Om vänsterns mål och medel
Att finna en förbindelse mellan idag och i morgon. Mellan
politik idag och den socialistiska visionen, behandlas i denna artikel.
Författaren pekar på en del brister i sjuttiotalets revolutionära
organisations- och politikförsök. Han kritiserar också delar av
två artiklar i förra numret av Rådsmakt. Artikeln får ses som ett
ofullständigt inlägg i det nödvändiga sökandet och debatten efter
en politik, som är både revolutionär och möjlig att propagera och
organisera utifrån.
I de rörelser som för närvarande är de mest framgångsrika i den
europeiska politiken, alternativrörelsen och fredsrörelsen (framgångsrika
i den bemärkelsen att de organiserar massor med människor i sina
aktiviteter och för alternativrörelsens del synes börja utgöra ett
parlamentariskt hot för de etablerade partierna) är ett framträdande
drag att de saknar ett klassperspektiv. Istället har de en allmänmänsklig
politisk framtoning. För revolutionärer är detta den grundläggande
kritiken mot dessa rörelser, all annan kritik av dem måste ta sin
utgångspunkt i detta.
En likartad klasslös inställning till politiken framskymtar i
en del artiklar som publicerats under de senaste åren, när vänsterns
aktiviteter och genomklappning analyserats. I Kommunist nr 43 skriver
Claes Fredelius om Förbundet Kommunists utveckling och avveckling,
förvisso under rubriken "Studentrörelsen i backspegeln" och då kanske
det är orättvist att kritisera honom för att han inte förklarar
vänsterns/FK:s utveckling och kris i förhållande till strömningarna
och medvetenheten inom arbetarklassen. Men skall vänsterns erfarenheter
under 70-talet vara fruktbringande under 80-talet måste man först
och främst göra upp med den mellanskiktsdominerade basen och utgångspunkterna
för politiken. En liknande, klasslös, analys gör Bo Eneroth i nummer
13 av Rådsmakt. Artikeln utger sig förvisso inte för att vara analyserande
utifrån arbetarklassens villkor, utan är tvärtom mycket allmänt
hållen. Men den blir inte bättre för det.
Utgångspunkterna i dessa artiklar är bl.a. att dom är klasslösa
och dessutom innebär dom ingen politik som pekar framåt mot politiska
lösningar. Eneroths politik blir bara ett "kanske" som innehåller
många förbehåll. Fredelius föreslår "en möjlighet" - "en antikapitalistisk
front" med vissa begränsade krav. Fredelius menar vidare att det
finns objektiva förutsättningar för en revolutionär politik, medan
däremot det saknas subjektiva förutsättningar - nämligen vänstern.
Och om jag förstått Fredelius rätt, så är det samma vänster som
fanns under 70-talet som skall upprättas, eftersom det i hans artikel
finns mycket lite som anknyter till arbetarklassens kamp. Okey -
artikeln utger sig inte för något annat. Men av författaren till
en bok om den svenska arbetarrörelsens historia har man rätt att
begära lite mer. En vänster under 80-talet som inte domineras av
arbetarklassens kamp och krav, vilket värde har den?
I en annan artikel i samma nummer av Kommunist kommer artikelförfattarna,
Julius Mosca/Sven B Svensson, betydligt närmare sanningen än Claes
Fredelius. När de analyserar Förbundet Kommunists utveckling uppehåller
de sig något vid de arbetarkommittéer som FK propagerade för och
arbetade med åren 1972-76. En kursändring från FK:s ledning, bort
från denna linje, signalerades dock om redan 1975 och beslutades
på kongressen 1976. (jag minns själv, hur jag på arbetarkonferensen
1975 slogs mot ledande FK:are för deras, i mitt tycke, närmande
till en mer fackföreningsvänlig politik och jag förvånades över
tystnaden hos de "vanliga FK:arna" som ett halvår tidigare stått
för samma idéer som jag själv.) Mosca/Svensson har en del kritik
mot politiken med arbetarkommittéer, men tycks dock anse den vara
bättre än den fackliga politik FK anammade 1976. Denna politik betecknar
de dessutom som "nyleninism", ett väldigt passande namn tycker jag.
