KRITIK AV IKS
Vi publicerar i detta nummer två artiklar som utgör svar på kritik
av oss som återfunnits i tidskriften "Internationell Revolution"
som utges av "Internationella Kommunistiska Strömningens" svenska
sektion. IKS bildades 1975, dess svenska sektion 1980 av bl a flera
kamrater från Förbundet Arbetarmakt, från vilket också Arbetarpress
och Rådsmakt härstammar. Vi känner varandras positioner väl sedan
10 års diskussioner, men då debatterna oss emellan inte varit särskilt
givande, har de upphört. IKS har dock riktat en del kritik mot oss
i sin tidskrift, som vi anser har svarat dem muntligen på. Men när
andra personer som läst IKS kritik frågat efter vårt svar, såg vi
oss nödda och tvungna att svara skriftligt. Internationell Revolution
refuserade dock vårt svar på förhand: "Vi publicerar som regel inte
kritik från andra organisationer i vår press" (Ur brev från IR 1/8
1984). IKS talar mycket om "diskussion mellan revolutionära
grupper" men när det kommer till frågan om att framföra kritik i
sin egen tidskrift är det tydligen stopp. Att det blev två svar
framgår nog av artiklarna, de hade alltför olika karaktär för att
låta sig sammanfogas till en. Redaktionen delar alltså huvuddelen
av kritiken i båda artiklarna.
HÄRTILL ÄR VI NÖDDA OCH TVUGNA
Vid två tillfällen (i Internationell Revolution nr 2 &
nr 9) har ni kritiserat oss i Arbetarpress, bl a för att vi upprätthåller
en del av det nedlagda Förbundet Arbetarmakts fana. Vi har aldrig
behagat svara, för i bägge grupperna har vi innerst inne varit förvissade
om att vi inte var intresserade av varandras åsikter - ingen av
oss skulle ha låtit sig påverkas av den andre. Det skulle enbart
ha blivit en debatt för sakens skull, men utan betydelse för deltagarna.
De bägge gruppernas respektive oförmåga att säga något som den andre
lyssnar till, samt ta till sig den andres budskap - manifesterat
vid några muntliga diskussioner, både privata som på offentliga
möten - har grundmurat vårt ointresse av att föra en politisk diskussion
med er.Detta har inte enbart varit en inställning bland medlemmarna
i Arbetarpress (AP), utan den finns även bland de vi diskuterat
och umgåtts politiskt med. Tyvärr (utifrån er politiska strömnings
sida) har ni inte utgjort en politisk pol som det känts nödvändigt
eller ens intressant att offentligt (t ex via djupa artiklar) förhålla
sig till. Men eftersom vi idag för politiska diskussioner med grupper
för vilka det är viktigt att förhålla sig till er, inser vi vårt
ansvar. Vi ska här kort gå igenom er kritik av Arbetarpress och
vår av er.
A. Den viktigaste kritik vi har av Er är inte en eller annan
viktig politisk fråga, där vi har olika uppfattning, utan ert uppblåsta
sätt.
Sommaren 1975 kom IKS´ första politiska emissarie till den kalla
Norden. Han har därefter följts av fler. Alla har de uppträtt på
samma sätt. Emissariens organisation sitter inne med sanningen,
som proletariatet behöver för sin frälsning, och han skäller grundligt
ut den "revolutionära miljön" (IKS-term) som han finner i denna
världens avkrok. Han är inte intresserad av vad grupperna här har
för politiska uppfattningar, när det visar sig att de inte överensstämmer
med IKS´, utan han använder istället tiden till att hålla timslånga
föreläsningar/predikningar om den rätta läran. Fenomenet upprepas
varje gång en emissarie från IKS ska diskutera med "den revolutionära
miljön".
Denna bild av IKS bekräftas av alla organisationer vi har träffat
på, t ex Kommunistisk Propagandalag i Norge, Gruppe Internationale
Kommunister i Danmark och Solidarity i England. En grupp i USA sade
att IKS där gick under beteckningen "The Jehovas of the Left" (Vänsterns
Jehovas Vittnen). För att belysa kritiken ska vi citera några deltagare
från en konferens i Oslo 1977, med deltagare från Sverige och Norge,
samt 5 (fem) emissarier från IKS´ europeiska sektioner:
"(Jag tror att om man närmare analyserar IKS´ statsteori kommer
man finna att den inte alls är rådssocialistisk, utan anhängare
av statsdiktatur.) Det var alltså ingen tillfällighet att konferensen
hamnade i kraftig motsättning till IKS, ända därhän att deras fortsatta
deltagande är ifrågasatt. Denna motsättning är till sin innersta
kärna ingenting mindre än en motsättning i den mest avgörande frågan
för den socialistiska rörelsens förmåga att bjuda socialdemokratin
på spetsen, (nämligen) frågan om (arbetar-)demokratin. Vad konferensdeltagarna
känner är att IKS skulle, om den hade möjlighet därtill, köra över
dem och det betyder att om IKS i en revolution skulle få makten,
så skulle den inte tillåta några andra arbetarpartier. Detta kan
konferensdeltagarna absolut inte gå med på. De vet, eller rättare
sagt känner med varje fiber, att leninismens enpartivälde, /.../
skall tryckas ned."
("Reflexioner och intryck av konferensen" ur "Icke-Leninistisk
Diskussions-Bulletin" nr 5, sid 5f.)
