Sandinisterna och Staten
En kamrat i redaktionen gjorde i vintras en resa i
Centralamerika. Några av hans intryck förmedlades i Arbetaren nr
29. Här följer ytterligare några reflexioner om Sandinisterna
och deras politik.
Det är nu snart 6 år sedan som Somoza störtades och FSLN tog
makten i Nicaragua. Ur förstörelsen under upproret och
underutvecklingen håller ett nytt land på att byggas. Trots den
internationella ekonomiska krisen och det av USA påtvingade
kriget börjar den sandinistiska vågen att uppnå nationellt
oberoende och socialism ta form.
Under en resa i Centralamerika i vintras var jag en tid i
Nicaragua. Utifrån mina intryck samt vad jag läste i pressen där
(La Barricada, utgiven av FSLN, resp. El Nuevo Diario, oberoende
sandinistisk) tänker jag beskriva den sandinistiska synen på
relationen stat – samhälle. Att jag väljer att ta upp denna
aspekt, istället för t.ex. contras' aggression, den ekonomiska
situationen, satsningen på skolor, utbyggnaden av sjuk- och
hälsovården eller behovet av ekonomiskt och politiskt stöd,
beror på att jag tycker att detta inte har diskuterats
tillräckligt.
Många hoppas att den sandinistiska revolutionen skall växa
over i ett socialistiskt samhälle. För att detta skall inträffa
är de relationer jag tänker diskutera av avgörande politisk
betydelse. En socialistisk utveckling fordrar att befolkningen
har tillgång till egna organisationer, vilka inte är en del av
en från den självständig stat. I de flesta tidigare revolutioner
har ledarskapen tvärtom sett sig själva som revolutionens
garant, och därför underordnat befolkningens masskamp under sig,
istället for tvärtom. Det finns därför all anledning att se hur
FSLN idag ser på detta.
STATEN OCH AVANTGARDISMEN
Något av det första som slog mig i Managua var
'Avantgardismen' och sammanflätningen mellan FSLN och den
nicaraguanska staten. Denna variant av avantgardism påminner
starkt om den klassiska leninska varianten: Tillsammans skall
ledarskapet/partiet (FSLN) och folket förändra landet till det
bättre. Men enbart med FSLN som förtrupp, vägvisare och
organisatör av folket, vilka mest har till uppgift att satta
kraft bakom de uppgifter FSLN utstakat. Avantgardismen
utannonseras på stora affischer och sprayas på tomma väggar:
- Vi Går Framåt, Tillsammans med Fronten
- FSLN Är Folket
- Den Nationella Ledningen Bestämmer
- Vårt Odiskutabla Avantgarde – FSLN
Rent praktiskt är det nicaraguanska samhället idag uppbyggt
kring en sandinistisk stat och ett antal massorganisationer. Det
finns nationella massorganisationer för praktiskt taget varje
samhällsskikt och del av samhällslivet, t.ex. CDS
(stadsdels-kommittéer), JS19J (ungdomsorganisation), AMNLAE
(kvinnoorganisation), CST, ACT, UNE, ANDEN, FETSALUD
(fackföreningar för arbetare, lantarbetare, tjänsteman, lärare
samt anställda inom hälsovården), UNAG (småbrukarnas
organisation), MISATAN (den nya indianorganisationen, sedan
samarbetet med den förra brutit samman). FSLN har ett formellt
eller informellt ledarskap över alla massorganisationer i
landet, utom några små konkurrerande fackföreningar, delar av
kyrkan samt arbetsköparorganisationen (COSEP). FSLN:s ledarskap
beror på ett flertal faktorer som t.ex. att sandinismen faktiskt
var den politiska rörelse som bar upp krossandet av
Somozaregimen, att fronten medvetet ställt sig just denna
uppgift och satsar stenhårt på att gå i främsta ledet och vara
ett föredöme, men även på att innehavet av statsmakten ger
fronten ett flertal fördelar (politiska, ekonomiska och
polisiära) framför sina konkurrenter.
När samhället väl är organiserat i sandinistiska
massorganisationer (ung. som sossarna alltid strävat efter, och
krävt hegemoni inom arbetarrörelsen och dess förgreningar (LO,
HGF, ABF, KF, OK, PRO mm)) är det möjligt att ha en Nationell
Dialog, mellan fronten/regeringen och samhällets olika sektorer.
