Maurice Brinton:
Auktoritär uppfostran, sexuellt förtryck och
POLITIKENS IRRATIONALITET
Utgiven och tryckt av ARBETARPRESS
Originaltitel: The Irrational in Politics
Originalutgåva: Solidarity, England 1970
Författare: Maurice Brinton
Första svenska utgåva:
Växjö Ungsocialister, oktober 1972, 500 ex.
Andra svenska utgåva: ARBETARPRESS, maj 1973, 1000 ex.
Tredje svenska utgåva: ARBETARPRESS, juli 1974, 2000 ex.
Fjärde svenska utgåva: ARBETARPRESS, april 1977, 2500 ex.
Förord:
De som vill gå på djupet när det gäller proletariatets motivkrafter
och ofta irrationella beteende, brukar stundtals av diverse vulgärmarxister
beskyllas rår "psykologiserande". Inte desto mindre strör de själva
omkring sig mer eller mindre klart uttalade uppfattningar om hur
arbetarens själsliv "egentligen" är beskaffat. Dessa uppfattningar
är i allmänhet "psykologiserande" av utomordentligt ovetenskaplig
natur, fullt i klass med ölstugefascisters funderingar om vad "pleppsen"
egentligen vill och tänker o.s.v.
I "Politikens Irrationalitet" bemöter författaren detta okunniga
"psykologiserande" (vars mest kända exempel är teorin om att arbetarna
endast kan uppnå ett "fackföreningsmedvetande") med den revolutionära
(och tillika vetenskapliga) psykologi och psykiatri som
utarbetats av Freuds store lärjunge Wilhelm Reich.
Reich tog fasta på de av Freud utvecklade teorierna om hur människan
(och därmed arbetarens) karaktärstruktur djupt präglas av auktoritär
uppfostran och undertryckande av viktiga primärdrifter (främst könsdriften),
men tillbakavisade Freuds påstående att detta undertryckande var
"nödvändigt" för att upprätthålla "civilisation och kultur" etc.
Tvärtom menade Reich, var detta undertryckande endast en nödvändighet
för klassamnället. Polis och krigsmakt är inte tillräckliga
för att hålla massorna nere. Inte ens den borgerliga propagandan
räcker till. För att massorna ska acceptera propagandan fordras
att den svarar mot massornas förvärvade karaktärsstruktur.
Författaren pekar också på hur denna typ av uppfostran och betingning
har uråldriga anor och går tillbaka till tiden för familjens och
privategendomens uppkomst. Han berör också uppluckringen
av denna mångtusenåriga klassmoral som kunnat konstateras efter
andra världskriget och som sedan slutet av 60-talet fått ett accelererande
förlopp.
Slutligen, under rubriken "De ryska erfarenheterna" behandlar
han den antiauktoritära och sexuella revolutionen vid tiden för
den sociala revolutionen i Ryssland; hur det ryska samhället sedan
dess beskrivit en veritabel kräftgång på familjens, uppfostrans
och sexualfrågornas område fram till våra dagars reaktionära ideologi.
POLITIKENS IRRATIONALITET - NÅGRA EXEMPEL
För varje politiskt intresserad människa framstår det "irrationella"
beteendet hos individer, grupper och breda befolkningsskikt som
en obehaglig, skrämmande men obestridlig realitet. Några exempel:
Mellan 1914 och 1918 slaktade miljoner proletärer varandra i
det krig som skulle "göra slut på alla krig". De dog för syften
som inte var deras, försvarade endast sina respektive härskande
klassers intressen. Tjugo år senare upprepades samma mönster, fast
i ännu värre skala.
I början av 30-talet drabbades Tyskland av depressionen. Miljoner
gick utan jobb och många svalt. Borgarsamhället visade sin totala
oförmåga att täcka ens människornas mest elementära behov. Tiden
var mogen för en radikal förändring. Och ändå, vid detta avgörande
ögonblick, föredrog miljoner män och kvinnor (inklusive betydelsefulla
delar av den tyska arbetarklassen) att följa reaktionära demagogers
nationalistiska, rasistiska och motsägelsefulla ("anti-kommunistiska"
och "anti-kapitalistiska") appeller. Hellre än att slå in på den
sociala revolutionens väg gav dom sin röst åt en erbarmlig soppa
av rashat, puritanism och etnologiskt nonsens (1).
I New Dehli 1966 deltog hundratusentals halvsvältande indiska
bönder och trasproletärer i den största och mest militanta demonstration
som staden någonsin skådat. Hela stadsdelar ockuperades, polisen
attackerades, bilar och bussar brändes. Skälet till denna massiva
aktion var emellertid inte de urusla levnadsförhållandena, eller
de sociala strukturer som var deras upphov. Man protesterade mot
en påtänkt lag som under vissa omständigheter skulle legalisera
slakt av boskap.
Om än på en annan nivå är beteendet hos dagens konsumenter inte
mera "rationellt" än hos de förtryckta klasser under historiens
gång, som låtit den ene skojaren efter den andre utropa sig till
kejsare under allmänt bifall. Dom som vet var allmänna önskemål
och preferenser har sina rötter, dom vet hur enkelt varje krav kan
manipuleras. PR-experterna vet mycket väl att rationella motiv sällan
ligger bakom valet av en viss vara. När en husmor tillfrågas varför
hon föredrar den ena eller andra produkten, är de skäl hon anger
sällan de riktiga (även om hon svarar i god tro).
Mer eller mindre omedvetna motiv influerar t.o.m. revolutionärers
tankevärld och den typ av organisationer i vilka de väljer att vara
aktiva. Det kan till en början synas paradoxalt att sådana som strävar
efter ett kreativt samhälle utan främlingskap, baserat på frihet
och jämlikhet, kan "bryta" med borgerliga värden för att i nästa
ögonblick hylla leninismens hierarkiska, dogmatiska, manipulatoriska
och puritanska ideal. Det kan förefalla underligt att deras "förkastande"
av det borgerliga samhällets irrationalitet och godtycke, med dess
krav på okritisk lydnad och respekt för auktoriteter, tar formen
av ett koncentrat av alienerad aktivitet: att följa ett s.k. avantgarde-partis
slingrande "linje". Det kan synas lika underligt att dom som uppmanar
folk att tänka själva och motstå hjärntvätten fylls av oro var gång
egna idéer dyker upp i deras huvuden. Eller att många av dagens
revolutionärer fortfarande söker skaffa sig personlig prestige och
ställning genom att tillämpa metoder som allmänt nyttjas i det borgerliga
djungelsamhället därutanför. Men, som vi ska se, det finns ett inre
sammanhang i denna uppenbara irrationalitet.
NÅGRA OTILLFREDS TALL ANDE FÖRKLARINGAR
Konfronterade med störande fakta som massivt stöd åt imperialistiska
krig eller fascistiska rörelser, levererar en viss sorts traditionella
revolutionärer alltid samma stereotypa förklaring: dom kommer omedelbart
att betona den "förrädiska" eller "oriktiga" politiken hos II:a
eller III:e Internationalen, eller hos tyska kommunistpartiet, eller
hos den eller den ledaren, som - av ett eller annat skäl - inte
var sin historiska uppgift vuxen. Folk som resonerar på det här
sättet tycks inte ens ha förstånd att uppskatta den upprepade
tolerans som massorna visar dessa "förräderier" eller "oriktigheter",
som i sig kräver en allvarlig förklaring.
Mer sofistikerade revolutionärer skyller på annat. Press, radio,
TV, kyrkor, skolor och universitet är i händerna på den härskande
klassen. Dessa media för ut den härskande klassens värderingar -
dag ut och dag in. Är det förvånande, frågar så dessa revolutionärer
med ett förintande leende, att massorna under sådana omständigheter
fortfarande håller kvar vid reaktionära idéer?
Denna förklaring, om än delvis riktig, är ändå otillräcklig.
I längden kan den inte förklara arbetarklassens stöd åt borgerliga
värderingar, regler och förordningar - eller att sådana regler överskridits
bara för att ersättas av institutioner av statskapitalistisk typ,
institutioner som införlivat borgarsamhällets hierarkiska relationer
(ledarkult, överlämnande av makten till ett "elit"-parti, tillbedjan
av Sanningar som återfinns i heliga texter eller Centralkommitténs
utsagor).
Om - i både öst och väst - miljoner människor inte kan inse den
fulla vidden av den exploatering de utsätts för, om dom inte kan
uppfatta sin påtvingade intellektuella och personliga underutveckling,
om dom inte törs erkänna tomheten i sina liv, om dom är omedvetna
om den inneboende repressiva karaktären hos så mycket som dom betraktar
som "rationell t", "sunt förnuft", "självklart" eller "naturligt"
(hierarki, ojämlikhet och puritanism, t.ex.), om dom är rädda för
egna initiativ och självaktivitet, rädda för att tänka nya tankar
och slå in på nya vägar, om dom gång på gång är lika villiga att
följa den ene eller andre ledaren eller det ena eller andra partiet,
så är det för att betydelsefulla faktorer formar deras beteende
redan från mycket tidiga år och hämmar deras uppnående av
en ny och annorlunda typ av medvetande.
Låt oss för ett ögonblick betrakta - utan rosafärgade glasögon
- den genomsnittlige medelålders väljaren ur västeuropeisk arbetarklass
(det spelar sedan inte så stor roll om han röstar "Labour" eller
"Conservative", på CDU eller SPD, på SAP eller på "mittenpartierna").
