Ur Tidningen Arbetarmakt nr 5 1975
LÄRDOMAR AV PARISKOMMUNEN
När vi tar upp Pariskommunen 1871 till granskning i Arbetarmakts
serie om arbetarråden. så är det inte för att denna kommun frambringade
några egentliga arbetarråd. utan därför att Kommunen formulerade
och praktiserade de principer som måste ligga till grund för
varje rådsorganisering (Moderata Samlingspartiet håller sig
med ett "arbetarråd", så ock Unionisterna på Nordirland. Men. överflödigt
att påpeka. det är inte namnet det handlar om. utan formen,
strukturen, det klassmässiga innehållet).
Men innan vi går in på dessa principer, eller några andra teoretiska
lärdomar av Pariskommunen. måste vi ge den historiska bakgrunden.
1870 hade en mer än vanligt rutten och korrumperad regim kastat
in Frankrike i krig med Preussen. vilket snabbt utvecklade sig till
ett ödesdigert företag för Frankrike. På våren 1871 var katastrofen
ett faktum, och man tvingades att kapitulera för preussarna. Under
detta korta krig hade emellertid parisarna. och den milis som satts
upp till Paris´ försvar (Nationalgardet), utmärkt sig väl och t.o.m.
rönt erkänsla för sin envisa motståndsvilja från sina motståndares
sida. Någon sådan uppskattning kunde dock knappast den reguljära
armen räkna med, trots sina officerssprättar och militaristiska
maner. Paris´ dåligt beväpnade och dåligt tränade milis bekräftade
den gamla sanningen att stridsmoral inte har med nationalitet utan
med inre övertygelse att göra.
Trots kapitulationen besattes aldrig Paris av preussarna. sånär
som på en symbolisk ockupation av ett litet hörn av staden. Istället
menade man att det var den franska regeringens sak att avväpna det
parisiska nationalgardet. Innan detta skett vägrade man underteckna
något fredsfördrag med Frankrike. Hellre lät man franskt blod flyta
än sitt eget.
Vapnen vänds rätt
Thiers. den franske statschefen. beslöt inleda denna avväpning
genom en kupp natten till den 18 mars. Man ämnade lägga beslag på
de kanoner som hölls av Nationalgardet på Montmartre. Buttes Chamont
och Belleville, kanoner som inköpts för pengar insamlade bland allmänheten
under Paris´ belägring och således Nationalgardets egendom. Några
"lojala" bataljoner sändes iväg för detta uppdrag. Efter en mindre
skärmytsling med nationalgardistiska vakter erövrades kanonerna.
Men tiden gick. Operationen hade planerats illa. Kanonkärrorna anlände
inte på utsatt tid för att hämta pjäserna. Antalet åskådare började
växa. Kvinnor, barn och åldringar började blanda sig med truppen.
Nationalgardet, som sammankallats i all hast, anlände till platsen.
Några soldater ur 88:e regementet började samtala med nationalgardisterna.
Stämningen mellan soldaterna var allt annat än fientlig. General
Lecomte tappade fullständigt fattningen, när han såg kontrollen
över läget glida honom ur händerna, och beordrade sina mannar att
ge eld mot nationalgardisterna. Men de svarade med att istället
ge eld mot honom själv och general Thomas, "slaktaren från 1848".
Alla officerares mardröm blev verklighet för dessa bägge generaler.
Thiers beordrade den stående armens tillbakadragande från Paris.
Man företog en brådstörtad och förvirrad reträtt till Versailles,
några mil utanför huvudstaden. Merparten av den civila administrationen,
inklusive tjänstemännen ansvariga för livsmedelsförsörjningen, posten,
belysningen, avloppssystemet, renhållningen och hälsovården lämnar
Paris hals över huvud under de närmaste dagarna.
Kommunens vänster lik 1975 års dito
I detta sociala vakuum övertog Nationalgardets Centralkommitté
stadens förvaltning och lät utlysa nyval till den 26:e mars. Den
kommunförsamling som valdes fick en klar vänsterprägel. Av 90 mandat
lyckades de borgerliga inhösta blott 17, och de drog konsekvenserna
därav och lämnade Kommunen. "Vänstern" i kommunförsamlingen utgjorde
en sällsynt förvirrad skara, och det måste räknas till Pariskommunens
främsta förtjänster att den trots denna ledning lyckades
uträtta så mycket som den gjorde. En granskning av kommunförsamlingens
politiska attityder framkallar genast ett igenkännande leende hos
den som är någorlunda förtrogen med "vänsterns" utseende år 1975.
