ARBETARRÅDEN - DE PROLETÄRA MAKTORGANEN
För inte så länge sedan utkom en antologi i den Västtyska bokserien
"Kursbuch" om karaktären hos de stater som vi normalt brukar beteckna
som "socialistiska". Man behandlade bl.a. Kuba, Nordkorea och Kina.
Boken uppmärksammades av borgerliga kulturspaltsrecensenter. därför
att det tydligen var något nytt för dem, att personer som betecknar
sig som socialister och kommunister kan ifrågasätta att de stater
som i åratal utmålats som socialistiska, överhuvudtaget har något
med detta begrepp att göra.
Annars är det ett känt faktum, att redan "den första socialistiska
staten" Sovjetunionen - allt sedan sin tillkomst ifrågasatts av
enskilda kommunister och kommunistiska organisationer. Hur ironiskt
det än kan förefalla, så var det Mao och Kinas Kommunistiska Parti
som på allvar "bröt isen". Genom att hävda att Sovjetunionen "degenererat"
från en socialistisk till en "socialimperialistisk" stat genom "Chrustjev-kuppen"
1956, spred man i relativt breda kretsar föreställningen att en
socialistisk stat överhuvudtaget kan urarta. Denna tanke vann ytterligare
spridning genom uppsvinget för den trotskistiska rörelsen (främst
i Frankrike) vid mitten av sextiotalet. Trotskismen har som bekant
alltid hävdat, att inte bara Sovjet och dess vasallstater är degenererade
(s.k. degenererade arbetarstater) utan också Folkrepubliken Kina.
Tidpunkten för förfallet i Sovjet sätter man dock inte vid 1956,
utan betydligt tidigare, någon gång på 1920-talet, ungefär samtidigt
som Trotskij tvingades i landsflykt.
Vad är en socialistisk stat?
Om en socialistisk stat kan urarta vad är då en socialistisk
stat? Att en sådan frågeställning aktualiseras är av yttersta vikt
för den socialistiska världsrörelsens fortsatta utveckling. Den
bidrar till att svepa undan många av de rödridåer om socialismens
egentliga karaktär, som i decennier lagts ut av den stalinistiska
"arbetar"rörelsen.
Vad vi här har för avsikt att göra, är att ge en någorlunda komprimerad
men ändå sammanfattande presentation av Rådssocialisternas syn på
detta problem.
Utgångspunkten för oss är att SOCIALISM ÄR ARBETARMAKT
och detta taget i sin direkta, "raka" betydelse. Vi accepterar inga
ersättningsteorier enligt vilka ett visst parti "förkroppsligar
proletariatets objektiva intressen", varken under eller efter revolutionen.
En sådan föreställning är så till den grad fantastisk och till sin
natur ärkefascistisk ("Führern tänker åt oss"), att det är
en gåta hur mogna och i övrigt reflekterande människor kunnat vinnas
för denna idé.
Denna "historiska rätt" att agera å andras vägnar har motiverats
på många olika sätt. En "förklaring" är att Partiet omfattar den
vetenskapliga marxismen, och att dess politik följaktligen är lika
vetenskapligt, rationellt och objektivt sann. En annan är, att Partiet,
sedan det lyckats "förena sig med de mest medvetna arbetarklass
elementen", erhåller denna "rätt". Båda motiveringarna faller på
samma sak - var finner man den "historiska domstol" som avgör
om Partiet verkligen tillägnat sig den vetenskapliga marxismen
(förutom i fraseologin), respektive att de arbetarelement som vunnits
verkligen är de mest medvetna? Givetvis existerar ingen sådan
domstol. I bägge fallen är det Partiet självt, som gör bedömningarna.
Än mer förvirrat blir det i dagens läge, då det inte bara finns
ett utan ett helt koppel Partier, som alla gör anspråk på samma
historiska rätt.
Rådssocialisterna företräder alltså uppfattningen, att inget
politiskt parti kan sitta inne med mera makt än något annat i ett
socialistiskt samhälle - närmare preciserat: institutionell
makt, t.ex. innehavet av statsapparaten med dess polis,
domstolar och militär. Samhället kan inte förvaltas på ett sätt,
som överensstämmer med eller visar avgörande likheter med det kapitalistiska
samhället, om man fortfarande vill hävda att arbetarklassen
sitter vid makten.