Att Förbundet Kommunist därefter snabbt lämnade allt ingripande
arbetsplatsarbete, utan att ha facket till referensram, till förmån
för anti-imperialistiskt arbete och anti- kärnkraftsarbete synes
idag helt följdriktigt. Det är naturligtvis lättare att driva dessa
frågor som fackliga frågor, med resolutioner etc. än att försöka
förankra helt nya ideer och arbetssätt hos sina arbetskamrater.
Vänsterns kris idag är enligt min mening att man upphört att
vara vänster och istället förfallit åt en slags modifierad socialdemokrati.
Och då med hänvisning till att man måste ha kontakt med arbetarklassen.
Istället för att stå för revolutionära krav och principer och omsätta
dom i politiskt arbete.
DET REFORMISTISKA HOTET
Närmandet till reformismen (à la SAP eller VPK) eller "något
nytt" (Miljöpartiet) sker utifrån flera olika föreställningar, alla
i mitt tycke lika principlösa och illa genomtänkta.
Tyvärr har det hos en del tidigare kommunister växt fram ett
förakt för arbetarklassen, hos en del t o m utvecklats dithän att
man längtar/strävar efter positioner inom SAP där man "kan påverka".
Vart har de kommunistiska och arbetardemokratiska ståndpunkterna
tagit vägen?
Medvetenheten om att arbetarklassens frigörelse är dess eget
verk och att all verklig förändring omfattar arbetarklassens medvetenhet
och att denna förändras genom kamp, tycks vara som bortblåst, till
förmån för idéer om att det behövs en elit som bereder vägen för
arbetarklassen, genom olika slags reformer. Överlöpare som resonerar
på detta sätt kommer naturligtvis från det leninistiska lägret.
Därigenom har mina värsta aningar besannats, att likheten mellan
leninism och reformism/socialdemokrati är påfallande - "de som vet
bäst" skall leda och styra arbetarklassen. Andra vänsteraktivister
har gått in i socialdemokratin för att kunna förvalta det förtroendekapital
man har hos sina arbetskamrater på ett bättre sätt, än genom att
vara oorganiserade. Dessa kamrater står kvar vid de arbetardemokratiska
principer jag skisserade tidigare. Förhoppningsvis håller de också
kontakt med de tidskrifter och idéströmningar som står för dessa
principer, för inom socialdemokratin finns de inte. Där finns en
reformistisk apparat som kan oskadliggöra och suga upp de mest principfasta
revolutionärer som ger sig in i den.
Gemensamt för den vänster som fortfarande befinner sig i upplösning,
både organisatoriskt och idémässigt, är att det finns massor av
duktiga politiska aktivister där, något som varken SAP eller VPK
har annat än väldigt lokalt och begränsat. Det vore synd om vänsteraktivisternas
politiska slut blev att försöka revolutionera den förstenade arbetarrörelsen
inifrån och då samtidigt uträtta en massa politiskt-praktiskt arbete
för en dålig politik.
En del f.d. vänsteraktivister har givit sig in på "något nytt"
som "varken är borgerligt eller socialistiskt" enligt varudeklarationen.
För de som gått på denna myt, kan bara verkligheten få dem att förstå,
det finns ingen anledning att kasta pärlor för svinen. Men det finns
också en grupp som fortfarande har kommunistiska och revolutionära
ambitioner och som menar att genom arbete i Miljöpartiet kan delar
av deras principer förverkligas och fler människor medvetandegöras.
Hur man får detta att gå ihop med Miljöpartiets borgerliga ideologi
kan synas oförståeligt, men möjligheten beror det på att man övergivit
sin egen socialistiska vision eller omformat den. Det sistnämnda
gäller förmodligen många "fanflyktingar" in i VPK och SAP också.
Socialismen börjar anta en kameleonts karaktär. Förvisso är det
en omöjlighet att definiera den socialistiska utopin, men principer
som en demokratisk plan och planekonomi, arbetarmakt genom arbetarråd,
allas deltagande i planering och produktion, kan man inte omforma,
varken till löntagarfonder eller "Kommunala kassor ... i syfte att
stimulera självförsörjning, alternativ produktion, kooperativ och
småföretag" om man vill kalla sig revolutionär.