Hittar vi minsann inte Baader-Meinhoff-ligans politiska urfäder
bland blanquisterna, som ville göra revolution i medveten avskildhet
från massan? Hittar vi inte de hopplöst efterblivna prodhonisterna.
som ville konkurrera ut kapitalismen genom kreditföreningar
och andelsföretag? Vi skänker dess sentida eftersägare i den syndikalistiska
rörelsen och annorstädes en medlidsam tanke. Och hittar vi inte
slutligen jakobinerna som i allt vad Kommunen företog sig önskade
se en upprepning av 1789 års franska revolution, ur stånd att fatta
att det här var fråga om en proletär och inte en borgerlig revolution!
Så förunderligt likt våra hemmastalinister, som dagdrömmer om Den
Långa Marschen och Yenans bondesovjeter, som i ett land övermoget
för socialismen vill upprepa mönster för en statsbyråkratisk bonderevolution!
Ibland tror man sannerligen att tiden stått stilla. Inte ens de
medlemmar av Första Internationalen, som också blivit invalda i
Kommunen, kunde skryta över att i detta läge ha förstått
den verkliga naturen hos den rörelse de satts att representera.
Den äran tillfaller Marx och Engels, som först i efterhand kunde
peka ut Kommunens verkliga revolutionära förtjänster. Till dessa
förtjänster hörde de principer vi nämnde inledningsvis.
Kommunens principer
De skildras av Marx på följande sätt: "Kommunen bildades av de
genom allmän rösträtt valda kommunalråden i de olika distrikten
av Paris. De var ansvariga och kunde avsättas när som helst. Deras
flertal bestod självfallet av arbetare eller erkända representanter
för arbetarklassen. Kommunen skulle inte vara en parlamentarisk
utan en arbetande korporation, verkställande och lagstiftande på
samma gång. Polisen, som dittills varit statsregeringens verktyg,
berövades alla sina politiska funktioner och förvandlades till Kommunens
ansvariga verktyg och dess medlemmar kunde när som helst avsättas.
Likaså tjänstemännen i alla andra förvaltningsgrenar. Räknat från
Kommunens medlemmar och nedåt måste de offentliga tjänsterna uträttas
för arbetarlön" (Karl Marx; Pariskommunen).
Alltså:
1. Personer i ansvarig ställning (inklusive tjänstemän) utsågs
genom val och var när som helst avsättbara av den
församling som valt dem.
2. Dessa ansvariga kunde inte heller påräkna några extraprivilegier
för sitt jobb - det var m.a.o. ingen intressant yrkesbana för karriärister
och strebertyper av alla slag. Värdet i detta ligger inte så mycket
i att man sparade in lite stålar på en sådan ordning, som däri att
man förhindrade en viss sorts människor - byråkratämnena - att söka
sig till dessa tjänster. Byråkratämnenas mentalitet är aldrig sådan
att de osjälviskt tjänar proletariatets intressen.
3. Den tredje principen, att alla församlingar skulle vara "arbetande
korporationer", förefaller måhända inte lika självklar vid ett första
betraktande. Men den måste, för att kunna förstås, ses i perspektivet
av att uppdelningen i en "verkställande" och en "lagstiftande makt"
(och ibland även en tredje; en "dömande makt") är en typiskt borgerlig
parlamentarisk mystifiering, ett uttryck för den liberala s.k. maktfördelningsläran.
"Maktfördelningsläran" tjänar, bland en massa annat, syftet att
skydda innehavarna av vissa tjänster (särskilt inom den "verkställande"
och den "dömande makten") från att bli granskade och eventuellt
förkastade vid ett mer eller mindre demokratiskt val förfarande.
På så sätt garanteras en bättre stabilitet för den kapitalistiska
statsapparaten (även om ett politiskt jordskred skulle resultera
i ett utbyte av hela den "lagstiftande makten", dvs. parlamentet,
så sitter ändå de gamla uvarna i domarkåren, ämbetsverkens mörka
gömslen och inom polis och militär tryggt kvar). Och samtidigt garanteras
en viss självständighet för statsapparaten, även gentemot
den klass, borgarklassen, man i praktiken företräder. Denna relativa
självständighet är nödvändig pga. vissa inneboende drag i själva
det kapitalistiska produktionssättet, främst det som brukar kallas
för "marknadens anarki ".
Parlamentarismen och "maktfördelningsläran" är m.a.o. typiskt
kapitalistiska företeelser. Behovet av att hålla en viss distans
mellan statsapparaten och den klass den tjänar bortfaller under
socialismen, där statsapparaten måste vara proletariatets direkta
och i varje ögonblick kontrollerbara redskap. Varje stävan mot
att upprätta en sådan "maktfördelning" mellan olika instanser under
proletariatets diktatur måste betraktas som i bästa fall en oförmåga
att frigöra sig från borgerligt-liberala mallar, i värsta fall som
ett maskerat försök att återinföra strukturer som skulle kunna bana
väg för ett nytt privilegiesamhälle.
