ARVET FRÅN ZEKE VARG
ANALYS AV POLENS ALLMÄNNA EKONOMISKA UTVECKLING EFTER 1945
Rena rama snårskogen
Den skildring av det polska samhället som du just har läst igenom
verkar kanske gedigen, genomarbetad och vederhäftig. Men låt dig
inte luras av de tunga, bedövandeordmassorna. Du fann "ett vimmel"
av svulstiga fraser, tröttande citat och torra siffror, men däremot
inte ens ett tillnärmelsevis vettigt svar på de frågor, som vi upplever
som de mest väsentliga, nämligen:
A. Vad är och hur fungerar en "statsbyråkrati"?
B. Har "statsbyråkratins" makt försvagats? I så fall: varför?
Nu försöker vi ge oss i kast med de här problemen, och
vi börjar från allra första början, nämligen genom att fråga oss:
Vad innebär formellt begreppet "socialism"?
Guld och gröna skogar…
Formellt innebär socialism att landets tillgångar ägs av folket
gemensamt. Det ekonomiska överskottet, (d.v.s. frukten av de inom
den materiella produktionen sysselsatta människornas arbete,) fördelas
oberoende av några marknadskrafter till de sektorer som anses lämpliga.
Folket förfogar över och fördelar med andra ord resultatet av sitt
eget arbete.
…men också snikna vargar
I verkligheten fungerar det naturligtvis inte på det sättet,
varken i Polen eller i någon annan av de östeuropeiska staterna.
Istället beslagtas och fördelas största delen av det ekonomiska
överskottet av en grupp administratörer som hävdar att de i kraft
av sitt "överlägsna klassmedvetande" är bättre lämpade att sköta
ekonomin än arbetarna själva. Administratörerna anser nämligen att
arbetarna lätt förfallertill att prioritera dagsintressen framför
långsiktiga intressen och regionalt nyttiga åtgärder framför nationellt
värdefulla.
Zeke Varg och hans anhang
Dessa administratörer härskar via det kommunistiska partiet i
Polen - PZPR (Polska Förenade Arbetar-Partiet). Formellt finns i
Polen ytterligare två partier när man har val till parlamentet och
till de lokala förvaltningsråden, de partierna är Folkpartiet och
Demokratiska Partiet. Men eftersom alla tre partierna har samma
program och deras kandidater dessutom närgånget granskas och godkänns
av den administrativa eliten, blir ett val helt enkelt en skenprocedur
eftersom partier som kunde tänkas ha ett annorlunda program ar "folkfientliga"
och följaktligen förbjudna. I realiteten är alltså elitskiktet i
det kommunistiska partiet PZPR oinskränkta härskare på det ekonomiska
och politiska området. Vi betonar elitskiktet eftersom PZPR är helt
igenom toppstyrt enligt den välkända "tig och lyd!"-principen. Partiets
två miljoner medlemmar har visserligen "rätt att ha en egen åsikt",
men all organisatorisk samverkan mellan likatänkande är "'förbjuden
liksom alla politiska riktningar eller plattformar som avviker från
den officiellt godkända. Den enskilde partimedlemmen har knappt
ett käft att säga till om. Därmed uppvisar partiet ett närmast klassiskt
totalitärt mönster, informationen går nerifrån och upp och besluten
går uppifrån och ned. Arbetaren har alltså fråntagits alla möjligheter
att påverka och kontrollera fördelningen av resultatet av sitt arbete.
Arbetaren har dessutom berövats alla möjligheter till självförsvar,
eftersom fackföreningarna agerar lydiga redskap åt partielitens
direktiv.
Än högg dom hit....
Arbetaren exploateras allt hårdare. 1962 arbetade han i genomsnitt
en tredjedel av arbetsdagen åt sig själv, d.v.s. han fick lön för
de timmarna, medan två tredjedelar av hans arbetsprodukt omhändertogs
av staten. År 1969 kvarhöll staten däremot nästan tre fjärdedelar
av det överskott han hade producerat.