En diskussion om och en propaganda för socialistiska principer
är en viktig uppgift för revolutionärer. Liksom att beskriva den
socialistiska utopin, visionen.
Ovan har jag kritiserat de idéer som fanns och finns inom stora
delar av den traditionella vänstern. - Vad är då alternativet till
detta? I Rådsmakts två senaste nummer har det i några artiklar (21
teser i RM 12, Marxismen - kapitalets avantgarde i RM 13, Vad är
revolutionärers uppgifter i RM 13) framförts en hel del analyser
och idéer som har det gemensamt att de försöker visa en väg för
ett revolutionärt politiskt arbete. De har också det gemensamt att
de alla är synnerligen principiella och blott antydningsvis ger
några idéer om en konkret inriktning på det politiska arbetet. Förvisso
är det ingen av dessa tre artiklar som utger sig för att komma med
"svaret". Bo Eneroths artikel är fr.a. en principiell analys och
beskrivning av vänsterns läge och marxismens möjlighet som revolutionärt
element i klasskampen. Några konkretiseringar som anger kampmål
ger han sig inte in på, utan antyder en möjlig kampväg för medvetandets
utveckling i socialistisk riktning: "de aktioner bör stödjas vilka
leder till sådana mål där man snart råkar ut för problem som bara
kan lösas genom en omorganisering av hela ekonomin till en socialistisk
ekonomi".
Even Saetre gör i RM 13 förtjänstfullt upp med de smågrupper
av olika kommunistisk valör som tror sig representera mer än sig
själva, ja t o m gör anspråk på att representera arbetarklassen.
Utifrån sin principiella utgångspunkt att "revolutionära rörelser,
i betydelsen rörelser med förmåga att åstadkomma förändringar, är
krisernas siamesiska tvillingar, deras liv finns blott då och är
en omöjlighet vid alla andra tidpunkter", konstaterar Even att det
idag inte spelar någon större roll vad revolutionära
grupper sysslar med.
En liknande lägesanalys presenterade Rådskommunistisk Adressliste
i RM 12. I redaktionens inledning pekades på denna "hyenaliknande
kritik av kapitalismen" som inte konkretiserade sig i förslag för
en ingripande politik. Vilket inte heller var tesernas avsikt, men
drygt 2 ½ år efter deras författande har jag inte sett någon utveckling.
POLITISKA UTGÅNGSPUNKTER
Och nu börjar jag närma mig det som jag har en del synpunkter
på - sambandet mellan idag och i morgon - politik idag för att bana
väg för en revolutionär massrörelse i en omfattande kapitalistisk
kris. Allt tal om revolutionära organisationer eller partier idag
som påstår sig representera mer än sig själva kan bara hälsas med
ett ironiskt leende. Såsom KPMLr:s gamla paroll om att sända en
röd tribun till borgarriksdagen. Och allt politiskt arbete som inte
har sin grund i revolutionära principer och en genomtänkt strategi
kan man inte annat än gråta över - så mycket energi spilld på att
ytterligare förvirra medvetenheten hos arbetarklassen. Såsom SKP:s
bludder om det nationella försvaret.
Vad finns det då för frågeställningar, krav, frågor, som idag
kan utveckla ett revolutionärt medvetande (för mig innebär detta
medvetande om socialismens nödvändighet och möjlighet, socialismen
som självstyre och demokrati, arbetarklassens medvetande om sin
avgörande roll och sitt avgörande deltagande i socialismens
genomförande):
- Frågan om arbete åt alla
- Miljöfrågorna
- Krigsfaran
- Rätten till barn
Kring dessa frågor drivs idag en omfattande politik från olika
utgångspunkter. Om man inte har något nytt att komma med, så kan
man lika gärna ansluta sig till en traditionell politik à la SAP
eller VPK (eller en "ny" borgerlig politik à la MP). Men för revolutionärer
räcker det inte med att klassificera den ena eller andra organisationens
politik som borgerlig eller reformistisk utan att presentera ett
alternativ som är något annat än ett slött hänvisande till att det
idag inte finns något utrymme för en revolutionär politik och
därför kan vi enbart presentera kommunistiska principer. Men dessa
kommunister med sina principer tvingas ju själva dagligen att ta
ställning i politiska frågor, är då inte deras ställningstaganden
politik? Förvisso, och därmed är det väl bevisat att om en grupp
människor skaffar sig vissa politiska principer måste de också stå
för dem - utöva politik. Och ska det kunna bli en bra politik måste
man vara medveten om detta, annars blir man ett lätt byte för antingen
spontana ställningstaganden eller spontan uppgivenhet. Därmed inte
sagt att det inte är svårt och t.o.m. omöjligt ibland att ta en
klar och entydig ställning i politiska frågor.