"Oslo-konferensen blev inte lyckad. Istället för en öppen och
klargörande debatt fick vi ett slags 'teoretiskt' skyttegravskrig,
som till sin natur inte är speciellt teoretiskt. Debatten gav inget
utrymme för folk som inte i förväg visste exakt vad de tyckte, något
som medförde att vi fyra från Trondheim låg lågt i terrängen." (Problemstillninger
som aldri ble framlagt..." ILDB nr 5.)
Detta innebär att IKS´ sätt att tackla politiska meningsmotståndare
inte har att göra med enskilda individers sätt att vara, utan på
något sätt är inneboende i IKS´ struktur, politiska uppfattningar
eller den miljö som den verkar i.
Ett flertal medlemmar i IKS respektive AP har tidigare varit
medlemmar i Förbundet Arbetarmakt (FAM) och Marxistisk Arbetsgrupp
(MA). En av anledningarna till att svenska IKS bildades, var oenighet
om politiskt synsätt inom FAM respektive MA. Trots det, var det
på den tiden FAM och MA existerade, möjligt för dessa människor
att diskutera politiska frågor med varandra,, men
idag går detta inte längre. T o m själva debatten blir meningslös
för deltagare och lyssnare. Vi har fått sluta med att ha offentliga
möten i anslutning till nya nummer av Rådsmakt, eftersom dessa möten
pratades sönder i polemik mellan AP och IKS. Våra sympatisörer och
intresserade (som ni väl avsåg att "vinna över") tröttnade på att
komma och lyssna till IKS "politiskt klargörande" käbbel. Antingen
förmår ni inte göra klart vad ni menar är viktigt, eller så bryr
sig den "revolutionära miljön" inte om det.
Politiska åsikter kan alltid förändras om detta är opportunt
eller nödvändigt, med den attityd till andra medlemmar av
den "revolutionära miljön" som IKS fostrar hos sina medlemmar
är förmodligen IKS´ akilleshäl. För att försvara sig mot IKS´
emissariers ordkanonader har den "revolutionära miljön" (som IKS
alltså vill påverka) bara två möjligheter: antingen att skjuta tillbaka
lika kraftigt och lika länge, eller att upprätta sådana avstånd
(t ex tystnad) så att man slipper höra på eländet. Inget leder till
en utveckling eller ett klargörande av förhållandet mellan IKS och
den "revolutionära miljön".
B. Ni anser att vi i AP inte förmått dra de rätta slutsatserna
av FAMs sammanbrott. Ni anser att FAM bröt samman för att det inte
hade en klar och entydig och riktig uppfattning i ett flertal frågor,
bl.a. vägran att karaktärisera vänstern (dvs. i princip alla partier
och grupper till höger om FAM) som "kapitalets vänster".
När klasskampen i mitten av 70-talet gick tillbaka blev FAM enligt
er p g a sin "lokalism" och internationella isolering hänvisade
till denna vänster, denna gren av det internationella kapitalet.
Och därmed var enligt IKS loppet kört, ty en revolutionär organisation
som öppnar sig mot kapitalet måste ofelbart splittras eller falla
sönder. För att överleva borde FAM istället vänt sitt ansikte mot
den internationella vänster- och rådskommunistiska debatten (den
revolutionära miljön).
Utifrån en artikel från Internationalisme 1946 (publicerad
i Internationell Revolution nr 9) och IKS´ aktivitet idag,
förstår vi att ni anser att rätta sättet att överleva en nedgång
i klasskampen är (ursprunglig) ackumulering av kader. Dessa kadrer
drar man till den egna gruppen/organisationen genom att
"göra ett objektivt studium, att försöka förstå händelsernas
förlopp och deras orsaker, och att göra detta begripligt för en
krets arbetare, som med nödvändighet blir begränsad i en sådan här
period."
Med detta förfarande menar ni att det är möjligt att rädda en
revolutionär organisation undan den reaktionära vågen. Man ska definitivt
inte i en sådan här reaktionär period ge sig in i de strider som
arbetarklassen för i den ena eller andra formen, ty
"om man till varje pris vill arbeta bland massorna betyder detta
att gå ned till massornas nivå och följa i deras fotspår /.../ med
ett ord, opportunism". (IR nr 9 sid. 24, bägge citaten)
Vi ser orsakerna till FAMs sönderfall helt annorlunda. På en
konferens våren 1980 utvärderade ett 10-tal FAM-medlemmar den Vitbok
som skrivits i samband med nedläggningen av FAM, och som analyserar
orsakerna till FAMs tillbakagång och upplösning. Den allmänna uppfattningen
hos konferensdeltagarna var att FAM hade dött pga en alltför svag
"proletarisering". Eftersom FAM inte i tillräcklig omfattning hade
vänt ansiktet mot arbetarklassen och dess konkreta kamp, kom FAM
att i slutet av 70-talet sprida ett budskap som ingen var intresserad
av.
Vi kar skilda uppfattningar om vad politik är (se nedan). Ni
anser att ett politiskt budskap från revolutionärerna enbart får
bero på två faktorer: krisens utveckling respektive revolutionärernas
analys av arbetarklassens historiska kamp. Däremot ska ingen hänsyn
tas till (den eventuella) lyssnaren. Vi anser tvärtemot att ett
revolutionärt budskap måste anpassas både till det samhälleliga
läget och arbetarklassens självuppfattning. Därför tror vi att det
hade varit bättre om FAM lyckats med att, via personliga band, deltaga
i arbetarklassens kamp. Då hade det överlevt i denna reellt existerande
arbetarkamp, istället för att som nu, övervintra i två elfenbenstorn
- ett för AP och ett för IKS - bägge skilda från arbetarklassen.
