseras
uppifrån, "efter statskapitalistiska linjer"[13].
Detta var den mest fantastiska idealism. Proletariatet kan inte
vara slavar i produktionen sex dagar i veckan för att så njuta av
den politiska suveräniteten på söndagen! Och eftersom produktionen
är det verkliga sätet för makt i det moderna samhället, kommer proletariatets
"politiska makt" snabbt att bli en fasad och ingenting annat. "Arbetarkontroll"
över produktionen representerar ingen verklig lösning på problemet.
Antingen måste arbetarkontrollen snabbt utvecklas till att bli arbetarledning,
eller också blir den en fars. Varken i produktionen eller i det
politiska livet kan längre perioder av dubbelt herravälde tolereras.
Historien har visat att vad som händer efter revolutionen
är ar avgörande betydelse för socialistiskt tänkande. Nästan allt
beror på den nivå av medveten aktivitet och engagemang som massorna
har uppnått.
En äkta revolution är inte möjlig om inte denna aktivitet har
nått väldiga dimensioner både vad gäller hur många som deltar och
djupet i deras engagemang. En revolution är en period av intensiv
och medveten aktivitet från massornas sida, då de själva försöker
ta hand om samhällets gemensamma angelägenheter. En byråkratisk
urartning är endast möjlig när denna aktivitet ebbar ut. Men vad
är det som orsakar en sådan tillbakagång i massaktiviteten? Många
ärliga socialister kan inte göra annat än att lyfta armarna mot
himlen och säga att de önskar att de visste.
Det finns inga garantier för att en revolution inte skall urarta,
med andra ord inte något recept på hur massaktiviteten skall kunna
hållas på hög nivå. Men historien visar klart att vissa faktorer
faktiskt mycket snabbt leder till att massorna drar sig tillbaka
från praktisk aktivitet: det kan på olika områden av samhällslivet
uppträda och konsolideras individer eller grupper, personer som
tar hand om "samhällets gemensamma angelägenheter"[14].
För att massaktiviteten skall hållas vid liv, är det nödvändigt
att folk vet och förstår att makten verkligen tillhör dem och att
de kan förändra de praktiska betingelserna för sina egna liv. Detta
måste de uppfatta genom vardagslivets fakta, inte genom officiella
festtal. Det första och viktigaste område där detta måste förverkligas,
är i arbetet. Arbetarförvaltning av produktionen är något handgripligt
och omedelbart begripligt för arbetarna. Det skänker verklig mening
åt alla andra uppgifter, åt all politisk aktivitet. Utan detta kommer
till och med revolutionär politik att bli vad all politik är idag:
bara skitsnack och mystifikationer.
Arbetarförvaltning betyder inte att vissa personer med arbetarklassbakgrund
utväljs att ersätta den nuvarande ledningen. Det betyder att industrin,
på de olika nivåerna, styrs av församlingar av arbetare, tjänstemän
och tekniker. Saker som bara angår en verkstad eller avdelning bestäms
av arbetarförsamlingen från den speciella verkstaden eller den speciella
avdelningen. Den dagliga rutinen eller oväntade problem behandlas
av valda förvaltare, som kan avsättas när som helst om de inte sköter
sitt jobb. Samordningen mellan två eller flera avdelningar garanteras
genom möten mellan de respektive förvaltarna eller av gemensamma
allmänna möten. Koordineringen av hela fabriken och dess förhållande
till den övriga ekonomin är en uppgift för driftsråden, som består
av valda delegater för de olika avdelningarna. Grundläggande frågor
avgörs av generalförsamlingar där alla arbetare deltar.
Genom arbetarledning blir det möjligt att med en gång eliminera
de grundläggande motsägelserna i den kapitalistiska produktionsformen.
Arbetarnas självförvaltning markerar slutet på arbetets makt över
människan och början till människans makt över sitt eget arbete.
Varje företag kommer att vara självstyrande i största möjliga utsträckning
och själv bestämma över alla de aspekter av produktionen som inte
berör den övriga ekonomin. Vidare kommer varje företag att delta
i de beslut som gäller den totala organisationen av produktionen
och det sociala livet. De generella målen för produktionen bestäms
av hela det arbetande folket i gemenskap. Den plan som väljs, ålägger
varje företag vissa uppgifter under en viss period, och varje företag
utrustas med de medel det behöver för att lösa dessa uppgifter.
Men inom dessa generella ramar kan arbetarna på varje företag organisera
sitt eget arbete så som de önskar[15].
Var och en som är införstådd med orsakerna till krisen i dagens
industri, och var och en som studerat "arbetarnas krav och informella
kamp, kommer att klart förstå efter vilka linjer arbetarnas organisering
av produktionen kommer att utvecklas. Koordineringen av arbetet
kommer att ske genom direkt kontakt och samarbete. Den rigida arbetsfördelningen
motverkas genom rotation av arbetarna mellan de olika avdelningarna
och arbetsuppgifterna.
Direkt kontakt kommer att upprättas mellan de avdelningar som
använder maskinerna och verktygen och de avdelningar och
fabriker som framställer dem. Detta kommer att leda till att arbetaren
får ett annat förhållande till produktionsutrustningen. Det viktigaste
målet för den produktionsutrustning vi har idag är, som redan påvisats,
att öka produktionen genom att öka maskinens makt över människan.