De fyra punkter jag skisserade ovan anser jag att det behövs
diskuteras fram en politisk linje för. En politisk linje som förmår
entusiasmera och medvetandegöra för socialism och arbetarmakt. (Jag
vill tillägga, att punkt 4 inte handlar om adoption, utan om detta
barnfientliga samhälle. Det är nämligen, för mig, den yttersta konsekvensen
av kapitalismen - det samhälle som planeras och ger människan ett
medvetande som är barnfientligt och därmed fientligt mot framtiden.)
Utgångspunkten i kampen måste vara att arbetarklassen skall driva
frågorna och kampen och därmed medvetandegöras genom sin egenaktivitet
och kamp. För revolutionärer är därmed alla försök att leda arbetarklassen
genom s.k. "revolutionära organisationers högre medvetande" utdömt.
Och i dagens läge när revolutionärerna är undanträngda såväl
i antal som i ideologisk genomslagskraft, är det inte lätt att formulera
konkreta politiskt inspirerande mål. Men några förslag och idéer
har jag. Utgångspunkten är att det krävs en målmedveten inriktning
på arbetarklassens liv och detta tom så konkret att det krävs att
det ånyo påbörjas uppbyggandet av antikapitalistiska organisationer
på arbetsplatserna. Grupper som är öppna för envar som är medveten
om att arbetarklassens befrielse är dess eget verk och att detta
är möjligt. De konkreta kampmålen och taktiska/strategiska ställningstagandena
måste med nödvändighet formuleras olika utifrån skilda förutsättningar.
Det är sådana här organiseringar om har framtiden för sig, som har
en reell möjlighet att diskutera och genomföra en revolutionär politik
inom de områden jag tog upp ovan.
Idag är det revolutionärers uppgift att ta ansvar för sina idéer
och sina kunskaper. Det finns ingen enkel väg. Det finns bara en
möjlighet för socialism - genom arbetarklassens medvetenhet, och
vänstern kan bidraga till denna medvetenhet genom sina kunskaper.
Men då gäller det att använda dessa på rätt sätt, och inte tro att
allt personligt självförverkligande är liktydigt med revolutionär
politik eller att det finns någon tredje väg mellan socialism och
kapitalism som det är värt att kämpa för.
Konkret tror jag att detta betyder: ta kontakt med gamla kamrater,
diskutera om ni har gemensamma positiva utgångspunkter, försök förverkliga
dessa. Ta initiativ på din arbetsplats utanför de formella, vanliga
strukturerna, organisera studiecirklar, ge ut flygblad, arbetsplatstidningar
- gör motstånd. Gå inte in i etablissemangets kanaler, som sväljer
dig. Var revolutionär, både i tanke och i handling.
Revolutionärer finns förvisso bara som marginell grupp under
kapitalismen. Men revolutionära idéer och ställningstaganden finns
tillfälligt hos stora grupper i samhället. Om revolutionärer ska
bli annat än marginella grupper, måste de lära sig att agera i dessa
tillfälliga situationer för att försöka permanenta medvetandet i
en revolutionär riktning. D.v.s. att i en situation där det finns
möjlighet presentera en politik som får människor att ta ställning
för rätt politik. Det innebär naturligtvis inte att revolutionärers
möjligheter växer med kvadraten av antalet människor som bekänner
sig till kommunsim, men det underlättar i en krissituation att genomföra
en revolutionär lösning.
JT
|