Vi har svårt att inse att Revolutionärerna och Den Revolutionära
Politiken enbart kan övervintra genom att gå i ett gemensamt ide,
till skillnad från att genomleva kölden tillsammans med arbetarklassen.
Fodrar revolutionärerna ett ide för att överleva (som revolutionärer),
är de inte mycket till revolutionärer. I artikeln "Revolutionärt
ingripande och revolutionärers arbete idag" skriver ni att:
"Från och med då (1914) kunde enbart organisationer som klart
försvarade den kommunistiska revolutionen och hänsynslöst fördömde
de reformistiska illusionerna förbli på arbetarklassens terräng.
Alla andra organisationer, inklusive de som proletariatet spontant
skapar i sin kamp mot den ökade utsugningen, kommer (om de blir
permanenta) att sugas upp av kapitalet och integreras av staten..."
(IR nr 4, s. 29. vår kursiv.)
Man undrar hur den revolutionära teorin kan utgöra en så stark
bastion mot den reaktionära anstormningen. Organiseringen av de
intellektuellas idéer har tydligen större förmåga att stå emot den
omgivande sociala verkligheten, än arbetarklassens organisering
av kampen! Är det ens sociala vara som bestämmer ens idéer, eller
är det tvärtom för revolutionärerna, och därtill, enbart
för dem?
Vi anser inte att en 100%-ig satsning på aktivism istället
för IKS´ recept är lösningen på revolutionärernas isolering. (Även
AP lider av för lite "aktivism".) Däremot är vi helt emot den exklusivitet
som IKS predikar som lösningen på problemet, och IKS hävdande att
just denna exklusiva organisation måste bli en teoretisk - politisk
och programmatisk - ledstjärna för proletariatet. (Se längre fram)
Steget är inte så långt från IKS´ anspråk på teoretiskt ledarskap
till Lenins krav på partiets överhöghet på det organisatoriska planet.
Bakom hela denna uppfattning, som bl.a. omfattas av IKS, ligger
föreställningen att det är möjligt att teoretiskt förstå hela samhället
och dess "rörelselagar", utan att man själv skulle behöva vara eller
uppfatta sig som en del eller kugge däri. Detta är den naturvetenskapliga
synen på hur vetenskapsmannen förstår världen som helt ligger utanför
honom. I den allmänna berusningen över naturvetenskapens framgång
på 1800-talet anammade även Karl Marx detta synsätt.
Ni anser att Den Revolutionära Teorin är Det Nödvändiga Redskapet
för den proletära revolutionen (IR nr 9, s. 12). Denna teori utmejslas
av IKS, ty i IKS´ plattform står att läsa att "den revolutionära
organisationen (dvs. IKS) /... genom teoretiskt arbete / klargör
klassens olika ståndpunkter". (IR nr 4, s. 28) Det är ju ändå för
väl att någon talar om för arbetarklassen vad den tycker!
Blir det revolution enbart ifall arbetarklassen följer denna teori
- Er teori? Eller kan den göra revolution i alla fall? Ser IKS det
som sin uppgift att, när väl proletariatet använt sig av den revolutionära
teorin och påbörjat den proletära revolutionen, se till at proletariatet
verkligen står kvar vid sin (dvs. er) revolutionära teori? Även
om proletariatet i sitt oförstånd inte begriper allt, utan begår
"farliga misstag"? Det vore i så fall ett konsekvent försvar av
synen att proletariatet faktiskt behöver vetenskapsmannens/filosofens
vägledning/uppfostran. Eller är Den Revolutionära Teorin så utomordentligt
nödvändig, så att det ofelbart går åt pepparn ifall den inte används/följs?
DEN Revolutionära Teorin består kanske istället av flera teorier
och idéströmningar?
Alltså, tvärtemot er, anser vi att FAMs stora brist framför allt
inte var dess åsikter, utan hur dessa omsattes i praktisk handling.
C. Ni anser oss vara "akademiska" för att vi "separerar 'kommunistiska
principer' från ett ingripande i klasskampen". (IR nr 9, s. 13)
Utifrån vår synvinkel undrar vi om ni överhuvudtaget är en politisk
organisation (Ni varken har eller strävar efter någon politik i
vår mening), eftersom er verksamhet främst tycks gå ut på att upprepa
ett antal principer.
Ni skriver att revolutionära positioner enbart kan utvecklas
med "en inriktning på ett ingripande i klasskampen", och att den
revolutionära teorin endast kan utvecklas "i ett perspektiv av och
ett faktiskt ingripande i klasskampen". (IR nr 9, s. 12) Vad innebär
"en inriktning på" resp. "i ett perspektiv av" ett
ingripande i klasskampen? Vi förstår inte detta språkbruk. Vad händer
med satsernas innebörd om orden "en inriktning på" resp. "ett perspektiv
av" stryks? Betydelsen blir väl ungefär densamma? Men orden måste
vara ditsatta för att de har någon mening/betydelse i sammanhanget!
Enda innebörden i detta är, såvitt vi kan se det hela, att lägga
lika stor vikt på ett faktiskt, verkligt, ingripande i klasskampen,
som att inte göra det nu men att avse att göra det senare.