När arbetarna själva styr produktionen, kommer de att börja utveckla
utrustning som inte bara är avpassad efter produkterna, utan som
kan möta deras behov som hela människor.
Den medvetna omformningen av teknologin kommer att bli den avgörande
uppgiften för det socialistiska samhället. För första gången i historien
kommer människan att bli herre över sin egen produktiva verksamhet.
Arbetet kommer inte längre att vara "nödvändighetens rike". Det
kommer att bli ett område där människan utvecklar sina skapande
krafter. Dagens vetenskap och teknik öppnar stora möjligheter i
denna riktning. Naturligtvis är detta inte en omdaning som kan ske
över en natt, men man bör heller inte betrakta den som något som
ligger i en fjärran kommunistisk framtid. Dessa problem kan inte
överlåtas åt sig själva. De kräver systematisk kamp från det ögonblick
då arbetarklassens makt är etablerad. Lösningen av den kommer att
kräva en hel övergångsperiod. Denna period är i själva verket det
socialistiska samhället (till skillnad från kommunismen).
Vilka kommer de viktigaste värdena att vara i ett socialistiskt
samhälle? Hurdan kommer dess grundläggande värdeorientering att
se ut? Återigen är det tal om uppgifter som en proletär rörelse
måste ta itu med genast och inte skjuta framför sig in i en dimmig
framtid. Vi försöker inte spekulera oss fram till någon ny etik
eller metafysik. Vi försöker helt enkelt formulera de lösningar
som tycks oss ofrånkomliga när vi betraktar värdekrisen i vårt samhälle
och arbetarnas verkliga hållning både inom och utanför fabriken.
Arbetarledning av produktionen, den medvetna omformningen av
teknologin och styrning av samhället genom arbetarråd och demokratisk
planering kommer otvivelaktigt att i hög grad utveckla produktiviteten
och öka ekonomins tillväxt. Detta kommer att möjliggöra en snabb
ökning av konsumtionen. Många grundläggande sociala behov kommer
att kunna tillfredställas. Arbetsdagen kommer att förkortas. Men
som vi ser det är detta inte sakens kärna. Det är endast biprodukter
av den sociala omvälvningen, om än ingalunda oväsentliga.
Socialismen är inte en lära om hur vi skall kunna öka produktionen
för produktionens egen skull. Detta är ett fundamentalt kapitalistiskt
sätt att betrakta tingen. Det har aldrig varit så att människan
endast varit engagerad i att öka produktionen, kosta vad det
kosta vill. Socialismen är inte heller ett system som vill "bättre
organisering" för organiseringens egen skull, vare sig det gäller
bättre organisering av produktionen, ekonomin eller av samhället
som helhet taget. Detta är kapitalismens besatthet, både den privata
och den byråkratiska (att sedan kapitalismen ständigt gör konkurs
också på detta område är irrelevant i detta sammanhang). Den fråga
som är av någon som helst betydelse när det gäller Socialismen är
denna: Ökad produktion och bättre organisering - men till vilket
pris, på vems bekostnad och i vilket syfte?
Det svar vi vanligen får, från herrar Chrustjev, Gaitskell, Gollan
eller Healy, är att vi måste sörja för ökad produktion och bättre
organisation för att därmed öka både konsumtion och fritid. Men
ta en titt på världen omkring oss! Människorna är offer för en ständigt
ökande press från dem som organiserar produktionen. Största delen
av sitt vakna liv sliter de som galningar i fabriker och på kontor,
för att få ett årligt lönepåslag med 3% eller en fridag extra om
året. Till slut - och det är inte längre någon framtidsvision -
reduceras mänsklig lycka till en jättelik trafikpropp, där varje
familj tittar på TV i sitt eget dollargrin, medan de förstrött slickar
i sig den vaniljglass som trollats fram ur bilens kylskåp!
Konsumtion för konsumtionens egen skull har ingen mening
för människan. Fritid för fritidens egen skull är tomhet. Få har
det så eländigt i dagens samhälle som arbetslösa gamlingar - även
om de saknar ekonomiska problem. Arbetare över hela jorden ser med
längtan fram mot söndagen. De känner ett överväldigande behov att
fly bort från arbetsveckans mentala och fysiska slaveri. De ser
fram emot att kunna disponera sin egen tid. Ändå finner de att det
kapitalistiska samhället till och med där har makten över
dem. De är lika alienerade på fritiden som på jobbet. Objektivt
sett avspeglar söndagen hela eländet i den arbetsvecka som just
är slut och hela tomheten i den som snart skall börja[16].
Konsumtionen idag avspeglar alla motsättningarna i en kultur
i upplösning. "Höjd levnadsstandard" är meningslös så länge det
hela saknar mål[17]. Samhället är
organiserat för att skapa fler behov än människorna kan få tillfredsställda.
"Högre levnadsstandard" är det lockbete både kapitalister och byråkrater
använder för att få folket att följa dem. Inga andra värden, inga
andra motiv återstår för människorna i detta omänskliga, alienerade
samhälle. Men denna process är i sig motsägelsefull. Förr eller
senare kommer man att ha nått taket. Levnadsstandarden i detta decennium
får levnadsstandarden i de tidigare att verka löjlig. Varje inkomstnivå
ses över axeln av den som ligger strax ovanför.
