Maurice Brinton:
Auktoritär uppfostran, sexuellt förtryck och
POLITIKENS IRRATIONALITET
Del II:
DE RYSKA ERFARENHETERNA
Under åren som följde på revolutionen färgades det "officiella"
tänkandet och handlandet i sexualfrågor av fyra grundläggande fakta:
- Djupet och omfattningen av de problem som bolsjevikerna
ärvt. Nya uppgifter hade måst tas om hand vid en tidpunkt då
oräkneliga andra problem pockade på omedelbar uppmärksamhet.
Den klassiska marxistiska läran bistod inte med några direkta
riktlinjer i kampen för sexuell frigörelse. Trots den sociala
och kulturella omvälvningen, trots familjebandens upplösning
och urholkningen av många traditionella värderingar, saknades
en klar vision av vad som borde göras.
- Denna brist på medvetet formulerade mål åtföljdes av en
omfattande, falsk och ganska naiv tro att den ekonomiska utsugningens
avskaffande och en ny, progressiv lagstiftning var nog för att
säkra. kvinnornas frigörelse. Man antog att denna frigörelse
(vanligtvis begränsad till en fråga om "lika rättigheter") automatiskt
skulle följa på förändringarna i egendomsförhållandena, och
att dess fortbestånd skulle säkras av "Arbetarstatens" lagar
och förordningar.
- Det rådde en massiv okunnighet om den sexuella repressionens
betydelse som en central faktor inom social betingning. Få revolutionärer
insåg nödvändigheten av en medveten sexuell revolution. Ännu
färre såg den sexuella revolutionen som ett verktyg att fördjupa
den sociala revolutionen (genom att förändra massornas karaktärsstruktur).
- Många av bolsjevikledarna var helt okunniga om innebörden
av den sexuella repression och auktoritära betingning de själva
utsatts för i barndomen, och hur denna kunde antas influera
deras eget tänkande och handlande. Många hade haft en ganska
typisk auktoritär uppfostran. Senare hade deportationer, fängelsevistelser
och en hård, daglig kamp praktiskt taget omöjliggjort ett normalt
sexualliv. Efter revolutionen gjordes en dygd av vad som hade
varit en historisk nödvändighet. Asketisk livsföring framställdes
som ett ideal, inte bara för ledarna utan också för själva massorna.
Många ledande bolsjeviker betraktade propaganda för sexuell
frigörelse som en "avledning från den verkliga kampen". Några
motarbetade aktivt alla försök att nå ut med sådan propaganda.
Dessa faktorer bidrog till den serie av interna nederlag som
följde på 1917 års viktiga händelser. Deunderminerade de mänskliga
friheter som vunnits under revolutionens första månader. Den sexuella
revolutionens stagnation och uppbromsning, i kombination med andra
nederlag (1), kom att förstärka hela den byråkratiska degenerationsprocessen.
Den klassiska marxismen gav, som nämnts, inte mycket till
vägledning i dessa frågor. Det finns förvisso avsnitt i Engels'
verk som varje frihetlig socialist skulle kunna skriva under på
(2). Men där finns också andra avsnitt, av mera doktrinär natur
(3). Dessutom betonade Engels' historiska analyser alltid den sociala
bakgrund, mot vilken en sexuell revolution skulle genomföras. Processens
konkreta innehåll behandlades endast i obetydlig utsträckning.
Liksom Marx förkastade han naturligtvis det borgerliga äktenskapet
och den borgerliga familjen. Men han fördömde också "rörelsen mot
ett ersättande av privategendom med universell privategendom", en
rörelse som tog sig uttryck i "ett ersättande av äktenskapet (i
sanning en exklusiv form av privategendom) med det kvinnliga samfund,
där kvinnan blir en del av den kommunala och allmänna egendomen..."
Om en sådan rörelse triumferade skulle kvinnan gå "från äktenskap
till allmän prostitution...från ett förhållande, innebärande exklusiv
förening med privategendomens ägare, till ett tillstånd av allmän
prostitution med hela samfundet"(4). Termerna är känslomässigt laddade
och den framlagda antitesen är falsk (Marx formulerar fortfarande
alternativet till enskild egendom i termer av egendom - och
inte i termer av självbestämmande för både män och kvinnor. Och
det är i stort sett samma anda Engels talar om att "ge sig åt").
Hur oklara riktlinjerna än må ha varit 1917, så var problemen
verkliga nog. Det kulturella arvet från tsarismens dagar måste utplånas.