Pariskommunens principer
Socialismens seger kan säkras bara genom att den proletära staten
byggs upp. Under socialismen styrs samhället kollektivt, d.v.s.
statsmakten tillhör proletariatet. Den socialistiska staten är det
politiska uttrycket för arbetarklassens maktinnehav. Den
borgerliga demokratin innebär en diktatur över arbetarmassorna.
Men den proletära demokratin är också en diktatur. Men en diktatur
utövad av majoriteten av folket. främst arbetarklassen. över de
forna härskarna. Det betyder att proletariatet utövar en demokratisk
diktatur. Den proletära staten måste byggas demokratiskt för
att arbetarmakten inte skall bli någon tom fras. Den proletära demokratin
är naturligtvis inte samma "demokrati" som den borgerliga parlamentariska.
Redan Pariskommunen formulerade principerna för den proletära demokratin
för över hundra år sedan:
l. Alla som på något sätt utses att föra talan för en viss grupp
eller har administrativa uppdrag av beslutsfattande natur måste
tillsättas genom val, vara ansvariga och när som helst
kunna avsättas av sina väljare.
2. Ingen delegat eller administratör får tjäna mer
än en normal arbetarlön.
Dessa principer är helt grundläggande. Men redan på detta stadium
kan vi konstatera att ingen s.k. socialistisk stat uppfyller dessa
helt nödvändiga kriterier på proletär demokrati.
Men hur ska ett socialistiskt samhälle efter dessa principer
kunna utformas idag. i ett högindustrialiserat samhälle? Frågeställningen
tvingar oss att ta i närmare betraktande den organisationsform som
arbetarrådet utgör.
Vad är ett arbetarråd?
1905 uppstod de första arbetarråden under revolten i S:t Petersburg.
Sedan dess har rådens och Kommunens principer varit oupplösligt
förenade begrepp. I ett socialistiskt samhälle, uppbyggt på arbetarråd,
besitter alla arbetare inom en enskild produktionsenhet de värden
som anförtrotts dem - d.v.s. själva produktionsanläggningen - och
de är inför landets alla arbetande människor ansvariga för att dessa
värden förblir oskadda och används ändamålsenligt. Beteckningen
arbetarråd syftar på den organisation som förvaltar den enskilda
produktionsenheten. Rådet består av två delar: stormötet,
i vilket alla som arbetar på företaget deltar, och dess verkställande
organ, driftsrådet. På varje arbetsplats måste ett program
utarbetas för den totala verksamheten, för arbetsprogrammet och
den inre ordningen på företaget, arbetsmiljön och arbetstakten,
detta inom ramen för de produktionsuppgifter som tilldelats dem
av den proletära staten. Detta program ska diskuteras och stadfästas
av stormötet. Arbetarrådet ska dessutom diskutera och ta ställning
till flerårsplaner och andra centrala beslut gällande hela landet.
Dessutom skall arbetarrådet välja delegater till den lokala församlingen
inom rådskommunen, d.v.s. vad som kan sägas motsvara våra dagars
kommuner.
Så långt kommet i texten finns det inga större skillnader mellan
våra idéer om arbetarråden och de hos vissa andra grupper, som också
upptagit råden i sin terminologi. Ända sedan det ögonblick råden
för första gången uppträdde på den historiska scenen. har de sökt
passas in i teoretiska konstruktioner som ständigt haft den heliga
treenigheten "Råd-Parti-Stat" som bärande element - som en ny version
av den gamla liberala makfördelningsläran (med en åtskillnad mellan
den utförande, lagstiftande och dömande makten) och lika komplett
oduglig i praktiken.