Precis som sossarna anser sitt herradöme inom arbetarrörelsen
vara en förutsättning för välfärdssamhällets fortbestånd, och
försvarar det med nabbar och klor, gör även sandinisterna det.
(Några exempel kommer att ges längre fram.) Även detta är
förstås en slags pluralism, men man skall bara komma ihåg att
fronten ensam avgör vad denna pluralism innebar, ungefär som
Västeuropas pluralism garanteras så länge som det kapitalistiska
samhället och dess produktion inte allvarligt hotas. Inte heller
är denna massorganisering ett uttryck för en självständig
organisering, eftersom ett villkor för den är sandinismens
hegemoni.
I och med den Sandinistiska FolkRevolutionen 1979 har fronten
tagit över staten. Både praktiskt, politiskt och till skenet.
Ibland kan det vara svårt att veta om en institution är statlig
eller en del av fronten. Så t.ex. är den Sandinistiska Polisen,
Sandinistiska Folkmilisen, Sandinistiska Folkarmén, resp. de
Sandinistiska försvarskommittéerna, officiellt inte underställda
FSLN:s Nationella Ledning, utan är en del av (den sandinistiska)
staten. Och Nationalpalatset, över vilket enbart FSLN:s
svartröda fana vajar, är inte frontens högkvarter, utan en av
statens byggnader. I praktiskt taget alla officiella sammanhang
hänger den blåvita och svartröda fanan sida vid sida.
Offentliga myndigheter, som t.ex. hälsovårdsministeriet,
brukar regelbundet ha möten med ledarna för massorganisationerna
på de orter där myndigheten ifråga bedriver sin verksamhet. På
dessa möten kan massorganisationernas representanter kritisera
myndigheterna samt ta upp olika problem med dem. På detta sätt
finns en direktkontakt mellan massorganisationerna och statens
grenar. Dessutom kan man gemensamt planera olika projekt, samt
hur massorganisationerna kan bidra till dessas genomförande,
t.ex. kan det gälla en poliovaccineringskampanj i området.
Valen i höstas visar att befolkningen med stor majoritet
sluter upp bakom den av FSLN inslagna kursen, och åtminstone
inte idag anser att dessa problem med den sandinistiska staten
ar större an dess fördelar.
Som exempel på det politiska livet i Nicaragua idag – på hur
fronten, befolkningen och massorganisationerna påverkar varandra
– skall jag exemplifiera med värnplikten.
VÄRNPLIKTEN
I Nicaragua pågår det 'hemliga kriget' för fullt, även om man
i svenska massmedia inte märker sa mycket av det. Contras finns
längs gränsen mot Honduras och Costa Rica, utefter Atlantkusten
samt i den centrala bergskedjan. Dess strategiska huvudmål under
vintern har varit att störa kaffeskörden, landet viktigaste
exportinkomst. Contras far fram och terroriserar
civilbefolkningen genom mord, våldtäkter, tortyr, bortrövningar,
överfall, sabotage och hot. För att vara ett land på 3 miljoner
är det ett synnerligen blodigt krig. Det var svårt att få en
uppfattning om hur många som omkommer. Men utifrån
tidningsuppgifter skattade jag att contras mördar 4
civilpersoner om dan, och att armén dödade ung 9 contras om dan,
med egna förluster om kanske 4-5. I början av februari hade
armén gått så hårt åt contras att dessa offentligt bad om ökat
politiskt, militärt samt ekonomiskt stöd i Costa Rica.
Regeringen har föresatt sig att detta år rikta avgörande slag
mot contras. Därför har militärutgifterna ökat från 25% till 40%
av statsbudgeten, och alla unga män födda 1960-1965 har
inkallats till mönstring. Enbart de som av medicinska skäl anses
oförmögna att vara soldater frikallas. Notisen i svenska
massmedia om att ett stort område uppe i nordväst skulle
utrymmas är ytterligare ett steg i denna offensiv.
I staderna finns ingen stadsgerilla, utan contras håller
enbart till i bergen. I städerna märker man främst av kriget som
varubrist, hög inflation och svarta-börshandel, samt politiska
kampanjer för att understödja krigsansträngningarna.
Sandinisterna har alltså infört landets första värnplikt sedan
något år, och det mitt under brinnande krig. Tidigare, under
upproret och i början av kriget mot contras, upptogs enbart
frivilliga i de stridande styrkorna.