Detta var en enorm uppgift. Den tsaristiska lagstiftningen hade
i sanning "skyddat" familjen. Den påbjöd att maken måtte "älska
sin hustru som sin egen kropp". Hustrun var "skyldig sin make obegränsad
lydnad". Maken kunde ta till polishämtning för att återbörda kvinnan
till hemmets härd. Föräldrar kunde sända sina barn i fängelse för
att ha "viljestarkt motsatt sig föräldrarnas auktoritet". Äktenskap
ingångna utan föräldrarnas samtycke kunde upplösas. De unga tu fick
tillbringa smekmånaden bakom lås och bom. Endast kyrkliga äktenskap
var tillåtna. Skilsmässor, som bara kyrkan kunde utfärda, var dyrbara
och endast tillgängliga för de besuttna.
Hela denna reaktionära lagstiftning sopades undan av de nya dekreten
av den 19 och 20 december 1917. De förkunnade total likställighet
mellan de berörda parterna, slut på det lagligen sanktionerade kvinnoförtrycket,
slut på "oupplösliga" äktenskap genom den obeskurna rätten till
skilsmässa.
Mannens lagenliga rätt till en dominerande familjeroll togs ifrån
honom. Kvinnorna fick rätt att fritt välja efternamn, vistelseort
och medborgarskap. Varje man över 18 år och varje kvinna över 16
ägde rätt att ingå äktenskap. De utomäktenskapliga barnens juridiska
särställning upphävdes. Skilsmässa förenklades enormt. Det enda
kravet var fullständig enighet mellan parterna. När någon önskade
avsluta ett sexuellt förhållande behövde han/hon inte "anföra skäl".
Äktenskap och skilsmässa blev helt och hållet privata angelägenheter.
Registreringen av ett förhållande var inte bindande. T.o.m. när
ett förhållande registrerats var sexuella förbindelser med andra
inte åtalbart (att inte tala om det för den andra parten ansågs
emellertid "ojuste"). Skyldigheten att betala underhåll sträckte
sig upp till sex månader efter en separation, och var bindande om
partnern var arbetslös eller på annat sätt oförmögen att förtjäna
sitt uppehälle. En lag från 1919 legaliserade abort under havandeskapets
tre första månader. All tsaristisk lagstiftning riktad mot homosexualitet
bland vuxna avskaffades. De revolutionära lagstiftarnas strävan
uppenbaras i juristen Hoichbargs "Förord till Bolsjevikiska Giftermålsbalken
av år 1919": "Äktenskapet som institution bar själv fröet till sin
egen undergång". "Att familjen fortfarande består är bara en följd
av att vi har att göra med socialismen i en stat i vardande".
De nystiftade lagarna var i sanning radikala. Lenin kunde sanningsenligt
rapportera (i Pravda 15.9. 1919) att det "i Sovjetrepubliken inte
finns sten på sten kvar av de lagar som tilldelat kvinnan en underlägsen
status". Speciellt förnedrande hade de lagar varit som "berövat
henne all rätt och även förödmjukat henne - dvs. skilsmässolagarna;
de lagar som gjorde en åtskillnad mellan utomäktenskapliga barn
och barn födda inom äktenskapet; de lagar som krävde ett fastställande
av faderskapet innan frågan om barnens underhåll kunde övervägas".
Lenin tycks också ha varit på det klara med att "lagar inte var
nog" och att "till och med när fullständiga lika rättigheter uppnåtts
kommer kvinnoförtrycket att fortgå". Men han såg detta fortsatta
förtryck blott i form av de husliga sysslor, som ännu för en tid
skulle vara hennes lott. "Normalt lades de tyngsta, omänskligaste
och minst produktiva uppgifterna på kvinnans skuldror. För att kvinnorna
skall kunna uppnå total frihet och bli mannens jämlike måste hushållssysslorna
bli allmänna angelägenheter och kvinnorna delta i produktionen"(5).
Kommunala kök och barndaghem - jämte tillgång till all slags arbeten
- betraktades som den kvinnliga emancipationens nödvändiga ingredienser.
"Avskaffandet av privategendomen inom jordbruk och industri lämnar
ensamt vägen öppen för kvinnans totala och reella emancipation",
skrev Lenin. Längs denna väg skulle "övergången ske från det individuella
småhushållet till det stora socialistiska hushållet.(6). Denna vision
delades otvivelaktligen av de flesta ledande bolsjeviker, som betraktade
"kvinnans frigörelse" som summan av friheterna från ekonomisk utsugning
och hemslaveri. De repressiva mekanismer, med vilka kvinnlig underkastelsementalitet
inympats i miljoner kvinnors medvetande, varken övervägdes eller
ens misstänktes.
