ARBETARRÅD KONTRA PARLAMENTARISM
Parlamentarismens kris är lika gammal som själva det parlamentariska
systemet. Det vill säga: det har aldrig räckt med nationalförsamling
eller riksdag för att genomdriva "demokratiskt fattade beslut".
I England t.ex. skapades under 1600-ta1et en särskild "par1amentshär"
anförd av parlamentsgeneraler i kampen mot de kungatrogna kavaljererna:
Det var böndernas kavalleri och Cromwells "järnsidor" som räddade
den borgerliga revolutionen och inte diskussionerna i Westminster
Abbey. Samma förlopp i Frankrike. Nationa1försam1ingen, som bildades
1789, var slagen till slant när det gällde att trygga revolutionens
seger. Då dög bara diktaturen, som snabbt utvecklades till ett skräckregemente.
Men denna parlamentarismens frånsida döljs av den borgerliga
ideologin, som smörjer oss med lögner om frihet, jämlikhet och broderskap.
Det finns tom kommunister som gått på pumpen och yrar om den "fredliga
parlamentariska övergången till socia1ismen". Ideologin talar om
fri press, yttrandefrihet, trosfrihet, församlingsfrihet, föreningsfrihet
och "folkva1d" församling. Dessa institutioner utgör den s.k.
borgerliga offentligheten. Den fria konkurrensen garanterar
största möjliga utvinning av naturresurserna. De ekonomiska konflikterna
som uppstår löses av den självreglerande marknadsmekanismen (den
"osynliga handen", Adam Smith). Till grund för demokratin ligger
det offentliga samtalet som ser till att det fattas förnuftiga beslut.
Ett samtal som påstås vara möjligt genom att alla kan (ut)bi1da
sig och komma på linje med kapitalisterna som fritt konkurrerande
småproducenter. - Sådan ser i korthet den borgerliga offentligheten
ut. En ideologi som underförstås än idag!
Men verkligheten talar ett annat språk. Redan under 1800-ta1et
var således parlamentarismen som fungerande system en fiktion, eftersom
detta samhälle av fritt konkurrerande småproducenter, bildad allmänhet
och borgerlig familj, inte längre existerade. Monopol och oligarkier
ut gjorde istället realiteter. Systemet kan inte längre svara för
att förnuftet och demokratin tillvaratas. Behovet av en stark stat
infinner sig. Statens "interventioner" som förut inskränkte sig
till polis, rättsväsen och utrikespolitik, kommer så småningom att
dessutom omfatta socialhjälp, finans- och kreditpolitik, investeringar,
självständigt producerande, mm (för utförligare belysning av ämnet:
se vårt teoretiska organ RÅDSMAKT nr 2/74).
Det bildade offentliga samtalet - på klubbar, kaféer, krogar,
i tidningar och böcker - har ersatts av kulturindustri och ku1turkonsumtion_
Den nuvarande demokratin är m.a.o. en formell historia, en fars,
där "eliten" förhandlar med "eliten". Den enda offentlighet vi på
allvar kan räkna med idag, är den manipulerade och frambesvärjda,
vars funktion är att sanktionera redan träffade beslut. Vi står
på åskådarplats och bevittnar maktens kretslopp innanför
stat, "näringsliv, partier och intresseorganisationer. Riksdagen,
den borgerliga demokratins krona, fyller enbart en rituell
funktion, men är av betydelse genom att det sprider illusioner
om deltagande i maktutövandet." (Habermas, Borgerlig Offentlighet,
Oslo 1971; Gustaf Olivecrona, Svenskarna och deras herrar,
Sthlm 1974)
Det parlamentariska systemet svarade alltså en gång mot borgerlighetens
ekonomiska betydelse. Det var ett oöverträffat smidigt verktyg i
händerna på den uppåtsträvande bourgeoisien i dess kamp mot feodalismen.
Men dess bas av fritt konkurrerande kapitalister är nu sedan länge
undanryckt, varför det inte är någon överdrift att påstå att denna
representativa demokrati bara överlever så länge den är utan all
självständig makt, ungefär som monarkin. Det är den härskande kapitalistklassen
som ger institutionerna deras innehåll.
De "socialister" som i samband med IB-affären talade sig varma
för en äkta parlamentarism måste, med ovanstående i minne, betecknas
som obotliga romantiker utan verklighetsgrund. Varför de kallar
sig socialister är en gåta, eftersom den parlamentariska
modellen från början ställt arbetarklassen offside. En viktig
poäng med det representativa systemet är nämligen att det bara kan
räknas med isolerade individer; klassen som kollektiv är
satt ur spel vid val till parlamentet. Den måste följaktligen, för
att nå framgång, agera utomparlamentariskt i självständiga aktioner
(demonstrationer, vilda strejker, ockupationer mm).