Vad menar då IKS med politiskt ingripande? Det framgår av följande:
IKS bedriver "ett ingripande politiskt arbete på internationell
nivå", samt publicerar flygblad, och ser till att deras millitanter
lägger sig i diskussionerna på strejkmöten. Utifrån detta är det
lätt att förstå den utomordentliga betydelse som IKS lägger vid
internationalismen, dvs. diskussioner inom den "revolutionära miljön".
Det är ju enbart med den man KAN diskutera, enbart till den man
kan förhålla sig politiskt.
Med hänsyn till vad IKS menar med politiskt ingripande, respektive
revolutionärers uppgifter idag, anser vi oss på rätt sätt ha tolkat
innebörden av det ovan diskuterade begreppet "perspektiv av ett
ingripande i klasskampen". Och vi håller till fullo med er. I en
internationell diskussion om principer och teoretiska slutsatser
vad gäller arbetarklassens kamp, finns det förstås ingen anledning
att ha både kommunistiska principer och en annorlunda politik. Haken
är bara att vi INTE anser att detta med diskussioner om principer
är politikens essens. Till skillnad från er anser vi att
revolutionärerna har andra uppgifter än att finna den nya varianten
av De Vises Sten (Den Revolutionära Teorin). Det är snarare om detta,
än om den rätta innebörden i ordet "politik", som åsiktsskillnaderna
mellan oss handlar om.
D. Vilket är förhållandet mellan en revolutionär organisation
och den revolutionära klassen? IKS kritiserar oss för att vi inte
ser oss som en del av klassen. Enligt IKS är revolutionärerna en
del av klassen p g a sina politiska ståndpunkter om socialismen
och erfarenheter av arbetarklassens kamp, samt p g a att de försöker
ingripa i medvetandeprocessen och kampen för kommunismen. IKS anser
att arbetarklassen och dess kamp SKAPAR de revolutionära grupperna
som ett instrument för att politiskt klargöra kampens innehåll och
riktning, samt homogenisera klassmedvetandet. (IR nr 2, s. 32f;
IR nr 9, s. 12) Följdriktigt kritiserar de FAM och AP för att vi
betraktar 68-revolutionärerna och deras ståndpunkter, som kommande
och stående utanför arbetarklassen.
Detta är en mycket viktig skillnad i synsätt. Vi kan inte acceptera
påståenden som att arbetarklassen skapar de revolutionära organisationerna
"precis som den skapar andra organ som den behöver i kampen: stormöten,
strejkmöten och arbetarråd". (IR nr 2, s. 32) De tre sist uppräknade
organisationsformerna skapas direkt av arbetarklassen i dess kamp.
Det finns många revolutionära organisationer som uppkommit direkt
ur arbetarklassens kamp, t ex Internationella Arbetarassociationen,
CNT i Spanien, Vänsterkommunisterna i Tyskland. Men att jämställa
dessa organisationer, med de som uppstod ur studentuppsvinget (+
den självständiga arbetarkampen) 1965-75, anser vi vara helt fel.
Huvuddelen av de organisationer som uppstod i kölvattnet på -68
(inkl FAM och IKS) drog sin kader ur studenternas led, och de leddes
till revolutionära (vänsterkommunistiska) ståndpunkter utifrån teoretiska
resonemang. Deras egen erfarenhet av arbetarklassen var ofta liten.
Så tills de revolutionära organisationerna sammansmält med arbetarklassen
föredrar vi att betrakta dem som stående utanför, även om de gärna
vill komma in.
Vi ser en kvalitativ skillnad mellan en revolutionär organisation
med en kader liknande den som FAM eller IKS har, och en organisation
som framför allt består av arbetare som utifrån sina egna personliga
erfarenheter i klasskampen, och/eller reflexioner över den allmänna
kampens förlopp, har intagit vänsterkommunistiska ståndpunkter.
Det var den senare typen av organisation som FAM ansåg vara "Den
Revolutionära Organisationen". (Se FAMs plattform) Att sopa organisationens
sociala ursprung åt sidan, och käckt säga att det "också" kan finnas
individer som socialt sett inte tillhör arbetarklassen, men politiskt
gör det, eller att organisationen "i längden bör domineras av arbetare"
(IR nr 2, s 31 & 33), det är att på ett felaktigt sätt "sätta
politiken främst".
I en artikel om arbetararistokrati-teorier i IR nr 6 kritiseras
den amerikanska gruppen Marxist Workers´ Committee för att den anser
att "ett verkligt arbetarparti måste utveckla en organisation av
teoretiskt avancerade arbetare, där inte bara alla medlemmar,
utan även ledarskapet i första hand bör komma från arbetarklassen".
(IR nr 6, s. 19) Istället för att kritisera uppfattningen
att revolutionen verkligen fodrar att arbetare (som delar av sin
klass, d v s som individer) inser klasskampens krav, invänder IKS
med två exempel på hur Karl Marx och Rosa Luxemburg vägrats att
tala på arbetarkongresser med motiveringen att de inte var arbetare.
I botten av detta ligger IKS´ syn att det inte är arbetarna som
behöver förstå sin klass´ behov, utan att det är klassen (i sig
själv, som helhet) som måste förstå sig själv. Därmed behöver den
förstås inte ha talesmän ur sina egna led, utan proffspolitiker
ut medel- och överklassen - med det rätta programmen - kan till
och med bättre föra klassens talan. Politiskt-filosofiskt härstammar
denna uppfattning ur Lenins (och även Marx´) syn på arbetarklassen
och dess avantgarde. Mer om IKS och leninismen längre fram.