Det är sant att den nya lagstiftningen bildade en ram,
inom vilken framtida försök skulle kunna göras - fritt från yttre
inskränkningar - att bygga upp mänskliga relationer av ny typ. Det
är också sant att bolsjevikerna uppriktigt strävade efter att bryta
patriarkalismen. Men de hade endast dimmiga föreställningar om den
patriarkaliska familjens roll som "klassamhällets strukturerande
cell"(7) - "som den strukturella och ideologiska plattformen för
reproduktion av varje social ordning baserad på auktoritära principer"(8).
Än mindre förstod de den sexuella repressionens roll när det gällde
att upprätthålla sådana betydelsefulla element i den dominerande
ideologin som frihetsängslan och underkastelse inför auktoriteter.
Hade bolsjevikerna varit mera medvetna härom skulle många praktiska
problem lösts annorlunda, många ofruktbara diskussioner undvikits
och många tillbakasträvande uttalanden och åtgärder aldrig kommit
till stånd. Revolutionärerna skulle visat mindre fördragsamhet med
den gamla ideologins och moralens talesmän, av vilka många stannat
kvar i uppsatta positioner - varifrån de tillfogade den kulturella
revolutionen oerhörd skada. Bolsjevikerna påpekade ideligen att
de nya lagarna var "bara en början". Men en början på vad? Wilhelm
Reich pekade på hur de konservativa i den tidens hetsiga diskussioner
alltid tycktes få sista ordet, och alltid hade de bästa "bevisen"
på sin sida. "Revolutionärerna var inte förberedda, varken teoretiskt
eller praktiskt, på de svårigheter som den kulturella revolutionen
innebar"(9).
De visste alltför lite om den psykiska strukturen hos den generation,
vars ideologiska stöd de eftersträvade. De sökte allvarligt och
uppriktigt att åstadkomma något nytt. Men de "kände mycket starkt
att de inte kunde formulera detta 'nya' i ord. De stred tappert,
men tröttnade till sist och misslyckades i diskussionen; delvis
därför att de själva var fast i gamla mönster, som de inte kunde
befria sig ifrån"(10).
Revolutionen mötte oerhörda problem. Den traditionella familjen
hade avskaffats bara på det juridiska planet. De attityder den vilade
på fortfor att existera. De ekonomiska svårigheterna bestod. Och
"så länge samhället inte kunde garantera säkerhet och trygghet åt
alla vuxna och tonåringar var detta förhållande en garanti för familjens
fortbestånd"(11). Dessa krav kom mer och mer i konflikt med kollektivets
nya sociala skyldigheter och rättigheter. De "livsbejakande sexuella
relationerna i kollektiven" stred mot urgamla familjeband som "genomsyrade
varje hörn av vardagslivet och den psykiska strukturen"(12). Följaktligen
ogillade "föräldrar, inklusive proletärer, att deras tonårsdöttrar
gick på möten. De fruktade att flickorna skulle 'komma på glid'
- dvs. skaffa sig ett sexualliv. Fast barnen borde tillhöra kollektivet,
reste föräldrarna fortfarande anspråk på dem. De blev skräckslagna
när barnen började betrakta dem med kritiska ögon"(13). T.o.m. i
de radikalaste kretsar kunde det hända att vissa flickor karaktäriserades
som "lätta på foten" - vilket avslöjade det djupt rotade moraliska
fördömandet av kvinnlig sexualitet som dolde sig under hela den
"revolutionära" retoriken.
Den patriarkaliske faderns ekonomiska järngrepp över fru och
barn lossnade verkligen. Men de ökade möjligheterna till sexuell
lycka innebar inte, lika lite då som nu, full psykisk kapacitet
att njuta av ("tillgodogöra sig") denna möjlighet. De inre hämningarnas
järngrepp bestod i allt väsentligt. Det förgångna spökade ännu i
folks medvetande. "Barnsliga attityder och patologiska sexuella
vanor" bestod. "En av de största svårigheterna var kvinnornas oförmåga
- könsligt handikappade och oförberedda på ekonomisk jämställdhet
som de var - att överge sitt svartsjuka värnande om familjen"(14),
och den kompensation för mannens övergrepp som hennes dominans över
barnen innebar. De, vars sexualliv blott bestod i ett tomt och njutningslöst
uppfyllande av "äktenskapliga plikter", och vars ekonomiska självständighet
var lika med noll, de hade gjort barnens uppfostran till sin existens'
hela mening och innehåll. Det var svårt att bekämpa dessa tendenser,
och det resursslöseri som den ensidiga inriktningen på modersrollen
innebar, utan en verklig insikt i deras ursprung. Mödrarna kämpade
bittert mot varje inskränkning av deras traditionella revir.