Innehållet i dagens konsumtion är i sig motsägelsefullt. Konsumtionen
förblir anarkisk (och ingen byråkratisk planering kan göra något
åt det), eftersom de varor som konsumeras inte utgör något gott
i sig, eftersom de inte är absoluta utan förkroppsligar denna
kulturs värden; folk arbetar ihjäl sig för att kunna köpa varor
som de saknar förmåga att njuta av eller till och med använda. Arbetare
somnar framför TV:n de köpt för övertidsersättningen. Behoven är
allt mindre äkta behov.
Mänskliga behov har alltid i huvudsak varit sociala behov (nu
talar vi inte om biologiska behov). Idag manipuleras och produceras
behoven i allt större utsträckning av den härskande klassen. Slaveriet
manifesterar sig i själva konsumtionen. Därför hävdar vi att Socialismen
inte primärt kan vara intresserad av ökad produktion och konsumtion
av det slag vi har idag. Det skulle rätt och slätt, genom
otaliga led och kausala sammanhang, leda till mer kapitalism.
Socialism handlar om frihet. Vi menar inte frihet i rent
juridisk bemärkelse. Vi menar inte heller moralisk eller metafysisk
frihet. Vi menar frihet i dess mest reella, jordnära bemärkelse:
frihet för människor i deras dagliga liv och aktiviteter, frihet
till att kollektivt bestämma hur mycket som skall produceras, hur
mycket som skall konsumeras, hur mycket man ska vila. Frihet att
bestämma, kollektivt och individuellt, vad man skall
konsumera[18], hur man skall
producera och hur man skall arbeta. Frihet att vara med och
bestämma den kurs samhällsutvecklingen skall ta. Och frihet att
själv styra sitt liv inom denna sociala ram.
Frihet i denna betydelse kommer inte att följa automatiskt på
utvecklingen i produktionslivet. Frihet får inte förväxlas med fritid.
Mänsklig frihet är alls inte slapphet utan fri aktivitet. Det verkliga
innehåll folk ger sin "fritid", betingas i övervägande grad av det
som sker i den grundläggande sfären av det sociala livet, nämligen
produktionen. I ett alienerat samhälle är fritiden, både till form
och innehåll, endast ett uttryck för alienationen.
Inte heller kommer "bättre utbildningsmöjligheter för alla" att
automatiskt leda till frihet. I sig löser undervisningen ingenting
utan åstadkommer endast massproduktion av individer som är menade
att reproducera samma samhälle; individer som i sin personlighet
kommer att bekräfta den existerande sociala strukturen med alla
dess motsägelser. Undervisning idag, i England eller i Ryssland,
i skola eller i familj, har som mål att producera människor som
är anpassade till den bestående samhällsordningen. Den korrumperar
den mänskliga känslan av integration i samhället och omformar den
till en blind underkastelse under auktoriteterna. Den korrumperar
den mänskliga känslan av att ta verkligheten ad notam och
gör den till en tillbedjan av status quo. Den påtvingar oss
ett meningslöst sätt att arbeta som splittrar, förrycker och förvränger
våra fysiska och andliga möjligheter. Ju mer undervisning av nuvarande
typ, desto mer produktion av den människotyp vi har idag, med integrerad
slavmentalitet.
Utvecklingen av produktivkrafterna och det "materiella överflöd"
som kommer att följa härav, kommer inte av sig själv att leda till
några förändringar i de sociala attityderna. Det kommer inte att
avskaffa "allas kamp mot alla". Generellt kan man säga att denna
kamp är mycket hårdare och mycket obarmhärtigare i USA än i en afrikansk
by. Orsaken härtill är uppenbar: i dagens samhälle genomsyrar och
ödelägger alienationen meningen med allt. Den ödelägger inte bara
meningen med arbetet, utan också med alla aspekter av det individuella
och sociala livet. De enda återstående värdena och motiven är högre
och högre levnadsstandard. För att gottgöra den ökade frustrering
som människorna upplever i arbetet - som i alla andra sociala aktiviteter
- uppställer samhället ett nytt mål för dem: tillägnandet av ständigt
flera "nyttigheter". Avståndet mellan det som faktiskt är
möjligt att uppnå för arbetaren och vad samhället fastställer som
"anständig" konsumtionsstandard har ökat med produktivitetsökningen
och höjningen av den verkliga levnadsstandarden. Denna process och
den åtföljande "allas kamp mot alla" kommer inte att upphöra förrän
denna kultur och dess konsumtionshysteri ryckts upp med rötterna.
Men dessa kapitalistiska attityder har i realiteten fullständigt
genomsyrat, dominerat och deformerat det som i dag gäller som "marxism".