Kruxet är vem som ska besitta den centrala makten. d.v.s.
vem som avgör innehållet i den ekonomiska planen och fattar de övriga
centrala besluten. Det finns nämligen en möjlighet att överlämna
sådana avgöranden åt ett parti, som på något sätt vunnit arbetarklassens
förtroende och därför anser sig ha fått fullmakt att i avgörande
frågor fatta beslut i traditionell "parlamentarisk" ordning. Detta
kommer i så fall att innebära ständiga slitningar mellan arbetarråd
och råds kommuner å ena sidan och den centrala makten å den andra.
I en motsättning existerar inget "jämviktsläge". En motsättning
kan inte permanentas till någon för evigt bestående "dubbelmaktssituation".
Tvärtom strävar motsättningen ständigt efter att lösas, och kommer
att lösas. Så länge arbetarklassens förtroende för det "revolutionära
partiet" i ledningen står orubbat. kommer denna "lösning" att innebära
att rådens och rådskommunernas autonomi ständigt beskärs, tills
de slutligen reduceras till harmlösa remissinstanser.
Den centrala makten
Vi anser det fullt möjligt. att upprätta en lika demokratisk
kontroll av de centrala instanserna som av de lokala och regionala
enheterna. Som exempel väljer vi den ekonomiska planeringen.
Den socialistiska ekonomin måste baseras på en enhetlig ekonomisk
plan, som utgör grundvalen för ett organiserat utnyttjande av landets
produktionsresurser. Planekonomin innebär både ett ändamålsenligt
användande av arbetskraft. maskiner och lokaler, och en organiserad.
målinriktad fördelning av dessa resurser på ekonomins olika delar.
För att denna planering skall kunna komma till stånd, för att information
om vilka behov och vilka resurser som finns skall kunna samlas och
bearbetas. för att t.ex. förslag om flerårsplaner skall kunna komma
ut till basplanet för diskussioner, måste det helt klart finnas
vissa centrala instanser, som har hand om denna samordning. Men
det är absolut nödvändigt att dessa centrala organ står under
direkt uppsikt och kontroll från basen i samhället. från arbetarna.
genom att de centrala instanserna väljs direkt. på viss maximitid.
De valda delegaterna kan när som helst återkallas av den församling
som valt dem, och bör i största möjliga mån inte omväljas, utan
ersättas av nytt folk. Vidare bör delegaterna om möjligt kvarstå
i produktionen.
Under och strax efter en revolution kommer det emellertid att
vara nödvändigt att centralförsamlingen beslutar om hur produktionen
skall samordnas, innan man i råden hinner diskutera den första femårsplanen.
Centralförsamlingen måste också utse ett verkställande utskott.
vilket handhar de löpande ärendena under den tid centralförsamlingen
inte är samlad. Centralförsamlingen måste likaledes utse utskott.
som handhar olika frågor, som t.ex. flerårsplanerna, utbildningen,
den socialistiska propagandan etc.
I denna rådsorganisering är det helt nödvändigt att minoriteten
är underordnad majoritetens beslut, likaså att det enskilda arbetarrådet
är underordnat den lokala församlingens beslut i frågor som angår
andra än bara arbetarrådet, att rådskommunen på samma sätt är underordnad
centralförsamlingen och att centralförsamlingen slutligen är underordnad
majoriteten av rådskommunerna och arbetarråden.
Vi tror att vi härmed gjort en ganska klar. om än inte uttömmande.
framställning över hur vi föreställer oss ett socialistiskt samhälle.
Det är inte i sekteristisk iver som vi envist hävdar att denna eller
en näraliggande typ av organisering är den enda som förtjänar att
betecknas som socialistisk. Ty, om vi anser. att "proletariatets
diktatur" skall vara mera än en fras, så måste det verkligen
vara proletariatet. som sitter vid makten - i lika hög grad
som bourgeoisien innehar makten under kapitalismen.
Vi konstaterade tidigare att ingen av de stater som utger sig
för att vara socialistiska uppfyller ens "minimikravet" på proletär
demokrati - Pariskommunens principer. Och det finns följaktligen
inte heller någon som ens tillnärmelsevis överensstämmer med den
bild av ett arbetarrådssamhälle vi skisserat ovan. Den socialistiska
revolutionen är därför en nödvändighet även i dessa ländert
likaväl som i de kapitalistiska.
|