IKS går t o m så långt i jämställdheten mellan parti och klass
att man hävdar att partiet är ett av klassens levande organ, utan
vilket klassens liv skulle vara berövat en av sina livsviktiga funktioner.
Partiet är varken separerat ifrån, eller identiskt med klassen,
varken en länk mellan klassens medvetande och dess handlande, eller
summan av klassmedvetandet. Istället är partiet den mest medvetna
formen av klassmedvetande. (IR nr 8, s. 15f) Man kan inte göra en
sträng åtskillnad mellan klassen och partiet, ty det är en del av
helheten, olika sidor av samma sak. (IR nr 2, s. 32)
I perioder av låg klasskamp ligger, enligt IKS, partiet förpuppat.
Dess program och uppgift vidareförs i liten skala av den revolutionära
organisationen. Men en dag kommer en grann fjäril att krypa fram
ur puppan. Och den organisationen som idag utgör grundstommen till
Partiet är förstås IKS: "I IKS har det internationella proletariatet
skapat ett organ, vars existens är en nödvändig faktor i de följande
striderna." (IKS nr 8, s 19) (Då är det väl bara att gratulera proletariatet
till den här skapelsen, och hoppas att det lärt sig något av det.)
Vad svarar man egentligen på sådana här bombastiska anspråk? Tror
verkligen IKS att en revolution inte är möjlig om inte IKS´ destillat
av arbetarklassens historiska erfarenhet först trängt fram till
arbetarklassen som helhet? Att det inte rör sig om alla arbetare
utan om klassen som helhet har vi redan varit inne på. Istället
avser IKS att öppna en kommunikationskanal till klassens (dvs.
helhetens) medvetande. En process som man inte ser som ett
resultat av en växelverkan mellan de enskilda arbetarna och hela
deras klass, ty i de här sammanhangen ses klassen alltid som en
och odelbar.
Till skillnad från IKS anser vi att En Revolutionär Organisation
organiserar ett antal individer/revolutionärer och att denna organisation
inte representerar något annat gentemot sin klass eller Historien
än sig själva. En Revolutionär Organisation kan däremot inte heller
axla att ansvar från arbetarklassen liknande det som IKS har målat
upp. I en artikel om "Den revolutionära organisationens uppgifter"
(IR, nr 8, s. 20) säger IKS att revolutionärerna har ett avgörande
inflytande i en revolutionär omvälvning eftersom klassen, p g a
sina offentliga kampmetoder (råd och massmöten), är utsatt för bourgeoisiens
sabotage. D.v.s. bourgeoisiens agenter kan förvilla arbetarklassen
och sabotera dess kamp, men de kan inte förvilla och sabotera partiet.
I Luthers anda frågar vi oss: Vad innebär detta? Och vi kan inte
tolka detta annorlunda än att revolutionärerna (d v s partiet) har
mycket väsentliga och betydelsefulla (självständiga) uppgifter i
revolutionen: Partiet framträder än en gång som revolutionens garant!
E. Innan vi går vidare måste IKS syn på arbetarklassen diskuteras.
Hur bestämmer IKS den? Utifrån IKS´ svenska sektions press är det
inte så lätt att förstå vad som innefattas i detta begrepp. Trots
att man titt och tätt pratar om klassen hit och klassen dit, är
bestämningarna synnerligen abstrakta, teoretiska eller frånvarande.
Vi har tidigare noterat att IKS anser att man tillhör (arbetar-)klassen
om man har de "rätta" politiska åsikterna. En rimlig konsekvens
av detta vore att man tillhör bourgeoisien eller småbourgeoisien
om man har "fel" politiska åsikter. Vi har dock inte mött några
artiklar i detta ämne. En fråga som uppstår i detta sammanhang är
om de svenska arbetarna som röstar på VPK eller sossarna, enligt
IKS egentligen tillhör arbetarklassen. Eller om en företagare, t
ex en förläggare, som går med IKS, anses tillhöra arbetarklassen.
I den tidigare citerade artikeln om några ex-maoistiska gruppers
teori om arbetararistokratin, skriver man att det finns två sätt
att betrakta arbetarklassen på:
"- man kan se på den som den är för det mesta, nedtrampad,
splittrad och atomiserad i miljoner enskilda individer utan relation
till varandra
- man kan se på arbetarklassen ur historisk synvinkel. Man
kan se den som en social klass med en över tvåhundra år lång historia
av kamp och en framtid som anstiftare till den mest långtgående
revolutionen i människans historia.
Den första visionen är en vision av en stillastående klass, medan
den senare är en vision av en klass i kamp. Den andra är den marxistiska
visionen, vilken förstår att klassen är mer än vad den är nu,
att den framförallt är vad den kommer att tvingas bli. Marxismen
är ingen sociologisk studie av en besegrad arbetarklass. Dess mål
är att förstå den proletära klasskampen, vilket är något helt annat"
(IR nr 6, s. 18)
IKS förespråkar ihärdigt det senare alternativet, d v s ett "historiskt
perspektiv" som utgår från vad IKS (detta den internationella arbetarklassens
eget organ) har kommit fram till är vad arbetarklassen "kommer att
tvingas bli". Cirkelresonemangen dansar wienervals med varandra.