Vardagslivet visade sig vara mycket konservativare än ekonomin,
huvudsakligen därför att det rörde sig om en betydligt mer svårgripbar
verklighet. Revolutionärerna var inte tillräckligt rustade - varken
ideologiskt eller vad gällde deras uppfostran - för att kunna göra
en effektiv insats i de hetsiga diskussionerna i "sexualfrågan".
Det fanns ingen teori om den sexuella revolutionen. Trotskijs pamflett
"Livets problem"(15), författad 1923, nämner inte ens den
sexuella aspekten. Många bolsjevikledare tog skydd bakom formeln
"sex är en privatsak". Detta var olyckligt och väsentligen ett uttryck
för oförmågan hos kommunistpartiets medlemmar att klara av revolutionen
i sina egna liv (16).
Utan tvekan fanns det mycket olustkänslor med i bilden, åtminstone
till en början. Många unga människor upplevde dessa frågor som viktiga,
frågor som borde diskuteras ärligt och öppet. Kollontay (17) ger
en glimt av vad som diskuterades. En funktionär, Koltsov, påpekar
att kärnfrågorna "aldrig tas upp. Det är som om man undvek dem på
något sätt. Själv har jag aldrig ägnat dem en allvarlig tanke. De
är nya för mig". En annan, Finkovsky, påvisar orsakerna till denna
attityd. "Man talar sällan om ämnet för det drabbar alla så personligt...Kommunisterna
talar vanligtvis om den gyllene framtiden och undviker därmed att
ta itu med akuta problem...Arbetarna vet att i kommunistiska familjer
är tillståndet värre däran än till och med i deras egna". Ännu en
person i "officiell" ställning, Tseitlin, betonade att detta var
"exakt de frågekomplex som intresserar arbetaren, man som kvinna".
När sådana frågor var huvudpunkten på partimötena samlades ansenliga
åhörarskaror. "Dom ställer sådana här frågor gång på gång men får
inga svar". Reich påvisar att vanliga människor, utan sexologisk
utbildning eller insikt, beskrev "exakt vad som innefattas i 'sex-ekonomin"',
nämligen att "'massindividens' intresse inte är politiskt utan sexuellt"(18).
I själva verket gavs det svar: inadekvata, ofullständiga och
ibland definitivt skadliga "svar". Sexual"undervisningen" halkade
över i händerna på hälsovårdsmän, biologer och professorer i etik,
filosofi och sociologi. De negativa effekterna gjorde sig snart
märkbara - den kulturella revolutionen började vissna vid rötterna.
De "upphettade diskussionerna" försvann efterhand. De krafter som
frigjorts av den nya lagstiftningen ebbade sakta ut - påvisande
det uppenbara faktum, att en sexuell revolution inte kan,
på samma sätt som en ekonomisk omvälvning, ta sig sitt huvudsakliga
uttryck i lagar och förordningar. Det är på vardagslivets fält som
slaget måste stå. Och det är också här den möter det kraftigaste
motståndet. I Ryssland hade ännu ingen revolution i den "ideologiska
överbyggnaden" ägt rum. "Bäraren av denna revolution, människans
psykiska struktur"(19), hade ännu inte förändrats.
Bortsett från "massindividens" interna hämningar - en kvarleva
från det förgångna - mötte den också yttre motstånd. Lenin fördömde
ungdomsrörelsen för dess "överdrivna sexualintresse". Ungdomen hade
"attraherats av nymodighetssjukan i sin attityd till sexualfrågan".
De nya "florerande sexuella teorierna" hade uppstått genom människors
personliga behov av "att rättfärdiga personlig abnormitet i sexuallivet
inför den borgerliga moralen". De hade blivit utsatta för dörrknackning
från "små nykläckta kycklingar som just brutit sig ur de borgerliga
idéernas skal". Psykoanalysen borde betraktas med misstro, ty "den
växte i borgarsamhällets smutsiga mylla". Allt som var relevant
i denna nya syn på sexuella problem "hade redan arbetarna läst i
Bebel för länge sen". Det nya sexualliv som ungdomar sökte skapa
var "en utveckling ur de borgerliga bordellerna". Efter en kort
tid hördes varje ängslig funktionär och undertryckt reaktionär upprepa
Lenins berömda fras: "Törst måste -släckas - men kommer en normal
man under normala omständigheter att ligga i rännstenen och dricka
ur en lerpöl, eller ur ett glas med en kant som är kladdig av många
läppar?"(20)
De mer framsynta revolutionärerna märkte tillbakaskridandet.