…och än högg dom dit
Även den enskilde bonden är hårt exploaterad, ja man kan till
och med tala om ohämmad utsugning. Efter en omfattande kollektiviseringsvåg
åren 1950-53, som blev ett hejdundrande fiasko, är den privata äganderätten
återigen fast etablerad. På jordbrukets område tillämpar regeringen
därför NEP-politiken med allt vad det innebär av mervärderörelser
från lantbruket till industrin. 86% av jordbruken är privatägda,
oftast i form av relativt små enheter till följd av jordreformer
år 1944, som gjorde slut på etthalvfeodalt godsägarvälde. Dessa
små enheter brukas på ett närmast beklämmande primitivt sätt. Följaktligen
är avkastningen oförskämt låg. Staten avtappar trots detta systematiskt
landsbygden, för det första genom skatter i form av obligatoriska
leveranser i natura, för det andra genom sin totala dominans som
konsument varigenom man lyckas köpa upp 75% av böndernas produktion
till priser som ligger 40% under marknadens. Men dessutom genom
sin monopolställning som leverantör av jordbruksmateriel vilket
naturligtvis är ett utomordentligt effektivt påtryckningsmedel.
På detta sätt skåpar staten en snedbalans mellan jordbruksprodukterna,
som underbetalas, och industriprodukter, och den som kommer i kläm
är givetvis den självägande bonden.
- men det kostade mer än det smakade
Härmed når vi nu fram till en avgörande frågeställning, nämligen:
Vi har sett hur ett politiskt administrativt elitskikt undanhåller
arbetaren och bonden ett avsevärt ekonomiskt överskott, omyndigförklarar
dem och berövar dem alla möjligheter att pålaglig väg protestera.
Använder nu detta elitskikt det ekonomiska överskottet på det för
arbetarna bästa och effektivaste sättet? Vi måste svara NEJ! I själva
verket slösas en häpnadsväckande stor del av samhällsöverskottet
bort och bakgrunden är följande.
Stalinvalsen: Den gamla vanliga visan....
Vid andra världskrigets slut låg Polen i spillror. Förutom de
ofantliga skador, vilka var en följd av direkta krigshandlingar,
åsamkade de tyska ockupanterna landet fruktansvärda förluster genom
att under sin reträtt demontera eller förstöra alla tillgångar som
kunde tänkas vara värdefulla för de framryckande ryska trupperna.
Den "kommunistiska" regim som upprättades övertog ett land, vars
redan före kriget magra nationalförmögenhet hade utplånats till
38%. Regimens målsättning blev naturligtvis att på kortast möjliga
tid utveckla industrins och transportväsendets kapacitet, d.v.s.
att snabbt bygga upp en solid infrastruktur. Man gjorde detta enligt
den beprövade "Det stora språngets metod" som ju så framgångrikt
introducerats i Sovjetunionen år 1929. Eftersom det ekonomiska överskottet
var obetydligt kunde man inte offra resurser på att bättre utnyttja
industrikapaciteten genom tekniska förbättringar, (det är, detta
som kallas intensiv industrialisering), utan man måste genom att
använda de enorma arbetskraftsreserverna snabbt bygga upp produktivkrafterna,
(den s.k. extensiva industrialiseringsvägen). Ekonomin centraliserades.
En så stor del som möjligt av samhällets ekonomiska överskott investerades
och. återinvesterades i sektor A, den tunga industrin, som ju producerar
ytterligare produktionsmedel, medan alla resurser som avsattes i
sektor B, alltså produktion för konsumtion, för förvaltning och
för olika sociala ändamål, därmed blev till ett avdrag från samhällets
knappa investeringsbara resurser i den tunga industrin. Man försökte
med andra ord att så snabbt som möjligt bygga upp en stabil infrastruktur
och därmed ett allt större ekonomiskt överskott. Härigenom måste
alla former av konsumtion hållas på lägsta möjliga nivå. Den polska
nationalinkomsten växte snabbt och tillväxttakten var fram till
1956 i snitt cirka 10% per år.
…som spelas på rysk grammofon
Visst förekom byråkratisk snedvridning på alla områden, inte
minst byggnationen, men i stort uppfylldes produktionsmålen.. Detta
var en utomordentlig prestation, dels med tanke på att landet från
början låg i ruiner, men också därför att Stalinadministrationen,
speciellt under de första efterkrigsåren, använde sina nya satellitstater
som hjälpredor vid återuppbyggandet av Sovjetunionen. Stalinpacket
rövade helt enkelt bort och transporterade hem värdefull industriell
materiel och såg dessutom till att sluta ytterligt förmånliga handelsavtal
med sina lydländer. Så tvingades t ex Polen att leverera kol för
en spottstyver.
