Maurice Brinton:
Auktoritär uppfostran, sexuellt förtryck och
POLITIKENS IRRATIONALITET
Appendix I; Clara Zetkin
Lenin talade sällan om sex. Hans enstaka uttalanden i detta
ämne var" avskalade sin "revolutionära" retorik" yttranden av en
inbiten puritan.
På grund av Lenins framstående ställning och auktoritet på
andra områden" utövade hans åsikter om sex väsentligt inflytande.
Alla de som var motståndare till en radikal, förändring på det sexuella
området, tog fasta på Lenins argument och upprepade dem till leda.
På detta sätt spelade de en betydelsefull roll i den sexuella kontrarevolutionen,
vilket vi har försökt belysa i den föregående artikeln.
Vi publicerar här ett utdrag ur kapitlet Women,
Marriage and Sex i Clara Zetkins bok Reminiscences of Lenin
(International, Publishers" New York 1934" sid 44-51).
Boken skrevs 1924 strax efter Lenins död. Zetkin som var
med om att grunda Tyska Kommunistpartiet" talar med Lenin i Kreml,
hösten 1920.
Utan att vänta på svar fortsatte Lenin: - Ert syndaregister är
större än så, Clara! Man har sagt mig att sexuella frågor behandlas
mycket ingående på kommunistkvinnornas uppläsnings- och diskussionsaftnar.
De lär vara föremål för det största intresse och för politisk undervisning
och upplysning. Jag trodde inte mina öron när jag hörde det. Den
första proletärstaten kämpar mot hela världens kontrarevolutionärer.
Läget i Tyskland fordrar i och för sig största möjliga koncentration
av alla proletära revolutionära krafter för att den alltmer framträngande
kontrarevolutionen skall kunna hejdas. Och då är aktiva kommunistkvinnor
sysselsatta med att diskutera sexuella frågor och "äktenskapsformer
i det förflutna, nuet och framtiden". De ser det som sin viktigaste
uppgift att ge kvinnorna den sortens upplysning. Den mest lästa
skriften lär vara en broschyr om sexuella frågor skriven av en ung
kommunistkvinna i Wien. Vilket strunt! Allt som är riktigt i den
skriften har arbetarna läst för länge sedan hos Bebel. Fast inte
lika långtråkigt och schematiskt uttryckt som i broschyren utan
agitatoriskt medryckande och aggressivt mot bourgeoisien. De freudska
hypoteserna ger den en "bildad", en rentav vetenskaplig anstrykning,
men den är rena rama fuskverket. Freuds teorier hör också till de
där fåniga modenyheterna. Jag är misstrogen mot alla sexuella teorier
i artiklar, avhandlingar och broschyrer, kort sagt mot teorierna
i den speciella litteratur som frodas i det borgerliga samhällets
drivbänk. Jag är misstrogen mot alla som bara stirrar på sexualproblemet
som indiska helgon stirrar på sin navel. Jag har intrycket att överflödet
på sexuella teorier som till största delen är hypoteser, ofta ganska
löst grundade, bottnar i ett rent personligt behov att försvara
det egna abnorma eller hypertrofiska (1) sexuallivet inför den borgerliga
moralen och be om överseende. Den dolda respekten för borgerlig
moral är mig lika motbjudande som rotandet i det sexuella som, hur
ohämmat och vilt det än må förefalla, ändå när allt kommer omkring
är rent borgerligt. Framförallt har det blivit en passion hos de
intellektuella och de dem närstående kretsarna. Inom partiet, inom
det klassmedvetna kämpande proletariatet finns det inte plats för
sådant.
Jag (Clara Zetkin - vår anm.) insköt att de sexuella
och äktenskapliga frågorna inom kapitalismen och den borgerliga
samhällsordningen har åstadkommit mångskiftande problem, konflikter
och lidanden för kvinnor inom alla samhällsklasser och alla sociala
skikt. Just på det sexuella området har kriget och dess verkningar
ökat kvinnornas konflikter och lidanden alldeles otroligt och blottat
problem som förut varit dolda. Därtill kommer nu den vaknande revolutionens
atmosfär. Gamla känslo- och tankevärldar har börjat svikta. Hittills
existerande sociala band lossnar och brister och ansatser märks
till nya relationer och inställningar människor emellan. Intresset
för hithörande frågor kan vara ett uttryck för behovet av upplysning
och nyorientering. Det är i så fall också en reaktion mot det borgerliga
samhällets onatur och hyckleri. Att se äktenskaps- och familjeformer
i historisk belysning och lära sig förstå att de är beroende av
samhället kan vara ägnat att befria proletärkvinnorna från den vidskepliga
föreställningen att det borgerliga samhället kommer att bli evigt
bestående. Ett kritiskt-historiskt ställningstagande måste medföra
en hänsynslös analys av den borgerliga ordningen och därmed en brännmärkning
av den sexuella sedlighetens hyckleri. Alla vägar leder till Rom.
