SOCIALISMENS INNEBÖRD
Förord
Föreliggande pamflett måste ses i sitt tidshistoriska sammanhang.
Den kom ut 1961, och är en av de första texter som resonerar utifrån
förutsägelsen av en ständigt ökande tillväxt och ett ständigt stigande
materiellt välstånd (åtminstone beträffande den industrialiserade
världen). Det skulle bli inflation på skriverier av det slaget under
resten av 60-talet. Teorin om "konsumtionssamhället" var gångbar
överallt. Idag, bara 12 år senare, med en ekonomisk stagnation som
ser ut att permanentas och fördjupas till en akut kris, förefaller
teorin redan ganska åldersstigen.
Vari ligger då skriftens egentliga värde?
Vad många som omhuldat "konsumtionssamhälles"ideologin sökt göra
är, att dödförklara klasskampen, ja arbetarklassen överhuvud. Av
vissa "moderna" sociologer har en vision målats upp aven ny, skön
värld, huvudsakligen befolkad av en enorm, mätt och förnöjsam "medelklass"
(innefattande den förutvarande arbetarklassen), och i övrigt av
ett smalt skikt av "överklass" och ett lika obetydligt skikt "fattiga"
(bosatta i speciella "fattigdomsfickor" som Appalacherna i USA eller
Glasgows slum). I botten på dessa teorier ligger den falska föreställningen,
att kampen för ett socialistiskt samhälle i huvudsak varit en fråga
om att skapa en högre materiell levnadsstandard. Med "konsumtionssamhällets"
inträde på scenen hade man tagit luften ur de socialistiska argumenten,
inbillade man sig.
Den uppgift författaren, Paul Cardan, ställde sig med denna skrift
var inte att falla in i sociologernas dödgrävartrall över socialismen.
Vad han sökte visa var att de allesammans givit eld mot fel måltavla.
Socialismens primära målsättning har aldrig varit
maximal levnadsstandard, utan maximal makt över de processer
som direkt eller indirekt styr människans vardagsliv.
Frågan om makten är den centrala fråga inför vilken mänskligheten
står" och som alla andra frågor måste återföras på.
Cardan vänder sig emot att teorin om "konsumtionssamhället" används
i antisocialistiskt syfte. Men det står samtidigt klart att han
accepterar teorin som sådan. Och den övertygelsen kan vi
knappast påstå att vi delar, lika lite som vi har någon förståelse
för en annan av hans käpphästar - hans föreställning att den
huvudsakliga anledningen till kriserna i det kapitalistiska
samhället inte är den privata äganderätten av marknadssystemet,
utan vad han kall ar "motsägelsen inom produktionen". Att han kunnat
komma till denna slutsats
förklaras av att han tillhör den s.k. rådskommunistiska skolan,
som alltid betraktat länder som Sovjet, Kina etc. som "statskapitalistiska"
- en grov urvattning av begreppet kapitalism. En utveckling av vår
egen syn på dessa samhällssystem finns inte plats för här.
Om Cardans "motsägelse" inte är av den betydenhet han tillmäter
den, så är den dock högst verklig och kan inte ignoreras. Den har
emellertid knappast uppmärksammats alls av de traditionalister på
vänsterkanten som bara dagdrömmer om krisen och inte griper
sig an den konflikt som är en realitet med eller utan depression
och arbetslöshet.
Detta är något som måste poängteras: det är inte för att underbygga
reformistiska argument som han angriper krismatadorerna. Det är
för att dessa underlåtit att uppmärksamma revolutionärt sprängstoff
som oberoende av hög- eller lågkonjuktur är en ständigt aktuell
företeelse i ett kapitalistiskt samhälle.
Denna försumlighet kan bara ha en förklaring: detta revolutionära
sprängstoff är minst lika närvarande i de statsbyråkratiska regimer,
som av sig själva och sina västerländska supporters utmålas som
"socialistiska". Eftersom dessa regimer vare sig haft för avsikt
eller varit i stånd att undanröja denna "motsägelse inom produktionen"
kan det knappast vara av intresse för anhängarna av dessa system
att sätta problemet i skarpare belysning.
Som vi påvisat lyckas författaren att på ett ganska obetydligt
antal sidor utveckla ett antal icke fullt så obetydliga teoretiska
felaktigheter. Vi hoppas läsaren efter genomläsningen av detta förord
är väl medveten om dem och koncentrerar sig på vad som gör skriften
läsvärd.
ARBETARPRESS", Göteborg i oktober 1973
|