Privatkapitalismen och den byråkratiska kapitalismen har en gemensam
metod som de använder för att binda människorna till deras arbete
och sätta dem i motsatsställning till varandra. Metoden består i
en systematisk löneskillnadspolitik. Å ena sidan råder väldiga skillnader
i inkomst allteftersom man rör sig uppåt i den byråkratiska pyramiden,
det må vara i fabriken eller i staten. Å andra sidan används löneskillnader
systematiskt för att bryta ner klassolidariteten. Denna politik
tillämpas mot arbetare med mycket likartat arbete både då det gäller
yrkesskicklighet och ansträngning. När klasstrukturen i samhället
ödeläggs, kommer det inte att återstå något legitimt skäl, ekonomiskt
eller annat[19], för att upprätthålla
sådana löneskillnader. Ingen kollektiv, demokratisk ledning av fabriken,
ekonomin eller samhället kan fungera bland människor som är olika
ställda i ekonomiskt avseende. Med bevarande av lönedifferentieringen
kommer den nuvarande idiotin omedelbart att återuppstå. Lika
lön för alla som arbetar måste vara en av de grundläggande regler
som den socialistiska revolutionen tillämpar.
När vi som revolutionära socialister försöker definiera våra
socialistiska begrepp, är det uppenbart att vi samtidigt definierar
själva rörelsen. Vilka är vi? Vad står vi för? Efter vilket program
vill vi att arbetarklassen skall bedöma oss?
Det är en fråga om elementär politisk anständighet att vi öppet
och utan tvetydigheter eller dubbeltal förklarar vilka mål vi anser
att folk borde kämpa för. Men detta är också något av stor praktisk
betydelse. Det är faktiskt en fråga om liv och död för uppbygget
av en revolutionär organisation och dess utveckling. Och varför?
Låt oss först betrakta förhållandet mellan den revolutionära
organisationen och arbetarklassen. Om den socialistiska revolutionens
enda och viktigaste uppgift är att avskaffa det privata ägandet
och den fria marknaden, för att genom nationalisering och planering
påskynda produktionens utveckling, då har inte proletariatet någon
självständig och medveten roll att spela i denna omvälvning.
Allt som reducerar proletariatet till ett lydigt och disciplinerat
infanteri - som står till det "revolutionära" högkvarterets disposition[20]
- är gott och riktigt. Det räcker med att arbetarna är beredda att
bekämpa kapitalismen. De behöver inte veta hur, varför och i vilket
syfte. Detta vet "ledarna". Förhållandet mellan partiet och klassen
är en parallell till arbetsfördelningen i det kapitalistiska eller
byråkratiska samhället. Efter revolutionen ligger makten hos partiet
som "leder" samhället "i arbetarnas intresse". Denna uppfattning
delas av såväl stalinister som trotskister[21].
Uppkomsten av ett byråkratiskt klassamhälle blir på detta sätt helt
oundviklig.
Om däremot målet för den socialistiska revolutionen är att upprätta
arbetarnas egen ledning av produktionen, ekonomin och det sociala
livet genom arbetarrådens absoluta makt, då kan det aktiva och medvetna
subjektet i denna revolution inte vara något annat än proletariatet
självt. Den socialistiska revolutionen kan endast komma till stånd
genom proletariatets självständiga aktion. Endast om arbetarna
själva finner den vilja och det medvetande som fordras för
att krossa kapitalismen och förverkliga socialismen, kommer en sådan
omvälvning att ske. Socialism som förverkligas "å proletariatets
vägnar", om det så görs av det mest revolutionära parti, är en totalt
meningslös föreställning. Den revolutionära organisationen är icke
och kan icke heller vara arbetarklassens "ledare". Den kan endast
vara ett redskap i klasskampen. Dess huvuduppgift är att i ord och
handling hjälpa arbetarna att förstå sin historiska roll som förvaltare
av samhället.
Hur skall den revolutionära organisationen fungera internt? Enligt
traditionella uppfattningar organiseras partiet efter vissa väl
prövade effektivitetsprinciper som uppges bygga på "sunt förnuft",
nämligen en vidsträckt arbetsfördelning mellan "generaler" och "manskap"
och de förras kontroll över de senare, specialisering av arbetet,
rigid uppgiftsfördelning etc. Detta är kanske borgerligt "folkvett",
men det är rent nonsens ur revolutionär synpunkt. Detta organisationssätt
är effektivt endast i den bemärkelsen att det effektivt reproducerar
borgerliga förhållanden, både inom och utom partiet. I sin bästa
och mest "demokratiska" form är partiet endast en parodi på borgerlig
parlamentarism.
Den revolutionära organisationen bör själv ta i bruk de principer
som proletariatet har utvecklat i sina historiska strider: Kommunen,
sovjeterna och arbetarråden. De lokala organen bör vara självstyrande
i den utsträckning som är förenligt med organisatorisk enhet; direkt
demokrati tillämpas överallt där det är praktiskt möjligt; alla
poster besättas genom val med möjlighet att när som helst återkalla
varje delegerad i centrala organ med beslutande makt.
Vilken hållning bör organisationen inta i den dagliga klasskampen?
Vilka krav bör den ställa i nuet med tanke på de långsiktiga mål
vi kämpar för?
För de traditionella organisationerna, vare sig de är reformistiska
eller "marxistiska", betraktas klasskampen huvudsakligen som ett
medel att föra in arbetarna under partiets kontroll och ledning.
För trotskisterna t.ex. är det viktigaste under en strejk att få
strejkkommittén över på den "linje" som partiklicken har bestämt.