Han har antagligen en överlägsen attityd gentemot dom (barn och
husslavinna) han är i stånd att dominera, misstänksam mot invandrare,
full av mer eller mindre klart utsagda fördomar om främmande raser
och folk, för "lag och ordning", mot demonstranter, långhåriga och
"avvikare". Han är nästan säkert sexuellt undertryckt (och följaktligen
en hängiven konsument av den förvridna erotiken i Lui, Playboy eller
Lektyr). Inget "pragmatiskt" parti (som strävar efter makten via
valurnorna) skulle någonsin drömma om att vädja till honom med krav
på lika lön eller arbetarnas självförvaltning inom produktionen.
Den partiledare som proklamerade ett dylikt "övergångsprogram" till
det klasslösa samhället skulle betraktas som - i bästa fall - en
stor skämtare.
Men det finns en annan och viktigare aspekt. Var och en som försöker
diskutera dessa problem kommer nästan helt säkert att möta inte
bara misstro, utan också den slags fientlighet som ofta döljer en
underliggande ängslan och oro. Man frammanar inte samma reaktion
om man för fram fullständigt befängda argument. Dessa ämnen är helt
klart emotionellt laddade. Tar man upp dem frambringar man
ett slags motstånd som man svårligen kommer över med rationell
argumentering.
Syftet med denna pamflett är att visa på naturen hos och orsakerna
till detta motstånd, och visa på att det inte rör sig om medfödda
utan socialt bestämda företeelser (vore de medfödda, existerade
varken något rationellt eller socialistiskt perspektiv). Och vi
ska så småningom komma fram till, att detta motstånd är resultatet
av en inlärning, som går tillbaka till den tidigaste barndomen,
och att denna inlärning har förmedlats av redan inlärda föräldrar
och hela den institution, som den patriarkaliska kärnfamiljen utgör.
Resultatet är en kraftig förstärkning av och ett fortbestånd för
den dominerande ideologin och en massproduktion av individer med
inbyggd slavmentalitet. Förstår man denna kollektiva karaktärsstruktur
förstår man också det ständigt "irrationella" beteendet hos individer
och sociala grupperingar, liksom den "irrationella" politiken. Och
denna förståelse kan ge mänskligheten nya redskap i överskridandet
av de hinder, som nu står i vägen för total frigörelse
DET "BORTGLÖMDA" OMRÅDET
Hela detta område har i stort sett ignorerats av den traditionella
vänstern. Marx och Engels kan knappast beskyllas härför. Det redskap
som fordras för att kunna förstå denna aspekt på mänskligt beteende
nämligen psykoanalysen - utvecklades först under detta århundrades
två första decennier. Freuds viktigaste bidrag till vetenskapen
(utforskningen av själslivets lagbundenheter, skildringen av barn-
och ungdomssexualiteten, upptäckten av driftslivets inflytande på
beteendet, skildringen av hur dessa drifter undertrycks i enlighet
med förhärskande sociala normer och värderingar, analysen av detta
förtrycks konsekvenser och symptom, och på det hela taget "hänsynstagandet
till de inofficiella och förnekade sidorna av den mänskliga existensen")
blev en del av vårt "kulturarv" åtskilliga årtionden efter Marx'
död. Vissa reaktionära sidor hos den klassiska psykoanalysen (driftslivets
"nödvändiga" anpassning till (klass-)samhällets krav, den "nödvändiga"
sublimeringen(2) av den "odisciplinerade" sexualiteten för att kunna
upprätthålla "social stabilitet", "civilisation" och "kultur" i
samhället, teorierna om dödsdriften, etc.) kom snart att överskridas
av den revolutionära psykoanalysen hos Wilhelm Reich m.fl.(3).
Reich utarbetade en socialpsykologi baserad på både marxism och
psykoanalys. Hans avsikt var att förklara hur idéer uppstår i människors
medvetande i förhållande till deras verkliga levnadsförhållanden,
och hur i sin tur dessa idéer påverkar mänskligt beteende. Uppenbarligen
var det en bristande överensstämmelse mellan massornas materiella
förhållanden och deras konservativa syn på tingen. Det behövs ingen
psykologi för att förklara varför en hungrig människa stjäl bröd
eller varför arbetare går i strejk. Den fråga socialpsykologin kan
hjälpa till att besvara är istället varför majoriteten av svältande
människor inte stjäl bröd eller varför massan av utsugna
arbetare inte strejkar. Klassisk sociologi kan ge en tillfredställande
förklaring på ett socialt fenomen, när det mänskliga tänkandet och
handlandet tjänar ett rationellt syfte; när det tjänar behovstillfredsställandet
och klart avspeglar den materiella situationen. Den misslyckas dock
när mänskligt tänkande och handlande står i motsättning till
de ekonomiska förhållandena, dvs. när det är irrationellt.(4)
Traditionella marxister har alltid undervärderat - och gör så
fortfarande - idéernas inflytande på samhällets materiella struktur.
Visserligen brukar det heta, att det råder "växelverkan" mellan
ekonomiska strukturer och ideologiska strukturer. Men när dom sen
ska fortsätta resonemanget, gå in på väsentligheter, så blir en
dialektisk relation, i vilken påverkan sker i bägge riktningar,
hux flux en närmast enkelriktad process, där inflytandet bara går
i ena riktningen (den "ekonomiska basen" bestämmer vad som pågår
i idéernas rike). Dom har aldrig försökt att rent konkret förklara
hur en reaktionär politisk doktrin kunde skaffa sig fotfäste bland
massorna och senare sätta en hel nation i rörelse (hur t.ex. nazismen
under tidigt 30-tal fick ett snabbt genombrott inom alla tyska samhällsskikt,
en process som inkluderade tusentals deserterande kommunistiska
millitanter till SA:s bruna bataljoner(5)).
En "kättersk" marxist, Daniel Guerin, har uttryckt det så här:
"En del individer ser sig själva som vådligt 'marxistiska' och 'materialistiska'
när dom nonchalerar mänskliga faktorer och enbart intresserar sig
för ekonomiska och materiella fakta. De studerar med utomordentlig
precision de sociala fenomenens grundläggande orsaker. Men eftersom
dom inte studerar med samma precision hur dessa orsaker reflekteras
i det mänskliga medvetandet, gäckas dom av vardagslivets realiteter.
Eftersom dom enbart intresserar sig för materiella faktorer, förstår
dom absolut ingenting av hur massornas påtvingade uppoffringar och
försakelser kan omvandlas och få ett religiöst (eller pseudo-religiöst)
innehåll och 'mening'."(6) Genom att negligera denna subjektiva
faktor i historien, så misslyckas dessa "marxister" - och dom utgör
idag majoriteten av kategorin ifråga - med att förklara den bristande
överensstämmelsen mellan massornas ekonomiska elände och deras svagt
utvecklade vilja att åstadkomma en förändring. De reflekterar inte
över det faktum, att när vissa idéer förankrats i massornas tankevärld
(och därmed påverkar deras beteende), så blir de själva materiella
faktorer i historien.
Exakt vad i de förtrycktas vardagsliv, frågade sig Reich,
var det som begränsade deras vilja till revolutionär förändring?
Han kom till slutsatsen att arbetarna lät sig påverkas av reaktionära
och irrationella idéer därför att det fanns jordmån för dessa
idéer. För "vanliga" marxister var arbetarna människor som sålde
sin arbetskraft till kapitalisterna och som exploaterades av dessa.
Det var helt korrekt - så långt. Men för att förstå arbetarklassens
politiska attityder måste man ta i beaktande alla sidor av
arbetarnas vardagsliv. Det innebar att man nödgades erkänna sådana
uppenbara fakta som att arbetaren i likhet med andra hade haft en
barndom, att han hade uppfostrats av föräldrar som själva betingats
av det samhälle i vilket de levde, att han hade hustru och barn,
sexuella behov, familjekonflikter och kanske trassel med nerverna.
En överväldigande psykisk fattigdom och ständig ekonomisk osäkerhet
accentuerade dessa problem i arbetarklassmiljö. Vad fanns det för
rimliga skäl att nonchalera dessa faktorer när man sökte förklara
arbetarklassens beteendemönster? Reich arbetade på att utveckla
en totalanalys som skulle innefatta även sådana faktorer och fastställa
deras verkliga betydelse.
INLÄRNINGSPROCESSEN
När barnen lär sig lyda sina föräldrar, lär de sig också lydnadsbegreppets
allmänna innebörd. Den "aktning" barnen lärt sig visa föräldrarna
visar de också varje "överordnad" de senare möter i livet. Sexuellt
förtryck - från redan sexuellt förtryckta föräldrar - är en integrerad
del av inlärningsprocessen.
Traditionsbundna föräldrar börjar sin "uppfostrargärning" med
att mata sin nyfödde på spikade klockslag, utan nämnvärt hänsynstagande
till variationer i barnets fysiologiska rytm. De söker vänja det
vid regelbundna pottvanor vid en tidpunkt då det knappast är kapabelt
att inta sittande ställning. De fixeras i största allmänhet vid
matning, tarmtömningsfunktionen och inskärpandet av "hut och hyfs".