Men deras recept var högre rop på industrialisering. Avsaknaden
av renodlat ekonomiska förutsättningar för en radikal social förändring
betonades om och om igen. Men som Reich påpekar "var attityden 'först
de ekonomiska frågorna, sedan vardagslivets' i grunden felaktig
och bara ett uttryck för att man inte varit beredda på och stod
oförstående inför den kulturella revolutionens till synes 'kaotiska'
former...Det var nödvändigt att man verkligen förstod och insåg
den nya kulturens innebörd...Den kulturella revolutionen
ställde oerhört mycket fler problem än den politiska revolutionen.
Och det är inte särskilt svårt att förstå. Den politiska revolutionen
behöver i huvudsak ingenting annat än ett starkt tränat ledarskap
plus massornas förtroende för detsamma. Den kulturella revolutionen
däremot kräver en förändring i massornas psykiska struktur. Och
för detta ändamål fanns knappast något vetenskapligt, än mindre
praktiskt facit vid denna tid" (21). Det bör kanske tilläggas att
spridandet av den lilla kunskap som fanns inte uppmuntrades utan
tvärtom aktivt motarbetades av administration och parti. Försök
att upprätta varierande former av "kontramiljö" som i t.ex. ungdomskommuner
- blev även de motarbetade sedan tillbakaskridandet inletts.
Det var högst naivt att tro att "progressiv lagstiftning" plus
nya egendomsförhållanden skulle ge en tillfredställande och varaktig
lösning på dessa problem. Förändringarna i egendomsförhållandena
hade kanske gjutigt grunden till ett nytt samhälle, men det
var människor som skulle bygga det. För en sådan uppgift fordrades
en annorlunda vision, och det var just en sådan som saknades.
Alltför många negativa faktorer samverkade för att de formella
juridiska förändringarna verkligen skulle kunna påverka händelsernas
förlopp. Reich skrev: "En ideologi eller ett program kan bli en
revolutionär makt av historiska dimensioner först om den åstadkommer
en djupgående förändring av massornas känslor och instinkter". Han
insåg klart att den berömda "subjektiva faktorn" i historien inte
var någonting annat än "massornas psykiska struktur". Den influerade
samhällsutvecklingen antingen "genom att passivt tolerera
despotism och förtryck" eller "genom att samtycka till den
tekniska utvecklingsprocess som utformats och instiftats av den
rådande makten", eller slutligen "genom att aktivt ta del i
den sociala utvecklingen, som t.ex. i en revolution". Ingen slags
historisk utveckling kan betraktas som revolutionär "om den räknar
massornas psykiska struktur som blott och bart resultatet av ekonomiska
processer och inte också som deras motivkraft"(22). I den
ryska revolutionen blev aldrig massornas psykiska struktur - och
tilläts aldrig bli - en "revolutionär makt av historiska dimensioner".
Mellan 1920 och 1933 försämrades situationen stadigt, till en
punkt där det ryska ledarskiktets sexualideologi inte längre kunde
skiljas från de ledande gruppernas ideologi i vilket konservativt
land som helst. I en sammanfattning av hela processen skrev Reich,
att den nya ryska statens ledare inte kunde klandras för att inte
ha känt till lösningen på dessa problem, "men väl för att de undvikit
svårigheterna, för att ha följt minsta motståndets lag, för att
inte ha försökt förstå innebörden i detta problemkomplex, för att
ha talat om 'livets revolution' utan att ha sökt den i verkliga
livet, för att felaktigt ha uppfattat det existerande kaoset som
ett 'moraliskt kaos'(och använt termerna i exakt samma mening som
den politiska reaktionen), istället för att uppfatta dessa kaotiska
förhållanden som en naturlig och ofrånkomlig del i omvandlingsprocessen,
och sist men inte minst för att inte ha förstått (vägrat förstå)
de bidrag till större insikt i problemet som den tyska 'sex-politiska'
rörelsen erbjöd"(23).
I mars 1934 återinfördes i Sovjet den lag som förbjöd homosexualitet
bland vuxna. I juni 1935 kunde man läsa i Pravda att "bara en god
familjefar kan vara en bra sovjetmedborgare". 27 april 1936 kunde
en rysk fackföreningstidning (Trud) sätta följande på pränt: "Abort,
som förintar liv, är otillåten i alla länder. Den sovjetiska kvinnan
har samma rättigheter som den sovjetiske mannen, men det löser henne
inte från den stora och ärofulla plikt som naturen skänkt henne:
att hon ska bli mor". "Hon ska bära liv. Och detta är verkligen
ingen privatsak, utan något av stor social betydelse"(24). Ett dekret
av 27 juni 1936 förbjöd abort. Ett senare dekret av 8:e juli 1944
fastslog att "endast ett lagligen instiftat äktenskap tilldelar
både make och maka rättigheter och skyldigheter". Med andra ord
återgick utomäktenskapliga barn till tidigare låga sociala status.