Den ekonomiska krisen
Den nuvarande krisen med relativt hög arbetslöshet och våldsam
inflation skiljer sig från 20- och 30-talets främst genom närvaron
av en större statlig sektor, som tillhandahåller en mängd "stabiliseringsfaktorer".
20- och 30-talskrisen var en kris utan offentlig sektor i dagens
mening och utan någon egentlig "välfärdspolitik". Den löstes tills
vidare genom destruktionen av kapital under andra världskriget.
Den nuvarande krisen utmärks snarare av att den statliga interventionens
oförmåga att på längre sikt tillgodose det borgerliga samhällets
fundamentala behov: maximal profit och kapitalets fortsatta expansion.
Krisen kan tonas ner med hjälp av "den starka staten" (kommunistpartiernas
inträde i regeringsställning som kapitalets garanter), men kommer
att fördjupas och slå igenom i form av ett tredje världskrigs fysiska
kapitaldestruktion eller lösas genom den sociala revolutionens ödeläggelse
av "kapitalet".
Kommunistpartiernas strategi
Det närmaste framtidsperspektivet förefaller vara upprättandet
av starka, "auktoritära" stater (den marxistiska ekonomen Samir
Amin räknar med ett globalt "1984" som fullt genomförbart, i Zenit
nr 2/74). I Italien förverkligas den "historiska kompromissen" med
samarbete mellan kommunistparti och kristdemokraterna i regeringsställning.
Ideologiskt kan kommunistpartierna falla tillbaka på leninismen,
som hävdar att det finns perioder då man måste vara reformist och
arbeta parlamentariskt för att infiltrera och skapa en apparat innanför
apparaten, som när stunden är inne tar makten. Man vrider med andra
ord tillbaka klockan till situationen efter 1920, när Lenin inte
längre trodde på någon revolution för Västeuropas del. Komintern-partierna
omfunktionerades från jakobinska elitpartier till masspartier som
arbetade efter borgerligt demokratiska mönster. Med hjälp av en
"röd diplomati" och "röd handel" och med parlamentet som "tribun
för den revolutionära propagandan" skulle man slå borgarna på deras
egen mark. På liknande sätt skulle man arbeta inom fackföreningarna.
{Paul Mattick, Der Leninismus und die Arbeiterbwegung des Westens,
i "Revoution und Politik", Suhrkamp 1970).
Således pläderar dagens Stamokapteoretiker (Stamokap = teorin
om den statsmonopolkapitalistiska sammansvärjningen; Moskvas linje)
för "enandet av alla demokratiska strömningar till ett politiskt
förbund…" (Kasvio, Stamokap, NSU:s skriftserie, sid. 55).
De leninistiska partierna efterträder såväl ideologiskt som praktiskt
socialdemokraterna, som inför angreppen från höger och vänster försvinner
från scenen. Kommunistpartiernas mål är den borgerliga statens övertagande
(inte dess krossande),för att därifrån kontrollera produktionen.
Denna tendens växer sig allt starkare. Det framstår därför som nödvändigt
för revolutionärerna att ta strid mot kommunistpartierna och deras
reformistiska tvåstegsteori, som bara skjuter upp den socialistiska
revolutionen ytterligare en generation. Vi kan inte acceptera detta
förhalande av revolutionen som samtidigt innebär att krisen fördjupas
och permanentas. Det är en stabiliseringsprocess på kapitalets och
statsbyråkratins villkor. Men för att bryta denna tendens måste
en strategi för socialism och kommunism utvecklas, som kan erbjuda
ett alternativ till leninisternas och Stamokapideologernas eländiga
teori om "framryckning till socialismen under demokrati och fred".
En revolutionär teori får inte hänga i luften; den måste ta sin
utgångspunkt i produktionen under kapitalismen. Låt oss se!
Arbetets organisering
Uppdelningen mellan ekonomiska dagskrav och politiska krav. som
utmärker den parlamentariska situationen. är en återspegling av
arbetsdelningen och specialiseringen i produktionen under kapitalismen
idag. Denna storindustrins kooperationsform har avikvalificerat
arbetet och delat upp det i specialiserade arbetsfunktioner. Den
sammanhängande arbetsprocessen upplevs av arbetarna som obegriplig,
något som starkt bidragit till arbetarrörelsens byråkratisering.
Ett exempel är fackföreningsrörelsens ensidiga defensiva inriktning
på arbetarklassens reproduktion: löneförbättringar. kortare arbetstid
etc.
Denna fas i den kapitalistiska arbetsorganisationen kännetecknas
av avgränsade arbetsfunktioner. som innebär att man betjänar
en del av maskinen, av arbetarnas indirekta samarbete (via
maskinerna), av en fast uppdelning av arbetsuppgifterna,
av grupper av högutbildad arbetskraft som sköter kontroll och reparation
av den tekniska anläggningen. Dessutom är det omöjligt att hjälpa
varandra i arbetet (Marx. Kapitalet I. kapitel 11 - 14) .