Lite senare kommer dom att läxa upp sin masturberande 5-åring. Och
dom kommer att förskräckas vid upptäckten av barnens - nu hemliga
- sexlekar. Ännu senare kommer dom att varna sin 12-årige son för
de gruvliga farorna av "riktig" onani. Dom kommer att sitta uppe
i väntan på sin 15-åriga dotter, ängsligt bevakande vägguret, eller
genomsöka sonens byrålådor på jakt efter preventivmedel.
Hur reagerar då barnet på detta? Det fogar sig skenbart i undertryckandet
av det sexuella, men förr eller senare utlöses vanligtvis någon
form av "revolt" mot föräldraauktoriteten, dock en "revolt" av ett
slag som normalt låter sig nedkämpas med sedvanlig bestraffning.
Bestraffningen ser också till att förbjudna aktiviteter ständigt
förknippas med ångest och skuldkänslor.
Den ängslan som förbinds med tillfredställandet av sexuella
behov blir en del av den ängslan som förbinds med alla upproriska
tankar och handlingar (både sexualitet och uttryck för rebelliskt
sinnelag hämmas utan undantag av "uppfostrarna").
Barnet kommer med tiden att förtränga inre behov som vid full
utlevelse skulle orsaka föräldrarnas misshag eller resultera i bestraffning,
och kommer slutligen att känna rädsla inför sin egen sexualitet
och revolttendenser. Vid ett senare stadium uppnås normalt ett slags
jämviktsläge, som har beskrivits som "en slitning mellan önskningar
som står i strid med ens samvete och ett samvete som står i strid
med ens önskningar"(7). Individen har blivit "präglad som en karta
från topp till tå av sina förträngningar"(8).
Hos en liten pojke förknippas förtrycket med "fadersgestalten".
I visst avseende står den som förebild för den unge mannens uppfattning
av "ledningen" på "hans" firma, eller "hans" lands eller partis
intressen. I detta avseende representerar fadern stat och auktoritet
inom kärnfamiljens ram.
För att neutralisera sina sexuella behov och upprorskänslor gentemot
föräldrarna utvecklar barnet s.k. "överkompensationer". Rädslan
som förknippas med sexualitet alstrar pryderi. Relationerna till
fadern kommer att präglas av "respekt". Vi känner alltför väl dessa
gamla nuckor av båda könen; alltid på alerten och redo att ingripa
mot varje antydan till sexuell aktivitet bland barn. Deras handlande
orsakas helt klart av deras djupa skräck för den egna sexualdriften.
Och den ovilja somliga "revolutionärer" visar detta ämne är av liknande
ursprung.
En annan vanlig bieffekt av det sexuella förtrycket är en uppsplittring
av sexualiteten i dess olika beståndsdelar. Ömhet uppmuntras medan
sensualitet fördöms. En konstlad åtskillnad mellan behovet av att
visa tillgivenhet och behovet av genital sexualitet är inte ovanlig
bland unga män. De sätter vissa flickor på en piedestal medan de
samtidigt jagar andra som samlagsobjekt; flickor som de öppet eller
undermedvetet föraktar.
Unga människors väg mot ett normalt sexualliv blockeras av både
yttre och inre hinder. De yttre hindren (besvär med att finna en
skyddad plats, svårigheter att undkomma familjens vakande ögon,
etc.) är ganska uppenbara. De inre, psykiskt betingade hindren kan
tidvis vara tillräckligt svåröverstigliga för att påverka synen
på den egna sexualdriften. Dessa två hinder, yttre och inre, samverkar
inbördes. yttre faktorer konsoliderar sexuellt förtryck och det
sexuella förtrycket underlättar mottagligheten för yttre faktorers
inverkan.
Trots förtryckets skenbara framgångar har naturligtvis inte
föremålet för förtrycket undanröjts. Men det rinner nu via
underjordiska kanaler. Efter att ha accepterat en samling "kultur"värden,
måste nu individen försvara sig mot allt som kan tänkas störa det
plågsamt uppnådda jämviktsläget. Han måste hela tiden kunna mobilisera
en del av sina mentala resurser mot störande influenser. Förutom
neuroser och psykoser resulterar detta konstanta tryck i tanke-
och koncentrationssvårigheter, troligtvis också i en viss försvagning
av den mentala kapaciteten. Koncentrationssvårigheter är antagligen
den vanligaste av alla neurotiska symptom.
Enligt Reich gör "undertryckandet av barnets naturliga sexualitet
speciellt den genitala - barnet blygt, lydigt, förskrämt för auktoriteter,
'snällt' och 'ordningsamt' i auktoritär bemärkelse; det paralyserar
de upproriska tendenserna eftersom varje upprorisk tanke förknippas
med ängslan och oro; det frambringar, genom hämmandet av sexuell
nyfikenhet och tankar kring det sexuella, ett hämmande av självständigt
tänkande i allmänhet och kritiskt sådant i synnerhet. Kort sagt,
målet för det sexuella förtrycket är att producera individer
som är 'anpassade' till den auktoritära ordningen och som tveklöst
underkastar sig den, trots all misär och förnedring... Resultatet
blir rädsla för frihet och en konservativ, reaktionär mentalitet.
Sexuellt förtryck stöder den politiska reaktionen, inte bara
genom att alstra passiva och a-politiska individer utan också genom
att forma karaktärer beredda att ge ett aktivt stöd åt den auktoritära
ordningen". (9) M.B.:s kurs.)
När barnet vuxit upp har det fått med sig "ut i livet" något
betydligt mera komplicerat och mera förödande än en enkel lydnadsreflex
gentemot dem som står några pinnhål högre på stegen. Det har fått
ett helt system av förträngningar, rationaliseringar och inbyggda
reaktionsmönster, som formar en karaktärstyp avpassad efter det
auktoritära sociala systemets skiftande behov. Undervisningens syfte,
i öst som väst, är ingenting annat än massproduktion av mänskliga
automater med så väl internaliserade(10) sociala normer att de efterlevs
fullständigt okritiskt.
Psykologer och psykiatriker har ägnat åtskilliga sidor åt det
sexuella förtryckets mediciniska konsekvenser. Reich däremot
betonade ständigt dess sociala effekter; allmän underkastelsementalitet
och ängslan inför friheten.
Resultatet? Reproduktion, släktled efter släktled, av de socialpsykologiska
förutsättningarna för massornas manipulering och förslavande.
FAMILJENS FUNKTION
I sin klassiska studie Familjens. privategendomens och statens
ursprung tillskriver Engels familjen tre huvudfunktioner under
kapitalismen:
- Det var en mekanism för överföring av välstånd genom
arv, en process som gjorde det möjligt för de dominerande
socialgrupperna att vidmakthålla sin ekonomiska ställning. Detta
har utan tvekan varit en viktig funktion för den borgerliga
familjen. Emellertid har Engels' förhoppning att "med privategendomens
avskaffande kommer familjen att förlora sitt sista raison
d'etre(11)" knappast infriats. Den privata äganderätten
till produktionsmedlen avskaffades i Ryssland för mer än 50
år sedan, men fortfarande tycks familjen vara starkt förankrad
både i det ryska medvetandet och i den ryska verkligheten. Förunderligt
nog är det i Väst som den borgerliga familjen utsatts för den
radikalaste kritiken - både i teori och praktik.
- Familjen var också en ekonomisk produktionsenhet,
speciellt på landsbygden och inom småhandeln. Storindustrins
framväxt och flykten från landsbygden under detta århundrade
har dock kommit att begränsa betydelsen av denna funktion.
- Familjen var slutligen en fortplantningsinstitution.
Endast inom den borgerliga familjen kunde man påräkna samhällets
sanktion, ja stöd i tillfredställandet av sina sexuella behov
("äktenskapliga plikter").
Engels' anmärkningar om familjen är fortfarande delvis giltiga,
och var det naturligtvis i än högre grad då de sattes på pränt.
Men de räcker ändå inte till; en dimension saknas.
Den klassiska psykoanalysen antydde ännu en funktion: överföring
av de dominerande kulturmönstren. Den revolutionära psykoanalysen
följde upp denna tankegång.
Freud själv påpekade att föräldrarna uppfostrade sina barn i
enlighet med Överjagets (12) diktat. "I allmänhet följer föräldrarna
och motsvarande auktoriteter påbuden från sina egna Överjag vid
barnens uppfostran ...Vid barnets undervisning är de stränga och
fordrande. De har glömt sin egen barndoms svårigheter, och är belåtna
över att till slut kunna identifiera sig fullständigt med sina egna
föräldrar, vars hårda regemente de en gång var underkastade. Följden
blir att barnets Överjag i realiteten inte byggs upp med föräldrarna
som modell utan med föräldrarnas Överjag som modell. Det
övertar samma innehåll, det blir bärare av traditioner och alla
dessa uråldriga 'värden' som på detta sätt förts vidare från generation
till generation...Människosläktet lever aldrig fullständigt i nuet;
Överjagets ideologier bevarar det förflutna, rasens och folkets
traditioner, som visserligen ger efter - men långsamt för nuets
och nya upptäckters inflytande. Så länge de arbetar via Överjaget
spelar de en stor roll för mänskligheten, relativt oberoende av
ekonomiska förhållanden."(13)
Reichs uppgift var att utveckla dessa idéer för att söka förklara
klassmedvetandets eftersläpning i förhållande till den ekonomiska
verkligheten, liksom den oerhörda sociala tröghet som de förtrycktas
undfallande och underdåniga attityd innebar. I detta syfte måste
han inleda ett stormangrepp mot den borgerliga familjeinstitutionen,
ett anfall som utlöste vreda kontrastötar - inte bara från reaktionära
och religiösa bigotter av alla de slag, utan också från ortodoxa
psykoanalytiker och ortodoxa marxister(14).