Ogifta par som levde tillsammans tvingades "normalisera" sina förbindelser.
Skilsmässa skulle bara tillåtas i "viktiga fall" och efter "fullt
övervägande av alla förhandenvarande omständigheter av en särskild
tribunal". Moderskapskulten gavs officiell välsignelse. En officiell
stalinistisk publikation (25) kunde skryta med att "den 1 juni 1949
innehade över 2 miljoner sovjetiska mödrar, med 5 eller 6 barn,
'moderskapsmedaljen'; 700.000 mödrar till 7, 8 eller 9 barn hade
utmärkelsen 'Ära åt moderskapet', och 30.000 mödrar till 10 eller
fler barn hade tilldelats utmärkelsen 'Hjältinnemoder'" ( Ack Sörgården!).
Publikationen mäler vidare att "Sovjetunionens lagstiftning i familjefrågan
alltid vari t inspirerad av marxismen-leninismen" och att "dess
utveckling över en 30-årsperiod alltid haft som sin ständiga uppgift
att försvara och befria kvinnan. Denna fullständiga omtanke har
lett den sovjetiske lagstiftaren från fri skilsmässa till reglerad
skilsmässa och från legal abort till förbud mot abort"(!!!).
Framemot mitten på 30-talet hade kritiken mot byråkratin blivit
allt kraftigare. Trotskijs bok Den förrådda revolutionen,
publicerad 1936, innehåller ett intressant kapitel betitlat "Familj,
ungdom och kultur". Där hånar Trotskij alla de som hävdar att kvinnan
har att acceptera "moderskapets glädje". Det var "en domprosts filosofi
i kombination med en kommissaries maktställning". Trotskij påpekar
helt korrekt att "kärnproblemet har ännu inte lösts: de fyrtio miljoner
sovjetiska familjerna blev till sin övervägande majoritet kvar i
medeltida nästen av kvinnligt slaveri och hysteria, barnens dagliga
förödmjukelser, kvinnlig och barnslig ,vidskepelse". "Den nuvarande
familjekultens främsta orsak är otvivelaktligen byråkratins behov
av en stabil hierarki av relationer och disciplinering av ungdomen
genom fyrtio miljoner auktoritära stödjepunkter". Skildringen är
briljant. Vad som emellertid saknas är varje verklig förståelse
för hur allt detta hände. Ekonomisk och kulturell efterblivenhet
betraktas fortfarande som misslyckandets enda ingredienser. En hel
dimension saknas. Bolsjevikisk brist på klarsyn i sexualfrågan antyds
inte ens. Man kan bläddra fingrarna blodiga i Trotskijs omfattande
verk utan att hitta tillstymmelse till kritik av vad Lenin yttrat
i ämnet.
De senaste 20 åren har den sexuella kontrarevolutionen ryckt
framåt ännu ett stycke - trots en stadig utveckling av produktivkrafterna.
Den sträcka som avverkats antyds kanske bäst av en bok av T.S. Atarov,
"Den Ryska Sovjetrepublikens Fysiske Eremit". Boken, som
publicerades i Moskva 1959, har titeln "Sexualundervisningens problem".
Författaren hävdar att "sovjetiskt äktenskap är inte bara en privatsak.
Det är en fråga som innefattar samhället och staten". Atarov förfasar
sig över unga människor som har föräktenskapliga förbindelser "utan
att ens känna skuld". "Opåverkade element" i det ryska samhället
som t.o.m. strävat efter att ge ett "filosofiskt uttryck" åt sin
attityd är lika fördärvliga - m.a.o. de som opponerat sig mot partiledarnas
sexualfientliga ideologi. Han är bekymrad över att unga människor
inte tycks "förstå skillnaden mellan pubertet och sexuell mognad",
och tycks tro att "blotta existensen av en sexualdrift motiverar
dess tillfredställande". Men det finns också uppmuntrande tecken:
"Under sovjetiska förhållanden är inte längre onani det massfenomen
det var i det förflutna". Men "olyckligtvis" förekommer det fortfarande.