Dessa tre principer bildar tillsam_mans ett visst demokratiskt
system, delegatsystemet, som måste ses som lika grundläggande
för den proletära demokratin och socialismen som någonsin parlamentarismen
(representationssystemet) för den borgerliga demokratin och
kapitalismen. (1)
Socialism?
Men dessa principer härför sig bara till den politiska
nivån, till statsformen. Engels hade rätt när han karaktäriserade
Kommunen som ett exempel på proletariatets diktatur, men den kunde
för den skull inte anses som ett socialistiskt samhälle.
Det märker vi när vi granskar de förhållandevis begränsade resultat
som uppnåddes i försöken att omforma ekonomin i socialistisk
riktning. Statsbanken i Paris ställdes aldrig under Kommunens fullständiga
kontroll; industrier och verkstäder socialiserades bara i de fall
ägarna flytt till Versailles, och arbetarförvaltningen inskränkte
sig till de socialiserade företagen via producentkooperationer,
men någon enhetlig planekonomi för hela produktionen upprättades
aldrig.
Politiskt var således Kommunen mycket avancerad, i högre grad
än någon av de nu existerande s.k. socialistiska staterna, och även
ideologiskt, genom sin internationalism, anti-kyrklighet och anti-chauvinism.
Men inom den samhällssfär som utgör grunden för varje klassmakt,
ekonomin, hann aldrig Kommunen så långt. Man kan inte
tala om en socialiserad ekonomi i Pariskommunen.
Övergångssamhälle
Vad för slags samhälle var då Kommunen? Det finns, så vitt vi
kan se, bara ett ord som duger här, nämligen övergångssamhälle.
Denna term har cirkulerat flitigt i debatten under senare år,
med den allmänna betydelsen av ett samhälle som befinner sig i en
övergångsfas mellan två produktionssätt, t.ex. mellan kapitalism
och socialism. Som vi ser det är ett övergångssamhälle ett samhälle
där en uppåtstigande klass - tex. arbetarklassen - gripit den politiska
makten, statsmakten, innan den ännu fullständigt erövrat
den ekonomiska makten. I fortsättningen utnyttjas staten som ett
redskap för att krossa sina klassmotståndare och erövra den totala
samhällsmakten, dvs. makten över ekonomin. MEN: Detta förutsätter,
för proletariatets vidkommande, att man först krossar den borgerliga
statsapparaten. En proletär statsapparat måste byggas med utgångspunkt
från de tre principer vi nämnt. Den måste alltså direkt avspegla
och uttrycka proletariatets vilja genom delegatsystemet. Det
är detta som gör det fruktbart att betrakta Pariskommunen som ett
övergångssamhälle till socialismen. Denna syn utdömer samtidigt
alla analyser enligt vilka en (byråkratisk) planekonomi utanför
proletär kontroll, eller påstådda försök till arbetsdelningens avskaffande,
skulle vara gångbara kriterier på socialistiska övergångssamhällen.
Det är en fullständigt steril sysselsättning att utnämna den
ena eller andra företeelsen till ett "socialistiskt element" eller
"socialistisk produktivkraft"(!) av det enda skälet att man vet
att den förekommer i socialistiska samhällen, när detta "element"
kanske är utmärkande för både två eller rentav tre helt skilda produktionssätt.
Det finns bara ett sätt att fastslå huruvida ett samhälle är ett
övergångssamhälle eller ej, och det är att studera det i termer
av maktrelationer mellan olika klasser. Så länge som arbetarklassen
endast kan agera på den historiska arenan som klass, som subjekt
via organisationer uppbyggda enligt Pariskommunens principer,
kan inget samhälle i världen utmålas som ett övergångssamhälle till
socialismen där inga klassorganisationer av det slaget ens existerar.
Pariskommunens statsapparat var en verklig proletariatets klassorganisering;
ryska CK och kinesiska politbyrån är det definitivt inte.
"Lärdomar av Pariskommunen" löd artikelrubriken. Och hur
proletariatets diktatur måste gestalta sig, det är den ojämförligt
viktigaste lärdomen vi kan göra av Kommunen. Men sedan vi konstaterat
detta, har vi ändå mycket värdefulla erfarenheter kvar från dessa
drygt två månader år 1871. Det är inte nödvändigtvis de mest omfattande
revolutionerna eller revolutionsförsöken som ger de rikaste erfarenheterna,
lika lite som de blodigaste revolutionerna behöver leda till de
största förändringarna.
Vandalisering?