Som man kan förstå är det inte med glädje som
stadsbefolkningen har tagit emot värnpliktslagen, efter att ha
levt långt från krigsskådeplatserna. Oviljan att gå ut i krig
har ju många bottnar: Från avståndstagande till sandinismen,
över ovilja att med vapen riskera möta någon av sina
släktingar/vänner, rädsla att bli sårad/dödad, principiell
pacifism, oförmåga att separera sonen under två ar från familjen
(I Latinamerika lever individerna i och genom familjen på ett
helt annat sätt an i Sverige) på grund av känslomässiga eller
ekonomiska skäl. Dessutom erhöll varken de inkallade eller deras
familjer någon ekonomisk ersättning under militärtjänstgöringen,
eller i händelse av invaliditet eller dödsfall.
Så befolkningen började knota, och många flydde från landet
för att slippa värnplikten. Nåväl. FSLN tänkte inte acceptera
att befolkningen sviktade i revolutionens försvar gentemot den
amerikanska aggressionen. Så i alla massorganisationer betonades
vikten av den Patriotiska Militärtjänsten (SMF). Till en början
försökte man misstänkliggöra missnöjet med att säga att detta
enbart var contrassympatisörer eller de borgerliga partierna som
försökte skära pipor i vassen. Det gick dock inte att manipulera
bort missnöjet. I samband med mönstringen startade en veritabel
tidningskampanj för värnpliktens nödvändighet. I de bägge
tidningarna fanns varje dag minst en stort uppslagen artikel om
bl.a. vikten och nödvändigheten av värnplikten för revolutionens
försvar, reportage från mönstringen och värnpliktiga i fält uppe
i bergen, intervjuer både med tillitsfulla unga rekryter resp.
mödrar vilka med glädje sänder sina barn till revolutionens
försvar. Även utdrag ur värnpliktslagen, samt dess
straffsanktioner publicerades. Dessutom ordnades föräldrabesök
hos de inkallade, vilka beskrevs i pressen. Slutligen
organiserades ytterligare en massrörelse. Mödrarnas Patriotiska
Rörelse (MPM), för de inkallades mödrar. MPM skall hjälpa
mödrarna med deras problem, samt även bidra till att stilla
deras oro.
Som den avantgardistiska organisation FSLN är, kan den
förstås inte acceptera att en kritik av dess linje växer sig
stark inom befolkningen, om än oorganiserad. Så fronten byter
radikalt politik. Från att manipulativt ha förnekat problemen,
ställer man sig nu i spetsen för en rörelse som under
sandinistiskt ledarskap skall kunna suga upp missnöjet och oron.
(Även här kan man jämföra med sossarnas agerande vad gäller
Vietnam. Chile, kärnkraften och miljön. ) Förutom skapandet av
MPM och den ideologiska kampanjen gjordes vissa ekonomiska
eftergifter. Familjer som behövde ekonomiskt stöd under
militärtjänstgöringen skulle få detta. Dessutom instiftades
ersättningar i händelse av invaliditet eller dödsfall.
Massorganisationer påtog sig även att stödja de inkallades
familjer. Anledningen till att jag tycker att detta exempel är
viktigt är inte alls att jag är emot väpnat försvar, utan
istället följande: I sin önskan att mobilisera befolkningen mot
kriget tillgriper FSLN rent manipulativa metoder. Att blunda för
detta, eller att skyla över det med hänvisning till kriget,
innebär att man accepterar att för krigets skull kan vilken
politik som helst genomföras.
YTTRANDEFRIHETEN OCH DIALOGEN
Den sandinistiska revolutionen är till skillnad från de
flesta revolutioner i Tredje världen betydligt mer pluralistisk,
jämför t.ex. med Zimbabve och Kuba. Trots allt är dock denna
pluralism 'sandinistisk'. Med det menar jag att man kommer att
stöta på svårigheter om man förespråkar politiska linjer som går
tvärs emot frontens uppfattning.
I Managua besökte jag 'Movimiento de Acción Popular
Marxista-Leninista', det parti som står längst till vänster
bland de som finns i nationalförsamlingen. Det är inget stort
parti, det fick bara ung 1% av rösterna i valet. De berättade
att den sandinistiska staten vid ett flertal tillfällen
allvarligt stört deras politiska och fackliga verksamhet.