"I takt med att familjens ekonomiska funktion reducerats", 'skrev
Reich, "har dess politiska funktion kommit att bli av växande betydelse.
Dess huvuduppgift - den som uppammat den konservativa lagens och
vetenskapens stöd - är dess tjänst som fabrik för auktoritär
ideologi och konservativa strukturer. Den utgör den uppfostringsapparat
genom vilken praktiskt taget varje individ i vårt samhälle måste
passera... Den är överföringslänken mellan det konservativa samhällets
ekonomiska struktur och dess ideologiska överbyggnad."(15)
Den dominerande familjetypen (den som utmärkte "lägre medelklass")
var spridd långt upp på den sociala skalan, men även, och i än högre
grad, inom industriarbetarklassen. Dess fundament var "förhållandet
mellan den patriarkaliske fadern och hans hustru och barn...Motsättningen
mellan hans ställning i produktionsprocessen (underlydande) och
hans familjefunktion (patriark) gör honom till en 'fanjunkartyp'.
Han kryper i stoftet för överordnade, absorberar deras överlägsna
attityder och maner, och dominerar dem som han är kapabel att dominera.
Han förmedlar och upprätthåller den statliga ideologin och de rådande
föreställningarna."(16) "Processen mildras i industriarbetarmiljö
av det faktum att barnen där ägnas mycket mindre tillsyn."(17)
De flesta reaktionärer inser att sexuell frigörelse skulle bryta
ner familjeinstitutionen i sin nuvarande form, och därmed också
hela den auktoritära struktur, i vilken den utgör en av hörnstenarna
(Grekjuntans attityd till kort-kort, samundervisning av flickor
och pojkar, "frigjord" litteratur, etc., utgör en utmärkt illustration
härvidlag). Sexuella hämningar måste därför förankras i barndomen.
"Det auktoritära samhället är inte särskilt intresserat av moralen
'i sig'. Det är snarare så, att sexuellt pryderi och moralism, och
de förändringar i den mänskliga organismen de för med sig, skapar
den mentalitet som är den masspsykologiska förutsättningen för en
auktoritär social ordning. Slavmentaliteten är en blandning av sexuell
oförmåga, hjälplöshet, rädsla för överordnade, rädsla för livet
självt, mysticism och trängtan efter Führer-gestalter... Människor
med sådan mentalitet är oförmögna att leva i ett demokratiskt samhälle;
deras karaktärsstruktur omöjliggör alla försök att etablera organisationer
uppbyggda efter sant demokratiska principer. Det är samma mentalitet
som tillåter deras valda 'representanter' att utveckla inneboende
diktatoriska och byråkratiska anlag."(18)
Ett klassamhälle kan fungera bara så länge de exploaterade godkänner
sin exploatering. Ett så självklart konstaterande borde inte kräva
några vidare utläggningar. Men ändå så hittar vi grupper på den
politiska arenan, som hävdar att samhället är "moget" för revolutionen,
ja "övermoget intill förruttnelse", och att endast bristen på adekvata
ledare hindrar de revolutionära massorna - törstande efter hämnd
för seklers orättvisor - från att göra upp med klassfienden. Tråkigt
nog är detta långt ifrån sanningen. På ett empiriskt plan har även
Lenin varseblivit detta förhållande. I april 1917 skriver han: "Bourgeoisien
håller sig kvar vid makten, inte bara med våld utan också tack vare
den bristande medvetenheten, genom styrkan i massornas bruk och
sedvänjor."(19)
Det är uppenbart att om stora delar av befolkningen ständigt
ifrågasatte hierarkierna, den auktoritära ordningen inom produktionen,
lönesystemet och andra grundläggande element i den nuvarande samhällsstrukturen,
skulle ingen härskande klass kunna sitta kvar för en längre tid.
För att härskare ska kunna fortsätta härska är det nödvändigt att
de som befinner sig på samhällets botten inte bara accepterar sin
ställning, utan också i stor utsträckning förlorar känslan av att
vara utsatta för exploatering. När detta mål har uppnåtts har samhällets
klasskaraktär legitimerats i folks medvetande. De exploaterade har
upphört att betrakta utsugningen som något som tvingats på dem utifrån.
De förtryckta har internaliserat sitt eget förtryck; De tenderar
att inte bara acceptera utan också försvara sin underordnade position,
att rationalisera och hänskjuta sin egen frigörelse till en obestämd
framtid. De är oftast oemottagliga för progressiva idéer. Bara vid
sällsynta tillfällen av social oro behöver de styrande tillgripa
våldsmakt; som för att med handfasta medel förstärka en vikande
inlärningsbenägenhet.
Reich skriver: "Det är inte bara fråga om att överbringa värderingar,
attityder och föreställningar. Vad det gäller är en djupgående process
inom varje ny generation i formandet av en karaktärsstruktur
som korresponderar mot den rådande sociala ordningen, inom alla
klasser och socialskikt... En undersökning av karaktärsstrukturen
är av mer än rent kliniskt intresse. Den leder till frågan varför
ideologierna förändrar sig i så mycket långsammare tempo än den
socio-ekonomiska basen, varför människan som regel hankar efter
sitt eget verk, det som skulle och kunde förändra hennes villkor.
Skälet är att karaktärsstrukturen förvärvas i den tidiga barndomen
och därefter undergår små förändringar."(20)
Det är här, i massornas kollektiva karaktärsstruktur, man har
att söka förklaringen till proletariatets bristande klassmedvetenhet,
deras accepterande av det etablerade samhället, deras mottaglighet
för reaktionära idéer och dess deltagande i imperialistiska angreppskrig.
Det är också här man ska söka orsakerna till dogmatiska attityder
inom politiken, liksom konservatismen hos somliga "revolutionärer".
Det är här man ska söka rötterna till "den irrationella politiken".
HISTORISKA RÖTTER
Inte alla samhällen innebär - eller har inneburit - sexuellt
förtryck av dess medlemmar. Det finns otaliga bevis på att den sexuella
etiken och moralen i vissa tidiga samhällsbildningar - och i vissa
"primitiva" samhällen av idag - radikalt skiljer sig från de "moderna"
västerländska samhällenas.
Det är omöjligt att förstå hur det sexuella förtrycket uppstod
- eller vilka krafter som bevarar, förstärker eller försvagar det
- utan att se problemet i ett större perspektiv, nämligen vad gäller
den historiska utvecklingen av relationerna mellan de bägge könen,
speciellt utvecklingen av sådana mänskliga relationer som släktskaps-
och äktenskapsförhållanden. Det är dessa frågor som tilldrar sig
den moderna socialantropologins intresse.
Hela området framstår som ett minfält, vimlande av metodologiska
och terminologiska snubbeltrådar. För omkring hundra år sedan publicerades
ett antal betydelsefulla verk, som skakade den etablerade vetenskapen
i sina grundvalar genom att ifrågasätta oföränderligheten hos mänskliga
institutioner och mänskliga beteenden. (21) Författarna kom att
spela en stor roll för antropologins vidare utveckling. De fastslog
det nära sambandet mellan å ena sidan de gängse äktenskapsformerna,
och å andra sidan faktorer som sexuella sedvänjor, teknologisk nivå,
arvsrättsliga förhållanden, maktrelationer, etc. De grundade det
systematiska studiet av släktskapsförhållanden och gav det dess
terminologi. Men burna av den stora vetenskapliga och rationalistiska
yra som utmärkte det sena 1800-talet, kom dessa författare att generalisera
långt utöver vad som var tillåtligt med hänsyn till tillgängliga
data. De konstruerade väldiga schemata och drog slutsatser om mänsklighetens
historia som av en del moderna experter beskrivits som "famösa pseudo-historiska
spekulationer"(22).
Vi gör en kort sammanfattning av de "klassiska" socialantropologiska
föreställningarna (på de områden som är av intresse för oss):
I de primitiva samhällena var den teknologiska nivån mycket låg,
och det producerades inget överskott som parasiterande, icke-produktiva
samhällssektioner kunde tillägna sig. Man hade en elementär, "biologisk"
arbetsfördelning; kvinnorna tillredde måltiderna och såg efter barnen.
Man har antagit att "gruppäktenskap" var allmänt förekommande i
dessa samhällen. Därför var det svårt, om inte omöjligt, att peka
ut vem som var far till ett visst barn. Modern var naturligtvis
alltid känd, och härstamning räknades därför alltid på kvinnolinjen.
Sådana samhällen beskrevs som "matriarkaliska".
Som ett resultat av teknologiska förbättringar (upptäckten av
brons och koppar, tillverkning av redskap, utveckling inom jordbruk
och boskapsskötsel) blev det snart möjligt för "två armar att producera
mer än en mun kunde konsumera". Krigföring och tillfångatagandet
av slavar blev en lönande affär. Männens ekonomiska ställning i
stammen kom snart att nå en nivå som inte stod i överensstämmelse
med deras ekivoka sociala ställning. Som Engels uttryckte det: "Allteftersom
rikedomarna sålunda tillväxte gav de å ena sidan mannen en viktigare
ställning i familjen än kvinnan, och gav å andra sidan impulsen
att utnyttja denna förstärkta ställning för att till förmån för
barnen avskaffa den traditionella arvsföljden. Detta gick emellertid
inte, så länge härstamning enligt modersrätt var fällande"(23).