Idag är detta enbart teoretiska diskussioner kamrater emellan. Vad
innebär detta perspektiv ifall det vid något tillfälle är betydelsefullt
att avgöra ifall någon eller några tillhör arbetarklassen eller
ej? IKS´ "historiska perspektiv" innebär ofelbart att den organisation
som sitter inne med kunskapens äpple (vad gäller arbetarklassens
omfattning) måste se till att just den organisatoriskt-politiskt
kan se till att den sanna uttolkningen genomförs i verkliga livet.
Men vad säger då IKS? Jo, IKS´ syn på klassindelningen t ex under
övergångsperioden till socialismen är en typisk sociologisk klassindelning,
som man annars förkastar! Vi tolkar artikeln "Övergångsperiodens
problem" (IR nr 6, s. 22ff) som att grunden för klassindelningen
är ställningen i produktionen, under kapitalismen och i övergångsperioden.
Efter objektiva kriterier tillerkänns individen olika politiska
rättigheter beroende på klasstillhörighet. Formulerat på detta sätt
implicerar IKS´ syn på arbetarklassen under övergångsperioden inte
ett självständigt maktinnehav för sanningens väktare. Men om inte
IKS reder ut sina motsägelser mellan politiska, teoretiska och sociologiska
synsätt på arbetarklassen, får de acceptera att vi betraktar IKS
som uttalade leninister, alternativt kryptoleninister, hur många
avsvärjelser de än gör vid andra tillfällen.
I samma artikel sammanfattar IKS begreppet "proletariatets diktatur"
så här:
- Det Kommunistiska Programmet (d v s IKS´ program, antaget
av arbetarklassen)
- Allmän arbetarklassorganisering i råd
- Arbetarklassens monopol på väpnad makt
Att betoningen på partiet (genom programmet) inte är ett misstag
bekräftas längre fram i artikeln, där arbetarråden och partiet
tillsammans och likvärdigt representerar klassorganens diskussioner
och aktivitet!
F. Hur ser då IKS på relationen mellan klassen och dess millitanter?
En lämplig liknelse vore bikupan eller myrstacken:
"Arbetarklassen ger inte upphov till revolutionära millitanter,
utan till revolutionära organisationer. Det finns inget direkt förhållande
mellan millitanterna och klassen. Millitanterna deltar i klasskampen
i det att de blir medlemmar av organisationen och utför dess uppgifter."
"Millitanternas personliga liv är inte i sig (själv) ett politiskt
ingripande i klasskampen." (IR nr 9, s. 13)
Än en gång flammar partifetischismen upp. Det är kring partiet
som de revolutionära millitanternas insats kretsar, och det är partiet
som t o m ger innebörd åt deras liv. Med partiet är de revolutionära
millitanterna jordens salt, men utan partiet är de ingenting. De
och arbetarklassen kan inte ens förhålla sig direkt till varandra,
utan det kan endast ske via partiet.
Bakom allt detta ligger än en gång IKS´ oförmåga att se arbetarklassen
på något annat sätt än som ett helhetligt filosofiskt/politiskt
begrepp. De reellt existerande arbetarna saknar för IKS intresse
(sådant är "ouvrierism" = arbetarromantik anser de), annat än som
byggstenar i den framtida revolutionära klassen. I förlängningen
skymtar än en gång den rena leninismen - arbetarna som förtrupp
åt Partiet, vägledd av den intellektuella organisationens (IKS)
politiska program.
Då flera av de nuvarande och tidigare medlemmarna av IKS svenska
sektion i sitt tidigare politiska liv var mycket kritiska till Lenin,
tolkar vi er bortförklaring av Lenins partiteori, som den hatt ni
tvingas äta upp för att kunna vara med i Den Internationella Organisationen.
Er vaga argumentering är bara ytterligare ett tecken på att ni anser
er tvingade att försvara Lenin, men att ni egentligen inte klarar
av det, för att ni innerst inne inte tycker som han.
G. Denna artikel har tagit upp de aspekter av er politik som
vi har svårast att acceptera. Eftersom våra relationer till er är
så alienerande, förlorar de punkter där ni riktar en välbehövlig
kritik av oss sitt intresse. Avslutningsvis vill vi, bara kort diskutera
förutsättningarna för ert politiska projekt. Ni säger att ni vill
bidraga till ett enande av och en klargörande diskussion inom den
"revolutionära miljön". Vår erfarenhet av dessa processer är att
de främst sker när olika strömningar eller uppfattningar inser att
man kan samarbeta i praktiska frågor, trots att man tidigare
haft eller har skilda teoretiska synpunkter. Med den föraktfulla
inställning till ett praktiskt politiskt arbete som IKS har, är
det uppenbart att IKS´ mål är att de olika grenarna av den "revolutionära
miljön" ska diskutera sig fram till en enda och gemensam
teori, och med denna som grundval, ena sig. Vi tror att detta
är omöjligt eftersom teoretiska grupper markerar sitt självständighetsbegär
just med hjälp av teoretiska skillnader. Så länge som gruppernas
verksamhet främst är teoretisk, kommer teorin och teorins behov
(av oberoende) att vara det viktigaste.
Ett annat problem med IKS´ tillvägagångssätt är att tillägnandet
av arbetarklassens kamperfarenhet för det mesta blir teoretisk,
abstrakt och uppkommen genom studier utifrån. De människor (militanta
revolutionära arbetare) som gjort (deltagit i) de nya erfarenheterna
deltar inte i denna process, trots att den anses som så viktig för
arbetarklassen. Istället diskuterar andra människor (ur den "revolutionära
miljön"), vad de (revolutionärerna) uppfattar som arbetarmillitanternas
och arbetarklassens viktigaste erfarenheter.