Enligt Atarov bidrog vissa faktorer till att upprätthålla dessa
tingens alarmerande tillstånd, faktorer som "tättsittande kläder
kring de nedre delarna, pojkarnas dåliga vana att ha händerna i
fickorna, förstoppning och fulla urinblåsor hos de som ligger på
magen, studiet av erotisk litteratur och djurs sexuella aktiviteter".
Hur skulle man nu bekämpa detta hot mot det ryska samhällets
grundvalar? Precis! Rätt gissat! "Regelbundna måltider, hårda sängar,
excercis, promenader, sport och gymnastik - i själva verket allt
som kan dra bort barnets uppmärksamhet från sexuella funderingar"(26).
När Atarov diskuterar menstruationen slår han över från det smålöjliga
till det ovetenskapliga. "Under inga omständigheter får någon bomull
eller gasbinda införas i vagina, så som många kvinnor gör". De "yttre
delarna" bör tvättas två gånger om dagen med kokt vatten. Vår politiske
pingstpastor föreslår att unga människor måtte "förbjudas att serveras
i caféer, restauranger eller barer, då atmosfären på dessa platser
uppmuntrar till inledandet av föräktenskapliga förbindelser". "Ingen
sjukdom", betonar han, "har förorsakats av återhållsamhet". I en
skrämmande fras sammanfattar Atarov bokens anda: "Lagen kan inte
befatta sig med varje fall av omoraliskt beteende. Folkopinionens
tryck måste fortsätta spela sin ledande roll mot alla former av
omoral". Moralväktarna och folkopinionen skulle än en gång göra
tjänst som det sexuella etablissemangets stöttepelare.
Atarov har det ryska utbildningsdepartementets fulla stöd - över
100.000 exemplar av Atarovs bok såldes inom några dagar efter första
upplagans publicering (Finns det förresten någon som inbillar sig
att situationen skulle varit annorlunda om Stalins springpojkar
suttit vid köttgrytorna istället för "revisionisterna"?)
Den officiella ryska sexualmoralen liknar idag den sorts "Råd
till föräldrar" som serverades omkring 1890 av den tidens borgerliga
förståsigpåare (27). Den innehåller alla den borgerliga moralens
fetischer - eller mera generellt; de karaktäristiska dragen hos
alla moralsystem som utmärker ett klassamhälle av patriarkalisk
typ. Allt finns där: reaktionära, livsfientliga idéer pompöst förklädda
till "vetenskap"; primitiva fördomar, uppsnofsade i en mera tilltalande
språkdräkt; halvsanningar och skenheliga bedrägerier. Men dessa
"irrationella" idéer har inte bara bestämda sociala rötter (som
vi försökt påvisa). De har också en särskild innebörd och en särskild
funktion. Så till vida påminner de starkt om den förtryckande moral
som fortfarande härskar (om än i avtagande utsträckning) i vissa
västeuropeiska länder; främst de katolskt och reformert dominerade.
I både öst och väst siktar dessa ideologier till att förneka
individerna rätten till att själva styra sina liv. De syftar till
att beröva människorna frihet och ansvar på ett grundläggande område,
och söker tvinga dem till att följa de normer "folkopinionen" fastställer
istället för det egna sunda förnuftet. Dessa repressiva och alienerande
moralsystems yttersta syfte är en massproduktion av individer med
en karaktärsstruktur som kompletterar och förstärker samhällets
hierarkiska struktur. Sådana individer kommer att acceptera "irrationella"
normer, därför att de har internaliserat ett "irrationellt" samhälles
diktat, diktat som är nödvändiga för detta samhälles fortbestånd.
Och dessa individer kommer att inta ett barns attityder när de konfronteras
med de som inkarnerar - på samhällsskalan - föräldraauktoriteten
(dvs. statens styresmän, präster, direktörer, politiska koryféer,
osv.). I det ryska exemplet kommer de att underkasta sig centralkommitténs
diktat, följa den slingrande partilinjen, utveckla religiösa attityder
visavi de Heliga Skrifterna (för att nu inte tala om Mausoleet:),
etc.
Sådana individer kommer också att reagera på ett ängsligt-aggresivt
sätt när de konfronteras med avvikare av alla slag (medvetna författare,
poeter, kosmopoliter, långhåriga, självständiga människor överhuvudtaget).
Är det alls förvånande att det sexuellt mest undertryckta segmentet
hos den ryska befolkningen (medelålders kvinnor) samtidigt är det
främsta uttrycket för den "folkopinion" Atarov refererar till? Trots
kindergarten, trots kommunala kök, trots tvätterier - och trots
nationaliseringen, för nästan tvågenerationer sedan, av den överväldigande
majoriteten av produktionsmedlen?