Denna traditionella organisering av produktionsprocessen präglar
också arbetarrörelsens egna krav. De revolutionära försöken, som
med krav på arbetarstyre inom de kapitalistiska ramarna, besegrades
bland annat på grund av felaktiga organisationsformer. De fick sina
uttryck i lönecentrerade fackföreningar, statsfixerade partier och
häremot svarande ortodoxt marxist-leninistiska ideologier. Därtill
kommer att den stalinistiska och fascistiska kontrarevolutionen
utrotade den revolutionära rådsrörelsen så grundligt, att det är
först nu den börjar bli känd. Arbetarklassens skenbara integration
och anpassning, dess bristande revolutionära självtillit och klassmedvetande
har alltså sin materiella grund i klassens olika nederlag (mest
avgörande kanske revolutionens misslyckande i Tyskland 1918-19;
se pamfletten 'Från spartakism till nationalbolsjevism, Arbetarpress)
och i dess dagliga. konkreta arbets- och livssituation.
Produktivkrafternas utveckling
Efter andra världskrigets fysiska kapitaldestruktion (sönderbombandet
av fabriker etc.) skedde ett uppsving i konjunkturen. Det kom bl.a.
att innebära framväxten av nya produktivkrafter: automationen. Den
maskinella storindustrin, får ses som ett övergångsstadium på vägen
mot den helautomatiserade industrin, där den materiella arbetsprocessen
och samverkan (kooperation) antar nya, häpnadsväckande former. Automationen
- där den finns fullt utvecklad inom den kemiska industrin, oljeindustrin,
elektronisk industri, m.m. - integrerar de separata aktiviteterna
i en helhetsprocess. Det förmed sig ett "upphävande av det
omedelbara arbetet", där arbetaren är en del av produktionsprocessen
(Marx, Grunddragen i kritiken av den politiska
ekonomin, 1971.s.196). Han kommer i stället att verka som "kontrollör
och regulator" av den självstyrande produktionsprocessen. Arbetarnas
uppgifter blir planläggning, styrning och tryggande
av produktionen. Arbetsfunktionerna kan inte avgränsas lika
skarpt som i storindustrin, vilket allt nödvändiggör direkt samarbete
och kommunikation mellan arbetarna. Arbetet blir kollektivt
till sin karaktär och ger upphov till självstyre för producentgrupperna
(Vilhelm Borg, Industriarbejde og arbejderbevidsthed,
Röde Hane 1971).
Den nya arbetarklassen
Men de nya kooperationsformer som följer med den teknologiska
förändringen av produktionsapparaten har under de kapitalistiska
produktionsförhållandena inga möjligheter att fritt utvecklas. Detta
utlöser ofrånkomligt sammanstötningar med den hierarkiska struktur
som råder under kapitalets diktatur, där arbetet är tvångsarbete
och mervärdesproduktion. Arbetarnas ökade makt och ansvar i själva
arbetsprocessen kommer i motsättning till de hårt centraliserade
koncernledningarnas krav på social underkastelse. Och i den mån
kapitalet tvingas till eftergifter for producentkollektivet, förlorar
det sin legitimitet som organisatör och planläggare av produktionsprocessen.
De officiella marxisterna, kommunistpartiernas ledningar, och
andra, avvisar helt omarxistiskt dessa nya skikt av "vita kragar"
inom arbetarklassen som "arbetararistokrati" och "medelklass". Men
ser vi efter i verkligheten ett ögonblick finner vi att de nya skikten
stod i spetsen för kampen under majrevolten i Frankrike 1968. Vi
konstaterar också att det upprättades förbindelser mellan denna
nya arbetarklass, med dess långtgående krav på självförvaltning,
och den traditionella arbetarklassen. Det går emellertid inte att
sticka under stol med att oenighet och uppsplittring av klassen
är hårda realiteter. Därför är det dubbelt viktigt att en strategi
utformas för hela klassen, en strategi för "homogenisering"
och koordination. Den rådande tystnaden kring dessa skikt av tekniker,
forskare och kvalificerade arbetare inom automationen uttrycker
den traditionella arbetarrörelsens oförmåga att anpassa sig till
kapitalismens nya organisationsformer och utveckla en offensiv strategi
för övergång till socialism i de ekonomiskt utvecklade länderna.
(Serge Mallet, Die neue Arbeiterklasse des Mai 1968, i
Klassenanalyse, Karin Kramer Verlag).