Gammel-vargarnas tid var förbi....
Trots allt hade alltså Polen år 1955 en ekonomi stadd i stark
tillväxt och med en relativt välutvecklad tung industri och ett
tillfredsställande kommunikationssystem. Däremot hade konsumtionen
under hela denna tid hållits nere vid ett minimum. De flesta arbetare
och bönder levde uselt, bodde trångt, hade knappt mat rår dagen,
bevakades av den hemliga polisen. Folket började kräva sin del av
det ekonomiska överskottet, sin rätt till medbestämmande.
…och vid solens uppgång sprack deras bukar....
1956 blev ett oroligt år i många öststatsländer, inte minst i
Polen. En rad strejker och demonstrationer kulminerade i ett allmänt
upplopp i Poznan, Regeringen vacklade, men lyckades rida ut stormen
genom en rad eftergifter. Inom loppet av tre år höjdes reallönerna
med 30%, polisterrorn minskade och de nya ledarna med Gomulka i
spetsen sade sig tolerera de spontant bildade arbetarråden.
1956 är ett viktigt år i öststaternas historia. Då började det
stalinistiska polisiära terrorstyret överges till förmån för mer
"liberala" styrelseformer. I Polen har vi det berömda åttonde plenumet
som "kritiskt granskade inskränkningen av de demokratiska rättigheterna"
.
...men ut kröp Wladyslaw "Lill-Zeke" Gomulka, och solen gick
i moln
Att många av de "kritiska granskarna" redan följande år utrensades
ur partiet, att strejker återigen började kvävas på polisiär väg,
som i Lodz och Warzawa 1957, och att arbetarråden med mycken möda
krossades 1958, minskade inte liberaliseringens betydelse som symptom
på den härskande byråkratins oförmåga att handskas med förändrade
ekonomiska realiteter.
Upp ur mossen sticker nu räven sitt huvud....
Men 1956 var också det första tecknet på en begynnande intressekonflikt
mellan det traditionella administrativa elitskiktet, d.v.s. den
politiska byråkratin och en annan samhällsklass som vi hittills
inte tagit i beaktande, nämligen det stadigt stigande antalet ekonomiska
funktionärer som såg till att byråkraternas direktiv fullföljdes
inom ramen för det rådande systemet. Denna klass som brukar kallas
teknokratin, har under 1960-talet nått en allt starkare position
och det slutliga beviset för dess stora inflytande på den politiska
byråkratin. blev gammelstalinisten Gomulkas fall till förmån för
teknokratvännen Gierek efter oroligheterna 1970.
...och sneglar åt "LiII-Zekes" håll
Vi minns att de stalinistiskt fostrade byråkraternas primära
mål är att via en centraliserad ekonomi maximalt utöka industrikapaciteten
och följaktligen begränsa konsumtionen till ett minimum. Teknokratins
som till största delen är funktionärer och övervakare på företagsnivå,
eftersträvar å sin sida:
För det första, en ökad orientering åt marknaden. Nackdelen för
byråkratin blir ett ökat beroende av konsumtionens omfång och struktur.
För det andra, eftersträvar teknokratin en ökad självständighet
för de enskilda företagen, Härigenom förvandlas teknokraterna från
att ha varit enkla verkställare av administrativa direktiv och övervakare
av arbetet med genomförande av dessa order, till att bli beslutsfattare
på företagsnivå. Nackdelen för byråkratin blir givetvis att "det
överlägsna klassmedvetandets" representanters (d.v.s. byråkratins
egen) makt minskar och att möjligheten att föra en "korrekt", d.v.s.
ortodox stalinistisk politik, beskärs.
Vidare eftersträvar teknokratin en ökad lönevolym, en ökad lönespridning
och en ökad konsumtion. Nackdelen för byråkratin blir en avtappning
av resurser för uppbyggandet av produktionsmedel.