Ofta är det på detta sättet strejker har misslyckats, eftersom partimedlemmarnas
uppfostran och hållning gör att de, ofta utan att egentligen vilja
det, ser som sitt primära mål att få rörelsen under kontroll och
inte låta den utveckla sig fritt. Sådana organisationer betraktar
striderna i fackföreningarna huvudsakligen som en kamp för att vinna
kontroll över fackföreningsapparaten.
De krav som ställs, avspeglar den reaktionära ideologi och hållning
som råder i dessa organisationer. Det sker på två sätt. Först genom
att de uteslutande talar om löneökningar, om kamp mot krascher
och arbetslöshet, eller om nationalisering. På så sätt riktar de
arbetarnas uppmärksamhet mot reformer som inte bara är möjliga att
uppnå inom det kapitalistiska systemet, utan vilka också kapitalismen,
på eget initiativ, i ökande utsträckning infriar. Dessa reformer
är faktiskt det egentliga uttrycket för den omdaning i byråkratisk
riktning som äger rum i vårt samhälle. Ur denna synvinkel tjänar
dessa krav endast till att få den sociala strukturen att framstå
som ännu förnuftigare. De sammanfaller väl med de målsättningar
vi finner på den "vänstra" eller "progressiva" flygeln inom den
härskande klassen.
För det andra: genom att framföra "anti-kapitalistiska" krav
- glidande löneskala, arbetar"kontroll", arbetarmilis etc., krav
som man anser vara oförenliga med kapitalismen (men som naturligtvis
inte presenteras som sådana för arbetarna)[22],
tjänar dessa organisationer till att mystifiera och manipulera arbetarklassen.
Partiet vet t.ex. (eller tror sig veta) att glidande löneskala aldrig
kommer att accepteras av kapitalismen. De tror att ett sådant krav,
om arbetarna verkligen går in för det, kommer att leda till en revolutionär
situation och slutligen till revolution. Men detta yttrar inte partiet
offentligt. I så fall skulle det "skrämma bort" de arbetare som
"ännu" inte är beredda att kämpa för Socialismen. Det till synes
oskyldiga kravet presenteras som om det kunde uppfyllas, samtidigt
som man "vet" att det är omöjligt. Det är betet som kommer att få
arbetarna att svälja kroken och den revolutionära linan. Med ett
fast grepp om metspöt kommer partiet att hala upp arbetarklassen
i den "socialistiska" stekpannan. Allt detta skulle ha varit ett
vidunderligt projekt - om det inte vore för dess totala enfald.
För den revolutionära organisationen är det endast ett kriterium
som kan vara avgörande då det fattas beslut om den hållning den
skall inta till arbetarnas kamp. Ökar eller minskar denna speciella
kampform, denna speciella organisationsform arbetarnas deltagande,
deras medvetenhet, deras förmåga att styra sina egna angelägenheter,
deras självtillit? (Allt detta är för övrigt den enda garantin
för att kampen kommer att bli segerrik och effektiv också ur de
mest omedelbara och begränsade synpunkter.)
Vi förespråkar därför att alla viktiga avgöranden träffas direkt
av strejkförsamlingar, vi förordar valda strejkkommittéer som kan
avsättas när som helst, vi motsätter oss att fackföreningspampar
skall leda striderna. Vi förordar organisering på grundplanet och
ett obetingat stöd åt direkt valda ombud, och vi motsätter oss alla
illusioner om att "reformera", "förbättra" eller "erövra" den byråkratiska
fackföreningsapparaten.
Kraven måste bestämmas av arbetarna själva och inte påtvingas
dem av fackföreningen eller det politiska partiet. Detta betyder
naturligtvis inte att den revolutionära organisationen saknar egna
synpunkter på problemen, eller att den skall avhålla sig från att
försvara dessa även om arbetarna inte är eniga. Men det betyder
att organisationen måste låta bli att manipulera eller tvinga in
arbetarna i fixa positioner.
Organisationens hållning till speciella krav är direkt avhängig
hela dess uppfattning om Socialismen. För att ta två exempel:
a) Ursprunget till förtrycket av arbetarklassen finns i själva
produktionen. Socialismen gäller en omvälvning av dessa produktionsförhållanden.
Därför måste de omedelbara krav som hänger samman med arbetsbetingelserna,
eller mer generellt: med livet på fabriken, inta en central plats,
minst lika viktig och kanske viktigare än lönekrav[23].
Genom att inta denna ståndpunkt uttrycker vi inte bara vad arbetarna
i dag är mest upptagna av, utan vi etablerar också en direkt förbindelse
med revolutionens centrala problem. Genom att inta en sådan ståndpunkt
kan vi också avslöja den djupt konservativa naturen hos alla existerande
fackföreningar och partier.
b) Utsugningen visar sig i ökande grad i den hierarkiska strukturen
i arbete och lönesättning, och i den atomisering av proletariatet
som följer av att löneskillnader införs. Vi måste energiskt bekämpa
hierarkiska uppfattningar om arbetet och social organisering; vi
måste stödja sådana krav som syftar till att avskaffa eller reducera
löneskillnader (t.ex. lika löneökning åt alla eller regressiv
procentuell ökning som ger mer åt dem som befinner sig nederst och
mindre till dem som befinner sig på toppen av lönestegen).