Enligt den "klassiska" teorin följde därefter en genomgripande
förändring - en process som antagligen spände över flera århundraden
- av Engels betecknad som "det kvinnliga könets världshistoriska
nederlag"(24). Männen blev sakta men säkert det dominerande könet,
både ekonomiskt och socialt. Kvinnan blev en handelsvara som kunde
bytas mot vapen eller boskap. Med fortsatt ökad arbetsproduktivitet
blev ett produktionsöverskott ett definitivt faktum. De som hade
tillgång till detta överskott sökte institutionalisera denna rätt
med hänvisning till "privat egendom", samt att överlämna en del
av det till sina efterkommande. Men det var möjligt först om man
visste vilka ens efterkommande var. Härav uppkomsten av den patriarkaliska
familjen, av monogama äktenskap och av en sexualmoral, som betonade
kvinnlig kyskhet och krävde jungfrudom före och trohet under äktenskapet.
Kvinnlig otrohet blev ett brott, belagt med dödsstraff, ty det tillät
tvivel på avkommans legitimitet.
Vad som är felaktigt i detta schema är föreställningen - ofta
klart uttalad - att hela mänskligheten gått igenom en serie
stadier, som karaktäriserades av specifika former för social organisation
och specifika arvsrättsliga förhållanden.
Det finns ringa belägg för att samhällen baserade på "matriarki"
eller ens "modersrätt" någonsin varit universellt dominerande former.
Det är felaktigt att betrakta varje nutida samhälle där kvinnolinjen
dominerar som något slags fossil, fånget i ett tidigare utvecklingsstadium(25).
Det är också felaktigt att associera vissa äktenskapsformer med
olika nivåer av teknisk utveckling (gruppäktenskap med "barbari",
monogama med "civilisation", etc.). Därmed inte sagt att äktenskapsformerna
på något sätt är "slumpmässiga" eller godtyckliga. De har otvivelaktligen
utformats för att fylla varierande mänskliga behov. Dessa "behov"
har varit av vitt skilda slag, beroende på befolkningstäthet, klimat,
jordens bördighet och talrika andra faktorer, kända och okända.
Den absoluta motsättningen "patriarki - matriarki" är dessutom helt
naiv. Numera vet vi att man måste skilja mellan "patrilinjär" (manslinjen
dominerar), "matrilinjär" (kvinnolinjen dominerar) och 'kognativ"
(balans mellan leden) arvsordning, och mellan "patrilokala" och
"matrilokala" (vem bor var?) bostadsmönster, och att dessa i sin
tur övar ett betydande inflytande på den sociala och sexuella moralen.
Vi måste också hålla isär individens skyldigheter och en hel grupps
förpliktelser (med avseende på gemensam egendom, förfädernas anseende,
blodshämnd, etc.), och dessa kan stundom kollidera. Verkligheten
.är i högsta grad komplex och svepande generaliseringar syns mindre
berättigade idag, men nya rön på socialantropologins område, än
någonsin tidigare. Dessutom "gör stelheten i de klassiska teorierna
dem svåra att tillämpa och de står i skarp kontrast till människornas
sociala rörlighet"(26).
Vad blir då kvar av de klassiska schemata? Först och främst det
intellektuella kuraget i försöken att utveckla en totalsyn, en "makro-teori",
istället för att ta skydd bakom mångfalden av fakta, beklagande
naturens inkonsekvens och bristande sammanhang. När man får höra
att "modern antropologi" har "ogiltigförklarat Morgan" erinrar man
sig påståendet att "modern sociologi" har "ogiltigförklarat Marx".
I visst avseende kan det ligga en del i detta, men vi har också
att göra med en medvetet underbyggd förvirring, en avsiktlig sammanblandning
av perspektiv och detalj, av metod och sakinnehåll, av intentioner
och resultat.
På en mera specifik nivå kvarstår det, att förekomsten av ett
överskott leder till en social konflikt, varvid en mindre grupp
skaffar sig kontrollen över överskottet (och därigenom erövrar den
ekonomiska makten i samhället), samt att denna grupp söker förhindra
allt som kan tänkas skingra egendomen eller utvidga deras egen krets
(t.ex. ingifte eller ogynnsamma arvsrättsliga förhållanden). Det
är också riktigt att denna utveckling i stort sett gått hand i hand
med en fortskridande inskränkning av kvinnans rättigheter och framväxandet
av en allt mera auktoritär moral. Om än vissa matrilinjära stammar
torde varit sexuellt hämmande, och inte alla patriarkaliska samhällen
utövar sexuellt förtryck, så kvarstår det ändå generellt sett, att
ju mer utbredda de "patriarkaliska" funktionerna varit, desto starkare
förtryck har samhällena utövat. Den moderna psykoanalysen kan kanske
kasta ytterligare ljus över de mekanismer som befordrat denna utveckling.
Här kan vi bara peka ut ett fält i behov av närmare studium.
Kvinnans underlägsna ställning blev snart allmänt accepterad.
Genom seklerna; under slaveriet, feodalismen och kapitalismen -
men också i många delar av världen som aldrig genomgått denna utveckling
- har en hel anda, en hel filosofi och en rad sociala sedvänjor
uppstått, som helgat detta underordnade förhållande.
Hinduernas heliga skrifter inskränkte kvinnans personliga frihet
och rätt till materiella tillhörigheter. De gamla grekerna var rabiata
kvinnohatare och förvisade hustrur och döttrar till husets dunklaste
vrå. Pythagoras talar om "en god princip som skapar lag, ljus och
mannen, och en dålig princip som skapar kaos, mörker och kvinnan".
Demosthenos proklamerar att "man tar sig en hustru för att få legitima
barn, en konkubin för att bli ompysslad och en kurtisan för den
fysiska kärlekens nöjen". Platon, i sin Staten, förkunnar
att "de allra heligaste äktenskapen är de som är till bäst nytta
för staten". Den kristna kyrkans fäder släckte snart det hopp om
frigörelse, för vilket så många kvinnor ljutit martyrdöden. Kvinnan
blev symbolen för evig frestelse. Hon betraktades som en ständig
"inbjudan till otukt, en fälla för den oförsiktige". St. Paul deklarerar
att "mannen skapades inte för kvinnan, utan kvinnan för mannen".
St. John Krysostemus hävdar att "bland alla vilda bestar, är ingen
så farlig som kvinnan". Enligt Thomas av Aquino är "kvinnan förutbestämd
att leva under mannens herravälde och har ingen rätt att besluta
i egna angelägenheter".
Liknande formuleringar återkom ständigt under medeltiden och
har idisslats in i modern tid. Milton proklamerar i Det förlorade
paradiset att "mannen skapades för Gud och kvinnan för mannen".
Schopenhauer definierar henne som "ett djur med långt hår och kortsynta
idéer". Nietzsche kallar henne "kämpens tidsfördriv". Även den virrige
och enfaldige Proudhon ser henne som en "hustru eller kurtisan"
och kungör att "varken av naturen eller av förutbestämmelse kan
kvinnan bli en bundsförvant, en medborgare eller en innehavare av
ett offentligt ämbete". Kejsar Vilhelm II (liksom senare Tredje
Riket) bestämmer hennes verksamhetsfält till "Kirche, Küche, Kinder"
(kyrka, kök, barn).
Är 1935 skrev Wilhelm Reich sitt huvudarbete, "Der Einbruch
der Sexualmoral"(27), som behandlar den auktoritära sexualmoralens
uppkomst och utveckling. I boken återger Reich några iakttagelser
av Malinowski (Reich hade träffat Malinowski i London 1934) rörande
invånarna på Trobrianderna (en ögrupp utanför östra Nya Guinea),
där matrilinjära släktskapsförhållanden var rådande. Bland barnen
fann man sexuellt inspirerade lekar, utan tillstymmelse till "skam"känslor,
och bland ungdomarna en anmärkningsvärd sexuell "lössläppthet".
Nervositet och neuroser var helt okända begrepp, och den allmänna
attityden till livet var lätt och avspänd. Reich visar ett påtagligt
intresse för ett speciellt fenomen, nämligen seden bland de styrande
grupperna att uppmuntra vissa flickor att gifta sig med sina kusiner
(närmare bestämt sönerna till deras moders bror), för att på så
sätt hålla hemgiften inom familjen och förhindra egendomens skingring.
Medan den sexuella friheten var total bland alla andra unga trobriander,
så var de, som utsetts för den här sortens äktenskap, redan från
mycket tidiga. år underkastade alla upptänkliga sexuella tabun.
Ekonomiska intressen var här av allt att döma den direkta orsaken
till det sexuella förtryck, som en viss grupp utsattes för.
Reich ställer trobrianderna och andra sexuellt ohämmade samfund
i skarp kontrast till de klassiska patriarkaliska samhällena, som
skapar misär och massneuroser genom sin naturvidriga sexualmoral.
Med förstärkningen av patriarkin "fyller familjen - jämte sin ekonomiska
funktion - den mycket viktigare uppgiften att förändra den mänskliga
existensen; från att ha varit den fria stammedlemmen till att bli
den kuvade familjemedlemmen...förhållandet mellan stammedlemmarna,
som var fritt och otvunget, baserat på allmänna, primära intressen,
ersätts av en konflikt mellan ekonomiska och sexuella intressen.