Detta är förstås bara ytterligare en sorglig effekt av IKS´ "historiska
syn" på arbetarklassen, på partiet och på hela den värld som omger
dem.
TVÅ GORDISKA SVÄRDSHUGG
För vänstern finns två frågor som ständigt stötts och blötts, och
som ständigt gett upphov till splittring, nya organisationer och
även individuell resignation. Det är frågan om kommunisters förhållande
till arbetarklassen samt frågan om reformer kontra revolution. Varje
vänsterorganisation med självaktning presenterar SIN lösning på
frågorna. EN organisation löser dock dessa problem med ett gordiskt
svärdshugg. Internationella Kommunistiska Strömningen (IKS) förnekar
de problem som den övriga vänstern brottas med, genom att upprätta
en egen teori. Låt oss se närmare på detta, och då särskilt på de
organisatoriska och psykologiska behoven och motiven för IKS speciella
teorier.ARBETARKAPITALISTEN
Ett grundläggande problem för vänstern är att förklara hur det
kan komma sig att just den egna lilla organisationen kan vara ett
uttryck för den rätta uppfattningen om arbetarklassens befrielse.
Arbetarklassen tycks ju inte själv "inse" detta, utan stöder sina
egna förtryckare och motarbetar sin egen befrielse. Än större blir
problemet för vänsterorganisationen om denna domineras av människor
som inte uppfattas som arbetare. Hur kan det komma sig att en hop
intellektuella kan vara bärare av idéerna om arbetarklassens befrielse
– och hur ska deras roll vara i förhållande till den klass vars
"befrielse är dess eget verk"?
En vanlig lösning för vänstern har varit att arbeta på en "proletarisering"
av den intellektuellt dominerade organisationen. Detta innebär flera
åtgärder för att göra organisationen mindre främmande i arbetarnas
ögon, främst dock genom att söka rekrytera arbetare till organisationen.
Diskussionen om hur proletariseringen ska gå till, är lika gammal
som vänstern. Själva motsättningen mellan att vara intellektuell
utanför arbetarklassen, och att samtidigt arbeta för dess befrielse,
har hos mången vänsteraktivist lett till personliga problem med
det politiska arbetet. Detta har i sin tur lett till problem för
vänsterorganisationerna.
IKS löser dock detta personliga problem för sina medlemmar genom
att förklara att problemet är inbillat och inte finns i verkligheten!
IKS kritiserar t ex oss i Arbetarpress (AP) för att "se sig själv
som separerade från och främmande för arbetarklassen". Istället
så säger IKS att "Den revolutionära organisationen är en del av
klassen..." och "millitanterna deltar i klasskampen i det att de
blir medlemmar av organisationen och utför dess uppgifter." Detta
innebär att IKS anser att det inte spelar någon roll vilken klass
du tillhör i ekonomiskt och socialt hänseende, för när du väl ansluter
dig till IKS så är du en del i "en del av klassen". Så om du är
kapitalist så kan du bli arbetare genom att gå med IKS! Dina inkomster
från kupongklipperi och höga lön som företagsledare kan kanske komma
IKS väl till pass. Detta är i sanning ett illusionsnummer i den
högre cirkusskolan!
Den vidare innebörden av detta är att det inte krävs en enda
arbetare (i den vanliga, ekonomisk-sociala bemärkelsen) i den revolutionära
organisationen, som, enligt IKS, "är en del av klassen", och dessutom,
"den mest medvetna delen". Andra organisationer, som består av arbetare
(i sociologisk bemärkelse) som fackföreningar, arbetarkommittéer,
arbetarråd som t ex är för marknadsekonomi och frihet för borgerliga
partier, alla dessa är enligt IKS "borgerliga" eller "kapitalets"
organisationer. I förlängningen skulle detta kunna innebära, med
IKS syn på socialistisk demokrati, att "arbetarna" i IKS "kommunistiska
parti" (som kan bestå av intellektuella mellanskikt, småborgare
och filantropiska kapitalister) utövar "proletariatets" diktatur
över "kapitalets vänster". Denna del av "kapitalet" kan t ex bestå
av fabriksarbetare i fackföreningar och vänsterpartier som inte
accepterar IKS politik. Just en snygg teori!
Enda motiveringen för denna teori är att "klasskampen frambringar
revolutionära organisationer". Jovisst, men klasskampen frambringar
även en mängd andra organisationer, och vem ska avgöra vad som är
revolutionärt och för arbetarklassens intressen, och vad som inte
är? Jo, naturligtvis arbetarklassen i den historiska processen.
Denna arbetarklass måste av revolutionärerna erkännas vara den reellt
existerande klassen, och inte någon slags metafysisk världsande
i form av Det Kommunistiska Partiet.
ATT LYFTA SIG SJÄLV I HÅRET
Frågan om reformer eller revolution som metod att nå socialismen
är lika gammal som arbetarrörelsen. Och även om man gjort ett kategoriskt
avvisande av reformvägen, återstår problemet. Det finns en motsättning
mellan att arbeta för kommunism och leva i en kapitalistisk omgivning.
För den revolutionära vänstern tar denna motsättning sig uttryck
i, att samtidigt som man kritiserar reformisterna för deras reformpolitik,
vill man ändå anknyta till arbetarklassens spontana kamp för bättre
levnadsvillkor, för reformer av kapitalismen. Då uppkommer de allra
mest sofistikerade förklaringar till hur kampen för revolution kan
förenas med kampen för reformer. Exempel på detta är uppdelningen
på politiska program i "maximi- & minimiprogram" samt trotskisternas
"övergångskrav".