"Lill-Zeke" pöser av välstånd och makt
En närmare undersökning av Polens ekonomiska utveckling efter
1956 kommer att belysa orsakerna till och innebörden av de ovan
nämnda motsättningarna. Som vi tidigare såg så hade Polen år 1956
en relativt väl utvecklad industriell bas och en 10%-ig nationalekonomisk
tillväxttakt. De flesta polacker såg trots sina, protester med beundran
på . den politik som så snabbt satte landet på fötter. De politiska
byråkraterna, som ju egentligen endast gjort taktiska eftergifter,
fortsatte att hålla på sina gamla ekonomiska principer.
- men hej vad han bedrog sig!
Så plötsligt under de följande femåren hände något märkligt,
nationalinkomstens årliga tillväxttakt sjönk. Den hade tidigare
varit 10%. men nu sjönk den alltså betydligt snabbare än vad som
kunde motiveras av de ekonomiska eftergifter man hade gjort, dels
åt arbetarna, (den 30%-iga löneökningen åren 1956 - 58), men också
åt teknokraterna, (kraftigt höjda löner rör direktörer och de tekniska
kadrerna). Åren 1956 - 60 var den genomsnittliga tillväxttakten
endast 6,3% per år. Ännu klarare visade sig denna tendens under
perioden 1959 - 70 då ökningen var endast cirka 5% per år, trots
att man fört en strängt konsumtionshämmande politik och sett till
att reallönerna inte höjts med ett öre.
Man befann sig nu i den besynnerliga situationen att produktionsökningen
blev allt mindre och mindre trots att utgifterna för att öka produktionen
blev större och större. Med andra ord minskade nationalinkomstens
tillväxttakt trots att ackumulationen ökade. Grunden till denna
stagnation låg i att Polen år 1956 hade en väl, utbyggd industriell
bas och i det närmaste full sysselsättning. Därmed förvandlades
regeringens extensiva industrialiseringsväg till att bli ett klart
otillräckligt instrument för en tillfredsställande tillväxttakt,
eftersom arbetskraftsreserven var uttömd. Istället var det nu nödvändigt
att försöka öka avkastningen med hjälp av modernisering, organisatoriska
förbättringar, tekniska och teknologiska framsteg, råvarubesparande
bearbetningsprocesser osv., osv., det vill säga att i väsentligt
högre grad utnyttja det som brukar kallas industrialiseringens intensiva
faktorer. Samma problem hade gjort sig påminda i Sovjetunionen redan
i slutet av 1940-talet, men Stalin hade varit lika oförstående för
behovet av den intensiva industrialiseringsmetoden, som sina polska
efterföljare.
"Lill-Zeke" dansar vals till Stalin-grammofon…
Motsättningen mellan den högt utvecklade industrikapaciteten
och den låga konsumtionsnivån blev allt mer akut. Själva produktionssättet,
d.v.s. strävan att återinvestera så mycket som möjligt i produktion
för produktionsmedel, ledde nämligen till att en rad ekonomiska
spärrar uppstod och dessa blev för varje år allt svåröverkomligare.
Den spärr som mest direkt underminerat gammelstalinisternas ekonomiska
politik är den s.k. inflationsspärren. Produktionen ökar och därmed
också de nominella lönefonderna. Konsumtionsindustrin, å sin sida,
kan inte tillfredsställa den ökade köpkraften på marknaden, därmed
stiger priserna. Följden blir en reallöneminskning och på grund
av den låga konsumtionsnivån kan levnadsstandarden därmed sänkas
till och med under existensminimum.
…och därför så hävs han uti ån!
Denna tendens växte sig allt 'starkare under hela 1960-talet.
Priserna steg till slut så mycket snabbare än lönerna att folkets
levnadsstandard år 1970 blev så torftig att en mängd spontana upplopp
ägde rum och Gomulka tvingades avgå.
Stalinvalsen, vers I:
Pansarspik och kol och plåt ska're va
de å de å inget annat
Stress och svett och svält får väl folket ta
Länge leve produktionen!
åt helvete med konsumtionen!
Vi ser alltså att den låga konsumtionsnivån i sig självt begränsar
de resurser som kan investeras i den produktionsmedelsskapande industrin.