Frivilligt arbete ersätts med arbetstvång. Naturlig sexuell samvaro
ersätts av moraliska påbud; otvunget kärleksfullt förhållande ersätts
med 'äktenskapliga plikter'; stamsolidaritet ersätts av familjens
band; 'sex-ekonomiskt' reglerat liv ersätts med genitalt förtryck,
neurotiska störningar och sexuella perversiteter; den starka, självtillitsfulla
biologiska organismen blir svag, hjälplös och beroende; naturens
orgiastiska upplevelser ersätts av mystisk hänryckning, 'religiösa
erfarenheter' och en ouppfylld, växande längtan; det försvagade
Jaget söker styrka i sin identifikation med stammen, senare 'nationen'
- och med stamhövdingen, stammens patriark och nationens konung.
Med detta var slavsamhället ett faktum, och det mänskliga förtrycket
väl förankrat i den sociala strukturen"(28).
DEN SEXUELLA REVOLUTIONEN
De som önskar förändra samhället måste försöka sätta sig in i
människornas sätt att tänka och handla i detta samhälle. Denna sysselsättning
är nu engång inte mammas gata för våra "revolutionärer". Av skäl
vi redan pekat på känner dom sig märkbart vilsna i detta sammanhang.
Reichs synpunkter på social betingning är otvivelaktligen av värde
här, vad man än må tycka om andra delar av hans skriverier.(29)
Några möjliga missförstånd ska klaras upp med en gång. Vi hävdar
inte att den sexuella revolutionen är revolutionen. Vi har
inte gett upp kampen för revolutionen för att bli "profeter för
en bättre orgasm". Vi har aldrig förfäktat en övergång från kollektiv
revolutionär politik till individuell sexuell frigörelse. Vi påstår
inte att de sexuella faktorerna bör ersätta de ekonomiska
i analysen av den sociala verkligheten, eller att insikt i det sexuella
förtryckets mekanismer automatiskt ger insikt i exploateringens
och alienationens samtliga mekanismer. Inte heller skriver vi under
på Reichs senare verk, vare sig det gäller politik eller biologi.
Vad vi hävdar är, att revolutionen är ett totalt
fenomen eller också ingenting (30), att det är mindre troligt att
en social revolution, som inte också är en sexuell revolution, gått
mycket under ytan på saker och ting, och att sexuell emancipation
inte är något som "kommer senare", "automatiskt" eller som
en "bi-produkt" till en revolution inom andra samhällssektorer.
Vi måste slå fast att ingen "förståelse" för den sociala verkligheten
kan bli total om man försummar de sexuella faktorerna, och att sexuellt
förtryck i sig har både ekonomiska rötter och sociala effekter.
Vi försöker förklara några av de problem som revolutionärer ställs
inför, och några av de svårigheter de har att kämpa mot - här och
nu. Vi försöker slutligen förklara varför uppgiften för den rent
"industrielle" militanten, eller för den rent "politiske" revolutionären
är så svår, obelönad och i det långa loppet ofruktbar.
Om inte revolutionärerna är fullt införstådda med karaktären
hos allt det motstånd de har att kämpa mot, hur skall de då kunna
hoppas på att lyckas bryta ner det? Om de är okunniga om motståndet
( dvs. de omedvetna influenserna från den dominerande ideologin)
inom dem själva, hur kan de då tro sig kapabla att gripa sig an
andras problem?
Hur stor del av "medelsvenssons" liv ägnas åt "politik" ( även
som grundläggande benämning på organiserad ekonomisk kamp), och
hur stor del ägnas "privata" mänskliga problem? Redan frågeställningen
ger svaret. Men ta en titt på den genomsnittliga vänsterpressen
av idag! I spalterna i Socialist Worker, La Cause du Peuple,
Proletären, etc. ges inte minsta antydan om att de problem
som diskuteras i denna pamflett överhuvudtaget existerar. Mänskliga
varelser framställs som någon slags fragment av sin fulla existens.
Man får sällan intrycket av att traditionella revolutionärer talar
om riktiga människor, vars problem med make/maka, föräldrar, vänner
och barn upptar åtminstone lika stor del av deras liv som deras
kamp mot den ekonomiska exploateringen.
"Marxisterna" hävdar stundtals (men än oftare bara antyder) att
en förändring av egendomsförhållandena (eller produktionsförhållandena)
kommer att inleda en process, som i sinom tid leder fram till en
slutgiltig lösning på människosläktets emotionella problem. Detta
är knappast fallet. Om Marx hade rätt när han skrev att "socialismen
är människans positiva självmedvetande", då måste kampen på den
sexuella emancipationens område föras med klara och bestämda termer,
och den slutliga segern inte lämnas vind för våg (med en from förhoppning)
att inträffa "av sig själv" i den ekonomiska förändringens kölvatten.
Men tyvärr är det ganska svårt att få "medelrevolutionären" att
erkänna detta problemkomplex. Deras "karaktärspansar" gör dem oförstående
inför många av de elementära behoven hos de mänskliga varelser,
vars befrielse de tagit på entreprenad. De är rädda för att politisera
den sexuella frågan, därför att de helt enkelt erfar olust inför
vad som finns inom dem själva.
Vad blir de praktiska slutsatserna av de tankegångar vi här skisserat?
Kan den sexuella revolutionen genomföras i ett samhälle av kapitalistisk
typ? Kan den totala revolutionen genomföras medan människorna fortfarande
är sexuellt förtryckta? Vi hoppas kunna visa på att redan sättet
att ställa frågan på är felaktigt och att det här är fråga om en
djup dialektisk relation, som aldrig får tappas ur sikte.
Reich hoppades ursprungligen att det skulle vara möjligt att
eliminera neuroser genom uppfostran, upplysning och förändring av
folks sexualvanor. Men han insåg snart att det skulle vara bortkastad
tid om samhället alstrade neuroser snabbare än psykoanalytikerna
var kapabla att gripa sig an dem. Det kapitalistiska samhället tillämpade
löpandebandsprincipen också när det gällde psykiska störningar.
Och när det inte producerade klart avgränsade, kliniskt igenkännliga
neuroser, så alstrade det "anpassningar" (i det moderna samhället
är underkastelse och anpassning ofta det pris man får betala för
att undvika en individuell neuros). Växande insikt om detta förhållande
ledde Reich till att ifrågasätta allt fler av de rådande sociala
strukturerna, och att till slut dra revolutionära slutsatser. Han
insåg att "sexuella problem" var nära besläktade med auktoritära
sociala strukturer, och att de inte kunde lösas enbart genom att
kasta en etablerad ekonomisk "ordning" överbord.
Vid denna tidpunkt skulle många ha övergivit psykoanalysen för
radikal politik av "klassisk" typ. Vad som gör Reich till en sådan
intressant och särpräglad tänkare är att han också insåg det omvända
förhållandet; nämligen att det skulle vara i grunden omöjligt att
förändra det rådande sociala systemet så länge människor betingades
(genom sexuellt förtryck och auktoritär uppfostran) till att acceptera
de grundläggande normerna i samhället. Reich gick med i österrikiska
kommunistpartiet efter skotten i Wien och Schattendorf(31). Han
deltog i möten, demonstrationer, flygbladsutdelning etc. Men han
fortsatte samtidigt arbetet på att utveckla den revolutionära psykoanalysen;
överförde den från socialt accepterade fält till områden där den
började bli en farlig sysselsättning. Han upprättade fria sexualhygieniska
kliniker i Wiens arbetardistrikt. De blev mycket populära och gav
Reich åtskillig insikt, inte bara i befolkningens materiella och
sexuella misär, utan också i massans "förvärvade irrationella struktur",
som gjorde det möjligt att "utöva diktatur genom att utnyttja irrationaliteten"(32).
I Reichs skrifter kom människan som patient och som social varelse
att allt mer smälta samman. Reichs erfarenheter av politiken ( accepterandet
och "rättfärdigandet" inom breda befolkningsskikt av polisens våldsmetoder,
flatheten och passiviteten vid nazisternas inmarsch, den allmänna
underkastelse-mentaliteten, de "politiska piraternas" seger över
de "förtryckta och hungrande massorna", etc.) kom honom att än starkare
ifrågasätta de mekanismer, genom vilka den dominerande ideologin
trängde in i underklassen; kom honom att än djupare söka efter rötterna
till "politikens irrationalitet".
Reichs slutsatser har redan angivits: människornas karaktärssammansättning
hindrar dem från att bli på det klara med sina verkliga intressen.
Rädslan för friheten, längtan efter "lag och ordning" (av vilket
slag som helst), Führer-dillet, oron inför "sinnlig njutning" och
nya idéer, allt arbetar mot varje verklig vilja till social frigörelse.
"Nu förstår vi", skrev Reich, "ett grundläggande element i 'ideologins
återverkan på den ekonomiska basen'. Sexuella hämningar påverkar
(karaktärs-)strukturen hos den ekonomiskt förtryckte på ett sådant
sätt att han tänker, känner och agerar mot sina egna materiella
intressen".(33)
Det förefaller som om enbart pessimistiska slutsatser kan följa
på en sådan analys. Om en förnuftig inställning till sexualiteten
är omöjlig under kapitalismen ( därför att kapitalismen förhindrar
utvecklingen av rationellt tänkande i allmänhet), och om ingen verklig
social förändring är möjlig så länge människorna är sexuellt undertryckta
( därför att sexuellt förtryck betingar deras accepterande av auktoritära
strukturer), så skulle framtiden se mycket dyster ut, med tanke
på både den sociala och sexuella revolutionen.