Alla marxistiska analyser av någon viktig del av samhällets ideologiska
överbyggnad eller av någon iögonfallande social företeelse måste
leda till analys av det borgerliga samhället och dess egendoms begrepp
och mynna ut i ett "Carthaginem esse delendam". (2)
Lenin nickade leende, och sa: - Ser man på! Vilken duktig försvarsadvokat
ni är för era kamrater och ert parti! Naturligtvis har ni rätt i
det ni säger. Men därmed kan man i bästa fall ursäkta de i Tyskland
begångna felen, inte rättfärdiga dem. Ett fel är och förblir ett
fel. Vill ni verkligen på allvar göra gällande, att sexual- och
äktenskapsfrågorna behandlas utifrån en mogen levande historisk
materialistisk ståndpunkt på uppläsnings- och diskussionsaftnarna?
Det skulle förutsätta ett mycket mångsidigt och djupt kunnande,
en förmåga att klart marxistiskt behärska ett oerhört stort material.
Var har ni sådana krafter nu? Om de verkligen funnes, skulle det
aldrig kunna hända att en broschyr som den jag nämnde används som
undervisningsmaterial på uppläsnings- och diskussionsaftnar. Man
rekommenderar och sprider sådana skrifter istället för att kritisera
dem. Vad blir följden av en så olämplig och omarxistisk behandling
av frågan? Jo, sexualoch äktenskapsproblemet uppfattas inte som
en del av den stora sociala frågan. Tvärtom blir den stora sociala
frågan ett bihang till sexualproblemet. Huvudsaken skyms undan och
blir en bisak. Det skadar inte bara klarheten i själva frågeställningen
utan också i proletärkvinnornas tänkande, deras klassmedvetande
överhuvudtaget.
Dessutom och inte minst - redan den vise Salomo sade att allt
hade sin tid. Jag frågar er, är det här verkligen rätta tiden att
månader i sträck underhålla proletärkvinnorna med hur man älskar
och låter älska sig, hur man uppvaktar och låter uppvakta sig, om
också "i det förflutna, nuet och framtiden hos olika folkslag",
för att man stolt ska kunna kalla det historisk materialism. Nej
nu måste alla kommunistkvinnors, alla arbetande kvinnors tankar
vara inriktade på den proletära revolutionen, som också kommer att
skapa förutsättningar för den nödvändiga förnyelsen inom äktenskapliga
och sexuella förhållanden. Nu står sannerligen andra problem i förgrunden
än de äktenskapliga formerna hos australnegrer och syskonäktenskap
i gamla tider. Frågan om sovjeterna står fortfarande på dagordningen.
Versaillesfördraget och dess följder på de kvinnliga massornas liv,
arbetslöshet, sjunkande löner, skatter och mycket annat. Kort sagt,
jag står fast vid att den sortens politiskt sociala utbildning av
proletärkvinnor är fel, helt och hållet fel. Hur har ni själv kunnat
se på och tiga! Ni måste sätta in hela er auktoritet på att få en
ändring till stånd!
Jag hade visst inte underlåtit att kritisera och säga min mening
till de ledande kvinnorna på olika håll, vare sig i detta eller
andra sammanhang, förklarade jag för min upphetsade vän. Men som
han säkert visste, är ingen profet i sitt eget land eller bland
sina närmaste. Genom min kritik hade jag ådragit mig misstanken
att vilja bevara en mängd rester av socialdemokratiska och gammaldags
kälkborgerliga inställningar. När allt kommer omkring hade min kritik
ändå inte varit förgäves. Sexual- och äktenskapsfrågorna stod faktiskt
inte längre främst på programmet rör undervisningen eller på diskussionsaftnarna.
- Jag vet, jag vet, svarade Lenin. Jag själv' blir också ofta
misstänkt för fariseism i de här frågorna, fast det är mig motbjudande;
det skulle ju tyda på hyckleri och inskränkthet. Nå, jag tar det
lugnt! Gulnäbbade fågelungar som just har kläckts ur de borgerliga
åsikternas ägg är alltid väldigt kloka. Det får vi finna oss i utan
att för den skull ändra oss. Men våra ungdomsrörelser har också
smittats av den "moderna" inställningen till sexuella frågor och
det överdrivna sysslandet med dem. Lenin gav ett ironiskt eftertryck
åt ordet "moderna" och gjorde en ogillande grimas.