Om vi har i minnet att det krävdes allt större och större utgifter
för att öka nationalinkomsten, så förstår vi att regeringen stod
inför valet att antingen minska ackumulationens andel och öka konsumtionens,
eller också fortsätta som tidigare med att gynna den tunga industrin
och därmed skapa en krypande inflation med en standardsänkning som
resultat. Man följde stalinismens ekonomiska doktrin och valde det
sistnämnda alternativet. Statistiken belägger detta. Ackumulationens
andel av nationalinkomsten har stadigt ökat.
Ackumulationens andel av Polens nationalinkomst, i % räknat:
1950... 1956... 1960... 1965... 1970
15,0 .... 19,7.... 24,2 .... 25,5 .... 25,3
Trots detta är nationalinkomstens tillväxttakt sedan 1959 fortfarande
bara 5% per år. Däremot har den privata konsumtionens andel stadigt
sjunkit. Man låter alltså det arbetande folket bära bördan av de
ekonomiska svårigheterna.
Stalinvalsen, vers II:
Centralstyrning och förtryck ska're va
de å de å inget annat
Mastodontfabriker och ackord ska're va
Huvudsaken vi blir rika!
vi är ju alla (nästan) lika!
Vidare ansåg byråkratin, i Stalins efterföljd, att om ett ekonomiskt
system har till mål i att expandera så mycket som möjligt, måste
det styras genom en hård centralisering. I själva verket visade
det sig att centraliseringen från och med år.1955 medförde ett slöseri
med resurser och en stagnation på de tekniska nyheternas område,
som blev allt mer markant för varje år. Orsaken till detta är att
man beräknade alla produktionsmål i enbart kvantitativa termer.
Företagen sökte då helt naturligt att minska arbetsdelen och öka
materialdelen för att lättare kunna uppfylla dessa mål. Om byråkratin
satte upp produktionsmål efter vikten, svarade företagen med att
göra sina produkter så stora och tunga som möjligt. Härigenom behövde
man tillverka ett mindre antal och sparade arbetare. I Polen kan
man följaktligen hitta stolar som uppvisar slående likheter med
tunga pansarkryssare. Bestämdes produktionsmålen efter bruttovärdet,
kontrade företagen med att använda så mycket halvfabrikat som möjligt.
På detta sätt blev företagets värdetillskott och därmed arbetsinsats
i produkten mindre.
Stalinvalsen, vers III:
Sikta högt och fä nå't gjort ska're va
de å de å inget annat
Fabrikerna ska. få så mycket dom vill ha
av råvaror som vi bestämmer!
och vi vill inte höra något jämmer!
Eftersom företagen erhöll allt som behövdes för tillverkningen,
skedde dessutom ett fruktansvärt slöseri med råvaror och bränsle.
I Polen åtgick år 1963 per produktionsenhet 50% mer kol än i västvärlden.
Till råga på allt försökte företagen efter bästa förmåga hemlighålla
sina reserver, för att få sig tilldelat ett kvantitativt mindre
produktionsmål. En omfattande underproduktion blev följden.
Stalinvalsen, sista versen:
Stalin var en stålhård karl ska ni tro
de å de å massa annat
I hans skrifter ska vi läsa och glo
Se'n så vet man allt om livet!
fast de är femti år se'n de blev skrivet!
Ett annat avgörande problemkomplex var de kvantitativa produktionsmålens
förmåga att allvarligt hämma organisatorisk och teknisk utveckling.
Ett företag som stod. under tryck att tillverka en viss mängd produkter,
inlåter sig inte på moderniseringar, utvecklingsarbete eller experiment
i syfte att förbättra kvaliteten. Detta skulle ju försvåra fullföljandet
av den kvantitativa planen. eftersom man skulle bli tvungen att
öka arbetsandelen och därigenom riskera att överskrida lönefonderna
eller rent av inte kunna uppfylla sina produktionsmål. Alla sådana
idéer och beslut måste sålunda komma ovanifrån, från byråkratins
skrivbordsarméer. Byråkraterna var naturligtvis ganska dåligt insatta
i förhållandena ute på fältet, men hade trots detta till uppgift
att för de företagsledare och arbetare som fanns ute på företagen
tala om vad som borde göras. Eftersom landets ekonomi dessutom blev
allt mer komplicerad och antalet beslut som skulle fattas allt större,
kunde byråkraterna inte längre riktigt förutse konsekvenserna av
sina direktiv.