Cattiers biografi över Reich(34) innehåller ett avsnitt som utmärkt
väl illustrerar detta dilemma: "När Reich var tillsammans med sina
patienter märkte han att de mobiliserade alla sina försvarsmekanismer
mot honom. De sökte stöd i sitt neurotiska equilibrium(35) och visade
påtaglig rädsla så fort analytikern närmade sig det undertryckta
materialet". På samma sätt sliter revolutionära idéer bort massans
karaktärspansar, därför att sådana idéer vädjar till allting som
människorna är tvungna att kväva inom sig för att stå ut med sin
egen brutalisering.
"Det vore fel att tro att arbetarna inte har lyckats göra uppror
därför att de saknar information om den ekonomiska exploateringens
mekanismer. Faktum är att revolutionär propaganda, som försöker
förklara för massorna de sociala orättvisorna i det ekonomiska systemet,
på det hela taget talar för döva öron. Folk som stiger upp klockan
5 på morgonen för att tillbringa dagen i en skitig verkstad, och
som till råga på allt måste sitta och skaka två timmar dagligen
på buss eller tåg, dom tvingas anpassa sig till dessa förhållanden
genom att mota ut från sitt medvetande allt som kan ifrågasätta
denna situation. Om de insåg att de slösade bort sina liv i tjänst
hos ett absurt system, skulle många antingen förlora förståndet
eller begå självmord. För att undvika sådan bekymmersam insikt rättfärdigar
de sin existens genom att rationalisera den(36). De undertrycker
allt som kan oroa dem och skaffar sig en karaktärsstruktur, anpassad
efter de förhållanden under vilka de lever. Härav följer att den
idealistiska taktik, som består i att kort och gott förklara för
folk att dom är utsugna, måste betraktas som värdelös, då människorna
i ren självbevarelsedrift tvingas undertrycka medvetandet om den
utsugning de utsätts för.
Revolutionära propagandister påstår sig ofta söka höja folks
medvetandenivå. Erfarenheter visar att deras ansträngningar sällan
bär frukt. Varför? Därför att sådana ansträngningar stöter på alla
de omedvetna försvarsmekanismer och rationaliseringar som folk byggt
upp i syfte att inte bli medvetna om exploateringen och tomheten
i sina liv".(37)
Denna dystra framställning innehåller fler sanningar än vad flertalet
"revolutionärer" tryggt kan erkänna. Men i den slutliga analysen
är den ändå inadekvat. Den är inadekvat därför att den förutsätter
totalt anpassade individer, i vilka totalt sexuellt
förtryck har producerat förutsättningarna för total betingning
och därmed fullständigt accepterande av den dominerande ideologin.
Framställningen är inadekvat därför att den inte är dialektisk.
Den innefattar inte möjligheten att attityder eller "lagens" tyglande
mekanismer kan förändras (38), att en kamp mot sexuellt förtryck
( framsprungen ur de sexuella behoven själva) kanske öppnar människornas
karaktärspansar och gör dem i stånd att tänka och handla mera rationellt.
På ett sätt ger modellen uttryck för en uppfattning om de psykiska
mönstren som oföränderliga och fixerade, styrda av objektiva lagar,
oberoende av människors tankar och handlingar. Såtillvida har den
en märklig likhet med de föreställningar om kapitalismen som man
brukar finna hos somliga revolutionärer(39). Men varken människans
inre eller yttre världar existerar i dessa former. Proletariatet
underkastar sig inte historien förrän den dag då det får den att
explodera. Den fortgående kampen inom produktionen förändrar ständigt
den arena, på vilken nästa fas av striden kommer att äga rum. Och
detta gäller i lika hög grad människosläktets kamp för sexuell emancipation.
Reich var själv medveten om denna möjlighet. I förordet till
första utgåvan av "Character Analysis"(1933) skriver 'han:
"I takt med den sociala utvecklingen ökas den motsägelse eller diskrepans,
som råder mellan påtvingad självförnekelse och tilltagande libidinal(40)
spänning; denna diskrepans underminerar 'traditionen' och formar
den psykologiska kärnan av de attityder. som utgör ett hot mot det
bestående".
BEGRÄNSNINGAR OCH PERSPEKTIV
"Undermineringen av traditionen", till vilken Reich hänvisade,
har med all säkerhet intensifierats de senaste åren. Förändringen
av de traditionella attityderna både fortskrider och fördjupas på
ett sätt som skulle förvånat och glatt Reich. Under intryck av eländet
i Wiens och Berlins arbetarkvarter skrev Reich bittra sidor; om
ungdomens sexuella misär, om okunnighet och bristande upplysning
kring födelsekontroll, om illegala aborter, om giftermål "p.g.a.
tvingande omständigheter" med svartsjuka, äktenskapsbrott och prostitution
som oundvikliga följdföreteelser. Verklig sexuell frihet för ungdomen,
skrev Reich, skulle innebära slutet för denna typ av äktenskap.
Borgarsamhället behövde det borgerliga äktenskapet som en av hörnstenarna
i sin uppbyggnad. För Reich var sexuell frihet under kapitalismen
en omöjlighet.
Det som hänt sen dess har i mångt och mycket varit något helt
annorlunda än vad Reich kunnat föreställa sig. I de avancerade industrisamhällena
har ungdomens ihärdiga kamp för en av sina mest fundamentala rättigheter
- rätten till ett normalt sexliv när de är mogna för det - lyckats
slå ett slag mot den förtryckande ideologin genom att förändra den
grund, på vilken nästa fas av kampen kommer att utkämpas. Ungdomen
bryter sig ur den traditionella familjens kvävande atmosfär, ett
uppbrott som kan komma att bli av åtskillig betydelse. Information
och praktisk hjälp angående födelsekontroll är nu tillgänglig, även
för ogifta. Ungdomens ökade ekonomiska självständighet och upptäckten
av p-pillren skapar en solid materiell grund för hela processen.
Attityden till utomäktenskapliga barn förändras gradvis. Barnuppfostran
sker under mindre påverkan från nattsvarta föreställningar om "hut
och hyfs" och mer under inflytande av modern pedagogik och barnpsykologi.
Abort är nu lättillgängligare, skilsmässa enklare och kvinnans ekonomiska
rättigheter mera erkända. "Förståelsen växer". Folk börjar inse
att samhället självt skapar det asociala beteende det fördömer.
Det är sant att dessa resultat uppnåtts endast i begränsad omfattning,
bara i några få länder(41) och bara inför ett växande motstånd.
Det är också sant, liksom under Reichs dagar, att varje eftergift
från samhället "är för sen och för liten". Dessutom är ingen reformator
klarsynt nog för att våga basunera ut budskapet att sex är naturligt
och njutningsfullt(42) - eller att rätten till sexuell lycka är
en grundläggande mänsklig rättighet. Det har sällan förkunnats att
sex någonsin i historien haft annat än barnalstring som huvudfunktion.
Men trots dessa begränsningar är en accelererande sexuell frigörelseprocess
ett faktum, och som sådan obestridlig, oåterkallelig och ytterst
betydelsefull för den fortsatta samhälleliga utvecklingen.
Som andra potentiellt frigörande företeelser möter den sexuella
frigörelseprocessen två slags svar från det etablerade samhället:
frontalmotstånd från de som fortfarande lever kvar i den viktorianska
epoken - och ett försök till rekuperation(43). Det moderna samhället
söker först neutralisera varje hot det ställs inför, och därefter
förvandla dessa utmaningar till företeelser som kan passas in i
den rådande sociala strukturen. Det söker återta med ena handen
vad det tvingats avstå med den andra - delar av dess kontroll över
totalsituationen.
Vad gäller det sexuella området tar sig rekuperationen formen
av en skuldbelastning och alienering av könsdriften, och därefter
exploatering av detta tomma skal för kommersiella intressen. Då
den moderna ungdomen bryter sig ur det dubbla strupgreppet, den
traditionella moralens och den patriarkaliska familjens, ställs
den inför en konstruerad bild av "fri sex" som i själva verket är
en manipulerad förvrängning. Det är bilden av sex som en vara.
Sex är idag ett legitimt medel att förhöja marknadsvärdet på i stort
sett vilken produkt som helst: cigaretter, rakvatten, karibiska
kryssningar, nästa års bilmodeller, hårspray, fritidshus och tandkräm.
Den potentiella marknaden granskas systematiskt, utökas och exploateras.
Den "pornografiska" expositionen betjänar ett ansenligt, tidigare
förtryckt klientel med varierande intresseinriktning. Särskilda
affärer och klubbar står öppna för homosexuella (aktiva och passiva),
fetischister, pederaster, sadister, voyeurer, masochister, etc.
Överallt presenteras sex som någonting att konsumera. Men könsdriften
skiljer sig från andra drifter. Hunger kan stillas med föda. Könsdriftens
"föda" är emellertid en annan mänsklig varelse, i stånd att tänka,
handla och lida. Sexualitetens reifikation(44) under den moderna
kapitalismen är en väsentlig del i den allmänna reifikationsprocessen,
i vilken människor förvandlas till objekt ( i detta fall
objekt för den sexuella konsumtionen), varvid förhållandet länsas
på allt mänskligt innehåll. Sexualfixering och ständig jakt efter
nya orgasmer är inte sexuell frihet - även om den kan vara
en förberedelse (vilket en förtryckande moral aldrig kan vara).