Dessa program till trots, uppstår ständigt tendenser hos den
revolutionära vänstern att bli reformistisk. I längden är det svårt
för individer (och därmed för en organisation) att framhålla en
lösning på människors problem, som inte verkar gå att realisera
inom överskådlig tid. Istället för att genomföra kommunismen för
att få bättre arbetsförhållanden, stopp för miljöförstörelse, och
allt annat som kommunismen skulle rätta till, försöker man få till
en ändring här och nu.
Vi menar att det är riktigt att anknyta till, och visa hur kampen
för förbättringar i de allra flesta fall endast kan lösas genom
kommunismen. Men för att få möjlighet att visa detta krävs ju att
den inomkapitalistiska kampen kommer igång först. Det finns alltså
ingen anledning att kritisera denna i sig, utan istället måste vi
påvisa dess otillräcklighet som generell kamp.
Men IKS motverkar sina syften genom sitt ständiga fördömande
av all kamp som inte är "ren" från anknytning till "kapitalets vänster".
IKS propagerar kampen för kommunismen (hur den nu ska se ut, förutom
en anslutning till IKS?) men motarbetar allt som leder fram till
denna kamp. IKS saknar med andra ord förmågan att se dialektiskt
på samhällsutvecklingen och klasskampen.
Vad det istället gäller för kommunister, är att kritisera begränsningarna
och de borgerligt kapitalistiska tendenserna i arbetarkampen, och
understödja de positiva. Och dessa tendenser finns närvarande överallt,
inom klassens alla organisationsformer. Genom att intaga en position
av "antingen-eller", antingen proletärt eller borgerligt, så frånhänder
sig IKS möjligheten att förstå, och därmed påverka utvecklingen.
Ett exempel på detta är en av de frågeställningar som IKS ställde
sig efter arbetarnas nederlag i Polen 1981:
"– varför har arbetarna, i själva Polen, som i augusti 1980 hade
visat sådan kampvilja, sådan förmåga till självorganisering, som
hade visat sådan intelligens i att använda mass-strejkvapnet mot
borgarklassen –varför föll de sedan så lätt i de fällor som lades
av Solidaritet, som lämnade dem bundna och kedjade till repressionens
styrkor?"
Enligt IKS är arbetarna ena dagen revolutionära och kämpande
i sina strejkkommittéer – när strejkkommittéerna samordnas och kallar
sig fackförening så är de bundna och förlorade. Denna odialektiska
antingen-eller-syn förhindrar IKS att se vad som var svagheten i
kampen innan Solidaritet bildades, och vad som var positivt och
eventuellt kunde utvecklas utifrån Solidaritet.
En liknande odialektisk syn har IKS vad gäller den egna organisationens
uppkomst och tillväxt. Genom att inte se vad som är progressivt
och positivt med andra vänsterorganisationer, genom att förneka
de gemensamma dragen (t ex arbetarklassen som revolutionär klass,
kritik av marknadsekonomin, gemensamma historiska referenser) motarbetar
IKS de facto att fler individer blir medvetna om felaktigheterna
hos vänstern. IKS har glömt hur organisationen själv kommit till.
Att alla IKS:are kommit från de så föraktade vänsterorganisationerna.
Hur ska IKS växa till? Genom att lyfta sig själv i håret, verkar
det!
Men för att kunna leva med dessa två uppdelningar – inte beblanda
sig med arbetarklassens reformistiska organisationer och inte med
vänstern – måste IKS göra ännu en teoretisk "landvinning". Den går
ut på att skilja den politiska verksamheten från den övriga verksamhet
som individerna i IKS har: "Organisationens ståndpunkt uttrycks
inte genom de enskilda millitanternas personliga liv". "Millitanterna
deltar i klasskampen i det att de blir medlemmar av organisationen
och utför dess uppgifter."
Detta gör att det gäller att hålla schizofrenin levande. När
man är IKS:are diskuterar man inte med vänstern – när man är privatperson
diskuterar man med liv och lust med vänstern på arbetsplatser och
caféer. Som IKS kritiserar man folk från Arbetarpress som tycker
sig göra en progressiv sak genom att se till att det finns ett allaktivitetshus
där människor kan komma samman och eventuellt utvecklas politiskt.
När man inte är IKS, spelar man i ett rockband och deltar på ett
anarkistiskt-antiparlamentariskt demonstrationsmöte som man inte
skulle drömma om att stödja som IKS.
Om man nu inte vill göra politik av schizofrenin, så försöker
man naturligtvis hitta en förmedling mellan ens vardagliga liv och
det som kan kallas "politik".
En politik som visar hur vår kommunistiska övertygelse tar sig
uttryck, varje dag, på arbetet och i de andra sociala sammanhang
där vi finns. Detta innebär naturligtvis problem, att försöka lösa
den gordiska knuten, istället för att som IKS hugga av den. Men
när vi löst knuten, är repet långt nog att användas.
(Om du efter att ha läst dessa drapor mot förmodan vill läsa
mer om dessa betydande grupper i klasskampen, och t ex vill ta del
av IKS kritik av FAM och AP, skriv då till: Internationell Revolution,
Box 21 106, 100 31 STOCKHOLM)
|