Detta är verkliga anti-kapitalistiska krav. Anti-kapitalistiska
"övergångskrav", i den betydelse som trotskisterna använder uttrycket,
har aldrig existerat. Sådana krav har existerat och kan barn existera
under en av två betingelser. Antingen inträffar det, att krav som
normalt är "förenliga" med kapitalismen, blir explosiva och revolutionära
("fred och jord" 1917 t.ex.), eller att omedelbara krav, om de framförs
genom en livskraftig klasskamp, genom sitt innehåll underminerar
grundvalarna för det kapitalistiska samhället. De ovan nämnda exemplen
är av detta slag.
[1] Strax före kriget
förutsade Trotskij dagligen att byråkratin inte skulle överleva
denna väldiga prövning, på grund av "motsättningen mellan regimens
socialistiska fundament och byråkratins parasitära natur". I dag
säger trotskisterna att USSR:s ökande militärmakt är produkten av
det "socialistiska fundamentet". Om läsaren inte kan fatta denna
logik, så följ detta resonemang: När en sputnik framgångsrikt skjutits
ut i rymden, måste den ha sänts iväg ur djupet av det socialistiska
fundamentet. Explosioner på halva vägen beror på byråkratins parasitära
natur.
[2] Detta påstås
uttryckligen i Trotskijs Övergångsprogram: "Mänsklighetens produktivkrafter
stagnerar. Nya uppfinningar och förbättringar är inte i stånd att
öka den materiella rikedomen".
[3] Behöver vi nämna
DDR 1953, Polen och Ungern 1956, Kina 1957 och ekona från de dagliga
striderna i ryska fabriker som kommer till uttryck i den officiella
sovjetpressen, inklusive Chrustjevs offentliggjorda rapport
till XX partikongressen.
[4] Klasskampens
former är inte desamma som förr, något som är en följd av vissa
djupgående orsaker som sammanhänger med de problem vi diskuterar
i denna text. Men kampens intensitet har inte avtagit. Arbetarnas
intresse för traditionell politik, "vänsterorienterad" eller icke,
har blivit avsevärt mindre. Men spontana strejker i England och
"wildcats" i USA förekommer allt oftare. Se P. Cardan i nr 31 av
Socialisme ou Barbarie; "Revolutionär politik under den moderna
kapitalismen".
[5] Här och senare
i texten används "marxism" i ordets effektiva, historiska betydelse.
Med marxism menar vi de idéer som är mest utbredda i den marxistiska
rörelsen, tröttande filosofiska subtiliteter och detaljerade introduktioner
i speciella citat. De idéer som tas upp till diskussion i denna
text är just de som Marx lade fram i Kapitalet.
[6] "Sen kommer
nåt annat in i bilden. Förr - om en jobbare blev skickad att göra
en sak, en reparation, och medan han gjorde det upptäckte han ett
fel till. Då reparera han det också utan att ha order på det.
Det kommer han inte att göra mer. UMS skapar
den mentaliteten hos jobbaren att han tänker: jag ger fan i det
där ... jag gör bara det jag blivit skickad på och resten skiter
jag i. Tar dom ifrån oss allt ansvar - så blir vi ansvarslösa. Räknar
dom snålt och misstänksamt så svarar vi med snålhet och misstänksamhet.
Det går kanske så långt att jobbaren inte ens säger nåt. Han kanske
ser att här är en katastrof i faggorna, något som kanske kostar
tusentals kronor om reparationen försenas - och jobbaren kanske
kommer att tänka: det kan företaget gott ha. UMS tar bort människovärdet
hos arbetaren. Och det är inte bra för produktionen" (Arbetare i
Kiruna, ur Sara Lidmans "Gruva"). (Anm. i norska uppl.)
[7] Se J. A. C.
Brown, "The Social Psychology of Industry" (Penguin).
[8] På sätt och
vis motsäger senaste nytt inom företagssociologin vad Cardan hävdar
här. Ett av de huvudsakliga syftena för de försök med självstyrande
grupper som dragits igång här och var har just varit att finna en
form för nyorganisering av teknologin som i begränsad omfattning
tillerkänner arbetaren ett visst självstyre. Men å andra sidan är
de självstyrande grupperna en bekräftelse på Cardans teorier.
Ty bakgrunden till denna nyorientering är just insikten om att det
finns en outnyttjad produktionskapacitet hos arbetaren som endast
kan tas i bruk om han tillerkänns en viss frihet. Men denna frihet
måste, om inte de självstyrande grupperna skall ödelägga systemet,
vara av mycket begränsad omfattning. Nya styrtekniker måste tas
i bruk, t.ex. nya lönesystem. Denna "industriella demokrati" kan
under inga omständigheter vara något mer än arbetarens rätt att
i viss mån själv råda över sitt verktyg (Delvis utg. anm.).
[9] En norsk sociolog,
Sverre Lysgaard, har gjort en god analys av dessa informella organisationsformer.
Trots sin borgerlighet ger han i boken "Arbeiderkollektivet" en
god framställning av förhållandena på en arbetsplats i dag (Anm.
i norska uppl.).