Illusionen att alienerad och reifierad sexualitet är lika med
sexuell frihet uppreser ännu ett hinder på vågen mot total frigörelse.
Sexuell frihet innefattar ett förverkligande av och förståelse för
andras självbestämmande. Tråkigt nog tänker de flesta människor
ännu inte i dessa banor.
Samhällets rekuperation av den sexuella revolutionen är delvis
lyckad. Men den skapar basen för en djupare och mera genomgripande
förändring. Det moderna samhället kan tolerera alienerad sexualitet,
alldeles som det tolererar alienerad konsumtion; som det tolererar
löneökningar som inte överskrider ökningen av arbetsproduktiviteten;
som det tolererar "avkolonialisering" så länge "det ekonomiska livets
realiteter" beaktas. Den moderna kapitalismen inte bara tolererar
dessa utmaningar, utan förvandlar dem till viktiga beståndsdelar
i sin egen expansion och förevigande. Den söker tygla ungdomens
sexuella krav genom att först förvränga dem och därefter integrera
dem i det bestående, på samma sätt som arbetarklassens krav integrerats
i konsumtionssamhällets ekonomi. Från att vara en potentiell frigörande
kraft omvandlas dessa krav till att ge upphov till nya repressiva
mekanismer. Vad utsugarsamhället inte längre kan tolerera är uppkomsten
av kritiska, självtillitsfulla, sexuellt frigjorda, självständiga
och icke-alienerade personer, medvetna om vad de vill och beredda
att slåss för det.
Kravet på att få sköta sitt eget liv, få "förvalta sitt eget
pund", på det sexuella området så väl som när det gäller arbetet,
bidrar till att upplösa den dominerande ideologin. Det producerar
mindre hämmade och ansatta individer, och i detta avseende bereder
det grunden för den frihetliga revolutionen (i det långa loppet
kommer även de traditionella revolutionärerna, den sista anhopningen
av förtryckt puritanism, att angripas).
Det oupphörliga ifrågasättandet och bestridandet av auktoriteterna
på sexualitetens och "kärnfamiljens" områden kan bara vara ett komplement
till ett ifrågasättande och bestridande på andra områden (t.ex.
när det gäller vem som dominerar arbetsprocessen - och varför -
eller meningen med själva arbetet). Båda slag av ifrågasättande
understryker individens självbestämmande. Båda blottar de alienerade
begrepp, som utges för att vara förnuftsmässiga, och som styr så
stor del av vårt tänkande och handlande. Uppgiften för den medvetne
revolutionären är att göra utmaningarna explicita, att peka ut deras
omstörtande innehåll, att förklara deras inbördes samband. Att förstå
den revolutionära psykoanalysen är att lägga ytterligare en dimension
till marxismens kritik av ideologierna och till marxismens förståelse
för det falska medvetandet. Först då kommer vi att ha redskapen
att styra vår historia, först då kommer socialismen ("människans
positiva självmedvetande") att vara en verklig möjlighet och människan
i stånd att en gång för alla bryta med det "irrationella i politiken"
och det irrationella i livet.
NOTER
- NSDAP (nazisterna) ökade sitt röstetal från 800.000 maj
1928 till 6.500.000 september 1930 (Se A. Rosenberg: A History
of the German Republic (Mathuen 1936), sid. 275,304.
- Inom psykoanalysen omvandling av de sexuella och aggressiva
drifterna till socialt och kulturellt "högtstående" handlingar,
t.ex. konstnärligt skapande./utg.anm./
- En utmärkt studie över Reich som både psykoanalytiker och
revolutionär är La Vie et l'Oeuvre du Docteur Wilhelm Reich
av Michel Cattier (La Cite, Lausanne, Schweitz 1969).
- W. Reich, The Mass Psychology of Fascism (Orgone
Institute Press, New York 1946), sid. 15.
- Nej, vi "förtalar" inte de modiga tyska anti-fascister som
var bland de första offren i Hitlertysklands koncentrationsläger.
Vi hävdar bara, att på varje kommunist som dog för sin sak gick
det åtminstone två som anslöt sig till NSDAP, medan dussintals
andra sa och gjorde ingenting.
- Fascisme et Grand Capital (Gallimard, Paris 1945),
sid. 88.
- Philip Roth, Portnoy's Complaint (Cape 1968), sid.
132.
- Ibid., sid. 124.
- W. Reich, The Mass Psychology of Fascism, sid. 25
- 26.
- Internaliserade normer = "införlivade" normer /utg.anm./
- Fr., existensberättigande /utg.anm./
- Psykoanalytisk term; den av Freud skapade benämningen på
den kontrollerande och censurerande kraft, som förbjuder vissa
impulser och tränger dem undan ur medvetandet /utg.anm./
- S. Freud, New Introductory Lectures on Psychoanalsis
(The Hogarth Press, Londor. 1933 , sid. 90 - 91.
- 1927 varnade Freud sin forne lärjunge Reich för att han
- genom att attackera familjen - "stack huvudet i ett getingbo".
I augusti 1934 uteslöts han ur de Tyska Psykoanalytikernas Förbund.
Ett år tidigare hade han uteslutits ur KPD, sedan partiet dessförinnan
förbjudit spridandet av hans verk inom Kommunistiska Ungdomsförbundet.
- W. Reich, The Sexual Revolution (The Noonday Press,
New York 1962), sid. 72. /Finns även på svenska under titeln
Den sexuella revolutionen./
- Ibid., sid. 73.
- Ibid., sid. 75.
- Ibid., sid. 79.
- V.I. Lenin, Selected Works, vol. VI, sid. 36.
- W. Reich, Character Analysis (Vision Press Ltd.,
London 1958). Förord till första upplagan, sid. xxii, xxiii,
xxiv.
- Bland sådana verk bör nämnas: J.J. Bachofen, Das Mutterrecht
(Stuttgart 1861); J.F. McLennan, Primitive Marriage (Black,
London 1865); L.H. Morgan, Ancient Society (Holt, New
York 1870), och Systems of Consanguinity and Affinity of
the Human Family (Smithsonian Institute, Washington 1877
; F. Engels, The Origin of the Family, Private Property and
the State (Zürich 1884 ; och E. WesterMarck, The History
of Human Marriage (Macmillan, London 1889).
- Se A.R. Radcliffe-Brown och D. Forde, African Systems
of Kinship and Marriage, O.U.P. 1950, sid. 72.
- F. Engels, Familjens, privategendomens och statens ursprung,
(Arbetarkulturs Förlag 1969), sid. 70.
- Ibid., sid. 71.
- Det kan konstateras, att de idag bäst kända matrilinjära
samhällena (Nayarerna i Kerala och Menangkabau-maiajern.a) är
långt ifrån "primitiva" utan avancerade, litterata och kultiverade
folk. Khasis i Assam är mindre avancerade, men ändå långt ifrån
"vildar".
- R. Fox, Kinship and Marriage, (Penguin Books 1967)
sid. 63.
- Verket har aldrig översatts från tyskan och är svåröverkomligt
även på originalspråket.
- W. Reich, The Sexual Revolution, sid. 161 - 162.
- Under sina sista år utvecklade Reich paranoida drag. Han
drevs till vansinnets gräns av den till synes olösliga motsättningen
"ingen social revolution utan sexuell revolution - ingen sexuell
revolution utan social revolution".
- Som St. Just en gång uttryckte det; "den som arbetar för
en halv revolution gräver sin egen grav".
- År 1927, i den lilla österrikiska staden Schattendorf, öppnade
några medlemmar av Heimwehr (en halvmilitär högerorganisation)
eld mot demonstrerande arbetare, varvid ett par dödades och
många sårades. Under massdemonstrationer i Wien påföljande dag
dödades 85 civila av militären.
- W. Reich, The Mass Psychology of Fascism, sid. 212.
- Ibid, sid. 213.
- Se fotnot 3.
- "Jämviktsläge". Se sid. 5, mitten /utg.anm./
- Rationalisering; i detta sammanhang att uppfinna motiv och
orsaker för att dölja de verkliga orsakerna inför sig själv
/utg.anm./
- Alldeles riktigt. Det är ofta de materiellt sett mest förtryckta
skikten som kraftigast betonar "omöjligheten" i att avskaffa
ledare och hierarki, införa arbetarförvaltning etc., under ständiga
hänvisningar till den "mänskliga naturen".
- Som avskaffandet av "konkubinatparagrafen" i Norge nyligen,
t.ex. /utg.anm./
- Se Modern Capitalism and Revolution av Paul Cardan
(särskilt kapitlet om "kapitalistisk ideologi igår och idag").
- Av "libido", lat. "åtrå", enligt Freud till könsdriften
bunden psykisk energi, enligt Jung livsenergi i allmänhet /utg.anm./
- I katolska och muhammedanska länder förblir sexuellt förtryck
en viktig beståndsdel i den sociala ordningen. Men även där
börjar bastionerna vittra samman.
- Undantages de reformatorer som är verksamma i Sverige /utg.anm./
- Begreppet syftar på det etablerade samhällets försök att
neutralisera potentiellt revolutionära företeelser "inifrån"
och därefter utnyttja dem för egna syften /utg.anm./
- "Förtingligande". Uttrycket lanserades av Marx /utg.anm./
|