Slutligen förlorade byråkratin, allt eftersom ekonomin blev mer
invecklad och svåröverskådlig, möjligheterna att effektivt upptäcka
missförhållandena och ingripa. för att rätta till dem. Företagen
fick härigenom större marginaler för att göra det så lätt som möjligt
för sig, vilket ledde till att slöseriet och underproduktionen kunde
öka ännu mer. Även detta slöseri med landets ekonomiska överskott
kan vi belägga med siffror. Produktionskostnaderna befinner sig
nämligen i ett ständigt ökande stadie.
Produktionskostnadernas andel av Polens nationalinkomst, i %
räknat:
1960 ... 1965 ... 1970
59,7 .... 61,9 .... 62,3
Stora Dumma Vargens styrka mot rävens list
Vi har belyst den stalinistiska politikens otillräcklighet i
en utvecklad socialistisk ekonomi, men beskrivningen har betecknat
förfluten tid. Orsaken är att teknokratklassen tycks vara på väg
att överflygla stalinisterna i statsförvaltningen. Att man i Polen
med andra ord är på väg att införa vad man skulle kunna kalla en
funktionärssocialism. Som vi tidigare har påpekat har perioden efter
1956 präglats av växande motsättningar mellan den politiska byråkratin
och de ekonomiska funktionärerna, d.v.s. teknokratin. Teknokratklassens
ställning har stadigt stärkts ju större problem den centralstyrda
ekonomin dragit med sig. Här igenom har den stalinistiska administrationen,
speciellt under 1960-talet, tvingats till en rad reträtter. Företagen
tillåts att i allt större utsträckning investera på egen hand. Företagen
och främst då dess direktion belönas ur speciella bonusfonder efter
sin nettoproduktion. Nettoproduktionen är alltså bruttoproduktionen
minus produktionskostnaderna. Det är denna lönsamhatsprincip som
teknokratin menar kommer att lösa den ortodoxa stalinismens ekonomiska
problem.
Vidare har antalet högavlönade direktörer och ingenjörer, alltså
teknisk kadrer, stadigt stigit, från 0,5% år 1955 till hela 4,2%
år 1970.
Bror Räv i fårakläder?
Vi kan alltså slå fast att den stalinistiska politiken stadigt
försvagats, medan de ekonomiska funktionärernas alternativ, en mer
marknadsorienterad och lönsamhetsinriktad socialism, stadigt vinner
terräng. De siffror vi presenterar pekar visserligen på en ekonomisk
politik med starka stalinistiska inslag, nationalinkomstens tillväxttakt
minskar trots att ackumulationens andel ökar och den privata konsumtionens
andel minskar. Men siffrorna sträcker sig inte längre fram än 1970.
Eftersom teknokratins Gierek blev regeringschef först 1970, kan
vi alltså ännu inte se konsekvenserna av de marknadsorienterade
åtgärder han företagit.
Bror Rävs pokergiv: Tre ess på hand….
Alla tecken pekar på att Polen under 1970-talet snabbt kommer
att utvecklas i riktning mot en jugoslavisk direktörssocialism eller
som man också kan kalla den - funktionärssocialism. Funktionärssocialismen
förbättrar bara en del av stalinismens missförhållanden. Ur ekonomisk
synvinkel betyder t.ex. slopandet av kvantitativa produktionsmål
till förmån för lönsamhetskriterier, att slöseriet med fabrikens
råvaror och maskiner minskar. Vidare så ligger det i företagets
intresse att öka avkastningen och härigenom blir det en ökad satsning
på produktionens intensiva faktorer. Inom parentes kan man säga
att det blir också en ökad satsning på att rationalisera bort överflödig
personal. Denna operation växer för varje år i omfattning.
Det ökande beroendet av marknaden och konsumenternas önskemål
leder till en kvalitetsförbättring och ökad variation på produkter.