[10] Med "Socialism"
menar vi den historiska period som börjar med den proletära revolutionen
och slutar i kommunismen. Genom detta sätt att definiera begreppet
håller vi oss strikt till Marx. Detta är den enda
"övergångsperioden" mellan klassamhället och kommunismen, eftersom
ett slags "stat" och politiskt tvång upprätthålls ("proletariatets
diktatur"). Det kommer också att finnas ett ekonomiskt tvång ("den
som icke arbetar, han skall heller icke äta"). Men det är inte heller
ett klassamhälle, då inte bara den härskande klassen utan varje
socialt dominerande skikt har avskaffats. Den förvirring Trotskij
och trotskisterna givit upphov till i detta sammanhang, genom att
införa ständigt flera "övergångs"samhällen mellan kapitalismen och
kommunismen (arbetarstat, degenererad arbetarstat, ytterligare degenererad
arbetarstat etc.) måste blottläggas. Det slutliga resultatet av
denna indelning är en legitimering av byråkratin och en mystifiering
av arbetarna, genom att få dem att tro att de kan vara den "härskande
klassen" - och ändå brutalt utsugas och förtryckas. Ett samhälle
där arbetarna inte är den avgörande sociala kraften i egentlig och
bokstavlig bemärkelse, är inte och kan aldrig vara en "övergång"
till Socialismen eller kommunismen (bortsett från i den bemärkelsen
att även kapitalismen är ett "övergångsstadium" till Socialismen).
[11] Se artikeln
"Socialisme ou Barbarie" i nr 1 av Socialisme ou Barbarie.
[12] Vi ämnar
inte här diskutera utvecklingen i Ryssland efter 1917, inte huruvida
Lenin eller bolsjevikerna "kunde ha handlat annorlunda". Det är
en fullständigt steril och innehållslös diskussion. Det som måste
betonas är sambandet mellan det som faktiskt gjordes ...
och de slutliga resultaten. 1919 var ledningen av produktionen och
av ekonomin redan i händerna på "specialister", ledningen av det
politiska livet var i händerna på "specialisterna på revolutionär
politik", d.v.s. partiet. Ingen makt i världen kunde under dessa
omständigheter ha stoppat det byråkratiska förfallet.
[13] Några av
Lenins skrifter på detta område borde vara bättre kända av revolutionära
socialister. De följande raderna ur hans artikel om "De omedelbara
uppgifterna för Sovjetregeringen" (Selected Works, Vol., VII, sid.
332, 342, 345) visar mycket tydligt i vilka banor bolsjevikerna
tänkte i frågan om arbetets organisering:
"Den mer klassmedvetna eliten av det ryska proletariatet
har redan tagit som uppgift att förbättra arbetsdisciplinen ...
Detta arbete måste stödjas och uppmuntras av alla krafter. Vi måste
ställa frågan om ackordsarbete och använda och pröva det i praktiken;
vi måste ställa frågan om att ta i bruk det som är progressivt och
vetenskapligt i Taylor-systemet ... Taylor-systemet är en kombination
av den kapitalistiska utsugningens subtila brutalitet och ett antal
av dess största vetenskapliga upptäckter då det gäller att analysera
mekaniska rörelser i arbetet, avskaffande av onödiga och felaktiga
rörelser, utarbetande av riktiga arbetsmetoder etc."
"Revolutionen kräver, i socialismens intresse,
att massorna obetingat lyder ledaren för arbetsprocessen
och endast hans vilja".
"Vi måste lära oss att kombinera arbetarmassornas
'mötes'-demokrati ... med järndisciplin i arbetet, med
obetingad lydnad för en enda persons vilja, sovjetledaren, på
arbetet. Vi har ännu inte lärt oss detta. Vi skall lära oss det".
Vi tror att dessa uppfattningar, subjektiva
faktorer, spelade en mycket stor roll i urartningen av den ryska
revolutionen, en roll som ännu inte blivit värderad i sin fulla
tyngd. Detta är inte en fråga om att dra ner Lenin i skiten. Men
vi kan idag se sambandet mellan hans uppfattningar och den senare
stalinistiska verkligheten. Vi är inte "bättre" revolutionärer än
Lenin. Vi är bara 40 år äldre.
[14] Alla dessa
anmärkningar har direkt relevans för problemet rörande själva den
revolutionära organisationen och dess möjliga urartning.
Man behöver endast ersätta ordet "massor" i texten mot ordet "medlemmar".
[15] Vi kan inte
här gå in på alla teknologiska problem som är inbegripna i en sant
demokratisk planering. Vi har diskuterat dem ingående i nr 22 av
Socialisme ou Barbarie. Vad det gäller är att de generella
målen i planen bör bestämmas kollektivt och vara accepterade i största
möjliga grad. Om vissa fundamentala data är givna, skulle det vara
möjligt att med hjälp av datorer producera ett antal planer och
någorlunda i detalj visa de tekniska implikationerna för var och
en av dem, i relation till ekonomins olika sektorer. Arbetarråden
skulle så kunna diskutera det förtjänstfulla i dessa olika planer,
i fullt medvetande om allt vad de innebär i fråga om mänskligt arbete.