- Jag har fått höra från många håll att sexualfrågan är älsklingsämnet
också för era ungdomsorganisationer, fortsatte han. Det lär inte
finnas folk nog som kan hålla föredrag i ämnet. Inom ungdomsrörelsen
är den sortens ofog alldeles särskilt farligt och skadligt. Det
kan lätt leda till överdrifter, en överhettning av det sexuella
livet hos den enskilde, och till att ungdomens hälsa och krafter
föröds. Den företeelsen måste ni bekämpa. Kvinno- och ungdomsrörelserna
har faktiskt många beröringspunkter. Kommunistkvinnorna borde överallt
planmässigt samarbeta med ungdomen. Det vore ett fullföljande, en
utvidgning och upphöjning av moderligheten från det individuella
till det sociala planet. Kvinnornas vaknande sociala liv och verksamhet
måste främjas. Kvinnorna måste befrias från sin trånga småborgerliga
inställning till hemmet och familjen. Detta sagt i förbigående.
Också här hos oss är en stor del av ungdomen ivrigt sysselsatt
med att "revidera" den borgerliga inställningen och moralen i sexualfrågor.
Och jag måste tillägga, att det i stor utsträckning gäller den bästa,
den verkligt lovande ungdomen. Det är som ni själv sade. I efterkrigssituationens
och den begynnande revolutionens atmosfär blir de gamla ideologiska
värdena upplösta och förlorar sin bindande kraft genom att deras
samhälleliga grundval förskjuts. Nya värden utkristalliseras långsamt,
under strid. Också i förhållandena människor emellan, man och kvinna
emellan, revolutioneras känslor och tänkesätt. Nya riktlinjer dras
för den enskilde och det allmännas rätt och alltså också för den
enskildes plikt. Än så länge befinner sig allt i fullständigt kaotisk
jäsning. De olika, varandra motsatta, tendensernas inriktning och
utvecklingskraft kan ännu inte urskiljas klart. Just då det gäller
de sexuella förhållandena, äktenskapet och familjen, är det fråga
om långsamma och ofta mycket smärtsamma processer av förgängelse
och tillblivelse. Det borgerliga äktenskapets förfall, ruttenhet
och orenhet, dess svårupplöslighet, mannens frihet, kvinnans förslavning,
den otäcka förljugenheten i den sexuella moralen och de sexuella
förhållandena fyller de bästa, andligen mest vitala människorna
med den djupaste avsky....
Ungdomens ändrade inställning till sexuallivets problem är givetvis
"principiell" och grundad på en teori. En del säger att deras inställning
är revolutionär och kommunistisk och tror själva att det är så.
Det gör inget intryck på mig som är gammal. Visserligen är jag långtifrån
någon dyster asket, men ungdomens nya sexualliv - ibland också ålderdomen
- tycks mig ofta vara rent borgerligt, en utbyggnad av den gamla
borgerliga bordellen. Med kärlekens frihet har det ingenting alls
att göra, så som vi kommunister har fattat begreppet. Säkert känner
ni till den storartade teorin, att i ett kommunistiskt samhälle
tillfredsställs den sexuella åtrån och kärleksbehovet lika enkelt
och självklart som man "dricker ett glas vatten". Vattendrickningsteorin
har gjort en del av vår ungdom alldeles tokig och varit ödesdiger
för många unga pojkar och flickor. Vattendrickningsteorins anhängare
påstår att de är marxistiska. Jag betackar mig för en sådan marxism
som direkt och omedelbart härleder alla företeelser och omvandlingar
i samhällets ideologiska överbyggnad ur deras ekonomiska bas. Fullt
så enkelt ligger det ändå inte till. Det har en viss Friedrich Engels
för länge sedan konstaterat i fråga om den historiska materialismen.
Jag anser den berömda vattendrickningsteorin vara fullkomligt
omarxistisk och till på köpet antisocial. I sexuallivet tar sig
ju inte bara det av naturen givna uttryck, utan också det som har
blivit kultur, det må vara högt eller lågt. I sin bok "Familjens
ursprung" har Engels påpekat hur betydelsefullt det är att en allmän
könsdrift utvecklats och förfinats till individuell könskärlek.
Könens förhållande är ju inte enbart ett växelspel mellan samhällsekonomin
och ett fysiskt behov, avsiktligt utvalt för fysiologiskt betraktande.