När man studerar Kommunen, slås man av kommunardernas förkärlek
för vad den stalinistiske historikern Talés betecknade som "symboliska
akter" (och naturligtvis inte underlät att göra narr av). Till dessa
"symboliska akter" hörde nedrivandet av Vendome-kolonnen, som Marx
betecknade som "en kolossalsymbol för den krigiska äran", och förstörandet
av det försoningskapell som upprests över Ludvig XVI:s avrättning
under franska revolutionen. Historien om hur några arbetare,
som under någon av Kommunens sista dagar försökte bränna ner Notre
Dame men blev hindrade av en bataljon beväpnade konstnärer från
Kommunen, är rik på betydelse. Med vilken rätt försvarade dessa,
som de inbillade sig, "progressiva" konstnärer en katedral i namn
av eviga "estetiska värden", då de andra strävade efter ett sätt
att uttrycka sig, att genom denna förstörelse ge uttryck för sitt
totala förakt för ett samhälle som aldrig givit dem något utom prästernas
försäkringar om att allt skulle ordna sig i ett kommande
liv? Frågan är inte oberättigad. Kommunens "modernistiska" konstnärer
undanröjde i själva verket de som i denna stund sökte tolka Kommunens
tveksamma poesi.
Vad Talés inte begripit, och knappast heller någon intellektuell
före en del moderna språkforskare, är den fundamentala skillnaden
i uttryckssätt mellan dem som har ordet i sin makt och de som inte
har det, men likväl känner behovet av att kanalisera sina känslor.
Dessa Paris´ arbetare, hantverkare, gesäller och andra obestämbara
kategorier av "småfolk" sig inte tillvaron - i alla fall inte sin
egen - i termer av abstrakta begrepp, utan i termer av handlingar.
Nio av tio arbetare gör så än idag. deras språk är aktionens.
Handlingens språk
Det står varje "intellektuell revolutionär" fritt att beklaga
att detta "småfolk" väljer att uttrycka sina känslor i handlingar
som går ut över monument och byggnader som kan vara av intresse
för arkitekturstuderande, eller som skulle kunna användas i andra
syften än de ursprungligen avsedda. Men det är en helt annan sak
att ställa sig totalt oförstående inför sådana fenomen och försvara
dessa stenhögar med vapenmakt mot "vandaler" och "huliganer". "Intellektuella
revolutionärer" visar ofta förvånansvärd respekt för borgarklassens
och kyrkans kvarlämnade spår i det sociala rummet (och annorstädes
också). Det skulle inte skada med lite mer respekt för försöken
hos proletärer som berövats språket att återvinna det, och
därmed en ny identitet.
Detta fenomen, handlingens språk, har Pariskommunen gjort
uppmärksamt för senare tiders revolutionärer. Att sanningen inte
alltid uttrycks i deklarationer och resolutioner (Leve den socialistiska
världsrevolutionen!), utan också i handlingar; att en revolutionär
massrörelses medvetenhetsnivå kan analyseras inte bara utifrån
de "uttalanden" och "analyser" denna rörelse presterat, utan också
utifrån de "symboliska" uttrycken. Detta är något vi måste vara
starkt medvetna om när vi griper oss an med att utvärdera den ena
eller andra sociala rörelsen.
Vem står för våldet?
Den tredje och sista lärdomen av Pariskommunen vi här tar upp
är egentligen inte särskilt speciell för Kommunen. Det är den mest
allmängiltiga slutsats man överhuvudtaget kan dra av alla kända
revolutioner: reaktionen är alltid revolutionen "överlägsen" i fråga
om brutalitet, nedrighet och förtal. För morden på generalerna Thomas
och Lecomte och några andra arbetarbödlar fick Parisproletariatet
plikta med 20 000 liv när "rättvisan", "lagen" och "ordningen" åter
ryckte in i Paris i Versaillestruppernas skepnad.
Vi kan aldrig få tillbaka dessa 20 000 kämpar, men vi kan utplåna
minnet - eller åtminstone försona oss med det - den gång vi får
tillfälle att skriva borgarpackets dödsruna.
"Marat"
Fotnot (1) En fjärde princip är den om avskaffandet
av den stående armen, och dess ersättning med milis: "Paris kunde
göra motstånd blott därför att de till följd av belägringen blivit
kvitt armén, i vars ställe det satt ett huvudsakligen av arbetare
bestående nationalgarde. Detta faktum gällde det nu att förvandla
till institution. Kommunens första dekret gick därför ut på att
avskaffa den stående hären och ersätta den med det beväpnade folket."
(Karl Marx).
Denna princip är dock inte av samma typ som de tre andra och
därför tar vi inte upp den mer i detta sammanhang, även om den är
lika oavvislig som de andra.
|