Det som förblir osålt blir ju till ett avdrag i nettoproduktionen
och därmed också ett avdrag i vinsten. Därmed blir belöningen från
regeringens företagsfonder mindre.
….men bara dåliga kort i ärmen
Däremot för funktionärssocialismen med sig en rad icke önskvärda
sociala konsekvenser. De företagsfonder som ger företagens personal
en bonus i förhållande till företagets nettoproduktion medför att
samhällets produktion kommer att domineras av materiella drivfjädrar.
Detta leder mot tilltagande ideologisk urvattning och bort från
allt vad socialistiska ideal heter. Det som den polska regeringens
företrädare kallar företagens oberoende, är i verkligheten företagsledningarnas
oberoende. Detta avspeglar sig i en ökad löneklyfta mellan företagets
administratörer och dess arbetare, och i en formlig kapplöpning
att utvidga lyxkonsumtionen. Arbetarna berövas alltså fortfarande
alla möjligheter att bestämma över resultatet av sitt arbete, känner
samma främlingskap inför det han producerar och tvingas spela en
genomgående passiv roll på sin arbetsplats.
Molnen rämnar och det blir tvärdrag i storskogen
Slutligen konstaterar vi, att de resningar som ägt rum i Polen
efter 1945, varje gång har drabbat makthavarna med förödande kraft,
skakat dem, tvingat dem på defensiven. Men resningarna har haft
en avgörande begränsning, trots att de varit uttryck för en djup
solidaritet och klassgemenskap arbetarna emellan, har de varit spontana
och oorganiserade.
Men det är just denna arbetarnas starka klassgemenskap, som kommer
att vara en av de viktigaste förutsättningarna för den fasta grund
av arbetarråd de måste bygga, för att kunna föra den kamp, genom
vilken de för första gången kan lyckas med att nå de verkliga och
varaktiga förändringar i det ekonomiska systemet och den därmed
sammanhängande maktstrukturen, som de så länge har eftersträvat.
Ut ur snårskogen!
De två frågor vi ställde i inledningen har vi försökt besvara,
och vi har kommit fram till följande:
Benämningen "statsbyråkrati" anser vi inte vara helt korrekt,
eftersom man kan urskilja två klasser, med olika ställning
i produktionen och olika klassintressen. Dels byråkratklassen, (som
företräder den ortodoxa stalinismens ekonomiska politik), och dels
teknokratklassen (som företräder funktionärssocialismens mer marknadsorienterade
samhällssyn).
Vi anser också att av dessa två klasser, som alltså står i motsättning
till varandra. är teknokratklassen den som växer sig starkare,
medan byråkratklassen stadigt förlorar i inflytande.
Konsekvenserna aven marknadsinriktad funktionärssocialism har
vi också i viss mån försökt belysa.
G.M. & H.F, mars 1973
KÄLLOR:
Bajcar, Adam: Polen
Bethell, Nicholas: Gomulka
Borglid, Lars-Ola: Socialkapitalismen
Kuron & Modzelewski: Brev, till Polska Arbetarpartiet
Marcuse, Herbert: Sovjet Marxism
Nove Alec: The Economic Developement of the USSR
Statistical Yearbook of Poland 1971
Diverse artiklar ur tidskriften Polen
NOTER:
NEP = Nya Ekonomiska Politiken. Den ekonomiska politik som infördes
i Sovjetunionen 1921 och som innebar kapitalistiskt produktionssätt
och frihandel inom jordbruket och småindustrin.
Zeke Varg = Josef Stalin, Sovjetunionens stålhårde ledare 1924
- 53.
Zeke Vargs anhang = Stalins småpåvar och efterföljare i Polen,
dvs elitskiktet i det "kommunistiska" partiet i Polen.
Vargar = Byråkratklassen i Polen.
Gammelvargar = Första generationen stalinistbyråkrater i Polen.
Företrädare för dem var bl.a. Boleslaw Bierut, Polens ledare 1945-56.
Lill-Zeke = Wladyslaw Gomulka, Polens ledare 1956 - 70. Företrädare
för andra generationen stalinistbyråkrater i Polen.
Rävar = Teknokratklassen i Polen.
Bror Räv = Edward Gierek, Polens ledare 1970 - ? Företrädare
för teknokratklassen i Polen.
|