Det vore rationalism, inte marxism, att vilja återföra dessa relationers
omvandling, fristående och lösryckta ur sitt sammanhang, på samhällets
ekonomiska grundvalar. Javisst, törst måste släckas! Men inte brukar
väl en normal människa under normala förhållanden lägga sig ner
i gatsmutsen och dricka ut en vattenpöl? Eller ens ur ett glas som
har blivit solkigt längs kanten av mångas läppar? Den sociala sidan
är ändå viktigare än allt annat. Vattendrickningen är faktiskt individuell.
Till kärlek måste man vara två och en tredje, ett nytt liv, kan
uppstå. På detta faktum grundar sig samhällets intresse och plikten
mot gemenskapen.
Som kommunist har jag ingen som helst sympati för vattendrickningsteorin,
inte ens om den bär den vackra etiketten "kärlekens befrielse".
Förresten är kärlekens befrielse varken någon ny eller någon kommunistisk
ide. Ni minns nog att den predikades i skönlitteraturen framför
allt någon gång i mitten av förra århundradet, då den kallades "hjärtats
frigörelse". I borgerlig praxis visade den sig vara en köttets frigörelse.
Predikandet var talangfullare då än det är nu, hur är det i praktiken
kan jag inte bedöma. Det är inte så att jag vill predika askes med
min kritik. Absolut inte! Kommunismen skall inte komma med askes
utan med livsglädje, livskraft, bland annat genom ett förverkligat
kärleksliv. Men den nu så ofta iakttagna sexuella hypertrofin ger
enligt min uppfattning varken livsglädje eller 1iyskraft, den bara
tar. I revolutionens tidsålder är detta illa, mycket illa.
Isynnerhet ungdomen behöver livsglädje och livskraft. Hälsosam
idrott, gymnastik, simning, fotvandring, kroppsövningar av alla
slag är vad ungdomen behöver, lika väl som mångsidiga andliga intressen.
Den måste lära, studera och forska, alltsammans så mycket som möjligt
i gemenskap med andra! Sådant ger ungdomen mer än de ständiga föredragen
och diskussionerna om sexuella problem och det man kallar att njuta
av livet. En sund kropp i en sund själ! Varken munk eller Don Juan,
men inte heller ett mellanting som den tyske småborgaren. Ni känner
vår unge kamrat X Y Z? Han är en präktig pojke, högt begåvad. Men
jag är rädd för att det ändå aldrig blir något av honom. Han fladdrar
och far från den ena kärleksupplevelsen till den andra. Det duger
inte i den politiska kampen och inte i revolutionen. Jag skulle
aldrig våga satsa på en kvinnas pålitlighet och uthållighet i striden
om hennes personliga kärlekshistoria vore sammanflätad med politiken.
Inte heller skulle jag lita på en man som springer efter vartenda
kjoltyg och blir förtrollad av varenda liten hona. Nej sådant går
inte alls ihop med revo1utionen! Lenin for upp, slog handen i bordet
och gick hastigt några steg fram och tillbaka i rummet.
- Revolutionen fordrar koncentration, en stegring av krafterna
både hos massan och hos individen. Den accepterar inte orgiastiska
förhållanden av den sorten som är normala för d'Annunzios dekadenta
hjältar och hjältinnor. Ett otyglat sexualliv är borgerligt, ett
tecken på förfall. Proletariatet är en klass i uppåtgående. Den
behöver inte ruset, varken som bedövningsmedel eller som stimulans
- varken den sexuella överretningens rus eller alkoholruset. Proletariatet
kan och får inte glömma kapitalismens avskyvärdhet, dess ruttenhet
och barbari. Sina starkaste impulser till kamp får det genom sitt
klassläge, genom det kommunistiska idealet! Vad proletariatet behöver
är klarhet, klarhet och åter k1arhet! Därför upprepar jag ännu en
gång, att vi inte vill veta av något slöseri, någon försvagning,
någon utarmning av krafterna. Självbehärskning och självdisciplin
är inte slaveri, inte heller då det gäller kärleken. Men förlåt
mig, Clara! Jag har kommit långt bort från utgångspunkten för vårt
samtal. Varför kallar ni mig inte till ordningen? Det är bekymren
som sätter fart på min tunga. Vår ungdoms framtid ligger mig så
varmt om hjärtat. Det är en del av revolutionen. Och om skadeverkningen
likt ogräsrötter kryper över till revolutionens värld från det borgerliga
samhället, så är det bäst att ingripa i tid. Problemen vi talar
om är förresten också en beståndsdel i kvinnofrågan.
FOTNÖTTER:
(1) Ett, i förhållande till det "övriga" livet, sjukligt förstorat
och tilltaget sexualliv.
(2) "För övrigt anser jag Cartago bör förstöras" (Cato d. ä.,
234-149, senator i Rom).
|