NOTER
- Se "Fabrikskommittéerna i ryska revolutionen" av
Maurice Brinton. Stockholms Lokala Samorganisation 1971.
- "Vad vi alltså idag kan förmoda ifråga om hur de sexuella
förhållandena kommer att ordnas, sedan den kapitalistiska produktionen
i framtiden sopats undan, är av övervägande negativ art, inskränker
sig mest till vad som bortfaller. Men vad skall komma istället?
Det kommer att avgöras, när ett nytt släkte vuxit upp: ett släkte
av män som aldrig i sitt liv kommit i det läget att de för pengar
eller andra sociala maktmedel köpt en kvinna och ett släkte
av kvinnor som aldrig kommit i det läget att varken av någon
annan hänsyn än verklig kärlek hänge sig åt en man eller av
fruktan för de ekonomiska följderna vägra att hänge sig ät den
älskade. När dessa människor en gång finns, där kommer de att
ge tusan i vad man idag tror, att de skall göra. De kommer att
utbilda sin egen praxis och sin därefter avpassade offentliga
mening om varje enskild praxis punktum".. (Friedrich Engels,
"Familjens, privategendomens och statens ursprung". Arbetarkulturs
förlag, Stockholm 1969; sid. 105).
- I skildringen av den industriella revolutionen, som ryckte
bort kvinnorna från hemmet och sände in dem i fabrikerna, skriver
Engels (i "Arbetarklassens villkor år 1844") att det
stundtals inträffade att kvinnan blev familjeförsörjare och
mannen stannade hemma. Enligt Engels var detta en "vansinnig
ordning" som "avkönar mannen och fråntar kvinnan all kvinnlighet".
Föreställningen att kvinnans plats är vid spisen har haft sällsamma
försvarsadvokater.
- Karl Marx, Economic and Philosophical Manuscripts of 1844.
Moskva 1959.
- 1916 hade Lenin fördömt den kapitalism som höll kvinnan
som "hemslavinna, fjättrad till sovrummet, köket och barnkammaren"
(Sochineniya, XIX, sid. 232-233).
- Pravda 8 mars 1221.
- Wilhelm Reich, The Sexual Revolution, sid. 166.
- Ibid., sid. 157.
- Ibid., sid. 169-170.
- Ibid., sid. 168.
- Ibid., sid. 167.
- Ibid., sid. 160.
- Ibid., sid. 182.
- Ibid., sid. 160.
- Voprosy byta, Moskva 1923.
- Wilhelm Reich, The Sexual Revolution, sid. 172.
- A. Kollontay, Novaya moral i rabochi klass (Den nya
moralen och arbetarklassen), Moskva 1919, sid. 65.
- Wilhelm Reich, op.cit., sid. 174.
- Wilhelm Reich, The Sexual Revolution, sid. 15_.
- Lenins liknelse om "rännstenen" och "lerpöl" är avslöjande
av två skäl. Uttalandet implicerar att a) sex är något av naturen
smutsigt, och b) att sex är ett förhållande till ett objekt
(här: vatten) snarare än till en annan mänsklig varelse. Punkt
b) mildras visserligen av Lenins senare uttalande om att "två
liv berörs". Tyvärr var det det första yttrandet som kom att
bli flitigast citerat i debatten.
- Wilhelm Reich, 'The Sexual Revolution", sid. 175
- 176. 22.
- Ibid., sid. 169.
- Ibid, sid. 190.
- I sin Kommunismens principer skrev Engels att den
socialistiska revolutionen "skulle omvandla relationerna mellan
könen till rent privata relationer, som bara berör de deltagande
människorna och i vilka samhället inte skall lägga sig i".
- La femme et le Communisme, Editions Sociales, Paris
1951.
- Lenin har också talat om (se Clara Zetkin, Reminscenses
of Lenin) "hälsosam sport, simning, löpning, promenader,
kroppsliga övningar av alla slag" som skulle ge unga människor
mer än "ändlöst teoretiserande och diskuterande om sexuella
problem". "En sund själ i en sund kropp" var hans lösen, därmed
citerande Juvenal ("mens sana in corpore sano", Satires,
10, 356), den stoiske moralisten och kvinnohataren som hade
"avslöjat lasterna" i det gamla Rom.
- Mycket av den samtida ryska sexologiska litteraturen påminner
om Baden-Powells arbeten, men med termen "socialism" inströdd
här och var bland hänvisningarna till "plikt", "lojalitet",
"disciplin", "tjänst" och "patriotism".
|