Till rådsproblematiken
De nya formerna för produktion och kooperation kräver således
utveck1andet av adekvata kamp- och organisationsformer. Det borde
utifrån det föregående vara självklart för en socialistisk strategi
att utgå från arbetsplatserna där utsugningen tydligast manifesterar
sig. De självständiga organisationsformer som uppstår där, hämtar
sin styrka ur det förhållandet att den egna organiseringen följer
organisationen av produktionsprocessen, vilket måste vara det minimum
som är nödvändigt för att kunna frigöra arbetet från kapitalets
kontroll. I denna kamp för självstyre och arbetarmakt blir
det ofrånkomligt att aktualisera rådsprojektet som "den äntligen
uppdagade politiska form under vilken arbetets ekonomiska frigörelse
kan förverkligas" (Marx, Pariskommunen). Det blir nödvändigt
eftersom fackföreningarna till själva sin struktur är försvarsorganisationer
och i flertalet länder dessutom är underordnade staten. Det blir
nödvändigt eftersom det kommunistiska partiet står utanför
och över arbetarklassen och omedelbart skulle förvandla råden till
partiets transmissionsremmar eller som de leninistiska efteraparna
i Förbundet Kommunist något idealistiskt uttrycker saken: "För revolutionens
utveckling mot kommunism är det mycket viktigt att råden är stabila,
välorganiserade och bärs upp av hela klassen. Därför kräver råden
ett parti för vilket rådsiden är central" (Grundsatser, s.71). Vilket
i praktiken är detsamma som att reducera råden till ekonomisk-sociala
fragment och stödorganisationer åt det statsbärande partiet. Samma
motsägelsefulla "grundsatser" hävdar att råden innebär "upphävandet
av delningen mellan ekonomi och politik" och att "makten är odelad,
samtidigt ekonomisk och politisk" (Grundsatser, s.70). Den rådsideologi
vi här ser i funktion representerar "ett hopplöst försök att
upprätta något som inte kan existera i sinnevärlden: en permanent
dubbelmaktssituation, där parti/stat och råden ska utgöra en för
evigt bestående "motvikt" till varandra. En sådan motsättning kan
inte få något annat slut än att någondera sidan tar hem spelet.
Att förneka detta är att underkänna all dialektik" (Politisk plattform
för Förbundet Arbetarmakt, s.21).
Arbetarnas självfostran, som lägger grunden till proletariatets
"homogenisering", kan för övrigt aldrig ske via något jävla "parti"
(vacker omskrivning för proletariatets självständiggjorda representation:
byråkratin konstituerad som klass), oavsett hur mycket kommunism
det gör anspråk på. Massornas självorganisering i råd, en s.k.
proletär offentlighet, är det enda som förmår garantera denna
självfostran. Till skillnad från den borgerliga, inklusive partikommunistiska
, låter den proletära offentligheten motsättningar och motsägelser
komma till uttryck: för att kunna upphäva dom (motsägelser i produktionen,
i familjen etc.; T.ex. lägger arbetet grunden för arbetarens självkänsla
och medvetande om sin potentiella makt, samtidigt som han där underkastas
en omänsklig och förmyndarmässig arbetsdisciplin). Förträngs dessa
erfarenheter privatiseras de och kommer till uttryck i ett förvrängt
och hämmat klassmedvetande. Exempel: KFMLr:s sexualpolitik, dess
stålmansarbetaraffischer m.m. Politiskt måste det innefatta fraktionsrätt
exempelvis. Den proletära offentlighetens innebörd är således de
ideologiska strukturernas nedbrytande. Den revolutionära organisationen
måste redan idag genom sin uppbyggnad ge ansatserna till en proletär
offentlighet. (Brinton, Politikens irrationalitet, Arbetarpress,
1974; Negt/Kluge, Offentlighet og erfaring. Til organisasjonsanalysen
av boergerlig och proletarisk offentlighet. GMT 1974).
Den sociala revolutionen
I sista hand grundläggande för proletariatets självfostran är
själva revolutionen. Rådsrörelsen kan därför bara ses i samband
med denna. Utan revolution kan man inte bygga upp ett rådssystem.
Rådens perspektiv är ju inte självstyre av den nuvarande kapitalistiska
strukturen: denna struktur kan inte självstyras. Att agitera för
arbetarrådens absoluta makt är därför att agitera för revolutionen.
Råden kan inte existera i dagens läge, men genom att agitera för
dom agiterar vi för den organisering och det mål den kommande socialistiska
revolutionen måste ha för att vara värd sitt namn. Det innebär att
vi kritiskt måste dra nytta av rådsrörelsens tidigare erfarenheter
utan att plagiera nederlagen.
Arbetarrådens återkomst i den sociala revolutionen utgör lösningen
på parlamentarismens och kapitalets kris genom att borgarklassen
en gång för alla ställs off-side. Människans frigörelse -
genom vardagslivets avkolonisering kan ta sin början.
|