T.ex. hade de suttit i Statsrådet och gett ut en dagstidning
omedelbart efter revolutionen, men de olagligförklarades och
sparkades ut ur Statsrådet. I samband med detta drogs
utgivningstillståndet för tidningen in, och deras utrustning för
att göra tidningen konfiskerades och gavs till
alfabetiseringskampanjen. De blev sen inte lagliga igen förrän
inför valet, vilket dock inte verkar ha hindrat dem från att
bedriva en viss verksamhet. De ger numera ut en tidning som
kommer ut varannan månad, och har ett radioprogram flera gånger
i veckan.
Inför Daniel Ortegas presidentutnämning hade de delat ut ett
flygblad där de kritiserade sandinisternas kompromisser med
bourgeoisien, samt den nya författningen med en stat som byggde
på en stark presidentmakt och en svag nationalförsamling (som
USA och Frankrike). De menade att detta öppnade perspektiv på en
bonapartistisk utveckling. Själva utnämningsdagen hade polisen
svärmat på gatan utanför samt även gått in i deras hus, men de
hade inte uttryckligen förbjudits att dela ut flygbladet.
De klagade även över censuren, och menade att det var helt
omöjligt att i förväg veta hur censorn skulle reagera på en
artikel. Ibland blev bara rubriken kvar. Det ar alltså inte bara
den borgerliga La Prensa som har problem med att skriva vad man
vill. Det finns därför ingen anledning för vänstern här i Europa
att låsa fast sig i perspektivet 'pressfrihet' = Att ge
bourgeoisien en oförtjänt förmånlig möjlighet att störa
revolutionen. La Barricada anser att La Prensa medvetet skriver
om enl. censurlagen förbjudna ämnen, för att bli censurerad, och
för att därefter kunna ropa 'Censur!'. Vad som bl. a. är
förbjudet att publicera, är ej godkänd information om
stridigheterna i landet. Den sandinistiska presspolitiken tycks
mig därför inte i denna fråga skilja sig sa mycket från den
nyhetspolitik som Storbritannien och USA hade under sina
operationer på Falklandsöarna resp. Grenada.
Sandinisterna har även svårt att tackla folkliga opinioner
som går emot deras synsätt. Jag redogjorde ovan for hur
missnöjet med SMP misstänkliggjordes. Samma sak hände då
Självstyret for Atlantkusten* började diskuteras. Sandinisterna
påstod att argumentet att det inte finns några klasser inom
ursprungsbefolkningen (indianerna), har det av USA uppsatta
målet att splittra indianerna från de latinamerikanska folkens
revolutionära rörelse. Det måste bli svårt att ha en Nationell
Dialog när den ena parten anser sig kunna avgöra vilka argument
som ar tillåtna, och vilka som bara är imperialismens
manipulationer.
Detta kan ju anses vara en småsak – några förflugna ord här
och var i något uttalande. Men on man betraktar hur Dialogen
praktiskt går till inser man att de sandinistiska synpunkterna
väger mycket tungt. En av de kommittéer som diskuterade
Självstyret för Atlantkusten träffade FSLN-kommendanten Luis
Carrión för att presentera en av sina rapporter. I
tidningsreportaget dagen efter ägnades den överväldigande delen
av utrymmet åt Carrións tal, inte åt rapportens innehåll eller
förslag.
Jag har med dessa exempel velat visa att det samhälle som
sandinisterna bygger, även innebar en stark stat som skall ta/ha
ansvar för samhällsprocessen. I förhållandet mellan 'civilt
samhälle' och stat innebär det en sammanväxt dem emellan, så att
civilsamhället länkas ihop med staten på statens villkor. I och
med detta försvaras en framtida utveckling i socialistisk
(församhälligande) riktning, då staten-FSLN aktivt försöker
lägga under sig varje social rörelse.
*) Befolkningen på Atlantkusten är i etniskt, kulturellt,
socialt, religiöst, ekonomiskt och historiskt hänseende skild
fram den som bor på Stillahavssidan. FSLN har, efter flera
inledande allvarliga felgrepp, insett att Atlantkusten måste
erbjudas någon sorts självstyre inom ramen för den nicaraguanska
staten och nationen. Det ar diskussionerna om detta som nu
kommit igång.
Göran Lidén
|