Avgöranden t.ex. om huruvida en ökning av produktiviteten
på 10% bör leda till högre lön eller förkortad arbetstid eller ytterligare
investeringar, är något som alla bör vara med om. Sådana avgöranden
angår alla. Det är inte något som utan vidare kan överlåtas till
byråkrater som handlar i "massornas intresse".
Om sådana grundläggande beslut överläts åt professionella
experter, skulle dessa snart börja avgöra saker och ting efter sina
egna intressen. Deras dominerande ställning inom produktionen skulle
tillförsäkra dem en dominerande roll i fördelningen av den samhälleliga
produkten. Grunden för nya klassförhållanden skulle vara tryggt
och säkert lagd.
[16] Se "Correspondence"-pamfletten
"The American Worker" av Paul Romano och Ria Stone. Exemplar kan
erhållas från Correspondence. 7737 Mark Avenue, Detroit 14,
Mich., USA. Se även D. Mothe, "Les ouvriers et la culture", Socialisme
ou Barbarie nr 30.
[17] Detta är
vad Hegel brukade kalla för den "dåliga oändligheten" (schlechte
Unendlichkeit).
[18] En genuin
marknad för konsumtionsvaror med "konsumentens suveränitet" kommer
helt säkert att för första gången upprättas i det socialistiska
samhället.
[19] Det är här
inte möjligt att gå in på det otroliga sofisteriet hos de så kallade
"marxisterna", som försöker rättfärdiga olikheter i lön, det må
vara i USSR eller "under Socialismen". Låt oss bara anföra två ting:
a) Strikt genomförande av principen om "betalning
efter värdet av det utförda arbetet", som Marx anbefallde i "Kritiken
av Gotha-programmet", skulle leda till en differens av graden 1
(okvalificerad kroppsarbetare) till 1,25 eller 1,5 (kärnfysiker).
Med "värdet av utfört arbete" menar vi värde i marxistisk bemärkelse,
så som arbetsteorin definierar det.
b) Olika inkomster under Socialismen rättfärdigas
vanligen med att samhället måste betala tillbaka till den enskilde
vad denne lagt ut för sin yrkesutbildning. Löneskillnaderna i ett
privatkapitalistiskt samhälle betalar tillbaka dessa löneskillnader
många gånger om. "Principen" är rena dravlet vad gäller Socialismen,
eftersom samhället kommer att bära kostnaderna för utbildningen.
[20] Norrmannen
Pål Steigan, ordförande i SUF(m-l), kallar själv gärna sitt framtida
parti för "revolutionens generalstab". Se "Klassekampen" något nummer
(Anm. i norska uppl.).
[21] Denna föreställning
återfinns tydligt i oktober-novemberutgåvan av Labour Review.
En artikel av Cliff Slaughter, med titeln "Vad är revolutionär ledning?"
innehåller bl.a. ett angrepp på idéerna i Socialisme ou Barbarie.
Artikeln innehåller ingenting utöver standardsamlingen av plattityder
som "nödvändigheten av ett stålsatt ledarskap", av det slag man
finner i vilken trotskistisk artikel som helst i detta ämne skriven
under loppet av de senaste tjugo åren. Vidare följer författaren
den genuina traditionen hos Trotskijs epigoner genom att noga undvika
varje försök att förstå de idéer han kritiserar. Den teoretiska
nivå han opererar på illustreras väl av det faktum att han "förklarar"
hela mänsklighetens historia under de senaste fyrtio åren med "krisen
i det revolutionära ledarskapet". Inte för ett ögonblick frågar
sig vår författare efter orsakerna till denna kris. Om partiet kan
lösa den och detta "måste byggas av dem som begriper den historiska
processen teoretiskt", varför har då inte de insiktsfulla trotskisterna
på trettio år varit i stånd att bygga det? Varför har de trotskistiska
organisationerna gått mot upplösning även i länder där de en gång
hade en viss styrka? Slaughters "tillbakavisande" av antibyråkratiska
föreställningar grundas på argumentet att medvetenhet är nödvändig
för att störta kapitalismen. Medvetenhet identifieras då, helt naivt,
med partiledarnas medvetenhet. Till slut avslöjar författaren sin
grundläggande borgerliga mentalitet genom att peka på centraliseringen
av den borgerliga makten, dess organisationer, dess vapen o.s.v.,
och genom att - för att kunna bekämpa den - kräva "stärkande av
disciplinen och en enastående grad av centraliserad auktoritet".
Inte ett ögonblick faller det honom in att den proletära
centraliseringen och disciplinen - sådan den exemplifierats av arbetarråd
och strejkkommittéer - representerar något helt annorlunda än
kapitalistisk centralisering och auktoritet. Det är det senare
Slaughter kräver alltmer av.
[22] I realiteten
är några av dem inte alls oförenliga med kapitalismen: glidande
löneskala tillämpas inom många industrigrenar och i en rad länder
i dag. Men denna manifestation av trotskisternas förmåga att leva
i en imaginär värld är irrelevant för vårt huvudargument.
[23] Det är naturligtvis
ingen tillfällighet att fackföreningar och traditionella politiska
organisationer håller käft om dessa problem, inte heller att en
ökande del av de "vilda" strejkerna gäller sådana krav.
|